Illegalen zitten zelfs in verzegelde trailers Mensensmokkel vanuit Vlissingen in deze bijlage p reportage 23 zaterdag 24 juni 2000 Verhoor van een verstekelinge. denken: dan moeten we dat maar eens gaan uitproberen." Regiomanager Reijnders van Randon is weer wel zeer mededeelzaam. Het beveili- gingsbedrijf is al geruime tijd in de weer op het tot het eigendom van de NV Haven van Vlissingen behorende terrein waar de Dart Line schepen aanleggen. Het toe zicht is verscherpt naarmate de boetes die de rederij zou krijgen bij ontdekking van iedere illegaal bij aankomst in Engeland werden verhoogd De strafbedragen zijn inmiddels opgelopen tot meer dan zeven duizend gulden per verstekeling. Geld speelt een overheersende rol in de toenemende pogingen om als ongenode gast aan boord van een schip naar Enge land weg te komen. „Als de bedragen kloppen die ik heb horen noemen dan is het een absoluut lucratieve business aan het worden." Randon-medewerkers heb ben kunnen vaststellen dat er een profes sionele hand steekt achter de pogingen om illegalen de grote plas over te helpen. Hoe ze in de beladingen weggestopt zijn. Hoe er toch mensen in verzegelde trailers kunnen zitten. Reijnders: „We hebben wel eens de pech gehad dat er in Engeland in de dertig man tevoorschijn kwam. Die waren door onze mensen niet ontdekt. De verzegeling klopte, de tuigage klopte, de zeilen waren heel en het dak was niet kapot. Dan heb je dus eigenlijk geen reden otn in die wagen te gaan kijken. Die mensen zijn misschien al dagen tevoren op transport gezet. Dan moet daar dus een lijn vóór zitten." Bingo Medewerkers van het beveiligingsbedrijf brengen wanneer ze tijdens het maken van controlerondgangen trailers aantref fen die niet verzegeld zijn, zelf verzegelin gen aan. Bij het vaststellen van verbroken verzegelingen of verdachte bewegingen wordt in eerste instantie om ondersteu ning door de marechaussee gevraagd. Als het dan 'bingo' is ontfermt de marechaus see zich over de aangetroffen personen om ze vervolgens over te dragen aan de vreemdelingendienst. En het is vaak 'bingo'. Beveiligingsbe ambten van Randon zien nauwelijks te rugloop. Soms is het weken rustig. Dan weer is het avond aan avond prijs. Er is al van alles gedaan en geprobeerd. Hoge hekwerken met daarboven rijen prikkel draad ter afscherming van het terrein waar de afgekoppelde trailers staan ge parkeerd. Een boel verlichting. Gewerkt met scanners die de aanwezigheid van le vende wezens in het interieur van trailers zouden kunnen registreren. Inzet van honden bovendien. Reijnders daarover: „Het is een afweging of dat continu moet gebeuren of niet. Als ze ons daar opdracht voor geven doen we dat." Buitenkant Illegalen verstoppen zich niet alleen in trailers. Er zijn ook wel plekjes aan de buitenkant te bedenken. Bewakers van Randon hebben laatst iemand tussen de chassisbalken aangetroffen. Ook wind vangers bovenop de cabine bieden voorin voldoende ronding om als bergplaats te dienen. RPF-fractievoorzitter L.C. van Dijke uit Middelburg heeft tijdens de debatten over de voorjaarsnota bepleit een sub stantieel deel van de grote financiële mee vallers te bestemmen voor verbetering van het toezicht aan de buitengrens. „Wat nu is gebeurd bevestigt mijn beeld dat er rond de controle op goederen en personen toch gaten vallen." De praktijken van de mensensmokkel hebben een ongekende omvang aangeno men. Volgens Van Dijke bestaan er ver moedens dat rond zeventig procent van de personen die in asielzoekerscentra ver blijven via mensensmokkelaars hier is ge komen. Het Kamerlid vindt dat er de laat ste jaren wel enkele vorderingen zijn gemaakt met de bestrijding van 'het ge weldige kwaad'; de sancties zijn aanzien lijk verscherpt en er is een landelijk team geformeerd om het fenomeen te ontrafe len. Tegelijkertijd stelt Van Dijke dat het gevoel van urgentie tot nu toe maar lastig aan de staatssecretaris en de verantwoor delijke minister is duidelijk te maken. foto Ruben Oreel Commandant Bliek van de marechaussee in Vlissingen heeft met voldoening kennis genomen van de bedoelingen van