Fietsers gevaar op Zeelandbrug PZC Weerzien met honderdjarige YE 36 Nieuwe natuur Rammekensduinen Provincie overweegt extra steun voor groei van Klaverblad zeeland 17 Verbod tijdens reconstructie wordt op grote schaal genegeerd Verkeers- en vervoersplan lijkt Zeeland te vergeten Verkeer gestremd bij Bruinisse Haringvangst kan gelijk blijven Trio snuffelt rond in leeg hotel Klant grijpt taxichauffeur bij keel Wietkwekerij opgerold in Goes Drankrijder trekt spoor vernieling Zes Blauwe Vlaggen uitgereikt Delscher gaat verhuizen Mode dinsdag 6 juni 2000 sbw door Ben Jansen MIDDELBURG - De politie moet strenger optreden tegen fietsers op de Zeelandbrug. On danks het tijdelijke fietsverbod, ingesteld in verband de recon structie van de brug, maken aanzienlijke aantallen wielrij ders toch gebruik van deze ver binding tussen Noord-Beve land en Schouwen-Duiveland. Dat leidt tot gevaarlijke situa ties. WD-Statenlid H. van Geesber- gen kaartte de kwestie maandag aan in de provinciale commissie verkeer en vervoer. Als regelma tige gebruiker van de Zeeland brug - per auto wel te verstaan - wordt hij menigmaal gecon fronteerd met fietsers die zich MIDDELBURG - De Staten commissie verkeer en vervoer is er niet gerust op dat Zeeland voldoende aan zijn trekken komt in het Nationaal verkeers- en vervoersplan. Dit plan, dat wordt voorbereid door de mi nister van Verkeer en Water staat, lijkt vooral toegesneden te zijn op de Randstad. Om tot een reactie op het plan te komen, treden Zeeland, Noord-Brabant en Limburg gezamenlijk op. Verscheidene commissieleden betwijfelden maandag of de so lidariteit tussen deze drie pro vincies stand houdt als het op het verdelen van de buit aan komt. De alliantie legt de na druk op de betekenis die de drie provincies samen hebben voor de Nederlandse economie. Voor Zeeland zijn opgesomd het ha venschap Zeeland Seaports, de Zeeuwse T (de verbinding van Vlissingen/Middelburg naar Goes en - via de Westerschelde- tunnel - naar Terneuzen), de noordelijke Zoomweg (A4), die de wegtransportstromen tussen Rotterdam en Antwerpen om Zeeland heen moet leiden en de verbetering van het goederen vervoer per spoor. niets aantrekken van het verbod en onverstoorbaar naar de an dere kant van de Oosterschelde blijven pedaleren. Daarmee hinderen ze het autoverkeer op de door de werkzaamheden toch al versmalde rijbaan. Toerfietsers Laatst zat Van Geesbergen op de brug achter een peloton Belgi sche toerfietsers, compleet met volgwagen. De capriolen die zij uithaalden, waren aanleiding voor het Sta tenlid te vragen om striktere maatregelen. Van Geesbergen: „Er zijn nog wel snelheidscon troles voor het autoverkeer op de Zeelandbrug, maar die zijn nauwelijks zinvol, omdat je toch nauwelijks harder kunt rij den dan 50 kilometer per uur. De aandacht kan beter worden ver legd naar fietsers die het verbod negeren." Gedeputeerde J. Hennekeij (WD, verkeer en vervoer) meende dat zowel de handha ving van de maximum snelheid als de naleving van het fietsver bod moeten worden gecontro leerd. De overtredingen die Van Geesbergen signaleerde, waren niet van hem. „Dergelijke gelui den horen we ook van medewer kers van de provincie en van de aannemers die op de brug aan het werk zijn." Hennekeij legde uit dat de politie zelf bepaalt welke controles worden uitge voerd. „We zullen in elk geval de afzetting van de brug voor het fietsverkeer verbeteren en de politie vragen overtreders aan te pakken. Ik hoop dat het niet nodig is dat er eerst iets ge beurt." Stremmingen De Zeelandbrug