Afschieten Betuwelijn is zelfmoord
Beroepsonderwijs is volgens
In 't Veld nog te theoretisch
PZC
PZC
Tirol staat op tegen vrachtwagenhei
Puinhopen
Kok gelooft nog steeds in prestigieus spoor
Doodstrafdebat in
VS laait op door
ambities van Bush
feiten en meningen
Kamer durft geen conclusies te trekken uit rapport Rekenkamer
berichten uit wenen
24juni 1950
zaterdag 24 juni 2000
door Koos van Wees
Zelden zal een rapport van de
Rekenkamer zo vernieti
gend zijn geweest als dat over de
besluitvorming rond de Betu
welijn. De overheid hanteerde
voortdurend ondeugdelijke cij
fers, rekende het milieuvoor
deel mooier voor dan het werke
lijk was en liet alternatieven
doelbewust links liggen.
De Betuwelijn móest er komen,
en feiten waren voornamelijk
hinderlijk.
Inmiddels ligt het schip zover op
koers, dat een wijziging niet
meer mogelijk is. Huizen zijn
gesloopt, tunnels geboord, rails
gelegd. Van de elf miljard gul
den die de lijn kost, is de helft al
aanbesteed. Nu stoppen met de
aanleg is een enorme kapitaal
vernietiging, roepen kabinet,
Kamer en vervoerders over rails
in koor.
Zou het verschil hebben ge
maakt als het rapport er al in
1996 was geweest, een jaar na
dat de Kamer voor de tweede
keer instemde met de aanleg?
Het is niet waarschijnlijk. Hoe
wel toen niet het argument gold
dat er al zoveel geld ingestoken
was, waren er wel andere rede
nen om toch door te gaan. De
keus voor de Betuwelijn was im
mers een politieke, nauwelijks
een rationele.
In de loop der jaren is er veel
prestige aan de lijn blijven han
gen. Ministers van de drie be
langrijkste politieke partijen
zetten er hun handtekeningen
onder. En partijen die eerder in
het kabinet vóór aanleg van de
lijn waren, konden in de opposi
tie moeilijk het tegenoverge
stelde beweren zonder elke ge
loofwaardigheid te verliezen.
Met name het CDA, dat de eer
ste minister leverde die besloot
tot de lijn, had het daar moeilijk
mee.
Munitie
En nog. Hoeveel munitie het Re
kenkamerrapport de politiek
ook levert om te stoppen met de
aanleg, de fractiespecialisten
houden vol dat de lijn nodig is.
Het bestaand spoor biedt onvol -
doende capaciteit, zegt ook het
CDA, om het toenemende goe
derenvervoer aan te kunnen.
Ook al concludeert de Rekenka
mer dat met nieuwe technieken
veel méér op het huidige spoor
verwerkt kan worden (en dat de
Kamer daar te lang onkundig
van werd gehouden), de partijen
houden liever vast aan hun eer
der ingenomen standpunt.
Eenzelfde verhaal gaat op voor
de combinatie van vervoer over
weg, water en spoor. Met die
combinatie zou veel meer be
reikt kunnen worden dan altijd
is voorgehouden, zegt de Reken
kamer. Maar de Kamerleden
grijpen weer terug naar hun ar
gumenten van vóór het rapport:
dat je dan containers moet over
laden, dat overladen geld kost,
en dat geen vervoerder daaraan
wil. Alsof ze nu zo staan te trap
pelen voor die Betuwelijn. Niet
één vervoerder, geen enkel con
sortium, is bereid ook maar één
cent in de lijn te steken.
Het vereist van politici schijn
baar bovenmenselijke krachten
om van een eenmaal ingenomen
standpunt af te wijken. Toege
geven, het excuus dat er al zo
veel miljarden zijn geïnvesteerd
is volstrekt legitiem. Maar het
wordt wel erg gretig aangegre
pen en de andere argumenten
om de aanleg te heroverwegen
worden wel erg makkelijk ter
zijde geschoven.
