Ruime Koreaan voor vechtprijs Salon Turijn vol design PZC Feest voor maffe fietsen Daewoo Tacuma VW Attractiepark Airco voor Sirion Ferrari op Zandvoort Kevers in Budel Eierdop op wielen auto motorfiets 47 Primeurs voor Alfa 147 en Hyundai Elantra zaterdag 17 juni 2000 De snelst groeiende klasse in de huidige automarkt is die van de middenklasse ruimteauto's, die ook wel als midi MPV's (Multi Purpose Vehicles) worden aangeduid. Bestaande modellen lijken niet te lijden onder de komst van nieuwe concurrenten, want de verkoopaantallen nemen gewoon toe. Daewoo heeft hier marktonderzoek naar gedaan en ook geconcludeerd dat er zeker nog ruimte is voor een nieuw model, de eigen Tacuma om precies te zijn. Deze nieuwe middenklasse ruimteauto zal in september vanaf 35.995 gulden verkrijgbaar zijn. Daewoo geeft toe dat deze scherpe prijs niet lang zal worden vastgehouden. Het is zoals we dat wel vaker zien bij Koreaan se automerken een zogenaamde 'vechtpri js' om een stukje markt te veroveren, en na drie maanden komt er ongetwijfeld een verho ging. Maar tegen die tijd denkt Daewoo al zo'n 2000 Tacuma's te hebben verkocht. Ook daarna ziet Daewoo de toekomst in ons land echter zonnig in, want voor 2001 mikt men op 5000 tot 6000 exem plaren. Dat is naar onze mening ook wel een beetje terecht, want anders dan de vrij kleurloze middenklas se-modellen van het Koreaanse merk is de Tacuma een vlot gesti leerde en plezierig rijdende auto. Voor het design van de midi MPV riep het Daewoo Design Forum de hulp in van zowel Italdesign als Pininfai'ina. En hoewel niet hele maal duidelijk is in welke compo nenten deze Italiaanse tekenstu dio's nu de hand hebben gehad, mag je de vorm toch wel geslaagd noemen. Het front laat de inmiddels ver trouwde Daewoo-grille zien, die nog wat groter is uitgevallen. Daarom zijn de koplampen daar boven aangebracht. De flanken geven door de oplopende taillelij n een ietwat sportieve indruk. De achterkant met de hoog geplaats te, iets uitstekende achterlichten heeft wel wat weg van de jongste De Tacuma heeft een achterkant met hoog geplaatste, iets uitstekende achterlichten. uitgave van de Fiat Punto. Dae woo benadrukt dat de Tacuma in zijn klasse de langste auto is. Hij is zelfs nog iets langer dan de Opel Zafira. Ook qua breedte is het een van de grotere modellen in deze klasse. Maar jammer genoeg heeft Daewoo dat niet k.en omzetten in extra zitplaatsen, zoals Opel dat bij de Zafira heeft klaarge- speeld. De Tacuma is gewoon vijf- persoons, maar dan wel opvallend ruim. Met name achterin zijn been- en hoofdruimte zeer royaal te noemen. En de auto biedt een flinke bagageruimte van 455 liter. Veel luxe In het interieur wijkt de Tacuma niet veel af van een gewone perso nenauto. Geen grappen met cen traal geplaatste instrumenten, maar gewoon recht voor de be stuurder een snelheidsmeter en toerenteller. En direct daarnaast een flinke middenconsole waarin de radio en de bediening voor de verwarming en ventilatie hoog ge plaatst zijn. De afstand tot de on derkant van de voorruit is zoals bij vrijwel alle MPV's erg groot, dus je kijkt wel op een flink kunststof landschap. De Tacuma mag dan scherp ge prijsd zijn, kaal uitgevoerd is hij zeker niet. De basisversie, SE ge naamd, heeft standaard niet al leen elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale portiervergrende ling, drie uitneembare achterstoe- len, ABS en airbags voor de be stuurder en de passagier, maar ook airconditioning. In de 3000 gulden duurdere SX-uitvoering komen daar onder meer elektrisch verstelbare en verwarmbare bui tenspiegels, een draaibare be stuurdersstoel, een alarmsysteem, dakrails en mistlampen vóór bij Voorlopig gaat Daewoo de Tacu ma met twee motoren voeren. Een 1,8 liter met 100 pk en een tweeli ter met 127 pk, beide op benzine. Het is de bedoeling dat er dit na jaar nog een uitvoering met 1,9 li ter turbodieselmotor volgt. Maar of dat doorgaat hangt mede af van de nieuwe eigenaar van Daewoo. In september zal duidelijk zijn of Ford dan wel General Motors de noodlijdende Koreaanse autofa brikant overneemt. Het is niet ze ker of die nieuwe eigenaar de van Renault stammende dieselmotor in de Tacuma toestaat. Naast