Thermphos zet afval van klant in Bijbelse boodschap in beelden Strakke herrie op een schijfje Russisch biljart op proef in Vlissingen Op eenzame hoogte op eigen benen staan Mensen verplegen en af en toe de wijde wereld in Colleges over de Balkan, kunst en parapsychologie zeeland Hergebruik restproduct voor vervaardiging fosfor ondernemend zeeland 1975 kunst cultuur zaterdag 24 juni 2000 door Maurits Sep VLISSINGEN - Thermphos International in Vlissingen- Oost gaat afvalstoffen van klanten gebruiken voor de ei gen productie van fosfor. Bin nen vijf jaar moet twintig pro cent van de producten gemaakt worden van hergebruikte grondstoffen. Het bedrijf wil zo meewerken aan verbetering van het milieu. Zowel het verbruik van grond stoffen als de hoeveelheid afval moeten omlaag, schrijft Thermphos in het jaarverslag milieu en veiligheid 1999, dat deze week is gepubliceerd. Daarom wordt onderzocht of het afval dat klanten produce ren, hergebruikt kan worden. Nu al wordt afgewerkt fosfor- zuur teruggehaald. Het bedrijf heeft daarnaast grote ver wachtingen van het slib dat ri oolwaterzuiveringen overhou den en van de as van mest uit de veehouderij Anderzijds levert Thermphos fosforovengas dat bij de pro ductie vrijkomt aan de kolen centrale van EPZ in Borssele. Die kan het gebruiken ter ver vanging van steenkool. Het gas is schoner en levert bovendien een hoog energierendement op. Ketenaanpak Het voornemen om afval in te zetten als grondstof sluit naad loos aan op het provinciaal mi lieubeleidsplan Groen Licht dat deze week verscheen. Daarin wordt .de zogenoemde ketenaanpak gepropageerd. Bedrijven zijn niet alleen ver- antwoordelijk voor hun eigen milieubeleid, maar volgens het provinciebestuur ook voor dat van hun toeleveranciers en af nemers. Thermphos investeerde vorig jaar 4,4 miljoen gulden in mi lieuvoorzieningen. Jaarlijks wordt 19,5 miljoen gulden be steed aan metingen hoeveel verontreinigende stoffen wor den uitgestoten, aan de ver werking van afval en aan milieuheffingen. Uit onafhan kelijke onderzoeken die zijn uitgevoerd, is volgens het jaar verslag gebleken dat de milieu zorg bij Thermphos voldoet. Waar de directie zich wel zor gen over maakt, is de toename van het aantal bedrijfsonge vallen. In 1999 waren dat er 107, waarvan tien procent ern stig. De stijging wordt ver klaard uit het feit dat mede werkers kleine ongelukjes (bloeduitstortingen, kneuzin gen, snij- en schaafwonden) vaker melden. Om de veiligheid in het bedrijf te verbeteren, is vorig jaar be gonnen met een cursus. Dit jaar zullen de laatste medewerkers die volgen. Bovendien wordt elke vier jaar de gezondheid van iedere werknemer onder zocht, zodat eventueel werk plekken kunnen worden aan gepast. door Claudia Sondervan KOUDEKERKE - Russisch biljart voor de Nederlandse havensteden, te beginnen in Vlissingen. Dat beoogt de Mos- kouse handelsonderneming Colombus van Koudekerke naar Barend L. H. van Stave ren. Sinds enige tijd staat één van zijn piramide-biljarttafels op proef in het Vlissingse bil jartcentrum van de firma Loontjens. Colombus, dat een dochterves tiging in Koudekerke kent, laat De rubriek Ondernemend Zeeland staat onder redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelin gen kunnen schriftelijk wor den aangeboden aan de re dactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. de tafels sinds 1992 maken bij producent van biljarttafels Roothaert, onderdeel van de Loontjens Groep. De tafels worden geëxporteerd naar de landen van het voormalig Oostblok. De Russische piramide-tafels kennen een hogere stootband, grotere ballen en een zwaarde re keu. De vijftien witte ballen zijn genummerd, de rode bal moet als laatste bal in de poc ket het spel besluiten. Anders dan gebruikelijk kunnen spe- lei's alle witte ballen als stoot bal gebruiken. De naam piramide slaat op het driehoekige frame waarmee de ballen bij het begin van het spel op tafel worden gepositio neerd. Tot nog toe proeven spelers in het Vlissingse biljart centrum bij het Arsenaal voorzichtig van het spel. Binnenkort wil Columbus het spel voorstellen met enkele gerenommeerde biljarters erbij. Peter van Keveren (links) en Jan Mabeelis: ...dakdekkers op het platte