Onder zeil komt het schip tot leven Rust aan boord van Zeeuwse tjalk ^trömen Vaar mee op de Scaldis 41 Schipper Tako van Dipte van de Scaldis. Voor een uitstapje met de personeelsver eniging, teambuilding en cursussen wordt de bruine vloot meer en meer inge zet. En toeristen stappen in de maanden juli en augustus veelvuldig aan boord voor de speciale vaartochten van het zo- merprogramma. Toch gaat het de chartervaart in Zeeland niet geheel, voor de wind. Met een scheef oog kijken de schippers van de Zeeuwse Stromen naar de positie die de charter vaart rond het IJselmeer en de Waddenzee in de plaatselijke toeristensector in neemt. In dat gebied varen momenteel 430 klassieke zeilschepen tegen negen in Zeeland. Volgens Van Dipte spelen de kenmerken van de Zeeuwse wateren hierin een be langrijke rol. Van zijn collega's op de Waddenzee en het IJselmeer hoorde hij, dat de vele bruggen en sluizen het varen op de Zeeuwse wateren 'erg lastig' maken „Kijk bijvoorbeeld naar de Zeelandbrug. Het is een prachtige brug maar voor ons erg onhandig. Hij ligt net buiten het ha venkanaal van Zierikzee en wanneer we naar Veere of bijvoorbeeld de oesterput ten bij Yerseke gaan moeten we er onder door. Daarbij moeten we gebruik maken van de beweegbare brug, maar daar mag je niet op de zeilen onder door. Keer op keer moeten de zeilen gehesen, gestreken en gezet worden hetgeen een enorm kar wei is." Bij een dagtocht blijft de Scaldis daarom geregeld 'aan deze kant' van de brug. Ook de gestage uitbreiding van de na tuurgebieden in de Zeeuwse delta maken het de schippers van de Zeeuwse Stromen niet gemakkelijk. „Wanneer je op een kaart alle gebieden waar je inmiddels niet meer mag komen, rood zou kleuren, dan zal je zien dat het schrikbarend groot ge worden is", legt Van Dalsen uit. Het vaar- gebied wordt voor de zeilende onderne mers steeds kleiner. Drinkwater Maar niet alleen de aard van het vaarwa ter is de oorzaak van de - in verhouding - kleine bruine vloot van Zeeland. De ha vens aan het IJselmeer en de Waddenzee zijn aanzienlijk beter toegerust voor de chartervaart. Delen of soms zelfs hele ha vens zijn speciaal voor de traditionele vloot aangelegd. Steigers zijn ingericht voor de oude zeil-vrachtschepen: water en electriciteit zijn aangelegd en de opva rende gasten kunnen gemakkelijk aan boord stappen. Terug in de tijd: de hut van de Scaldis. Dat is in Zeeland wel anders. Wie in Zie rikzee wil aanmonsteren moet via een ladder langs de hoge kade naar beneden klauteren om via de reling aan dek te stappen. „In Zeeland wordt gewoon am per rekening gehouden met de traditione le zeilvaart", klaagt Van Dalsen. De schippers van de Zeeuwse bruine vloot hebben de afgelopen jaren alle zeilen bij moeten zetten voor erkenning bij provin cie en gemeente. In de thuishaven Zierik zee is zodoende volgens Van Dipte al veel verbeterd. De voorzieningen als stroom en drinkwater zijn speciaal voor de oude schepen aangelegd. Maar nog altijd stuiten ze op onbegrip en tegenwerkende havenmeesters en sluis wachters. „Nog niet zo lang geleden ge beurde het in Kortgene dat we voor een ligplaats in de haven de jachtenprijs moesten betalen, dus per meter en per dag. Ik vertelde hem dat mijn schip onder de regels van de binnenvaart valt, maar hij zag dat anders." De schippers zijn nog altijd verbaasd over deze starre houding. De Bruine Vloot is immers een enorme trekpleister voor toe risten en bedrijven 'die eens een dagje het water op willen'. En de opvarenden zor gen voor de ondernemers en horecagele genheden op de wal voor extra inkom sten. Wijntje De klassieke schepen zelf, maar ook de sfeer aan boord zorgen voor een grote pu blieke belangstelling voor de tochten. „Aan boord ontstaat een soort saamho righeidsgevoel", legt Kees Jan Steger- hoek de charme van het verblijf op een oud zeilschip uit. Samen met een aantal collega-schilders uit Engeland en Neder land heeft hij de klipper Marinus van Jo- han Nieuwenhout voor twee weken ge huurd. De hele dag zijn de schilders individueel Zierikzee ingetrokken om stadsgezichten op het doek vast te leggen. Rond etenstijd komen de meeste schilders weer aan boord. Onder het genot van een wijntje worden aan de lange tafel ervaringen van die dag uitgewisseld. Hun eigen kok, die het gezelschap de hele reis zal vergezel len, serveert