Toet als een echte jongen Inhaalslag Nederlandse musea op internet Kleren van een farao |V7f» kunst rlA* cultuur /WVSA 13 ls 8-jarig jongetje droeg Toetanchamon een luipaardvel van fijn geweven linnen, met zilveren klauwen, gouden sterren en een op zijn schouder geborduurde valk. Op zijn hoofd had hij een blauwe kroon met slangen en op zijn buik de kop van een luipaard, uit hout gesneden, ingelegd met half-edelstenen en beschilderd met goudstof, zijn koninklijke naam aangebracht in een ovale ring. Het zorgvuldig nagemaakte kroningsgewaad van de farao is, samen met 35 andere replica's, vanaf 1 juli in Leiden te zien op de tentoonstelling 'De kleren van Toetanchamon'. Iedereen kent Toetanchamon sinds de Britse archeoloog Howard Carter in 1922 de graftombe van de farao opende in de Vallei der Koningen. Een wereldschokkende vondst. Alle aandacht ging uit naar het gouden dodenmasker en de vele kunstschatten van de jonge koning en hogepriester van Egypte die omstreeks 1323 voor Christus op 19-jarige leeftijd stierf. Het goud en zilver is nog steeds te zien in het Egyptisch Museum in Caïro, maar de linnen lendendoeken (zijn onderbroeken), de rijkelijk versierde tunieken, gemaakt van het fijnste gobelin, de met edelstenen en met bladgoud versierde hoofdtooien, zijn pruiken, mantels, sokken en sandalen: Toetanchamons hele garderobe verdween in dozen en kisten achter slot en grendel. „Niet de koning is beroemd, maar de inhoud van zijn graf. We weten alles van zijn gouden masker, maar wie zijn ouders waren, hoe hij leefde, welke invulling hij gaf aan zijn koninklijke taak, hoe hij stierf: daarover weten we nagenoeg niets", aldus textielarcheologe dr. Gillian Vogelsang- Eastwood, verbonden aan de Leidse universiteit. „Ik wil van Toet een echte jongen maken. Hij was een mens en geen masker." De textielspecialiste zocht antwoord op heel andere vragen zoals: welke 'vrijetijdskleding' 3400 jaar zijn tol geëist. Sommige stukken bestaan over 15 jaar niet meer. Er moet echt snel iets gebeuren." Vogelsang, directeur van het in Leiden gevestigde Textiel Onderzoekscentrum, kreeg voor haar pionierswerk subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) maar geld voor restauratie van de kleren van de farao is er niet. Met de reizende tentoonstelling van door Zweedse en Nederlandse textielspecialisten zorgvuldig nagemaakte replica's, wil Vogelsang de koninklijke garderobe behouden voor de vergetelheid. In Zweden trok de tentoonstelling tienduizenden bezoekers. De kleren van de farao zijn volgend jaar ook in de Verenigde Staten en China te zien. „Ik wil een miljoen gulden bijeenbrengen voor een textiellaboratorium in Caïro waar de kleren van Toetanchamon gerestaureerd en geconserveerd kunnen worden. We hopen op een sponsor. Wat is nou mooiere reclame voor een bedrijf dan te kunnen zeggen: 'Wij hebben de kleren van Toet gered'?! Op de expositie in Leiden wordt de rijkdom van de koninklijke garderobe belicht tegen de historische en sociale achtergrond van het oude Egypte. De legendarische kind farao komt voor de toeschouwer droeg de farao als hij zich verpoosde met zijn vrouw, Ankhesenamun? Welke handschoenen trok hij aan als hij ging rijden met zijn strijdkar? Hoe zag hij eruit bij belangrijke religieuze en militaire ceremonies? Welke sandalen combineerde hij met zijn opmerkelijke eendjes tuniek? Waarom had de farao 145 lendendoeken, de toenmalige Egyptische onderbroek, in zijn graf? „Kleren vertellen veel over iemand." Vertrouwen Vogelsang wist het vertrouwen te krijgen van de Egyptische autoriteiten en mocht in 1994 onder toeziend oog van veiligheidsbeambten als eerste onderzoeker de kleren van de