Psychiatrisch centrum komt snel Effect verkeersactie blijft beperkt «ntia Bouwen voor komend mosselseizoen Provinciale Staten eisen onderzoek naar loodsplicht Opbrengst verkoop Haven Vlissingen naar tunnel Sluiskil Aangenomen dochter eist adellijke titel adoptieouders op Gemeente Oostburg wil melkvee weren SGP hoopt op latere opening tunnel om Tour te weren Ziekenhuis hoopt dit jaar te kunnen beginnen met bouw andee zeeuwse almanak Aanwinst VANDAAG gratis parkeren in goes optransferium PZC zeeland zaterdag 17 juni 2000 door Maurits Sep MIDDELBURG - Voor SGP'er W. Kolijn hoeft de Westerschel- detunnel niet op tijd klaar zijn. Een paar maanden later dan maart 2003 is vroeg genoeg. Dan is het namelijk te laat voor een Zeeuwse etappe in de Tour de France en van die 'moeder aller sportverdwazing' moet Zeeland verschoond blijven, vindt Kolijn. Een meerderheid in Provincia le Staten kijkt er daarentegen reikhalzend naar uit en zette gisteren een half miljoen gul den opzij om het evenement mogelijk te maken. De Tour moet de opening van de Wes- terscheldetunnel opluisteren en Zeeland wereldwijd promo ten. Alleen SGP, ChristenUnie en Partij voor Zeeland stemden tegen. SGP en ChristenUnie probeer den de Staten in november vo rig jaar al af te houden van een Zeeuwse aanvraag bij de Tour directie. Zonder succes; het enthousiasme werd de laat ste maanden alleen maar gro ter. Een hernieuwd tegenoffensief haalde gisteren wederom niks uit. Kolijn durfde het niet hardop te zeggen, aarzelde even, maar verzuchte het uit eindelijk toch: „Hopelijk is de Westerscheldetunnel niet op tijd klaar. Dan krijgen we ook geen Tour in Zeeland." door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - De ziekenhuis- groep Zeeuws-Vlaanderen hoopt nog dit jaar samen met Emergis te kunnen beginnen met de bouw van een zogenoem de multifunctionele eenheid (MFE) naast ziekenhuis De Honte in Terneuzen. In het nieuwe centrum worden alle vormen van psychiatrische hulpverlening in Zeeuws- Vlaanderen geconcentreerd. In totaal krijgt de nieuwe instel ling 24 bedden toegewezen, maar de nadruk komt in het centrum te liggen op dagbehan deling. Met de bouw van de nieuwe voorziening, die al is goedgekeurd door het College van Ziekenhuisvoorzieningen, is een bedrag gemoeid van circa tien miljoen gulden. Omdat de rijksoverheid al toe stemming heeft gegeven voor de bouw, had de ziekenhuisdirec tie eigenlijk gehoopt dat ze al met het project had beginnen. De ziekenhuisgroep en het be stuur van Emergis worstelen echter nog met enkele organisa torische problemen, die eerst moeten worden opgelost. Alge meen directeur P. Rademacher van de ziekenhuisgroep ver wacht dat dit op korte termijn gebeurt. Investeringen Met de bouw van de MFE zet de ziekenhuisgroep voorlopig een punt achter een reeks van bouwprojecten. Het voorbije jaar werden de poliklinieken in Terneuzen uitgebreid en gere noveerd,, werd begonnen met de verbouwing van het klinisch chemisch laboratorium en kreeg het Oostburgse zieken huis Antonius er een nieuwe keuken en een vergaderaccom modatie bij. In totaal werd er voor ruim tien miljoen gulden in steen geïnvesteerd en nog eens goed drie miljoen gulden in in boedel en uitrusting. Volgens de directeuren Rademacher en G. Rademaekers werd er geld ge stoken in de verbetering van de zorg in Zeeuws-Vlaanderen. Ondanks de forse investeringen kwam de ziekenhuisgroep - in tegenstelling tot 1998 - het jaar financieel mooi rond. De jaarre kening kon worden afgesloten met een overschot van circa 300.000 gulden. Een meevaller, zeker gelet op voorgaande ja ren, toen telkens uit de reserves moest worden geput om de fi nanciële huishouding sluitend te krijgen. Rademacher en Rademaekers zijn uitermate tevreden over het voorbije jaar. Gisteren, bij de presentatie van het jaarverslag over 1999 van de ziekenhuis groep, constateerde de directeu ren dat 'de zorgketen die de zie kenhuisgroep samen met de stichting Thuiszorg