Effect verkeersactie blijft beperkt
Provinciale Staten
eisen onderzoek
naar loodsplicht
Bouwen voor komend mosselseizoen
Aangenomen dochter
eist adellijke titel
adoptieouders op
Gemeente Oostburg
wil melkvee weren
intra
Opbrengst verkoop
Haven Vlissingen
naar tunnel Sluiskil
andcc
zeeuwse almanak
Aanwinst
SGP hoopt op latere opening tunnel om Tour te weren
Justitie zet
vraagtekens bij
duikcorridors
Aantal gewonden buiten controlegebieden sterk gestegen
VANDAAG
gratis parkeren
in goes
optransferium
PZC zeeland
life's1 HV zaterdag 17 juni 2000
doorTheo Calkoen
DEN HAAG - Door geboorte
werd de zoon van de adellijke
familie Van Beijma uit Terneu-
zen jonkheer. Zij aangenomen
zuster S. van Beijma echter
blijft tot op heden verstoken van
de titel jonkvrouwe. Zij hoopt
nu dat de Raad van State in
grijpt. De Raad behandelde
haar beroep vrijdag.
Het gezin bestaat uit een vader,
een moeder, een natuurlijke
zoon en een aangenomen doch
ter. Zij werd enige tijd terug
achttien jaar en kon toen kiezen
of zij de achternaam van haar
adoptie ouders behield. Dat
deed zij. Vervolgens weigerde de
in Den Haag zetelende Hoge
Raad der Adel haar echter in te
schrijven in het zogenoemde fi-
liatieregister. Een officiële er
kenning als adelijk persoon
bleef dus uit voor de dochter.
'Uit principe', vindt het gezin
dat verkeerd. Vader en moeder
streven naar eenvormingheid
binnen het gezin. Zij steunden
daarom de dochter in het beroep
dat zij bij de rechtbank in Mid
delburg instelde tegen het be
sluit van de Hoge Raad der Adel.
Daar kreeg dochter echter nul
op het rekest. Nu probeert zij het
in hoger beroep bij de Raad van
State.
Opmerkelijk is dat de dochter
meer kans had gemaakt als zij
na 1994 geboren was. Dat jaar is
de Wet op de Adeldom gewij
zigd. Vanaf 1994 kunnen aange
nomen kinderen wel ingeschre
ven worden in het filiatieregis-
ter.
De Terneuzense stelt nu dat het
definitief duidelijk werd dat ze
de achternaam van haar adop
tieouders zou houden toen ze
achttien jaar werd. Dat zou als
een soort geboortedatum kun
nen worden gezien. De datum
viel na 1994, dus zouS. van Beij
ma wel in de prijzen moeten val
len.
Binnen een week of zes hoopt de
Raad van State uit te spreken of
de Hoge Raad der Adel terecht
de deur gesloten houdt voor de
Zeeuwse.
door Barend Pelgrim
OOSTBURG - De gemeente
Oostburg wil een rem op de
nieuwvestiging van intensieve
melkveehouderijen. Daarom
worden de bestemmingsplan
nen Landelijk Gebied en Bui
tengebied aangepast.
De gemeente constateert dat de
melkveehouderijen knelpunten
met zich meebrengen. Zo komen
de koeien nauwelijks buiten,
wordt de maïsteelt aanzienlijk
uitgebreid als voedselbron voor
de dieren en ontbreekt de zoge
noemde landschappelijke in
passing van een agrarisch
bedrijf. Oostburg stelt dat
melkveeboerderijen zich niet
altijd houden aan de regel van
weidegang: het buiten laten van
de koeien. Om te voorkomen dat
er te veel nieuwe bedrijven bij
komen, wil de gemeente stren
gere eisen stellen. Gedacht
wordt aan de welstand, de kwa
liteit en schoonheid van de stal
len; ook moeten nieuwe bedrij
ven groenbuffers aanbrengen.
De vestiging van extensieve
veehouderij blijft mogelijk De
nieuwe regeling komt ter sprake
in de commissie planologie en
volkshuisvesting op 29 juni om
19.30 uur in het gemeentehuis.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Provinciale
Staten eisen een onafhankelijk
onderzoek naar de gevolgen van
een versoepeling van de loods
plicht op de Westerschelde. Zij
vrezen voor de veiligheid op wa
ter en land als schepen kleiner
dan honderd meter zonder loods
mogen varen. Een motie van de
VVD waarin zo'n onderzoek
wordt verlangd, is gisteren una
niem aangenomen.
