Water bij de wijn voor loodswezen ™X°t°™ï"hïïpr Verkoop Julia bevrijdt bemanning Veel animo voor baan servicecentrum van politie Zeeland Clingenaren zijn boeteregen beu zeeland vrijdag 23 juni 2000 21 Netelenbos komt parlement tegemoet maar blijft bij lagere tarieven Jeugdzorg verzamelt Bouw huizen Hoven van Axel begint De Extra's van uw krant! TUSSEN RECHT EN MACHT Dinsdag 27 juni, 19.30 uur, Sint Jacobskerk, Vlissingen. Toegang gratis. Jtr provinciale zsowstcouraiit door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat heeft gas teruggenomen niet de invoering van concur rentie bij het loodsen van zee schepen. Zij deed dat donder dag na hevige kritiek uit de Tweede Kamer. Dat het Nederlands Loodswe zen onder de tucht van de markt moet komen, staat buiten kijf. Minister Netelenbos wilde wat dat betreft geen tegemoetko ming doen, hoewel vrijwel alle Kamerleden - van WD tot en met SP - daar vraagtekens bij zetten. Bijna nergens in de we reld is er concurrentie bij het loodsen van zeeschepen. „Maar", zei Netelenbos, ,,wij hebben daar nu eenmaal op in gezet, enkele jaren geleden, en daar gaan wij mee door. Vooral in het belang van de Rotterdam se haven. Die moet mee kunnen blijven doen in de concurrentie strijd met andere Westeuropese havens. Daarvoor moeten de loodstarieven omlaag." Op het punt van marktwerking weigerde de minister dus een concessie te doen, wat door de Kamer werd geslikt, omdat zij op alle andere kritiekpunten het parlement wel tegemoet kwam. Netelenbos geeft het huidige Nederlands Loodswezen vanaf 2001 in principe vier jaar de tijd om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Gat In die tijd moet er een oplossing komen voor de financiering van de vervroegde uittredingsrege ling voor loodsen en dienstver lenend personeel, waarmee 524 miljoen gulden is gemoeid. Dat gat moet in de overgangsperio de van vier jaar worden gedicht. Netelenbos gaat er vanuit dat dit mogelijk is. En als dat niet zo is, toonde zij zich bereid de overgangsperiode te verlengen. Eén van de mogelijkheden om de financiering van de uittre dingsregeling op te lossen is, volgens de minister, het verho gen van de uittredingsleeftijd van 55 naar 57,5 jaar. Een ander probleem is de kop peling tussen loodstarieven voor de Antwerpse en Rotter damse haven. Die koppeling is vastgelegd in verdragen uit de AXEL - Bouwbedrijf Sprangers uit Terneuzen is begonnen met de bouw van in totaal 46 koop woningen van de Hoven van Axel. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste fase, 24 woningen op getrokken uit milieuvriendelij ke materialen en met energiebe sparende voorzieningen. Over een jaar zal de eerste fase worden opgeleverd. Inmiddels zijn er al zestien woningen ver kocht. De Hoven van Axel komt op de plaats van de Betonwijk West, een buurt met kleine sterk ver ouderde huurhuizen. Milieuvriendelijk Het project omvat ook de bouw van 103 huurhuizen van de Re gionale Zeeuws-Vlaamse Wo ningbouwvereniging (RZVW). Die huizen staan er inmiddels. Aan de Beatrixstraat moeten twaalf geschakelde koopwo ningen verrijzen. Bovenop de garage komt de serre. Aan de Irene- en Pironstraat komen tien twee-onder-een-kapwo- ningen en twee vrijstaande hui zen. Het milieuvriendelijke bouwen in De Hoven van Axel sleepte al diverse prijzen in de wacht. Zo zal regenwater wor den gebruikt voor het spoelen van de toiletten en zorgen zon necollectoren voor het verwar men van het water. Verder is er sprake van goede isolatie, warmteterugwinning en warm tepompen. Het hardhout is af komstig uit speciaal gekweekte bossen. Na de bouwvak is de tweede fa se aan de beurt. Dit omvat de bouw van 22 woningen aan de Bernhard- en de Bijlokestraat, waarvan zes geschakeld en zes tien twee-onder-een-kap. Deze worden volgend najaar opgele verd. De grond voor de koopwonin gen is nog eigendom van de RZ VW en wordt pas aan Sprangers verkocht juist voordat de ko pers hun handtekening zetten onder de akte. Geen renterisico ..Op deze manier loopt Spran gers geen