Bezwaren tegen internetbelasting Weggebruikers moeten om Keiser heen Schoonmaakbeurt voor Sony Center Telewerk kan nadelig uitwerken op carrière Zorg FNV over schrappen chloortransporten Dreiging van hogere huizenbelasting blijft financiën en economie Werkloosheid Noorden gedaald Staking textieldrukkerij Helmond KLM verhoogt tarieven Sociaal plan bij werf Biesbosch Meestal binnen jaar nieuwe baan Bedrijven VS zien niets in BTW over verkopen on line Friesland is achterdochtig over boekhouding Nuon het bedrijf WZ/t /ZJL wect wüzjisl 4^con dnozjoisn,. ffóouTt OO O^ /ZO f 'l^k woensdag 14 juni 2000 GRONINGEN - De werkloosheid in Noord-Nederland is per 1 juni onder de tien procent van de beroepsbevolking gedo ken. De werkloosheid in het noorden ligt nu 2,7 procent boven het landelijk gemiddelde. Een j aar geleden lag die in het noor den nog 3,5 procent hoger, blijkt uit cijfers van Arbeidsvoor ziening Noord-Nederland. Drente kent het laagste percentage werkloosheid van de noordelijke provincies: 8,3. Het percentage is in Friesland 8,6 en in Groningen 12,4. ANP HELMOND - De 45 werknemers van de Helmondse textielbe- drukker Texdeco hebben gisterochtend het werk voor onbe paalde tijd neergelegd. Zij zijn het niet eens met de afvloei ingsregeling van de directie, meldt FNV Bondgenoten. Texdeco gaat samen met de kleinere branchegenoot Betina uit Goor (Overijssel). De directie wil de fabriek in Helmond sluiten en de productie voortzetten in Overijssel. De vaste werknemers is een baan in Goor aangeboden. Volgens bestuurder C. van Bokkum van FNV Bondgenoten willen de mensen uit Limburg niet naar Overijssel verhuizen. Hij noemt de verhuispremie te mager. ANP AMSTELVEEN - Vliegen met de KLM vanuit Nederland naar bestemmingen in het buitenland wordt duurder. De lucht vaartmaatschappij verhoogt de tarieven met ingang van 1 juli met drie procent wegens de hoge brandstofprijzen. De KLM heeft dit gisteren bekendgemaakt. De tariefverhoging geldt ook voor de vluchten vanuit Neder land van KLM's Amerikaanse partner Northwest. Het is de tweede keer dit jaar dat de KLM de prijzen verhoogt. In febru ari gingen de tarieven ook al met drie procent omhoog vanwe ge de dure kerosine. Volgens een KLM-woordvoerder loopt de Nederlandse lucht vaartmaatschappij met haar tarieven internationaal 'groten deels' in de pas met andere maatschappijen. ANP DORDRECHT - Er komt een sociaal plan voor de bijna twee honderd werknemers van de noodlijdende scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht. De directie en de vakbonden zijn dit overeengekomen Voor het sociaal plan is ongeveer twee miljoen gulden be schikbaar. Van dit geld worden vertrekpremies en aanvullin gen op uitkeringen betaald. De directie van De Biesbosch is er niet in geslaagd een koper voor de scheepswerf te vinden die nu op liquidatie afstevent. De verwachting is dat in de loop van dit jaar de laatste reparatieklus wordt geklaard. Voor Avio Bridge, het winstgevende onderdeel van de scheepswerf, wordt nog gezocht naar een overnamekandi daat. Avio Bridge maakt loopbruggen voor luchthavensANP DEN HAAG - Ruim zeventig procent van de mensen die het afgelopen jaar werkloos zijn geworden, zijn binnen het jaar weer aan de slag gegaan. Dat blijkt uit de eerste cijfers die be kend zijn geworden sinds de zogenoemde sluitende aanpak is ingevoerd. De sluitende aanpak houdt in dat alle nieuwe werklozen bin nen twaalf maanden een aanbod krijgen voor een nieuwe baan of opleiding. In Nederland moet in 2002 die aanpak gel den voor alle nieuwe uitkeringsgerechtigden boven de 2 3 j aar. In 1999 werd de sluitende aanpak voor het eerst ingevoerd. Uit onderzoek blijkt volgens minister Vermeend (Sociale Za ken) dat 10.000 extra mensen zijn bemiddeld. De meesten zijn door de