Kleding geeft vorm aan eigen identiteit Expressie 'eigen ik' is dé trend Geroosterd rundvlees met wijn uit Uruguay Gewone kropsla blijft favoriet Chocola als medicijn tafel en trend 43 Douche voor hond en kat zaterdag 24 juni 2000 Een jurk die zichzelf reinigt, een jas met ingebouwde creditcard en computer, kleding die zelf de temperatuur regelt? Het zijn al lang geen fantasieën meer van een dolgedraaide futuroloog. Het staat ons volgens Matthew Jeatt, directeur van het vooraanstaande internationale trendonderzoeksbureau Promostyl in Engeland, in de nabije toekomst allemaal te wachten. Want de ontwikkelingen in de kledingbranche gaan snel. Heel snel. Maar waar het in eerste instantie toch vooral om draait is het creëren van een eigen stijl. Ooit was de mens naakt. Maar hij beschilderde zijn lichaam om zich van de ander te onder scheiden. Later bedekte hij zich met textiel en eeuwenlang ge bruikte hij zijn kleding om zijn so ciale status en sekse uit te druk ken. Totdat de culturele revolutie van de jaren zestig de bevrijding van rolbevestigende kleedge woonten inluidde en in de jaren negentig uiteindelijk alle dwin gende modevoorschriften werden losgelaten. Aan het begin van de 21e eeuw is de mens vrijVrij om te kiezen hoe hij zich aan de buiten wacht presenteert. „De 21e eeuw opent nieuwe hori zonten", meent Matthew Jeatt. „De toekomst die we hebben voor speld, is bewaarheid: grenzen zijn verdwenen. De vrouw heeft haar plaats gevonden naast (of mis schien zelfs superieur aan) de man. Tegelijkertijd is de rol van de man fundamenteel gewijzigd; hij heeft zijn 'heldenmasker' afge zet." Behalve tussen de seksen zijn ook alleiiei geografische en sociale grenzen opgeheven. „We leven in een multiculturele samenleving, ondergaan dagelijks prikkelingen en informatie uit de hele wereld. De mens is mondiaal burger ge worden. Bovendien zijn de klas sieke religies verwaterd, maar ko men er allerlei nieuwe stromingen op die appelleren aan onze be hoefte aan spiritualiteit en sereni teit." Geld werpt ook al geen bar rières meer op: „Luxe is inmiddels 'gedemocratiseerd'; luxeartikelen liggen binnen het bereik van ve len." Kortom, de keuze waarvoor de he dendaagse consument zich gesteld ziet, is immens. Maar wat kies je om een individuele stijl te creëren, een stijl die je eigen persoonlijk heid tot uitdrukking brengt. Sim pel is dat niet, erkent Jeatt. „Soms is het makkelijker om een uniform te dragen dan om je individuele kleedgedrag te ontwikkelen." Zelfexpressie Toch zal de moderne consument er volgens hem in slagen. Hij is er na melijk vast van overtuigd: zelfex pressie is dé trend van de 2 le eeuw. Je kunt dit in bij na elk aspect van ons leven zien. Een recent voor beeld is de toename van tv-pro- gramma's die gericht zijn op de groeiende groep mensen die hun huis opnieuw willen inrichten. Ze willen niet langer hetzelfde huis 4 m De consument zoekt in het grote kledingaanbod steeds meer naar een Transparante stoffen doen denken aan de heilzame werking van licht, stijl die aansluit bij eigen persoonlijkheid. foto GPD/Karel Fonteyne foto GPD/Triumph international als hun buren, maar een huis dat de buitenwereld trots duidelijk maakt wie er woont. Meer nog dan in de leefomgeving komt die eigen stijl echter tot zijn recht in de Ideding. „Zelfexpressie kunnen we het best realiseren met onze kleren", meent de Britse on derzoeker. „Dankzij de enorme keuze aan kleding kan iedereen voor zichzelf een 'visuele identi teit' kiezen. Een identiteit die op maat is gemaakt om elk aspect van iemands persoonlijkheid te weer spiegelen." Werd kleding in het verleden vaak gebruikt om het 'eigen ik' achter te verbergen, in de 21e eeuw is kle ding naar zijn mening bij uitstek een middel om een 'statement' af te geven, niet alleen over de levens stijl, maar ook over de gemoeds toestand. „Ga naar je werk in een pak of in jeans en je collega's zul len je anders bekijken. Maar je zult jezelf ook anders bekijken. Het gezegde 'kleren maken de mens' klopt steeds beter. We erva ren kleren steeds meer als goede vrienden, die ons helpen om ons te presenteren." Daarbij spelen niet alleen zaken als stijl, model of kwaliteit een rol, maar bijvoorbeeld ook de textuur van materialen en kleuren. „De beleving die wij bij kleding heb ben is