Ruime Koreaan
voor vechtprijs
Salon Turijn vol design
PZC
Feest voor maffe fietsen
Daewoo
Tacuma
VW Attractiepark
Airco voor Sirion
Ferrari op Zandvoort
Kevers in Budel
Eierdop op wielen
auto motorfiets
47
Primeurs voor
Alfa 147 en
Hyundai Elantra
zaterdag 17 juni 2000
De snelst groeiende klasse
in de huidige automarkt
is die van de middenklasse
ruimteauto's, die ook wel als
midi MPV's (Multi Purpose
Vehicles) worden aangeduid.
Bestaande modellen lijken
niet te lijden onder de komst
van nieuwe concurrenten,
want de verkoopaantallen
nemen gewoon toe. Daewoo
heeft hier marktonderzoek
naar gedaan en ook
geconcludeerd dat er zeker
nog ruimte is voor een nieuw
model, de eigen Tacuma om
precies te zijn. Deze nieuwe
middenklasse ruimteauto zal
in september vanaf 35.995
gulden verkrijgbaar zijn.
Daewoo geeft toe dat deze
scherpe prijs niet lang zal
worden vastgehouden. Het is zoals
we dat wel vaker zien bij Koreaan
se automerken een zogenaamde
'vechtpri js' om een stukje markt te
veroveren, en na drie maanden
komt er ongetwijfeld een verho
ging. Maar tegen die tijd denkt
Daewoo al zo'n 2000 Tacuma's te
hebben verkocht. Ook daarna ziet
Daewoo de toekomst in ons land
echter zonnig in, want voor 2001
mikt men op 5000 tot 6000 exem
plaren.
Dat is naar onze mening ook wel
een beetje terecht, want anders
dan de vrij kleurloze middenklas
se-modellen van het Koreaanse
merk is de Tacuma een vlot gesti
leerde en plezierig rijdende auto.
Voor het design van de midi MPV
riep het Daewoo Design Forum de
hulp in van zowel Italdesign als
Pininfai'ina. En hoewel niet hele
maal duidelijk is in welke compo
nenten deze Italiaanse tekenstu
dio's nu de hand hebben gehad,
mag je de vorm toch wel geslaagd
noemen.
Het front laat de inmiddels ver
trouwde Daewoo-grille zien, die
nog wat groter is uitgevallen.
Daarom zijn de koplampen daar
boven aangebracht. De flanken
geven door de oplopende taillelij n
een ietwat sportieve indruk. De
achterkant met de hoog geplaats
te, iets uitstekende achterlichten
heeft wel wat weg van de jongste
De Tacuma heeft een achterkant met hoog geplaatste, iets uitstekende achterlichten.
uitgave van de Fiat Punto. Dae
woo benadrukt dat de Tacuma in
zijn klasse de langste auto is. Hij is
zelfs nog iets langer dan de Opel
Zafira. Ook qua breedte is het een
van de grotere modellen in deze
klasse. Maar jammer genoeg heeft
Daewoo dat niet k.en omzetten
in extra zitplaatsen, zoals Opel
dat bij de Zafira heeft klaarge-
speeld. De Tacuma is gewoon vijf-
persoons, maar dan wel opvallend
ruim. Met name achterin zijn
been- en hoofdruimte zeer royaal
te noemen. En de auto biedt een
flinke bagageruimte van 455 liter.
Veel luxe
In het interieur wijkt de Tacuma
niet veel af van een gewone perso
nenauto. Geen grappen met cen
traal geplaatste instrumenten,
maar gewoon recht voor de be
stuurder een snelheidsmeter en
toerenteller. En direct daarnaast
een flinke middenconsole waarin
de radio en de bediening voor de
verwarming en ventilatie hoog ge
plaatst zijn. De afstand tot de on
derkant van de voorruit is zoals bij
vrijwel alle MPV's erg groot, dus je
kijkt wel op een flink kunststof
landschap.