arbeidsbureaus geholpen. ANP van onze redactie economie NEW YORK - Het Amerikaanse bedrijfsleven ziet niets in een BTW-heffing op transacties via Internet. Dat blijkt uit een on derzoek van accountants- en consultancybureau KPMG, waaruit de Britse zakenkrant 5i Financial Times gisteren citeer- i£ de. p. Daarmee wijzen de onderne- iC mingen indirect voorstellen van Europees commissaris Bolke- stein (Interne Markt) af om BTW te vragen voor internet verkopen. Brussel wil dat niet- Europese bedrijven BTW gaan betalen over de muziek, soft ware en computerspelletjes die zij via Internet aan de burgers in de Europese Unie verkopen. Het gaat om het downloaden tegen betaling en niet om goederen die via Internet worden besteld, maar 'in natura' aan huis wor den geleverd. KPMG ondervroeg financiële directeuren van 270 van de tweeduizend grootste bedrijven in de Verenigde Staten. De be trokken bedrijven zijn actief in diverse sectoren. Volgens twee derde van de door KPMG on derzochte bedrijven in de Ver enigde Staten wordt het lastig om internetbelastingen in te voeren. Ruim eenderde denkt dat belastingen een barrière vormen voor het betreden van buitenlandse markten. Het plan van Bolkestein heeft grote gevolgen voor bedrijven buiten de EU die zaken doen met klanten binnen de unie. Zij moeten zich in minstens één lid staat vestigen en daarmee BTW in rekening brengen volgens het tarief dat in die lidstaat geldt. Amerikaanse bedrijven vrezen dat de Europese Commissie de belastingen gaat heffen om Amerikaanse internetbedrijven als melkkoe te gebruiken, juist nu zij zich in Europa beginnen te manifesteren. Een adviescommissie van het Amerikaanse congres wil het moratorium op internetbelas tingen verlengen tot 2006. Daarover wordt later dit jaar gestemd. Eind vorig jaar werd daarover ook gesproken in WTO-verband. Maar omdat een ministerieel congres van de We reldhandelsorganisatie in Seattle mislukte, bleef ook hier over overeenstemming uit. Gevreesd wordt nu voor een nieuwe Amerikaans-Europese handelsoorlog. AP Glazenwassers maken de ramen schoon van het Sony Center in Ber- Bovendien is voorzien in een plein van vierduizend vierkante meter, lijn. In het gebouw wordt het Europese hoofdkantoor van de elek- dat schuil gaat onder glas en vrij toegankelijk is voor het publiek, tronicagigant gevestigd. foto Fabrizio Bensch/RTR van onze redactie economie LEEUWARDEN - Het Fries provinciebestuur heeft zware kritiek op onderdelen van de boekhouding van energiebe drijf Nuon. De provincie, zelf grootaan deelhouder van Nuon, zal over twee weken op de aandeelhou dersvergadering opheldering eisen over de vorige week gepre senteerde jaarrekening. In een brief aan de Statencom missie voor algemene en econo mische zaken stellen Gedepu teerde Staten dat het een groot struikelblok is dat Nuon zelf niet genoeg inzicht heeft in de verplichtingen die het bedrijf aangaat. Dat roept de vraag op in hoeverre de huidige admini stratie betrouwbaar is. Volgens de elektriciteitswet zou Nuon voor het handels- en net werkbedrijf afzonderlijke boekhoudingen moeten hebben. Dat is nu niet het geval. Fries land vindt dat er zo snel moge lijk een betrouwbaar systeem moet komen, waarin duidelijk wordt hoe het zit met manage mentinformatie, fiscale infor matie en gegevens voor de uit voering en het toezicht van de elektriciteitswet. Uit de verklaring van accoun tantskantoor Pricewaterhouse Coopers bij de jaarrekening blijkt dat de accountant geen onrechtmatigheden is tegenge komen. Wat het sponsoren van Vitesse betreft, vindt Friesland dat alle financiële betrekkingen tussen het bedrijf en de voetbalclub binnen twee jaar moeten zijn beëindigd, uitgezonderd het normale sponsorschap. GPD van onze redactie economie AMSTERDAM - Het is verstan