Fietsers gevaar op Zeelandbrug
PZC
Weerzien met honderdjarige YE 36
Nieuwe natuur Rammekensduinen
Provincie overweegt
extra steun voor
groei van Klaverblad
zeeland
17
Verbod tijdens reconstructie wordt op grote schaal genegeerd
Verkeers- en
vervoersplan
lijkt Zeeland
te vergeten
Verkeer gestremd bij Bruinisse
Haringvangst kan gelijk blijven
Trio snuffelt rond in leeg hotel
Klant grijpt taxichauffeur bij keel
Wietkwekerij opgerold in Goes
Drankrijder trekt spoor vernieling
Zes Blauwe
Vlaggen
uitgereikt
Delscher
gaat
verhuizen
Mode
dinsdag 6 juni 2000
sbw
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De politie
moet strenger optreden tegen
fietsers op de Zeelandbrug. On
danks het tijdelijke fietsverbod,
ingesteld in verband de recon
structie van de brug, maken
aanzienlijke aantallen wielrij
ders toch gebruik van deze ver
binding tussen Noord-Beve
land en Schouwen-Duiveland.
Dat leidt tot gevaarlijke situa
ties.
WD-Statenlid H. van Geesber-
gen kaartte de kwestie maandag
aan in de provinciale commissie
verkeer en vervoer. Als regelma
tige gebruiker van de Zeeland
brug - per auto wel te verstaan -
wordt hij menigmaal gecon
fronteerd met fietsers die zich
MIDDELBURG - De Staten
commissie verkeer en vervoer is
er niet gerust op dat Zeeland
voldoende aan zijn trekken
komt in het Nationaal verkeers-
en vervoersplan. Dit plan, dat
wordt voorbereid door de mi
nister van Verkeer en Water
staat, lijkt vooral toegesneden
te zijn op de Randstad. Om tot
een reactie op het plan te komen,
treden Zeeland, Noord-Brabant
en Limburg gezamenlijk op.
Verscheidene commissieleden
betwijfelden maandag of de so
lidariteit tussen deze drie pro
vincies stand houdt als het op
het verdelen van de buit aan
komt. De alliantie legt de na
druk op de betekenis die de drie
provincies samen hebben voor
de Nederlandse economie. Voor
Zeeland zijn opgesomd het ha
venschap Zeeland Seaports, de
Zeeuwse T (de verbinding van
Vlissingen/Middelburg naar
Goes en - via de Westerschelde-
tunnel - naar Terneuzen), de
noordelijke Zoomweg (A4), die
de wegtransportstromen tussen
Rotterdam en Antwerpen om
Zeeland heen moet leiden en de
verbetering van het goederen
vervoer per spoor.
niets aantrekken van het verbod
en onverstoorbaar naar de an
dere kant van de Oosterschelde
blijven pedaleren. Daarmee
hinderen ze het autoverkeer op
de door de werkzaamheden toch
al versmalde rijbaan.
Toerfietsers
Laatst zat Van Geesbergen op de
brug achter een peloton Belgi
sche toerfietsers, compleet met
volgwagen.
De capriolen die zij uithaalden,
waren aanleiding voor het Sta
tenlid te vragen om striktere
maatregelen. Van Geesbergen:
„Er zijn nog wel snelheidscon
troles voor het autoverkeer op
de Zeelandbrug, maar die zijn
nauwelijks zinvol, omdat je
toch nauwelijks harder kunt rij
den dan 50 kilometer per uur. De
aandacht kan beter worden ver
legd naar fietsers die het verbod
negeren."
Gedeputeerde J. Hennekeij
(WD, verkeer en vervoer)
meende dat zowel de handha
ving van de maximum snelheid
als de naleving van het fietsver
bod moeten worden gecontro
leerd. De overtredingen die Van
Geesbergen signaleerde, waren
niet van hem. „Dergelijke gelui
den horen we ook van medewer
kers van de provincie en van de
aannemers die op de brug aan
het werk zijn." Hennekeij legde
uit dat de politie zelf bepaalt
welke controles worden uitge
voerd. „We zullen in elk geval de
afzetting van de brug voor het
fietsverkeer verbeteren en de
politie vragen overtreders aan
te pakken. Ik hoop dat het niet
nodig is dat er eerst iets ge
beurt."