zal in de nach ten van woensdag 7 op donder dag 8 juni en van donderdag op vrijdag 9 juni gestremd zijn voor al het wegverkeer. Tussen mid dernacht en vijf uur 's ochtends is de brug afgesloten. Ook de nacht van maandag 19 juni op dinsdag 20 juni tot en met die van vrijdag 23 op zaterdag 24 juni is de brug gestremd. Bij de Zeelandbrug en toeleidingswe- gen worden informatieborden geplaatst en er is een omrij route aangegeven via de stormvloed kering. Ambulances kunnen in dien dat noodzakelijk is passé Het natuurgebied Rammekensduinen. foto Ruben Oreel door Ab van der Sluis RITTHEM - Gedeputeerde G. de Kok (natuur- en landschap) heeft maandag bij Ritthem het eerste buitendijkse natuur compensatieproject in ge bruik genomen. De Ramme kensduinen zijn aangelegd als tegenhanger van de verdie ping van de Westerschelde. De inrichting gebeurde door het waterschap Zeeuwse Eilan den, die daarvoor het vrijko mende zand uit een slibdepot gebruikte. Door verdieping van de vaar geul van de Westerschelde gaat ongeveer driehonderd hectare verloren aan ondiep water, schorren en slikken. Om dat verlies te compense ren, wordt een natuurcompen satieprogramma uitgevoerd. De overheden zijn overeenge komen dat een aantal nieuwe binnen- en buitendijkse na tuurgebieden wordt aange- legd. Het voormalige slibdepot bij Rammekens en het aangren zende terrein dat met struweel was beplant, is door het water schap heringericht. Het groot ste deel van de kosten van ruim twee ton is betaald uit het na tuurcompensatieprogramma. Het struweel en het depot wer den verwijderd. Met het vrij komende zand zijn duinen aangelegd. Tussen de duinen en de Westerschelde is nu een strandvlakte te zien, die door middel van twee kleine sluf ters in verbinding staat met de Westerschelde. Zo zijn de Rammekensduinen ontstaan, een gebied waar zoutplanten kunnen groeien en waar vogels uit het Westerscheldegebied kunnen broeden. Het natuurcompensatiepro gramma moet leiden tot een groenere, mooiere, schonere en blauwere Westerschelde en omgeving, vond De Kok. Hij kondigde aan meer natuur projecten te willen. ,,Ik heb daartoe het initiatief genomen om de gemeenten en de waterschappen te vragen of zij meer mogelijkheden zien om tot meer binnendijkse na tuurgebieden te komen. Men heeft daar ja op gezegd. Obk de staatssecretaris staat er achter mits er voldoende draagvlak is. Ik hoop daarbij op een goed debat, want de Westerschelde is het meer dan waard." Wethouder L. C. Poppe-de Looff greep de opening aan om te pleiten voor opwaardering van het Rammekensgebied. „Zoals een bezoekerscentrum, goede parkeergelegenheid, toiletten, een gids die tekst en uitleg geeft, een plek voor een hapje en een drankje, plaatsen waar mensen kunnen picknic ken of barbecuen. Ik heb het gevoel dat het een utopie is. maar je zou er zoveel meer van kunnen maken." Zij riep de beheerder op met creatieve oplossingen te ko men. BRUINISSE - Het verkeer op de N59 raakte maandagmiddag bij de brug van Bruinisse langdurig gestremd. Als gevolg van een storing in het bedieningsmechanisme bleef de brug tussen 12.09 uur en 13.10 uur open staan, zodat zowel op de Greve- lingendam als aan de kant van Bruinisse zeer lange files ont stonden. De dienstregeling voor de bussen van streekver- voersmaatschappij Connexxion liep danig in de war. Voor sommige reizigers ontstonden er wachttijden van meer dan een uur. De storing in het mechanisme ontstond tijdens de overschakeling van het oude naar het nieuwe bedieningsge bouw bij de brug over de