dig niet langer dan de helft van de werktijd thuis voor de baas te werken. Anders verliest de werknemer contact met het be drijf. Dat kan bijvoorbeeld na deel hebben voor de eigen loop baan. Deze en andere basisvoorwaar den over telewerken staan in een regeling die FNV Bondge noten op papier heeft gezet. Het succes van telewerken staat of valt met goede afspraken, coiy cludeert de bond. ICT'ers willen dolgraag tele werken. Dat scheelt hen uren reistijd per week. De gemiddel de werknemer in de automatise ring reist dagelijks 51 minuten (enkeltje), blijkt uit een eerder onderzoek samen met het vak blad Computable. Het voordeel van telewerk is ook dat de mees te werkers productiever zijn. Ze laten zich minder afleiden dan wanneer ze op kantoor zitten. Maar een nadeel blijkt dat de te lewerker zich sociaal geïsoleerd voelt. Ook zijn de kansen op het maken van carrière geringer. De bond heeft geen keiharde re gels opgesteld maar een aantal (rand)voorwaarden op een rijtje gezet. Zij heeft daarvoor be staande regelingen bekeken en overleg gevoerd met het Tele werk Platform. Over vergoedin gen en voorzieningen worden werkgever en -nemer het meest al wel eens. Maar probleem is steeds om telewerkers in te pas sen binnen de organisatie. Veel hangt af van de werknemer. Die legt afspraken vast en trekt aan de bel als aanpassing nodig is. ANP van onze redactie economie DELFZIJL - FNV-Ieden bij Akzo Nobel in Delfzijl zijn ver ontwaardigd over uitspraken van burgemeester Wallage van Groningen en andere regionale politici die vraagtekens heb ben geplaatst bij chloortrans porten. Volgens woordvoerder J. Wie- renga van de bedrijfsafdeling van FNV Bondgenoten komt de werkgelegenheid van mogelijk driehonderd mensen bij Akzo Nobel in Delfzijl op de tocht te staan als het transport wordt gestopt. Naar aanleiding van de ramp in Enschede vroegen diverse bestuurders in het noorden zich af of de veiligheid van de chloortransporten wel vol doende is gewaarborgd. Bij Akzo Nobel in Delfzijl en in Hengelo wordt jaarlijks vijf tigduizend ton chloor gepro duceerd dat per trein voor verdere verwerking naar Rot terdam wordt vervoerd. De milieubeweging verzet zich al jaren tegen deze transporten omdat daar te veel risico's aan zouden kleven. Volgens de FNV kan chloor echter zeer veilig vervoerd worden. Wieringa citeert het voormalig Korps Vervoer Ge vaarlijke Stoffen dat stelde dat 'een chloortrein zelfs van een viaduct kan afrollen, en dan nog kan er niets mis gaan'. Volgens de FNV-afdelings- voorzitter moeten de politici er nu eens over ophouden voort durend de chloortransporten ter discussie te stellen. „Hou er nu eens over op. Het is een klap in het gezicht van alle mensen die in het bedrijf werken. Daaronder zijn ook zeer veel PvdA-leden." Afgelopen weekeinde maakte Akzo Nobel bekend de chloor transporten jaarlijks met tien duizend tot twintigduizend ton te verminderen. Het bedrijf heeft hiertoe besloten omdat de transporten erg duur zijn door de uitgebreide veilig heidsmaatregelen. ANP door Alex Bogers DEN HAAG - Na de zomer plof fen de taxatierapporten van de gemeente bij alle huiseigenaren op de mat. Voor een groot deel van de woningbezitters is dit schrikken. De woning is vermoedelijk flink in waarde gestegen. Daardoor stijgen automatisch een aantal aan het huis gerelateerde belas tingen. Protesteren tegen een te hoge taxatie is mogelijk. Boven dien lijkt de politiek in te zien dat de lastenstijging wat te gor tig wordt. Vorig jaar zijn de gemeentes bij na ongemerkt bezig geweest alle koopwoningen te taxeren. Dat moet, want met deze vaststel ling van de waarde van de hui zen, de zogenoemde WOZ- waarde, stellen gemeente en be lastingdienst de hoogte van on der meer onroerendzaak-belas- ting en het