patiënten aanbiedt effectiever en beter is geworden'. Dat proces, zo zijn beiden van overtuigd, krijgt dit jaar een vervolg als ziekenhuis groep en Thuiszorg daadwerke lijk fuseren. Het aantal verpleegdagen in de Zeeuws-Vlaamse instellingen nam in 1999 weer fors af, met zesduizend verpleegdagen tot 99.663. Daar stond tegenover dat het aantal operaties met ruim tweeduizend verrichtin gen toenam. Ook de poliklini sche hulp steeg met achtdui zend patiënten. De dagver- pleging nam ook fors toe. Voor de meeste behandelingen waren de wachtlijsten erg beperkt, waarmee de situatie in Zeeuws- Vlaanderen in vergelijking met de rest van Nederland erg gun stig afstak. Dit jaar wil de ziekenhuisgroep, net als vorig jaar, geld en ener gie steken in zogenoemde ver beterprojecten, die samen met het Nederlands Kwaliteitsinsti tuut voor de Gezondheidszorg (CBO) worden opgezet. Vorig jaar werd gewerkt aan het ver minderen van mislukte rönt genfoto's, een betere planning van operaties en patiënten- door Maurits Sep MIDDELBURG - De provincie gebruikt het geld dat de verkoop van de NV Haven van Vlissingen oplevert om de tunnel bij Sluiskil aan te leggen. Volgens gedeputeerde D. Bruinooge (PvdA, financiën) gaat het om 'vele miljoenen, maar minder dan tien'. De tunnel kost tussen de 300 en 450 miljoen gulden. De Haven van Vlissingen wordt overgenomen door Verbrugge Terminals uit Terneuzen. Over de prijs wordt nog gesproken. Hoeveel de provincie exact ont vangt, is daarom nog niet be kend. De provincie bezit 13,8 procent van de aandelen. De tunnel bij Sluiskil moet er komen, vinden alle fracties in de Provinciale Staten. Zij zijn het er ook over eens dat het Rijk de aanleg moet betalen. Minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil dat echter pas in 2010. Om de tunnel eerder aan gelegd te krijgen, wil de provin cie, met het bedrijfsleven, het geld voorschieten. De WD stelde gisteren middels een moti e voor de opbrengst van (Advertentie) INTERIEUR FOTOSTUDIO VAN DE GENUGTEN MIDDELBURG - UITGEVOERD DOOR: Kapelle -Tel. 0113-344151 de verkoop van de Haven van Vlissingen te storten in een fonds voor de tunnel. Alleen GroenLinks/Delta Anders wei gerde de motie te ondertekenen. Die fractie blijft erbij dat het Rijk de tunnel moet betalen en dat de provincie die taak niet moet overnemen. D66 ging onder één voorwaarde akkoord met de motie: het be drijfsleven moet meebetalen. Als het dat niet doet, beschouwt het de brug en de opstoppingen kennelijk niet als een probleem. „Dan is er dus ook geen oplos sing nodig", stelde R. Bastiaan- se. Gedeputeerde Bruinooge nam de motie onmiddellijk over. Dat kon hij ook: „Gedeputeerde Staten hadden toch al besloten de opbrengst van de Haven van Vlissingen hiervoor te gebrui ken", glimlachte hij. Zijn colle ga J. Hennekeij had dat in mei ook al aangekondigd. door Inqrid Huibers YERSEKE - Het mosselseizoen komt er weer aan. En dat willen de Yersekse mos selhandelaren laten zien ook, zo lijkt het. De Korringaweg is de afgelopen weken veranderd in één grote bouwput. Nieuwe loodsen, kantoorgebouwen en koelcellen schieten als paddestoelen uit de grond. Veel tijd is er niet, want bij de officiële opening van het seizoen, woensdag 12 ju li, moeten de bedrijven weer op volle sterkte kunnen draaien. „We hopen dat de nieuwe loods eind vol gende week kan worden opgeleverd", zegt directeur Cees de Koeijer van mosselhan- del Triton. Behalve een piepklein kan toortje, herinnert helemaal niets op het terrein meer aan de oude loods waar tot en met de eerste week van april in werd ge werkt. Een gloednieuw gebouw moet ook de eventuele groei van de komende jaren op kunnen vangen. „De ruimte is op. Het ter rein is nu helemaal volgebouwd", zegt de Koeijer. Wel wordt er waarschijnlijk vol gend jaar op de plek van het kantoorge bouwtje een nieuwe koelcel neergezet. „Daar kan dan een nieuw kantoor boven op." Ook bij mosselhandel Barbé stond begin april geen steen meer op