Water bij de wijn voor loodswezen ™X°t°™ï"hïïpr
Verkoop Julia bevrijdt bemanning
Veel animo voor
baan servicecentrum
van politie Zeeland
Clingenaren zijn
boeteregen beu
zeeland vrijdag 23 juni 2000 21
Netelenbos komt parlement tegemoet maar blijft bij lagere tarieven Jeugdzorg verzamelt
Bouw huizen
Hoven van
Axel begint
De Extra's van uw krant!
TUSSEN RECHT EN MACHT
Dinsdag 27 juni, 19.30 uur,
Sint Jacobskerk, Vlissingen.
Toegang gratis. Jtr provinciale zsowstcouraiit
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat heeft gas teruggenomen
niet de invoering van concur
rentie bij het loodsen van zee
schepen. Zij deed dat donder
dag na hevige kritiek uit de
Tweede Kamer.
Dat het Nederlands Loodswe
zen onder de tucht van de markt
moet komen, staat buiten kijf.
Minister Netelenbos wilde wat
dat betreft geen tegemoetko
ming doen, hoewel vrijwel alle
Kamerleden - van WD tot en
met SP - daar vraagtekens bij
zetten. Bijna nergens in de we
reld is er concurrentie bij het
loodsen van zeeschepen.
„Maar", zei Netelenbos, ,,wij
hebben daar nu eenmaal op in
gezet, enkele jaren geleden, en
daar gaan wij mee door. Vooral
in het belang van de Rotterdam
se haven. Die moet mee kunnen
blijven doen in de concurrentie
strijd met andere Westeuropese
havens. Daarvoor moeten de
loodstarieven omlaag."
Op het punt van marktwerking
weigerde de minister dus een
concessie te doen, wat door de
Kamer werd geslikt, omdat zij
op alle andere kritiekpunten het
parlement wel tegemoet kwam.
Netelenbos geeft het huidige
Nederlands Loodswezen vanaf
2001 in principe vier jaar de tijd
om zich aan de nieuwe situatie
aan te passen.
Gat
In die tijd moet er een oplossing
komen voor de financiering van
de vervroegde uittredingsrege
ling voor loodsen en dienstver
lenend personeel, waarmee 524
miljoen gulden is gemoeid. Dat
gat moet in de overgangsperio
de van vier jaar worden gedicht.
Netelenbos gaat er vanuit dat
dit mogelijk is. En als dat niet zo
is, toonde zij zich bereid de
overgangsperiode te verlengen.
Eén van de mogelijkheden om
de financiering van de uittre
dingsregeling op te lossen is,
volgens de minister, het verho
gen van de uittredingsleeftijd
van 55 naar 57,5 jaar.
Een ander probleem is de kop
peling tussen loodstarieven
voor de Antwerpse en Rotter
damse haven. Die koppeling is
vastgelegd in verdragen uit de
AXEL - Bouwbedrijf Sprangers
uit Terneuzen is begonnen met
de bouw van in totaal 46 koop
woningen van de Hoven van
Axel.
Momenteel wordt gewerkt aan
de eerste fase, 24 woningen op
getrokken uit milieuvriendelij
ke materialen en met energiebe
sparende voorzieningen. Over
een jaar zal de eerste fase
worden opgeleverd. Inmiddels
zijn er al zestien woningen ver
kocht.
De Hoven van Axel komt op de
plaats van de Betonwijk West,
een buurt met kleine sterk ver
ouderde huurhuizen.
Milieuvriendelijk
Het project omvat ook de bouw
van 103 huurhuizen van de Re
gionale Zeeuws-Vlaamse Wo
ningbouwvereniging (RZVW).
Die huizen staan er inmiddels.
