Bezwaren tegen internetbelasting
Weggebruikers moeten om Keiser heen
Schoonmaakbeurt voor Sony Center
Telewerk kan nadelig
uitwerken op carrière
Zorg FNV over schrappen chloortransporten
Dreiging van hogere
huizenbelasting blijft
financiën en economie
Werkloosheid Noorden gedaald
Staking textieldrukkerij Helmond
KLM verhoogt tarieven
Sociaal plan bij werf Biesbosch
Meestal binnen jaar nieuwe baan
Bedrijven VS zien niets in BTW over verkopen on line
Friesland is achterdochtig
over boekhouding Nuon
het bedrijf
WZ/t
/ZJL
wect wüzjisl 4^con
dnozjoisn,.
ffóouTt OO O^ /ZO f 'l^k
woensdag 14 juni 2000
GRONINGEN - De werkloosheid in Noord-Nederland is per
1 juni onder de tien procent van de beroepsbevolking gedo
ken. De werkloosheid in het noorden ligt nu 2,7 procent boven
het landelijk gemiddelde. Een j aar geleden lag die in het noor
den nog 3,5 procent hoger, blijkt uit cijfers van Arbeidsvoor
ziening Noord-Nederland.
Drente kent het laagste percentage werkloosheid van de
noordelijke provincies: 8,3. Het percentage is in Friesland 8,6
en in Groningen 12,4. ANP
HELMOND - De 45 werknemers van de Helmondse textielbe-
drukker Texdeco hebben gisterochtend het werk voor onbe
paalde tijd neergelegd. Zij zijn het niet eens met de afvloei
ingsregeling van de directie, meldt FNV Bondgenoten.
Texdeco gaat samen met de kleinere branchegenoot Betina
uit Goor (Overijssel). De directie wil de fabriek in Helmond
sluiten en de productie voortzetten in Overijssel. De vaste
werknemers is een baan in Goor aangeboden.
Volgens bestuurder C. van Bokkum van FNV Bondgenoten
willen de mensen uit Limburg niet naar Overijssel verhuizen.
Hij noemt de verhuispremie te mager. ANP
AMSTELVEEN - Vliegen met de KLM vanuit Nederland naar
bestemmingen in het buitenland wordt duurder. De lucht
vaartmaatschappij verhoogt de tarieven met ingang van 1 juli
met drie procent wegens de hoge brandstofprijzen. De KLM
heeft dit gisteren bekendgemaakt.
De tariefverhoging geldt ook voor de vluchten vanuit Neder
land van KLM's Amerikaanse partner Northwest. Het is de
tweede keer dit jaar dat de KLM de prijzen verhoogt. In febru
ari gingen de tarieven ook al met drie procent omhoog vanwe
ge de dure kerosine.
Volgens een KLM-woordvoerder loopt de Nederlandse lucht
vaartmaatschappij met haar tarieven internationaal 'groten
deels' in de pas met andere maatschappijen. ANP
DORDRECHT - Er komt een sociaal plan voor de bijna twee
honderd werknemers van de noodlijdende scheepswerf De
Biesbosch in Dordrecht. De directie en de vakbonden zijn dit
overeengekomen
Voor het sociaal plan is ongeveer twee miljoen gulden be
schikbaar. Van dit geld worden vertrekpremies en aanvullin
gen op uitkeringen betaald. De directie van De Biesbosch is er
niet in geslaagd een koper voor de scheepswerf te vinden die
nu op liquidatie afstevent. De verwachting is dat in de loop
van dit jaar de laatste reparatieklus wordt geklaard.
Voor Avio Bridge, het winstgevende onderdeel van de
scheepswerf, wordt nog gezocht naar een overnamekandi
daat. Avio Bridge maakt loopbruggen voor luchthavensANP
DEN HAAG - Ruim zeventig procent van de mensen die het
afgelopen jaar werkloos zijn geworden, zijn binnen het jaar
weer aan de slag gegaan. Dat blijkt uit de eerste cijfers die be
kend zijn geworden sinds de zogenoemde sluitende aanpak is
ingevoerd.
De sluitende aanpak houdt in dat alle nieuwe werklozen bin
nen twaalf maanden een aanbod krijgen voor een nieuwe
baan of opleiding. In Nederland moet in 2002 die aanpak gel
den voor alle nieuwe uitkeringsgerechtigden boven de 2 3 j aar.
In 1999 werd de sluitende aanpak voor het eerst ingevoerd.