de diesel staat er voor volgend jaar nog een 1,6 liter benzinemotor op het programma. Handzaam De Tacuma heeft een modern on derstel meegekregen en dat is er mede verantwoordelijk voor dat de auto zich heel plezierig laat rij den. Hij is vlot, handzaam en le vert goede prestaties. De 1,8 liter motor sprint in 12 seconden van uit stilstand naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 170 km/h. De tweeliter haalt zelfs 188 km/h en gaat in 10,5 seconden Daewoo Tacuma 1.8 SE Lx BxH: 435x175x158 cm Wielbasis: 260 cm Leeg gewicht: 1.247 kg Toelaatbaar gewicht: 1.828 kg Trekgewicht geremd: 1.400 kg 4-cilinder lijnmotor 1.761 cm', 100pk/ 74 kW 0-100 km/h: 12,0 sec. Topsnelheid: 170 km/h Gemiddeld verbruik: 1 op 10,8 Prijs: f 35.995,- vanuit stilstand naar de 100. De zitpositie van de bestuurder past wel bij het vlotte karakter van de auto en is voor een midden klasse ruimteauto aan de sportie ve kant. Het stuurwiel staat be hoorlijk verticaal, waardoor je minder het vrachtwagengevoel hebt dan bij veel concurrenten. Maar je hebt nog wel het goede overzicht van de hogere zitpositie van zo'n type auto. De Tacuma laat zich ook heel verdienstelijk door bochten sturen. Het overhel len blijft goed binnen de perken. Op hogere snelheden is de auto bo vendien mooi stabiel. De Daewoo Tacuma laat een goede eerste indruk achter. En als de Ne derlandse Daewoo-importeur ge lijk heeft dat er nog ruimte is voor nieuwe midi MPV's, dan is succes voor de Tacuma verzekerd. Ook zonder 'vechtprijs' moet de auto het dan kunnen redden. Mario Vos De Autosalon van Turijn is vooral een show voor de regionale auto industrie. Uit alle hoeken en gaten in Noord-Italië komen ter gelegenheid van deze tentoonstelling meer en minder bekende designers tevoorschijn om hun nieuwste geesteskinderen aan pers en publiek te tonen. Met soms opvallende nieuwe ideeën. De automerken zijn lang niet allemaal vertegenwoordigd, maar sommigen gebruiken de show toch om nieuws te presenteren. Turijn is de thuiswedstrijd van de Italiaanse auto-industrie. De tentoonstelling wordt ook ge houden in een voormalige autofa- briek van Fiat, het tot prachtig monument omgebouwde Lingot- to. Geen wonder dat de vele de signhuizen die Italië rijk is deze gelegenheid aangrijpen om nieu we ideeën te lanceren. Toch werd de show gestolen door het debuut van twee compleet nieuwe auto modellen: de Alfa Romeo 147 en de Hyundai Elantra. De prachtige Alfa 147 is de opvol ger van zowel de 145 als de 146. Daaruit kunnen we afleiden dat de nieuwkomer, die nu nog alleen met twee portieren en een achter klep werd gepresenteerd, ook als vijfdeurs auto op de markt komt. Dat laat echter op zich wachten tot volgend voorjaar. Eerstis het in oktober de beurt aan de driedeurs modellen. Qua vormgeving is de 147 weer een hoogtepunt: de auto doet met zijn gebogen motorkap en klassieke grille denken aan de 6C 2500 Villa d'Este uit 1949. Zoveel prachtig design als Alfa Romeo in de nieuwe 147 stopt, zo weinig vind je daarvan terug in de nieuwe Hyundai Elantra. Deze opvolger van de huidige Lantra- In de Slim van Bertone zitten de passagiers achter elkaar. reeks heeft een beetje boos kijken de grille op de neus van de auto, waarachter zich een boel anonie me Oosterse vormgeving ont vouwt, maar erg weinig identiteit. Hoewel Hyundai claimt dat de Elantra stylingkenmerken heeft van de XG en de Accent. De Elantra - deze naam zal voort aan in heel Europa worden aange houden - is wat groter dan zijn voorganger. Hij meet precies 4,50 meter en dat geldt zowel voor de vierdeurs sedan als de vijfdeurs hatchback. In een combiversie is niet meer voorzien en dat is gezien de populariteit van zo'n uitvoe ring wellicht niet zo verstandig. De verkoop in Nederland start dit najaar. Naast deze twee grote primeurs waren in Turijn ook wat kleinere nieuwtjes te zien. Zo debuteerde de gefacelifte Volvo S40/V40-se- rie. Veel uiterlijke veranderingen geven deze in Nederland gebouw de Zweden niet te zien. De kop lampen hebben voortaan helder glas en in de grille zien we een iets gewijzigd merklogo. Het grote nieuws is onder de motorkap te vinden waar de motoren nog eens duchtig onder handen zijn geno