Winslet in hogere sferen Geloof, hoop en liefde aan de teugel II Slimme horror in Final Destination Film Uk 14 t/m 20 juni VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) Final Destination. Do.t/mdi. 19.15.en 22 u.; Three To Tango. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.; Drop Dead Gorgeous. Wo. 13.45,19.15 en 22 u., do. t/m di. 13.45,16,15 en 19 u.; Air Bud 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Battlefield Earth. Wo. 13.45 en 16.15 u.; The Whole Nine Yards. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Deuce Bigalow. Wo. 16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19 en 21.45 u.; House on Haunted Hill. Wo. 16.15,19.15 en 22 u., do. t/m di. 16.15 en 22 The Gladiator. Wo., do., zo„ ma. en di. 13.45 en 20 u., vr. en za. 13.45, 18.45 en 22 u.; Story of Us. Wo. 19 u.; Pokémon. (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Erin Brockovich. Wo. 19 en 22 u., do. t/m di. 16.15 en 19 u. (vr. niet om 16.15 u.);; Stuart Little (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; The Green Mile. Wo. t/m di. 21 u.; Kruimeltje. Wo. t/m di. 13.45 u.; Lamerica. Vr. 16.15 u. Schuttershoftheater I (0118613482) All about my mother. Wo. 20.30 u.; TheTalented mr. Ripley. Do. 20.30 u„ vr. 22 u.,za. 19.30 u., zo. 20.30 u.; Holy Smoke. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u. fHULST De Koning (0114 312 030) Final Destination. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Drop Dead Gorgeous. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; AirBud2.Wo. 14u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u.,zo. 13.45en 16.15u.; The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. en nia. 20 u.; Deuce Bigalow. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Gladiator. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19 en 22 u., zo. 13.45,16.45 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Erin Brockovich. Wo. en do. 20 u.,vr. enza. 19.15 en 22 u., zo., ma. en di. 20 u.; Pokémon (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Scream 3. Wo. 20 u.; Stuart Little (Ned.). Wo. en za. 14 u.,zo. 13.45 u. 't Beest (0113 228142) The Texas Cbainsaw Massacre. Di. 20.30 u. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Geen voorstelling. Ledeltheater (0117-452735/453377) Geen voorstelling. OOSTBURG BERGEIM OP ZOOM Cinem actueel (0164 254 886) Three to tango. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.45 u., za. en zo. 14,18.45 en 21.45 u., ma. en di. 20 u.; Deuce Bigalow. Vr. en za. 18.45 en 21.45 u., zo. 16.15,18.45 en 21.45 u.; The Gladiator. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21 u.,zo. 14,18.45 en 21 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon (Ned.). Za. en zo. 14 u.; Stuart Little (Ned.).Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; Angela's Ashes. Ma. en di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) Final Destination. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. endi. 20 u.; Air Bud 2. Wo., za. en zo. 14 u., Battlefield Earth. Wo. 20 u.; The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo., ma. endi. 20 u.; Pokémon (Ned.). Za. en zo. 16 u.; Stuart Little (Ned.). Wo. 14u.,vr. 18.45 u., za. 14 en 16 u., zo. 14 u.; De Middelburgse kunstenaar Nico van den Boezem heeft de naam van de expositieruimte GHL als uitgangspunt genomen voor een expositie aldaar. GHL staat namelijk voor geloof, hoop en liefde en zo heeft Van den Boezem de installatie genoemd die hij in de voormalige school in de Gravenstraat heeft gerealiseerd. Zoals gebruikelijk be trekt hij de omgeving bij zijn werk en grijpt hij terug op eerdere werken uit zijn eigen oeuvre. door Ernst Jan Rozendaal Op het eerste gezicht lij kt geen sprake te zijn van één installa tie, maar van een tentoonstel ling met zes collage-achtige werken. Het titel werk ligt midden in het zaaltje. Drie driehoekige blokken graniet liggen als pijlen naar links, naar voren en naar rechts op de grond. Ze zijn verbonden door een tuig met twee handvatten die op een stoel liggen te wach ten. Elke pijl heeft een aandui ding gekregen. Inderdaad: geloof, hoop en liefde. De sug gestie is duidelijk. De bezoe ker kan als het waren de leid sels in de hand nemen om geloof, hoop en liefde te men nen. De kunst