Trammelant dreigt bij NS
PZC
Amsterdam rekent zich rijk
met omstreden Afrikahaven
Topman De Ruyter
van IHC Caland weg
5t- ill
Velp protesteert tegen goederentreinen
Benzineprijs gunstig
voor de gasindustrie
financiën en economie
Personeel blijft problemen houden met nieuwe werkroosters
Drukkerijen
pakken ziekte en
WAO zelf aan
Klantenkaart in de verdrukking
Nedstat gaat de regio in
Distefora praat met AND
Meer reclame op Internet
Sega en Nintendo stellen teleur
zaterdag 27 mei 2000
Gasunie slaat
Russisch gas op
AMSTERDAM - De Gas
unie gaat de ondergrondse
opslagcapaciteit die het in
Nederland heeft, verhu
ren aan het Russische be
drijf Gazprom.
Dat heeft bestuursvoor
zitter G. Verberg gisteren
meegedeeld na afloop van
een internationaal con
gres over aardgas. Verberg
wil niet zeggen hoeveel
het nieuwe contract ople
vert. Onder meer het Ne
derlandse ministerie van
Economische Zaken moet
nog zijn fiat geven.
Vorig jaar sloot Gasunie
het definitieve contract
met Gazprom om de ko
mende twintig jaar vier
miljard kubieke meter gas
per jaar te importeren.
ANP
AMSTELVEEN - De grafime-
diabranche, waar voornamelijk
drukkers in vertegenwoordigd
zijn, gaat het ziekteverzuim en
de WAO zelf aanpakken met de
bedoeling de kosten ervan te
drukken.
Dit heeft voorzitter Molier van
het Koninklijk Verbond van
Grafische Ondernemingen
(KVGO) gisteren gemeld bij de
algemene vergadering. Ziekte
en arbeidsongeschiktheid kos-
len de sector naar eigen zeggen
480 miljoen per jaar en dat be
drag groeit.
„De daling van de voorgaande
jaren is omgeslagen in een stij
ging. Zonder ingrijpen zijn we
op weg naar de 500 miljoen en
verder. Daarom maakt het KV
GO de aanpak van de ziektewet
en de WAO tot een speerpunt
van zijn activiteiten", verklaar
de Molier.
Volgens de voorzitter moet de
branche alle activiteiten op het
gebied van arbeidsomstandig
heden, verzuimbegeleiding,
reïntegratie en gezondheid zelf
in handen nemen.De nationale
aanpak smoort in bureaucrati
sche regelgeving, capaciteitsge
brek, slechte samenwerking en
het afschuiven van verantwoor-.
delijkheden. Wij moeten zelf in
grijpen. Het kan omlaag en
moet omlaag", vindt Molier.
MP
van onze redactie economie
UTRECHT - Treinpersoneel en
de directie van de Nederlandse
Spoorwegen dreigen opnieuw te
botsen over het rijden op vaste
trajecten. Kaderleden van FNV
bondgenoten verwierpen deze
week de afspraken die de bon
den daarover al in juli vorig jaar
met de NS-directie maakten.
De Spoorwegen willen hun con
ducteurs en machinisten op vas
te trajecten inzetten. Dat komt
volgens de directie de dienstver
lening ten goede omdat het per
soneel dan beter thuis raakt in
de eigenaardigheden van baan
vakken en stations. Bovendien
moeten conducteurs en machi
nisten nu verschillende keren
per dag overstappen wat vertra
gingen in de hand werkt.
Het personeel ervaart het rijden
op een vast traject 'als een rond
je om de kerk'. „Sommigen noe
men het vijf keer in de week
spinazie eten", zegt FNV-on-
derhandelaar G. Hardeveld.
„Het ligt erg gevoelig. Er is ab
soluut geen draagvlak bij de le
den." Hardeveld erkent dat er
een afspraak ligt, maar ver
wacht dat de NS woensdag tij
dens nieuw overleg toch willen
praten. „De NS hebben toch ge
motiveerd personeel nodig."
NS-woordvoerder T. Manten
stelt dat het eenzijdig openbre
ken van het akkoord niet aan de
orde is. De NS hechten zeer aan
het akkoord: naar schatting zes
procent van de vertragingen
wordt nu veroorzaakt door
moeilijkheden vanwege over
stappend NS-personeel.