renterisico", zegt RZ- VW-directeur C. Reinhoudt. ..Als ze het hele bedrag ineens zouden moeten betalen, dan konden ze geen rente meer ont vangen. Er staat echter wel te genover dat Sprangers alles voor eigen risico en eigen reke ning bouwt." door Roelf Reinders MIDDELBURG - Stichting Jeugdzorg Zeeland verzamelt klachten van ouders die op hulp voor hun kinderen wachten. De jeugdhulpinstelling wil met de klachten de provincie duidelijk maken dat er meer geld voor de aanpak van de wachtlijst bij Jeugdzorg moet komen. Op de wachtlijst van Jeugdzorg Zeeland staan ruim vijftig jon geren die in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Dat is een flinke piek in het aantal wach tenden. Het gaat om jongeren die worden mishandeld, mis bruikt of verwaarloosd of die zich crimineel gedragen. De provincie heeft Jeugdzorg re cent nog 120.000 gulden gege ven om een jeugdhulpwerker aan te kunnen stellen om de wachtlijst aan te pakken. Maar Jeugdzorg en de andere Zeeuw se instellingen voor jeugdhulp hadden om geld voor nóg een werker gevraagd. De provincie heeft aan dat verzoek niet vol daan. Volgens Jaap Hissink, hoofd van de afdeling jeugdhulpverlening van Jeugdzorg Zeeland, komen er dagelijks telefoontjes binnen van ouders die kinderen hebben die op de wachtlijst staan. ,,Ik zeg tegen hen dat ze maar een klachtenbrief naar ons moeten sturen." Hissink wil met de klachten naar de provincie stappen om meer geld voor de aanpak van de wachtlijst los te krijgen. Hij ziet zijn verzoek om klachten te sturen als een 'nood kreet'. Hissink zegt dat het moeilijk is aan te geven waarom er opeens een piek in de wachtlijst is ont staan. „Het is wel zo dat Jeugd zorg steeds meer de zware zaken krijgt waardoor de gemiddelde behandelingsduur toeneemt", aldus Hissink. Hij zegt dat het algemeen maatschappelijk werk de lichtere problemen zo als jongeren die weglopen voor zijn rekening neemt. Verder heeft Jeugdzorg het drukker ge kregen omdat de stichting sinds kort betrokken is bij onderzoe ken van de Raad voor de Kin derbescherming naar mogelijke kindermishandeling. „Als de Raad met een onderzoek bezig is, proberen wij soms al hulp aan een gezin te bieden. Die onderzoeken kunnen wel een half jaar duren." door Sheila van Doorselaar HULST - „Wat is dit voor onzin, moeten wij soms de kas van de politie spekken?" Fractievoor zitter H. Neefs van Groot Hulst- /Gemeentelijke Belangen ergert zich groen en geel aan tijdelijke verkeersborden in de Molen straat die te lang blijven staan en de politie die dit gebruikt om boetes uit te schrijven. In de Molenstraat in Clinge wordt al een tijd gewerkt aan het trottoir. Tijdens de werk zaamheden geldt een snelheid van dertig kilometer per uur. Al leen, als de werklui al lang en breed vertrokken zijn, blijft dit gebodsbord staan, terwijl dit niet nodig is. De politie vat gere geld post aan de Molenstraat en slingert 'hardrijders' genade loos op de bon. „Bewoners van de Molenstraat hebben al meer dere keren een prent ontvangen omdat ze 33, 34 kilometer per uur reden; belachelijk, er werd niet eens aan de weg gewerkt", zei Neefs donderdag tijdens de commissie stads- en dorpsver nieuwing. Zijn WD-collega R. van Hape ren kon erover meepraten: „Een boete van 110 gulden, omdat ik 34 reed... mag ik daar even kwaad om worden." P. Vonck van Progressief Hulst vond ook dat het college hier wel eens ex tra op mag letten. Dat beloofde wethouder W. Kaijser dan ook, al waarschuwde hij Vonck, een fervent hardloper, niet zijn rug nummer te dragen tijdens een training op de Molenstraat. „Voor je het weet ga je te hard en word je ook geflitst." Een loodsboot vaart langs de boulevard in Vlissingen. foto Lex de Meester negentiende eeuw. Nederland wil daarvan af, omdat een ta riefsverlaging in Rotterdam an ders niet kan. Netelenbos heeft over loskoppeling al een ak koord met Vlaanderen, maar dat moet nog wel worden goed gekeurd. Ook daarover was de minister optimistisch. Het der de vraagstuk, de tekorten op de noordelijke loodsdienst, is