is natuurlijk die drie dezelfde richting te laten inslaan. Het beeld is eenvoudig maar sterk. Het zet aan tot filosofe ren over wezenlijke begrippen in het leven. De kracht van het beeld zorgt er wellicht voor dat het even duurt voor dat blijkt dat de andere wer ken over hetzelfde thema gaan. Duidelijk is wel dat ze verwantschap hebben. In de meeste beelden zit de te genstelling tussen natuur en cultuur en die tussen stilstand en beweging. Boven dien zijn herhaling en symme trie veelgebruikte stijlmidde len. Torso Liefde is een duidelijk thema in de collage waarin pijl en boog gedeeltelijk zichtbaar zijn. Aan de wand is een gete kende torso te zien, in een plat te doos waar van boven, als een lijst, een enorme cirkel is uit gezaagd. Daarin is een deel van de pijl en een gespannen boog te zien. Het werk verwijst uiteraard naar de cupido die zijn liefdespijlen afschiet, maar is door het gebruik van de echte boog toch ook veel dreigender. Het contrast met de scherpe pijl en de vleeskleu rige torso is wel erg groot. Schietlood Aan dezelfde wand hangt een nog dreigender collage. Op een houten balk aan de muur lig gen twee eekhoornhuiden met neuzen naar elkaar toe. Vanaf het plafond hangt een schiet lood er precies tussen. Daar mee verwijst Van den Boezem naar een eerder werk dat hij ooit maakte in de Vleeshal. De symmetrie is opvallend, het beeld is mooi. Thematisch Installatie van Nico van den Boezem in de Middelburgse expositieruimte GHL. foto DirkJan Gjeltema wordt aangekoopt bij offerge- bruiken. De eekhoorns liggen er als offeranden - hedendaag se echo's van het lams Gods van Van Eyck - een verwijzing naar geloof. Twee andere beelden steunen sterk op de herhaling. Ieder op hun manier verenigen ze cul tuur en natuur. Vanaf het mo ment dat in drie witte pilaren geknakte nekjes denkbaar zijn, dringt zich de associatie op met kraanvogels of pau wen, terwijl het beeld toch zeer abstract is. Het andere beeld, vier pilaren die uitmon den in twee leuningen waar tussen een witte vacht is gespannen, combineert steen hard met streelzacht. Het laatste werk is een twee delig houten paneel. Een rechthoekige plank met een golvende onderkant heeft daar - als een puzzelstukje - een visvorm onder hangen. Met krijt heeft Van den Boe zem op de muur de golfbewe gingen versterkt. Opnieuw zijn er legio aanknopingspun ten voor de interpretatie. Op een eenvoudige manier ver keert stilstand in het tegen deel. De noties 'hout' en 'vis' bieden de mogelijkheid ook in dit beeld een link met geloof te Expositie Nico van den Boezem: t/m 23 juni in GHL, Gravenstraat Middel burg, vri-zo van 13-17 uur. Gertjan Evenhuis exposeert in de Lutherse kerk in Groede. De exposant toont beelden, foto's en zeefdrukken. De monumen tale beelden zijn gemaakt van de meestweerbarstige materia len als granieten basalt. Te zien tot3juliwo t/m zat 10-17 uur. In de NH kerk in Groede is zater dag 10 en maandag 12 juni een aantal activiteiten georgani seerd rond de expositie Kleder drachten. Zo zal Piet Melis van het Klederdrachtenmuseum Zoutelande een toelichting ge ven tentoongestelde drachten. Theo Jordans geeft een steen- drukdemonstratie. Te zien zat en ma 11.00-17.00 uur. Daar naast is een expositie te zien met verschillende technieken van Karnabi. Dagelijks geopend vanaf 10.00 uur tot eind juni. In De Drie Koningen exposeert Jeanne Lammers aquarellen en glas-in-loodramen, Tot eind ju ni. In De Wildeman exposeert W. v.d. Lee acryl en olieverven van bloemstillevens. Tot eind ju ni. Een deel van de opbrengst van de exposities is bestemd voor de restauratie van de NH kerk in Groede. In het voormalige gemeente huis in St. Anna ter Muiden is een expositie ingericht met werk van drie vrouwelijke kun stenaars. Digna Blaauw expo seert keramiek, van Lieve de Schepperzijn schilderijen, teke ningen en aquarellen te zien en Annette Hoogenboom toont sie raden. Te zien tot 30 juni dage lijks 11-12.30 en 14.00-18.00 uur, ma. gesloten. Barbara Jean en Wim de Maat exposeren in Salon Chassé aan de Gortstraatin Middelburg. On der de titel Salon Chassé expo seren Zeeuwse kunstenaars in de Middelburgse sociëteit De Vergenoeging. De tentoonstel ling wordtzaterdag om 17.30 uur geopend. De exposanten zijn dan aanwezig om een toelich ting op hun werk te geven. Bar