vlak... foto Marijke Folkertsma door Eunice van Stuijvenberg NOORDGOUWE - Ervaring en twee rech terhanden is genoeg om met twee man een dakdekkersbedrijf te beginnen. Jan Mabeelis en Peter van Beveren uit Noord- gouwe hebben de stap gewaagd en verke ren sedertdien dagelijks op eenzame hoog ten. Het duo heeft in de eerste drie weken van het bestaan van Deltadak meer op het dak gezeten dan op de grond. Ze zien een 'gou den toekomst' voor zich weggelegd. „Al zit een Rolls Royce er nog niet in", lacht Mabeelis, Hun werkgebied strekt zich uit over heel Zeeland. De provincie kent slechts enkele gespecialiseerde dakdek- kersbedrijven. Het ziet er dus niet naar uit dat ze om werk verlegen zullen zitten, al blijven de eerste schreden op de brede markt lastig. Temeer omdat ze met een nieuw product werken. Mabeelis en Van Beveren zijn met kunststof aan de slag ge gaan, terwijl de meeste van hun collega's asfalt gebruiken. „Kunststof gaat op z'n minst veertig jaar mee", aldus Mabee lis. Het zetten van dakpannen of riet is weer een andere tak van het vak; daar doen ze niet aan. Mabeelis en van Beveren dekken alleen platte daken. Per dag leggen ze per man honderd vier kante meter. Beiden zijn al tien jaar werk zaam in het vak en opgeleid door de dealer, de leverancier van de kunststoffen. On langs stapten ze, gecertificeerd en wel, op bij hun werkgever met de mededeling dat ze op eigen benen wilden staan. Hun werk bestaat voornamelijk uit de renovatie van daken; een klein deel van de tijd wordt be steed aan nieuwbouw. Daphne vanBallegooijen foto persbureau Van Eijndhovei door Ali Pankow TILBURG - „Ik ben altijd al een zorgtype geweest, dat heb ik ge loof ik van mijn opa", geeft Daphne van Ballegooijen als motivatie voor haar keuze voor een beroep in de verpleging. Zij bracht met veel plezier haar schooljaren op Schouwen-Dui- veland door. „Toen ik nog maar twee was verhuisde ons gezin van Rotter dam naar Zierikzee. Mijn ou ders kozen bewust voor een rus tige woonomgeving ten behoeve van mijn zusje Maya die ver standelijk gehandicapt is. Ik weet niet of zij ook specifiek heeft bijgedragen aan mijn be roepskeuze, maar ik heb wel een heel goede band met haar. Daphne leerde het vak vooral tijdens intensieve stageperiodes in de Oosterscheldeziekenhui- zen in Zierikzee en Goes. Na en kele jaren verpleging borrelde plots haar reislust op. Ze toog met volle bepakking voor drie maanden naar het Spaanse Sa lamanca. Een mooie plaats om in korte tij d de taal daar te leren, had ze gehoord van haar oom die getrouwd was met een Spaanse. Na Spanje wilde Daphne nog wat verder de wijde wex-eld in. Ze ging naar Amerika en werkte daar twee maanden in de buurt van Philadelphia in een zomer kamp voor verstandelijk gehan dicapte kinderen. „Ik heb daar ook lesgegeven, trainingen ge richt op het verwerven van meer zelfstandigheid voor die kinde ren. Leuk om te doen. Het was een redelijke sprong in het die pe, maar het ging heel goed.' Met de overige begeleiders klik te het prima en Daphne heeft iü het zomerkamp nog een maant met hen vakantie gehouden it Amerika. Terug in Zierikzee koos ze weé voor de structuur van een vasle baan: oproepkracht voor de in tensive care-afdeling in Goe? Maar ja, Martijn, haar vriend woonde in Tilburg. Ze beslotei samen verder te gaan en Daphns solliciteerde met succes bij hei Elisabeth Ziekenhuis in Tij; burg. Daar werkt ze nu al enigf tijd op de afdeling intern, speel 100 Zeeuwse portretten fiek voor aidspatiënten. Het lukt haar aardig in haar be roep het wankel evenwicht te vinden tussen betrokkenheid et afstand nemen. Volgens haai zijn beide van belang. Met enig x'egelmaat wil ze blijven toege ven aan haar reislust. Gelukkig deelt ze die met Martijn. Dei zomer nog trekken ze vier we ken lang met hun nigzakkeii door Nepal. Verder prijkt er no» wat op Daphne's verlanglijstje. „Een tx-ektocht van minstens een half jaar door diverse lan den. Maar, dat is nog een droorc hoor. Daar zijn nog geen vaste plannen vooxv' In haar vrije tijd tennist ze tegenwoordig. „Dal zit nog maar in de beginfase maar het begint een enorme hobby van me te worden." Rob Louws exposeert trilogie over boek Openbaringen