Banken zijn diep door stof gegaan PZC Versoepelen loodsplicht slecht voor veiligheid PZC Uitkeren van tegoeden duurt nog maanden Adelmund en Kamer vliegen elkaar steeds vaker in de haren Wenen is en blijft een Europees centrum feiten en meningen 2 Akkoord over joodse tegoeden biedt financiële sector nieuwe kansen te gast berichten uit wenen 17 juni 1950 zaterdag 17 juni 2000 door Louis Burgers Er was forse druk uit de Ver enigde Staten voor nodig. Na maanden van onderhande len zorgde 'chantage' van de kant van het Joods Wereldcon gres er voor dat de Nederlandse banken en de Amsterdamse beurs uiteindelijk het licht za gen. De overeenkomst die het Cen traal Joods Overleg (CJO), onder aanvoering van Ronny Naftaniël, in de nacht van don derdag op vrijdag sloot met de Nederlandse financiële sector betrof feitelijk niet meer dan twaalf miljoen gulden. Dat is het bedrag dat het Waarborg fonds Rechtsherstel in 1953 in hield bij het uitkeren van de door de Duitsers geconfisqueer de joodse tegoeden. Twaalf miljoen in guldens van de jaren vijftig blijken in het jaar 2000 314 miljoen gulden waard te zijn. Rente op rente, en een verrekening van niet uitbe taalde dividenden, bepalen de hoogte van dit bedrag. Nafta niël en de mensen van het CJO wisten met taai onderhandelen in totaal al meer dan zevenhon derd miljoen gulden los te krij gen van banken, verzekerings maatschappijen en de overheid. Nu rest een bedrag van 120.000 gulden (in geld van toen) dat De Nederlandsche Bank beheert en weigert uit te keren. Hoe de banken en de beurs ooit dachten dat zij het CJO met een fooi van acht miljoen - in gul densvan 2000! - konden afsche pen, blijft een raadsel. En zelfs een 'gebaar' van 58 miljoen, zo als zij vorige maand nog voor stelden, bleek ver onder de maat. Uitgangspunt Maandenlang kwam er maar geen schot in de gesprekken over de schadeloosstelling van de ingehouden bedragen. Ook nadat de levensverzekerings maatschappijen en de overheid hun verantwoordelijkheid had den genomen, bleven de banken halsstarrig vasthouden aan hun uitgangspunt dat de zaak na de uitkeringen uit het Waarborg fonds was afgedaan. Tot de joodse gemeenschap het machtsmiddel van de Ameri kaanse boycot uit de kast haal de. De Nederlandse banken, en sinds kort ook de Amsterdamse beurs, zien in het land van de onbegrensde mogelijkheden ruimte om te groeien. De beurs wil gaan samenwerken met de beurs van New York, en bank verzekeraar ING staat op het punt de Amerikaanse verzeke ringsmaatschappij Rel ia Star over te nemen. Toestemming voor deze overname blijft echter uit tot de kwestie van de tegoe den is opgelost, bepaalde de staat Minnesota. 'U heeft nog dertig dagen', kre- Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap overleggen over de schadeloosstelling voor slachtoffers van de oorlog. foto Jeroen Poortvliet/GPD door Louis Burgers Het duurt nog zeker twee maanden voordat het geld dat de banken en de effectenbeurs hebben toegezegd aan de joodse gemeenschap, daadwerkelijk wordt overgemaakt. Volgens Ronny Naf taniël van het Centraal Joods Overleg is weliswaar afgesproken dat de joodse ge meenschap 314 miljoen ontvangt, maai de partijen moeten de komende weken nog tal van afspraken maken voordat sprake is van een definitief akkoord. Met het geld zullen eerst de mensen met een directe claim op de banken of de beurs, schadeloos worden gesteld. Hierbij gaat het om mensen die kunnen aantonen in de jaren vijftig niet volledig schadeloos te zijn gesteld. Daarna wordt het restant gevoegd bij het geld dat de overheid en de verzekeringsmaatschappijen hebben uit gekeerd. Dit komt ten goede aan oorlogs slachtoffers of hun kinderen. Kunnen die niet gevonden worden, of weigeren slachtoffers het geld in ont vangst te nemen, dan wordt het gebruikt voor de opbouw van de joodse gemeen schap in Nederland. Daarvoor wordt een speciaal fonds voor educatieve en sociale doelen in het leven geroepen. Dit fonds kan beschikken over