Eind aan knagende onzekerheid Geen tijd om gebak te halen PZC Ziekenhuis schaft dure scanner aan Kartbaan Zierikzee legt het loodje door gebrek aan klanten zeeland s14 Bestuurders en werknemers Schelde opgelucht door overnamebesluit Schelde wil predikaat 'koninklijk' behouden Boek 'Zeeland 1945-1950' is cadeau voor de provincie Vrouw krijgt werkstraf voor bijstandsfraude zaterdag 27 mei 2000 door Roelf Reinders GOES - Het heeft het Ooster- scheldeziekenhuis miljoenen gekost, maar straks staat er dan ook wat in Goes. Door de aankoop van een ingenieus apparaat hoeven honderden Zeeuwse patiënten voor on derzoek straks niet meer naar Breda. Maandag wordt de eerste Zeeuwse MRI- seanner in de 'duurste kamer van het ziekenhuis' getakeld. Met de MRI (Magnetische Resonantie Imaging) kunnen bloedvaten, hersenen, spie ren, pezen en sommige orga nen goed in beeld worden gebracht: beter dan met tra ditionele onderzoeksmetho des. ,,Het apparaat snijdt de patiënt fotografisch in stuk ken", vertelt Pirn Lubbers, hoofd van de röntgenafde- ling van de ziekenhuizen in Goes en Zierikzee. De pati ënten liggen in een tunneltje van een meter lengte en zes tig centimeter doorsnee ('Je moet niet al te claustrofo bisch zijn, dat is nogal lastig' Door te 'spelen' met magne tische velden verschijnen er op een beeldscherm beelden van hoe het lichaam er van binnen uitziet. Soms zijn patiënten bij een MRI-onderzoek beter gebaat dan bij traditioneel onder zoek, zegt Lubbers. „Ouder wetse vaatonderzoeken bij etalagebenen of slagader problemen, waarbij er een catheter in de lies wordt ge bracht, zijn tamelijk ingrij pend voor patiënten. Dan is opname nodig en kunnen ze morgen pas weer naar huis. Een MRI-onderzoek duurt maar een half uur." Met de grootste groep patiën ten die met het nieuwe appa raat te maken krijgt, is er iets neurologisch aan de hand, zegt radioloog Steven Hof man. „Dan gaat het om her senafwijkingen, beroertes, infarcten, bloedingen, her nia's." Voor onderzoek naar tumoren is de MRI heel ge schikt. „Tumoren kun je heel mooi zien", zegt Hofman. Verder wordt de RMI veel in gezet bij gebreken aan het bewegingsapparaat zoals kapotte knieën of kruisban den en bij gezwellen en ont stekingen bij organen als le-' ver, nieren, alvleesklier en baarmoeder. Lubbers: „Als je met een MRI-scan beter in het lichaam kunt kijken, kan een arts beter zien wat er aaii de hand is en is er dus betere1 behandeling mogelijk." Bij onderzoeken naar botbreu ken is de MRI weer weinig waard. „Dan moeten we weer op röntgen terugval len", zegt Hofman. De MRI is een uitbreiding van de mogelijkheden om on derzoek te doen, legt Lub! bers uit. „Bij patiënten met metalen voorwerpen in het lichaam zoals een pacemaker of vaatclips in de hersenec moet je niet met een MEI aankomen. Die voorwerpen zouden door de magnetische krachten uit het lichaam worden getrokken." Metaal Vanwege de enorme magne tische krachten mag niets in het onderzoekskamer van metaal zijn. Lubbers vertelt het verhaal dat ooit ergens d? boenmachine uit de handei van een nietsvennoedendj schoonmaakster werd ge rukt om met een noodgarg tegen de MRI tot stilstand b komen. De apparaat kost tweëenhatf miljoen gulden. Academi sche ziekenhuizen hebbei vaak al wel twee MRI's en ock algemene ziekenhuizen wi- len steeds vaker een eigej MRI. Dat Goes ook een MIL wil, is deels een commercie?! verhaal, zegt Lubbes. „Jaarlijks gaan sturen ve ongeveer zevenhonderd pj- I tiënten naar Breda voor eer MRI-scan. Die patiënten wil- len we natuurlijk graag zdf houden. En voor