Effect verkeersactie blijft beperkt Provinciale Staten eisen onderzoek naar loodsplicht Bouwen voor komend mosselseizoen Aangenomen dochter eist adellijke titel adoptieouders op Gemeente Oostburg wil melkvee weren intra Opbrengst verkoop Haven Vlissingen naar tunnel Sluiskil andcc zeeuwse almanak Aanwinst SGP hoopt op latere opening tunnel om Tour te weren Justitie zet vraagtekens bij duikcorridors Aantal gewonden buiten controlegebieden sterk gestegen VANDAAG gratis parkeren in goes optransferium PZC zeeland life's1 HV zaterdag 17 juni 2000 doorTheo Calkoen DEN HAAG - Door geboorte werd de zoon van de adellijke familie Van Beijma uit Terneu- zen jonkheer. Zij aangenomen zuster S. van Beijma echter blijft tot op heden verstoken van de titel jonkvrouwe. Zij hoopt nu dat de Raad van State in grijpt. De Raad behandelde haar beroep vrijdag. Het gezin bestaat uit een vader, een moeder, een natuurlijke zoon en een aangenomen doch ter. Zij werd enige tijd terug achttien jaar en kon toen kiezen of zij de achternaam van haar adoptie ouders behield. Dat deed zij. Vervolgens weigerde de in Den Haag zetelende Hoge Raad der Adel haar echter in te schrijven in het zogenoemde fi- liatieregister. Een officiële er kenning als adelijk persoon bleef dus uit voor de dochter. 'Uit principe', vindt het gezin dat verkeerd. Vader en moeder streven naar eenvormingheid binnen het gezin. Zij steunden daarom de dochter in het beroep dat zij bij de rechtbank in Mid delburg instelde tegen het be sluit van de Hoge Raad der Adel. Daar kreeg dochter echter nul op het rekest. Nu probeert zij het in hoger beroep bij de Raad van State. Opmerkelijk is dat de dochter meer kans had gemaakt als zij na 1994 geboren was. Dat jaar is de Wet op de Adeldom gewij zigd. Vanaf 1994 kunnen aange nomen kinderen wel ingeschre ven worden in het filiatieregis- ter. De Terneuzense stelt nu dat het definitief duidelijk werd dat ze de achternaam van haar adop tieouders zou houden toen ze achttien jaar werd. Dat zou als een soort geboortedatum kun nen worden gezien. De datum viel na 1994, dus zouS. van Beij ma wel in de prijzen moeten val len. Binnen een week of zes hoopt de Raad van State uit te spreken of de Hoge Raad der Adel terecht de deur gesloten houdt voor de Zeeuwse. door Barend Pelgrim OOSTBURG - De gemeente Oostburg wil een rem op de nieuwvestiging van intensieve melkveehouderijen. Daarom worden de bestemmingsplan nen Landelijk Gebied en Bui tengebied aangepast. De gemeente constateert dat de melkveehouderijen knelpunten met zich meebrengen. Zo komen de koeien nauwelijks buiten, wordt de maïsteelt aanzienlijk uitgebreid als voedselbron voor de dieren en ontbreekt de zoge noemde landschappelijke in passing van een agrarisch bedrijf. Oostburg stelt dat melkveeboerderijen zich niet altijd houden aan de regel van weidegang: het buiten laten van de koeien. Om te voorkomen dat er te veel nieuwe bedrijven bij komen, wil de gemeente stren gere eisen stellen. Gedacht wordt aan de welstand, de kwa liteit en schoonheid van de stal len; ook moeten nieuwe bedrij ven groenbuffers aanbrengen. De vestiging van extensieve veehouderij blijft mogelijk De nieuwe regeling komt ter sprake in de commissie planologie en volkshuisvesting op 29 juni om 19.30 uur in het gemeentehuis. door Maurits Sep MIDDELBURG - Provinciale Staten eisen een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van een versoepeling van de loods plicht op de Westerschelde. Zij vrezen voor de veiligheid