men. Op de stand van Seat was voor het eerst de Alhambra in gefacelifte uitvoering te bewonderen. De au to heeft nu de bekende f amiliegril- le, maar het centrale deel van de grille met het Seat-logo is wel heel erg groot uitgevallen. Net als de Volkswagen Sharan krijgt de Al hambra verbeterde motoren, standaard zes-versnellingsbak ken en een opgewaardeerd interi eur. Mitsubishi zorgde in Turijn 'voor nog meer nieuws uit Neder land. De in Born gebouwde Space Star zal namelijk ook met een tur bodieselmotor leverbaar worden. Grote en kleine designhuizen trekken traditioneel de aandacht op de Autosalon van Turijn. Een belangrijke rol was dit keer weg gelegd voor Pininfarina dat vierde dat het bedrijf zeventig jaar actief is in de auto-industrie. Dat deed men met een prachtige stylingstu- die genaamd Rossa. Deze auto ge bruikt de mechanische compo nenten van de Ferrari 550 Ma- ranello. Het is een open tweezitter die ervan alle kanten evenindruk- wekkend uitziet. Prachtig is ook het interieur dat door een brede tunnel in tweeën wordt gedeeld en beeldschoon is afgewerkt. Slim is de naam van een compact stadsvoertuig ontworpen door Bertone. De compactheid komt in dit geval echter niet door een be perking van de lengte, maar door een veel geringere breedte. De Slim biedt plaats aan twee perso nen die, het is wat ongezellig, ach ter elkaar plaats nemen in het voertuigje. Bertone voorziet aan drijving door middel van een tweecilinder benzinemotor van een halve liter inhoud en 21 pk (topsnelheid 120 km/h) of een elektromotor met een topsnelheid van 100 km/h. Het minder bekende ontwerpbu reau Fioravanti presenteerde in Turijn een nieuw concept voor een eenvoudige auto, de Tris. Het is een compacte driedeurs auto die gekenmerkt wordt door enkele volledig symmetrische onderde len. Zo zijn de deuren links en rechts exact hetzelfde en dat geldt ook voor de achterramen de bum pers en de verlichting voor en ach ter. Volgens de ontwerper zal dit tot een grote besparing in de pro ductiekosten leiden. Mario Vos Iedereen met een bijzondere, rare, gekke, uitzonderlijke of maffe fiets kan zich morgen, zondag, melden in het Vondelpark. Van 10 tot 18u speelt zich daar FietsFeest 2000 af, een vrij toegankelijk spektakel van de Fietsersbond ENFB, die dit jaar haar 25-jarig jubileum viert. De Dicyclet zal er zijn, de fiets met de grootste wielen ter wereld, de zevenpersoonsfiets Oktos, een zes meter lange boomfiets, ligfietsen, vouwfietsen, een wieiers en vele andere buitenissige exemplaren. De bezoeker van het FietsFeest kan bovendien rekenen op demonstraties met kunstfietsen, acrobatiek met BMX-modellen, sterke staaltjes van fietskoeriers, fietsvoetbal en vouwfietswedstrijden. Wie een ander type fiets wil, kan allerlei modellen uitproberen. Hier is wel een legitimatie voor nodig. Er wor den lessen gegeven in eenwielers, maar wie niet actief wil deelnemen kan naar een fietsinformatiemarkt ko men, een fietsmuseum en fietsf ilms bekijken. Daar zit een compilatie bij van fietsfragmenten uit Nederlandse speelfilms, het verslag van de Tour de France van 1953 en de geschiedenis van de luchtband. Wie niet zonder origineel souvenir naar huis wil, kan voor vijftien gulden het eigen rij wiel laten beschilderen. De Fietsersbond heeft naast het feest ook een serieus programma opgezet Vélo Mondial 2000, een internatio naal congres in de Amsterdamse RAI van maandag 19 t/m donderdag 22 juni over de rol van de fiets in de we reld in de 21 e eeuw. Bovendien is er inmiddels op de binnenplaats van het Amsterdams Historisch Museum een tentoonstelling begonnen met als thema 'Fietsen in Amsterdam en Peking'. Tot 4 september gratis toeganke lijk. T 7olkswagen heeft op 1 juni de poorten geopend van het eigen attrac- V tiepark Autostadt. Het ligt in Wolfsburg, waar de hoofdzetel van het Volkswagen-concern is gevestigd. Het gaat om een futuristisch auto-at tractiepark dat de belevingswereld van de Volkswagen-organisatie neerzet, zo luidt de wervende taal van VW. Op het terrein staan pavil joens van zeven merken die tot de Volkswagen-groep behoren: Audi, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Rolls-Royce en Volkswagen zelf. Scania, de