veelomvattende!' geworden. De mens is 'meergevoelig' gewor den, hij zoekt op alle fronten zin tuiglijke bevrediging. Kleding moet er goed uitzien en een kleur hebben die ons aanstaat, maar ze moet ook prettig aanvoelen en zelfs lekker ruiken." Vitaliteit Ieder heeft daarbij zo zijn eigen voorkeuren. Jeatt: „Een satijnen of een katoenen overhemd dragen kan bijvoorbeeld voor verschil lende mensen een andere beteke nis hebben.Vooral onder de man nen constateert Jeatt op dit gebied een belangrijke ontwikkeling: „Mannen kochten vroeger een overhemd als het hun maat had. Tegenwoordig voelen ze er eerst aan." Met al onze zintuigen moeten we ons tegenwoordig tot een product aangetrokken voelen, willen we het kopen. „Het moet ons aan het dromen brengen." Glanzende, schitterende en transparante kle ding doet dat de laatste tijd. Vol gens Jeatt omdat glans, schitte ring en transparantie onze hang naar vitaliteit reflecteert. „We leven op dit moment in het tijdperk van de vitaliteit. Alles moet er gezond en vitaal uitzien. Vitaliteit staat immers voor leven dig en optimistisch. Het impli ceert minder ernst, minder zwaar te, minder beperkingen en biedt ons in plaats daarvan meer bewe gingsvrijheid. Vandaar dat er zo veel glanzende materialen in de mode zijn. Ze doen denken aan de reflectie van het heilzame licht, aan een gezonde huid en aan glan zend haar." Iedereen is volgens Jeatt momen teel op zoek naar vitaliteit: „Zo wel de bourgeois-burger als de re bel, de jongere als de babyboomer, de conservatieveling en de avant- gardist. Achtergrond en leeftijd spelen daarbij geen rol, alleen de levenshouding telt. En die hou ding komt tot uitdrukking in de kleding." Ware gezicht Je verschuilen achter een van bo venaf opgelegd modebeeld is vol gens Jeatt dan ook niet meer van deze tijd. De mode zal om die re dentijdloos worden. „We zijn in de Uruguay is net zo groen als Engeland, Bordeaux of Ne derland. Golvend, ongeculti veerd grasland domineert het landschap. Er grazen zo'n 20 mil joen koeien die er net zo uitzien als de Nederlandse, want ze zijn van een Uruguayaans-Neder- lands ras. Vanwege al die koeien wordt er in Uruguay veel rund vlees gegeten. Deze Zuid-Ameri kaanse republiek produceert daar ook een karaktervolle rode wijn bij, Tannat. In Uruguay - ruim vier keer zo groot als Nederland met slechts 3,3 miljoen inwoners - wordt het rundvlees nooit gebakken of ge stoofd, maar geroosterd boven houtskool. En men eet er alles van het rund, dus niet alleen de biefstuk. D e wij n Tannat is een andere spe cialiteit uit Uruguay. De combi natie smaakt heerlijk: rundvlees en Tannat lijken voor elkaar te zijn geschapen. Met Tannat - genoemd naar zijn druif - kan Uruguay zich onder scheiden van andere wijnlanden. De variëteit werd 130 jaar gele den in Uruguay geplant door een Franse Bask, en is nu het belang rijkste druivenras. Zo'n 1600 hectare zijn ermee bedekt. Dat is meer dan in tannats bakermat, het Franse zuidwesten, waar het zelfde ras gebruikt wordt voor rode wijnen als Madiran en Cötes de Saint-Mont. De tannat groeit De meeste wijngaarden van Uruguay liggen rondom de hoofdstad Montevideo. foto GPD/Hubrecht Duijker probleemloos op Uruguays nogal rijke, dikwijls klei- en kalkhou- dende grond. Zijn stokken moe ten dan ook streng worden ge snoeid om niet al te veel trossen per stok te krijgen, wat kan resul teren in een te dunne wijn. Maar zelfs als er consciëntieus wordt gesnoeid, dan nog levert de tan nat in Uruguay hoeveelheden van bijna 60 tot ruim 100 hectoli ter per hectare, terwijl 60 zo'n beetje het Franse maximum is. Dit vrij hoge rendement ten spijt hebben veel Uruguayaanse Tan- nats een donkere kleur, een goede concentratie en een stevige structuur. Andere kenmerken zijn een aroma dat getypeerd wordt door elementen van leer, pruimen, pruimedanten, verse vijgen en zwarte vruchtjes - ter wijl de op vat gelagerde soorten ook nog kruidig hout, toast en va nille bezitten. Dat men buiten Uruguay nog nauwelijks van Tannat heeft gehoord, heeft te maken met de late start van dit land als wijnexporteur. De wijn- uitvoer is pas sinds drie jaar op gang gekomen, en het uitgevoer de volume vertegenwoordigt minder dan 5% van de totale oogst. Waardering De Uruguayanen zelf zijn trou wens grote wijndrinkers, met 32 .liter per inwoner per