de andere. Het bedrijf houdt deze dagen zelfs kantoor in een tijdelijk onderkomen. „We hadden een logistiek probleem", zegt directeur Eddy Barbé. „Vooral de nieuwe kleinere verpakkingen vragen om een hele andere manier van werken." Buffertanks Daarom beschikt de loods straks over tien grote gekoelde buffertanks. Barbé laat ze met plezier even zien. In elke tank kan vijftien mosselen worden opgeslagen. Daardoor kan er straks op bestelling wor den verpakt. „Hoelang de mosselen in de tanks kunnen blijven?" Barbé lacht een beetje geheimzinnig. „Veel langer dan ie dereen denkt." Meer wil hij er nog niet over kwijt. Ook Prins Dingemanse zoekt het in een uitgebreidere koeling. „We hebben een soort tunnel gemaakt", vertelt marke tingmanager Arno Dirkzwager. „Vanaf het nalezen, de laatste visuele controle, worden de mosselen naar boven getrans porteerd naar een afgesloten gekoelde ruimte. Daar worden ze - gekoeld - afge wogen om vervolgens te worden verpakt. Daarna gaat het product meteen de koel cel in." Hygiëne Tegelijk met het bouwen van nieuwe pro ductieruimten, zijn de meeste handelaren druk bezig de verwaterbassins (beter) te overkappen. Dit met oog op in de toe komst te vernachten verscherpte Europe se regelgeving op het gebied van de hygië ne. Zijn de loodsen straks klaar, dan is het af wachten wat de aanvoer brengt. „Dat is altijd een beetje een spannend verhaal", vindt Dirkzwager. „De mossel blijft per slot van rekening een natuurproduct." Barbé, behalve handelaar vooral ook kweker, denkt er het zijne van. „Het aan bod is niet zo groot als vorig jaar, dus we krijgen waarschijnlijk een moeilijke start van het seizoen. Pas half september zal dat veranderen", voorspelt hij. „Dat wordt een lange hete zomer." foto Willem Mieras Aantal gewonden buiten controlegebieden sterk gestegen (Advertentie) door Jacques Cats MIDDELBURG - De politieac tie ter bevordering van de ver keersveiligheid in Zeeland heeft alleen succes op wegen waar in tensief wordt gecontroleerd. Op de doorgaande route van Goes naar de Grevelingendam, het traject Vrouwenpolder naar Se- rooskerke op Schouwen en de verbindingsweg tussen Oost- en West Zeeuws-Vlaanderen is het aantal ongevallen met zieken huisgewonden met bijna 43 pro cent gedaald. In de gebieden daar omheen waar het toezicht minder intensief is, is het aantal ongevallen met ziekenhuis ge wonden met 22 procent geste gen. Daarmee komt het totaalbeeld voor Zeeland op een stijging van 18,5 procent aan ongevallen met gewonden. Dat is drie keer ho ger dan het landelijke beeld. Dat is de voorlopige conclusie na één jaar verkeershandha ving. Was er landelijk sprake van een stijging van het aantal doden in het verkeer met 2,3 procent, in Zeeland is er sprake van een daling van 4,8 procent. De cijfers van januari tot juni van dit jaar vermelden voor Zeeland 7 doden, 440 gewon den, waarvan er 125 naar het ziekenhuis moesten en 1416 on gevallen met schade. Projectcoördinator J. Eckhardt koestert het dalingspercentage, maar is tegelijkertijd teleurge steld over de voor hem onver klaarbare stijging van het aan tal ongevallen met gewonden buiten de trajecten. Analyseren De politie Zeeland wil zich nu gaan focussen op beperkte tra jecten, waar de verkeersonvei ligheid het meest spectaculair is. Ook is het de bedoeling onge vallen nader te analyseren. Op basis van de daaruit verkregen informatie, kunnen ook andere wegen dan nu zijn aangewezen voor verscherpt toezicht in aan merking komen. De politie is er op bedacht dat een strenge con trole kan leiden tot sluipverkeer via minder bewaakte routes. Bijna 190.000 procesverbalen wegens het overschrijden van de toegestane snelheid: dat is het resultaat van het éénjarig bestaan van het project ver keershandhaving, een omstre den jubileum in Zeeland. De bonnen zijn vanaf vorig jaar ju ni vergaard met het plaatsen Bij Wemeldinge belandde de auto van een 93-jarige man in de sloot na een aanrijding. Het slachtoffer