Duurzaam veilig, ook voor dieren Wolphaartsdijk in afwachting PZC b u he n gebist! Zeeland in de vorige eeuw 29 woensdag 31 mei 2000 door Ben Jansen Elk jaar vallen in het verkeer in Zeeland een paar duizend verkeersslachtoffers onder vogels en zoogdieren. De verfomfaaide kadavers van egels, konijnen en katten en van eenden, fazanten en waterhoenen volgen elkaar soms op met een sobere regelmaat die een alternatief voor de hectometerpaaltjes lijkt te kunnen vormen. Rijkswaterstaat wil het aantal faunaslachtoffers in het verkeer terugdringen. Duurzaam veilig, voor mens én dier. De kantonniers van Rijkswaterstaat - en ook van de provincie en de waterschappen - plegen doodgereden dieren op te ruimen. Niet louter uit piëteit, maar uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Meeuwen, eksters ejx andere vogels die zich te goed doen aan een op de weg gesneuvelde soortgenoot, nopen soms automobilisten tot onverhoedse manoeuvres met alle xisico's van dien. In de jaren negentig hebben de kantonniers van Rijkswaterstaat langs de N58, N60 en N61 in Zeeuws- Vlaanderen, de N57 van de Brouwersdam tot aan de aansluiting op de A58, de N59 op Schouwen-Duiveland en de A58 door Midden-Zeeland niet alleen dode dieren opgeruimd, maar ook zorgvuldig genoteerd om welke soorten het ging en waar ze precies zijn aangetroffen. Deze inventarisatie heeft aan het licht gebracht wat de black spots zijn voor de verschillende soorten. Zo is duidelijk dat in de omgeving van Sluis nogal wat dode uilen worden gevonden. Op de A58 bij Biezelinge sneven verhoudingsgewijs veel patrijzen. Tussen Oostburg en Draaibrug is het oppassen voor overstekende bunzingen. Bij de Braakman worden opmerkelijk veel egels doodgereden. Op Neeltje Jans vallen de hoogste aantallen verkeersslachtoffers onder konijnen en zilvermeeuwen. In totaal zijn 39 knelpunten en risicotrajectèn in kaart gebracht. Wegen bermen De soorten en de aantallen dode dieren die op of langs de weg worden aangetroffen hebben alles te maken met de ligging van de weg en de inrichting van de bermen. De weg doorkruist leef- en voeclselgebieden waar bepaalde soorten zich plegen op te houden en wanneer de weg langs watergangen, kreken en rietvelden loopt, laten de door de kantonniers vergaarde gegevens vaak een dramatische stijging van de aantallen gedode watervogels zien. Maatvoering en aankleding van de bermen zijn op veel plaatsen regelrecht levensbedreigend voor dieren. Ze zijn vaak smal en bovendien voorzien van beplanting, waarin sommige diersoorten graag vertoeven. Rijkswaterstaat is zich bewust van de wenselijkheid van maatregelen die er toe moeten leiden dat de weg een minder grote barrière voor dieren wordt. Een drastische vermindering van het aantal verkeersslachtoffers onder de dieren over de gehele lengte van de rijkswegen in Zeeland wordt evenwel onmogelijk geacht. Daarvoor zou het noodzakelijk zijn over lange trajecten rasters te plaatsen of bomen te planten. Een raster voorkomt enerzijds dat dieren makkelijk op de weg komen, maar vergroot anderzijds het barrière-effect van de weg. Bovendien zijn de aanleg- en onderhoudskosten hoog. Verder wordt het uit landschappelijk oogpunt niet wenselijk geacht overal over grote lengte bermen in te planten. Faunabuizen Toch zijn betrekkelijk eenvoudige voorzieningen mogelijk om dieren die de onwillekeurige drang voelen zich te verplaatsen, op een veilige manier naar de andere kant van de weg te helpen. Er kunnen speciale onderdoorgangen en faunabuizen dwars onder de weg worden gelegd en duikers en bruggen kunnen worden uitgerust met loopplanken of -richels voor dieren die zich niet thuisvoelen in het water. Volgens A. van Ast van Rijkswaterstaat in Zeeland is het de bedoeling bij aanleg van nieuwe wegen of bij min of meer ingrijpende reconstructies dergelijke voorzieningen meteen aan te liggen, zodat het begrip duurzaam veilig ook voor dieren van toepassing kan worden verklaard. Van Ast: „We hebben het dan wel over pogingen om het aantal slachtoffers onder zoogdieren en vogels te beperken, want werkelijk afdoende maatregelen zijn nauwelijks te treffen." Een voordeel van faunabuizen, loopplanken en dergelijke is dat een veilige verbinding wordt gemaakt tussen gebieden met een zekere natuurwaarde, waardoor dieren makkelijker gehoor kunnen geven aan hun natuurlijke drang bij tijd en wijle te verkassen. Om te voorkomen dat vogels het slachtoffer worden van het verkeer en met hun gedrag de veiligheid in gevaar brengen, zijn andex-e maatregelen noodzakelijk. Zo heeft Rijkswaterstaat zich grondig verdiept in mogelijkheden om iets te doen aan het grote aantal meeuwen op en bij de N57 over Neeltje Jans. In de periode 1994-1997 zijn daar ruim 1300 zilvermeeuwen gevonden die door auto's zijn aangereden. De vogels nestelen in de zandige bermen pal langs de weg en eten van de konijnen die eveneens in groten getale in het verkeer omkomen. Omdat meeuwen trage starters zijn, heeft menige automobilist op de weg over Neeltje Jans een botsing met een meeuw net of net niet meer weten af te wenden. Van Ast heeft in kaart gebracht wat kan worden gedaan om de zi lvex-meeuwen verder uit de buurt van de weg te houden. Eieren rapen uit de nesten heeft geen effect en draagt juist zo hebben WC 1 .