vol gens Netelenbos even goed op losbaar. Omdat het Nederlands Loodswezen landelijk werkt, worden die tekorten nu nog af gedekt met de hoge verdiensten in Rotterdam. Het noorden moet in de toekomst financieel zelf standig worden. Als dat niet lukt, zal Netelenbos proberen daarvoor een regeling te treffen met de noordelijke provincies. Nauwelijks verzet De versoepeling van de loods- plicht stuitte nauwelijks op ver zet. Zeeschepen vanaf zestig meter moeten nu nog een loods nemen, dat moet honderd meter worden, vindt Netelenbos. Ka merleden vroegen wel of dat de veiligheid zal verminderen, maar zij lieten zich overtuigen. „De veiligheid zal onder geen enkel beding in gevaar komen", zei Netelenbos. Alleen SP-Ka- merlid R. Poppe bleef zich ver zetten. Eind dit jaar komt Netelenbos met een wetsvoorstel, waarin zij het wettelijk kader voor de toe komst van het loodsen van sche pen zal schetsen. Kamerleden gaven daarvoor groen licht, on der het motto: wij wachten af. Het Nederlands Loodswezen toonde zich na afloop van het Kamerdebat niet ontevreden. „De minister is bereid met ons over alle vraagstukken te spre ken", reageerde voorzitter A. G. Nauta van het Nederlands Loodswezen in Vlissingen. „En ze heeft toegezegd dat het pro bleem van de uittredingsrege ling eerst opgelost moet zijn, voor er marktwerking komt. Dat stemt ons tevreden." (Advertentie) lezers^jp Hoogleraar-columnist Kees Schuyt houdt dinsdagavond 27 juni de vierde Van Randwijklezing in de Sint Jacobskerk te Vlissingen. Thema: de Vermenselijking in de Samenlevingsorganisatie. Hoe verhouden de belangrijke rechten van de burger zich tot de macht van de overheid en de markt? De Van Randwijklezing is een samenwerkingsproject tussen de PZC en de Inter nationale Schelde Faculteit (Zomeruniversiteit). Lezingen werden eerder verzorgd door politicus Ed van Thijn, rabbijn Avram Soetendorp en de Zuid-Afrikaanse am bassadeur Carl Niehaus. door Jacques Cats MIDDELBURG - Het loopt storm voor een part-time baan bij het servicecentrum van de politie Zeeland. Voor de infor matieve dienstverlening aan het publiek zijn rond veertig mede werkers nodig. Meer dan zes honderd geïnteresseerden heb ben daar op gereageerd. In de komende weken vinden de selecties plaats. Na de zomer start de opleiding. Het via een algemeen telefoonnumer toe gankelijke servicecentrum treedt per 1 februari volgend j aar in werking en zal dan 2 4 uur per dag bereikbaar zijn. Alarmnummer Bij acute zaken zoals het melden van een brand of een ernstig on geval kan het publiek het be kende alarmnummer 112 blij ven bellen. Het is de bedoeling dat het servicecentrum minder urgente telefoontjes opvangt. „Voor een deel wordt het een verdeelcentrum maar het is ook een plek waar tachtig procent van vragen die bij het publiek leven kunnen worden afgehan deld", meldt plaatsvervangend korpsleider Fup Goudswaard. Aan het servicecentrum gerich te vragen kunnen variëren van iemand die een bepaalde agent wil spreken of wil weten hoe breed zijn aanhangwagen mag zijn. Ook kan via dit centrale nummer de wens binnenkomen om te bemiddelen bij een buren ruzie. Bij de oprichting van het servi cecentrum moet het mes aan twee kanten snijden. De ver spreid vanuit zeventien bureaus in de provincie werkende agen ten worden ontlast. Als straks speciaal opgeleide medewer kers het beantwoorden van uit eenlopende vragen gaan over nemen kunnen zij zich nog meer met hun eigenlijke taken bezig houden. En het publiek hoeft minder het gevoel te krijgen van het kastje naar de muur te wor den gestuurd omdat ze tijdens het bellen met het bureau de ene keer horen dat de agent die zë zoeken ziek is, om de andere keer te vernemen dat betrokke ne een cursus volgt of vakantie geniet. Goudswaard: „Als het systeem goed werkt kan de me dewerker van het servicecen trum aangeven wanneer de per soon die men moet hebben er weer is." Voor twaalf van de zestien bemanningsleden van het Letse schip Julia was de martelgang onlangs al voorbij. Met busjes werden de