sluis. DEN HAAG - Nederlandse vissers mogen volgend j aar net zo veel haring uit de Noordzee halen als dit jaar. Het aantal vol wassen haringen in de Noordzee is volgens internationale vis serijbiologen weer groot genoeg om 300.000 ton te vangen in 2001. Toch is de haringstand nog niet op het gewenste niveau. Die zou voor alle zekerheid (als de haring zich een aantal jaren slecht voortplant) 1,3 miljoen ton groot moeten zijn. De huidi ge volwassen haringstand wordt geschat op 900.000 ton. De haringvangst kan, aldus de visserijbiologen, toch op peil blij ven, omdat in 1998 erg veel haringen zijn geboren. Dankzij dit goede geboortejaar zal de haringstand bij eenzelfde visserij- druk vanzelf groeien. De Europese visserijministers beslissen eind dit jaar definitief over het haringquotum, waarvan een groot deel is bestemd voor Nederlandse vissers. VLISSINGEN-Een 17-jarige Vlissinger en twee jongens van 18 en 19 jaar uit Middelburg zijn zondagavond op de Nolle- dijk in Vlissingen aangehouden. De jongens waren 's avonds met nog twee andere personen in een leegstaand hotel in Vlis singen. Zodra ze de politie zagen, sloegen ze op de vlucht. De drie aangehouden jongens kregen een boete van zestig gul den. VLISSINGEN - Een conflict tussen een taxichauffeur en een klant is zondagavond uitgedraaid op gewelddadigheden. Tussen 21,30 en 21.45 uur pikte de taxi de man op in de Ka naalstraat in Oost-Souburg. Tijdens de rit maakte de klant beledigende opmerkingen en bij aankomst op zijn bestem ming in Bossenburgh weigerde hij te betalen. Hij bedreigde de taxichauffeur en greep hem bij de keel. De taxichauffeur wist hem uiteindelijk te bedaren en zover te krijgen dat hij de reke ning betaalde. GOES - De politie heeft maandag in Goes weer een wietkwe- kerijtje opgerold. Het was gevestigd op de zolder van een wo ning. Alle vijftig planten, lampen en vochtregulerende appa ratuur werden in beslag genomen. YERSEKE - De politie heeft maandagmorgen vroeg een Yers- ekenaar in zijn woning aangehouden die even te voren met veel te veel drank op, een spoor van vernieling door Kloetinge had getrokken. In zijn auto op weg naar huis. ramde de 41-ja- rige Yersekenaar eerst de wand van een viaduct op de Braan- jenweg. Daarna een lantaarnpaal, een serie bermpaaltjes en een hectometerpaalBij het blazen bleek dat de man minstens vier keer meer had gedronken, dan is toegestaan. Hij is zijn rijbewijs kwijt, zijn auto is vernield en hij moet voor de rech ter verschijnen. De Yersekenaar bleef ongedeerd. VLISSINGEN - Zeeland heeft zes Blauwe Vlaggen ontvangen voor schone stranden en nog eens acht kwaliteitskeurmer ken voor jachthavens. Opval lende afvaller is het strand bij Dishoek. Dat kwam dit jaar niet in aanmerking voor de vlag. Het aantal Zeeuwse jachthavens met een Blauwe Vlag steeg. De Blauwe Vlaggen worden toe gekend aan beheerders en ex- ploitaten van de stranden en jachthavens. Zij moeten vol doen aan een aantal criteria, waaronder uitstekende zwem waterkwaliteit, schoon strand, goede sanitaire en afvalvoorzie- ningen, veiligheid en activitei ten op het gebied van natuur en milieu. Jachthaven moeten over schoon water beschikken. Door controles tijdens het sei zoen en op basis van schriftelij ke informatie wordt elk jaar gekeken of de stranden en jacht havens voldoen aan de eisen. Voor de stranden zijn de eisen dit jaar opnieuw verscherpt. Het gaat om strengere eisen op het gebied van reddingsbriga des en reddingsmateriaal en toegankelijkheid van het strand voor gehandicapten. Later dit