Minister T. Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat wil de loods
plicht voor schepen tot honderd
meter afschaffen. Nu moeten
schepen van zestig meter al door
een loods naar de havens langs
de Westerschelde worden geva
ren. Kleine schepen kunnen in
een aantal gevallen ook zonder
loods, meent Netelenbos.
In de motie wijzen de Staten er
op dat die kleine schepen op de
druk bevaren Westerschelde een
gevaar kunnen zijn voor grote
schepen. Daar komt bij dat op
een aantal plaatsen dicht langs
de Westerschelde, zoals in Vlis-
singen en Terneuzen, veel men
sen wonen. Een aanvaring kan
dan zeer ernstige gevolgen heb
ben.
Het provinciebestuur vindt dat
niet lichtvaardig met de risico's
op de Westerschelde mag wor
den omgesprongen. De veilig
heid wordt nu door allerlei
maatregelen verbeterd, stellen
de fracties eensgezind. Of het
loslaten van de loodsplicht voor
kleine schepen die veiligheid
weer verslechterd, weten zij niet
en dat willen ze dus onderzocht
hebben.
Commissaris van de koningin
W. van Gelder pleitte eerder al
voor een onafhankelijk onder
zoek. Het Nederlands Loodswe
zen voorspelde dat het versoe
pelen van de loodsplicht een
gevaar is voor de veiligheid.
Vooral Oost-Europese en Azia
tische kapiteins zouden niet ge
wend zijn zonder loods te varen.
Zij zouden het zelfs op prijs stel
len geloodst te worden.
De ChristenUnie vindt dat ook
beter gekeken moet worden
naar de veiligheid op de binnen
wateren. Door de toename van
het goederenvervoer met bin
nenvaartschepen, kan de veilig
heid op bijvoorbeeld het Schel-
de-Rijnkanaal in het gedrang
komen, verklaarde fractievoor
zitter J. van Ginkel.
(Advertentie)
Bij aankoop van
50,- aan
Tiiin
gereedschap
een tuinschepje (iw.v./e,»)
gratis!
TUINCENTRUM
k NIEUWEWEG 6
KAMPERLAND
0113-372738
geldig zaterdag 17 juni 2000
Gemeentelijke vertegen
woordigers uit de ganse pro
vincie waren dezer dagen te
Middelburg samenge
stroomd om het fenomeen te
aanschouweneen adem-
luchtv er lichting s haakarm-
bak, de nieuwste aanwinst
van het brandweerwezen.
De man die er uitleg bij gaf
wilde de demonstratie niet
nodeloos rekken. Daarom
had hij het gemakshalve over
'dat ding'.De toehoorders
waren er verrukt van. Met
zo'n aanduiding konden ze
thuis tijdens het scrabbelen
vast een mooie score berei
ken. „Drie keer de woord-
waarde", rekende iemand uit
het gezelschap snel voor.
„Dat tikt lekker door."
Om de scrabbelaars in de sa
menleving te gerieven zint de
brandweer op de aanschaf
van een ander handig hulp
middel:
een schuimblusvormende-
voorraadcontainer.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Voor SGP'er
W. Kolijn hoeft de Westerschel-
detunnel niet op tijd klaar zijn.
Een paar maanden later dan
maart 2003 is vroeg genoeg.
Dan is het namelijk te laat voor
een Zeeuwse etappe in de Tour
de France en van die 'moeder
aller sportverdwazing' moet
Zeeland verschoond blijven,
vindt Kolijn.
Een meerderheid in Provincia
le Staten kijkt er daarentegen
reikhalzend naar uit en zette
gisteren een half miljoen gul
den opzij om het evenement
mogelijk te maken. De Tour
moet de opening van de Wes-
terscheldetunnel opluisteren
en Zeeland wereldwijd promo
ten. Alleen SGP, ChristenUnie
en Partij voor Zeeland stemden
tegen.