Nieuwe organisatie
De Spoorwegen krijgt overigens
per 1 augustus een nieuwe orga
nisatiestructuur. De huidige
raad van bestuur (twee perso
nen) wordt ingeruild voor een
vijfkoppige directie. De aan
passing past in de NS-strategie
zich meer te richten op de kern
activiteiten (personenvervoer,
knooppuntontwikkeling en
dienstverlening)
Per 1 januari 2001 stoten de NS
de onderdelen Verkeersleiding,
Railinfrabeheer en Railned af
naar de overheid. Bovendien
hebben de Spoorwegen onlangs
hun belang in de telecomonder-
neming Telfort verkocht aan
British Telecom.
Met de keuze voor een directie- tions, NS Vastgoed en Nedtrain
van onze redactie economie
ROTTERDAM - Topman Aad de
Ruyter van IHC Caland stapt al
na een jaar 'om persoonlijke re
denen' op. De Ruyter liet zich
gisteren zelfs niet meer zien op
de jaarvergadering van aan
deelhouders van het concern
dat zich bezighoudt met
scheepsbouw en offshore.
De 'persoonlijke redenen' van
De Ruyter zouden betrekkfng
hebben op het feit dat hij met de
raad van commissarissen, onder
wie zijn voorganger 'mister IHC
Caland' J.D. Bax, van mening
verschilt over het te voeren be
leid ten aanzien van offshore-
installaties.
De Ruyter zou wat al te voortva
rend een fusie of nauwe samen
werking willen met een soortge
lijk concern in de kleine wereld
van de offshore. De kracht van
IHC Caland in die sector ligt
vooral in het laten bouwen en
verhuren van drijvende instal
laties (FPSO's) waarmee olie en
gas kan worden opgeslagen en
verder getransporteerd.
De Ruyter kwam in november
1998 naar IHC Caland, toen al
met de bedoeling om Bax op te
volgen. Hij werkte daarvoor bij
het ingenieursbureau Kvaerner
Process in Londen.
De raad van commissarissen
van IHC Caland stelde gister
morgen in algemene termen dat
De Ruyter teleurgesteld was in
de mogelijkheden van IHC Ca
land. „Na een periode van één
jaar is de heer de Ruyter tot de
conclusie gekomen dat zijn ken
nis en ervaring opgebouwd bij
can internationaal ingenieurs
Advertentie
SAMEN MET ORANJE
28 mei 21.15 uur TROS TV2
structuur willen de NS meer sa
menhang aanbrengen tussen de
overblijvende werkmaatschap
pijen NS Reizigers, NS Sta-
(onderhoud, revisie).
De directie komt onder leiding
van president-directeur H.
Huisinga, die de huidige top
man R. den Besten opvolgt. Hij
wordt bijgestaan door T. Stel
wagen (nu Nedtrain) en R. Lan-
tain (nu Personeel). Stelwagen
concentreert zich op Operations
en Lantain wordt verantwoor
delijk voor in- en externe rela
ties. De directeuren voor Com
mercie en Financiën worden
extern geworven. GPD/ANP
De Velpenaren vrezen geluidsoverlast en gevaarlijke toestanden door het vervoer van chemicaliën.
foto Hans Broekhuizen/GPD
van onze redactie economie
VELP - Ongeveer 250 inwoners
van Velp hebben gistermorgen
gedemonstreerd tegen het pas
seren van extra goederentreinen
door hun dorp.
Zij deden dit tijdens een werk
bezoek van de Vaste Kamer
commissie voor Verkeer en Wa
terstaat. De Kamerleden waren
gisteren in Gelderland en Over
ijssel in verband met de aanleg
van de Betuwelijn.
De Velpse bevolking is bang
voor geluidsoverlast en het ver
voer van gevaarlijke stoffen
door het dorp. 'Geen Enschede
2', luidde de tekst op een van de
spandoeken. „Ik zou als Kamer
lid geen knip voor de neus
waard zijn als ik hier niet naar
zou luisteren", aldus CDA-Ka-
merlid A Leers. „Onderweg is
het mij duidelijk geworden dat
het niet verantwoord is om ge
vaarlijke stoffen als chloor over
dit spoor te sturen." GPD
bureau niet voldoende aansluit
bij de gespecialiseerde activi
teiten van IHC Caland waar
door hij het gevoel had niet die
bijdrage te kunnen leveren aan
het concern die hij zich had
voorgenomen."
Het feit dat De Ruyter een snelle
fusie of samenwerking in een
groter verband in de off shoretak
nastreefde, zou bij het menings
verschil een rol hebben ge
speeld. Opmerkelijk is dat in het
jaarverslag, dat gisteren in de
vergadering van aandeelhou
ders werd behandeld, over het
beleid bij IHC Caland een heel
duidelijke passage staat dat het
concern heel goed in staat is op
eigen kracht door te gaan.