de patiënten is het natuurlijk ook befer. Een MRI in Goes scheelt tjd en geld." Patiënten van het Zieken huis Walcheren in Vlissinjen gaan ook gebruik maken ran de MRI in Goes. Zeeuys- Vlaamsepatiëntengaanwor MRI-onderzoek mee.tal naar België. Het Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen deikt rond de jaarwisseling eerei gen MRI te hebben. In ep- tember moeten de eerste )n- derzoeken met de Goese IIRI beginnen. door Maurits Sep en Harmen van der Werf VLISSINGEN - De opluchting straalt van de gezichten. Einde lijk is er een einde aan de onze kerheid. De Koninklijke Schel de Groep kan, weliswaar onder een nieuwe vlag maar onder de zelfde naam, gaan werken aan een nieuwe toekomst. Van di recties tot vakbonden, van per soneel tot aandeelhouders, ie dereen heeft weer vertrouwen in de toekomst. Minister A Jorritsma van Eco nomische Zaken toont zich vrij dag 'buitengewoon verheugd' over de overeenkomst met Da- men. Vanwege het behoud van werkgelegenheid in Zeeland en omdat het akkoord toekomst- VLISSINGEN - Damen Shipyards gaat koningin Bea trix vragen of De Schelde het predikaat 'koninklijk' mag blij ven dragen. Zeker voor een bou wer van marineschepen is dat een zeer belangrijk voordeel, vindt directeur C. Moolenburgh van Damen. De Schelde verkreeg al vier maanden na de oprichting in ,1875 de eretitel koninklijk. De nieuwe eigenaar mag dat niet zonder meer overnemen. „Dat moet je vragen aan dë konin gin", zei Schelde-topmanR. van den Heuvel gisteren. Damen is dat ook van plan, bevestigde Moolenburgh. „Wij hechten aan dat predikaat." Gezien de verhoudingen tussen De Schelde en de overheid ver wacht Van den Heuvel dat het niet zo moeilijk zal zijn om toe stemming te krijgen van konin gin Beatrix. De naam De Schelde blijft in elk geval bestaan, benadrukte Van den Heuvel. Zodat het bedrijf in zijn jubileumjaar - De Schelde wordt 125 - weliswaar de zelf standigheid verliest, maar in naam blijft voortleven. perspectief biedt voor de KSG, „Er is een basis gelegd om de ac tiviteiten van De Schelde winst gevend voort te zetten." De Schelde en Damen vullen el kaar prima aan, beaamt direc teur C. Moolenburgh van de Gorkumse scheepsbouwer. „De grote marinebouw is accessoir aan onze activiteiten. In de klei ne marinebouw zijn wij al actief. Maar ook in de Machine fabriek en de tandwielkastenfa- briek Schelde Gears zien wij kansen. Daar gaan we mee dus door. Over de andere deelne mingen, zoals de laboratoria, denken we nog na. Indien die hun winstgevendheid aanto nen, zal dat geen probleem zijn." De vakbonden zijn zeer be nieuwd naar het bedrijfsplan, waarin die exacte voornemens van Damen staan. Zij zullen dat plan met grote nauwkeurigheid bestuderen, beloven de woord voerders van FNV, CNV en RMU. Voorlopig vinden zij het belangrijker dat het personeel eindelijk weet waar het aan toe is. Het begon de laatste weken erg onrustig te worden, merkte C. Baggerman van RMU. Hoop geld De rijksoverheid moet flink in de buidel tasten om van het sterk verliesgevende staatsbe drijf af te komen, maar dat stuit nauwelijks op bezwaren. „Het is een hoop geld, honderd miljoen gulden", reageert D66'er J. van Walsem, „maar ik zeg in het be lang van de werkgelegenheid: doen." RPF-fractievoorzitter L. van Dijke: „Het is mij wel wat waard om de werkgelegenheid in Vlissingen en een marinewerf in Nederland overeind te hou den. PvdA-Kamerlid R. Hindriks noemt het 'heel gebruikelijk' dat een aandeelhouder voor een overname de balans van het te verkopen bedrijf op orde brengt. „Maar wat betekent dit