Consequenties
Wat blijft hangen, is de indruk
dat het besluit de Betuwelijn
aan te leggen destijds ten on
rechte is genomen. De cijfers
rechtvaardigden die aanleg on
voldoende. En toen het besluit
eenmaal was gevallen voorkwa
men de te verwachten politieke
consequenties een omslag in het
denken. Dat is een verontrus
tende constatering.
De vraag is natuurlijk of bij an
dere grote projecten wel de ech
te cijfers zijn gebruikt. En of het
proces daar wel te keren is. Stel
dat de vervoersprognoses voor
de HSL-Zuid volstrekt ondeug
delijk zijn, en dat geen mens
minder het vliegtuig pakt, zou
den we dan alsnog 'nee' zeggen?
Natuurlijk niet. Er zijn afspra
ken gemaakt, streek- en be
stemmingsplannen zijn gewij
zigd, aannemers, architecten en
ambtenaren werken aan tun
nels en nieuwe stations.
De druk op de politiek om bij
een eenmaal ingenomen stand
punt te blijven, is daarmee
enorm groot. In 1994 besloot de
toenmalige minister Jorritsma
van Verkeer, als Kamerlid fel te
genstander van de Betuwelijn,
te laten onderzoeken of die lijn
echt nodig was. Hulde, zegt de
Rekenkamer nu, jgmmer alleen
dat de gebruikte informatie zo
slecht was. „Want de neiging
bestaat om een eerder genomen
besluit zwaarder te laten wegen
dan nieuwe informatie." Ook bij
Jorritsma gebeurde dat.
Het is een illusie te denken dat
het een volgende keer anders
gaat. Hoe lofwaardig ook het
streven van de huidige minister
van Verkeer om 'second opini
ons' te vragen en onafhankelij
ke bureaus onderzoek te laten
toetsen, het zal nauwelijks wij
ziging brengen in eenmaal ge
nomen besluiten. Die besluiten
zijn politiek, ingegeven door
wat als wenselijk wordt gezien
en vaak een compromis.
door Lianne Sleutjes
Premier Kok vindt stopzetten
van de Betuwelijn 'geen ver
standige keus'. De Rotterdamse
haven heeft volgens hem de ver
binding dringend nodig.
Een belofte dat in de toekomst
prognoses en afwegingen bij
megaprojecten als de Betuwe
lijn altijd correct zullen zijn,
wilde Kok niet geven. „Het pro
bleem blijft dat een integrale vi
sie altijd weer ingehaald kan
worden door nieuwe inzichten."
Zo zijn vrachtwagens in een
paar jaar onverwacht goede mi
lieuprestaties gaan leveren,
waardoor de milieuvoordelen
van de Betuwelijn nu zwaar te
genvallen.
CDA, D66, GroenLinks en de SP
zetten vraagtekens bij onver
droten verder gaan met de aan
leg van het spoortraject. Het
CDA voelt in elk geval voor een
pauze in de aanleg van de Betu
welijn, zei fractieleider De
Hoop Scheffer gisteren.
De korte stop zou benut moeten
worden om te onderzoeken wat
het kost om door te gaan en wat
Behalve de praktische bezwa
ren levert een radicale omme
keer daarmee ook politiek ge
zichtsverlies op.
Liever de beschikbare gegevens
wat in de gewenste richting bij-
buigen, dan dat. GPD
Leden van de actiegroep Groen Front tijdens een betoging tegen de aanleg van de Betuwelijn. De Rekenkamer stelt dat het milieuvoordeel
van het project mooier is voorgesteld dan het in werkelijkheid is. foto Henk van Holland/GPD
het kost om de aanleg te staken,
aldus de CDA-leider. Welk be
drag voor hem de doorslag geeft
om te stoppen of juist verdere te
bouwen, wil.hij nog niet zeggen.