De directie (dus nog onder ver
antwoordelijkheid van De Ruy
ter) schrijft daarin 'de continuï
teit en zelfstandigheid van de
onderneming na te streven'.
'Deze is onder de huidige om
standigheden immers uitste
kend in staat de toekomstige
uitdagingen het hoofd te bieden
zonder daarvoor steun te hoe
ven zoeken bij een meerder
heidsaandeelhouder'.
Verderop schrijft de directie
zelfs 'tegen een overname - of
het verkrijgen van een controle
rend belang - door een derde' te
zijn indien deze partij de onder
neming zou willen ontmantelen
of 'uitverkopen'.
De deur voor een fusiepartner of
overnemende partij werd door
De Ruyter echter wel open gezet
indien deze 'een werkelijke bij
drage zou kunnen leveren aan
de kracht en het potentieel van
de onderneming die dezelfde
doelstellingen heeft'. GPD
De Afrikahaven, die met nieuwe containerterminal de haven van Amsterdam tot leven moet wekken. foto Roland de Bruin/GPD
De ooit noodlijdende Amsterdamse haven
is bezig aan een revival. Deze week opent
de omstreden Afrikahaven en volgend
jaar komt een geavanceerde containerter
minal in bedrijf. Ook de cruisevaart flo
reert als nooit tevoren. Desondanks zijn
vroegere havenarbeiders werkloos.
doorThea van Beek
Drie jaar geleden voerden actievoer
ders van Groen Front nog een verbe
ten strijd om het stuk ongerept natuur
rond het kunstenaarsdorp Ruigoord. Een
stukje natuur, ontstaan nadat de grond
ruim een kwart eeuw braak had gelegen.
In de jaren zestig had de toenmalige wet
houder van economische zaken Joop den
Uyl daar nog een petrochemische haven
voor ogen.
Die natuur heeft nu plaatsgemaakt voor
een nieuwe haven. Want na een periode
van malaise zit er weer vaart in de Zeeha
ven Amsterdam. Gisteren werd de Afrika
haven met enig feestgedruis geopend.
Vooral om onder de aandacht te brengen
dat hier volgend jaar 375 hectare haven
terrein gereed is. Want tot nu toe is nog
geen enkel contract met nieuwe bedrijven
afgesloten.
Tientallen jaren leidde de Amsterdamse
haven een kwijnend bestaan. Havenbe-
dri j ven waren gespecialiseerd in stukgoed
en konden de omslag naar containerover
slag maar moeilijk maken. De haven werd
steeds leger. Maar nu afficheren de havens
langs het Noordzeekanaal zich als Zeeha
ven Amsterdam. Optimistisch wordt weer
gesproken over een gouden toekomst. „De
afgelopen tien jaar is onze haven weer op
de landkaart gekomen", blikt directeur
Godfried van den Heuvel van het Ge
meentelijk Havenbedrijf met enige tevre
denheid terug.
Zijn kamer op de negende verdieping van
het Havengebouw biedt eigenlijk uitzicht
op de 'verkeerde' kant van de haven: het
Oostelijk Havengebied. Ooit de economi
sche aanjager van de stad, tegenwoordig
een woonwijk voor welvarende tweever
dieners. Weliswaar blinkt daar de gloed
nieuwe passagiersterminal voor de flore
rende cruisevaart, maar de echte haven
bevindt zich tegenwoordig aan de west
zijde van de stad en strekt zich uit tot
IJmuiden.
Van den Heuvel: „Het gaat de regio-Am
sterdam economisch gezien geweldig
goed. We doen het zelfs beter dan Rotter
dam. We hebben Schiphol, de IT-indu-
strie, internationale hoofdkantoren en
het toerisme. Maar laten we vooral de in
dustriële ontwikkeling niet verwaarlo
zen", waarschuwt hij. „De Amsterdamse
haven moet het voor een niet te onder
schatten deel hebben van de bewerking
van goederen, voordat die verder op
transport gaan."
Bescheiden
Vergeleken bij Rotterdam speelt de Zee
haven Amsterdam nog een bescheiden rol.
Tegenover de 315 miljoen ton overgesla
gen goederen in Rotterdam met een omzet
van veertien miljard gulden, is Amster
dam een 'kleintje' met 56 miljoen ton
overslag en een omzet van acht miljard.
Maar de ambities zijn niet bescheiden. Zo
opent het stuwadoorsbedrijf Ceres vol
gend jaar een nieuwe containerterminal
aan de Amerikahaven. Amsterdam pompt
282 miljoen gulden in de bouw van deze
modernste terminal ter wereld, waar
schepen aan twee zijden te laden of te los
sen zijn. De Griekse eigenaar Christos
Kritikos denkt er binnen zes jaar min
stens 600.000 containers te kunnen over
slaan, goed voor zeshonderd arbeids
plaatsen.