De Tacuma mag dan scherp ge
prijsd zijn, kaal uitgevoerd is hij
zeker niet. De basisversie, SE ge
naamd, heeft standaard niet al
leen elektrisch bedienbare ramen
vóór, centrale portiervergrende
ling, drie uitneembare achterstoe-
len, ABS en airbags voor de be
stuurder en de passagier, maar
ook airconditioning. In de 3000
gulden duurdere SX-uitvoering
komen daar onder meer elektrisch
verstelbare en verwarmbare bui
tenspiegels, een draaibare be
stuurdersstoel, een alarmsysteem,
dakrails en mistlampen vóór bij
Voorlopig gaat Daewoo de Tacu
ma met twee motoren voeren. Een
1,8 liter met 100 pk en een tweeli
ter met 127 pk, beide op benzine.
Het is de bedoeling dat er dit na
jaar nog een uitvoering met 1,9 li
ter turbodieselmotor volgt. Maar
of dat doorgaat hangt mede af van
de nieuwe eigenaar van Daewoo.
In september zal duidelijk zijn of
Ford dan wel General Motors de
noodlijdende Koreaanse autofa
brikant overneemt. Het is niet ze
ker of die nieuwe eigenaar de van
Renault stammende dieselmotor
in de Tacuma toestaat. Naast de
diesel staat er voor volgend jaar
nog een 1,6 liter benzinemotor op
het programma.
Handzaam
De Tacuma heeft een modern on
derstel meegekregen en dat is er
mede verantwoordelijk voor dat
de auto zich heel plezierig laat rij
den. Hij is vlot, handzaam en le
vert goede prestaties. De 1,8 liter
motor sprint in 12 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/h en
haalt een topsnelheid van 170
km/h. De tweeliter haalt zelfs 188
km/h en gaat in 10,5 seconden
Daewoo Tacuma 1.8 SE
Lx BxH: 435x175x158 cm
Wielbasis: 260 cm
Leeg gewicht: 1.247 kg
Toelaatbaar gewicht: 1.828 kg
Trekgewicht geremd: 1.400 kg
4-cilinder lijnmotor
1.761 cm', 100pk/ 74 kW
0-100 km/h: 12,0 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Gemiddeld verbruik: 1 op 10,8
Prijs: f 35.995,-
vanuit stilstand naar de 100.
De zitpositie van de bestuurder
past wel bij het vlotte karakter
van de auto en is voor een midden
klasse ruimteauto aan de sportie
ve kant. Het stuurwiel staat be
hoorlijk verticaal, waardoor je
minder het vrachtwagengevoel
hebt dan bij veel concurrenten.
Maar je hebt nog wel het goede
overzicht van de hogere zitpositie
van zo'n type auto. De Tacuma
laat zich ook heel verdienstelijk
door bochten sturen. Het overhel
len blijft goed binnen de perken.
Op hogere snelheden is de auto bo
vendien mooi stabiel.
De Daewoo Tacuma laat een goede
eerste indruk achter. En als de Ne
derlandse Daewoo-importeur ge
lijk heeft dat er nog ruimte is voor
nieuwe midi MPV's, dan is succes
voor de Tacuma verzekerd. Ook
zonder 'vechtprijs' moet de auto
het dan kunnen redden.
Mario Vos
De Autosalon van Turijn is vooral een
show voor de regionale auto
industrie. Uit alle hoeken en gaten in
Noord-Italië komen ter gelegenheid van
deze tentoonstelling meer en minder
bekende designers tevoorschijn om hun
nieuwste geesteskinderen aan pers en
publiek te tonen. Met soms opvallende
nieuwe ideeën. De automerken zijn lang
niet allemaal vertegenwoordigd, maar
sommigen gebruiken de show toch om
nieuws te presenteren.
Turijn is de thuiswedstrijd van
de Italiaanse auto-industrie.
De tentoonstelling wordt ook ge
houden in een voormalige autofa-
briek van Fiat, het tot prachtig
monument omgebouwde Lingot-
to. Geen wonder dat de vele de
signhuizen die Italië rijk is deze
gelegenheid aangrijpen om nieu
we ideeën te lanceren. Toch werd
de show gestolen door het debuut
van twee compleet nieuwe auto
modellen: de Alfa Romeo 147 en de
Hyundai Elantra.