-'A i. •fe:, i, -V "I Iflftl m. m door Kees Cijsouw Het is een sfeex-vol beeld, dat de PZC die eerste zaterdag van juni 1959 oproept van Wolphaartsdijk: „Onder de gloeiende zon, die hoog aan de hemel staat, koestert het vriendelijke dorpje zich in de warmte van de zomerse dag. In de kleine huisjes zijn de huisvrouwen nog bedrijvig bezig, op de stoepen voor de woningen zitten een paar bejaarde heren te dommelen in de zon. Slechts hoge stemmetjes van niet schoolgaande kleuters verbreken bij tijd en wijle de stilte.' Landelijk Wolphaartsdijk anno 1959. Een dorp, een van de dorpen, in afwachting van de 'nieuwe tijd', van de ontwikkelingen die zich over een paar jaar zullen aandienen met de uitvoering van het Drie eilanden Plan. De aanleg van de Zandkreekdam tussen Zuid- en Noord-Beveland is er het begin van, de bouw van de Veerse Dam tussen Noord-Beveland en Walcheren het sluitstuk. Tennisbanen Tussen Wolphaartsdijk en Kortgene zal de nieuwe tijd de oude veerverbinding overbodig maken. Maar er liggen ongekende mogelijkheden in het verschiet. Het gemeentebestuur van het - dan nog zelfstandige - Wolphaartsdijk is er zich voor aan het warm lopen: er zijn plannen voor een zwemgelegenheid, voor kampeer- en caravanterreinen, voor tennisbanen. Er wordt foto's Willem Mieras ervaringen geleerd bij tot verspreiding het toename van zilvermeeuwen. Er is ook gedacht aan het plaatsen Van vliegers in de vorm van roofvogels. Die zijn echter niet bestand tegen de meestal stevige wind op het voormalige wex-kexland in de monding van de Oostex-schelde. Inzet van een valkenier die de meeuwen met een x-oofvogel verjaagt, heeft ook nadelen. Het risico bestaat dat de roofvogel bij zijn jacht op de meeuwen zelf het slachtoffer wordt van het verkeer. Bovendien neemt het aantal vliegbewegingen van angstige meeuwen toe. Het planten van bomen zou ertoe kunnen leiden dat meeuwen de weg hoger gaan kruisen, maar er zijn weinig bómen die de zoutspray op Neeltje Jans kunnen trotseren. Daarbij komt nog dat een rij bomen langs de weg niet in het landschap zou passen. Uiteindelijk heeft Van Ast vijf aanbevelingen gedaan afgraven van het zanddepot in de berm van de weg, verstoring van de meeuwen in het broedseizoen door regelmatig iemand door de berm te laten lopen, intensievere bejaging van de konijnen in de buxirt van de weg (waardoor er minder worden doodgereden en de meeuwen minder vaak op de weg zullen neex'strijken op van de kadavers te eten), box-den plaatsen om automobilisten te waarschuwen voor laag vliegende meeuwen en te zorgen voor schx-aal hoog gras in de bermen, waarvan wordt verondex'steld dat meeuwen er niet graag in nestelen De dienstkx-ing Deltakust van Rijkswaterstaat bekijkt nog welke maatregelen zullen worden uitgevoex-d. Eén aanbeveling wordt in elk geval al uitgevoerd: het afgraven van het zanddepot. Niet zo zeer met het oog op de meeuwen, maar omdat het zapd elders op Neeltje Jans-wordt gebruikt voor de aanleg van duinen. Broedkolonie Van Ast: „Maar meeuwen zullen er altijd zijn op Neeltje Jans. En omdat de weg dwax-s door een grote bi-oedkolonie en een goed foerageergebied loopt, zullen er ook altijd slachtoffex-s onder de meeuwen vallen en zal het verkeer er hinder van ondervinden." zelfs rekening gehouden met de mogelijkheden 'tot het doen exploiteren van een jachthaventje'. Jachthaventje, heet het dan nog. Als 'prettige perspectieven' ei-vaart burgemeester B. H. G. ter Haar Romeny de kansen die Wolphaartsdijk aan en op het Veerse Meer krijgt. Nuchter blijft het gemeentebestuur er wel onder, juni 1959: „Vanzelfsprekend zijn we er in de geest veel mee bezig, maar het is nu ook weer niet zo dat we er dag en nacht wakker van liggen," meldt hij. En daarom komt het wel goed uit dat de bedrijvigheid vooral een paar kilometer buiten het dorp wordt gesitueerd: de opzet is dat het eigen karakter van 'de gemeente' zoveel mogelijk gehandhaafd blijft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 29