farao zien, de oudste bewaard gebleven koninklijke garderobe ter wereld. Het was alsof het graf opnieuw voor haar openging. Ze betrad de hermetisch afgesloten magazijnen van het museum in Caïro, opende dozen en onderzocht de kleren, soms niet meer dan fragmentjes stof of losse kralen, door Carter verpakt in dozen en oude kranten. „Er moeten honderden kledingstukken liggen, niemand weet precies hoeveel. Het was een spannende maar ook frustrerende speurtocht. De garderobe van de farao is in slechte staat vanwege de slechte condities in het museum, zoals zonlicht en luchtvervuiling. Ook vocht in de tombe heeft na tot leven. Het jongetje dat op 8- jarige leeftijd farao werd, had schoenmaat 37 en was 1 meter 67 lang toen hij als 19-jarige stierf. Toetanchamon had een opvallend figuur met een wespentaille en nogal brede heupen, waarschijnijkhet resultaat van een ziekte die het skelet aantastte. Zijn garderobe is gemaakt van linnen. „Iedereen droeg linnen in het oude Egypte. Maar het koningslinnen is met 100 draden per centimeter veel verfijnder." Omdat de farao de beschikking had over slaven, waren zijn tunieken, hoewel simpel van snit, vaak prachtig versierd en opvallend kleurig. Vogelsang: „Daarmee kon hij zich onderscheiden van het gewone volk. Hij droeg veel donkerrood, diepblauw en bordeaux. Gecombineerd met wit een lust voor het oog." Veel stof is geweven, maar ook gobelinwerk is in de tombe aangetroffen. Dit gobelin is zo fijn, dat Vogelsang deze techniek niet kon reproduceren. „Je zou, met 95 draden per centimeter die we geteld hebben in de 'valktuniek', een kledingstuk van drie meter lang en één meter breed, vele jaren bezig zijn. Ondoenlijk. We hebben ervoor gekozen de replica's te bedrukken." De Egyptenaren gebruikten naaitechnieken zoals de ketting-, rijg- en steelsteek. Ze hielden van appliqué-werk en naaiden vaak versieringen op de koninklijke kleding zoals De jonge farao in zijn 'valtuniek' met hiërogliefen bij de hals en aan de onderkant. Toetanchamon in zijn luipaardvel dat hij droeg toen hij op 8-jarige leeftijd de troon van Egypte besteeg. gouden schijfjes, rozetten, steentjes, kralen, franje en vlechtwerk. Op Toets kleding zien we veel symboliek in de vorm van de zonnegoden Horus en Ra, scarabeeën, sfinxen, griffioenen en gieren. Cartouches, ovale ringen rondom hiërogliefen, gaven de status van de koning aan. Het veel gebruikte symbool van de valk (de god Horus) benadrukte dat Toetanchamon de machtigste persoon was in Egypte, andere zoals de cobra moesten hem beschermen. Als hogepriester en tijdens zijn kroning droeg hij een luipaardvel: als kind een nagemaakte en als volwassene een echte. De kledingstukken van de farao waren eenvoudig van ontwerp, maar de ingewikkelde patronen leverden Vogelsang en haar collega's problemen op. „Op een rondgeweven kraag met geometrische figuren hebben onze weefsters flink zitten zweten. En op sommige tunieken zitten wel 2000 kralen die we er stuk voor stuk hebben op genaaid." Toet droeg zijn kleren in meerdere lagen over elkaar, geplooid met een sjerp of ceintuur. Als de farao ceremoniële verplichtingen had waarbij hij moest zitten, droeg hij een tuniek met alleen kralen aan de voorkant. Was zijn tuniek aan beide zijden versierd, dan liep of reed Toetanchamon in een stoet. De koning trok bij officiële gelegenheden alles uit de kast: een schortstuk van goud en juwelen en een aan zijn riem vastgemaakte en beweegbare gouden stierenstaart, hét koninklijke merkteken. Vogelsang: „Je kon de farao hóren als hij eraan kwam: zijn gewaad ruiste en tinkelde. En stel je de beweging van het linnen met al dat goud en kralenwerk eens voor. Als de zon erop