China krijgt volksauto Fiat Punto heeft een echt sportomaatje Peking wil eigen productie Custombike voor ruige motorrijders auto motorfiets zaterdag 24 juni 2000 45 kort autonieuws Extra zijruit Kia-besteller Tuning voor Mercedes Mini internetsite Voordeel op Vanette Nieuwe motoren Mercedes Dé uitvinders van het dwars te plaatsen fietsstuur hebben suc ces geboekt. Maarten Pronk uit Leiden en Luc Meuwesen uit Den Haag bedachten een jaar geleden een apparaatje om een fietsstuur in één beweging dwars te zetten en weer recht. De Nederlandse fabrikant voor fietsartikelen AGU heeft be sloten hun uitvinding X-fiX te distribueren. Een fietsstuur is een onding bij het stallen in fietsenrek, smalle gang of trappenhuis en op de trekhaakdrager van een auto. Het stuur kan altijd om, maar daar is een ringsleutel voor no dig en een hamer om de lange bout van de stuurpen uit de houder te tikken. De X-fiX is een eenvoudige sta len constructie die de lange bout van stuurpen vervangt. Zagen, boren of schroeven is niet nodig. Boven op de pen zit een knop om het stuur los te maken en een kwartslag te draaien, Rem- en versnellings kabels draaien gewoon mee. Bij het terugdraaien valt het stuur precies weer in dezelfde stand terug, dus heel precies afstellen is niet nodig. De X-fiX is bruikbaar op alle soorten fietsen met een stuur pen die aan de onderzijde schuin is afgezaagd. Alleen op een stuurpen met twee gleuven aan de onderzijde past het ap paraatje niet. Dan is een andere I stuurpen de oplossing. Te koop in alle fietswinkels met AGU- producten voor 49,50 gulden. Klassiekers De Eenzame fietser, Veilig ach terop en Tom Waits' Broken Bi cycles, uitgevoerd door Mathil- de Santink. Dit is een greep uit het repertoire van klassiekers 1 over tweewielers dat de Fiets- bond speciaal voor haar 25-ja- rige jubileum op een cd heeft gezet. Fietsbonddirecteur B. Ensink presenteerde de cd en een boek vol fietsverhalen en - i gedichten vorig weekeinde tij dens het Fietsfeest 2000 in het Amsterdamse Vondelpark. Het wereldberoemde Bicycle Race i van de Engelse rockgroep Queen staat niet op de cd. Vol gens een woordvoerder omdat de rechten die op het lied rusten te duur zijn. Theo van der Kaaij Met het stuur dwars is een fiets nauwelijks een sta-in-de-weg. In gezelschap wil niemand het nog toegeven - de machtige centrale partijleiding heeft het immers nog niet officieel bekendgemaakt - maar begin volgend jaar maken de Chinezen een belangrijke primeur mee. Dan gaat namelijk een aantal gezinsauto's voor de gewone man in productie. Je zou bijna zeggen: volksauto's. Dat klinkt door de westerse bril bezien wellicht niet zo bij zonder, maar het is zonder twijfel het startschot van een industriële ontwikkeling die zijn weerga niet kent. In het immense China zijn in het afgelopen jaar minder perso nenwagens verkocht dan in ons - in vergelijking - minuscule land. Minder dan 500.000 stuks. Terwijl de markt met 1,3 milj ard inwoners in feite een keer of tachtig zo groot is. Zo makkelijk kun je de potenti ële verkoopaantallen natuurlijk niet omrekenen, maar zelfs heel voorzichtige schattingen spreken voor China over vele miljoenen verkochte auto's per jaar. Meer dan heel Europa bij elkaar wel licht! Met deze ontwikkeling neemt Chi na een wel heel tastbare stap in de omschakeling van de geheel door de overheid geleide planeconomie naar een markteconomie. Meer naar westers voorbeeld dus. Ui teraard speelt hun toetreden tot de WTO, in de loop van volgend jaar, een cruciale rol bij dergelijke in dustriële ontwikkelingen. Buick Wat kunnen we verder destilleren uit de verhalen rond het 'alom be kende geheim' van de nieuwe ge- zinsauto's, zoals de Chinezen het zelf glimlachend noemen. Bij voorbeeld het feit dat een van de auto's die volgend jaar worden ge lanceerd, op basis van de Opel Corsa-techniek zal worden ge bouwd. Waarschijnlijk met de merknaam Buick op de kofferklep overigens, want grappig genoeg heeft die naam uit een ver Chinees koloniaal verleden nog steeds een bekende klank. Daar komt bij dat Buick sinds enkele jaren al (in de Shanghai GM fabriek) actief is met een tweetal luxe modellen, die vanwege