huurwaardeforfait voor de komende vier jaar vast. Vijf jaar geleden is de eerste taxatieronde gehouden. Dat had voor veel eigenaren desa streuze effecten. Niet hun wo ning bleek getaxeerd maar bijvoorbeeld die van de volop klussende achterbuurman. De woning van buurman was dus veel meer waard en de refe rentiewoning voor het huizen blok. Nu is deze hogere taxatie niet direct een probleem. Via een be zwaarprocedure de bij gemeen te, en later eventueel bij een van de gerechtshoven, is een betere taxatie afdwingbaar. Alleen moet de 'verkeerd' aangeslagen huiseigenaar gedurende de pro cedure wel gewoon het te hoge bedrag betalen. En die periode kan lang zijn. Zo'n vierhon derdduizend huiseigenaren gin gen klagen bij de toch al overbe zette Gerechtshoven. Nog steeds zijn nog niet alle sinds 1997 aangespannen rechtsza ken afgehandeld. Bij de komende taxatie speelt nog een ander probleem: de hui zen zijn duurder geworden. In 1995, bij de vorige taxatie, 'deed' een woning nog bijna 240.000 gulden. Begin 1999 was dat echter al bijna een ton meer om eind 1999 in sommige delen van het land zelfs te eindigen boven de vierhonderdduizend gulden. Op jaarbasis kunnen de onroerend zaakbelasting en het huurwaardeforfait daarom in de periode 2001-2004 met dui zend gulden stijgen ten opzichte van de jaren 1997-2000. Dat het ook echt zover komt, is niet zeker. Een deel van de Tweede Kamer en naar het er naar uitziet ook het kabinet, vindt een flinke stijging van het huurwaardeforfait niet nodig. Mocht door de gestegen huizen prijzen de belasting stijgen, dan gaat het huurwaardeforfait om laag. Besluiten hierover worden na de zomer genomen. GPD doorTon van den Nouweland MIDDELBURG - Veiligheid is het cen trale thema bij wegwerkzaamheden. Met die veiligheid verdient het nog jon ge Keiser Verkeerstechniek BV de kost. Het bedrijf, begonnen in Zeeland en met vestigingen in het Brabantse Don gen en het Limburgse Wessem, ont werpt, verhuurt en plaatst afzettingen; voornamelijk in de wegenbouw. Vrijwel altijd loopt het goed af. Links en rechts van de automobilist verschij nen rood-witte markeringen langs de snelweg. Volgens de borden moet de snelheid terug naar negentig, naar ze ventig. Dan wijst een verlichte pijl naar het linkse wegvak, verderop liggen op de rechterbaan gele plastic ribbels met reflectoren. Waarschuwingsborden, oranje knipperlichten. Tenslotte rechts nog een zware, geparkeerde asfalt wa gen. En pas dan mannen in oranje over alls. „Hé, ze zijn hier aan het werk." Stapsgewijs, haast vanzelf wordt de automobilist in een keurslijf gedwon gen. Maar er is over nagedacht. Het aanbrengen van tijdelijke verkeers maatregelen is een vak. „Bij elke centi meter wetgeving komt een meter eigen denkwerk", zegt R. Th. Hoogervorst, directeur van Keiser Verkeerstechniek in het kantoor van zijn Middelburgse vestiging aan de Kleverskerkseweg. Samen met de opdrachtgever en de aannemer denkt Keiser mee bij het ont werpen van de wegafzetting. Vervol gens monteert het bedrijf die afzetting volgens de normen van het CROW, het nationale kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur. Verder con troleert en onderhoudt Keiser de afzet ting en ruimen ze het geheel natuurlijk ook weer op als de werkzaamheden voorbij zijn. „Wij doen in veiligheid", vat Hooger vorst zijn activiteiten samen. „Veilig heid voor de weggebruiker, voor de wegwerkers en niet in de laatste plaats voor onze eigen mensen. Want zij moe ten tenslotte als eerste die drukke snel weg op." Keiser Verkeerstechniek lift mee op de enorme omslag in het denken over we genbouw, die momenteel nog steeds doorwerkt bij de overheden. „De tijd dat een gemeente nog zelf een bordje Naam Keiser Verkeerstechniek BV Plaats Middelburg Opgericht 1997 Werknemers 15 Omzet drie