Aan de Beatrixstraat moeten
twaalf geschakelde koopwo
ningen verrijzen. Bovenop de
garage komt de serre. Aan de
Irene- en Pironstraat komen
tien twee-onder-een-kapwo-
ningen en twee vrijstaande hui
zen. Het milieuvriendelijke
bouwen in De Hoven van Axel
sleepte al diverse prijzen in de
wacht. Zo zal regenwater wor
den gebruikt voor het spoelen
van de toiletten en zorgen zon
necollectoren voor het verwar
men van het water. Verder is er
sprake van goede isolatie,
warmteterugwinning en warm
tepompen. Het hardhout is af
komstig uit speciaal gekweekte
bossen.
Na de bouwvak is de tweede fa
se aan de beurt. Dit omvat de
bouw van 22 woningen aan de
Bernhard- en de Bijlokestraat,
waarvan zes geschakeld en zes
tien twee-onder-een-kap. Deze
worden volgend najaar opgele
verd.
De grond voor de koopwonin
gen is nog eigendom van de RZ
VW en wordt pas aan Sprangers
verkocht juist voordat de ko
pers hun handtekening zetten
onder de akte.
Geen renterisico
..Op deze manier loopt Spran
gers geen renterisico", zegt RZ-
VW-directeur C. Reinhoudt.
..Als ze het hele bedrag ineens
zouden moeten betalen, dan
konden ze geen rente meer ont
vangen. Er staat echter wel te
genover dat Sprangers alles
voor eigen risico en eigen reke
ning bouwt."
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - Stichting
Jeugdzorg Zeeland verzamelt
klachten van ouders die op hulp
voor hun kinderen wachten. De
jeugdhulpinstelling wil met de
klachten de provincie duidelijk
maken dat er meer geld voor de
aanpak van de wachtlijst bij
Jeugdzorg moet komen.
Op de wachtlijst van Jeugdzorg
Zeeland staan ruim vijftig jon
geren die in de problemen zitten
en hulp nodig hebben. Dat is een
flinke piek in het aantal wach
tenden. Het gaat om jongeren
die worden mishandeld, mis
bruikt of verwaarloosd of die
zich crimineel gedragen. De
provincie heeft Jeugdzorg re
cent nog 120.000 gulden gege
ven om een jeugdhulpwerker
aan te kunnen stellen om de
wachtlijst aan te pakken. Maar
Jeugdzorg en de andere Zeeuw
se instellingen voor jeugdhulp
hadden om geld voor nóg een
werker gevraagd. De provincie
heeft aan dat verzoek niet vol
daan.
Volgens Jaap Hissink, hoofd van
de afdeling jeugdhulpverlening
van Jeugdzorg Zeeland, komen
er dagelijks telefoontjes binnen
van ouders die kinderen hebben
die op de wachtlijst staan. ,,Ik
zeg tegen hen dat ze maar een
klachtenbrief naar ons moeten
sturen." Hissink wil met de
klachten naar de provincie
stappen om meer geld voor de
aanpak van de wachtlijst los te
krijgen. Hij ziet zijn verzoek om
klachten te sturen als een 'nood
kreet'.
Hissink zegt dat het moeilijk is
aan te geven waarom er opeens
een piek in de wachtlijst is ont
staan. „Het is wel zo dat Jeugd
zorg steeds meer de zware zaken
krijgt waardoor de gemiddelde
behandelingsduur toeneemt",
aldus Hissink. Hij zegt dat het
algemeen maatschappelijk
werk de lichtere problemen zo
als jongeren die weglopen voor
zijn rekening neemt. Verder
heeft Jeugdzorg het drukker ge
kregen omdat de stichting sinds
kort betrokken is bij onderzoe
ken van de Raad voor de Kin
derbescherming naar mogelijke
kindermishandeling.
„Als de Raad met een onderzoek
bezig is, proberen wij soms al
hulp aan een gezin te bieden.