jaar worden de criteria voor de jachthavens opnieuw beoor deeld. De jachthavens die dit jaar een Blauwe Vlag hebben gekregen, voldoen al aan de voorgestelde nieuwe criteria. De Blauwe Vlaggen werden maandag in Den Helder uitge reikt door het Kamerlid W. Voü- te-Drost. Voor Zeeland waren er keurmerken voor de stranden van Renesse en Westenschou- wen op Schouwen-Duiveland en voor de stranden van Oostka- pelle, Domburg, Westkapelle en Zoutelande, allemaal in de ge meente Veere. Vlaggen waren er verder voor de jachthavens in Brouwershaven, Scharendijke Bruinisse en Burghsluis op Schouwen-Duiveland, Delta Marina, Roompot Marina en jachthaven Oosterschelde op Noord-Beveland en de jachtha ven in Wemeldinge. Ook Port Zélande op Goeree kreeg een vlag. De Zeeu ws-Vlaamse gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg doen met hun stranden niet mee in de race om de Blauwe Wim pel. Volgens Oostburg zijn de vereisten 'tebewerkelijk'. In Europa ontvangen jaarlijks ruim 2500 jachthavensen stran den in 21 landen de Blauwe Vlag. De keurmerken worden toegekend door een onafhanke lijke milieuorganisatie. Het gezelschap aan dek van de YE 36 (vlnr) Andries Verschuure, burgemeester Verbree, commissaris Van Gelder en geheel rechts stichtingsbestuurder J. Hendriksen. foto Dirk-Jan Gjeltema door Inqrid Huibers YERSEKE - Voor oud-vissers en Yersekenaren Andries Ver schuure (93) en Arjaan Pekaar (83) was het maandagochtend aan boord van de YE 36 even thuiskomen. Beiden hebben ja renlang met de historische hoogaars op mosselen gevist. De twee waren maandagmorgen door de Stichting Behoud Hoogaars uit Vlissingen uitge nodigd om het honderdjarig be staan van het schip te gedenken. Het bereiken van die mijlpaal werd gevierd met de overhandi ging van een speciaal aan het schip gewijd nummer van het stichtingsblad Consent. Com missaris van de koningin W. T. van Gelder reikte in zijn rol van beschermheer van de stichting het eerste exemplaar uit aan burgemeester A. Verbree van de gemeente Reimerswaal Hoewel Veere de thuishaven van de YE 36 is, deed het schip giste ren speciaal voor de gelegen heid de Beatrixhaven in Yerseke aan. De YE 36 is de laatste nog varende Zeeuwse visserman hoogaars. Een schip met een open kuip om de netten in bin nen te kunnen halen. De vijftien meter lange houten hoogaars wordt in 1900 op het eilandTholen gebouwd. Garna- lenvisser Jan Bliek uit Veere doopt de VE 13 vervolgens 'Vrouwe Anthonie'Via de eveiv- eens uit Veerse afkomstige San- der Minneboo, wordt het schip in 1931 aan Yersekenaar Arjaan Pekaar verkocht. Die laat de hoogaars omdopen tot 'De Drie Gebroeders'. Het schip krijgt het nummer YE 114, ,,Ik was de jongste van de drie gebroeders", zegt Pekaar trots. Hij zoekt in het tijdschrift me teen naar een foto waarop zijn vader, bijgenaamd de Boeie, omstreeks 1920 druk met man den vol oesters in de weer is. Uiteindelijk blijft het schip maar een paar jaar in handen van de familie „We stapten over op staal", legt Pekaar uit. Zo wordt de hoog aars in 1935 overgedaan aan Adriaan Verschuure die het schip naar zjjn zoon Andries Ja cob vernoemt. Dan wordt ook het huidige nummer YE 36 op de romp geschilderd. Mooi Verschuure kijkt er dik zestig jaar later nog met gemengde ge voelens op terug. „Ik voer als werktuigbouwkundige op de grote vaart", vertelt hij glim mend. „Dat vond ik mooi, dat was mijn baan." Toen hij in de crisisjaren ontslagen werd, kwam hij tot zijn spijt bij zijn vader op het schip terecht Toch bleef Verschuure tot zijn pensi oen op