miljoen gulden Directeur R. Th. H. Hoogervorst van Keiser Verkeerstechniek: „Veilige werkplek ontwerpen vóór er aan asfalt wordt gedacht." foto Lex de Meester schilderde en dat langs de weg plantte, is voorgoed voorbij. Tegenwoordig wordt allereerst gedacht over een veili ge werkplek, pas daarna denken we aan het leggen van asfalt. Die omslag is begonnen bij Rij kswaterstaat en dringt via provincies en grote gemeenten door naar waterschappen en kleinere ge meenten. Iedereen moet wennen aan de nieuwe cultuur." Hoogervorst maakt er geen geheim van dat zijn bedrijf gestoeld is op die nieu we wegenbouwcultuur. „We zijn in 1997 in Goes begonnen met een halve man en een paar verkeersborden. Een jaar later, inmiddels in Middelburg, kwam er groei en structuur in. Vorig jaar zijn we verder geprofessionali seerd in Zeeland met meer mensen en meer materiaal. Dat jaar zijn we ook in Limburg begonnen. En toen we een maal in Brabant bezig waren, hebben we het bedrijf in Dongen vanwege de sti'ategische ligging tussen Zeeland en Limburg tot hoofdvestiging gemaakt. Sinds vorig jaar zijn we enorm ge groeid." Hoogervorst verwacht dat het nog één tot twee jaar duurt voordat het veilig- heidsdenken in alle geledingen van de civiele sector is doorgedrongen. Daar na is er alleen nog maar groei te ver wachten als de Nederlandse infra structuur uitbreidt. „We zijn er op tijd ingestapt en tegen die tijd moeten we een plekje tussen de grote jongens als Traffic Services, Hoka en Van der Lin den hebben gevonden. Behalve die drie landelijk opererende bedrijven heb je nog enkele regionale en lokale ver keerstechnische bedrijven. Wij willen ergens tussen de landelijke en de regio nale in komen te zitten." Zeeuw De kracht van Keiser Verkeerstechniek schuilt in twee zaken: Service vanuit de regio en flexibiliteit. Hoogervorst: „Het klinkt misschien raar, maar ik heb geleerd dat het zo werkt. Als een Zeeuw ons bedrijf belt, wil hij door een Zeeuw te woord worden gestaan. Ze weten van elkaar waar ze het over heb ben en kennen de situatie." „Verder kan er bij ons veel. Het meeste werk is ruim voorbereid, maar vaak wordt er nog gebeld: 'Kan u niet even Nou, dat kan. Een verkeersplan in één dag? Kan ook. Je moet je inleven in de klant. Als ik de weg open heb liggen, moet daar een afzetting bij. Grijp ik mis bij een bedrijf, dan ben ik daar me teen weg." Keiser Verkeerstechniek BV is ont staan uit het Achterhoekse familiebe- dijf Keiser. Dat deed in tijdelijke ver keersmaatregelen en het begeleiden van speciale transporten. Hoogervorst: „Wij moesten verder het land in. We hebben de kennis uit het familiebedrijf meegenomen en de familie is aandeel houder. Maar verder heeft onze BV geen banden meer met de Achterhoek. Net als zoveel bedrijven heeft ook Kei ser moeite met het vinden van perso neel. „We vragen ook veel van onze mensen", geeft Hoogervorst toe. „We hebben een heel platte organisatie. De man die bij ons de weg opgaat, coördi neert het werk, hij is uitvoeringsver antwoordelijk en aanspreekpunt voor de opdrachtgever. En verder moet hij natuurlijk gewoon het materiaal neer zetten. We stellen dan ook hoge eisen aan onze mensen. Zowel tussen de schouders als tussen de oren moet het bij hen oké zijn." „En ze moeten de situatie en zichzelf kunnen beheersen", voegt hij er ge haast aan toe.Want onze mensen wor den dagelijks geconfronteerd met wat ik ronduit verkeerscriminaliteit noem. Ze rijden soms bewust op iemand in om pas op het allerlaatste moment in de remmen te gaan. Boos, omdat ze een paar minuten verloren zijn." (Advertentie) "Nimm 2" vitaminesnoepjes Sinaasappel- en citroenzuurtjes met toegevoegde vitamines. J Zak 150 gram J [A van 2.19 voor l ■oxon. KQSMar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7