allerhande borrelhapjes. De groep schilders hebben in overleg met het boekingskantoor een programma ge heel naar eigen wens samengesteld. Na een paar dagen in Zierikzee aan de kant gelegen te hebben, zal de Marinus koers zetten richting Veere en Yerseke. Volgens In Zeeland is het water prominent aanwezig. Dat heeft de PZC-redactie doen besluiten om - evenals drie jaar geleden - de verslaggeving voor de jaarlijkse vakantierubriek vanaf het water te verrichten. Verslaggevers van deze krant be vinden zich vanaf maandag 3 juli, vijf weken lang op de tjalk Scaldis en kruisen op de Zeeuwse stromen. In de vakantierubriek zullen ze dagelijks, met uitzonde ring van maandag, verslag doen van de zaken die ze tegenkomen. Daarbij komen zaken aan de orde als de visserijde recreatie, de scheepvaart, de natuurwaarden, maar ook de industrialisatie langs bijvoorbeeld het kanaal van Gent naar Ter- neuzen. Zo komt heel de provincie aan bod. De journalisten zijn niet de enigen aan boord van de Scaldis. Ook deze keer stelt de PZC abonnees in de gelegenheid mee te varen. Aanmelden: zie de bon die van daag (pag. 30) en komende week in de PZC te vinden zal zijn. vrije tijd zaterdag 24 juni 2000 Wie vanaf de Oosterschelde door het havenkanaal naar Zierikzee vaart wordt bij binnenkomst getracteerd op een prachtige aanblik: tegen de achtergrond van de oude monumentale stad liggen ondermeer de Scaldis, de Bracksand, De Marinus en de Keindert afgemeerd aan de kade bij 't Luitje. De traditionele zeilschepen van de Zeeuwse Stromen met daarachter de contouren van Zierikzee zorgen voor een haast nostalgisch plaatje. Tako van Dipte, schipper van de Zeeuwse tjalk Scaldis, vertelt in een kleine ruimte achter de machinekamer: „Nu is het moeilijk voor te stellen maar dit was vroeger de woning voor een heel schippersgezin." Wie de kleine hut onder het achterdek van het schip binnenstapt reist terug in de tijd. De tweepersoons kooi, die deels opklapbaar isstaat nog al- tij d op zijn plek en ook de orgininele hou ten kasten langs de wand hebben de tand des tijds doorstaan. Achter één van de deurtjes bevindt zich nog het oude wasta feltje. Alleen de stoofkachel heeft Van Dipte weggehaald, nu hij van de hut zijn slaapkamer heeft gemaakt. Sinds zeven maanden is Van Dipte de trotse eigenaar van de Scaldis, een 23 meter-lange Zeeuwse tjalk, die in 1902 in Papendracht van stapel liep. Onder invloed van de vooruitgang werd het schip halverwege de 20ste eeuw omgebouwd tot motor schip Nadat ze in 1974 als vrachtschip uit de vaart genomen werd is de Scaldis weer in haar oorspronkelijke staat van zeil schip hersteld. Vijftien jaar voer het schip in de chartervaart van Enkhuizen en sinds een half jaar doorklieft de boeg van de Scaldis nu het Zeeuwse water. Romp De platbodem van Van Dipte verzorgt zeiltochten voor chartermaatschappij de Zeeuwse Stromen. De oude klippers en tjalken van de Zeeuwse Bruine Vloot zijn bijna allemaal afkomstig uit Holland, Friesland en Groningen. „De Scaldis is wel een originele Zeeuwse tjalk", vertelt haar schipper trots. Hij legt uit dat het bij zondere de vorm van de romp van het schip is: 'op de waterlijn is hij iets breder dan op het potdeksel'. Veel Zeeuwse schepen zijn echter verlo ren gegaan. Volgens John van Dalsen, schipper van de klipper 'Bracksand' en beheerder van het boekingskantoor, zijn de Zeeuwen in het verleden niet zuinig ge noeg geweest op hun maritieme erfgoed. Met verbazing heeft hij geconstateerd dat 'in België meer oude Zeeuwse schepen te vinden zijn dan in Zeeland zelf'. Door middel van de chartervaart wordt de maritieme geschiedenis nu lavende ge houden. De oude schepen zijn zo veel mo gelijk teruggebracht naar hun oude staat. De tjalken en klippers zijn terug onder zeil gebracht en hebben een andere roef en mastdek gekregen. „Maar je hebt natuur lijk wel te maken met de huidige veilig heidseisen. Zo zat er oorspronkelijk geen reling op het schip, maar nu is dat vanwe ge de veiligheid van de passagiers ver plicht", legt Van Dalsen uit. Naast deze kleine concessies maken de schippers uit praktische overwegingen dankbaar gebruik van de vooruitgang die geboekt is in de zeilwereld. Zo zijn de zei len nu van modern zeildoek gemaakt ter wijl de originele 'bruine zeilen' van ka toen waren. „Die soort katoen is ten