De prachtige Alfa 147 is de opvol
ger van zowel de 145 als de 146.
Daaruit kunnen we afleiden dat
de nieuwkomer, die nu nog alleen
met twee portieren en een achter
klep werd gepresenteerd, ook als
vijfdeurs auto op de markt komt.
Dat laat echter op zich wachten
tot volgend voorjaar. Eerstis het in
oktober de beurt aan de driedeurs
modellen. Qua vormgeving is de
147 weer een hoogtepunt: de auto
doet met zijn gebogen motorkap
en klassieke grille denken aan de
6C 2500 Villa d'Este uit 1949.
Zoveel prachtig design als Alfa
Romeo in de nieuwe 147 stopt, zo
weinig vind je daarvan terug in de
nieuwe Hyundai Elantra. Deze
opvolger van de huidige Lantra-
In de Slim van Bertone zitten de passagiers achter elkaar.
reeks heeft een beetje boos kijken
de grille op de neus van de auto,
waarachter zich een boel anonie
me Oosterse vormgeving ont
vouwt, maar erg weinig identiteit.
Hoewel Hyundai claimt dat de
Elantra stylingkenmerken heeft
van de XG en de Accent.
De Elantra - deze naam zal voort
aan in heel Europa worden aange
houden - is wat groter dan zijn
voorganger. Hij meet precies 4,50
meter en dat geldt zowel voor de
vierdeurs sedan als de vijfdeurs
hatchback. In een combiversie is
niet meer voorzien en dat is gezien
de populariteit van zo'n uitvoe
ring wellicht niet zo verstandig.
De verkoop in Nederland start dit
najaar.
Naast deze twee grote primeurs
waren in Turijn ook wat kleinere
nieuwtjes te zien. Zo debuteerde
de gefacelifte Volvo S40/V40-se-
rie. Veel uiterlijke veranderingen
geven deze in Nederland gebouw
de Zweden niet te zien. De kop
lampen hebben voortaan helder
glas en in de grille zien we een iets
gewijzigd merklogo. Het grote
nieuws is onder de motorkap te
vinden waar de motoren nog eens
duchtig onder handen zijn geno
men.
Op de stand van Seat was voor het
eerst de Alhambra in gefacelifte
uitvoering te bewonderen. De au
to heeft nu de bekende f amiliegril-
le, maar het centrale deel van de
grille met het Seat-logo is wel heel
erg groot uitgevallen. Net als de
Volkswagen Sharan krijgt de Al
hambra verbeterde motoren,
standaard zes-versnellingsbak
ken en een opgewaardeerd interi
eur. Mitsubishi zorgde in Turijn
'voor nog meer nieuws uit Neder
land. De in Born gebouwde Space
Star zal namelijk ook met een tur
bodieselmotor leverbaar worden.
Grote en kleine designhuizen
trekken traditioneel de aandacht
op de Autosalon van Turijn. Een
belangrijke rol was dit keer weg
gelegd voor Pininfarina dat vierde
dat het bedrijf zeventig jaar actief
is in de auto-industrie. Dat deed
men met een prachtige stylingstu-
die genaamd Rossa. Deze auto ge
bruikt de mechanische compo
nenten van de Ferrari 550 Ma-
ranello. Het is een open tweezitter
die ervan alle kanten evenindruk-
wekkend uitziet. Prachtig is ook
het interieur dat door een brede
tunnel in tweeën wordt gedeeld en
beeldschoon is afgewerkt.
Slim is de naam van een compact
stadsvoertuig ontworpen door
Bertone. De compactheid komt in
dit geval echter niet door een be
perking van de lengte, maar door
een veel geringere breedte. De
Slim biedt plaats aan twee perso
nen die, het is wat ongezellig, ach
ter elkaar plaats nemen in het
voertuigje. Bertone voorziet aan
drijving door middel van een
tweecilinder benzinemotor van
een halve liter inhoud en 21 pk
(topsnelheid 120 km/h) of een
elektromotor met een topsnelheid
van 100 km/h.