bara toont grafiek uit de jaren tachtig en Wim de Maat expo seert doeken in verschillende technieken. Te zien iedere mid dag tot eind juni, In de Drukkery in Middelburg is de expositie Tekenen is lachen ingericht. Ruim honderd leerlin gen van zes Middelburgse scholen voor voortgezet onder wijs bedachten en maakten in totaal 232 cartoons. Zij deden dat in het kader van het project Tekenen is lachen' dat door de 'Middelburgse Teeken Akade- mie' in nauwe samenwerking met de tekenleraren van die scholen werd georganiseerd. De tentoonstelling wordt op donderdag orrj 16.30 uur op het Binnenplein geopend door de de Zeeuwse cartoonist Cor de Jonge. In de woonwinkel Brooymans van de Gruiter exposeert Chan- tal Visser een foto-serie. De af drukken op bariet zijn een on derdeel van een reportage over de inmiddels opgeheven machi nefabriek Rogier Nerincx Rich ter in Bergen op Zoom. Te zien t/m 2september ma. 12.20-18.00, di t/m vri 9.30-18.00, do-avond 19.00-21.00, zat. 09.30-17.00. In het atelier van Ronald Mullié aan de Dorpsstraat in Gapinge is een expositie ingericht met werk van amateur-kunstenaars. Voorzitter van Muziekvereni ging Veere's Genoegen me vrouw Bea Remmink opent vrij dag de tentoonstelling om 20.00 uur.Te zien vanaf zat. 17 juni t/m 21 juni 13.30 - 17.00 uur, zon ge sloten. Bewoners van zorgcentrum Duinoord in Burgh-Haamstede exposeren het werk dat zij tij dens de teken-, schilder- en boetseerlessen de afgelopen weken hebben gemaakt. De les sen werden gegeven door beel dend kunstenares Emmy Alma. Wethoudster P. Berrevoets opent de tentoonstelling mor gen, donderdag, om 10.00 uur. Dagelijks te zien in de gangen van hetverzorgingshuis. Marian Scheele-Oosterwegel exposeert haar werk in het woonzorgcentrum in's-Graven- polder. De exposante toont por trettekeningen. Te zien t/m 14 augustus tussen 08.00 - 18.00 uur. 0£ De tienerhorrorfilm is weer net zo populair als halverwege de jaren tachtig, ten tijde van slasher-series als 'Friday the 13th' en 'Halloween'. Niet alleen 'Scream 3' trok weken lang volle zalen, geholpen door de grote naambekendheid van de serie, ook 'The House on Haunted Hill' wist - on danks vernietigende recensies - een groot publiek aan te spreken. Kate Winslet speelt een intense rol in Holy Smoke. Na haar romantische hoofdrol in de meest succesvolle film aller tijden - 'Titanic' - had Kate Winslet er voor kunnen kiezen om jarenlang gemakzuchtig de kassa te laten rin kelen óp basis van haar wereldwijde naams- en gezichts bekendheid. Maar de onmodieus mollige Engelse actrice maakte met haar keuze van rollen na 'Titanic' duidelijk dat haar hart eerder bij de onafhankelijke cinema ligt dan bij grootscheepse Hollwoodproducties. door Fritz de Jong De eerste film die Winslet na de zinkende-boot-film maak te was het charmante en klein schalige 'Hideous Kinky', waarin ze een hippieachtige moeder speelt die in de jaren zeventig door exotisch Marok ko doolt met haar twee doch ters, op zoek naar nieuwe spi rituele inzichten. Ook in de dit jaar uitgekomen productie Holy Smoke ver keert Winslet in hogere sferen, want als de Australische deer ne Ruth Barron laat ze zich tij dens een vakantie in India ver leiden om zich te onderwerpen aan een goeroe. Haar religieu ze avontuur is echter van korte duur, omdat de overbezorgde ouders hun dochter onder val se voorwendselen terug naar huis lokken, waarna ze een Amerikaanse expert inhuren om haar te 'deprogrammeren'. De expert heet RJ. Waters en wordt gespeeld door Harvey Keitel, en de manier waarop deze lieveling van de hedendaagse cinefiel in de film wordt geïntrodu ceerd doet het beste vermoe den. Op de tonen van de stoere Neil Diamond-song 'I am... I said' arriveert R J. op het vliegveld, gehuld in een zwarte macho outfit die ons vertelt dat we hier te maken hebben met een brok wilskracht en autoriteit. Omdat de kijker inmiddels heeft kunnen zien dat Ruth ook nogal koppig is, belooft de confrontatie tussen depro- grammeur en bekeerling, die zich drie dagen lang samen af zonderen in een hutje midden in de Australische woestijn, voor flink wat vuurwerk te gaan zorgen. Emotioneel In enkele losstaande scènes wordt die verwachting ook in gelost, want Winslet en Keitel zijn twee bijzonder intense ac teurs die hun gevoelens af en toe in