op wa ter en land als schepen kleiner dan honderd meter zonder loods mogen varen. Een motie van de VVD waarin zo'n onderzoek wordt verlangd, is gisteren una niem aangenomen. Minister T. Netelenbos van Ver keer en Waterstaat wil de loods plicht voor schepen tot honderd meter afschaffen. Nu moeten schepen van zestig meter al door een loods naar de havens langs de Westerschelde worden geva ren. Kleine schepen kunnen in een aantal gevallen ook zonder loods, meent Netelenbos. In de motie wijzen de Staten er op dat die kleine schepen op de druk bevaren Westerschelde een gevaar kunnen zijn voor grote schepen. Daar komt bij dat op een aantal plaatsen dicht langs de Westerschelde, zoals in Vlis- singen en Terneuzen, veel men sen wonen. Een aanvaring kan dan zeer ernstige gevolgen heb ben. Het provinciebestuur vindt dat niet lichtvaardig met de risico's op de Westerschelde mag wor den omgesprongen. De veilig heid wordt nu door allerlei maatregelen verbeterd, stellen de fracties eensgezind. Of het loslaten van de loodsplicht voor kleine schepen die veiligheid weer verslechterd, weten zij niet en dat willen ze dus onderzocht hebben. Commissaris van de koningin W. van Gelder pleitte eerder al voor een onafhankelijk onder zoek. Het Nederlands Loodswe zen voorspelde dat het versoe pelen van de loodsplicht een gevaar is voor de veiligheid. Vooral Oost-Europese en Azia tische kapiteins zouden niet ge wend zijn zonder loods te varen. Zij zouden het zelfs op prijs stel len geloodst te worden. De ChristenUnie vindt dat ook beter gekeken moet worden naar de veiligheid op de binnen wateren. Door de toename van het goederenvervoer met bin nenvaartschepen, kan de veilig heid op bijvoorbeeld het Schel- de-Rijnkanaal in het gedrang komen, verklaarde fractievoor zitter J. van Ginkel. (Advertentie) Bij aankoop van 50,- aan Tiiin gereedschap een tuinschepje (iw.v./e,») gratis! TUINCENTRUM k NIEUWEWEG 6 KAMPERLAND 0113-372738 geldig zaterdag 17 juni 2000 Gemeentelijke vertegen woordigers uit de ganse pro vincie waren dezer dagen te Middelburg samenge stroomd om het fenomeen te aanschouweneen adem- luchtv er lichting s haakarm- bak, de nieuwste aanwinst van het brandweerwezen. De man die er uitleg bij gaf wilde de demonstratie niet nodeloos rekken. Daarom had hij het gemakshalve over 'dat ding'.De toehoorders waren er verrukt van. Met zo'n aanduiding konden ze thuis tijdens het scrabbelen vast een mooie score berei ken. „Drie keer de woord- waarde", rekende iemand uit het gezelschap snel voor. „Dat tikt lekker door." Om de scrabbelaars in de sa menleving te gerieven zint de brandweer op de aanschaf van een ander handig hulp middel: een schuimblusvormende- voorraadcontainer. door Maurits Sep MIDDELBURG - Voor SGP'er W. Kolijn hoeft de Westerschel- detunnel niet op tijd klaar zijn. Een paar maanden later dan maart 2003 is vroeg genoeg. Dan is het namelijk te laat voor een Zeeuwse etappe in de Tour de France en van die 'moeder aller sportverdwazing' moet Zeeland verschoond blijven, vindt Kolijn. Een meerderheid in Provincia le Staten kijkt er daarentegen reikhalzend naar uit en zette gisteren een half miljoen gul den opzij om het evenement mogelijk te maken. De Tour moet de opening van de Wes- terscheldetunnel opluisteren en Zeeland wereldwijd promo ten. Alleen SGP, ChristenUnie en Partij voor Zeeland stemden tegen. SGP en ChristenUnie probeer den de Staten in november vo rig jaar al af te houden van een Zeeuwse aanvraag bij de Tour