hooguit twintig procent van de door de banken, de verzekeringsmaatschappijen en de over heid uitgekeerde schadeloosstelling van in totaal een kleine zevenhonderd miljoen gulden. Blijft er geld over, dan wordt dit restant verdeeld onder de slachtoffers of hun kinderen. GPD gen de banken begin deze maand te horen van het Joods Wereldcongres. Bereikt u geen overeenstemming, dan dreigt een totale boycot. Het is een dreigement waarvoor de finan ciële sectoren van andere lan den - met name van Zwitserland - al eerder gevoelig voor bleken. Dankzij deze overeenkomst kunnen nu ook Nederlandse banken verder expanderen in de VS. Juist in de VS blijkt de volke renmoord op zes miljoen joden tijdens de oorlog van grote in vloed te zijn in het dagelijks le ven. En natuurlijk was het chantage, zoals directeur Möl- ler van de Amsterdamse beurs de druk vanuit Amerika om schreef. Het is alleen onbegrij pelijk waarom het juist de Ne derlandse financiële sector zoveel moeite kostte haar ver antwoordelijkheid te aanvaar den. Vergunning Het is een gegeven dat de ban ken en de beurs in de oorlog handelden in gestolen obliga ties en effecten. Die handel ging door, ook nadat vanuit Londen was gewaarschuwd niet te pro fiteren van gestolen joods bezit. De Duitse roofbank Lippmann, Rosenthal Co aan de Sarpha- tistraat behield haar vergun ning als effectenhandelaar ook nadat de joden opdracht had den gekregen hun sieraden en bezittingen daar in te leveren. Een deel van de eigendommen werd direct na de oorlog uitge keerd, een verdere afwikkeling volgde in het midden van de ja ren vijftig maar als schandvlek behield het Waarborgfonds al tijd nog die tien procent, alsof het bij de uitkeringen ging om een 'normale' transactie en niet om de teruggave van gestolen goed. De banken en de beurs zijn diep door het stof gegaan. Niet alleen zullen zij 314 miljoen moeten betalen, er volgen ook nog spijtbetuigingen in Neder landse, Amerikaanse en Israëli sche kranten. Een herdenkings plaquette in het voormalige kantoor van de bank Lippmann, Rosenthal Co aan de Sarpha- tistraat in Amsterdam zal blij ven herinneren aan de vreemde opvattingen over rechtvaardig heid van de Nederlandse ban ken. GPD door Frans van den Houdt Verdwazing alom. Kamer leden staan in een groep je buiten de vergaderzaal be duusd bij te komen van een debat met de staatssecretaris van Onderwijs, Adelmund. Het zoveelste overleg dat zeer onbevredigend is verlo pen. De toch door de wol geverfde parlementariërs zien na drie uur Adelmund sterretjes. Wat wil de bewindsvrouw nou precies? Haar brij van woorden, waarin termen als 'prioritering richting sleu telvariabelen' en 'concretise ring van kerndoelen' voort durend over elkaar heen buitelden, heeft weinig ver heldering gebracht. Integendeel. Wisten de Ka merleden bij het begin van het debat nog redelijk goed waar het over ging bij de plannen om de kwaliteit van het basisonderwijs te verbe teren, na afloop duizelt het hen alleen nog maar. Op de vraag van de commissievoor- zitter of de fractieleden tot slot een politiek oordeel wil len vellen over Adelmunds nota 'Groepsgrootte en kwa liteit', konden ze daarom slechts een volmondig 'nee' laten horen. Moeizaam Want ze weten echt niet waar ze aan toe zijn. „Dit is huts pot", zegt CDA-Kamerlid Ross. D66-collega Lam- brechts spreekt liever over 'spaghetti' en GroenLinkser Rabbae oppert later in de wandelgangen dat hij het misschien nog over 'cous cous' had moeten hebben. En zo eindigt ook deze we derom uiterst moeizaam ver lopen ontmoeting - veldslag begint een steeds treffendere omschrijving te worden - tussen Kamer en staatssecre taris met de eis van het parle ment dat Adelmund haar huiswerk moet overdoen. Opnieuw wordt ze gemaand met veel concretere voorstel len te komen. Zoals eerder dit jaar al gold voor onder meer het Studiehuis en de onder wijskansen voor achter standsleerlingen Eens te meer is duidelijk ge worden dat de relatie Kamer- Adelmund