Het minder bekende ontwerpbu
reau Fioravanti presenteerde in
Turijn een nieuw concept voor een
eenvoudige auto, de Tris. Het is
een compacte driedeurs auto die
gekenmerkt wordt door enkele
volledig symmetrische onderde
len. Zo zijn de deuren links en
rechts exact hetzelfde en dat geldt
ook voor de achterramen de bum
pers en de verlichting voor en ach
ter. Volgens de ontwerper zal dit
tot een grote besparing in de pro
ductiekosten leiden.
Mario Vos
Iedereen met een bijzondere, rare, gekke, uitzonderlijke of maffe fiets kan zich morgen, zondag, melden in
het Vondelpark. Van 10 tot 18u speelt zich daar FietsFeest 2000 af, een vrij toegankelijk spektakel van de
Fietsersbond ENFB, die dit jaar haar 25-jarig jubileum viert.
De Dicyclet zal er zijn, de fiets met de grootste wielen ter wereld, de zevenpersoonsfiets Oktos, een zes meter
lange boomfiets, ligfietsen, vouwfietsen, een wieiers en vele andere buitenissige exemplaren. De bezoeker van
het FietsFeest kan bovendien rekenen op demonstraties met kunstfietsen, acrobatiek met BMX-modellen,
sterke staaltjes van fietskoeriers, fietsvoetbal en vouwfietswedstrijden.
Wie een ander type fiets wil, kan allerlei modellen uitproberen. Hier is wel een legitimatie voor nodig. Er wor
den lessen gegeven in eenwielers, maar wie niet actief wil deelnemen kan naar een fietsinformatiemarkt ko
men, een fietsmuseum en fietsf ilms bekijken. Daar zit een compilatie bij van fietsfragmenten uit Nederlandse
speelfilms, het verslag van de Tour de France van 1953 en de geschiedenis van de luchtband.
Wie niet zonder origineel souvenir naar huis wil, kan voor vijftien gulden het eigen rij wiel laten beschilderen.
De Fietsersbond heeft naast het feest ook een serieus programma opgezet Vélo Mondial 2000, een internatio
naal congres in de Amsterdamse RAI van maandag 19 t/m donderdag 22 juni over de rol van de fiets in de we
reld in de 21 e eeuw. Bovendien is er inmiddels op de binnenplaats van het Amsterdams Historisch Museum een
tentoonstelling begonnen met als thema 'Fietsen in Amsterdam en Peking'. Tot 4 september gratis toeganke
lijk.
T 7olkswagen heeft op 1 juni de poorten geopend van het eigen attrac-
V tiepark Autostadt. Het ligt in Wolfsburg, waar de hoofdzetel van het
Volkswagen-concern is gevestigd. Het gaat om een futuristisch auto-at
tractiepark dat de belevingswereld van de Volkswagen-organisatie
neerzet, zo luidt de wervende taal van VW. Op het terrein staan pavil
joens van zeven merken die tot de Volkswagen-groep behoren: Audi,
Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Rolls-Royce en Volkswagen zelf.
Scania, de recent aan het concern toegevoegde vrachtwagentak is nog
niet vertegenwoordigd, maar krijgt een drijvend onderkomen. Naast de
tentoonstellingsruimten heeft Autostadt een museum met historische
modellen, een vijfsterren hotel, winkels en diverse restaurants. De en
treeprijs bedraagt circa 30 gulden per persoon.
Daihatsu biedt voor de Sirion tijdelijk een extra aantrekkelijk ge
prijsde airconditioning aan. Het systeem kost namelijk slechts 695
gulden. Airconditioning houdt in de zomer de inzittenden koel en voor
komt in de winter beslagen ruiten omdat het vocht uit de lucht haalt. De
aanbieding geldt voor alle versies van de Sirion, die vanaf 20,995 le
verbaar is.