directie. Zonder succes; het enthousiasme werd de laat ste maanden alleen maar gro ter. Een hernieuwd tegenoffensief haalde gisteren wederom niks uit. Kolijn durfde het niet hardop te zeggen, aarzelde even, maar verzuchte het uit eindelijk toch: „Hopelijk is de Westerscheldetunnel niet op tijd klaar. Dan krijgen we ook geen Tour in Zeeland." door Maurits Sep MIDDELBURG - De provincie gebruikt het geld dat de verkoop van de NV Haven van Vlissingen oplevert om de tunnel bij Sluiskil aan te leggen. Volgens gedeputeerde D. Bruinooge (PvdA, financiën) gaat het om 'vele miljoenen, maar minder dan tien'. De tunnel kost tussen de 300 en 450 miljoen gulden. De Haven van Vlissingen wordt overgenomen door Verbrugge Terminals uit Terneuzen. Over de prijs wordt nog gesproken. Hoeveel de provincie exact ont vangt, is daarom nog niet be kend. De provincie bezit 13,8 procent van de aandelen. De tunnel bij Sluiskil moet er komen, vinden alle fracties in de Provinciale Staten. Zij zijn het er ook over eens dat het Rijk de aanleg moet betalen. Minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil dat echter pas in 2010. Om de tunnel eerder aan gelegd te krijgen, wil de provin cie, met het bedrijfsleven, het geld voorschieten. De WD stelde gisteren middels een motie voor de opbrengst van (Advertentie) INTERIEUR FOTOSTUDIO VAN DE GENUGTEN MIDDELBURG .UITGEVOERD DOOR: Kapelle- Tel. 0113-344151 Advertentie de verkoop van de Haven van Vlissingen te storten in een fonds voor de tunnel. Groen- Links/Délta Anders weigei-de de motie te ondertekenen. Die fractie vindt dat het Rijk de tun nel moet betalen.D66 ging on der één voorwaarde akkoord met de motie: het bedrijfsleven moet meebetalen. Als het dat niet doet, beschouwt het de brug en de opstoppingen kennelijk niet als een probleem. Gedepu teerde Bruinooge nam de motie meteen over. „Gedeputeerde Staten hadden toch al besloten de opbrengst van de Haven van Vlissingen hiervoor te gebrui ken." Zijn collega J. Hennekeij had dat in mei al aangekondigd. THOLEN - De situatie bij duik corridors in de Oosterschelde moet goed geregeld zijn. Of dat in de praktijk ook zo is, werd of ficier van justitie A. S. Flik- weert vrijdag niet duidelijk. Hij wil een nader onderzoek in te willen stellen, zei hij tijdens de zitting van het kantongerecht in Tholen-stad. Een 37-jarige duiker uit Rotter dam en een 41-jarige duiker uit Breda gingen op 21 augustus bij Strijenham te water. Bij een duikcorridor, met Zeelandver gunning en volgens hun zeggen 'volledig te goeder trouw'. Hun duik kwam hen echter op een boete te staan en daarmee kon het duo maar moeilijk uit de voeten. Ze doken tenslotte in een corridor, zagen ook anderen in en uit het water gaan. De argwaan van Flikweert was door het verhaal van de twee duikers gewekt. Want was het inderdaad volstrekt onduidelijk dat er uitstaand vistuig in de buurt was? „Als dat zo is dan denk ik dat de provincie de za ken niet goed heeft geregeld." De duikers leken zich hier min der om te bekommeren. Belang rijker vonden zij de uitspraak die kantonrechter A. L. R. Me- lens deed. Hoewel bewezen dat het duo op die bewuste plek had gedoken, stelde hij het niet strafbaar. „Want u bent op het verkeerde been gezet. Ik verleen u dus ontslag van rechtsvervol- ging." Flikweert gaf aan de kwestie desalniettemin toch aan te kaarten bij de provincie. In Wemeldinge belandde vrijdagmiddag de auto van een 93-jarige man uit de gemeente Kapelle in de sloot na een aanrijding met een