akkoord voor de lange tijd? Dat zal minister Jorritsma duidelijk moeten maken." J. Geluk (WD) houdt een slag om de arm. Hij is geen eerste woordvoerder Eco nomische Zaken, maar laat na mens zijn partij weten de over eenkomst toe te juichen. „Bovendien, wat is het alterna tief?", vraagt CDA-Kamerlid J. L. van den Akker zich af. Dat Gedeputeerde Bruinooge, voorzitter Van den Heuvel van de Raad van Bestuur en OR-voorzitter De Jonge tijdens de persconferentie over de volledige overname van De Schelde door Damen Shipyards. foto Ruben Oreel was er niet, valt uit de woorden van Jorritsma op te maken. Het Rijk had anders toch moeten bijspringen, zonder het per spectief dat Damen Shipyards biedt. En het ministerie van De fensie wilde zekerheid over de afbouw van vier marinefregat ten, waarmee de KSG bezig is. Jorritsma: „Die defensiebelan- gen hebben zwaar meegewo gen." Bedankbriefje Gedeputeerde D. Bruinooge, te vens aandeelhouder namens de provincie en op persoonlijke ti tel commissaris bij De Schelde, schreef Jorritsma (Beste Anne- marie) vrijdagochtend een be dankbriefje voor haar inspan ningen (met vriendelijke groet, Daan), „Want ook wij zijn bui tengewoon blij dat de KSG inte graal wordt overgenomen", legt hij op een persconferentie in Vlissingen uit. „Voor de econo mische structuur van Zeeland, die vooral leunt op landbouw, visserij en chemische industrie, is het behoud van hoogwaardige technologie heel belangrijk." Overigens betaalt de provincie Zeeland mee aan de bruidsschat voor Damen. Hoe groot die bij drage is, wil Bruinooge niet zeg gen. „Maar wij hebben tien pro cent van de aandelen. Wij zullen onze verantwoordelijkheid ne men." Een cruciaal punt in de onder handelingen was steeds of Da men de niët-maritieme delen van de KSG, onder meer de ma chine- en tandwielkastenfa- briek, wilde overnemen. Daar heeft het om gespannen, maar die onderdelen gaan ook over. Als ergens bij de KSG wordt ge reorganiseerd, zal het daar zijn, denkt Jorritsma. R. de Jonge, voorzitter van de Ondernemingsraad van de KSG, realiseert zich dat terde ge. Toch overheersten bij hem opluchting en tevredenheid. „De buitenwereld heeft een ver keerd beeld van hoe belangrijk deze beslissing voor ons is. Na tuurlijk gaan we proberen de werkgelegenheid volledig veilig te stellen. Maar we moeten reëel zijn: er was geen andere overna mekandidaat en zelfstandig konden we ook niet verder." Overigens zal de Onderne mingsraad zich nooit verzetten tegen het afstoten van een be drijf als dat voor dat bedrijf be ter is. „Het bij elkaar houden van de groep is geen dogma. Als de toekomst elders beter is, la ten we ze gewoon gaan. Terrein De positieve reacties van de werknemers doen Moolenburgh deugd. „Zo'n overname kun je niet doen als het personeel inte graal gekant is tegen jouw komst. Een bedrijf is niet alleen de gebouwen, maar ook de men sen." Damen zal zorgvuldig met hen omspringen. Sommigen wordt hooguit gevraagd te ver huizen, ze worden niet gedwon gen. Verhuizen moet De Schelde zelf ook, voor een deel, naar het Sloegebied. Voor Vlissingen biedt dit mogelijkheden om het leegkomende terrein in de bin nenstad te ontwikkelen, zegt burgemeester A van Dok-Van Weele. „Daar gaan we met de nieuwe eigenaar over praten." Zij noemt de overname 'een goe de impuls voor de werkgelegen heid'. „Laten we het voorlopig niet over groei hebben, maar realistisch zijn en ze een nieuwe start gunnen." Daar doet de huidige bestuurs voorzitter R. van den Heuvel niet meer aan mee. Hij maakt plaats voor een nieuwe direc teur, wiens