webpagina Pokémon is onuitputtelijk en onuitroeibaar PZC reportage 25 zaterdag 24 juni 2000 RUDEN RIEMENS De Pokémania heeft Nederland al enige tijd in zijn greep. Scholen grijpen naar het verbodswapen, ouders begrijpen er niet veel van, dominees vrezen de hand van de duivel. Zij die denken dat ze veel weten van de wereld van het kind gruwen meestal van Pokémon. En de kinderen? Die verbazen zich nergens over. Christelijke scène in de Japanse Poké- monbioscoopfilm: het gele zakmon- stertje Pikachu staat tegenover zijn ge kloonde 'evenbeeld. Vechten is zinloos, weet de kijker. De twee zijn even sterk en kunnen elkaar alleen maar uitputten. Toch slaat de genetisch aangepaste kloon er op los. Zo is hij nu eenmaal geprogram meerd door de gewetenloze MewTwo, die zelf het slachtoffer is van wetenschappe lijke experimenten. De echte Pikachu zorgt voor de grote verrassing. Hij kiest de strategie van Jezus Christus en Mahatma Ghandi, en keert de andere wang toe. Pokémon is speels, maar geen spelletje. Pikachu en zijn getekende zakmonster- vrienden zijn het afgelopen half jaar als een woeste storm de gedachtenwereld van kinderen binnengedrongen. Donald Duck, de Teletubbies en Pippie Langkous staan verbijsterd aan de zijlijn, vergezeld van vaders, moeders, meesters en juffen. Dit fenomeen is sterker dan andere rages die de kinderziel treffen, blijkt uit het aanhoudende enthousiasme in Japan en Amerika. Geld en glorie overspoelen de makers van Pokémonen daar wringt voor veel puders en leerkrachten de schoen. Zij zien de ge plunderde spaarvarkens, de uitpuilende verlanglijstjes en het gretige gekwetter van hun kroost tijdens het ruilen van kaartjes op het schoolplein. De yens, dol lars en euro's stromen binnen bij de ma kers Nintendo, Wizards of the Coast, Warner Bros en alle markthandelaren die Pokémon T-shirts aan de man brengen. Kinderen vinden dat niet zo'n punt, in hun ogen zijn Pikachu en Charmander het offer van het zakgeld zeker waard. Maar ouders weten dat f 7,95 een fors be drag is voor elf kleurig bedrukte kaartjes. Om nog maar te zwijgen van de 85 gulden die op de prijslijst staat voor een glim mende Charizardkaart van de eerste edi tie. Daar kan een sappelende vader be hoorlijk jaloers van worden. Wat heeft dat rare spel toch meer dan een lekker potje voetballen? Toch is het geheim van Pokémon niet zo moeilijk te doorgronden. De kleine mon stertjes brengen hun eigen universum mee. Die wereld is veelzijdig en schitte rend als een diamant. Kinderen kunnen er spelen, leren, en heersen. Ze zijn kind, ko ning en ontdekkingsreiziger. Hebben ze een hoekje van het Pokémonuniversum verkend, dan duikt even verder een nieu we lading schatten op: nieuwe figuren, andere kaarten, variaties op het spel en een volgende film. Trainers Nergens staan verbodsbordjes, ook niet waar het gevaarlijk wordt. En echt gevaar bestaat niet in het Pokémonuniversum. Gevechten eindigen met tijdelijke uit schakeling van een van de Pokémons. Een val of een steekvlam ziet er in de films al tijd spectaculair uit, maar levert geen echte blessures op. Na een zware inspan ning is er voor uitgeputte Pokémons altij d nog een zuster Joy in een van de Poké- moncentra. Die zijn als een soort wegen wacht voor trainers in iedere stad te vin den. En mocht het echt uit de hand lopen, dan verschijnt in het Pokémonuniversum agent Jenny, de met een politiepet getooi de tweelingzus van zuster Joy. Of des noods een heel peloton Jenny's om het kwaad bekwaam tot de orde te roepen. Grapje van de tekenaars voor de volwas senen, zo'n peloton gekloonde politie vrouwen. Voor veel Japanners lijken alle blanken op elkaar, blanken hebben vaak moeite om Japanners uit elkaar te hou den. De tekenaar houdt de grote mensen een spiegel voor, kinderen storen zich er niet aan. Voor de meeste kleintjes is elke agent gewoon de politie, dus waarom zou den ze dan niet allemaal Jenny heten? Wie door de filmverhaaltjes heen kijkt, ziet meer elegante knipoogjes naar de Eu ropese en de Japanse cultuur. De namen van de boeven van Team Rocket bijvoor beeld: Jesse en James, naar de beroemde bandiet uit het Wilde Westen. Ze hebben een yell die eindigt met: 'Team Rocket is nog sneller dan het licht, vecht als een man of geef je over en zwicht.' Behalve dan in die ene aflevering waar James hal verwege stopt en zich afvraagt of dat wel nodig is, steeds diezelfde teksten. Na tuurlijk, antwoordt zijn maatje in het kwaad, de zendtijd moet toch zeker wor den gevuld. Zo heeft iedere boef zijn charme en iedere held zijn zwakte. Ash Ketchum, de tienja rige hoofdpersoon met de honkbalpet uit de tekenfilmpjes op Fox Kids, is niet echt een held. Hij wil de beste Pokémontrainer ter wereld worden, maar hij is een grillig vechtersbaasje. Het is dat hij een hart van Voor iedere krachtmeting mag een speler zestig kaarten in zijn stapel leggen. Daar van komen er zeven in de hand terecht. Bij het gevecht zelf geldt dat één kaart nog geen kaart