Illegalen zitten zelfs
in verzegelde trailers
Mensensmokkel vanuit Vlissingen
in deze bijlage
p reportage 23
zaterdag 24 juni 2000
Verhoor van een verstekelinge.
denken: dan moeten we dat maar eens
gaan uitproberen."
Regiomanager Reijnders van Randon is
weer wel zeer mededeelzaam. Het beveili-
gingsbedrijf is al geruime tijd in de weer
op het tot het eigendom van de NV Haven
van Vlissingen behorende terrein waar de
Dart Line schepen aanleggen. Het toe
zicht is verscherpt naarmate de boetes die
de rederij zou krijgen bij ontdekking van
iedere illegaal bij aankomst in Engeland
werden verhoogd De strafbedragen zijn
inmiddels opgelopen tot meer dan zeven
duizend gulden per verstekeling.
Geld speelt een overheersende rol in de
toenemende pogingen om als ongenode
gast aan boord van een schip naar Enge
land weg te komen. „Als de bedragen
kloppen die ik heb horen noemen dan is
het een absoluut lucratieve business aan
het worden." Randon-medewerkers heb
ben kunnen vaststellen dat er een profes
sionele hand steekt achter de pogingen
om illegalen de grote plas over te helpen.
Hoe ze in de beladingen weggestopt zijn.
Hoe er toch mensen in verzegelde trailers
kunnen zitten.
Reijnders: „We hebben wel eens de pech
gehad dat er in Engeland in de dertig man
tevoorschijn kwam. Die waren door onze
mensen niet ontdekt. De verzegeling
klopte, de tuigage klopte, de zeilen waren
heel en het dak was niet kapot. Dan heb je
dus eigenlijk geen reden otn in die wagen
te gaan kijken. Die mensen zijn misschien
al dagen tevoren op transport gezet. Dan
moet daar dus een lijn vóór zitten."
Bingo
Medewerkers van het beveiligingsbedrijf
brengen wanneer ze tijdens het maken
van controlerondgangen trailers aantref
fen die niet verzegeld zijn, zelf verzegelin
gen aan. Bij het vaststellen van verbroken
verzegelingen of verdachte bewegingen
wordt in eerste instantie om ondersteu
ning door de marechaussee gevraagd. Als
het dan 'bingo' is ontfermt de marechaus
see zich over de aangetroffen personen om
ze vervolgens over te dragen aan de
vreemdelingendienst.
En het is vaak 'bingo'. Beveiligingsbe
ambten van Randon zien nauwelijks te
rugloop. Soms is het weken rustig. Dan
weer is het avond aan avond prijs. Er is al
van alles gedaan en geprobeerd. Hoge
hekwerken met daarboven rijen prikkel
draad ter afscherming van het terrein
waar de afgekoppelde trailers staan ge
parkeerd. Een boel verlichting. Gewerkt
met scanners die de aanwezigheid van le
vende wezens in het interieur van trailers
zouden kunnen registreren. Inzet van
honden bovendien. Reijnders daarover:
„Het is een afweging of dat continu moet
gebeuren of niet. Als ze ons daar opdracht
voor geven doen we dat."
Buitenkant
Illegalen verstoppen zich niet alleen in
trailers. Er zijn ook wel plekjes aan de
buitenkant te bedenken. Bewakers van
Randon hebben laatst iemand tussen de
chassisbalken aangetroffen. Ook wind
vangers bovenop de cabine bieden voorin
voldoende ronding om als bergplaats te
dienen.
RPF-fractievoorzitter L.C. van Dijke uit
Middelburg heeft tijdens de debatten
over de voorjaarsnota bepleit een sub
stantieel deel van de grote financiële mee
vallers te bestemmen voor verbetering
van het toezicht aan de buitengrens. „Wat
nu is gebeurd bevestigt mijn beeld dat er
rond de controle op goederen en personen
toch gaten vallen."
De praktijken van de mensensmokkel
hebben een ongekende omvang aangeno
men. Volgens Van Dijke bestaan er ver
moedens dat rond zeventig procent van de
personen die in asielzoekerscentra ver
blijven via mensensmokkelaars hier is ge
komen. Het Kamerlid vindt dat er de laat
ste jaren wel enkele vorderingen zijn
gemaakt met de bestrijding van 'het ge
weldige kwaad'; de sancties zijn aanzien
lijk verscherpt en er is een landelijk team
geformeerd om het fenomeen te ontrafe
len. Tegelijkertijd stelt Van Dijke dat het
gevoel van urgentie tot nu toe maar lastig
aan de staatssecretaris en de verantwoor
delijke minister is duidelijk te maken.
foto Ruben Oreel
Commandant Bliek van de marechaussee
in Vlissingen heeft met voldoening kennis
genomen van de bedoelingen van de RPF-
politicus. „Een heel nobel streven. Het is
goed voor ons als we er wat mensen bij
kunnen krijgen". De marechaussee moet
tot nu toe de 24-uurs controle vanuit Vlis
singen met ongeveer dertig mensen zien
rond te krijgen.