hun prijskaartje alleen De bestelwagenversie van de Kia Carnival heeft voortaan gedeeltelijk zijruiten in de schuifdeuren. Daarmee heeft de bestuurder beter zicht op fietsers en voetgangers die zich rechts naast de auto bevinden. Kia speelt hiermee in op de zorg die minister Netelenbos recent uitte over het ge vaarlijk slechte zicht in en rondom gesloten bestelauto's, hetgeen overi gens bij de meeste auto's door de wet zo wordt voorgeschreven. De Kia Carnival, die al te koop is vanaf 34.990 gulden, is alleen in de ver sie met verhoogd dak en laag tussenschot uitgerust met deels normale zijruiten. Bij de andere versies is het niet toegestaan om ruiten te plaat sen. De Kia Carnival is leverbaar met keuze uit een 2,5 liter V6-benzine- motor met 165 pk of een 2,9 liter viercilinder turbodiesel met 136 pk. Omdat de Carnival in besteluitvoering eigenlijk een omgebouwde per sonenauto is, is de uitrusting luxueus met onder meer centrale portier vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en airbags voor de be stuurder en de passagier. Het Duitse tuningbedijf Lorinser biedt voor de CD I-dieselmotoren van Mercedes-Benz een tuningset aan. Het gaat om de common rail-diesel motoren van de A-, C-, E-, M-, S- en V-klasse, waarbij eenvoudig een unit op het motormanagement wordt aangesloten. Dat leidt bij de 2,2 li ter CDI-motor bijvoorbeeld tot een vermogenswinst van circa twintig procent. Dat komt neer op een vermogen van 150 pk, terwijl de maxima le trekkracht naar 362 Nm stijgt. Het extra vermogen is overigens pas beschikbaar als de temperatuur van de koelvloeistof boven de vijftig graden komt. De Lorinser tuningset wordt door Interstate in Delft gele verd met een garantiecertificaat. Vooruitlopend op de introductie van de nieuwe Mini is er een Neder landse internetsite geopend. Op het adres www.mini.nl kunnen fans van deze nieuwe compacte auto op de hoogte blijven van de laatste ontwik kelingen. Op de site is onder meer interactief vermaak en je kunt rond kijken in een speciale Mini-shop. Verder kunnen bezoekers een speciaal e-mail adres krijgen dat eindigt op ©mini.nl. Volgend jaar rolt in China de eerste sedan-achtige versie van de Opel Corsa van de band. Automatische transmissies en sportieve auto's waren ooit water en vuur. Maar sinds de komst van de nieuwste generatie continu variabele transmissies is dat definitief anders. Want deze traploze automaten kun je langs elektronische weg laten werken als een sequentiële versnellingsbak. Met theoretisch zoveel versnellingen als je maar wilt. Fiat doet het voor in de Punto Sporting Speedgear, die sinds deze maand voor 33.995 in ons land geleverd wordt. Het is eigenlijk een wonderlijk systeem, zo'n continu varia bele transmissie. Afgeleid van de aloude, door Hub van Doorne be dachte variomatic, maar dooront wikkeld met de technische moge lijkheden van vandaag de dag, bereikt de transmissie een hoge graad van perfectie. Je hoeft al leen gas te geven en te remmen, de rest gaat echt vanzelf. Tenzij je toch nog even dat extra stukje sportiviteit wenst en zelf de ver snellingen wilt kiezen. Dan kun je door het aantikken van de pook in de speciale stand kiezen uit zeven overbrengingen bij de Fiat Punto Sporting Speedgear. De werking van het geheel is ei genlijk heel simpel. De continu variabele transmissie bestaat uit twee poelies met beweegbare helf ten, waartussen een uit stalen schakeltjes opgebouwde riem loopt. Door de omvang van de poelies te variëren worden allerlei overbrengingen gecre- eerd, in principe een oneindig aan tal. In de automatische stand zorgt de elektronica voor de juiste over brenging af hankelijk van de stand van het gaspedaal en de snelheid. Maar je kunt de elektronica ook programmeren met een aantal overbrengingen door vaste poelie- standen te kiezen. In het geval van de Punto Sporting Speedgear gaat het om zeven vaste poeliestanden, die je sequentieel kunt kiezen zo als bij de huidige Formule 1-au- to's. Apart Veel winst in snelheid kun je daar bij de Punto Sporting niet mee boeken, laat dat duidelijk zijn. Je kunt moderne elektronica niet zo maar te slim af zijn. Maar het heeft onder bepaalde