naam nog niet be kend is gemaakt. Van den Heuvel kampt vrijdag middag met gemengde gevoe lens. Verheugd als hij voor zijn bedrijf is met de overname, die betekent tevens zijn afscheid van de scheepswerf„En we zijn meer dan dikke vrienden ge worden." MIDDELBURG - Jan Zwemers 'grote boek' ligt in de winkel. Commissaris van de koningin W. T. van Gelder nam vrijdag in Drukkery in Middelburg Zee land 1945-1950 in ontvangst. Ruim vier jaar werkte de histo ricus uit het Walcherse Seroos- kerke aan het eerste van twee delen over de geschiedenis van Zeeland tussen 1945 en 1965. Met zijn vrouw en negen maan den oude zoontje op de eerste rij nam Zwemer de complimenten van zijn uitgever en commissa ris Van Gelder in ontvangst. D. Anbeek van uitgeverij Den Boer/De Ruiter noemde Zee land 1945-1950 een 'cadeau voor de provincie'. De provincie heeft 35.000 gulden betaald aan het project. Volgens Anbeek is het boek 'vele tonnen meer waard'. „Maar het is de provin cie van harte gegund", voegde hij daar aan toe. Aarzeling Van Gelder toonde zich verguld met het eerste exemplaar. Hij stelde dat tot dusverre de recen te Zeeuwse geschiedenis onder belicht is gebleven. „De nadruk ligt sterk op de zestiende en ze ventiende eeuw. Nu is er een stu die waarin minder ver wordt te ruggekeken." De aarzeling van Provinciale Staten om mee te betalen was volgens hem inge geven door slechte ervaringen met andere historische boeken. Hij refereerde aan het boek van Peter Priester over de Zeeuwse landbouw dat twee jaar geleden is verschenen. Dat heeft de provincie enkele ton nen gekost. Voorafgaand aan de presentatie lichtte Zwemer de inhoud van zijn boek toe. Eén van zijn be langrijkste conclusies is dat niet de bezettingsjaren, maar de moeilijke jaren dertig bepalend zijn geweest voor de naoorlogse ontwikkeling van Zeeland. Imago Zwemer stond ook stil bij de dis cussie die rond het imago-on derzoek van de PZC is ontstaan. Volgens een enquête onder niet- 2Jeeuwen is Zeeland 'een vrolijk, maar oud en conservatief baas je'. De historicus stelde dat af gezet tegen 1945 een flinke vooruitgang is geboekt. Hij haalde de brochure 'Erop of er onder' aan die kort na de oorlog verscheen. In deze blauwdruk voor de toekomst wordt Zee land 'oud', 'bloedeloos, 'ver ward' en 'moe' en genoemd. door Famke van Loon ZIERIKZEE - Kartcentrum Delta Racing vertrekt uit Zie rikzee. Na maanden van overleg over de ontwikkeling van de kartbaan met (inter)nationale allure op een nieuwe locatie, bleek dit prestigieuze plan fi nancieel onhaalbaar. Eigenaar H. van Stipriaan zag geen mo gelijkheid zijn huidige bedrijf rendabel te exploiteren en be sloot de boel te sluiten. De in boedel is verkocht aan een kart baan in Roosendaal. Voor het pand wordt een andere bestem ming gezocht. In augustus 1997 werd het kart centrum in Zierikzee met groots vertoon geopend. Delta Racing zou hét kartcentrum van Zee land worden. Maar dat pakte anders uit; al snel na de in ge- bruikname van de baan opende een tweede kartcentrum, in Goes, zijn deuren. En het duur de vervolgens niet lang voordat ook in Middelburg kon worden gekart. Volgens Van Stipriaan waren deze ontwikkelingen het begin van het einde. Met een relatief beperkt aantal inwoners heeft Zeeland toch al een kleine markt, die vooralsnog gecom penseerd kon worden door de grote stroom toeristen, die jaar lijks de provincie bezoekt. Maar met twee concurrenten in de achtertuin bleek het voor Delta Racing in de praktijk moeilijk te bolwerken, ondanks de aanloop van toeristen. De omzet van de 'losse