kon de auto verlaten voordat de wagen in brand vloog. De man werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. foto Willem Mieras van flitspalen en -kasten en het werken met laserpistolen. De actieperiode is voorlopig ge steld op vier jaar. Verkeersongevallen helemaal uitbannen is een onbegonnen zaak, meent politievoorlichter J. van Mourick: „Mensen blij ven tegen elkaar aanrijden, om dat ze afgeleid worden. Ze voe den hun kinderen in de auto op, telefoneren, wisselen een cd'tje of zien een mooie vogel". Veiligheidsgordel Hoewel de actie ter beteugeling van het aantal ongevallen zich ook uitstrekt tot het gebruik van veiligheidsmiddelen, verbleekt de jaaroogst aan bekeuringen voor het rijden zonder helm of veiligheidsgordel bij de lawi ne aan bonnen voor te hard rij den. Bij elkaar werd 6.857 werden mensen betrapt op het niet dra gen van de gordel. Het aantal bromfietsers dat zich bloots hoofds op weg begaf, bedroeg 55. In 2874 gevallen werd rijden door rood licht beboet. Bijna honderd automobilisten had den meer alcohol op dan goed voor hen was achter het stuur. De politie wil zich in de naaste toekomst meer gaan focussen op alcoholcontroles bij de bron; op plaatsen waar feesten worden gevierd en evenementen plaats vinden. De politie kan niet cijfermatig aangeven hoeveel vreemdelin gen er tot nu toe wegens het ne geren van de snelheidsbeper king in de prijzen zijn gevallen. Men houdt het er op dat het aan deel van buitenlanders, die via de mobiele controle zij n gesnapt 13 procent van het totaal be draagt. Vijfentwintig procent van de buitenlanders werd door de flitspaal betrapt. Een aantal buitenlanders is de dans ont sprongen omdat kentekens niet leesbaar bleken. pagina 19: niet bang voor bon transport, het optimaliseren van het verwijsbeleid en een an der stollingsbeleid. Welke pro jecten dit jaar op de rol komen te staan kon Ramaekers niet zeg gen, omdat dit in overleg met het CBO moet worden vastge steld. pagina 17: personeelstekort doorTheo Calkoen DEN IIAAG - Door geboorte werd de zoon van de adellijke familie Van Beijma uit Terneu zen jonkheer. Zij aangenomen zuster S. van Beijma echter blijft tot op heden verstoken van de titel jonkvrouwe. Zij hoopt nu dat de Raad van State in grijpt. De Raad behandelde haar beroep vrijdag. Het gezin bestaat uit een vader, een moeder, een natuurlijke zoon en een aangenomen doch ter. Zij werd enige tijd terug achttien jaar en kon toen kiezen of zij de achternaam van haar adoptie ouders behield. Dat deed zij. Vervolgens weigerde de in Den Haag zetelende Hoge Raad der Adel haar echter in te schrijven in het zogenoemde fi- liatieregister. Een officiële er kenning als adelijk persoon bleef dus uit voor de dochter. 'Uit principe', vindt het gezin dat verkeerd. Vader en moeder streven naar eenvormingheid binnen het gezin. Zij steunden daarom de dochter in het beroep dat zij bij de rechtbank in Mid delburg instelde tegen het be sluit van de Hoge Raad der Adel Daar kreeg dochter echter nul op het rekest. Nu probeert zij het in hoger beroep bij de Raad van State. Opmerkelijk is dat de dochter meer kans had gemaakt als zij na 1994 geboren was. Dat jaar is de Wet op de Adeldom gewij zigd. Vanaf 1994 kunnen aange nomen kinderen wel ingeschre ven worden in het filiatieregis- ter. De Terneuzense stelt nu dat het definitief duidelijk werd dat ze de achternaam van haar adop tieouders zou houden toen ze achttien jaar werd. Dat zou als een soort geboortedatum kun nen worden gezien. De datum viel na 1994, dus zouS. van Beij ma wel in de prijzen moeten val len. Binnen een week of zes hoopt de Raad van State uit te spreken of de Hoge Raad der Adel terecht de deur gesloten houdt voor de Zeeuwse. door Barend Pelgrim OOSTBURG - De gemeente Oostburg wil een rem op de nieuwvestiging van intensieve melkveehouderijen. Daarom worden de bestemmingsplan nen Landelijk Gebied en Bui tengebied aangepast. De gemeente constateert dat de