SGP en ChristenUnie probeer
den de Staten in november vo
rig jaar al af te houden van een
Zeeuwse aanvraag bij de Tour
directie. Zonder succes; het
enthousiasme werd de laat
ste maanden alleen maar gro
ter.
Een hernieuwd tegenoffensief
haalde gisteren wederom niks
uit. Kolijn durfde het niet
hardop te zeggen, aarzelde
even, maar verzuchte het uit
eindelijk toch: „Hopelijk is de
Westerscheldetunnel niet op
tijd klaar. Dan krijgen we ook
geen Tour in Zeeland."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De provincie
gebruikt het geld dat de verkoop
van de NV Haven van Vlissingen
oplevert om de tunnel bij
Sluiskil aan te leggen. Volgens
gedeputeerde D. Bruinooge
(PvdA, financiën) gaat het om
'vele miljoenen, maar minder
dan tien'. De tunnel kost tussen
de 300 en 450 miljoen gulden.
De Haven van Vlissingen wordt
overgenomen door Verbrugge
Terminals uit Terneuzen. Over
de prijs wordt nog gesproken.
Hoeveel de provincie exact ont
vangt, is daarom nog niet be
kend. De provincie bezit 13,8
procent van de aandelen.
De tunnel bij Sluiskil moet er
komen, vinden alle fracties in de
Provinciale Staten. Zij zijn het
er ook over eens dat het Rijk de
aanleg moet betalen. Minister
T. Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat wil dat echter pas in
2010. Om de tunnel eerder aan
gelegd te krijgen, wil de provin
cie, met het bedrijfsleven, het
geld voorschieten.
De WD stelde gisteren middels
een motie voor de opbrengst van
(Advertentie)
INTERIEUR FOTOSTUDIO
VAN DE GENUGTEN
MIDDELBURG
.UITGEVOERD DOOR:
Kapelle- Tel. 0113-344151
Advertentie
de verkoop van de Haven van
Vlissingen te storten in een
fonds voor de tunnel. Groen-
Links/Délta Anders weigei-de
de motie te ondertekenen. Die
fractie vindt dat het Rijk de tun
nel moet betalen.D66 ging on
der één voorwaarde akkoord
met de motie: het bedrijfsleven
moet meebetalen. Als het dat
niet doet, beschouwt het de brug
en de opstoppingen kennelijk
niet als een probleem. Gedepu
teerde Bruinooge nam de motie
meteen over. „Gedeputeerde
Staten hadden toch al besloten
de opbrengst van de Haven van
Vlissingen hiervoor te gebrui
ken." Zijn collega J. Hennekeij
had dat in mei al aangekondigd.
THOLEN - De situatie bij duik
corridors in de Oosterschelde
moet goed geregeld zijn. Of dat
in de praktijk ook zo is, werd of
ficier van justitie A. S. Flik-
weert vrijdag niet duidelijk. Hij
wil een nader onderzoek in te
willen stellen, zei hij tijdens de
zitting van het kantongerecht in
Tholen-stad.
Een 37-jarige duiker uit Rotter
dam en een 41-jarige duiker uit
Breda gingen op 21 augustus bij
Strijenham te water. Bij een
duikcorridor, met Zeelandver
gunning en volgens hun zeggen
'volledig te goeder trouw'. Hun
duik kwam hen echter op een
boete te staan en daarmee kon
het duo maar moeilijk uit de
voeten. Ze doken tenslotte in
een corridor, zagen ook anderen
in en uit het water gaan.
De argwaan van Flikweert was
door het verhaal van de twee
duikers gewekt. Want was het
inderdaad volstrekt onduidelijk
dat er uitstaand vistuig in de
buurt was? „Als dat zo is dan
denk ik dat de provincie de za
ken niet goed heeft geregeld."
De duikers leken zich hier min
der om te bekommeren. Belang
rijker vonden zij de uitspraak
die kantonrechter A. L. R. Me-
lens deed. Hoewel bewezen dat
het duo op die bewuste plek had
gedoken, stelde hij het niet
strafbaar. „Want u bent op het
verkeerde been gezet. Ik verleen
u dus ontslag van rechtsvervol-
ging." Flikweert gaf aan de
kwestie desalniettemin toch
aan te kaarten bij de provincie.