Die onderzoeken kunnen wel
een half jaar duren."
door Sheila van Doorselaar
HULST - „Wat is dit voor onzin,
moeten wij soms de kas van de
politie spekken?" Fractievoor
zitter H. Neefs van Groot Hulst-
/Gemeentelijke Belangen ergert
zich groen en geel aan tijdelijke
verkeersborden in de Molen
straat die te lang blijven staan
en de politie die dit gebruikt om
boetes uit te schrijven.
In de Molenstraat in Clinge
wordt al een tijd gewerkt aan
het trottoir. Tijdens de werk
zaamheden geldt een snelheid
van dertig kilometer per uur. Al
leen, als de werklui al lang en
breed vertrokken zijn, blijft dit
gebodsbord staan, terwijl dit
niet nodig is. De politie vat gere
geld post aan de Molenstraat en
slingert 'hardrijders' genade
loos op de bon. „Bewoners van
de Molenstraat hebben al meer
dere keren een prent ontvangen
omdat ze 33, 34 kilometer per
uur reden; belachelijk, er werd
niet eens aan de weg gewerkt",
zei Neefs donderdag tijdens de
commissie stads- en dorpsver
nieuwing.
Zijn WD-collega R. van Hape
ren kon erover meepraten: „Een
boete van 110 gulden, omdat ik
34 reed... mag ik daar even
kwaad om worden." P. Vonck
van Progressief Hulst vond ook
dat het college hier wel eens ex
tra op mag letten. Dat beloofde
wethouder W. Kaijser dan ook,
al waarschuwde hij Vonck, een
fervent hardloper, niet zijn rug
nummer te dragen tijdens een
training op de Molenstraat.
„Voor je het weet ga je te hard en
word je ook geflitst."
Een loodsboot vaart langs de boulevard in Vlissingen. foto Lex de Meester
negentiende eeuw. Nederland
wil daarvan af, omdat een ta
riefsverlaging in Rotterdam an
ders niet kan. Netelenbos heeft
over loskoppeling al een ak
koord met Vlaanderen, maar
dat moet nog wel worden goed
gekeurd. Ook daarover was de
minister optimistisch. Het der
de vraagstuk, de tekorten op de
noordelijke loodsdienst, is vol
gens Netelenbos even goed op
losbaar. Omdat het Nederlands
Loodswezen landelijk werkt,
worden die tekorten nu nog af
gedekt met de hoge verdiensten
in Rotterdam. Het noorden moet
in de toekomst financieel zelf
standig worden. Als dat niet
lukt, zal Netelenbos proberen
daarvoor een regeling te treffen
met de noordelijke provincies.
Nauwelijks verzet
De versoepeling van de loods-
plicht stuitte nauwelijks op ver
zet. Zeeschepen vanaf zestig
meter moeten nu nog een loods
nemen, dat moet honderd meter
worden, vindt Netelenbos. Ka
merleden vroegen wel of dat de
veiligheid zal verminderen,
maar zij lieten zich overtuigen.
„De veiligheid zal onder geen
enkel beding in gevaar komen",
zei Netelenbos. Alleen SP-Ka-
merlid R. Poppe bleef zich ver
zetten.
Eind dit jaar komt Netelenbos
met een wetsvoorstel, waarin zij
het wettelijk kader voor de toe
komst van het loodsen van sche
pen zal schetsen. Kamerleden
gaven daarvoor groen licht, on
der het motto: wij wachten af.
Het Nederlands Loodswezen
toonde zich na afloop van het
Kamerdebat niet ontevreden.
„De minister is bereid met ons
over alle vraagstukken te spre
ken", reageerde voorzitter A. G.
Nauta van het Nederlands
Loodswezen in Vlissingen. „En
ze heeft toegezegd dat het pro
bleem van de uittredingsrege
ling eerst opgelost moet zijn,
voor er marktwerking komt.
Dat stemt ons tevreden."
(Advertentie)
lezers^jp
Hoogleraar-columnist Kees Schuyt houdt dinsdagavond 27 juni de vierde Van
Randwijklezing in de Sint Jacobskerk te Vlissingen.