omstandigheden wel voordelen om zelf een versnel ling te kiezen, bijvoorbeeld bij af remmen op de motor. Bovendien is het een heel aparte gewaarwor ding om zonder enige vertraging van versnelling te kunnen wisse len. Er hoeft immers niet ontkop peld en weer gekoppeld te worden de poelies nemen gewoon direct centen opgefleurd. De Punto Sporting zit niet alleen goed in de sportieve accessoires, de stan daarduitrusting laat ook veel luxe en functionaliteit zien. Zoals elek trisch bedienbare ramen vóór, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en alarm, au- diosysteem, airconditioning, air bags voor de bestuurder en de pas sagier en zijairbags. Heel handig is de elektrische stuui'bekrachti- ging die je met het knopje 'City' extra kunt laten assisteren, bij voorbeeld bij parkeren of ma noeuvreren. Compact Dit soort goede vindingen maakt van de Fiat Punto een heel prakti sche compacte auto. De continu variabele transmissie bewijst bo vendien uitstekende diensten in stadsverkeer en bij het file rijden, zonder het sportievere werk te schuwen. In de Sporting-versie is het geheel gecombineerd met een vrij stevige, sportief afgestemde vering. Wie daar niet van houdt maar toch het gemak van de CVT wenst, doet met de 3.600 goed kopere Punto ELX Speedgear ook nog een prima koop. Mario Vos Fiat Punto 1.2 16V Sporting Speedge- LxBxH: 380x 166x 148 cm "Wielbasis: 246 cm Leeg gewicht: 935 kg Toelaatbaar gewicht: 1.470 kg Trekgewicht geremd: 1.000 kg 4-cilinder lijnmotor 1.242 cm3, 80 pk/59 kW 0-100 km/h: 12,3 sec Topsnelheid: 165 km/h Gemiddeld verbruik: 1 op 14,9 Prijs: 33.995,- Nissan biedt deze zomer op de Vanette bestelauto optiepakketten aan voor de helft van de prijs. Het gaat om de optiepakketten Economy en Luxury, waarbij het voordeel kan oplopen tot 1.400 gulden. Dat is bij voorbeeld het geval bij het Luxury-pakket, met onder meer airconditio ning, elektrisch bedienbare ramen, een bestuurdersairbag, centrale portièrvergrendeling en achterruitverwarming. Het optiepakket Economy biedt volgens Nissan ook veel extra accessoi res, zoals centrale deurvergrendeling, achterruitverwarming en een air bag voor de bestuurder. Standaard heeft elke Vanette al stuurbekrachti ging, dubbele zijlaaddeuren en startblokkering. Mercedes-Benz heeft de CLK-serie in motorisch opzicht op hetzelfde niveau gebracht als de SLK-reeks. De CLK Coupé en Cabriolet hebben voortaan de tweeliter en de 2,3 liter compressormotor met repectievelijk 163 en 197 pk. Bovendien krijgen alle handgeschakelde CLK-modellen een standaard een zesversnellingsbak. De prestaties zijn door deze in grepen verbeterd. De CLK 200 Kompressor gaat bijvoorbeeld in 9,1 se conden vanuit stilstand naar de 100 km/h en haalt nu een topsnelheid van 223 km/h. van we binnen de muren van de Shanghai GM fabriek een ont werptekening ontdekten? Zover gaat de informatie zéker niet. De kans is minstens zo groot dat het een meer alledaagse sedanversie van de Corsa wordt, zoals we die al kennen uit Brazilië. Die zagen we tijdens hetzelfde bezoek namelijk schielijk om een hoek van de fa briek verdwijnen... Welke Corsa het ook wordt, er zit opmerkelijk genoeg een Neder lands tintj e aan. Vlak achter de fa briek in Pudong verrijst namelijk een enorm opleidingscentrum waar de nieuwe Chinese organisa tie de bijbehorende technische kennis gaat opdoen om de service en aflevering van al die honderd duizenden Buick Corsa's in goede banen te leiden. Die afdeling zal worden gerund door TTA China, een tak van het Nederlandse be drijf TTA uit Dordrecht. TTA is overigens al in talloze andere lan den actief voor de GM organisatie, het grootste automobielconcern ter wereld. Directeur Alex Swagemakers: „Je kunt niet volstaan met het bouwen van auto's en verder bij wijze van spreken je landingsgestel optrek ken. In een land als China moet de hele dealer- en verkooporganisa tie bijna letterlijk worden opge bouwd. Gezien het enorme for maat en het onvoorstelbaar grote aantal inwoners van dit land is dat natuurlijk een geweldige opgave. Niet in de laatste plaats omdat de Chinese overheid er - terecht trou wens - op staat meteen goed uit de