oorverdovend Dwangbuis voor lastige vliegtuigpassagier reportage Oorzaken agressie Sterallures Personeel houdt actiedag tegen agressieve klanten zaterdag 17 juni 2000 RUDEN RIEMENS FOTO GRAFIE - vertraging, overboeking of annu lering van een vlucht - discussie over handbagage - rookverbod - lange tijd dicht op elkaar gepakt zitten - alcoholgebruik - vermoeidheid (jetlag) Niet zelden zijn het beroemde men sen die zich onhebbelijk gedragen. Een combinatie van drank, stress en arrogantie speelt vaak mee. Zo maakte Vanessa ooit eens ophef in de business class over het feit dat ze geen druppeltje tabasco in haar to matensap kreeg. Vorig jaar werd Diana Ross op een Londense lucht haven gearresteerd toen ze zich ver zette tegen fouilleren. En André Hazes raakte aan boord van een vliegtuig slaags met een medepas sagier die zich ergerde aan het ge drag van Hazes' zoontje. dat veertig procent van het grondperso neel dat contact heeft met reizigers zich onveilig voelt op de werkplek. De vak bond heeft een aantal aanbevelingen ge daan voor verbetering, zoals een alarm knop bij de balies. Overigens weten luchtvaartmaatschap pijen zelf ook passagiers het bloed onder de nagels weg te halen. Dat bleek onlangs uit een onderzoek naar vluchten op de route Amsterdam-New York. Een KLM- purser wekte algemene woede op door tij dens een nachtvlucht reizigers wakker te maken die lagen te slapen op (onbezette) stoelen die hen niet waren toegewezen. Tijdens een recente Transaviavlucht van Spanje naar Amsterdam weigerde het personeel enkele tassen als handbagage te accepteren, terwijl deze wel binnen de voorgeschreven maten pasten, en er bo vendien plaats voor was in de cabinebak- ken. Maar de purser bleef onverbiddelijk en de tassen moesten bij de vliegtuigtrap worden achtergelaten. Vervolgens bleken de geboekte stoelen reeds bezet, en had de Transaviavlucht op de heenreis naar Spanje een onverklaarbare vertraging van viereneenhalf uur. Alice Plekkenpol Agressieve passagiers kunnen een prettige vlucht veranderen in een onaangename of zelfs gevaarlijke vliegreis. De laatste jaren wordt er wel steeds harder opgetreden tegen amok makende reizigers. Maar dat is nog niet voldoende, meent het cabinepersoneel. Op 6 juli willen zij met de wereldwijde actie Zero Air Rage Campagne het probleem onder de aandacht brengen. De stewardess die door het gangpad loopt, is ietwat gezet. De passagier, glas in de hand, denkt zich een grappige opmerking te kunnen veroorloven: 'Sinds wanneer hebben ze hier boerinnen in dienst?' 'Sinds we vee vervoeren, meneer', is het snedige antwoord. Luchtvaartpersoneel krijgt heel wat te horen, maar hoeft zich niet meer alles te laten welgevallen. De tijd dat een stewar dess ongestraft in de billen kon worden geknepen, is voorbij. En als het aan de luchtvaartmaatschappijen en vakbonden ligt, wordt er in de toekomst nog strenger opgetreden tegen lastige passagiers. Henri Popelier, vice-voorzitter van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), spreekt van een 'goede ontwikke ling'. Zijn organisatie is een van de eerste instanties die pleitten voor harder optre den tegen stennis makende reizigers. „Niet alleen luchtvaartmaatschappijen passen hun beleid aan, ook justitie be straft agressief gedrag steeds vaker." Ruim een jaar geleden kwam de CNV Be- drijvenbond met het plan voor een zwart boek en zwarte lijst. De KLM gaat nog verder. In november werd aangekondigd dat gezagvoerders de mogelijkheid moe ten krijgen bij kleine overtredingen al tij dens de vlucht een aangifteformulier in te vullen. Dat formulier kan dan bij aan komst op Schiphol met de overtreder worden overgedragen aan de marechaus see. De procedure kent wel een beperking, want ze geldt alleen voor vluchten naar Amsterdam. Verder werkt de KLM aan een zwarte lijst van lastige passagiers. De Registratieka mer heeft hiervoor anderhalf