Woordvoerder Van de Weetering van de
Dart Line vindt het al evenzeer een prima
plan om het toezicht aan de zeegrens te
vergroten. „De mensen hier in Zeeland
zijn, denk ik, niet voldoende uitgerust met
materiaal en mensen om een permanente
dan wel hoog frequente service te bie
den." De salesmanager van de vracht-
dienst op Engeland heeft gemerkt dat
transporteurs die tot nu toe vonden dat
het verstekelingenvraagstuk een pro
bleem voor de rederij was zich anders be
ginnen op te stellen. Nu vanuit Engeland
ook bij hen verantwoordelijkheden wor
den neergelegdkomen er wensen en eisen
rond frequente controles, het openen van
de huiven en het controleren van de hele
inhoud, wat voorheen taboe was.
Dart Line kan dat volgens Van de Weete
ring niet doen. „Wij zijn geen stuwadoors.
Wij gaan er vanuit dat de inhoud van de
trailers overeenstemt met de documen
ten. Onze mensen zijn er niet voor opge
leid om illegalen op te sporen."
Het nobele streven tot versterking van het
toezicht aan de buitengrens daargelaten
vindt Randon-manager Reijnders dat er
een belangrijke taak blijft bestaan voor
het beveiligingsbedrijf, dat - als daar gel
den voor beschikbaar worden gesteld -
meer gebruik zou willen maken van dein
zet van speurhonden. Bij proeven om met
scanners de aanwezigheid van levende
wezens vast te stellen is in Vlissingen ge
bleken dat het technisch vernuft het tegen
een speurhond moest afleggen. Reijnders:
„De meest geavanceerde apparatuur zei:
er zit niks in. De hond gaf aan van wel. En
het was nog raak ook."
Jacques Cats
Scan van een trailer waarin (rechtsboven) vluchtelingen verstopt zitten.
Als medewerkers van Randon Beveiliging op het
Vlissingse haventerrein weer eens een illegale passagier
plukken uit een voor de overtocht naar Engeland
gereedstaande trailer, gaat er geen gejuich op. Er wordt niet
gereageerd in de trant van: ha, ha, we hebben een crimineel
te pakken.
De situaties die worden aangetroffen kunnen soms zeer
schrijnend zijn. Personen die opeengepakt zitten,
nauwelijks wat te eten of te drinken hebben en kampen met
slechte sanitaire voorzieningen. Een mensonterende
aanblik. „Als daar dan ook nog moeders met baby's bij zijn
hebben mijn mensen daar buikpijn van", zegt Erwin
Reijnders, regiomanager van het beveiligingsbedrijf. „Daar
druipt de bittere ellende van af. We hebben bij ons
personeelsleden rondlopen, geen snotneuzen meer, die daar
echt een partij moeite mee hebben."
Vooral de oudere beveiligingsmede
werkers spreken schande van de per
sonen die achter de mensensmokkel zit
ten. 'Als je zulke dingen doet moet je toch
wel erg weinig waarde hechten aan het
mensenlij k leven en aan normen en waar
den'.
Commandant A. A. Bliek van de grensbe-
wakingspost van de marechaussee in
Vlissingen stelde eerder deze week al vast
dat een lugubere ontdekking als maandag
in de ferryhaven Dover is gedaan, net zo
goed had kunnen plaatshebben na aan
komst in Dartford van een tot de vloot van
de Dart Line behorend vrachtschip van
uit Vlissingen. 'Want hier kruipen ze ook
in containers'. De vondst van 58 lijken
werd in Dover gedaan in een Nederlandse
koelwagen.
Vlissingen is één van de plaatsen aan de
Nederlandse en Belgische kust waar ille
galen ongezien proberen in te schepen.
Soms blijken ze al veel eerder een schuil
plaats te hebben ingenomen in een trailer
of een container. Of ze worden in de buurt
van het haventerrein afgezet waarna ze
op eigen gelegenheid trachten in één van
de opleggers te klauteren die daar door de
transporteurs zijn afgekoppeld voor de
oversteek. Bij controles worden ze ont
dekt. Of niet.