de RPF- politicus. „Een heel nobel streven. Het is goed voor ons als we er wat mensen bij kunnen krijgen". De marechaussee moet tot nu toe de 24-uurs controle vanuit Vlis singen met ongeveer dertig mensen zien rond te krijgen. Woordvoerder Van de Weetering van de Dart Line vindt het al evenzeer een prima plan om het toezicht aan de zeegrens te vergroten. „De mensen hier in Zeeland zijn, denk ik, niet voldoende uitgerust met materiaal en mensen om een permanente dan wel hoog frequente service te bie den." De salesmanager van de vracht- dienst op Engeland heeft gemerkt dat transporteurs die tot nu toe vonden dat het verstekelingenvraagstuk een pro bleem voor de rederij was zich anders be ginnen op te stellen. Nu vanuit Engeland ook bij hen verantwoordelijkheden wor den neergelegdkomen er wensen en eisen rond frequente controles, het openen van de huiven en het controleren van de hele inhoud, wat voorheen taboe was. Dart Line kan dat volgens Van de Weete ring niet doen. „Wij zijn geen stuwadoors. Wij gaan er vanuit dat de inhoud van de trailers overeenstemt met de documen ten. Onze mensen zijn er niet voor opge leid om illegalen op te sporen." Het nobele streven tot versterking van het toezicht aan de buitengrens daargelaten vindt Randon-manager Reijnders dat er een belangrijke taak blijft bestaan voor het beveiligingsbedrijf, dat - als daar gel den voor beschikbaar worden gesteld - meer gebruik zou willen maken van dein zet van speurhonden. Bij proeven om met scanners de aanwezigheid van levende wezens vast te stellen is in Vlissingen ge bleken dat het technisch vernuft het tegen een speurhond moest afleggen. Reijnders: „De meest geavanceerde apparatuur zei: er zit niks in. De hond gaf aan van wel. En het was nog raak ook." Jacques Cats Scan van een trailer waarin (rechtsboven) vluchtelingen verstopt zitten. Als medewerkers van Randon Beveiliging op het Vlissingse haventerrein weer eens een illegale passagier plukken uit een voor de overtocht naar Engeland gereedstaande trailer, gaat er geen gejuich op. Er wordt niet gereageerd in de trant van: ha, ha, we hebben een crimineel te pakken. De situaties die worden aangetroffen kunnen soms zeer schrijnend zijn. Personen die opeengepakt zitten, nauwelijks wat te eten of te drinken hebben en kampen met slechte sanitaire voorzieningen. Een mensonterende aanblik. „Als daar dan ook nog moeders met baby's bij zijn hebben mijn mensen daar buikpijn van", zegt Erwin Reijnders, regiomanager van het beveiligingsbedrijf. „Daar druipt de bittere ellende van af. We hebben bij ons personeelsleden rondlopen, geen snotneuzen meer, die daar echt een partij moeite mee hebben." Vooral de oudere beveiligingsmede werkers spreken schande van de per sonen die achter de mensensmokkel zit ten. 'Als je zulke dingen doet moet je toch wel erg weinig waarde hechten aan het mensenlij k leven en aan normen en waar den'. Commandant A. A. Bliek van de grensbe- wakingspost van de marechaussee in Vlissingen stelde eerder deze week al vast dat een lugubere ontdekking als maandag in de ferryhaven Dover is gedaan, net zo goed had kunnen plaatshebben na aan komst in Dartford van een tot de vloot van de Dart Line behorend vrachtschip van uit Vlissingen. 'Want hier kruipen ze ook in containers'. De vondst van 58 lijken werd in Dover gedaan in een Nederlandse koelwagen. Vlissingen is één van de plaatsen aan de Nederlandse en Belgische kust waar ille galen ongezien proberen in te schepen. Soms blijken ze al veel eerder een schuil plaats te hebben ingenomen in een trailer of een container. Of ze worden in de buurt van het haventerrein afgezet waarna ze op eigen gelegenheid trachten in één van de opleggers te klauteren die daar door de transporteurs zijn afgekoppeld voor de oversteek. Bij controles worden ze ont dekt. Of niet. „Er zijn chauffeurs die er weet van heb ben", denkt een trucker van het Borsselse transportbedrijf Schikker die zojuist een oplegger bij de Dart Line heeft afgele verd. „Maar je kunt als chauffeur ook ge naaid worden." Een collega van het trans portbedrijf Volmer uit