recent aan het concern toegevoegde vrachtwagentak is nog niet vertegenwoordigd, maar krijgt een drijvend onderkomen. Naast de tentoonstellingsruimten heeft Autostadt een museum met historische modellen, een vijfsterren hotel, winkels en diverse restaurants. De en treeprijs bedraagt circa 30 gulden per persoon. Daihatsu biedt voor de Sirion tijdelijk een extra aantrekkelijk ge prijsde airconditioning aan. Het systeem kost namelijk slechts 695 gulden. Airconditioning houdt in de zomer de inzittenden koel en voor komt in de winter beslagen ruiten omdat het vocht uit de lucht haalt. De aanbieding geldt voor alle versies van de Sirion, die vanaf 20,995 le verbaar is. Op 24 en 25 juni is het circuit van Zandvoort een Mekka voor liefheb bers van Italiaanse auto's. De Italiaanse automerken pakken er we derom uit met het festival 'Italia a Zandvoort'. Dit keer staat het merk Ferrari op de voorgrond. Zo zal het rennerskwartier het decor zijn voor een tentoonstelling van de mooiste Ferrari-modellen. En er is een speciale parkeerplaats gereser veerd waar circa 150 Ferrari's zullen staan. Veel spektakel beloven de races die met zogenaamde Challenge auto's worden gehouden. Zowel op zaterdag als zondag zullen zo'n 30 auto's aan de start verschijnen. Onder de deelnemers bevinden zich vier Nederlandse coureurs en gastrijder is Formule 1-commentator Olav Mol. T Toor de zeventiende keer organiseert de Kever Club Nederland op 24 V en 25 juni in Budel het Internationaal Kever Weekend. Er worden zo'n 3.000 Kevers verwacht en meer dan 10.000 bezoekers. Tijdens het weekend zullen verscheidene demonstraties worden gehouden met on der meer een concours d'elegance, een van Europa's grootste onderde- lenmarkten, sprintwedstrijden en een occasionshow. Nu minister Netelenbos van verkeer en waterstaat ook vindt dat je zonder helm op een BMW Cl mag rijden, kan BMW al le registers opentrekken om deze opmerkelijke tweewieler aan de man te brengen. En dat deze mo torscooter opmerkelijk is, blijkt als je eromheen loopt: laag bij de grond en toch weer hoogverheven. Of dat een geslaagde combinatie is? Feit is wel dat je met dit bij Ber tone in Italië gebouwde 'scootmo- biel' even veel bekijks zult trekken als met een vierwielige Smart. De praktijk zal echter moeten uitwij zen of deze BMW een publiekslie veling zal worden. BMW propageert zijn Cl als een motorscooter waarop je aan het verkeer kunt deelnemen zonder valhelm of beschermende kleding. Aan deze propaganda ligt een vei ligheidsconcept ten grondslag dat op 18 mei 1990 door de toenmalige directie van BMW werd goedge keurd. Onderdeel van dit concept zijn onder meer een kreukelzone, een veiligheidscompartiment met beschermbeugels voor de schou ders, twee veiligheidsgordels en een speciale stoel met hoofdsteun. Ook benen worden door het nodi ge plaatwerk in bescherming ge nomen. Toch straalt die veiligheid er bij een eerste praktijkconfrontatie niet direct van afJe zou bijna den ken dat BMW's technici boven op het rijwielgedeelte van een gewo ne motorscooter een deel van een eierdop hebben gemonteerd. Om er vervolgens ook nog eens auto stoel in onder te brengenDe twee wieler is bovendien hoog en laag tegelijk en ook nog eens voorzien van allerlei vreemde hendels. Dat het geheel laag oogt, is te danken aan de diameter van de velgen, die vóór 13 inch en achter 12 inch be draagt. De hoogtesuggestie wordt opgewekt door het dak, dat zich op het hoogste punt 17 6 meter bo ven het asfalt bevindt. Met een za delhoogte van net 70 centimeter komt iedere bestuurder keurig met beide benen aan de gi'ond. Er komen drie uitvoeringen van dit scootmobiel op de markt: de 'gewone' Cl, de Family's Friend en de Executive. De Executive is voorzien van een GSM-console, een opbergvak en een bevesti gingski t met bagagenet en railing. Opmerkelijk zijn accessoires zoals een afneembaar zonnedak en een handvat- en buddyverwaiTning. Ook een bijna vierkante topkoffer kan als extra worden aangeschaft. In deze box kan tot twintig kilo vracht getransporteerd worden. In ons land zal de C1 in standaard uitvoering inclusief BTW en BPM 14.470 gaan kosten. Ruud Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 47