geen prettige is en met de dag stroever en on aangenamer wordt. Kamerleden en bewinds vrouw begrijpen elkaar voortdurend verkeerd. Adel mund beschikt over de zeld zame gave om met een half woord zowel verbazing, ver warring als irritatie op te wekken. Parlementariërs schudden boos het hoofd als de staatssecretaris hun op stelling weer eens onjuist uit legt of reageren geërgerd als haar interpretatie van me ningen en feiten niet goed overkomt of gewoon onjuist is. Uitspraak Adelmund grijpt op haar beurt naar felle en soms hoogst onaangename woor den om kritische geluiden vanuit de Kamer te pareren. Haar uitspraak tegen SP'er Agnes Kant dat 'u nu al drie keer bent klaargekomen op dit onderwerp' is wat dat be treft tekenend en reeds le gendarisch. Haar opstelling leidt ook tot irritatie tussen Kamerleden onderling. Als commissie voorzitter Van der Hoeven WD'er Rijpstra er op wijst dat zijn spreektijd bijna om is, briest hij dat hij van zijn betoog is afgebracht. Komt het ooit nog goed met de relatie tussen beide, waar schijnlijk nog twee jaar tot elkaar veroordeelde partij en? CDA-Kamerlid Ross rea geert vertwijfeld. „Inhoudelijk staan we hele maal niet ver uit elkaar, maar toch slaagt Adelmund er telkens in de haren van Kamerleden recht overeind te kiijgen. Haar manier van optreden wekt ergernis." „Dat zal niet verdwijnen. Waar we voor moeten waken, is dat het door het gebrek aan chemie misloopt tussen haar en de Kamer en de inhoud van het beleid in gevaar komt. Gebeurt dat wel dan wordt haar positie wel erg nijpend." GPD door Doeke Roos De beste stuurlui staan aan wal. Dit aloude gezegde is nog altijd van toepassing. Sinds enige tijd menen lieden met eco nomische belangen bij de vaart op de Nederlandse wateren die toegang geven tot onze havens - het zogenaamde loodsmans vaarwater - de loodsplicht te moeten versoepelen. Alle schepen korter dan hon derd meter varen voortaan zon der loods, zo menen zij. Ook is reeds voorgesteld de loods- dienst in concurrentie uit te voeren. Uit reacties in deze krant is duidelijk dat velen aan de Zeeuwse waterkant, wonen de aan of nabij dat loodsmans vaarwater, zich terecht over deze versoepeling ongerust ma ken. Ook commissaris van de koningin Van Gelder heeft zich hierover verontrust uitgelaten. Voor degenen die deze voorstel len doen en de minister advise ren is het economisch belang van groter waarde dan het vei ligheidsbelang. In een tijd dat de scheepvaart in genoemde wateren dagelijks toeneemt, evenals het vervoer per schip van gevaarlijke stoffen, wordt de veiligheid ondergeschikt ge maakt aan hun belangen. Het milieu-aspect als element bin nen de voornaamste doelstel ling van het Loodswezen, name lijk het bevorderen van een veilige vaart, wordt aan de kant geschoven. Aan de vooravond van een be spreking in de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat op donderdag 22 juni, waar over onder meer het bovenstaande Vanaf de boulevard in Vlissingen kan de scheepvaart goed worden gevolgd. besluiten worden genomen, lijkt het juist de loods en zijn werk te beschouwen om daarna tot de conclusie te komen dat loodsplicht en het mariene-mi- lieu een onmiskenbare relatie vormen en er eerder reden is de ze plicht te verscherpen dan te versoepelen. Loodsing De taak van de loods is niet al leen de loodsing van zijn schip, maar hij neemt eveneens, met degenen die betrokken zijn bij de loodsing van de overige scheepvaart deel aan een sa menspel, waarbij goede afspra ken worden gemaakt waar en op welke wijze men elkaar pas seert, voorbij vaart en men bijvoorbeeld de rede van Vlis singen benadert. Zich hierbij houdend aan ongeschreven re gels die binnen het corps van loodsen sinds vele jaren zijn ontwikkeld. Regels veelal weer aangepast aan de ervaringen voordien opgedaan. Een vaar- gedrag gebaseerd op goede af spraken met de loodsen onder ling en daarbij gebruik makend van het overzicht dat de ver keersposten aan de wal hebben. Zelfs