PvdA wil evenals het kabinet
doorgaan met de goederens
poorlijn. De WD-fractie be
raadt zich dinsdag over het
standpunt. GPD
Op de puinen bloeien nog geen geurige rozen. De
afwikkeling van de burgemeesterscrisis in Mid
delburg verkeert in een stadium dat vele wen
dingen en verrassingen mogelijk maakt. Maandagmid
dag hoopt de gemeenteraad toe te komen aan een
reguliere vergadering. Burgemeester Spar van der
Hoek zal op het moment van aanvang, 16 ure, naar alle
waarschijnlijkheid geschorst noch ontslagen zijn. Dat
zou de wat ongebruikelijke figuur kunnen opleveren
van een met hamer en keten toegeruste voorzitter die
niet het vertrouwen geniet van de raad. De werkbaar
heid lijkt, op basis van gezond verstand, het meest ge
diend met een burgemeester-in-absentia. De raad
houdt het gemeentebelang voor ogen: zaken die afhan
deling behoeven, moeten in die optiek vóór de vergade-
ringsloze vakantieperiode afgehandeld worden. De
sfeer waarin dat zal gebeuren, is een kwestie van nadere
orde. De soms ijzige, soms verhitte stemming kan er
nauwelijks op verslechteren. Het algemene niveau van
de beraadslagingen tijdens de heenzendingsvergade
ring van donderdag belooft weinig goeds voor de naaste
toekomst. Kort, al te kort, bits, al te bits: in die atmos
feer vallen weinig constructieve bijdragen aan een we
deropstanding der goede gemoederen te verwachten.
Ook over het inhoudelijke peil van de discussie blijft
gepaste zorg bestaan. Hoe kan er in het oorlogsgewoel
sprake zijn van een wisseling van zinnige argumenten?
Een normalisering van de betrekkingen klemt eveneens
buiten de directe kring van raadsleden. Bij de hoofde
lijke stemmingen van donderdag is niet in alle gevallen
voor de blokvorm gekozen. Raadsleden van de Chris
tenunie en het CDA hebben om respectabele redenen
besloten niet de fractielijn te volgen. Daar voltrok zich
aldus een scheiding der geesten die druk nabesproken
zal worden. Het is zeer de vraag of deze scheiding ook
een scheuring moet inhouden. Daarmee zou, wellicht
ten onrechte, eeuwigheidswaarde aan de noden van het
moment worden toegekend. De splitsing in de PvdA is
reeds langer een feit en leidde tot afscheiding van twee
raadsleden en het verlies van evenzoveel wethouders-
posten. De Middelburgse WD-afdeling komt in onder
ling wantrouwen ook al geschonden uit het torment,
Tot zover de politiek, of wat daar nominaal voor staat,
Het hier en daar gedeukte ambtenarenkorps kreeg en
krijgt zijn deel van de harde tijden. Ook daar heersen
gedachten aan wederopbouw van normale werkver
houdingen. Het post-Spar-tijdperk is met dit al nog
lange niet ingetreden. Den Haag moet spreken en daar
mee duidelijkheid verschaffen in deze ongewisse situa
tie. De hoop blijft gevestigd op een spoedig te volgen
aanstelling van een krachtige interim-bestuurder. De
ze zal geconfronteerd worden met de gigantentaak om
in Middelburg een nuttig begin te maken met het slech
ten van de puinhopen. Tijdens haar of zijn bestuurspe
riode kan, in de bezonkenheid die tot afgewogen oorde
len leidt, een verantwoorde definitieve oplossing
gevonden worden.
door John Wanders
Een van de bijwerkingen van
George W. Bush' kandida
tuur voor het presidentschap
van de VS, is een hernieuwde
belangstelling voor de ultieme
sanctie in de Amerikaanse
strafwet: de doodstraf.
Bush jr. is gouverneur van Texas
en die staat is nationaal koplo
per waar het gaat om de tenuit
voerlegging van doodvonnis
sen.
In de nacht van donderdag op
vrijdag stierf nummer 135: Gaiy
Graham. Achtervolgd door dit
hoge getal, tracht Bush zijn cri
tici ervan te overtuigen dat geen
van de geëxecuteerden onschul
dig was.