startblokken te komen. De nieuwe generatie auto's moet ook de aller modernste techniek meekrijgen, vooral op milieugebied." Kennis „De auto's zullen dus op ons wes terse niveau service moeten krij gen. Daarvoor hebben de Chine zen nog weinig of geen lokale kennis in huis. Vergis je trouwens niet: materieel, financiën en zeker menskracht zijn beslist wél ruim voorhanden. Alleen de kennis moet volgen. Zo zie je in de huidige Buick-dealervestigingen dat er prachtige apparaten staan waar de originele stof hoes nog over zit. Omdat niemand zo'n remschijf slijpbank of elektronisch meetap paraat echt goed kan bedienen. Aan ons de opgave om die kennis op de nieuwe generatie Chinese dealers over te brengen." „Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, want uit sommige hoeken van China is zo'n leerling wel vier dagen per trein op weg om bij ons in Shanghai te ko men. Om aan dat bezwaar tege moet te komen, ontwikkelt TTA nu ook een compleet nieuw soort technische training via het Inter net. Ook in China komt het web goed op gang. Op die manier kun nen we de studenten alvast be paalde basiskennis meegeven en aan de hand van hun werk compu tergestuurd bekijken waar de pro bleemgebieden liggen, voordat ze naar Shanghai komen." Rob Mosselman zijn weggelegd voor overheidsdie naren en gegoede zakenlieden. Of de nieuwe Buick de vorm krijgt van de Quilin-designstudie, waar- Fiat Punto Sportgear: lekker sport hun voorgeprogrammeerde posi tie in.Op papier is deze Speedge- ar-versie van de Fiat Punto Sporting (hij is er ook met een tra ditionele handgeschakelde vijf versnellingsbak) trager. De acce leratie van 0 tot 100 km/h zou ruim een seconde langer duren dan bij de handgeschakelde versie. Maar het valt doorgaans niet mee om met handgeschakelde auto's in de buurt van zulke fabrieksopgaven te komen. Het vraagt om snel schakelen en een beetje auto mis handelen, omdat je de koppeling bij het wegrijden met een klap moet laten opkomen. Dat is bij de Speedgear-versie al lemaal niet mogelijk, daar kun je alleen maar vol op het gaspedaal gaan staan. De toerenteller schiet dan naar de vijfduizend toeren en de auto versnelt heel gelijkmatig en eigenlijk bijna ongemerkt op vallend vlot. Het lukte steeds om in minder dan twaalf seconden vanuit stilstand de 100 km/h te be reiken. En dat is een prima presta tie voor een compacte auto met een 80 pk sterke 1,2 liter motor. Niet alleen daarmee weet de Pun to Sporting zijn sportieve imago waar te maken. De auto ziet er in driedeurs uitvoering met een set leuke wielen ook heel appetijtelijk uit. Een subtiel spoilertje boven aan de achterklep maakt het beeld compleet. In het interieur wordt het sportieve gevoel nog verder aangewakkerd. Je zit in prettige kuipstoeltjes met een smaakvolle blauwzwarte bekleding. Het uit een mooie kwaliteit kunststof op getrokken dashboard is met alu minium- en chroomkleurige ac In het buitenland noemen ze hem de 'Black Widow', in ons land gewoon de Honda VT 750 DC. Het is een motor waarmee Honda wil aanhaken bij die groep motor rijders die customs wel leuk vin den maar zich toch liever op een wat ruiger ogende variant willen verplaatsen. Voor deze groep rij ders zijn basale vormen en een flit sende acceleratie volgens Honda belangrijker dan met talloze ac cessoires opgetuigde tweewielers. De stoere indruk wordt bij de DC versterkt door de kleurstelling, de vormgeving van de uitlaten, een T- bone stuurtj e en ver naar voren ge plaatste voetsteunen. Ook de lage zithouding waarbij de bestuurder als het ware in de motor zit, past in dat beeld. Het vloeistofgekoelde viertakt V- twinblok voldoet aan de Euro 2 emissie-eisen en is identiek aan de uitvoering die in Honda's VT 750 American Classic Edition (ACE) is gemonteerd. Dit ACE-blok is goed voor een vermogensafgifte van 45 pk en een maximaal koppel van 63 Nm bij 3.000 tpm. Het. De VT 750 DC komt begin juli op de markt en gaat 19.995,- kosten. Gekozen kan worden uit zwarte of een zil verkleurige uitvoering. Ruud Vos Directeur Alex Swagemakers van het Nederlandse opleidingscen trum in Shanghai. Honda VT 750 DC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 113