Thema: de Vermenselijking in de Samenlevingsorganisatie.
Hoe verhouden de belangrijke rechten van de burger zich tot de macht van de
overheid en de markt?
De Van Randwijklezing is een samenwerkingsproject tussen de PZC en de Inter
nationale Schelde Faculteit (Zomeruniversiteit). Lezingen werden eerder verzorgd
door politicus Ed van Thijn, rabbijn Avram Soetendorp en de Zuid-Afrikaanse am
bassadeur Carl Niehaus.
door Jacques Cats
MIDDELBURG - Het loopt
storm voor een part-time baan
bij het servicecentrum van de
politie Zeeland. Voor de infor
matieve dienstverlening aan het
publiek zijn rond veertig mede
werkers nodig. Meer dan zes
honderd geïnteresseerden heb
ben daar op gereageerd.
In de komende weken vinden de
selecties plaats. Na de zomer
start de opleiding. Het via een
algemeen telefoonnumer toe
gankelijke servicecentrum
treedt per 1 februari volgend
j aar in werking en zal dan 2 4 uur
per dag bereikbaar zijn.
Alarmnummer
Bij acute zaken zoals het melden
van een brand of een ernstig on
geval kan het publiek het be
kende alarmnummer 112 blij
ven bellen. Het is de bedoeling
dat het servicecentrum minder
urgente telefoontjes opvangt.
„Voor een deel wordt het een
verdeelcentrum maar het is ook
een plek waar tachtig procent
van vragen die bij het publiek
leven kunnen worden afgehan
deld", meldt plaatsvervangend
korpsleider Fup Goudswaard.
Aan het servicecentrum gerich
te vragen kunnen variëren van
iemand die een bepaalde agent
wil spreken of wil weten hoe
breed zijn aanhangwagen mag
zijn. Ook kan via dit centrale
nummer de wens binnenkomen
om te bemiddelen bij een buren
ruzie.
Bij de oprichting van het servi
cecentrum moet het mes aan
twee kanten snijden. De ver
spreid vanuit zeventien bureaus
in de provincie werkende agen
ten worden ontlast. Als straks
speciaal opgeleide medewer
kers het beantwoorden van uit
eenlopende vragen gaan over
nemen kunnen zij zich nog meer
met hun eigenlijke taken bezig
houden. En het publiek hoeft
minder het gevoel te krijgen van
het kastje naar de muur te wor
den gestuurd omdat ze tijdens
het bellen met het bureau de ene
keer horen dat de agent die zë
zoeken ziek is, om de andere
keer te vernemen dat betrokke
ne een cursus volgt of vakantie
geniet. Goudswaard: „Als het
systeem goed werkt kan de me
dewerker van het servicecen
trum aangeven wanneer de per
soon die men moet hebben er
weer is."
Voor twaalf van de zestien bemanningsleden van het Letse schip Julia was de martelgang onlangs al voorbij. Met busjes werden de bemanningsleden naar Antwerpen ge
bracht, vanwaar ze per lijndienst naar de Letse hoofdstad Riga vertrokken. foto Charles Strijd
door Joost Bosman
TERNEUZEN - Ruud Touwen
van de Internationale Zeelie-
denbond (ITF) 'heeft goed
nieuws: de Julia, het Letse schip
dat sinds 22 april in Terneuzen
aan de ketting ligt, wordt voor
85.000 dollar (ongeveer 193.000
gulden) verkocht aan een Sy-
risch bedrijf dat er schroot mee
wil vervoeren. Daarmee kan ne
gentig procent van het bedrag
aan achterstallige lonen voor de
Letse zeelui worden betaald.
,Ik ben hier heel tevreden mee
verklaart Touwen aan de voet
van de loop trap van het schip.
„Er waren op het laatste mo
ment geen kopers meer, dus ik
heb er gisteren zelf nog even
flink achteraan moeten zitten.