De gretigheid waarmee Bush el
ke mogelijkheid van een juridi
sche dwaling uitsluit, maakt de
Republikeinse presidentskan
didaat kwetsbaar voor zijn cri
tici. Het gaat om leven en dood.
Daarmee mag niet lichtvoetig
worden omgesprongen.
Klassejustitie
Het rechtssysteem houdt een
vorm van klassejustitie in
stand. Wie geld heeft voor een
team doorgewinterde advoca
ten, heeft in de rechtbank aan
zienlijk meer kans op vrijspraak
of op een milde straf dan een ar
me sloeber die zijn huur nog niet
kan betalen, laat staan het uur
tarief voor een advocaat.
Begin dit jaar schortte Bush'
partijgenoot-en collega in Illi
nois, gouverneur* George Ryan,
de tenuitvoerlegging van alle
doodvonnissen in zijn staat op.
De Republikein Ryan, die voor-
stander is van de doodstraf, wil
meer duidelijkheid over de on
evenwichtigheden in de proce
dures die voorafgaan aan een
doodvonnis. Ryan nam zijn be
sluit toen voor de dertiende keer
sinds 1977 een ter dood veroor
deelde moest worden vrijgela
ten, omdat aanvullend bewijs
materiaal zijn onschuld aan het
licht had gebracht.
In de nacht van donderdag op
vrijdag kreeg de zwarte, 36-ja-
rige Gary Graham in de dodem
kamer van de strafinrichting in
Huntsville een dodelijke injec
tie toegediend. Wat zijn execu
tie omstreden maakt, is dat hij
stierf op grond van de verkla-
- ring van één enkele getuige. De
ze houdt vol dat zij in 1981 aan
schouwde hoe de toen 17-jarige
Graham iemand doodschoot op
een parkeerplaats. Het verslag
van twee andere mogelijke ge
tuigen, die Graham nietherken-
den van de schietpartij, werd
tijdens de procedure als irrele
vant terzijde geschoven.
Rond het tijdstip van de execu
tie verklaarde Bush dat Graham
een fair proces had gekregen, in
clusief talrijke beroepsmoge
lijkheden. De zaak was door
verschillende rechters keer op
keer tegen het licht gehouden en
geen enkel college van beroep
zag de noodzaak tot herziening
van het vonnis.
Een comfortabele gedachte
voor Bush is dat een ruime
meerderheid van de Amerika
nen voorstander is van handha
ving van de doodstraf. Wel
neemt de steun geleidelijk af,
van tachtig procent in 1.994 tot
66 procent vandaag. GPD
door Frans van den Houdt
De leus 'Kennis is macht'
moet op de helling. Roel in
't Veld lacht als hij deze voor een
professor van PvdA-huize toch
opmerkelijke uitspraak doet.
Maar hij meent het. „Je kunt
niet langer stellen dat kennis
iets hogers zou zijn dan hand
werk en dat je als intellectueel
een stapje hoger in de samenle
ving staat."
„Ons soort mensen moet ervan
doordrongen raken dat vanwe
ge het gigantische tekort aan
vakmensen, praktijkgericht on
derwijs steeds belangrijker
wordt", zegt In 't Veld. „Boven
dien help je jongeren, vooral
nieuwkomers, hierdoor een bin
ding met de samenleving te krij -
gen. Zonder zo'n binding be
staat het gevaar dat ze op het
slechte pad geraken."
In 't Veld is hoogleraar in
Utrecht en Amsterdam, runt een
organisatiebureau en maakt
deel uit van COLO, een stichting
die het beroepsonderwijs pro
moot. Hij was zes jaar directeur-
generaal op het ministerie van
Onderwijs en een blauwe maan
dag staatssecretaris op dat de
partement. Hij geeft de be
windslieden nog regelmatig ad
viezen over het beroepsonder
wijs.