rijders' is steeds minder geworden. Zeeland is wat dat betreft gewoon een te klein ver zorgingsgebied", stelt de voor malig coureur vast. Terrein Met verbazing heeft Van Stipri aan aangezien hoe de participa tiecommissie van de provincie hierin is opgetreden. „Terwijl ze de één op het paard helpen, wer ken ze een andere ondernemer de grond in", klaagt hij. In deze situatie had Delta Racing vol gens zijn directeur de keuze uit twee mogelijkheden: groter worden of sluiten. Aanvanke lijk werd alles op de eerste optie gezet. Van Stipriaan opperde het plan op het in onbruik ge raakte terrein van horecagroot- handel P. C. Koole een groot, ultramodern indoorkartcen- trum te bouwen. De nieuwe ra cebaan, die tot de top-zeven van Nederland moest behoruvzou nationale en internaicnale j wedstrijden naar Zierikse ha len. De afgelopen maanden -oerde Van Stipriaan intensief (verleg met de bank en sponsors im het geld bij elkaar te krijgen oor de plannen. Keer op keer wird een beslissing echter uitgested. Be gin deze week werd de knoop doorgehakt: het bleek nit mo gelijk voldoende finraciële middelen te vinden om en der gelijk groot project te onder steunen. Met deze beslissing wa: voor Van Stipriaan het verhaaklaar. „We hebben nog een katste wedstrijdrace gedaan rot de trouwe teams en nog eei kin derfeestje. Toen was het kaar." Hij heeft zijn bedrijf inmddels overgedaan aan een kariaan- centrum uit Roosendaal. Mo menteel is Van Stipriaa: nog onderhandeling met de mnsen uit West-Brabant over deyver- name van het personeel. TERNEUZEN -DeTerneu;ense politierechter J. Begheyn ver oordeelde vrijdag een 31-jirige vrouw uit die plaats vooi bij standsfraude tot tachtig uur werkstraf en zes weken wor- waardelijke gevangenisstr.f. De verdachte had in de peiode tussen april '97 en januar '99 aan de gemeentelijke sodale dienst verzuimd op te gevèr dat ze samenwoonde met haar part ner. Daardoor had ze onteiécht 40.000 gulden aan bijstandaiit- kering ontvangen. Officier van justitie M. Kappey- ne van de Coppello ging uitvan het benadeelde bedrag en eiste honderd uur dienstverleiing plus een maand voorwaardtlij- ke gevangenisstraf. Raadsman A Neels haalde haar verbeterde situatie aan. De vrouw heefteen studie afgemaakt en een viste baan heeft gevonden. Hij plotte voor een geheel voorwaardelij ke straf. De politierechter, meende dat de partner wel een; rol heeft gespeeld, maar hij kon! er niet onder uit dat er moest worden afgerekend. De ver dachte heeft inmiddels eer te-; rugbetalingsregeling getrofien. Tafelzilver niet welke kant het op zou gaan en het zag er toch heel slecht uit met de toekomst van De Schelde", zegt mevrouw Harmsen. „Ik maak het hoofd kantoor van De Schelde schoon", voegt ze eraan toe. Ze werkt bij de KSG, maar voor Jansma en Dik. „En ik zou waarschijnlijk zo weer ergens anders schoon kunnen maken, maar mijn man is heftruck chauffeur en werkt op Schel- depoort. Gelukkig maar dat dit is gebeurd. We gaan nu maar eens aan een vakantie den ken." Een scheepshoorn weerklinkt. Het werk gaat door, zo gaat het bij De Schelde, werken, niet zeuren en dus ook geen feest vieren. „Ik werk hier zeventien jaar als lasser. We hebben heel veel slechte tijden gehad, en ik vind dat de sfeer er onderling nooit onder geleden heeft. Op onze afdeling in elk geval niet", geeft Ruud Kelder van de scheepsnieuwbouw aan. „Jammer is het wel dat De Schelde niet als De Schelde royaal voorbij 2000 gaat. Dat beloofde Van den Heuvel nog in 1996 en dat heeft hij niet waar kunnen maken. Maar of er nu door de ovename ook