melkveehouderijen knelpunten met zich meebrengen. Zo komen de koeien nauwelijks buiten, wordt de maïsteelt aanzienlijk uitgebreid als voedselbron voor de dieren en ontbreekt de zoge noemde landschappelijke in passing van een agrarisch bedrijf. Oostburg stelt dat melkveeboerderijen zich niet altijd houden aan de regel van weidegang: het buiten laten van de koeien. Om te voorkomen dat er te veel nieuwe bedrijven bij komen, wil de gemeente stren gere eisen stellen. Gedacht wordt aan de welstand, de kwa liteit en schoonheid van de stal len; ook moeten nieuwe bedrij ven groenbuffers aanbrengen. De vestiging van extensieve veehouderij blijft mogelijk De nieuwe regeling komt ter sprake in de commissie planologie en volkshuisvesting op 29 juni om 19.30 uur in het gemeentehuis. door Maurits Sep MIDDELBURG - Provinciale Staten eisen een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van een versoepeling van de loods plicht op de Westerschelde. Zij vrezen voor de veiligheid op wa ter en land als schepen kleiner dan honderd meter zonder loods mogen varen. Een motie van de VVD waarin zo'n onderzoek wordt verlangd, is gisteren una niem aangenomen. Minister T. Netelenbos van Ver keer en Waterstaat wil de loods plicht voor schepen tot honderd meter afschaffen. Nu moeten schepen van zestig meter al door een loods naar de havens langs de Westerschelde worden geva ren. Kleine schepen kunnen in een aantal gevallen ook zonder loods, meent Netelenbos. In de motie wijzen de Staten er op dat die kleine schepen op de druk bevaren Westerschelde een gevaar kunnen zijn voor grote schepen. Daar komt bij dat op een aantal plaatsen dicht langs de Westerschelde, zoals in Vlis singen en Terneuzen, veel men sen wonen. Een aanvaring kan dan zeer ernstige gevolgen heb ben. Het provinciebestuur vindt dat niet lichtvaardig met de risico's op de Westerschelde mag wor den omgesprongen. De veilig heid wordt nu door allerlei maatregelen verbeterd, stellen de fracties eensgezind. Of het loslaten van de loodsplicht voor kleine schepen die veiligheid weer verslechterd, weten zij niet en dat willen ze dus onderzocht hebben. Commissaris van de koningin W. van Gelder pleitte eerder al voor een onafhankelijk onder zoek. Het Nederlands Loodswe zen voorspelde dat het versoe pelen van de loodsplicht een gevaar is voor de veiligheid. Vooral Oost-Europese en Azia tische kapiteins zouden niet ge wend zijn zonder loods te varen. Zij zouden het zelfs op prijs stel len geloodst te worden. De ChristenUnie vindt dat ook beter gekeken moet worden naar de veiligheid op de binnen wateren. Door de toename van het goederenvervoer met bin nenvaartschepen. kan de veilig heid op bijvoorbeeld het Schel- de-Rijnkanaal in het gedrang komen, verklaarde fractievoor zitter J. van Ginkel (Advertentie) Bij aankoop van 50,- aan TUin gereedschap een tuinschepje (iw.v./s,») gratis! TUINCENTRUM J|k NIEUWEWEG 6 KAMPERLAND 0113-372738 geldig zaterdag 17 juni 2000 Gemeentelijke vertegen woordigers uit de ganse pro vincie waren dezer dagen te Middelburg samenge stroomd om het fenomeen te aanschouweneen adem- luchtverlichtingshaakarm- bak, de nieuwste aanwinst van het brandweerwezen. De man die er uitleg bij gaf wilde de demonstratie niet nodeloos rekken. Daarom had hij het gemakshalve over 'dat ding'.De toehoorders waren er verrukt van. Met zo'n aanduiding konden ze thuis tijdens het scrabbelen vast een mooie score berei ken. „Drie keer de woord- waarde", rekende iemand uit het gezelschap snel voor. „Dat tikt lekker door." Om de scrabbelaars in de sa menleving te gerieven zint de brandweer op de aanschaf van een ander handig hulp middel: een schuimblusvormende- voorraadcontainer. elke dinsdag en zaterdag gratis parkeren bij de Zeelandhallen (afslag Goes-Zuid). Vanaf 8.30 uur elk kwartier een gratis pendelbus naar hartje centrum. De laatste pendeldienst vanuit het centrum vertrekt om 18.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 69