de leek die zich op een mooie zomeravond te Vlissin gen opstelt nabij het standbeeld van Michiel de Ruyter en de ko mende en gaande scheepvaart aanschouwt kan zich van het bovenstaande een goed beeld vormen. Hier, op misschien wel het drukst bevaren water ter wereld, is sprake van een geor dende verkeersstroom welke uit meerdere richtingen de rede na dert. Een 'vreemdeling' die ook aan dit verkeer wenst deel te ne men, betekent verstoring van deze ordening met alle gevolgen van dien. Maar het is immers niet altijd zomer. Hoe moet dat met die vele vreemdelingen' tij dens een mistige donkere win- foto Lex de Meester ternacht als ook dit zelfde zich daar afspeelt? Voorstelbaar is dat met de komst van de onbeloodste vaart en 'vreemde' loodsen - onbe kend met dit samenspel en de te volgen regels - er sprake is van 'blindgangers'. Blindgangers bestaande uit kapiteins die vaak een vreemde taal spreken, die de bestaande regie en de zo noodzakelijke systematiek ver storen en daardoor niet alleen zich zelf maar ook de overige scheepvaart in gevaar brengen. Het is goed mogelijk dat vakbe kwame kapiteins in staat zijn hun schip te varen in een loods mansvaarwater waar normaal een loods aan boord is. Het zijn echter de bijzondere omstan digheden die zich voordoen, het onvoorziene, die de grote plaat- selyke bekendheid van een loods onmisbaar maken. Een onderzoek onder de kapi teins van de schepen die wel licht in de toekomst in de Neder landse vaarwateren ontheven worden van de loodsplicht, zou aantonen dat geen of weinig van hen voorstander zijn van deze ontheffing. Het zijn immers niet de kapiteins maar de 'stuurlie den aan de wal', die niet weten wat zich op de brug van een schip, varend in een nauw en druk vaarwater afspeelt, die menen dat het anders moet. De ze voorstellers van het uitoefe nen van een loodsdienst uitge voerd in concurrentie en het versoepelen van de loodsplicht bekommeren zich niet of nau welijks om een veilige vaart in de wateren waar hun belangen liggen. Zij zijn bereid om con cessies te doen aan de veilig heid. Door hen wordt de vraag gesteld: wat is de prijs van vei ligheid? In de luchtvaart bestaat in dit verband een goede kreet: 'If you think safety is too expen sive, try an accident." Samenvattend kan worden ge steld dat varen in concurrentie de kwaliteit van de loodsing niet ten goede komt. Dit in combina tie met een onbeloodste vaart van misschien wel dertig pro cent of méér is vragen om cala miteiten. Doeke Roos, hoofdredacteur van Loodswezen Visie, schreef boven staande bijdrage op persoonlijke ti tel. pagina 13: Staten eisen onderzoek door Mels Pees Op 3 juni 1950 besteedde de PZC aandacht aan een Terneuzenaar die enige dagen doorbracht in een gevangenis binnen de Russische sector van Wenen. De Russen hielden de man vast en mishandelden hem op verdenking van spionage. Oostenrijk was na de oorlog een bezet landVier mogendhe den, de Verenigde Staten, Frankrijk, Rusland en Enge land deelden het grondgebied op in verschillende sectoren. Ook Wenen verdeelden ze in verschillende 'taartpunten', waarvan de Russische sector het striktst afgebakend was. Alleen in de binnenstad pa trouilleerden de verschillende troepen gezamenlijk. Gespro ken werd zodoende wel van 'de vier in een jeep'. Deze situatie duurde tot 1955. Toen werd de tweede republiek Oostenrijk uitgeroepen. In 1948 kwam een Engelse schrijver naar Wenen om het script te schrijven vooreen film over de situatie in de stad. Het eens zo trotse centrum van een keizerrijk lag in puin. Negen tigduizend woningen waren niet onbewoonbaar. Gas, water en licht functioneerden nau welijks. De bevolking had hon ger en moest zich schikken in de wensen van de vier, onder ling verdeelde, bezetters. Smokkel, spionage en zwart handel vierden hoogtij. Vooral de illegale handel in penicilline bloeide. De op deze gegevens gebaseer de film 'The Third Man', gaat dan ook over de smokkel in dit teressante perspectieven, vooral