Middelburg meldt dat er zich onlangs een paar verstekelin gen in een trailer bevonden toen daar ach terin werd gekeken. „Maar die zaten in een verkeerde trailer die niet naar Enge land maar naar Duitsland moest.En er is er ook eens eentje aan de onderkant ont dekt. Bij een controle scheen er iemand met zijn zaklantaarn en die dacht: wat zit daar toch? Nog eens kijken. Bleek er ie mand op een plaat aan de onderkant van de trailer te liggen. De chauffeur van Vol mer is er duidelijk over: „Als er zoveel worden gevonden ga ik er van uit dat het geen toeval is. Voor de rest kun je als chauffeur gewoon verrast worden. Het is net als met een koffer die je op het vlieg veld zet. Als ze daar wat indoen kun je dat ook niet weten." Stiekem Transporteur D. Th. de Klerk uit Kapelle- Biezelinge kent de verhalen: ze kruipen er stiekem in. „Als het twee man zijn, nou ja. Maar bij vijftig weet je daar van als chauf feur." De Klerk moet er niet aan denken om in te gaan op een verzoek om tegen een Leden van de Koninklijke Marechaussee controleren de tuigage van een trailer. foto Ruben Oreel leuk bedrag een oogje dicht te doen en on derdak in zijn trailer te verlenen. „Je zult tien mille verdienen en een bekeuring van een halve ton krijgen! Nationaliteiten Vorig jaar werden in Vlissingen 271 vluchtelingen opgepakt. Sinds januari tot nu toe zijn zeventig aanhoudingen ver richt. De personen die werden ontdekt vertegenwoordigden een veelheid aan na tionaliteiten. Commandant Bliek van de marechausseepost Vlissingen: „Kosovo is een land dat we hier wel heel vaak zien." De regiomanager van het beveiligingsbe drijf Randon houdt het voor het meren deel op mensen uit Oostbloklanden en Azië. „Voor de rest zit er van alle landen van alles tussen." Bliek wenst niet scheutig te zijn met het doen van mededelingen. En de politie Zeeland verwijst weer terug naar de ma rechaussee als eerst aangewezen woord voerder om te reageren op wat er ook op Zeeuws grondgebied had kunnen gebeu ren. De Regionale recherchedienst van de politie Zeeland heeft een speciale afde ling waarbinnen samen met de mare chaussee wordt samengewerkt in de be strijding van de grensoverschrijdende criminaliteit. Onderzoek van deze een heid heeft, naar thans bekend is gewor den, geleid tot het oprollen van een men sensmokkelorganisatie met een Zeeuwse vertakking. Justitiewoordvoerster Esther Boot maakt gewag van 'een bijzonder ernstig feno meen' dat een hoge prioriteit krijgt bij de bestrijding. „Mede gezien de menson waardige situaties die worden aangetrof fen." Boot attendeert voorts op een passage in het beleidsplan 2000 van het arrondissementsparket Middelburg. Daarin wordt ferme taal gesproken: 'met de bestrijding van de georganiseerde cri minaliteit in en vanuit het arrondisse ment Middelburg wordt getracht te berei ken dat zowel Zeeland als de rest van Nederland onaantrekkelijk wordt om cri minele activiteiten te ontplooien'. Daar bij zijn aan de orde verboden wapenbezit, frauduleuze activiteiten, kinderporno en mensensmokkel. Het openbaar ministerie houdt met enige regelmaat samen met een aantal andere overheidsdiensten contro le-acties om ernstige misstanden als ille gale immigratie en mensensmokkel aan te pakken, naast de illegale in-, uit- en door voer van goederen als verdovende midde len, alcohol en tabaks waren. Salesmanager R. van de Weetering van de Dart Line staat al evenmin te trappelen om commentaar te geven: „Hoe minder wij in de belangstelling staan hoe liever. Want de slechte mensen luisteren, kijken en lezen mee. Al wat ik niet wil is de aan dacht vestigen op een route die nagenoeg vrij is van dit soort calamiteiten. Hoe meer ik dat benadruk middels de pers hoe meer wellicht de organisaties daarachter Pokémon is meer dan een rage Fotorubriek: webpagina Prof Schuyt hekelt oppervlakkige samenleving Openheid over zelfdoding is nog taboe Hun huwelijk overleefde het ongeluk Vrouwen kijken anders naar voetbal dan mannen Zimbabwe maakt zich op voor de verkiezingen In Jakarta kraken de ledematen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 23