jaar. Er schiet dus niet heel veel wijn voor export over. Desalniettemin beginnen steeds meer wijnlief hebbers, vooral in Europa, Uru- guayse wijnen te ontdekken. Met name Tannat oogst veel waarde ring, zowel de pure versie als de varianten met ook wat merlot, cabernet franc en/of cabernet sauvignon. In het kielzog van Tannat ver schijnen eveneens andere Uru guayaanse wijnen op de schap pen, waaronder rode Merlot, Cabernet Franc en Cabernet Sauvignon, alsmede witte Sau vignon Blanc, Chardonnay en Chardonnay met Viognier. Dat van alle wijnen de hoeveel heid beperkt is, daarmee kan men in Uruguay goed leven. Of zoals een wijnproducent het ver woordde: Voor Uruguay geldt: klein is fijn. Hubrecht Duijker Tot een kwart eeuw geleden kenden wij geen andere sla dan de gewone kropsla. Daarna maakten verschillende andere slasoorten hun opwachting bij de Nederlandse consument. De knisperige ijsbergsla kwam als eerste op de Nederlandse markt. Sindsdien is er veel veranderd en zijn er enkele tientallen an dere slasoorten en bladgroen ten die als sla kunnen worden gegeten, bijgekomen. Veel van die nieuwe soorten verdwijnen al na één of twee jaar omdat er te weinig belangstelling voor bestaat. En dat is terecht, want veel van die nieuwkomers heb ben nauwelijks smaak. Onze gewone kropsla heeft in tussen bewezen de lieveling van het grote publiek te zijn ge bleven. Geen mens die eraan denkt om de kropsla aan de kant te schuiven en plaats te la ten maken voor bij voorbeeld de lollo's, radicchio, rucola (ra- ketkruid), krulsla of eiken bladsla. Kropsla is in de loop van de ja ren wel iets veranderd. Ze is wat knisperiger geworden en de nerven in de bladeren behoe ven bij het schoonmaken ook niet meer te worden weggeno men. Gewone kropsla heeft een weinig opvallende maar wel heel fijne smaak. Er zijn echter verschillen, want een kropsla met het EKO-keurmerk of een exemplaar uit de tuin van een kleine kweker of volkstuinder smaakt anders dan een die u in de supermarkt koopt. Opvallend fris De sla met het EKO-keurmerk en de sla die afkomstig is van kleine tuinders en volkstuin ders hebben niet alleen een heel fijne maar ook een opvallende frisse smaak. En dat komt alle maal doordat die kleine kwe kers geen kunstmest of andere groeibevorderende stoffen ge bruiken. Deze stoffen zorgen ervoordat de slakroppen niet alleen op dezelfde dag geoogst kunnen worden, maar dat er ook 24 of 36 stuks, die allemaal even zwaar moeten zijn, in een doos passen. De kropsla zoals wij die van daag de dag eten werd al in de Middeleeuwen in ons land ge teeld. Voorbeelden daarvan zijn op schilderijen uit die tijd en ook nog later te vinden. Vooral op de zogenoemde ont- bytgens (stillevens met eetbare waar) uit de 17e en 18e eeuw ontbreken de slakroppen niet. Kropsla werd in ons land tot laat in de 19e eeuw vrijwel uit sluitend gekookt, gestoofd of gesmoord. Rauwe groenten at men niet. Men was er zelfs bang voor en geloofde dat het eten van rauwe groenten allerlei ziekten en andere ongemakken kon veroorzaken. Toen men er achter kwam dat juist door het koken, stoven en smoren veel vitaminen en an dere voor onze gezondheid waardevolle stoffen verloren gingen, is men de kropsla ook rauw gaan eten. De weerstand die men destijds te overwinnen hadkan men nog altij d nalezen in de rubrieken met door de le zers van dagbladen en tijd schriften ingezonden brieven. Nog tot in de jaren twintig van de 20e eeuw hield een hoogge leerde heer uit Amsterdam nog stug vol dat het eten van rauwe kropsla het ontstaan van darmkolieken en dergelijke zou bevorderen. Hans Belterman Salades die als een complete maaltijd worden, gegeven of salades die op een koud buffet ivorden gepresenteerdkunnen niet zonder krop sla. Voorbeelden daarvan treft u volgende week in de dagelijkse re ceptenrubriek op pagina 4 aan. Kropsla-vormt er namelijk invrijwel alle recepten het gezonde bedje waarop de salade wordt opgediend 21e eeuw alleen nog zelf verant woordelijk voor onze eigen ex pressie. En dat betekent dat we de camouflage van het mode-uni form van ons moeten afschudden en erop moeten vertrouwen dat anderen het zullen accepteren als we ons ware gezicht tonen in ons uiterlijk." Matthew Jeatt voorziet dat dit gezicht zeer divers zal zijn. Hij voorspelt een herwaardering van unieke