het bioscoopscherm lij ken te willen branden. Het is dan ook doodzonde dat de emotionele lading van de af zonderlijke scènes geheel niet is ingebed in een geloofwaar dige karakterontwikkeling. Sterker nog: enkele cruciale veranderingen in hun onder linge relatie komen niet voort uit de voortgaande machts strijd, maar worden afge dwongen door invloeden van buitenaf. Zo begint de emotionele af weer van Ruth voor het eerst scheuren te vertonen als ze ge confronteerd wordt met een video waarop de praktijken van beruchte sekteleiders als Charles Manson en David Ko- resh aan de kaak worden gesteld. De hierop volgende huilbui van Ruth is hartver scheurend en de informatie op de videoband heeft een hoog educatief gehalte, maar dra matisch bewerkt deze ingreep een averechts effect. Want waarom, zo kun je je afvragen, zou je een peperdure Ameri kaanse expert bestellen, als die ook gewoon die band op de post had kunnen doen? Alle kritiek neemt niet weg dat er wel degelijk het een ander te genieten overblijft voor be wonderaars van Campions voorgaande werk. Naast de prachtige warme kleuren waarmee het Australische woestijnlandschap in beeld wordt gebracht valt vooral de lange titelsequentie op. In een adembenemend staaltje van pure visuele filmkunst zien we Ruth in India veranderen van een gewone toerist in een en thousiaste volgeling van een goeroe. Het is een schitterend fragment dat je als kijker op zadelt met het droevige gevoel dat hier zo veel meer in had ge zeten. Holy Smoke: vr. t/m di. in Schuttershof Middelburg. complottheorie geloven. Om hem vervolgens tegen iedereen die hij in de film tegenkomt te ontvouwen, zodat de kijker er langzaamaan ook van over tuigd raakt. Dat heeft echter meer met Wongs geraffineerde regie dan met Alex' overtui gingskracht te maken. Wong weet elk 'ongeluk' zo inventief in beeld te brengen dat de kij ker zelf ook gaat twijfelen: is er nu werkel ij k sprake van tra gische omstandigheden, of helpt een of andere hogere macht de dood een handje? Humor Wong verliest daarbij de hu mor niet uit het oog. Sommige doodvonnissen speelt Wong zo lang mogelijk uit, andere wor den zo onverwachts voltrok ken dat de bioscoopbezoeker onwillekeurig uit zijn stoel zal opveren. Dat alle acteurs even weinig bekendheid genieten, is in dit genre zeker een voor deel: zo blijft het tot het eind onzeker wie er weet te ont snappen, al ontpopt Alex zich wel steeds duidelijker als de anti-held. Final Destination bewijst dat je met een slimme regie en een consequent script ook een spannende horrorfilm kan maken met een vergezocht uit gangspunt. Want het gaat, ook bij thrillers, niet zozeer om je vertrekpunt, maar om je 'final destination'. Final Destination: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Ber gen op Zoom. door André lUientied Final Destination mikt weer wel duidelijk op het Scream- publiek, met jonge acteurs en een aan Scream gelieerd Tien Kleine Negertjes-uitgangs punt: wie legt het eerste het loodje, wie blijft over? De aan leiding voor de afvalrace is zelfs voor dit genre verge zocht. Een klas Amerikaanse tieners arriveert op de lucht haven voor een schoolreisje naar Parijs. Nervositeit en op winding heersen alom, maai de vliegangst die Alex (Devon Sawa) parten speelt slaat al les. Als hij paniek zaait aan boord van het vliegtuig wordt hij afgevoerd, met nog een stel druktemakers en een enkeling die het ook benauwd krijgt. Waarna het vliegtuig, kort na het opstijgen, inderdaad ex plodeert: Alex' angstige voor gevoel blijkt juist, zijn angst aanjagend realistisch in beeld gebrachte rampvisioen is wer kelijkheid geworden. Maar dan gaat de verbeelding van debuterend speelfilmre gisseur Wong, die de kunst van het kromdenken leerde als re gisseur van The X-Files, pas echt met de realiteit op de loop. Stel dat het wél de bedoeling was dat iedereen bij de lucht- ramp zou omkomen, en dat Magere Hein - danig uit zijn hum gebracht door deze spe ling van het lot - de eigenwijze scholieren persoonlijk een huisbezoek ging brengen, om ze alsnog met zijn zeis te laten kennis maken? Een bespottelijk idee, maar na een paar eigenaardige onge lukken onder de overlevenden gaat de paranoïde Alex in deze Ali Larter in Final Destination.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 37