Uit onderzoek blijkt volgens minister Vermeend (Sociale Za
ken) dat 10.000 extra mensen zijn bemiddeld. De meesten zijn
door de arbeidsbureaus geholpen. ANP
van onze redactie economie
NEW YORK - Het Amerikaanse
bedrijfsleven ziet niets in een
BTW-heffing op transacties via
Internet. Dat blijkt uit een on
derzoek van accountants- en
consultancybureau KPMG,
waaruit de Britse zakenkrant
5i Financial Times gisteren citeer-
i£ de.
p. Daarmee wijzen de onderne-
iC mingen indirect voorstellen van
Europees commissaris Bolke-
stein (Interne Markt) af om
BTW te vragen voor internet
verkopen. Brussel wil dat niet-
Europese bedrijven BTW gaan
betalen over de muziek, soft
ware en computerspelletjes die
zij via Internet aan de burgers in
de Europese Unie verkopen. Het
gaat om het downloaden tegen
betaling en niet om goederen die
via Internet worden besteld,
maar 'in natura' aan huis wor
den geleverd.
KPMG ondervroeg financiële
directeuren van 270 van de
tweeduizend grootste bedrijven
in de Verenigde Staten. De be
trokken bedrijven zijn actief in
diverse sectoren. Volgens twee
derde van de door KPMG on
derzochte bedrijven in de Ver
enigde Staten wordt het lastig
om internetbelastingen in te
voeren. Ruim eenderde denkt
dat belastingen een barrière
vormen voor het betreden van
buitenlandse markten.
Het plan van Bolkestein heeft
grote gevolgen voor bedrijven
buiten de EU die zaken doen
met klanten binnen de unie. Zij
moeten zich in minstens één lid
staat vestigen en daarmee BTW
in rekening brengen volgens het
tarief dat in die lidstaat geldt.
Amerikaanse bedrijven vrezen
dat de Europese Commissie de
belastingen gaat heffen om
Amerikaanse internetbedrijven
als melkkoe te gebruiken, juist
nu zij zich in Europa beginnen
te manifesteren.
Een adviescommissie van het
Amerikaanse congres wil het
moratorium op internetbelas
tingen verlengen tot 2006.
Daarover wordt later dit jaar
gestemd. Eind vorig jaar werd
daarover ook gesproken in
WTO-verband. Maar omdat een
ministerieel congres van de We
reldhandelsorganisatie in
Seattle mislukte, bleef ook hier
over overeenstemming uit.
Gevreesd wordt nu voor een
nieuwe Amerikaans-Europese
handelsoorlog. AP
Glazenwassers maken de ramen schoon van het Sony Center in Ber- Bovendien is voorzien in een plein van vierduizend vierkante meter,
lijn. In het gebouw wordt het Europese hoofdkantoor van de elek- dat schuil gaat onder glas en vrij toegankelijk is voor het publiek,
tronicagigant gevestigd. foto Fabrizio Bensch/RTR
van onze redactie economie
LEEUWARDEN - Het Fries
provinciebestuur heeft zware
kritiek op onderdelen van de
boekhouding van energiebe
drijf Nuon.
De provincie, zelf grootaan
deelhouder van Nuon, zal over
twee weken op de aandeelhou
dersvergadering opheldering
eisen over de vorige week gepre
senteerde jaarrekening.
In een brief aan de Statencom
missie voor algemene en econo
mische zaken stellen Gedepu
teerde Staten dat het een groot
struikelblok is dat Nuon zelf
niet genoeg inzicht heeft in de
verplichtingen die het bedrijf
aangaat. Dat roept de vraag op
in hoeverre de huidige admini
stratie betrouwbaar is.
Volgens de elektriciteitswet zou
Nuon voor het handels- en net
werkbedrijf afzonderlijke
boekhoudingen moeten hebben.
Dat is nu niet het geval. Fries
land vindt dat er zo snel moge
lijk een betrouwbaar systeem
moet komen, waarin duidelijk
wordt hoe het zit met manage
mentinformatie, fiscale infor
matie en gegevens voor de uit
voering en het toezicht van de
elektriciteitswet.
Uit de verklaring van accoun
tantskantoor Pricewaterhouse
Coopers bij de jaarrekening
blijkt dat de accountant geen
onrechtmatigheden is tegenge
komen.
Wat het sponsoren van Vitesse
betreft, vindt Friesland dat alle
financiële betrekkingen tussen
het bedrijf en de voetbalclub
binnen twee jaar moeten zijn
beëindigd, uitgezonderd het
normale sponsorschap. GPD
van onze redactie economie
AMSTERDAM - Het is verstan
dig niet langer dan de helft van
de werktijd thuis voor de baas te
werken. Anders verliest de
werknemer contact met het be
drijf. Dat kan bijvoorbeeld na
deel hebben voor de eigen loop
baan.
Deze en andere basisvoorwaar
den over telewerken staan in
een regeling die FNV Bondge
noten op papier heeft gezet. Het
succes van telewerken staat of
valt met goede afspraken, coiy
cludeert de bond.
ICT'ers willen dolgraag tele
werken. Dat scheelt hen uren
reistijd per week. De gemiddel
de werknemer in de automatise
ring reist dagelijks 51 minuten
(enkeltje), blijkt uit een eerder
onderzoek samen met het vak
blad Computable. Het voordeel
van telewerk is ook dat de mees
te werkers productiever zijn. Ze
laten zich minder afleiden dan
wanneer ze op kantoor zitten.
Maar een nadeel blijkt dat de te
lewerker zich sociaal geïsoleerd
voelt. Ook zijn de kansen op het
maken van carrière geringer.
De bond heeft geen keiharde re
gels opgesteld maar een aantal
(rand)voorwaarden op een rijtje
gezet. Zij heeft daarvoor be
staande regelingen bekeken en
overleg gevoerd met het Tele
werk Platform. Over vergoedin
gen en voorzieningen worden
werkgever en -nemer het meest
al wel eens. Maar probleem is
steeds om telewerkers in te pas
sen binnen de organisatie.
Veel hangt af van de werknemer.
Die legt afspraken vast en trekt
aan de bel als aanpassing nodig
is. ANP
van onze redactie economie
DELFZIJL - FNV-Ieden bij
Akzo Nobel in Delfzijl zijn ver
ontwaardigd over uitspraken
van burgemeester Wallage van
Groningen en andere regionale
politici die vraagtekens heb
ben geplaatst bij chloortrans
porten.
Volgens woordvoerder J. Wie-
renga van de bedrijfsafdeling
van FNV Bondgenoten komt de
werkgelegenheid van mogelijk
driehonderd mensen bij Akzo
Nobel in Delfzijl op de tocht te
staan als het transport wordt
gestopt.
Naar aanleiding van de ramp
in Enschede vroegen diverse
bestuurders in het noorden
zich af of de veiligheid van de
chloortransporten wel vol
doende is gewaarborgd. Bij
Akzo Nobel in Delfzijl en in
Hengelo wordt jaarlijks vijf
tigduizend ton chloor gepro
duceerd dat per trein voor
verdere verwerking naar Rot
terdam wordt vervoerd.
De milieubeweging verzet zich
al jaren tegen deze transporten
omdat daar te veel risico's aan
zouden kleven.
Volgens de FNV kan chloor
echter zeer veilig vervoerd
worden. Wieringa citeert het
voormalig Korps Vervoer Ge
vaarlijke Stoffen dat stelde dat
'een chloortrein zelfs van een
viaduct kan afrollen, en dan
nog kan er niets mis gaan'.
Volgens de FNV-afdelings-
voorzitter moeten de politici er
nu eens over ophouden voort
durend de chloortransporten
ter discussie te stellen. „Hou er
nu eens over op. Het is een klap
in het gezicht van alle mensen
die in het bedrijf werken.
Daaronder zijn ook zeer veel
PvdA-leden."
Afgelopen weekeinde maakte
Akzo Nobel bekend de chloor
transporten jaarlijks met tien
duizend tot twintigduizend
ton te verminderen. Het bedrijf
heeft hiertoe besloten omdat
de transporten erg duur zijn
door de uitgebreide veilig
heidsmaatregelen. ANP
door Alex Bogers
DEN HAAG - Na de zomer plof
fen de taxatierapporten van de
gemeente bij alle huiseigenaren
op de mat. Voor een groot deel
van de woningbezitters is dit
schrikken.
De woning is vermoedelijk flink
in waarde gestegen. Daardoor
stijgen automatisch een aantal
aan het huis gerelateerde belas
tingen. Protesteren tegen een te
hoge taxatie is mogelijk. Boven
dien lijkt de politiek in te zien
dat de lastenstijging wat te gor
tig wordt.
Vorig jaar zijn de gemeentes bij
na ongemerkt bezig geweest alle
koopwoningen te taxeren. Dat
moet, want met deze vaststel
ling van de waarde van de hui
zen, de zogenoemde WOZ-
waarde, stellen gemeente en be
lastingdienst de hoogte van on
der meer onroerendzaak-belas-
ting en het huurwaardeforfait
voor de komende vier jaar vast.
Vijf jaar geleden is de eerste
taxatieronde gehouden. Dat
had voor veel eigenaren desa
streuze effecten. Niet hun wo
ning bleek getaxeerd maar
bijvoorbeeld die van de volop
klussende achterbuurman.
De woning van buurman was
dus veel meer waard en de refe
rentiewoning voor het huizen
blok.
Nu is deze hogere taxatie niet
direct een probleem. Via een be
zwaarprocedure de bij gemeen
te, en later eventueel bij een van
de gerechtshoven, is een betere
taxatie afdwingbaar. Alleen
moet de 'verkeerd' aangeslagen
huiseigenaar gedurende de pro
cedure wel gewoon het te hoge
bedrag betalen. En die periode
kan lang zijn. Zo'n vierhon
derdduizend huiseigenaren gin
gen klagen bij de toch al overbe
zette Gerechtshoven. Nog
steeds zijn nog niet alle sinds
1997 aangespannen rechtsza
ken afgehandeld.
Bij de komende taxatie speelt
nog een ander probleem: de hui
zen zijn duurder geworden. In
1995, bij de vorige taxatie,
'deed' een woning nog bijna
240.000 gulden. Begin 1999 was
dat echter al bijna een ton meer
om eind 1999 in sommige delen
van het land zelfs te eindigen
boven de vierhonderdduizend
gulden. Op jaarbasis kunnen de
onroerend zaakbelasting en het
huurwaardeforfait daarom in
de periode 2001-2004 met dui
zend gulden stijgen ten opzichte
van de jaren 1997-2000.
Dat het ook echt zover komt, is
niet zeker. Een deel van de
Tweede Kamer en naar het er
naar uitziet ook het kabinet,
vindt een flinke stijging van het
huurwaardeforfait niet nodig.
Mocht door de gestegen huizen
prijzen de belasting stijgen, dan
gaat het huurwaardeforfait om
laag. Besluiten hierover worden
na de zomer genomen. GPD
doorTon van den Nouweland
MIDDELBURG - Veiligheid is het cen
trale thema bij wegwerkzaamheden.
Met die veiligheid verdient het nog jon
ge Keiser Verkeerstechniek BV de kost.
Het bedrijf, begonnen in Zeeland en
met vestigingen in het Brabantse Don
gen en het Limburgse Wessem, ont
werpt, verhuurt en plaatst afzettingen;
voornamelijk in de wegenbouw.
Vrijwel altijd loopt het goed af. Links
en rechts van de automobilist verschij
nen rood-witte markeringen langs de
snelweg. Volgens de borden moet de
snelheid terug naar negentig, naar ze
ventig. Dan wijst een verlichte pijl naar
het linkse wegvak, verderop liggen op
de rechterbaan gele plastic ribbels met
reflectoren. Waarschuwingsborden,
oranje knipperlichten. Tenslotte rechts
nog een zware, geparkeerde asfalt wa
gen. En pas dan mannen in oranje over
alls. „Hé, ze zijn hier aan het werk."
Stapsgewijs, haast vanzelf wordt de
automobilist in een keurslijf gedwon
gen. Maar er is over nagedacht. Het
aanbrengen van tijdelijke verkeers
maatregelen is een vak. „Bij elke centi
meter wetgeving komt een meter eigen
denkwerk", zegt R. Th. Hoogervorst,
directeur van Keiser Verkeerstechniek
in het kantoor van zijn Middelburgse
vestiging aan de Kleverskerkseweg.
Samen met de opdrachtgever en de
aannemer denkt Keiser mee bij het ont
werpen van de wegafzetting. Vervol
gens monteert het bedrijf die afzetting
volgens de normen van het CROW, het
nationale kenniscentrum voor verkeer,
vervoer en infrastructuur. Verder con
troleert en onderhoudt Keiser de afzet
ting en ruimen ze het geheel natuurlijk
ook weer op als de werkzaamheden
voorbij zijn.
„Wij doen in veiligheid", vat Hooger
vorst zijn activiteiten samen. „Veilig
heid voor de weggebruiker, voor de
wegwerkers en niet in de laatste plaats
voor onze eigen mensen. Want zij moe
ten tenslotte als eerste die drukke snel
weg op."
Keiser Verkeerstechniek lift mee op de
enorme omslag in het denken over we
genbouw, die momenteel nog steeds
doorwerkt bij de overheden. „De tijd
dat een gemeente nog zelf een bordje
Naam
Keiser Verkeerstechniek BV
Plaats
Middelburg
Opgericht
1997
Werknemers
15
Omzet
drie miljoen gulden
Directeur R. Th. H. Hoogervorst van
Keiser Verkeerstechniek: „Veilige
werkplek ontwerpen vóór er aan asfalt
wordt gedacht." foto Lex de Meester
schilderde en dat langs de weg plantte,
is voorgoed voorbij. Tegenwoordig
wordt allereerst gedacht over een veili
ge werkplek, pas daarna denken we
aan het leggen van asfalt. Die omslag is
begonnen bij Rij kswaterstaat en dringt
via provincies en grote gemeenten door
naar waterschappen en kleinere ge
meenten. Iedereen moet wennen aan de
nieuwe cultuur."
Hoogervorst maakt er geen geheim van
dat zijn bedrijf gestoeld is op die nieu
we wegenbouwcultuur. „We zijn in
1997 in Goes begonnen met een halve
man en een paar verkeersborden. Een
jaar later, inmiddels in Middelburg,
kwam er groei en structuur in. Vorig
jaar zijn we verder geprofessionali
seerd in Zeeland met meer mensen en
meer materiaal. Dat jaar zijn we ook in
Limburg begonnen. En toen we een
maal in Brabant bezig waren, hebben
we het bedrijf in Dongen vanwege de
sti'ategische ligging tussen Zeeland en
Limburg tot hoofdvestiging gemaakt.
Sinds vorig jaar zijn we enorm ge
groeid."
Hoogervorst verwacht dat het nog één
tot twee jaar duurt voordat het veilig-
heidsdenken in alle geledingen van de
civiele sector is doorgedrongen. Daar
na is er alleen nog maar groei te ver
wachten als de Nederlandse infra
structuur uitbreidt. „We zijn er op tijd
ingestapt en tegen die tijd moeten we
een plekje tussen de grote jongens als
Traffic Services, Hoka en Van der Lin
den hebben gevonden. Behalve die drie
landelijk opererende bedrijven heb je
nog enkele regionale en lokale ver
keerstechnische bedrijven. Wij willen
ergens tussen de landelijke en de regio
nale in komen te zitten."
Zeeuw
De kracht van Keiser Verkeerstechniek
schuilt in twee zaken: Service vanuit de
regio en flexibiliteit. Hoogervorst:
„Het klinkt misschien raar, maar ik
heb geleerd dat het zo werkt. Als een
Zeeuw ons bedrijf belt, wil hij door een
Zeeuw te woord worden gestaan. Ze
weten van elkaar waar ze het over heb
ben en kennen de situatie."
„Verder kan er bij ons veel. Het meeste
werk is ruim voorbereid, maar vaak
wordt er nog gebeld: 'Kan u niet even
Nou, dat kan. Een verkeersplan in één
dag? Kan ook. Je moet je inleven in de
klant. Als ik de weg open heb liggen,
moet daar een afzetting bij. Grijp ik
mis bij een bedrijf, dan ben ik daar me
teen weg."
Keiser Verkeerstechniek BV is ont
staan uit het Achterhoekse familiebe-
dijf Keiser. Dat deed in tijdelijke ver
keersmaatregelen en het begeleiden
van speciale transporten. Hoogervorst:
„Wij moesten verder het land in. We
hebben de kennis uit het familiebedrijf
meegenomen en de familie is aandeel
houder. Maar verder heeft onze BV
geen banden meer met de Achterhoek.
Net als zoveel bedrijven heeft ook Kei
ser moeite met het vinden van perso
neel. „We vragen ook veel van onze
mensen", geeft Hoogervorst toe. „We
hebben een heel platte organisatie. De
man die bij ons de weg opgaat, coördi
neert het werk, hij is uitvoeringsver
antwoordelijk en aanspreekpunt voor
de opdrachtgever. En verder moet hij
natuurlijk gewoon het materiaal neer
zetten. We stellen dan ook hoge eisen
aan onze mensen. Zowel tussen de
schouders als tussen de oren moet het
bij hen oké zijn."
„En ze moeten de situatie en zichzelf
kunnen beheersen", voegt hij er ge
haast aan toe.Want onze mensen wor
den dagelijks geconfronteerd met wat
ik ronduit verkeerscriminaliteit noem.
Ze rijden soms bewust op iemand in om
pas op het allerlaatste moment in de
remmen te gaan. Boos, omdat ze een
paar minuten verloren zijn."
(Advertentie)
"Nimm 2" vitaminesnoepjes
Sinaasappel- en citroenzuurtjes met
toegevoegde vitamines. J
Zak 150 gram J [A
van 2.19 voor l
■oxon.
KQSMar