daadwerkelijk iets verandert, dat geloof ik ook weer niet. Het werk blijft toch hetzelfde?" Machinebouw Geert Meijering werkt bij Ma chinebouw. Voor zijn gevoel is het bedrijf al vanaf 1981 aan het reorganiseren. „Ik kan nog niet goed beoordelen wat dit laatste nieuws weer voor ons betekent. Het eerste bericht van vandaag beloofde niet veel goeds voor de machinebouw. Het zou geen rendabele tak van De Schelde zijn en daardoor zouden we niet in de deal zijn opgenomen." Zo'n mededeling, ook al blijkt die later niet waar te zijn, doet Schelde-werknemers verlaten de werf. Ze zijn opgelucht dat de kogel nu door de kerk is. foto Ruben Oreel Een medewerker van de Schel de Technology Science wordt niet warm of koud van de laat ste ontwikkeling. „Want", zegt hij, „bij deze hele operatie worden de laboratoria niet be trokken. We zijn een winstge vende tak en Van den Heuvel noemt ons het tafelzilver van De Schelde. En tafelzilver moet je schijnbaar verkopen. Rond het einde van deze maand zijn we in handen van Stork. Die ontwikkeling gaat de STC aan." Voor Rinus Brasser, brand weerman van de Schelde, tel len de laatste ontwikkelingen wel, maar hij verwacht niet veel verandering. „Ik een nieu we baas? Nee, dat voelt anders. Ik werk hier al 27 jaar en als ik thuis wegga, dan zeg ik: ik ga naar De Schelde. Dat blijf ik doen, ook al zit daar meneer Damen van een groot ander be drijf." door Edith Ramakers Kees van den Eeden van de financiële afdeling van De Schelde is gelukkig met het besluit: „„We worden een werkmaatschappij van Damen en die mogen allemaal een eigen administratie bij het bedrijf behouden." foto Ruben Oreel VLISSINGEN - Een echte hoe- rastemming heerst er niet aan de poorten van De Schelde in de Glacisstraat in Vlissingen. Er hangen geen vlaggen uit. Het nieuws van de overname van de Koninklijke Schelde Groep door Damen Shipyards lijkt te vers te zijn. „Maar we zijn wel bijna naar de bakker gegaan om taart te halen. In derdaad, bijna. We hadden het druk; we konden onze tijd be ter gebruiken", zegt Erik Bar- ten, administratieve kracht van de Bedrijfsschool van De Schelde. pijn. „Zeker als je meeneemt dat we vorig jaar een stevige reorganisatie hebben doorge maakt, waarbij zo'n zeventig banen zijn geschrapt. Je wordt dan wat terughoudender. Ik ben wel opgelucht en ook blij dat er meer duidelijkheid is ge komen. Maar een soort twijfel over onze toekomst blijft. Ze ker omdat Damen volgens mij een andere bedrijfscultuur heeft dan De Schelde." Drup pelsgewijs stroomt de fabriek leeg. Het is kwart voor vijf en de slagboom blijft een tijdje openstaan. Iedereen is intus sen van het 'goede nieuws op de hoogte'. Kees van den Eeden uit Oost-Souburg van de fi nanciële afdeling zegt dat hij altijd in deze overname heeft geloofd. „Maar daar zijn we niet altijd blij om geweest. We dachten in het begin dat de complete administratie van Vlissingen bij overname naar Gorinchem zou verhuizen. Daar moesten we niet aanden ken. We maakten al grappen over carpoolen en dergelijke. Want volgens mij willen de meesten niet vertrekken uit Vlissingen." Volgens hem is die vrees van overplaatsing ongegrond. „We worden een werkmaatschappij van Damen en die mogen alle maal een eigen administratie bij het bedrijf behouden." Een soort ingehouden opluch ting overheerst. Vooral omdat met het nieuws een lange pe riode van onzekerheid wordt afgesloten. „Normaal plannen we rond kerst onze zomerva kantie, maar dat hebben we dit keer niet gedaan. Je wist toen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 64