In Wemeldinge belandde vrijdagmiddag de auto van een 93-jarige man uit de gemeente Kapelle in de sloot na een aanrijding met een tegen
ligger op de Westelijke Kanaalweg. Het slachtoffer kon zijn auto verlaten voordat de wagen in brand vloog. De man werd voor onderzoek
overgebracht naar het ziekenhuis. foto Willem Mieras
door Ingrid Huibers
YERSEKE - Het mosselseizoen komt er
weer aan. En dat willen de Yersekse mos
selhandelaren laten zien ook, zo lijkt het.
De Korringaweg is de afgelopen weken
veranderd in één grote bouwput. Nieuwe
loodsen, kantoorgebouwen en koelcellen
schieten als paddestoelen uit de grond.
Veel tijd is er niet, want bij de officiële
opening van het seizoen, woensdag 12 ju
li, moeten de bedrijven weer op volle
sterkte kunnen draaien.
„We hopen dat de nieuwe loods eind vol
gende week kan worden opgeleverd", zegt
directeur Cees de Koeijer van mosselhan-
del Triton. Behalve een piepklein kan
toortje, herinnert helemaal niets op het
terrein meer aan de oude loods waar tot en
met de eerste week van april in werd ge
werkt.
Een gloednieuw gebouw moet ook de
eventuele groei van de komende jaren op
kunnen vangen. „De ruimte is op. Het ter-
rein is nu helemaal volgebouwd", zegt de
Koeijer. Wel wordt er waarschijnlijk vol
gend jaar op de plek van het kantoorge
bouwtje een nieuwe koelcel neergezet.
„Daar kan dan een nieuw kantoor boven
op."
Ook bij mosselhandel Barbé stond begin
april geen steen meer op de andere. Het
bedrijf houdt deze dagen zelfs kantoor in
een tijdelijk onderkomen. „We hadden
een logistiek probleem", zegt directeur
Eddy Barbé. „Vooral de nieuwe kleinere
verpakkingen vragen om een hele andere
manier van werken."
Buffertanks
Daarom beschikt de loods straks over tien
grote gekoelde buffertanks. Barbé laat ze
met plezier even zien. In elke tank kan
vijftien mosselen worden opgeslagen.
Daardoor kan er straks op bestelling wor
den verpakt. „Hoelang de mosselen in de
tanks kunnen blijven?" Barbé lacht een
beetje geheimzinnig. „Veel langer dan ie
dereen denkt." Meer wil hij er nog niet
over kwijt.
Ook Prins Dingemanse zoekt het in een
uitgebreidere koeling. „We hebben een
soort tunnel gemaakt", ver-telt marke
tingmanager Arno Dirkzwager. „Vanaf
het nalezen, de laatste visuele controle,
worden de mosselen naar boven getrans
porteerd naar een afgesloten gekoelde
ruimte. Daar worden ze - gekoeld - afge
wogen om vervolgens te worden verpakt.
Daarna gaat het product meteen de koel
cel in."
Hygiëne
Tegelijk met het bouwen van nieuwe pro
ductieruimten, zijn de meeste handelaren
druk bezig de verwaterbassins (beter) te
overkappen. Dit met oog op in de toe
komst te vei-wachten verscherpte Europe
se regelgeving op het gebied van de hygië
ne.
Zi j n de loodsen straks klaar, dan is het af
wachten wat de aanvoer brengt. „Dat is
altijd een beetje een spannend verhaal",
vindt Dirkzwagex-. „De mossel blijft per
slot van rekening een natuurproduct."
Barbé, behalve handelaar vooral ook
kweker, denkt er het zijne van. „Het aan
bod is niet zo groot als vorig jaar, dus we
krijgen waax-schijnlijk een moeilijke start
van het seizoen. Pas half september zal
dat veranderen", voorspelt hij. „Dat
wordt een lange hete zomer."
foto Willem Mieras
door Jacques Cats
MIDDELBURG - De politieac
tie ter bevordering van de ver
keersveiligheid in Zeeland heeft
alleen succes op wegen waar in
tensief wordt gecontroleerd. Op
de doorgaande route van Goes
naar de Grevelingendam, het
traject Vrouwenpolder naar Se-
rooskerke op Schouwen en de
verbindingsweg tussen Oost- en
West Zeeuws-Vlaanderen is het
aantal ongevallen met zieken
huisgewonden met bijna 43 pro
cent gedaald. In de gebieden
daar omheen waar het toezicht
minder intensief is, is het aantal
ongevallen met ziekenhuis ge
wonden met 22 procent geste
gen.