door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het is begonnen met een kopie van een schilderij van Rubens. Sinds een jaar of vijftien schildert Rob Louws (46) uit Kattendijke en tekent hij met pastelk rijt. Om een idee te krijgen hoe klassieke schilders te werk gingen, besloot hij op een dag De kruisafneming van Rubens na te schilderen. Het schilderij, dat hem een jaar werk kostte, maakt nu deel uit van een trilo gie over het bijbelboek Openbaringen. Apocalypse One noemt Louws de tentoon stelling die vandaag (zaterdag) begint in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. De titel ver- wijst naar het drieluik dat in een nis aan de ene kant van de kerk hangt. Aan de over kant toont Louws twee schilderijen met vex'dwenen Vlissingse gebouwen en zes pas teltekeningen op velourspapier, allemaal stillevens. „Ik vind het een voorrecht dat ik in deze kerk kan exposeren", vertelt Louws. „Te meer omdat het een kerk is in de stad waar ik ben opgegi'oeid. Het werk past hier. Niet al leen omdat ik een aantal Vlissingse onder- werpen heb aangepakt, maar ook vanwege de theologische lading van de Apocalypse- schilderijen. Ik heb een theologische studie gevolgd en vroeger in Vlissingen deed ik al de zondagsschool, de jeugdkerk en dat soort dingen. Vanaf mijn zestiende houd ik mij met religie bezig en ik ben vooral geobse deerd door het boek Openbaringen." Louws heeft het idee dat de bijbelse bood schap die hij met enkele van zijn schilderij en wil uitdragen in woorden niet tot zijn recht komt. „Zeker in deze tijd dringt dat niet meer tot de mensendoor. Daax'om maak ik gebruik van. beelden, in de hoop dat die wel aanspx'eken." Drie lagen Hij betitelt zijn schilderijen als weten schappelijke kunst. Mensen moeten op on derzoek uit als ze willen weten wat de bete kenis is. In de twee schilderijen over het boek Openbaringen zijn drie lagen te onder scheiden, aldus Louws. Allereex'st een ver beelding van bepaalde passages uit het bij belboek. De tekst daarvan heeft hij onder de schilderijen gehangen. Daarnaast heeft hij elementen uit de voorspellingen van de zie ner Nostradamus (1503-1566) toegevoegd. Ten slotte kleurt hij het geheel met zijn eigen visie op de problematiek van het vergaan van de wereld en de wederopstan ding. De schilderijen zijn opgebouwd uit ver schillende ingrediënten - een afbeelding van de Sint Pieter in Rome, of geschilderde luchten van oude Hollandse meesters - die Louws op de computer tot een geheel heeft gecomponeerd. Op basis van dat ontwerp is hij gaan schilderen. Het resultaat is een fan tasievoorstelling die niet onmiddellijk toe gankelijk is. „Mijn visie is gevox-md na der tig jaar kijken, luisteren en studeren. Met deze schilderijen hoop ik mensen aan te zet ten tot Onderzoek. Ze moeten zich op deze px-oblematiek concentreren, willen ze weten wat ik bedoel." door Michelle Koek GOES - Metalband Over the Edge presenteer! vrijdag 30 juni in La Strada in Goes zijn tweede cd Foul. De metal band, afkomstig uit Krabben- dijke en opgericht in 1991, is een eigenzinnige trash-metal formatie boordevol speed-in- vloeden. Met andere woorden: een superstrakke 'herrie- band'. Na jarenlang in de under- groundscene vertoefd te heb ben, brengen zanger en gita rist René Meester, gitarist Jaap Zandee, bassist Joop Blaauwkamer en drummer Leon Kriekaard Foul voor het daglicht. Vorig jaar brachten ze Taping Days uit, een verza melaar van di'ie demotapes: Hellhound (1991), Angel of Lust (1993) en Confront (1997 bedoeld voor de trouwe fans. Foul presenteert het meest re cente werk. Het acht nummers tellende schijfje is in eigen be heer uitgebracht. De cd werd opgenomen in de protestantse kerk van Kruiningen en de studio van Max-k Nijssen in Oudelande. De nummers ston den in twee dagen op de band, het mixwexk nam vier maan den in beslag. Meester: „Bloed, zweet en tranen heeft deze cd ons gekost. Van het mixen werden we schijtziek, maar we wilden geen concessies doen. Muzikaal niet en kwalitatief gezien niet. Nu het resultaat er ligt, zijn we tevreden. De cd laat horen wat we waard zijn. Muzikaal doet de cd sterk aan de oude Metallica denken. Stuwende nummers die op de meest onvex*wachte momenten versnellen of vertragen. Over