tegen ligger op de Westelijke Kanaalweg. Het slachtoffer kon zijn auto verlaten voordat de wagen in brand vloog. De man werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. foto Willem Mieras door Ingrid Huibers YERSEKE - Het mosselseizoen komt er weer aan. En dat willen de Yersekse mos selhandelaren laten zien ook, zo lijkt het. De Korringaweg is de afgelopen weken veranderd in één grote bouwput. Nieuwe loodsen, kantoorgebouwen en koelcellen schieten als paddestoelen uit de grond. Veel tijd is er niet, want bij de officiële opening van het seizoen, woensdag 12 ju li, moeten de bedrijven weer op volle sterkte kunnen draaien. „We hopen dat de nieuwe loods eind vol gende week kan worden opgeleverd", zegt directeur Cees de Koeijer van mosselhan- del Triton. Behalve een piepklein kan toortje, herinnert helemaal niets op het terrein meer aan de oude loods waar tot en met de eerste week van april in werd ge werkt. Een gloednieuw gebouw moet ook de eventuele groei van de komende jaren op kunnen vangen. „De ruimte is op. Het ter- rein is nu helemaal volgebouwd", zegt de Koeijer. Wel wordt er waarschijnlijk vol gend jaar op de plek van het kantoorge bouwtje een nieuwe koelcel neergezet. „Daar kan dan een nieuw kantoor boven op." Ook bij mosselhandel Barbé stond begin april geen steen meer op de andere. Het bedrijf houdt deze dagen zelfs kantoor in een tijdelijk onderkomen. „We hadden een logistiek probleem", zegt directeur Eddy Barbé. „Vooral de nieuwe kleinere verpakkingen vragen om een hele andere manier van werken." Buffertanks Daarom beschikt de loods straks over tien grote gekoelde buffertanks. Barbé laat ze met plezier even zien. In elke tank kan vijftien mosselen worden opgeslagen. Daardoor kan er straks op bestelling wor den verpakt. „Hoelang de mosselen in de tanks kunnen blijven?" Barbé lacht een beetje geheimzinnig. „Veel langer dan ie dereen denkt." Meer wil hij er nog niet over kwijt. Ook Prins Dingemanse zoekt het in een uitgebreidere koeling. „We hebben een soort tunnel gemaakt", ver-telt marke tingmanager Arno Dirkzwager. „Vanaf het nalezen, de laatste visuele controle, worden de mosselen naar boven getrans porteerd naar een afgesloten gekoelde ruimte. Daar worden ze - gekoeld - afge wogen om vervolgens te worden verpakt. Daarna gaat het product meteen de koel cel in." Hygiëne Tegelijk met het bouwen van nieuwe pro ductieruimten, zijn de meeste handelaren druk bezig de verwaterbassins (beter) te overkappen. Dit met oog op in de toe komst te vei-wachten verscherpte Europe se regelgeving op het gebied van de hygië ne. Zi j n de loodsen straks klaar, dan is het af wachten wat de aanvoer brengt. „Dat is altijd een beetje een spannend verhaal", vindt Dirkzwagex-. „De mossel blijft per slot van rekening een natuurproduct." Barbé, behalve handelaar vooral ook kweker, denkt er het zijne van. „Het aan bod is niet zo groot als vorig jaar, dus we krijgen waax-schijnlijk een moeilijke start van het seizoen. Pas half september zal dat veranderen", voorspelt hij. „Dat wordt een lange hete zomer." foto Willem Mieras door Jacques Cats MIDDELBURG - De politieac tie ter bevordering van de ver keersveiligheid in Zeeland heeft alleen succes op wegen waar in tensief wordt gecontroleerd. Op de doorgaande route van Goes naar de Grevelingendam, het traject Vrouwenpolder naar Se- rooskerke op Schouwen en de verbindingsweg tussen Oost- en West Zeeuws-Vlaanderen is het aantal ongevallen met zieken huisgewonden met bijna 