Op 24 en 25 juni is het circuit van Zandvoort een Mekka voor liefheb
bers van Italiaanse auto's. De Italiaanse automerken pakken er we
derom uit met het festival 'Italia a Zandvoort'. Dit keer staat het merk
Ferrari op de voorgrond.
Zo zal het rennerskwartier het decor zijn voor een tentoonstelling van de
mooiste Ferrari-modellen. En er is een speciale parkeerplaats gereser
veerd waar circa 150 Ferrari's zullen staan. Veel spektakel beloven de
races die met zogenaamde Challenge auto's worden gehouden. Zowel op
zaterdag als zondag zullen zo'n 30 auto's aan de start verschijnen. Onder
de deelnemers bevinden zich vier Nederlandse coureurs en gastrijder is
Formule 1-commentator Olav Mol.
T Toor de zeventiende keer organiseert de Kever Club Nederland op 24
V en 25 juni in Budel het Internationaal Kever Weekend. Er worden
zo'n 3.000 Kevers verwacht en meer dan 10.000 bezoekers. Tijdens het
weekend zullen verscheidene demonstraties worden gehouden met on
der meer een concours d'elegance, een van Europa's grootste onderde-
lenmarkten, sprintwedstrijden en een occasionshow.
Nu minister Netelenbos van
verkeer en waterstaat ook
vindt dat je zonder helm op een
BMW Cl mag rijden, kan BMW al
le registers opentrekken om deze
opmerkelijke tweewieler aan de
man te brengen. En dat deze mo
torscooter opmerkelijk is, blijkt
als je eromheen loopt: laag bij de
grond en toch weer hoogverheven.
Of dat een geslaagde combinatie
is? Feit is wel dat je met dit bij Ber
tone in Italië gebouwde 'scootmo-
biel' even veel bekijks zult trekken
als met een vierwielige Smart. De
praktijk zal echter moeten uitwij
zen of deze BMW een publiekslie
veling zal worden.
BMW propageert zijn Cl als een
motorscooter waarop je aan het
verkeer kunt deelnemen zonder
valhelm of beschermende kleding.
Aan deze propaganda ligt een vei
ligheidsconcept ten grondslag dat
op 18 mei 1990 door de toenmalige
directie van BMW werd goedge
keurd. Onderdeel van dit concept
zijn onder meer een kreukelzone,
een veiligheidscompartiment met
beschermbeugels voor de schou
ders, twee veiligheidsgordels en
een speciale stoel met hoofdsteun.
Ook benen worden door het nodi
ge plaatwerk in bescherming ge
nomen.
Toch straalt die veiligheid er bij
een eerste praktijkconfrontatie
niet direct van afJe zou bijna den
ken dat BMW's technici boven op
het rijwielgedeelte van een gewo
ne motorscooter een deel van een
eierdop hebben gemonteerd. Om
er vervolgens ook nog eens auto
stoel in onder te brengenDe twee
wieler is bovendien hoog en laag
tegelijk en ook nog eens voorzien
van allerlei vreemde hendels. Dat
het geheel laag oogt, is te danken
aan de diameter van de velgen, die
vóór 13 inch en achter 12 inch be
draagt. De hoogtesuggestie wordt
opgewekt door het dak, dat zich
op het hoogste punt 17 6 meter bo
ven het asfalt bevindt. Met een za
delhoogte van net 70 centimeter
komt iedere bestuurder keurig
met beide benen aan de gi'ond.
Er komen drie uitvoeringen van
dit scootmobiel op de markt: de
'gewone' Cl, de Family's Friend en
de Executive. De Executive is
voorzien van een GSM-console,
een opbergvak en een bevesti
gingski t met bagagenet en railing.
Opmerkelijk zijn accessoires zoals
een afneembaar zonnedak en een
handvat- en buddyverwaiTning.
Ook een bijna vierkante topkoffer
kan als extra worden aangeschaft.
In deze box kan tot twintig kilo
vracht getransporteerd worden.
In ons land zal de C1 in standaard
uitvoering inclusief BTW en BPM
14.470 gaan kosten.
Ruud Vos