voor Wenen. Als hoofd stad van een land dat tijdens de Koude Oorlog niet tot één van de machtsblokken hoort, is het een goede locatie voor topont moetingen en internationale 'wondermiddel' en geeft een goed beeld van het leven in de stad. Pas i n 19 5 5 vetrekken de bezet ters uit Oostenrijk. De repu bliek is weer vrij, maar moet neutraal blijven. Dat opent in instellingen. De Verenigde Na ties bouwen een groot kantoor en de OPEC vergadert er. Con tacten tussen Amerikanen en afgevaardigden van de Sovjet- -Unie hebben hier plaats. De Oostenrijkse regering doet er in die dagen alles aan deze onafhankelijke, neutrale sta tus uit te bouwen. Bijvoorbeeld door Arafat te ontvangen, lang voordat de PLO-leider in het Westen geaccepteerd wordt. Aan die situatie kwam na de val van het IJzeren Gordijn geen verandering. In tegen deel, Oostenrijk voelt zich één met de Oost-Europese landen. Wie op de landkaart kijkt, be grijpt waarom: de stad Praag bijvoorbeeld ligt een stuk wes telijker dan Wenen, hetzelfde geldt voor de grens tussen Po len en Duitsland. Het gezamenlijke verleden dat het huidige Oostenrijk met Hongarije, Tsjechië, Slowakije en grote delen van Roemenie en ex-Joegoslavië deelt, schept natuurlijk ook een band. Net als het feit dat het Sloveens één van de officiële talen is binnen Oostenrijk, vanwege de grote Sloveense bevolkingsgroep. Oostenrijk ziet zichzelf zo doende graag als Europees 'draaipunt'. De ménsen hier zijn als geen ander in staat con tacten te leggen met de Oost- -Europeanen. De nationale luchtvaartmaatschappij vliegt op veel van die landen. Oosten rijkse banken profileren zich er zeer nadrukkelijk en van hun kant zijn de regeringen in de oude kroonlanden zeker van Oostenrijkse steun als het gaat om Europese kwesties. Sabotage Diverse Franse en Engelse kranten melden dat het neer storten van twee Franse vlieg tuigen in de Perzische Golf het gevolg is van sabotage. Het doel van die actie zou zijn ge weest te voorkomen dat een in specteur met een rapport over de smokkel van dollars en pia sters tussen Frankrijk en Indo- China zou arriveren. Naerebout Burgemeester en wethouders van Vlissingen hebben twee ontwerpen laten maken voor een nieuw standbeeld van Frans Naerebout, de Vlissing- se zeeheld uit de tijd van de VOC. Het beeld kost ongeveer 12.000 gulden. B en W willen het in het Bellamypark laten neerzetten, tegenover de Voor haven. Het oude standbeeld is in de oorlog vermeld. Omdat de gemeente was verzekerd te gen molest, krijgt ze daarvoor nog 2600 gulden terug. Badplaats De VW Westkapelle heeft be sloten toe te treden tot de Pro vinciale VW Zeeland. De plaatselijke afdeling bestaat nog maar kort, maar is vast van plan Westkapelle tot een populaire badplaats te ont wikkelen. Er zijn plannen ge maakt om de accommodaties voor de toeristen te vergroten en de aantrekkelijkheid van het dorp te vergroten. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel (0115) 686000 Fax. (0115) 686009 Hulst: s Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114)373839 Fax. (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8.30-17,00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie redactie@pzc.nl exploitatie: internet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13.30 uur. op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20 30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22 00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118) 470100 Abonnementsprijzen bij automatische incasso: (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand 36,70 (nvt) per kwartaal 100.00 101.65) per jaar 380.00 381.65) Voor toezending per post geldt een toeslag. Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers maandag t/m vrijdag 1,85 per stuk zaterdag: 2,75 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70 65 597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling Tel. 0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 2