bemanningsleden naar Antwerpen ge bracht, vanwaar ze per lijndienst naar de Letse hoofdstad Riga vertrokken. foto Charles Strijd door Joost Bosman TERNEUZEN - Ruud Touwen van de Internationale Zeelie- denbond (ITF) 'heeft goed nieuws: de Julia, het Letse schip dat sinds 22 april in Terneuzen aan de ketting ligt, wordt voor 85.000 dollar (ongeveer 193.000 gulden) verkocht aan een Sy- risch bedrijf dat er schroot mee wil vervoeren. Daarmee kan ne gentig procent van het bedrag aan achterstallige lonen voor de Letse zeelui worden betaald. ,Ik ben hier heel tevreden mee verklaart Touwen aan de voet van de loop trap van het schip. „Er waren op het laatste mo ment geen kopers meer, dus ik heb er gisteren zelf nog even flink achteraan moeten zitten. Maar het is gelukt." De Julia moet wel nog naar het Roe meense Constanta aan de Zwar te Zee worden gevaren en van daaruit naar Turkije. Daarom heeft de nieuwe eigenaar ge vraagd of de vier overgebleven bemanningsleden (de andere twaalf zijn onlangs al naar huis teruggekeerd) nog aan boord willen blijven, een reis van mi nimaaltwee weken. „Er moeten immers mensen mee die met het schip kunnen varen", legt Tou wen uit aan kapitein Vytautas Kulboka, die inmiddels zenuw achtig aan zijn shaggie lurkend de looptrap is afgedaald. „O nee!", roept de geboren Litou wer bijna vertwijfeld. „Ik ga niet meer varen. We willen niet naar Constanta en zeker niet naar Turkije. Straks komen we daar van boord en worden we nog gearresteerd ook. Niks hoor, dat doen we niet. We wil len naar huis." De discussie zet zich voort in het kleine werkkamertje van Kul boka, aan boord van de Julia. „Moeten we dan met zijn vieren varen, we hebben minimaal vijftien man nodig?", vraagt de kapitein zich af. Er zal Turkse bemanning worden overgevlo gen om het Letse viertal bij te staan. „O nee, geen Turken, daar heb ik slechte ervaringen mee", werpt de kapitein beslist tegen. Touwen belt mobiel met de Rotterdamse scheepsmake laar. Hoeveel geld krijgen de vier, als ze tot Roemenië nog meevaren? wil hij weten. Het blijkt toch nog een aantal dui zenden guldens extra te zijn. Maar Kulboka, die inmiddels het gesprek met de makelaar heeft overgenomen, is niet te vermurwen. „We zitten hier al ruim veertien maanden aan boord, denk je dat we gek zijn?! We willen naar huis!", roept hij wanhopig. Het is duidelijk, de kapitein, de kokkin en de twee machinisten zwemmen nog lie ver terug naar de Baltische sta ten, dan nog langer aan boord van de Julia te blijven. Geld De nieuwe eigenaar moet het geld binnen acht dagen overma ken aan de Rotterdamse recht bank. Vervolgens moet de ITF in de slag met de twee andere schuldeisers, die ieder ook een klein deel van de buit zullen wil len. „Hoe lang dat duurt weet ik niet. Twee, drie weken mis schien", zegt Touwen. „Eerder kunnen jullie niet over je geld beschikken." Kulboka vraagt toch of er een bedragje vrijge maakt kan worden, zodat hij en zijn drie collega 's de vliegtickets kunnen betalen en nog wat geld overhebben voor als ze thuis ko men. „Onze families hebben he lemaal niets meer", sombert de kapitein met veel gevoel voor drama. Touwen voelt er weinig voor. „De ITF heeft al zoveel voor dit schip betaald. Ik weet niet of ik nog meer mag uitge ven. En we willen niet afdalen naar het levenspeil waarop jul lie nu zitten", zegt hij cynisch, om daar zuchtend aan toe te voegen: „Maar ik doe wat ik kan..." Ook het aanbod van Touwen tot Constanta te varen en van daar uit naar huis te vliegen, kan de kapitein niet op andere gedach ten brengen. De ITF-coördina- tor tapt dan uit een ander vaat je: „Wees blij dat dit bedrag er nog voor wordt neergeteld. Gis teren bood een bedrijf niet meer dan twintigduizend dollar. En laten we eerlijk zijn, wie wil dit schip nu kopen?" De zeelieden aan boord van de Julia zijn bijna van alles verstoken. Ze willen nog maar één ding: zo snel mogelijk terug naar Letland. foto Charles Strijd wiiüiïiinïiiinH JtSTiT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 21