Stremmingen
De Zeelandbrug zal in de nach
ten van woensdag 7 op donder
dag 8 juni en van donderdag op
vrijdag 9 juni gestremd zijn voor
al het wegverkeer. Tussen mid
dernacht en vijf uur 's ochtends
is de brug afgesloten. Ook de
nacht van maandag 19 juni op
dinsdag 20 juni tot en met die
van vrijdag 23 op zaterdag 24
juni is de brug gestremd. Bij de
Zeelandbrug en toeleidingswe-
gen worden informatieborden
geplaatst en er is een omrij route
aangegeven via de stormvloed
kering. Ambulances kunnen in
dien dat noodzakelijk is passé
Het natuurgebied Rammekensduinen.
foto Ruben Oreel
door Ab van der Sluis
RITTHEM - Gedeputeerde G.
de Kok (natuur- en landschap)
heeft maandag bij Ritthem het
eerste buitendijkse natuur
compensatieproject in ge
bruik genomen. De Ramme
kensduinen zijn aangelegd als
tegenhanger van de verdie
ping van de Westerschelde. De
inrichting gebeurde door het
waterschap Zeeuwse Eilan
den, die daarvoor het vrijko
mende zand uit een slibdepot
gebruikte.
Door verdieping van de vaar
geul van de Westerschelde
gaat ongeveer driehonderd
hectare verloren aan ondiep
water, schorren en slikken.
Om dat verlies te compense
ren, wordt een natuurcompen
satieprogramma uitgevoerd.
De overheden zijn overeenge
komen dat een aantal nieuwe
binnen- en buitendijkse na
tuurgebieden wordt aange-
legd.
Het voormalige slibdepot bij
Rammekens en het aangren
zende terrein dat met struweel
was beplant, is door het water
schap heringericht. Het groot
ste deel van de kosten van ruim
twee ton is betaald uit het na
tuurcompensatieprogramma.
Het struweel en het depot wer
den verwijderd. Met het vrij
komende zand zijn duinen
aangelegd. Tussen de duinen
en de Westerschelde is nu een
strandvlakte te zien, die door
middel van twee kleine sluf
ters in verbinding staat met de
Westerschelde. Zo zijn de
Rammekensduinen ontstaan,
een gebied waar zoutplanten
kunnen groeien en waar vogels
uit het Westerscheldegebied
kunnen broeden.
Het natuurcompensatiepro
gramma moet leiden tot een
groenere, mooiere, schonere en
blauwere Westerschelde en
omgeving, vond De Kok. Hij
kondigde aan meer natuur
projecten te willen.
,,Ik heb daartoe het initiatief
genomen om de gemeenten en
de waterschappen te vragen of
zij meer mogelijkheden zien
om tot meer binnendijkse na
tuurgebieden te komen. Men
heeft daar ja op gezegd. Obk de
staatssecretaris staat er achter
mits er voldoende draagvlak
is. Ik hoop daarbij op een goed
debat, want de Westerschelde
is het meer dan waard."
Wethouder L. C. Poppe-de
Looff greep de opening aan om
te pleiten voor opwaardering
van het Rammekensgebied.
„Zoals een bezoekerscentrum,
goede parkeergelegenheid,
toiletten, een gids die tekst en
uitleg geeft, een plek voor een
hapje en een drankje, plaatsen
waar mensen kunnen picknic
ken of barbecuen. Ik heb het
gevoel dat het een utopie is.
maar je zou er zoveel meer van
kunnen maken."
Zij riep de beheerder op met
creatieve oplossingen te ko
men.
BRUINISSE - Het verkeer op de N59 raakte maandagmiddag
bij de brug van Bruinisse langdurig gestremd. Als gevolg van
een storing in het bedieningsmechanisme bleef de brug tussen
12.09 uur en 13.10 uur open staan, zodat zowel op de Greve-
lingendam als aan de kant van Bruinisse zeer lange files ont
stonden. De dienstregeling voor de bussen van streekver-
voersmaatschappij Connexxion liep danig in de war. Voor
sommige reizigers ontstonden er wachttijden van meer dan
een uur. De storing in het mechanisme ontstond tijdens de
overschakeling van het oude naar het nieuwe bedieningsge
bouw bij de brug over de sluis.