„Er zijn chauffeurs die er weet van heb
ben", denkt een trucker van het Borsselse
transportbedrijf Schikker die zojuist een
oplegger bij de Dart Line heeft afgele
verd. „Maar je kunt als chauffeur ook ge
naaid worden." Een collega van het trans
portbedrijf Volmer uit Middelburg meldt
dat er zich onlangs een paar verstekelin
gen in een trailer bevonden toen daar ach
terin werd gekeken. „Maar die zaten in
een verkeerde trailer die niet naar Enge
land maar naar Duitsland moest.En er is
er ook eens eentje aan de onderkant ont
dekt. Bij een controle scheen er iemand
met zijn zaklantaarn en die dacht: wat zit
daar toch? Nog eens kijken. Bleek er ie
mand op een plaat aan de onderkant van
de trailer te liggen. De chauffeur van Vol
mer is er duidelijk over: „Als er zoveel
worden gevonden ga ik er van uit dat het
geen toeval is. Voor de rest kun je als
chauffeur gewoon verrast worden. Het is
net als met een koffer die je op het vlieg
veld zet. Als ze daar wat indoen kun je dat
ook niet weten."
Stiekem
Transporteur D. Th. de Klerk uit Kapelle-
Biezelinge kent de verhalen: ze kruipen er
stiekem in. „Als het twee man zijn, nou ja.
Maar bij vijftig weet je daar van als chauf
feur." De Klerk moet er niet aan denken
om in te gaan op een verzoek om tegen een
Leden van de Koninklijke Marechaussee controleren de tuigage van een trailer.
foto Ruben Oreel
leuk bedrag een oogje dicht te doen en on
derdak in zijn trailer te verlenen. „Je zult
tien mille verdienen en een bekeuring van
een halve ton krijgen!
Nationaliteiten
Vorig jaar werden in Vlissingen 271
vluchtelingen opgepakt. Sinds januari tot
nu toe zijn zeventig aanhoudingen ver
richt. De personen die werden ontdekt
vertegenwoordigden een veelheid aan na
tionaliteiten. Commandant Bliek van de
marechausseepost Vlissingen: „Kosovo is
een land dat we hier wel heel vaak zien."
De regiomanager van het beveiligingsbe
drijf Randon houdt het voor het meren
deel op mensen uit Oostbloklanden en
Azië. „Voor de rest zit er van alle landen
van alles tussen."
Bliek wenst niet scheutig te zijn met het
doen van mededelingen. En de politie
Zeeland verwijst weer terug naar de ma
rechaussee als eerst aangewezen woord
voerder om te reageren op wat er ook op
Zeeuws grondgebied had kunnen gebeu
ren. De Regionale recherchedienst van de
politie Zeeland heeft een speciale afde
ling waarbinnen samen met de mare
chaussee wordt samengewerkt in de be
strijding van de grensoverschrijdende
criminaliteit. Onderzoek van deze een
heid heeft, naar thans bekend is gewor
den, geleid tot het oprollen van een men
sensmokkelorganisatie met een Zeeuwse
vertakking.
Justitiewoordvoerster Esther Boot maakt
gewag van 'een bijzonder ernstig feno
meen' dat een hoge prioriteit krijgt bij de
bestrijding. „Mede gezien de menson
waardige situaties die worden aangetrof
fen." Boot attendeert voorts op een
passage in het beleidsplan 2000 van het
arrondissementsparket Middelburg.
Daarin wordt ferme taal gesproken: 'met
de bestrijding van de georganiseerde cri
minaliteit in en vanuit het arrondisse
ment Middelburg wordt getracht te berei
ken dat zowel Zeeland als de rest van
Nederland onaantrekkelijk wordt om cri
minele activiteiten te ontplooien'. Daar
bij zijn aan de orde verboden wapenbezit,
frauduleuze activiteiten, kinderporno en
mensensmokkel. Het openbaar ministerie
houdt met enige regelmaat samen met een
aantal andere overheidsdiensten contro
le-acties om ernstige misstanden als ille
gale immigratie en mensensmokkel aan te
pakken, naast de illegale in-, uit- en door
voer van goederen als verdovende midde
len, alcohol en tabaks waren.
Salesmanager R. van de Weetering van de
Dart Line staat al evenmin te trappelen
om commentaar te geven: „Hoe minder
wij in de belangstelling staan hoe liever.
Want de slechte mensen luisteren, kijken
en lezen mee. Al wat ik niet wil is de aan
dacht vestigen op een route die nagenoeg
vrij is van dit soort calamiteiten. Hoe
meer ik dat benadruk middels de pers hoe
meer wellicht de organisaties daarachter
Pokémon is meer dan een rage
Fotorubriek: webpagina
Prof Schuyt hekelt oppervlakkige samenleving
Openheid over zelfdoding is nog taboe
Hun huwelijk overleefde het ongeluk
Vrouwen kijken anders naar voetbal dan mannen
Zimbabwe maakt zich op voor de verkiezingen
In Jakarta kraken de ledematen