j aar geleden Cabinepersoneel wordt steeds vaker geconfronteerd met agressieve passagiers. al het licht op groen gezet. Ook hier geldt een beperking, namelijk dat de lijst voor alsnog alleen bruikbaar is vanaf Schip hol. De KLM zou in de toekomst graag zien dat ook in het buitenland kan worden voorkomen dat lastige passagiers op KLM-vluchten stappen. Dat is ook de wens van de VNC. Popelier: „Het is heel belangrijk dat in di verse landen de autoriteiten de regels en strafmaten beter op elkaar aansluiten. Dat geldt dus ook voor het gebruik van een zwarte lijst. Nu is het inderdaad nog zo dat een lastige passagier in het ene land wel bestraft kan worden, maar voor het zelfde vergrijp in een ander land vrijuit gaat." Het cabinepersoneel gaat daarom van 3 tot 7 juli internationaal actievoeren. De directe aanleiding hiervoor is een inci dent op de luchthaven Straatsburg. Daar werd op 17 mei een grondstewardess door een boze passagier in haar gezicht gesla gen en gestompt. De volgende dag hield grondpersoneel van Air France een werk- fotoANP onderbreking en ontstond het voornemen voor de Zero Air Rage Campagne in juli. De nadruk van de actie ligt op 6 juli. Dan worden op grote luchthavens wereldwijd, van de Verenigde Staten tot Azië, protest bijeenkomsten gehouden. Transportmi nisters worden bij conferenties betrok ken. Er moet ook een betere internationale af stemming van beleid en wetgeving ko men, want dat is er nu bepaald nog niet. Zo worden in Nederland meestal boetes uitgedeeld aan lastige passagiers, in Groot-Brittannië en de VS zijn gevange nisstraffen gebruikelijker. Een Britse uit vinder heeft zelfs een product ontwikkeld dat lijkt op een middeleeuwse dwangbuis en dat gebruikt kan worden om andere passagiers en de bemanning te bescher men. Het apparaat bestaat onder meer uit een metalen band die om de stoel en het bovenlichaam van de herrieschopper kan worden geslagen. Ook handboeien wor den meegeleverd. Verscheidene lucht vaartmaatschappijen hebben het appa raat momenteel op proef. Tot nu toe had het luchtvaartpersoneel 'slechts' hand boeien, touwen en bagage-banden tot hun beschikking om onrustige passagiers in toom te houden. Gratis drank Voor de toenemende agressie aan boord zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Allereerst reist een steeds grotere groep mensen per vliegtuig. Vliegen is allang niet meer voorbehouden aan de happy few, maar Jan en alleman stapt aan boord voor een vakantie. En wat is er gezelliger dan vast in de sfeer te komen, door op Schiphol al wat alcoholische versnape ringen te consumeren? Eenmaal in de lucht gaat de gratis drank er ook goed in, al beseft menigeen niet dat alcohol op tien kilometer hoogte een veel sterkere uit werking heeft dan op de grond. Tenslotte roept het rookverbod mogelijk nog meer agressie op dan drank. Veel luchtvaartmaatschappijen verbieden te genwoordig het roken, zelfs op lange vluchten. Verstokte rokers worden zo ge dwongen minimaal tien uur van de nicoti ne af te blijven en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Swissair voorziet rokers op lange vluchten van nicotine- kauwgom. „Alcoholgebruik en filevorming in de lucht zijn inderdaad bekende oorzaken van agressie", beaamt Popelier. „Boven dien is reizen een vermoeiende bezigheid, vooral als je met tijdsverschillen te maken hebt. Tenslotte is agressie helaas een toe nemend maatschappelijk verschijnsel, want je ziet het ook op de grond in trams en treinen." Inderdaad komt ook op de luchthaven agressie al voor op de grond, als bijvoor beeld bij het inchecken blijkt dat een vlucht vertraagd of overboekt is. Grond personeel krijgt op Schiphol regelmatig de vreselijkste verwensingen naar het hoofd geslingerd, als er al niet wordt ge spuugd of geslagen. Uit een onderzoek van de CNV Bedrijvenbond is gebleken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27