is. Een Pokémon kan pas strij den als hij is opgeladen met energie. En als er een topscorer het veld in moet, kan dat pas gebeuren door te evolueren uit een zwakkere variant. Wie als eerste zes over winningen boekt heeft de strijd beslecht. De juiste verdeling van Pokémons, ener- giekaarten en speciale krachten over een 'deck' van zestig is een onuitputtelijke bron van discussies en experimenten tus sen de spelers. Kinderen van een jaar of acht kunnen dit spel leren, en als ze zo ver zijn hebben ou ders er een zware dobber aan om het ge heel nog te kunnen volgen. De gemiddelde ouder neemt er de tijd gewoon niet voor. De vaders en moeders laten het maar, ze heffen de handen ten hemel en prijzen hooguit nog de fantasievolle kleuren en vormen op de kaartjes. Zo is de leeftijd waarop kinderen hun ou ders te slim af zijn, door Pokémon in een klap jaren naar voren geschoven. Op de website www.pokemonholland.nl be schrijven sommige ouders in het gasten boek hoeveel moeite zij hebben om hun kinderen bij te benen. Een volwassen brein opent zich maar moeilijk voor 150 zakmonstertjes met vreemde namen, zelfs als de ouder zich voorneemt om het kind serieus te nemen en gewoon mee te doen. Zij die denken dat ze veel weten van de wereld van het kind gruwen meestal van Pokémon. De bioscoopfilm werd door de recensenten eenstemmig neergesabeld, de rage in de winkels is voor veel profes sionele opvoeders niet meer dan een zo veelste poging van de speelgoedindustrie om ouders geld uit de zakken te kloppen. Slechts een enkeling als de Britse auteur Tim Burke ziet in Pokémon een nieuwe vorm van cultuur. De veelvormigheid van Pokémon maakt het fenomeen net zo on vermijdelijk en net zo ongrijpbaar als Co ca-Cola. De Amerikaans science-fiction schrijver Bruce Sterling noemt de Poké mons zelfs een eerste opstapje naar de we reld na de mens. Dat is wat veel eer voor de bedenker Sato- shi Tajiri. Maar als de voortekenen uit Ja pan en Amerika niet bedriegen, zal Poké mon over een jaar of vijf opduiken in de serieuze literatuur, en is de wereld zonder de zakmonstertjes dan al net zo onvoor stelbaar als een wereld zonder computers of zonder Donald Duck. Miro Lucassen goud heeft voor zijn Pikachu en dat zijn vrienden Misty en Broek hem nooit laten vallen. Zij pikken het dat Ash niet zelf kookt tijdens hun reizen, maar dat hij als een echt kind wel eten eist, zodra zijn maag begint te rammelen. En dat zijn nog maar de filmpjes. Die zijn gevarieerd, spannend en snel, maar vormen niet al leen de verklaring voor de Pokémonma- nie die de kinderwereld overspoelt. Tom Jerry, Mickey Mouse en Winnie de Pooh hebben als tekenfilm ook hun charme, maar als de buis uitgaat zijn er hooguit knuffels en stripboeken waarmee nog wat meer te spelen valt. De bedenkers van Pokémon hebben het heel anders aangepakt. Zij hebben spelle tjes voor de handcomputer Gameboy en voor diens huiskamervariant, de N64. Er is het kaartspel dat scholen tot wanhoop drijft. En natuurlijk zijn er stickers, map pen, T-shirts, stripboeken, poppetjes en sleutelhangers. Pokémons vangen kan op veel manieren. Kleuters van vier jaar doen al mee, ge woon door de namen te leren. De tv-film- pjes spelen daar handig op in door in iede re aflevering een bijzondere Pokémon voor te stellen. Kennis is macht, ook op het schoolplein. En als vader 150 voetbal lers uit elkaar kan houden, moet een kind met hetzelfde aantal Pokémons uit de voeten kunnen. Stickers en verzamelkaartjes met verte derende plaatjes voor de allerkleinsten zijn de opstap naar het echte stoere werk: de speelkaarten die in oneindige variaties worden gemaakt. Hebben is de eerste be geerte die de kaarten oproepen. Kopen kan, per pakje of in gespecialiseerde win kels zelfs per stuk. Maar ruilen moet, want er is vrijwel geen andere manier om een verzameling compleet te krijgen. Voor zo ver er van compleet sprake kan zijn: de kaarten bestaan in allerlei talen, er wor den speciale promotie-exemplaren ge drukt voor bijzondere gelegenheden en de Japanse kaarten hebben andere plaatjes dan de Europese. Kaarten winnen kan ook, bij schoolplein- spelletjes als handjeklap of wie gooit het verste. Eindeloos kunnen sommige kin deren hun onderhandelingstechnieken oefenen om de juiste ruil voor elkaar te krijgen. En aan de hand van de cijfers die de krachten van de Pokémons aangeven, leren sommige kleuters tussen het ruilen door zelfs al een beetje rekenen Slimheid Het officieel beschreven spel is ingewik keld. Wie het wil leren, moet er net zo veel energie in steken als in bridge, schaken of monopoly. De speelkaarten meten hun krachten volgens een complex stelsel van voorschriften. Er is geen strategie om al tijd te winnen. Brute kracht kan helpen, zuivere slimheid ook, maar een sterke Po kémon kan net zo gemakkelijk gevloerd worden door een opdondertje met specia le krachten. Kiezen moet al bij de voorbe reiding van de strijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 25