scheen, was zijn outfit oogverblindend. Je kon de farao niet alleen zien, maar ook horen en ruiken. Textuur, kleur, maar ook beweging, geluid en geur maakten deel uit van de koninklijke garderobe." Vogelsangs favoriete gewaad is de 'eendjestuniek' met lopende eendjes aan de onderkant en vliegende eendjes aan de bovenkant. „Egyptenaren aten graag eend en vonden het een leuke decoratie." Ook opmerkelijk is Toets strijdwagen-jack, een stuk stof van 4,60 meter dat strak om het bovenlichaam werd gewikkeld en bescherming aan zijn nieren bood tijdens het paardrijden." Toet had vele paren teenslippers en sandalen in zijn graf en enkele Syrische tunieken, geschenken van naburige vorsten. En hij had sokken, wat vreemd is, daar de Egyptenaren niet eens een woord hadden voor dit kledingstuk. De reconstructie van de kleding was niet eenvoudig. „Met behulp van speciale lampen, textielanalyses, en schriftelijke bronnen hebben we de patronen en kleuren stukje bij beetje kunnen achterhalen. Aan de hand van zeer gedetailleerde computertekeningen zijn de kleren nagemaakt De specialisten van de School voor Zweedse Handweefkunst in Boras hebben heel goed werk afgeleverd. Toetanchamon komt tot leven in de vitrines." „Mensen vragen ons wel eens waarom we de echte kleren van de farao niet laten zien. Het antwoord is simpel: dat kan niet omdat ze tot stof zouden vergaan. Maar we hebben ons uiterste best gedaan de kleren zo goed mogelijk te laten lijken. Zo kreeg ik van iemand een echt luipaardvel cadeau om Toets kroningsgewaad van te maken, maar dat bleek bij nadere inspectie een cheetah te zijn. Ik wil niet de dood van een luipaard op mijn geweten hebben, dus hangt er nu een nep-luipaardvel in de vitrine. En aangezien Toet als kind ook een nagemaakt vel droeg, heb ik daar geen enkele moeite mee. Caroline van Overbeeke Exposit ie: De kleren van Toetancha mon -1 juli t/m 21 aug. in de Pieters kerk in Leiden (Kloksteeg 16), dage lijks van 13.00-16.30 uur. Zaterdag en zondag vanaf 11.00 uur. Het Rijksmuseum presenteert zich sinds een paar jaar onder het motto onze 'Na tionale Schatkamer'. Met de rijkste collec tie Nederlandse meesters uit de Gouden Eeuw in huis valt daar natuurlijk niets op af te dingen. In navolging van gerenommeerde buitenlandse musea hoort die faam in het huidige tijdbestek ook te worden waarge maakt met een prestigieuze eigen internet site. Wie een paar uurtjes surft op www.mu- seumserver.nl, een site met 288 adressen van Nederlandse musea, ontdekt dat ook andere instellingen de afgelopen jaren op dit ter rein een enorme inhaalslag maakten. Maar er zitten ook musea tussen die zich inmid dels zouden moeten schamen over hun site. Met 6000 pagina's tekst, 1250 gedetailleerd beschreven topstukken, 4000 illustraties, een virtuele rondwandeling en de mogelijk heid een bezoek aan de bibliotheek en muse umwinkel te brengen, slaat het Rijksmuse um de concurrentie sinds half december op alle fronten. De relatief late entree van het museum op het internet wordt verklaard door dit overweldigende aanbod. Het muse um wilde het in één klap goed doen en geen vliegende start maken met een site die daar na als een pudding in elkaar zou zakken door gebrek aan toevoer. Dat lot trof het Stedelijk Museum in Amsterdam na het vertrek van Jacqueline Hagman. Wie op 'ex posities' klikt treft er op dit moment alleen de summiere mededeling 'hoogtepunten uit de collectie'. Op de actuele agenda beperkt de informatie over de tentoonstelling van de befaamde Oostenrijkse kunstenaar Arnulf Rainer zich tot de vermelding dat er 'schil derijen, prenten en tekeningen' te zien zijn, voorwaar geen stimulans snel een kijkje te