eerste moeilijk te krijgen en zodoende erg kost baar. Daarbij komt dat de oude zeilen ei genlijk altijd droog opgeborgen moeten worden; het natte katoen kan snel gaan rotten." Om het traditionele beeld van de bruine zeilen in tact te houden zijn een aantal schepen voorzien van bruin-rode zeilen. Volgens Van Dipte is dat juist onzin. De katoenen zeilen waren oorspronkelijk wit, maar tegen het rotten werden ze inge smeerd met allerlei soorten olie waardoor die bruine kleur ontstond. Uiterlijkzijn de schepen weliswaar tradi tiegetrouw gerestaureerd, maar dat neemt niet weg dat ze van alle gemakken voorzien zijn. Onderdeks is het laadruim volledig ingericht naar de moderne wen sen van de gasten. Waar honderd jaar ge leden de turf lag opgeslagen kunnen de opvarenden nu samen borrelen, koken en eten. Donker hout en oude instrumenten brengen de passagiers onmiddelijk in nautische sferen. Zo hangt in de Bracksand het stuurwiel aan het plafond en het oude boegbeeld heeft nu een mooi plaatsje in het gastenvertrek gekregen. Lastig De traditionele zeilvaart in Zeeland ge niet inmiddels grote bekendheid onder het publiek. Bijna dagelijks monsteren bedrijven en verenigingen aan op één van de schepen van de Zeeuwse Stromen om eens lekker een dagje op het water te zijn. foto's Marijke Folkertsma van Dalsen is dat juist de kracht van de charterzeilvaart: voor ieder is er wat wils. Gedurende de maanden juli en augustus kunnen toeristen een middagje aanmon steren bij één van de schepen. Het hele jaar door kunnen groepen een geheel-ver zorgde dag- of meerdaagse zeiltocht boe ken. Bij de meeste tochten staat uiteraard het genot van het zeilen vooropWe zetten ze gewoon aan het zeilen en laten ze de schoonheid van het water zien", legt Van Dalsen de bedoeling van de tochten uit. Gasten kunnen eenmaal op het water de handen uit de mouwen steken bij het zet ten van de zeilen en het neerlaten en opha len van de zwaarden. Afhankelijk van de kwaliteit van de groep en de weersom standigheden bepaalt de schipper in hoe verre de gasten kunnen helpen„Van baby tot bejaard vaart mee op de schepen. Daar moet je wel rekening mee houden." Wachten Het merendeel van de gezelschappen staat eenmaal aan boord te popelen om de schipper een handje te helpen, maar ook het andere uiterste komt voor. Schipper Van Dipte herinnert zich een team van een volleyball vereniging dat op zijn schip meevoer. „Die groep kwam aan boord en ging zitten wachten op wat er zou gaan gebeuren. Zelf deden ze helemaal niets." Al snel sloeg daarom de verveling toe on der de volleyballers en op verzoek van de groep werd twee uur eerder dan gepland weer koers richting de thuishaven gezet. Bij het boekingskantoor hebben ze ver volgens hun beklag gedaan over de hou ding van de schipper 'die de hele dag maar aan het stuur bleef staan'Van Dipte moet er nog wel om glimlachen als hij daar aan terug denkt. „Een groep moet zo'n dag zelf maken. Ik bedoel, ik ga geen zee mansliedjes of zo zingen." Het verhaal van de volleyballers is echter een uitzondering. Over het algemeen is het volgens de schipper gezellig aan boord. Het verblijf op het water aan boord van een oud schip straalt een soort rust uit. Het bijzondere van de zeiltochten vindt Van Dipte dan ook de verandering die de mensen ondergaan. „Je ziet ze dan druk en uitgelaten aan boord komen maar binnen korte tijd zie je ze ontspannen", vertelt hij tevreden. Zelf geniet Van Dipte van het zeilen en vindt hij het leuk deze passie over te bren gen op zij n passagiers. Volgens een Engels gezegde is een zeilschip het enige door mensen gemaakte object dat tot leven komt. De schipper van de Scaldis sluit zich daar helemaal bij aan. „Je kunt het een beetj e corrigeren maar zodra de zeilen gehesen zijn gaat het met jou aan de haal." Famke van Loon De Scaldis (voor) in de haven van Zierikzee. Met Do-objecten 'moet je zelf aan de slag Vleesetende planten beperken overlast van muggen Overzicht hypotheken Einde van het mode-uniform Kropsla levert een groene basis Chocola is goed voor de gezondheid China staat aan het begin van het auto tijdperk Punto met een slimme en snelle versnelling Stoere motor van Honda Rabobank stimuleert digitaal bankieren Vleermuis helpt blinden op weg Puzzel en postzegels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 107