DEN HAAG - Nederlandse vissers mogen volgend j aar net zo
veel haring uit de Noordzee halen als dit jaar. Het aantal vol
wassen haringen in de Noordzee is volgens internationale vis
serijbiologen weer groot genoeg om 300.000 ton te vangen in
2001. Toch is de haringstand nog niet op het gewenste niveau.
Die zou voor alle zekerheid (als de haring zich een aantal jaren
slecht voortplant) 1,3 miljoen ton groot moeten zijn. De huidi
ge volwassen haringstand wordt geschat op 900.000 ton. De
haringvangst kan, aldus de visserijbiologen, toch op peil blij
ven, omdat in 1998 erg veel haringen zijn geboren. Dankzij dit
goede geboortejaar zal de haringstand bij eenzelfde visserij-
druk vanzelf groeien. De Europese visserijministers beslissen
eind dit jaar definitief over het haringquotum, waarvan een
groot deel is bestemd voor Nederlandse vissers.
VLISSINGEN-Een 17-jarige Vlissinger en twee jongens van
18 en 19 jaar uit Middelburg zijn zondagavond op de Nolle-
dijk in Vlissingen aangehouden. De jongens waren 's avonds
met nog twee andere personen in een leegstaand hotel in Vlis
singen. Zodra ze de politie zagen, sloegen ze op de vlucht. De
drie aangehouden jongens kregen een boete van zestig gul
den.
VLISSINGEN - Een conflict tussen een taxichauffeur en een
klant is zondagavond uitgedraaid op gewelddadigheden.
Tussen 21,30 en 21.45 uur pikte de taxi de man op in de Ka
naalstraat in Oost-Souburg. Tijdens de rit maakte de klant
beledigende opmerkingen en bij aankomst op zijn bestem
ming in Bossenburgh weigerde hij te betalen. Hij bedreigde de
taxichauffeur en greep hem bij de keel. De taxichauffeur wist
hem uiteindelijk te bedaren en zover te krijgen dat hij de reke
ning betaalde.
GOES - De politie heeft maandag in Goes weer een wietkwe-
kerijtje opgerold. Het was gevestigd op de zolder van een wo
ning. Alle vijftig planten, lampen en vochtregulerende appa
ratuur werden in beslag genomen.
YERSEKE - De politie heeft maandagmorgen vroeg een Yers-
ekenaar in zijn woning aangehouden die even te voren met
veel te veel drank op, een spoor van vernieling door Kloetinge
had getrokken. In zijn auto op weg naar huis. ramde de 41-ja-
rige Yersekenaar eerst de wand van een viaduct op de Braan-
jenweg. Daarna een lantaarnpaal, een serie bermpaaltjes en
een hectometerpaalBij het blazen bleek dat de man minstens
vier keer meer had gedronken, dan is toegestaan. Hij is zijn
rijbewijs kwijt, zijn auto is vernield en hij moet voor de rech
ter verschijnen. De Yersekenaar bleef ongedeerd.
VLISSINGEN - Zeeland heeft
zes Blauwe Vlaggen ontvangen
voor schone stranden en nog
eens acht kwaliteitskeurmer
ken voor jachthavens. Opval
lende afvaller is het strand bij
Dishoek. Dat kwam dit jaar niet
in aanmerking voor de vlag. Het
aantal Zeeuwse jachthavens
met een Blauwe Vlag steeg.
De Blauwe Vlaggen worden toe
gekend aan beheerders en ex-
ploitaten van de stranden en
jachthavens. Zij moeten vol
doen aan een aantal criteria,
waaronder uitstekende zwem
waterkwaliteit, schoon strand,
goede sanitaire en afvalvoorzie-
ningen, veiligheid en activitei
ten op het gebied van natuur en
milieu. Jachthaven moeten over
schoon water beschikken.
Door controles tijdens het sei
zoen en op basis van schriftelij
ke informatie wordt elk jaar
gekeken of de stranden en jacht
havens voldoen aan de eisen.
Voor de stranden zijn de eisen
dit jaar opnieuw verscherpt.
Het gaat om strengere eisen op
het gebied van reddingsbriga
des en reddingsmateriaal en
toegankelijkheid van het strand
voor gehandicapten. Later dit
jaar worden de criteria voor de
jachthavens opnieuw beoor
deeld. De jachthavens die dit
jaar een Blauwe Vlag hebben
gekregen, voldoen al aan de
voorgestelde nieuwe criteria.