gaan nemen. En onder het 'kopje' bulletin worden alleen een paar stokoude artikelen gepresenteerd. De Stichting De Museumserver is bij de sa menstelling van de adreslijst niet kieskeu rig, zodat ook het Ajax Museum een plaats kreeg. Dat blijkt zo'n hoogst actuele, crea tieve parel in het aanbod dat het Stedelijk Museum er veel van zou kunnen leren. Op de eerste pagina ontrolt zich verbluffend snel een foto van een speler met rugnummer 13 die juichend naar trainer Jan Wouters rent na zijn goal in een eindelijk weer eens ge wonnen wedstrijd tegen Willem Even kwijt wie nummer 13 is? De site geeft snel antwoord: Richard Knopper, geboren in Rijswijk op 16 juni 1977. Feestprogramma Ook Het Afrika Centrum in het Limburgse Cadier en Keer verdient een pluim. Op de si te staan een paar enthousiasmerende foto's van 'originele Afrikaanse spullen', voor kinderen wordt een feestprogramma voor verjaardagen aangekondigd en voor oude ren de mogelijkheid in 'Mondiaal Mooi' sie raden naar Afrikaans voorbeeld te maken. Aan het slot wordt de 'Bijzondere Tentoon stelling van 100 Afrikaanse Kerststallen' aangeprezen en de aanwezigheid ('uiter aard') van koffie, fris en versnaperingen. Het Heempark Sjloens Heim in de schaduw van het pittoreske kasteel Schaloen in Oud- Valkenburg presenteert zich zelfs uitzon derlijk voorbeeldig met een site van maar liefst twintig pagina's vol gedetailleerde in formatie over de schone natuur en haar scherpe foto's van een das, een buizerd, een groep slapende vosjes en kamsalamanders. Bezig met de planning van een bezoek aan het Ouwehands Dierenpark in Rhenen, het Nationaal Asperge- en Champignonmuse um in het Limburgse Horst, het Nieuw Land Poldermuseum in Lelystad of het Museum voor Valse Kunst in Vleddder? Ook voor de ze instellingen biedt de 'Museumserver' min of meer uitgebreide, maar in elk geval altijd zoveel feitelijke informatie dat de surfer vooraf geen telefoontje meer hoeft te plegen naar de plaatselijke VW-kantoren. De adressen, overzichtelijk gerangschikt per provincie, brengen de surfer bovendien in contact met een groot aantal musea dat hij vast nog niet kende. Ooit gehoord van het Nederlands Drogisterij Museum in het Utrechtse Maarssen, dat in een monumen- tenpand enkele duizenden artikelen uit vroeger eeuwen presenteert? Waaronder als symbool van de branche, de grootste gaper ter wereld? Wie nieuwsgierig is kan thuis al vast acht mooie foto's van dergelijke gapers downloaden. Zoeken Dat 'downloaden' vergt vdak wel het nodige geduld. Maar wie wil niet graag meemaken hoe de site van het Centraal Museum in Utrecht tenslotte 'De voerman' van Mat- thijs Maris uit 1859 op het scherm tovert? Of een blik op een paar zalen in het vernieuwde museum werpen? De grotere Nederlandse 'kunstmusea' zijn voor het grootste deel ook allemaal op deze site present, al is het bij voorbeeld nog vergeefs zoeken naar het Drents Museum in Assen. Als excuus kan gelden dat door gebrek aan gespecialiseerde expertise en middelen de verhouding van musea tot internet het stadium van de vriendschap nog steeds niet is ontgroeid. Maar hoeveel mogelijkheden er voor een bloeiende liefde liggen, toont nu al de prachtige 'volwassen' site van grote broer Rijksmuseum. Wie op zoek is naar site adressen van gerenommeerde buitenlandse musea als het Louvre en de Hermitage kan ook op de 'Museumserver' terecht Boven dien presenteert de stichting op de site ook een museumkrant, een discussiepagina en is een plek gereserveerd waar surfers een ei gen kunstpagina, virtuele tentoonstelling of museum aan kunnen toevoegen. Frangoise Ledeboer vrijdag 23 juni 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13