Kern van het probleem is vol
gens In 't Veld dat het beroeps
onderwijs vaak te theoretisch en
veel te weinig praktijkgericht
is. „Bij ons soort mensen, acade
mici, leeft het idee dat je veer
tienjarigen eerst een zo breed
mogelijk lespakket moet aan
bieden en pas later de mogelijk
heid tot specialisatie moet ge
ven. Theorie vóór praktijk stel
len. Ik deel dat gedachtegoed
niet."
„Voor veel jongeren is zo'n bre
de, theoretische aanpak hele
maal niet geschikt. Het is voor
hen juist belangrijk zo vroeg
mogelijk een relatie aan te gaan
met een werkgever. Zij zullen
pas later in hun leven hun ken
nis verbreden, als ze in de prak
tijk op bepaalde problemen
stuiten. Eigenlijk is het veel na
tuurlijker om zo kennis op te
doen."
Ook het vmbo is volgens In 't
Veld gedoemd op een ramp uitte
lopen als het belang van de leer
ling niet voorop staat. „Heel be-
Praktijkgericht onderwijs wordt in de visie van professor In 't Veld
steeds belangrijker. fotoCatrinusvanderVeen/GPD
langrijk is dat je van hun indivi
duele talent gebruik maakt. Dit
gebeurt niet en dat kan funest
zijn. Leerlingen komen in een
verkeerde richting terecht, ra
ken gedemotiveerd, doen het
steeds slechter op school en ko
men uiteindelijk in het crimine
le circuit terecht. Het gaat om
zo'n tien procent."
Ouders mag je hier ook deels op
afrekenen. „Ze dwingen hun
kinderen te veel om in plaats
van beroepsonderwijs algemeen
onderwijs te volgen. Gevolg is
dat je met een tragisch hoog
aantal mislukte havo-leerlin
gen komt te zitten."
Uitbuiting
In 't Veld beseft hiermee af te re
kenen met visies die nog altijd
sterk leven binnen zijn eigen
PvdA. „De spraakmakers in de
samenleving, dus ook politici,
hebben zelf vaak geen beroeps
opleiding en hangen verouderde
idealen aan. Maar ook de schim
uit het verleden over kinderar
beid en uitbuiting speelt mee.
Maar het trauma uit het verle
den mag geen belemmering zijn
voor beroepsonderwijs dat goed
verankerd is in het bedrijfsle
ven. Het tekort aan vakmensen
dreigt anders gigantisch te wor
den."
In 't Veld zegt dat met de komst
van Internet de rollen enigszins
zijn omgekeerd. „Kennis kun je
tegenwoordig zo van Internet
plukken. Maar voor een lekken
de kraan moet wel een loodgie
ter bij je thuis langskomen. Bo
vendien, en dat is heel plat, ver
dienen goede vaklui tegenwoor
dig vaak meer dan academici."
GPD
door Mels Pees
Om het beloofde land te vin
den moet ik over de Bren-
nerpas, dichtte Bertus Aaf jes in
zijn Voetreis naar Rome. Ruim
anderhalf miljoen auto's rijden
jaarlijks via de autobaan tussen
Innsbruck van of naar Italië.
Dat zijn er te veel, vindt de be
volking van Tirol. Ze blokkeren
twee dagen het verkeer.
De bewoners van de Alpenpro
vincie hebben de naam een kop
pig en strijdlustig volk te zijn.
Ze vergelijken zich graag met
David die het opneemt tegen
Goliath. De Tirolers vereren
daarom hun helden. Andreas
Hofer bijvoorbeeld. Hij verza
melde enige boeren om zich
heen met wie hij in 1809 ten
strijde trok tegen het Franse le
ger en de troepen van Napoleon
yersloeg.
Enige weken later wonnen de
Fransen alsnog en executeerden
de moedige aanvoerder. Waar de
veldslag plaatsvond, staat nu de
Olympische schans voor het ski
springen. Op die zelfde plaats
begon in de Romeinse tijd de
'Weg van Claudio Augustus', de
belangrij kste Verb inding tussen
Rome en de Noordelijke gebie
den van het rijk.
Sinds die tijd veranderde veel.