De Blauwe Vlaggen werden
maandag in Den Helder uitge
reikt door het Kamerlid W. Voü-
te-Drost. Voor Zeeland waren er
keurmerken voor de stranden
van Renesse en Westenschou-
wen op Schouwen-Duiveland
en voor de stranden van Oostka-
pelle, Domburg, Westkapelle en
Zoutelande, allemaal in de ge
meente Veere. Vlaggen waren er
verder voor de jachthavens in
Brouwershaven, Scharendijke
Bruinisse en Burghsluis op
Schouwen-Duiveland, Delta
Marina, Roompot Marina en
jachthaven Oosterschelde op
Noord-Beveland en de jachtha
ven in Wemeldinge. Ook Port
Zélande op Goeree kreeg een
vlag.
De Zeeu ws-Vlaamse gemeenten
Oostburg en Sluis-Aardenburg
doen met hun stranden niet mee
in de race om de Blauwe Wim
pel. Volgens Oostburg zijn de
vereisten 'tebewerkelijk'.
In Europa ontvangen jaarlijks
ruim 2500 jachthavensen stran
den in 21 landen de Blauwe
Vlag. De keurmerken worden
toegekend door een onafhanke
lijke milieuorganisatie.
Het gezelschap aan dek van de YE 36 (vlnr) Andries Verschuure, burgemeester Verbree, commissaris Van Gelder en geheel rechts stichtingsbestuurder J. Hendriksen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Inqrid Huibers
YERSEKE - Voor oud-vissers
en Yersekenaren Andries Ver
schuure (93) en Arjaan Pekaar
(83) was het maandagochtend
aan boord van de YE 36 even
thuiskomen. Beiden hebben ja
renlang met de historische
hoogaars op mosselen gevist. De
twee waren maandagmorgen
door de Stichting Behoud
Hoogaars uit Vlissingen uitge
nodigd om het honderdjarig be
staan van het schip te gedenken.
Het bereiken van die mijlpaal
werd gevierd met de overhandi
ging van een speciaal aan het
schip gewijd nummer van het
stichtingsblad Consent. Com
missaris van de koningin W. T.
van Gelder reikte in zijn rol van
beschermheer van de stichting
het eerste exemplaar uit aan
burgemeester A. Verbree van de
gemeente Reimerswaal
Hoewel Veere de thuishaven van
de YE 36 is, deed het schip giste
ren speciaal voor de gelegen
heid de Beatrixhaven in Yerseke
aan. De YE 36 is de laatste nog
varende Zeeuwse visserman
hoogaars. Een schip met een
open kuip om de netten in bin
nen te kunnen halen.
De vijftien meter lange houten
hoogaars wordt in 1900 op het
eilandTholen gebouwd. Garna-
lenvisser Jan Bliek uit Veere
doopt de VE 13 vervolgens
'Vrouwe Anthonie'Via de eveiv-
eens uit Veerse afkomstige San-
der Minneboo, wordt het schip
in 1931 aan Yersekenaar Arjaan
Pekaar verkocht. Die laat de
hoogaars omdopen tot 'De Drie
Gebroeders'. Het schip krijgt
het nummer YE 114,
,,Ik was de jongste van de drie
gebroeders", zegt Pekaar trots.
Hij zoekt in het tijdschrift me
teen naar een foto waarop zijn
vader, bijgenaamd de Boeie,
omstreeks 1920 druk met man
den vol oesters in de weer is.
Uiteindelijk blijft het schip
maar een paar jaar in handen
van de familie
„We stapten over op staal", legt
Pekaar uit. Zo wordt de hoog
aars in 1935 overgedaan aan
Adriaan Verschuure die het
schip naar zjjn zoon Andries Ja
cob vernoemt. Dan wordt ook
het huidige nummer YE 36 op de
romp geschilderd.
Mooi
Verschuure kijkt er dik zestig
jaar later nog met gemengde ge
voelens op terug. „Ik voer als
werktuigbouwkundige op de
grote vaart", vertelt hij glim
mend. „Dat vond ik mooi, dat
was mijn baan." Toen hij in de
crisisjaren ontslagen werd,
kwam hij tot zijn spijt bij zijn
vader op het schip terecht Toch
bleef Verschuure tot zijn pensi
oen op mossels en oesters vissen.