„Je vraagt je af waar ze het werk vandaan
halen", sneert oud-havenarbeider Ab de
Wildt. „Die aantallen zijn niet op feiten
gebaseerd. Ook de haven kampt met een
krappe arbeidsmarkt. Nu al worden boten
weggestuurd omdat er geen havenarbei
ders zijn. Het extra werk kan alleen
worden opgevangen door meer automati
sering en een flexibeler inzet van werkne
mers."
De Wildt kwam in 1998 samen met ruim
tweehonderd collega's op straat te staan.
De Amsterdamse havenpool, een soort
uitzendbureau voor de haven, werd opge
heven. Slechts een handjevol hoogopge
leide collega's kon aan het werk blijven.
Een bittere pil voor de oud-OR-voorzitter.
Nog steeds is De Wildt samen met 26 colle
ga's verwikkeld in een slepend juridisch
proces. „Er kwam niets terecht van de be
loofde omscholing en tegen alle afspraken
in werden mensen ontslagen."
„Het werk in de haven verandert", erkent
havendirecteur Van den Heuvel, die na elf
jaar in september vertrekt. „Je ziet steeds
meer mechanisatie in het transport en de
overslag, waardoor lager geschoolde ar
beiders steeds moeilijker plaatsbaar
zijn." GPD
DEN HAAG - De interesse bij de consument voor de klanten
kaart lijkt te stagneren. Van de Nederlandse consument heeft
21 procent een klantenkaart. Twee jaar geleden was dat twin
tig procent. Dit blijkt uit onderzoek van het NIPO in opdracht
van het modevakblad Textilia. De bedrijven die klantenkaar
ten verstrekken binden daarmee nog geen regelmatig terug
kerende groep klanten aan zich, zo blijkt uit het onderzoek. In
totaal achttien procent zegt door de kaail wel te worden gesti
muleerd vaker naar 'zijn of haar' winkel te gaan. De leefijds-
groep 25 tot 35 jaar blijkt er vaker gebruik van te maken dan
kaarthouders in andere leeftijdsgroepen.
Het meest geïnteresseerd in de klantenkaart zijn vrouwen.
Daarvan bezit 23 procent een kaart tegenover achttien pro
cent van de mannen. ANP
GRONINGEN - Internetbedrijf Nedstat opent enkele vesti
gingen in universiteitssteden buiten de Randstad, waar het
bedrijf naar eigen zeggen met een tekort aan programmeurs
kampt. Als eerste wil het filialen in Groningen en Enschede.
Volgens directeur H. Veldhuizen van Nedstat is het tekort aan
programmeurs in de Randstad zo groot, dat het ICT-bedrij ven
dreigt te remmen in hun groei. In Groningen en Enschede is
volgens Nedstat nog wel een relatief groot aanbod van infor
matici. „Veel ICT'ers hebben het naar hun zin in het noorden.
Zij voelen niet veel voor de files en de hoge huizenprijzen in
het westen", zegt Veldhuizen. „Als ze niet naar Amsterdam
willen komen, dan gaan wij wel naar hen toe." ANP
ROTTERDAM - De elektronische uitgever AND en het Zwit
serse automatiseringsbedrijf Distefora praten met elkaar
over het bod van de Zwitsers op het Rotterdamse bedrijf. De
ondernemingen maakten dat gisteren bekend.
Distefora kondigde begin deze week een vij andig bod op AND
aan. De Zwitsers waren bereid dertig tot vijftig procent meer
te betalen dan de huidige beurswaarde van AND.
Distefora betreurde het maandag nog dat AND niet op het
voorstel wilde ingaan. Of AND nu wel met de Zwitsers in zee
wil gaan is onduidelijk. Het noodlijdende AND geeft elektro
nische landkaarten uit. ANP
AMSTERDAM - Nederlandse bedrijven maken steeds meer
reclame op Internet. Vorig jaar werd er voor 45 miljoen ge
adverteerd. Dat is bijna honderdvijftig procent meer dan in
1998, toen er voor ƒ18,1 milj oen op de digitale snelweg werd
geadverteerd. Nederland loopt volgens accountants- en ad
viesorganisatie Price Waterhouse Coopers in de pas met lan
den als Groot-Brittannië en de VS. ANP
TOKIO - De Japanse fabrikanten van spelcomputers Sega
Enterprises en Nintendo hebben gisteren teleurstellende cij
fers gepresenteerd. Sega had veel last van marktleider Sony.