mossels en oesters vissen. In 1968 verkocht hij de hoog aars. In 1990 wordt de YE 36 overge dragen aan de (dan net opge richte) Stichting Behoud Hoog aars. Een club die behalve drie eigen schepen een aantal (parti culiere) hoogaarzen en hengsten beheert. „Dat is nog niet zo eenvoudig", vertelt stichtingsbestuurder Jan Hendriksen, die hoopt met het speciaal aan de YE 36 gewij de nummer van Consent vooral de Yersekenaren enthousiast te maken voor het eigen maritieme erfgoed. „Het zou al leuk zijn als het dorp wat geld in de stich- tingskas zou storten", zegt hij. Ook Verbree roept de dorpelin gen in het blad op de handen in een te slaan voor het behoud van de hoogaars. Ook een ereplaats- je in de haven lijkt hem wel wat. door Roelf Reinders MIDDELBURG - De provincie schiet mogelijk Het Klaverblad te hulp als de Zeeuwse koepel van patiëntenorganisaties om meer geld vraagt om de organi satie uit te breiden. Volgens een onderzoeksbureau is het secre tariaat wegens structurele over belasting aan uitbreiding toe. De Statenfracties van VVD en D66 willen dat de provincie Het Klaverblad tegemoet komt. WD-woordvoerster C. Koster zei maandag in de commissie welzijn van Provinciale Staten dat Het Klaverblad met extra geld voor de secretariële proble men 'weer wat gemakkelijker en soepeler' kan draaien. R. Bastiaanse van de D66-een- mansfractie wil dat de koepel van zes Zeeuwse patiënten- en consumentenorganisaties meer geld krijgt om het management te versterken. Het Klaverblad krijgt jaarlijks al ongeveer an derhalf miljoen aan provinciale subsidie. Als het Klaverblad geld denkt nodig te hebben om zijn taken beter te kunnen uitvoeren, wil ook de PvdA dat de provincie bijspringt. „Maar laat Het Kla verblad dat eerst zelf maar eens aangeven", aldus PvdA-woord- voerder G. Bosman. „Het is echter de vraag of het ambitie niveau van Het Klaverblad bin nen het huidige budget kan worden gerealiseerd." Gedepu teerde G. de Kok (PvdA, Volks gezondheid) vindt dat uit het onderzoek naar de activiteiten van Het Klaverblad blijkt dat het 'op de goede weg is'. „Maar er zijn nog wel impulsen nodig", aldus De Kok. „Misschien dat de provincie nog met initiatie ven komt." Volgens de gedeputeerde loopt de patiëntenbelangenbeharti- ging in Zeeland voor op die in Limburg en Brabant. „Maar het kan altijd nog assertiever en be ter." Het onderzoek naar het functioneren van de koepelor ganisatie heeft aangetoond dat Het Klaverblad in de drie jaar van zijn bestaan nog geen ge lijkwaardige gesprekspartner voor zorginstellingen en zorg verzekeraars is. Het onder zoeksbureau adviseert een dui delijke keuze voor beïn vloeding van beleid of voor ondersteu ning van de vrijwilligers van de deelorganisaties te maken. Reden De PvdA-Statenfractie wenst een 'sterke centrale organisatie' voor beleidsbeïnvloeding. Woordvoerder Bosman: „Dat is de reden waarom Het Klaver blad is opgericht." Volgens ge deputeerde De Kok is het onver mijdelijk dat Het Klaverblad een 'voor- en achterkant' heeft. „Dat is tegelijkertijd z'n kracht en zwakte. Ze moeten naar het evenwicht zoeken." Bastiaanse (D66) gunt Het Klaverblad tijd om te ver beteren. „Het Klaverblad is met het dienen van twee heren in een spagaat beland. En als je daar niet in geoefend bent, veroor zaakt dat pijn op gevoelige plaatsen." Advertentie Voordat dit plaats zal vinden hebben wij voor u Aantrekkelijke kortingen i op al onze merken. U bent van harte welkom. Delscher Mode Lange Vors;straac 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17