Maar het is gelukt." De Julia
moet wel nog naar het Roe
meense Constanta aan de Zwar
te Zee worden gevaren en van
daaruit naar Turkije. Daarom
heeft de nieuwe eigenaar ge
vraagd of de vier overgebleven
bemanningsleden (de andere
twaalf zijn onlangs al naar huis
teruggekeerd) nog aan boord
willen blijven, een reis van mi
nimaaltwee weken. „Er moeten
immers mensen mee die met het
schip kunnen varen", legt Tou
wen uit aan kapitein Vytautas
Kulboka, die inmiddels zenuw
achtig aan zijn shaggie lurkend
de looptrap is afgedaald. „O
nee!", roept de geboren Litou
wer bijna vertwijfeld. „Ik ga
niet meer varen. We willen niet
naar Constanta en zeker niet
naar Turkije. Straks komen we
daar van boord en worden we
nog gearresteerd ook. Niks
hoor, dat doen we niet. We wil
len naar huis."
De discussie zet zich voort in het
kleine werkkamertje van Kul
boka, aan boord van de Julia.
„Moeten we dan met zijn vieren
varen, we hebben minimaal
vijftien man nodig?", vraagt de
kapitein zich af. Er zal Turkse
bemanning worden overgevlo
gen om het Letse viertal bij te
staan. „O nee, geen Turken,
daar heb ik slechte ervaringen
mee", werpt de kapitein beslist
tegen. Touwen belt mobiel met
de Rotterdamse scheepsmake
laar. Hoeveel geld krijgen de
vier, als ze tot Roemenië nog
meevaren? wil hij weten. Het
blijkt toch nog een aantal dui
zenden guldens extra te zijn.
Maar Kulboka, die inmiddels
het gesprek met de makelaar
heeft overgenomen, is niet te
vermurwen. „We zitten hier al
ruim veertien maanden aan
boord, denk je dat we gek zijn?!
We willen naar huis!", roept hij
wanhopig. Het is duidelijk, de
kapitein, de kokkin en de twee
machinisten zwemmen nog lie
ver terug naar de Baltische sta
ten, dan nog langer aan boord
van de Julia te blijven.
Geld
De nieuwe eigenaar moet het
geld binnen acht dagen overma
ken aan de Rotterdamse recht
bank. Vervolgens moet de ITF in
de slag met de twee andere
schuldeisers, die ieder ook een
klein deel van de buit zullen wil
len. „Hoe lang dat duurt weet ik
niet. Twee, drie weken mis
schien", zegt Touwen. „Eerder
kunnen jullie niet over je geld
beschikken." Kulboka vraagt
toch of er een bedragje vrijge
maakt kan worden, zodat hij en
zijn drie collega 's de vliegtickets
kunnen betalen en nog wat geld
overhebben voor als ze thuis ko
men. „Onze families hebben he
lemaal niets meer", sombert de
kapitein met veel gevoel voor
drama. Touwen voelt er weinig
voor. „De ITF heeft al zoveel
voor dit schip betaald. Ik weet
niet of ik nog meer mag uitge
ven. En we willen niet afdalen
naar het levenspeil waarop jul
lie nu zitten", zegt hij cynisch,
om daar zuchtend aan toe te
voegen: „Maar ik doe wat ik
kan..."
Ook het aanbod van Touwen tot
Constanta te varen en van daar
uit naar huis te vliegen, kan de
kapitein niet op andere gedach
ten brengen. De ITF-coördina-
tor tapt dan uit een ander vaat
je: „Wees blij dat dit bedrag er
nog voor wordt neergeteld. Gis
teren bood een bedrijf niet meer
dan twintigduizend dollar. En
laten we eerlijk zijn, wie wil dit
schip nu kopen?"
De zeelieden aan boord van de Julia zijn bijna van alles verstoken.
Ze willen nog maar één ding: zo snel mogelijk terug naar Letland.
foto Charles Strijd
wiiüiïiinïiiinH
JtSTiT