the Edge produceert een snoei hard geluid dat vaak eerst de trommelvliezen tergt uitmon dend in een extase van melodi euze gitaarriffs en eigentijdse baslicks. Met het uitkomen van Foul hoopt Over the Edge meer op tredens te scoren. Optredens die vooral buiten Zeeland ge zocht moeten worden want voor metal is in de provincie weinig plaats. Meester: „Als band moet je het in Zeeland vooral van het kroegencircuit hebben. Na het sturen van een demootje kxijgen we bijna al tijd te horen dat we te veel de cibellen producex-en of te agressief zijn. In het randste delijke clubcircuit horen we weer dat we te soft zijn. En zo is er altijd wel wat." Hopelijk brengt Foul een einde aan deze patstelling. Want soft kan de cd bepaald niet genoemd wor den. Scherpe teksten, een me lodieuze en sterke zangstem op trashy metal omlijst met speed-invloeden. Wat wil een headbanger nog meer? De cd-presentatie in La Stra da op vrij dag 3 0 j uni begint om 22.00 uui\ Metalband Over the Edge. foto Willem Mieras Rob Louws met een van zijn schilderijen in de Sint Jacobskerk. foto Ruben Oreel Louws heeft zich niet alleen met theologie beziggehouden, maar ook met bouwkunde en wiskunde. Samen met zijn Vlissingse af komst, zijn die drie disciplines zichtbaar in zijn werk. Hij heeft twee magisch-realis- tisch aandoende schilderijen gemaakt waarop het inmiddels gesloopte Van Dis hoekhuis en het Hotel des Bains uit 1890 - voorloper van Hotel Britannia - zijn afge beeld. Zeer bewust heeft Louws zich voor deze schilderijen gebaseex'd op het werk van Carel Willink. De inspiratiebron voor zijn pasteltekenin gen is de Schotse kunstenaar Livingstone, over wie hij ooit een documentaire zag op televisie. „Daar lieten ze zien hoe hij met pastelkrijt op velourspapier tekende. Ik wist meteen dat ik dat ook wilde doen." In de Jacobskex'k zijn stillevens te zien, onder meer in de trant van Jopie Huisman. „Ik ba seer me vaak op bestaande afbeeldingen", bevestigt Louws. „In het kleurgebruik zit mijn eigen aandeel. Dat is kenmei'kend voor mij en mij alleen." Expositie Rob Louws, St. Jacobskerk Vlissingen t/m 31 juli do-za van 12.30-16 uur. Opening met muzikale omlijsting vandaag om 14 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De nieuwe reeks genootschapscolleges van het Koninklijk Zeeuwsch Ge nootschap der Wetenschappen gaan over de Balkan, parapsy chologie en kunstgeschiedenis. Ze worden gegeven in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg op vrijdagmiddagen van september tot februari 2001. Vrijdag 22 september wordt de eerste van vier colleges over de Balkan gegeven door prof dr R. Detrez uit Antwerpen. Hij studeerde Oost-Euxxxpese Taal kunde en Bulgaax'se Taal- en Letterkunde en promoveerde in 1986 op een proefschrift over het nationalisme op de Balkan. Sinds 1990 doceert hij geschie denis van de Balkan aan de Uni versiteit van Leuven en sinds 1997 Oost-Europese geschiede nis en cultuurgeschiedenis in Gent. Hij is tevens directeur van het Centrum voor Zuidoost-Eu- ropese Studies van de Universi teit van Gent, Hij zal op 22 sep tember ingaan op de vraag: 'Wat is de Balkan?' en de daaropvol gende weken spreken over: 'Be staat er een Balkancultuur?' 'Etnische conflicten op de Bal kan' en 'Het geval Joegoslavië'. Toeval Vrijdag 10 november begint de serie colleges over Parapsycho logie die wordt gegeven door prof dr D.J. Bierman en dr J.L.F. Gerding. De eerste is hoogleraar parapsychologie aan de Univer siteit van Utrecht, de tweede werkt bij het Parapsycholo gisch Instituut in Utrecht. Kwesties die op vier achtereen volgende vrijdagen aan de orde komen zijn: 'Wat is experimen tele parapsychologie?, 'Causali teit en retro-causaliteit'. 'Betekenisvol toeval en para psychologie' en 'Paranormale geneeswijzen in het veld en in het lab'. Drs C. Portheine-Caudri ver zorgt de colleges kunstgeschie denis die gaan over het orna ment in de architectuur. Ze studeerde kunstgeschiedenis in Leiden en verzorgt al twintig jaar cursussen en lezingen over kunsthistorische onderwerpen, Haar colleges vinden plaats van vrijdag 19 januari tot en met 9' februari 2001. Alle colleges be ginnen om 16.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 136