Ook Aaf jes zou de weg naar het
zuiden niet meer terug herken
nen sinds in 1974, na vijftien
jaar bouwen, de Brenner Auto
baan gereed kwam. 42 bruggen
telt het traject, waarvan de be
kendste, de Europabrug, 815
meter lang is en 190 meter hoog.
Volgens hardnekkige geruchten
vielen enige bouwvakkers tij
dens de werkzaamheden in de
holle pi jlers, waar hun lijken nu
nog liggen, ver onder het weg
dek.
In eerste instantie vierden de Ti
rolers de verbinding als nieuwe
levensader met het Duitstalige
gebied in Italië, de provincie
Zuid-Tirol. Veel Oostenrijkse
Tirolers hopen nog steeds op een
hereniging met hun landgeno
ten van wie ze als gevolg van de
Eerste Wereldoorlog gescheiden
werden. De bewoners van Zuid-
Tirol zitten niet op een hereni
ging te wachten. Ze profiteren
van. de aparte status die ze bin
nen Italië hebben en van de vele
subsidies die vanuit Oostenrijk
vloeien.
Wel stonden hoge politici van
beide provincies deze week sa
men op het asfalt. Zij gaven toe
stemming voor de actie tegen de
'vrachtwagenhe]', die door de
nationale feestdag afgelopen
donderdag en het weekend nau
welijks het beroepsverkeer,
maar hoofdzakelijk toeristen
Slagaderbank
Vijftien ziekenhuizen in New
York hebben een centrale slag
aderbank opgericht. De bank
is een opslagplaats, waarslag-
aders van overledenen be
waard worden. Met deze
gezonde slagaders kunnen
mensen met hartziekten van
een gewisse dood worden ge
red.
Groene Kruis
De Provinciale Zeeuwse Ver
eniging Het Groene Kruis
heeft er vorig jaar een record
aantal leden bij gekregen. Er
zijn momenteel 75 verenigin
gen bij Het Groene Kruis
aangesloten en ruim veertig
duizend leden. Ook de werk
zaamheden van de vereniging
zijn toegenomen.
Muziektent
In de Kerklaan, de nieuwe
woonwijk van Heinkenszand,
is een muziektent verrezen.
Het stenen bouwwerk is door
de muzikanten zelf opgetrok
ken. De gemeente heeft de ma
terialen beschikbaar gesteld.
Naerebout
De gemeenteraad van Vlissim
gen heeft vrijdagmiddag be
sloten tienduizend gulden uit
te trekken voor de heroprich
ting van het standbeeld van
Frans Naerebout aan het Bel-
lamypark. Vanaf deze plaats is
Naerebout uitgevaren als vis-
treft. Zo'n blokkade aan het be
gin van het zomerseizoen wordt
traditie. Niet helemaal onte
recht: dagelijks daalt een wolk
van lawaai en stank neer op de
dorpjes in de dalen die onder de
verschillende bruggen liggen.
Steeds weer beloofden politici
oplossingen.
Bijvoorbeeld door te onderzoe
ken of het vrachtverkeer op
treinwagons de weg kan afleg
gen, of door een streng te
controleren maximum aan pas
serende (vracht)auto's in te voe
ren.
Van al die Weense plannen
kwam niets terecht. Alleen een
Europese oplossing, in samen
spraak met Zwitserland, kan de
groei van het verkeer remmen.
Uitgever:
J. C. Boersema
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax- (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel (0115)686000
Fax (0115)686009
Hulst: s Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114) 373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Internet (http://www.pzc.nl):
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
redactie: redactie@pzc nl
exploitatie: internet@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag - op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 13.30 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22 00 uur:
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen
bij automatische incasso:
(tussen haakjes prijs met acceptgiro)
per maand: 36,70 (n.v.t.)
perkwartaal 100,00 101,65)
per jaar ƒ380,00 381,65)
Voor toezending per post geldt
een toeslag
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers:
maandag t/m vrijdag: 1,85 per stuk
zaterdag: 2,75 per stuk
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling.
Tel: 0118-484321
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV