M
hogere sferen
Winslet in
Geloof, hoop en liefde aan de teugel
Slimme horror in
Final Destination
Film 14 tlm 20 juni
VLISSIIMGEIM
Cine city
(Belbios 0900-9363)
Final Destination. Do. t/m di. 19.15 en 22 u.;
Three To Tango. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Drop Dead Gorgeous. Wo. 13.45,19.15 en 22 u., do. t/m di. 13.45,16.15
en 19 u.;
Air Bud 2. Wo. t/m di. 13.45en 16.15 u.;
Battlefield Earth. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
The Whole Nine Yards. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Deuce Bigalow. Wo. 16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19 en 21.45
House on Haunted Hill. Wo. 16.15,19.15 en 22 u., do. t/m di. 16.15 en 22
u.;
TheGladiator. Wo., do., zo., ma. en di. 13.45 en 20 u., vr. en za. 13.45,
18.45 en 22 u.; Story of Us. Wo. 19 u.;
Pokémon. (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Erin Brockovich. Wo. 19 en 22 u., do. t/m di. 16.15 en 19 u. (vr. nietom
16.15 u.);;
Stuart Little (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
The Green Mile. Wo. t/m di. 21 u.;
Kruimeltje. Wo. t/m di. 13.45 u.;
Lamerica. Vr. 16.15 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
All about my mother. Wo. 20.30 u.;
TheTalented mr. Ripley. Do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u.;
Holy Smoke. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u.
HULST
De Koning
(0114 312 030)
Final Destination. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u.,zo. 13.45,16.15 en
20u.,ma.endi.20u.;
Drop Dead Gorgeous. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 16.15 en 20 u.,
ma. en di. 20 u.;
AirBud2.Wo. 14u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u.,zo. 13.45 en 16.15u.;
The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. en
ma. 20 u.;
Deuce Bigalow, Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
TheGladiator. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19 en 22 u.,zo. 13.45,16.45en
20 u., ma. en di. 20 u.;
Erin Brockovich. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo., ma. en di.
20 u.;
Pokémon (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Scream 3. Wo. 20 u.;
Stuart Little (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.
't Beest
(0113 228 142)
The Texas Chainsaw Massacre. Di. 20.30 u.
GOES
TERINIEUZEIM
Porgy Bess
(0115-613293)
Geen voorstelling.
Ledeltheafter
(0117-452735/453377)
Geen voorstelling.
OOSTBURG
BERGENOP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
Three to tango. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.45 u., za. en zo. 14,18.45 en
21.45 u., ma. en di. 20 u.;
Deuce Bigalow. Vr. en za. 18.45 en 21.45 u., zo. 16.15,18.45 en 21.45 u.;
TheGladiator. Do. 20 u., vr. en za. 18.45en 21 u., zo. 14,18.45 en 21 u.,
ma. endi.20u.;
Pokémon (Ned.). Za. en zo. 14 u.;
Stuart Little (Ned.). Za. 14 u., zo. 14en 16.15 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
Angela's Ashes. Ma. en di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Final Destination. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u.,
ma. en di. 20 u.;
Air Bud 2. Wo., za. en zo. 14 u.,
Battlefield Earth. Wo. 20 u.;
The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u.,
zo,, ma. en di. 20 u.;
Pokémon (Ned.). Za. en zo. 16 u.;
Stuart Little (Ned.). Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 16 u., zo. 14 u.;
De Middelburgse kunstenaar Nico van den Boezem heeft
denaam van de expositieruimte GHL als uitgangspunt
genomen voor een expositie aldaar. GHL staat namelijk
voor geloof, hoop en liefde en zo heeft Van den Boezem de
installatie genoemd die hij in de voormalige school in de
Gravenstraat heeft gerealiseerd. Zoals gebruikelijk be
trekt hij de omgeving bij zijn werk en grijpt hij terug op
eerdere werken uit zijn eigen oeuvre.
door Ernst Jan Rozendaal
Op het eerste gezicht lijkt geen
sprake te zijn van één installa
tie, maar van een tentoonstel
ling met zes collage-achtige
werken. Het titel werk ligt
midden in het zaaltje. Drie
driehoekige blokken graniet
liggen als pijlen naar links,
naar voren en naar rechts op de
grond. Ze zijn verbonden door
een tuig met twee handvatten
die op een stoel liggen te wach
ten. Elke pijl heeft een aandui
ding gekregen. Inderdaad:
geloof, hoop en liefde. De sug
gestie is duidelijk. De bezoe
ker kan als het waren de leid
sels in de hand nemen om
geloof, hoop en liefde te men
nen. De kunst is natuurlijk die
drie dezelfde richting te laten
inslaan.
Het beeld is eenvoudig maar
sterk. Hët zet aan tot filosofe
ren over wezenlijke begrippen
in het leven. De kracht
van het beeld zorgt er wellicht
voor dat het even duurt voor
dat blijkt dat de andere wer
ken over hetzelfde thema
gaan. Duidelijk is wel dat ze
verwantschap hebben.
In de meeste beelden zit de te
genstelling tussen natuur en
cultuur en die tussen
stilstand en beweging. Boven
dien zijn herhaling en symme
trie veelgebruikte stijlmidde
len.
Torso
Liefde is een duidelijk thema
in de collage waarin pijl en
boog gedeeltelijk zichtbaar
zijn. Aan de wand is een gete
kende torso te zien, in een plat
te doos waarvan boven, als een
lijst, een enorme cirkel is uit
gezaagd. Daarin is een deel
van de pijl en een gespannen
boog te zien. Het werk verwijst
uiteraard naar de cupido die
zijn liefdespijlen afschiet,
maar is door het gebruik van
de echte boog toch ook veel
dreigender. Het contrast met
de scherpe pijl en de vleeskleu
rige torso is wel erg groot.
Schietlood
Aan dezelfde wand hangt een
nog dreigender collage. Op een
houten balk aan de muur lig
gen twee eekhoornhuiden met
neuzen naar elkaar toe. Vanaf
het plafond hangt een schiet
lood er precies tussen. Daar
mee verwijst Van den Boezem
naar een eerder werk dat hij
ooit maakte in de Vleeshal. De
symmetrie is opvallend, het
beeld is mooi. Thematisch
Installatie van Nico van den Boezem in de Middelburgse expositieruimte GHL.
foto DirkJan Gjeltema
wordt aangekoopt bij offerge-
bruiken. De eekhoorns liggen
er als offeranden - hedendaag
se echo's van het lams Gods
van Van Eyck - een verwijzing
naar geloof.
Twee andere beelden steunen
sterk op de herhaling. Ieder op
hun manier verenigen ze cul
tuur en natuur. Vanaf het mo
ment dat in drie witte pilaren
geknakte nekjes denkbaar
zijn, dringt zich de associatie
op met kraanvogels of pau
wen, terwijl het beeld toch
zeer abstract is. Het andere
beeld, vier pilaren die uitmon
den in twee leuningen waar
tussen een witte vacht is
gespannen, combineert steen
hard met streelzacht.
Het laatste werk is een twee
delig houten paneel. Een
rechthoekige plank met een
golvende onderkant heeft
daar - als een puzzelstukje -
een visvorm onder hangen.
Met krijt heeft Van den Boe
zem op de muur de golfbewe
gingen versterkt. Opnieuw
zijn er legio aanknopingspun
ten voor de interpretatie. Op
een eenvoudige manier ver
keert stilstand in het tegen
deel. De noties 'hout' en 'vis'
bieden de mogelijkheid ook in
dit beeld een link met geloof te
Expositie Nico van den
Boezem: t/m 23 juni in
GHL, Gravenstraat Middel
burg, vri-zo van 13-17 uur.
Gertjan Evenhuis exposeert in
de Lutherse kerk in Groede. De
exposant toont beelden, foto's
en zeefdrukken. De monumen
tale beelden zijn gemaakt van
de meestweerbarstige materia
len als granieten basalt.Te zien
tot 3 juli wo t/m zat 10-17 uur.
In de NH kerk in Groede is zater
dag 10 en maandag 12 juni een
aantal activiteiten georgani
seerd rond de expositie Kleder
drachten. Zo zal Piet Melis van
het Klederdrachtenmuseum
Zoutelande een toelichting ge
ven tentoongestelde drachten.
Theo Jordans geeft een steen-
drukdemonstratie. Te zien zat
en ma 11,00-17.00 uur, Daar
naast is een expositie te zien
met verschillende technieken
van Karnabi. Dagelijks geopend
vanaf 10.00 uur tot eind juni. In
De Drie Koningen exposeert
Jeanne Lammers aquarellen en
glas-in-loodramen. Tot eind ju
ni. In De Wildeman exposeert
W. v.d. Lee acryl en olieverven
van bloemstillevens. Tot eind ju
ni. Een deel van de opbrengst
van de exposities is bestemd
voor de restauratie van de NH
kerk in Groede.
In het voormalige gemeente
huis in St. Anna ter Muiden is
een expositie ingericht met
werk van drie vrouwelijke kun
stenaars. Digna Blaauw expo
seert keramiek, van Lieve de
Schepper zijn schilderijen, teke
ningen en aquarellen te zien en
Annette Hoogenboom toont sie
raden. Te zien tot 30 juni dage
lijks 11-12.30 en 14.00-18.00 uur,
ma. gesloten.
Barbara Jean en Wim de Maat
exposeren in Salon Chassé aan
de Gortstraatin Middelburg. On
der de titel Salon Chassé expo
seren Zeeuwse kunstenaars in
de Middelburgse sociëteit De
Vergenoeging, De tentoonstel
ling wordtzaterdag om 17.30 uur
geopend. De exposanten zijn
dan aanwezig om een toelich
ting op hun werk te geven. Bar
bara toont grafiek uit de jaren
tachtig en Wim de Maat expo
seert doeken in verschillende
technieken. Te zien iedere mid
dag tot eind juni.
In de Drukkery in Middelburg is
de expositie Tekenen is lachen
ingericht. Ruim honderd leerlin
gen van zes Middelburgse
scholen voor voortgezet onder
wijs bedachten en maakten in
totaal 232 cartoons. Zij deden
dat in het kader van het project
'Tekenen is lachen' dat door de
'Middelburgse Teeken Akade-
mie' in nauwe samenwerking
met de tekenleraren van die
scholen werd georganiseerd.
De tentoonstelling wordt op
donderdag om 16.30 uur op het
Binnenplein geopend door de
de Zeeuwse cartoonist Cor de
Jonge.
In de woonwinkel Brooymans
van de Gruiter exposeert Cham
tal Visser een foto-serie. De af
drukken op bariet zijn een on
derdeel van een reportage over
de inmiddels opgeheven machi
nefabriek Rogier Nerincx Rich
ter in Bergen op Zoom. Te zien
t/m 2 september ma. 12.20-18.00,
di t/m vri 9.30-18.00, do-avond
19.00-21.00, zat. 09.30-17.00.
In het atelier van Ronald Mullié
aan de Dorpsstraat in Gapinge
is een expositie ingericht met
werk van amateur-kunstenaars.
Voorzitter van Muziekvereni
ging Veere's Genoegen me
vrouw Bea Remmink opent vrij
dag de tentoonstelling om 20.00
uur Te zien vanaf zat. 17 juni t/m
21 juni 13.30 - 17.00 uur, zon ge
sloten.
Bewoners van zorgcentrum
Duinoord in Burgh-Haamstede
exposeren het werk dat zij tij
dens de teken-, schilder- en
boetseerlessen de afgelopen
weken hebben gemaakt. De les
sen werden gegeven door beel
dend kunstenares Emmy Alma.
Wethoudster P. Berrevoets
opent de tentoonstelling mor
gen, donderdag, om 10.00 uur.
Dagelijks te zien In de gangen
van hetverzorgingshuis.
Marian Scheele-Gosterwegel
exposeert haar werk in het
woonzorgcentrum in 's-Graven-
polder. De exposante toont por
trettekeningen. Te zien t/m 14
augustus tussen 08.00 - 18.00
Kate Winslet speelt een intense rol in Holy Smoke.
Na haar romantische hoofdrol in de meest succesvolle film
aller tijden - 'Titanic' - had Kate Winslet er voor kunnen
kiezen om jarenlang gemakzuchtig de kassa te laten rin
kelen op basis van haar wereldwijde naams- en gezichts
bekendheid. Maar de onmodieus mollige Engelse actrice
maakte met haar keuze van rollen na 'Titanic' duidelijk
dat haar hart eerder bij de onafhankelijke cinema ligt dan
bij grootscheepse Hollwoodproducties.
door Fritz de Jong
De eerste film die Winslet na
de zinkende-boot-film maak
te was het charmante en klein
schalige 'Hideous Kinky',
waarin ze een hippieachtige
moeder speelt die in de jaren
zeventig door exotisch Marok
ko doolt met haar twee doch
ters, op zoek naar nieuwe spi
rituele inzichten.
Ook in de dit jaar uitgekomen
productie Holy Smoke ver
keert Winslet in hogere sferen,
want als de Australische deer
ne Ruth Barron laat ze zich tij
dens een vakantie in India ver
leiden om zich te onderwerpen
aan een goeroe. Haar religieu
ze avontuur is echter van korte
duur, omdat de overbezorgde
ouders hun dochter onder val
se voorwendselen terug naar
huis lokken, waarna ze een
Amerikaanse expert inhuren
om haar te 'deprogrammeren'.
De expert heet R J. Waters en
wordt gespeeld door Harvey
Keitel, en de manier
waarop deze lieveling van de
hedendaagse cinefiel
in de film wordt geïntrodu
ceerd doet het beste vermoe
den.
Op de tonen van de stoere Neil
Diamond-song 'I am... I said'
arriveert P. J. op het vliegveld,
gehuld in een zwarte macho
outfit die ons vertelt dat we
hier te maken hebben met een
brok wilskracht en autoriteit.
Omdat de kijker inmiddels
heeft kunnen zien dat Ruth
ook nogal koppig is, belooft de
confrontatie tussen depro-
grammeur en bekeerling, die
zich drie dagen lang samen af
zonderen in een hutje midden
in de Australische woestijn,
voor flink wat vuurwerk te
gaan zorgen.
Emotioneel
In enkele losstaande scènes
wordt die verwachting ook in
gelost, want Winslet en Keitel
zijn twee bijzonder intense ac
teurs die hun gevoelens af en
toe in het bioscoopscherm lij
ken te willen branden. Het is
dan ook doodzonde dat de
emotionele lading van de af
zonderlijke scènes geheel niet
is ingebed in een geloofwaar
dige karakterontwikkeling.
Sterker nog: enkele cruciale
veranderingen in hun onder
linge relatie komen niet voort
uit de voortgaande machts
strijd, maar worden afge
dwongen door invloeden van
buitenaf.
Zo begint de emotionele af
weer van Ruth voor het eerst
scheuren te vertonen als ze ge
confronteerd wordt met een
video waarop de praktijken
van beruchte sekteleiders als
Charles Manson en David Ko-
resh aan de kaak worden
gesteld. De hierop volgende
huilbui van Ruth is hartver
scheurend en de informatie op
de videoband heeft een hoog
educatief gehalte, maar dra
matisch bewerkt deze ingreep
eeh averechts effect. Want
waarom, zo kun je je afvragen,
zou je een peperdure Ameri
kaanse expert bestellen, als
die ook gewoon die band op de
post had kunnen doen?
Alle kritiek neemt niet weg dat
er wel degelijk het een ander te
genieten overblijft voor be
wonderaars van Campions
voorgaande werk. Naast de
prachtige warme kleuren
waarmee het Australische
woestijnlandschap in beeld
wordt gebracht valt vooral de
lange titelsequentie op. In een
adembenemend staaltje van
pure visuele filmkunst zien we
Ruth in India veranderen van
een gewone toerist in een en
thousiaste volgeling van een
goeroe. Het is een schitterend
fragment dat je als kijker op
zadelt met het droevige gevoel
dat hier zo veel meer in had ge
zeten.