kleding, waarin de mens zichzelf en zijn directe omgeving herkent. Kleding bijvoorbeeld met een handgemaakte optiek en zelfs folkloristische trekjes als re actie op de niet te stoppen globali sering. Voor Matthew Jeatt is het zonne klaar: wie zich aan het begin van de 21e eeuw nog altijd verschuilt achter een anonieme zwarte out fit, leeft nog in de vorige eeuw en heeft de aansluiting gemist bij de nieuwe generatie wereldburgers. De generatie die in een voortdu rend veranderende wereld zonder grenzen met een heel persoonlijke stijl een unieke plaats voor zich zelf creëert. Kitty van Gerven Chocoladefestival in Amsterdam. Chocola is niet alleen lekker, maar ook gezond. De indianen wisten dat al lang en gebruiken sinds eeuwen cacao als medicijn. Uit onderzoek aan de universiteit van Californië is nu gebleken dat cacao goed is voor hart en bloedvaten. Dat komt doordat chocola flavonoïden bevat: stoffen die de vorming van bloedstolsels verminderen. Dat bleek bij proefpersonen die warme chocolademelk te drinken hadden gekregen. Al eer der was ontdekt dat consumptie van pure chocola bepaalde recep toren in de hersenen prikkelen die plezierige gevoelens opwekken. „Chocola heeft alles in zich om te veranderen van een genotmiddel in een medicijn", zegt Louis Gri- vetti, onderzoeker aan de univer siteit van Californië in Davis. Maar dat is niets nieuws, aldus de voedingskundige. „De cacaoplant wordt om zijn geneeskracht al sinds het jaar nul verbouwd door indianen in Midden -en Zuid- Amerika. De cacaobonen werden door hen gezien als een goddelijk voedselHet werd zelfs zo hoog ge waardeerd, dat het eeuwenlang dezelfde ruilwaarde kende als goud." Grivetti dook in de medische his torie van chocolade. De eerste be schreven therapieën dateren uit 1522 en zijn opgeschreven door Europeanen die voor het eerst voet zetten in de Nieuwe Wereld. Hun verslagen waren zo overtuigend, dat spoedig hierna enorme hoe veelheden cacaobonen werden in gevoerd voor de groeiende markt van therapeutische chocola. Begin 17e eeuw rapporteerden Europese onderzoekers al dat cho cola de stemming kon beïnvloe den. Grivetti vond een verhande ling van de Spaanse arts Antonio de Ledesma uit 1631. Hierin stond dat chocola mensen aardiger maakt en de gebruikers aanzet tot vrijen. Vanwege de vermeende be dwelmende werking werd chocola tot de veertiende eeuw echter niet geschikt geacht voor vrouwen en kinderen. Maar in de tijd van Le desma was de drank niet langer voorbehouden aan mannen. Opvallend is dat bij toepassing van chocoladedrank als genees middel er door de indianen nooit enige zoetstof aan toe werd ge voegd. De inheemse dranken, vaak op smaak gebracht met ka neel of oregano, werden door de Europeanen bespot en walgelijk gevonden. Toch brachten ze de re ceptuur mee vanwege de thera peutische werking. Toen eenmaal suiker aan de cho- codrank werd toegevoegd, pas in de laat 19e eeuw, was de lust van de Europese zoetekauwen niet meer te stuiten. De beste chocola demakers ter wereld zitten in Bel gië. De 'chocoholics' van tegen woordig hebben nu een geweldig excuus voor hun gebruik: lekker en zelfs gezond, vooral voor het hart. „Daarom moeten mensen zich niet meer schuldig voelen als zij chocola eten", meent Grivetti. Peter de Jaeger Katten en honden kunnen zich voorbereiden op nieuwe ver- wennerijtjes. Een greep uit het verbazingwekkende aanbod op de laatste Duitse vakbeurs voor de huisdierbranche: hondenlaarzen om modderpoten te voorkomen, chique blauwe doodskisten, tand pasta, volledige 'aromatische ver zorgingslijnen' en een reflecte rend beschermvestje voor donkere avonden. De kroon spant een was machine voor honden en katten. Dit uit Spanje afkomstig appa raat, Lavakan, is een vierkante ca bine, waarin het dier een tijdje wordt opgesloten. De baas toetst het wasprogramma in, waarna het dier gedurende twee of vier minu ten wordt geteisterd door warme waterstralen met zeep. Afspoel- beurt en drogen met hete lucht volgen. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan het apparaat instellen op een massagedouche. De Smartleash is eerder te ver wachten. Dat is een Amerikaanse vinding waarmee de halsband met een druk op de knop en zonder te bukken vast en is los te maken. Alex van Hoof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 43