In 1968 verkocht hij de hoog
aars.
In 1990 wordt de YE 36 overge
dragen aan de (dan net opge
richte) Stichting Behoud Hoog
aars. Een club die behalve drie
eigen schepen een aantal (parti
culiere) hoogaarzen en hengsten
beheert.
„Dat is nog niet zo eenvoudig",
vertelt stichtingsbestuurder
Jan Hendriksen, die hoopt met
het speciaal aan de YE 36 gewij
de nummer van Consent vooral
de Yersekenaren enthousiast te
maken voor het eigen maritieme
erfgoed. „Het zou al leuk zijn als
het dorp wat geld in de stich-
tingskas zou storten", zegt hij.
Ook Verbree roept de dorpelin
gen in het blad op de handen in
een te slaan voor het behoud van
de hoogaars. Ook een ereplaats-
je in de haven lijkt hem wel wat.
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - De provincie
schiet mogelijk Het Klaverblad
te hulp als de Zeeuwse koepel
van patiëntenorganisaties om
meer geld vraagt om de organi
satie uit te breiden. Volgens een
onderzoeksbureau is het secre
tariaat wegens structurele over
belasting aan uitbreiding toe.
De Statenfracties van VVD en
D66 willen dat de provincie Het
Klaverblad tegemoet komt.
WD-woordvoerster C. Koster
zei maandag in de commissie
welzijn van Provinciale Staten
dat Het Klaverblad met extra
geld voor de secretariële proble
men 'weer wat gemakkelijker
en soepeler' kan draaien. R.
Bastiaanse van de D66-een-
mansfractie wil dat de koepel
van zes Zeeuwse patiënten- en
consumentenorganisaties meer
geld krijgt om het management
te versterken. Het Klaverblad
krijgt jaarlijks al ongeveer an
derhalf miljoen aan provinciale
subsidie.
Als het Klaverblad geld denkt
nodig te hebben om zijn taken
beter te kunnen uitvoeren, wil
ook de PvdA dat de provincie
bijspringt. „Maar laat Het Kla
verblad dat eerst zelf maar eens
aangeven", aldus PvdA-woord-
voerder G. Bosman. „Het is
echter de vraag of het ambitie
niveau van Het Klaverblad bin
nen het huidige budget kan
worden gerealiseerd." Gedepu
teerde G. de Kok (PvdA, Volks
gezondheid) vindt dat uit het
onderzoek naar de activiteiten
van Het Klaverblad blijkt dat
het 'op de goede weg is'. „Maar
er zijn nog wel impulsen nodig",
aldus De Kok. „Misschien dat
de provincie nog met initiatie
ven komt."
Volgens de gedeputeerde loopt
de patiëntenbelangenbeharti-
ging in Zeeland voor op die in
Limburg en Brabant. „Maar het
kan altijd nog assertiever en be
ter." Het onderzoek naar het
functioneren van de koepelor
ganisatie heeft aangetoond dat
Het Klaverblad in de drie jaar
van zijn bestaan nog geen ge
lijkwaardige gesprekspartner
voor zorginstellingen en zorg
verzekeraars is. Het onder
zoeksbureau adviseert een dui
delijke keuze voor beïn vloeding
van beleid of voor ondersteu
ning van de vrijwilligers van de
deelorganisaties te maken.
Reden
De PvdA-Statenfractie wenst
een 'sterke centrale organisatie'
voor beleidsbeïnvloeding.
Woordvoerder Bosman: „Dat is
de reden waarom Het Klaver
blad is opgericht." Volgens ge
deputeerde De Kok is het onver
mijdelijk dat Het Klaverblad
een 'voor- en achterkant' heeft.
„Dat is tegelijkertijd z'n kracht
en zwakte.
Ze moeten naar het evenwicht
zoeken." Bastiaanse (D66) gunt
Het Klaverblad tijd om te ver
beteren. „Het Klaverblad is met
het dienen van twee heren in een
spagaat beland. En als je daar
niet in geoefend bent, veroor
zaakt dat pijn op gevoelige
plaatsen."
Advertentie
Voordat dit plaats zal vinden
hebben wij voor u
Aantrekkelijke kortingen
i op al onze merken.
U bent van harte welkom.
Delscher Mode Lange Vors;straac 12