Daarmee komt het totaalbeeld
voor Zeeland op een stijging van
18,5 procent aan ongevallen met
"gewonden. Dat is drie keer ho
ger dan het landelijke beeld.
Dat is de voorlopige conclusie
na één jaar verkeershandha-
ving. Was er landelijk sprake
van een stijging van het aantal
doden in het verkeer met 2,3
procent, in Zeeland is er sprake
van een daling van 4,8 procent.
De cijfers van januari tot juni
van dit jaar vermelden voor
Zeeland 7 doden, 440 gewon
den, waarvan er 125 naar het
ziekenhuis moesten en 1416 on
gevallen met schade.
Teleurgesteld
Projectcoördinator J. Eckhardt
koestert het dalingspercentage,
maar is tegelijkertijd teleurge
steld over de voor hem onver
klaarbare stijging van het aan
tal ongevallen met gewonden
buiten de trajecten.
De politie Zeeland wil zich nu
gaan focussen op beperkte tra
jecten, waar de verkeersonvei
ligheid het meest spectaculair
is. Ook is het de bedoeling onge
vallen nader te analyseren. Op
basis van de daaruit verkregen
informatie, kunnen ook andere
wegen dan nu zijn aangewezen
voor verscherpt toezicht in aan
merking komen. De politie is er
op bedacht dat een strenge con
trole kan leiden tot sluipverkeer
via minder bewaakte routes.
Bijna 190.000 procesverbalen
wegens het overschrijden van
de toegestane snelheid: dat is
het resultaat van het éénjarig
bestaan van het project ver
keershandhaving, een omstre
den jubileum in Zeeland. De
bonnen zijn vanaf vorig jaar ju
ni vergaard met het plaatsen
van flitspalen en -kasten en het
werken met laserpistolen. De
actieperiode is voorlopig ge
steld op vier jaar.
Onbegonnen zaak
Verkeersongevallen helemaal
uitbannen is een onbegonnen
zaak, meent politievoorlichter
J. van Mourick: „Mensen blij
ven tegen elkaar aanrijden, om
dat ze afgeleid worden. Ze voe
den hun kinderen in de auto op,
telefoneren, wisselen een cd'tje
of zien een mooie vogel".
Hoewel de actie ter beteugeling
van het aantal ongevallen zich
ook uitstrekt tot het gebruik van
veiligheidsmiddelen, verbleekt
de jaaroogst aan bekeuringen
voor het rijden zonder helm
of veiligheidsgordel bij de lawi
ne aan bonnen voor te hard rij
den.
Bij elkaar werd 6.857 werden
mensen betrapt op het niet dra
gen van de gordel. Het aantal
bromfietsers dat zich bloots
hoofds op weg begaf, bedroeg
55. In 2874 gevallen werd rijden
door rood licht beboet.
Bijna honderd automobilisten
hadden meer alcohol op dan
goed voor hen was achter het
stuur.
De politie wil zich in de naaste
toekomst meer gaan focussen op
alcoholcontroles bij de bron; op
plaatsen waar feesten worden
gevierd en evenementen plaats
vinden.
De politie kan niet cijfermatig
aangeven hoeveel vreemdelin
gen er tot nu toe wegens het ne
geren van de snelheidsbeper
king in de prijzen zijn gevallen.
Men houdt het er op dat het aan
deel van buitenlanders, die via
de mobiele controle zijn gesnapt
13 procent van het totaal be
draagt.
Vijfentwintig procent van de
buitenlanders werd door de
flitspaal betrapt. Een aantal
buitenlanders is de dans ont
sprongen omdat kentekens niet
leesbaar bleken.
pagina 19: niet bang voor bon
elke dinsdag en zaterdag
gratis parkeren bij de
Zeelandhallen
(afslag Goes-Zuid).
Vanaf 8.30 uur elk kwartier
een gratis pendelbus naar
hartje centrum.
De laatste pendeldienst
vanuit het centrum vertrekt
om 18.30 uur.