Die introduceerde begin dit jaar in Japan een nieuwe versie
van de populaire 'Playstation'.
Sega boekte in het eind maart afgesloten boekjaar een netto
verlies van 42,9 miljard yen 974 miljoen), evenveel als het
jaar ervoor. Buitenlandse verkopen zorgden wel voor een om
zetstijging van 27 procent tot 7,7 miljard.
Nintendo boekte in het afgelopen boekjaar een 'magere' winst
van 56,1 miljard yen 1,3 miljard) tegen 85,8 miljard yen in
het jaar ervoor. De populariteit van het computerspelletje Po-
kemon en de Gameboy kon niet op tegen de dure yen, aldus
Nintendo. Ook de omzet daalde, met zeven procent tot 530,6
miljard yen 12 miljard). RTR/DPA
door Janneke Willemse
DEN HAAG - Het is druk bij au-
togas-installateur Van der Perk
in Leiderdorp. Bij vier bruggen
werken monteurs aan nieuwe
auto's. Ze proberen de wagens
zo snel mogelijk van een gas
tank te voorzien. Buiten wach
ten nóg twintig auto's op een
ombouwbeurt. Rijden op gas is
populair. De steeds maar stij
gende benzineprijzen trekken
veel automobilisten over de
streep.
Vorig jaar werden bij Van der
Perk gemiddeld twaalf auto's
per week geschikt gemaakt voor
gas (LPG). Deze week zijn dat er
al twintig. Eigenaar H. van der
Perk: „Dat was dus even twee
avonden overwerken." Voor het
inbouwstation staan nog acht
gloednieuwe, lichtblauwe Hy
undai's te wachten. De impor
teur besloot alvast gastanks on
der de auto's te laten bouwen
vóórdat ze in de showroom ko
men.
De drukte begon na invoering
van twee maatregelen door de
overheid, die het rijden op gas
wil bevorderen. In het Natio
naal Milieu Beleidsplan is als
doel gesteld het aantal gasau-
to's, die minder belastend voor
het milieu zijn, naar tien pro
cent van het totale wagenpark
te stuwen.
Dus werd vanaf 1 mei de korting
op de motorrijtuigenbelasting
voor auto's met de schone G3-
gasinstallatie 700, in plaats
van 250. Tegelijkertijd ver
hoogde de overheid de Belasting
Personenauto's en Motorrijwie
len (BPM) voor dieselauto's met
2000 gulden. Gevolg is dat het
rijden op autogas nu al bij
14.000 kilometer per jaar voor
delig wordt, terwijl daar eerder
gemiddeld 18.000 kilometer
voor gereden moest worden.
Stiller
Vorig jaar ging het nog niet zo
goed. De autogasbranche zat in
een dip door concurrentie van
de diesels. Van der Perk: „Die
sels werden steeds sneller, stiller
en zuiniger." Daarbij kwam dat
het zogenaamde G3-gassys-
teem, met elektronica die auto
matisch voor de zuinigste af
stelling zorgt, te kampen had
met kinderziektes.
De kentering kwam met de
voordelige maatregelen, maar
de echte klapper kwam pas met
de snel stijgende benzineprij
zen. Freek van Leeuwen van de
Stichting Autogas Nederland
heeft het gewetenIn één maand
tijd kreeg de stichting 15.000 te
lefoontjes van mensen die meer
informatie over autogas wilden.
Ter vergelijking: in héél 1999 lag
dat aantal op 25.000. Van Leeu
wen: „Het loopt megastorm. We
werken ons hier te barsten.
Door de hoge brandstofprijzen
krabbelen mensen zich achter
het oor en denken ze nog eens na
over gas." Technologische ver
beteringen maken de overstap
volgens Van Leeuwen ook mak
kelijker. „Vroeger moest je een
joekel van een gastank in de
kofferbak, maar nu zijn er ook
tanks die onder de auto hangen
of precies in het gat van het re
servewiel passen."
Gilbert Groot, secretaris van de
AGIS (vereniging van Autogas
inbouwstations) kan niet voor
spellen hoe lang de groei zal
aanhouden. „Er gaat heel wat
tijd over heen voordat de men
sen die nu bellen voor informa
tie hun woorden in daden om
zetten. Pas over een maand of
vier, vijf, weet je of de groei heeft
doorgezet. Maar ik zie het zon
nig in." GPD
Advertentie
Nieuwe japonnen
Knippakketten
Enorme
collectie
bruidsstoffen
Kerfef raat 40
2411 AE Bodegraven
0172-613751
Zuiddijk 16
3244 AZ Nieuwe Tonge
0187-652134