43 pro cent gedaald. In de gebieden daar omheen waar het toezicht minder intensief is, is het aantal ongevallen met ziekenhuis ge wonden met 22 procent geste gen. Daarmee komt het totaalbeeld voor Zeeland op een stijging van 18,5 procent aan ongevallen met "gewonden. Dat is drie keer ho ger dan het landelijke beeld. Dat is de voorlopige conclusie na één jaar verkeershandha- ving. Was er landelijk sprake van een stijging van het aantal doden in het verkeer met 2,3 procent, in Zeeland is er sprake van een daling van 4,8 procent. De cijfers van januari tot juni van dit jaar vermelden voor Zeeland 7 doden, 440 gewon den, waarvan er 125 naar het ziekenhuis moesten en 1416 on gevallen met schade. Teleurgesteld Projectcoördinator J. Eckhardt koestert het dalingspercentage, maar is tegelijkertijd teleurge steld over de voor hem onver klaarbare stijging van het aan tal ongevallen met gewonden buiten de trajecten. De politie Zeeland wil zich nu gaan focussen op beperkte tra jecten, waar de verkeersonvei ligheid het meest spectaculair is. Ook is het de bedoeling onge vallen nader te analyseren. Op basis van de daaruit verkregen informatie, kunnen ook andere wegen dan nu zijn aangewezen voor verscherpt toezicht in aan merking komen. De politie is er op bedacht dat een strenge con trole kan leiden tot sluipverkeer via minder bewaakte routes. Bijna 190.000 procesverbalen wegens het overschrijden van de toegestane snelheid: dat is het resultaat van het éénjarig bestaan van het project ver keershandhaving, een omstre den jubileum in Zeeland. De bonnen zijn vanaf vorig jaar ju ni vergaard met het plaatsen van flitspalen en -kasten en het werken met laserpistolen. De actieperiode is voorlopig ge steld op vier jaar. Onbegonnen zaak Verkeersongevallen helemaal uitbannen is een onbegonnen zaak, meent politievoorlichter J. van Mourick: „Mensen blij ven tegen elkaar aanrijden, om dat ze afgeleid worden. Ze voe den hun kinderen in de auto op, telefoneren, wisselen een cd'tje of zien een mooie vogel". Hoewel de actie ter beteugeling van het aantal ongevallen zich ook uitstrekt tot het gebruik van veiligheidsmiddelen, verbleekt de jaaroogst aan bekeuringen voor het rijden zonder helm of veiligheidsgordel bij de lawi ne aan bonnen voor te hard rij den. Bij elkaar werd 6.857 werden mensen betrapt op het niet dra gen van de gordel. Het aantal bromfietsers dat zich bloots hoofds op weg begaf, bedroeg 55. In 2874 gevallen werd rijden door rood licht beboet. Bijna honderd automobilisten hadden meer alcohol op dan goed voor hen was achter het stuur. De politie wil zich in de naaste toekomst meer gaan focussen op alcoholcontroles bij de bron; op plaatsen waar feesten worden gevierd en evenementen plaats vinden. De politie kan niet cijfermatig aangeven hoeveel vreemdelin gen er tot nu toe wegens het ne geren van de snelheidsbeper king in de prijzen zijn gevallen. Men houdt het er op dat het aan deel van buitenlanders, die via de mobiele controle zijn gesnapt 13 procent van het totaal be draagt. Vijfentwintig procent van de buitenlanders werd door de flitspaal betrapt. Een aantal buitenlanders is de dans ont sprongen omdat kentekens niet leesbaar bleken. pagina 19: niet bang voor bon elke dinsdag en zaterdag gratis parkeren bij de Zeelandhallen (afslag Goes-Zuid). Vanaf 8.30 uur elk kwartier een gratis pendelbus naar hartje centrum. De laatste pendeldienst vanuit het centrum vertrekt om 18.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13