Holy Smoke: vr. t/m di. in
Schuttershof Middelburg.
Dè tienerhorrorfilm is weer net zo populair als halverwege
de jaren tachtig, ten tijde van slasher-series als 'Friday the
13th' en 'Halloween'. Niet alleen 'Scream 3' trok weken
lang volle zalen, geholpen door de grote naambekendheid
van de serie, ook 'The House on Haunted Hill' wist - on
danks vernietigende recensies - een groot publiek aan te
spreken.
door André Nientied
Final Destination mikt weer
wel duidelijk op het Scream-
publiek, met jonge acteurs en
een aan Scream gelieerd Tien
Kleine Negertjes-uitgangs
punt: wie legt het eerste het
loodje, wie blijft over? De aan
leiding voor de afvalrace is
zelfs voor dit genre verge
zocht, Een klas Amerikaanse
tieners arriveert op de lucht
haven voor een schoolreisje
naar Parijs. Nervositeit en op
winding heersen alom, maar
de vliegangst die Alex (Devon
Sawa) parten speelt slaat al
les. Als hij paniek zaait aan
boord van het vliegtuig wordt
hij afgevoerd, met nog een stel
druktemakers en een enkeling
die het ook benauwd krijgt.
Waarna het vliegtuig, kort na
het opstijgen, inderdaad ex
plodeert: Alex' angstige voor
gevoel blijkt juist, zijn angst
aanjagend realistisch in beeld
gebrachte rampvisioen is wer
kelijkheid geworden.
Maar dan gaat de verbeelding
van debuterend speelfilmre
gisseur Wong, die de kunst van
het kromdenken leerde als re
gisseur van The X-Files, pas
echt met de realiteit op de loop
Stel dat het wél de bedoeling
was dat iedereen bij de lucht -
ramp zou omkomen, en dat
Magere Hein - danig uit zijn
hum gebracht door deze spe
ling van het lot - de eigenwijze
scholieren persoonlijk een
huisbezoek ging brengen, om
ze alsnog met zijn zeis te laten
kennis maken?
Een bespottelijk idee, maar na
een paar eigenaardige onge
lukken onder de overlevenden
gaat de paranoïde Alex in deze
complottheorie geloven. Om
hem vervolgens tegen iedereen
die hij in de film tegenkomt te
ontvouwen, zodat de kijker er
langzaamaan ook van over
tuigd raakt. Dat heeft echter
meer met Wongs geraffineerde
regie dan met Alex' overtui
gingskracht te maken. Wong
weet elk 'ongeluk' zo inventief
in beeld te brengen dat de kij
ker zelf ook gaat twijfelen: is
er nu werkelijk sprake van tra
gische omstandigheden, of
helpt een of andere
hogere macht de dood een
handje?
Humor
Wong verliest daarbij de hu
mor niet uit het oog. Sommige
doodvonnissen speelt Wong zo
lang mogelijk uit, andere wor
den zo onverwachts voltrok
ken dat de bioscoopbezoeker
onwillekeurig uit zijn stoel zal
opveren. Dat alle acteurs even
weinig bekendheid genieten,
is in dit genre zeker een voor
deel: zo blijft het tot het eind
onzeker wie er weet te ont
snappen, al ontpopt Alex zich
wel steeds duidelijker als de
anti-held.
Final Destination bewijst dat
je met een slimme regie en een
consequent script ook een
spannende horrorfilm kan
maken met èen vergezocht uit
gangspunt. Want het gaat, ook
bij thrillers, niet zozeer om je
vertrekpunt, maar om je 'final
destination'.
Final Destination: te zien in
Cine City Vlissingen, De
Koning Hulst en Roxy Ber
gen op Zoom.
Ali Larter in Final Destination.
woensdag 14 juni 2000