Cupra houdt Seat jong Onderstel maakt Cadillac Europeser PZC Spaanse atleten Weer minder kans op lekke fietsband auto motorfiets 47 MBIT kort autonieuws Xsara-actiemodel Highway Van Compacte Alfa zaterdag 27 mei 2000 Al enkele jaren op rij breekt Seat verkooprecords. En dit jaar ziet het er ook allemaal weer erg goed uit voor het Spaanse merk binnen de Volkswagen-groep, want in de eerste vier maanden lagen de verkopen al weer 12,5 procent boven het vorig jaar. Dat dankt Seat voor een deel aan de betrouwbare techniek van Volkswagen, maar minstens zo belangrijk is het jeugdige en sportieve imago, dat de Spanjaarden zich pogen aan te meten. De nieuwste atleten in het Seat-gamma zijn de Ibiza en de Cordoba in Cupra- uitvoering. Cupra is een samentrekking van Cup Racing, hetgeen verwijst naar de rallyauto's waarmee Seat al enkele jaren meestrijdt in het wereldkampioenschap. Aanvan kelijk alleen in de klasse met voor wielaandrijving, nu echter ook bij de vierwielaangedreven rallyka nonnen. De Ibiza en de Cordoba Cupra moeten daaraan herinne ren en daarvoor brengen ze een sportieve uitdossing mee. De extra dikke voor- en achter bumpers zijnhelemaal inkleurge- spoten en dat geldt ook voor de verbrede dorpels. Beide modellen hebben ook een in kleur gespoten achterspoiler: de Cordoba op de achterklep, de Ibiza boven aan de achterruit. Verder staan de Cup ra's op 16 inch lichtmetalen wielen met extra lage 195/45-banden, terwijl onder de achterbumper een dubbele verchroomde uitlaat vandaan komt. Het interieur ademt ook een spor tieve sfeer. Kuipstoelen, deels met leer bekleed, bieden de bestuurder en zijn passagier extra zijdelingse steun. Het stuurwiel en de man chet om de versnellingspook zijn met leer bekleed. Daarnaast zien we titanium accenten op het stuurwiel en de pookknop, een in strumentenpaneel met witte wij zerplaten en het Cupra-logo is verwerkt in de tderenteller, de middenconsole en de sportieve pe dalen. De Ibiza en Cordoba Cupra zitten ook goed in hun uitrusting. Naast airbags voor de bestuurder en de passagier, zij airbags en ABS zien we onder meer centrale portier vergrendeling met afstandsbedie ning, airconditioning met elektro nische temperatuurregeling, een boordcomputer en een audiosys- teem. Turbomotor De Seat Ibiza en Cordoba zijn ge bouwd op dezelfde bodemplaat en hebben deels dezelfde carrosserie, maar laten toch belangrijke ver schillen zien. De Ibiza Cupra is een compacte driedeurs auto, terwijl de Cordoba een wat langere twee- deurs sedan is. De auto heeft daar door wel wat meer kofferruimte (455 liter), maar bij de Ibiza kun je de door de derde deur met neerge klapte achterbank grotere dingen naar binnen schuiven. Door de De Cordoba Cupra Seat Ibiza 1.8 20V T Cupra Lx BxH: 388x164x142cm Wielbasis: 244 cm Leeg gewicht: 1.094 kg Toelaatbaar gewicht: 1.579 kg Trekgewicht geremd: 1.000 kg 4-cilinder lijnmotor 1.781 cm, 115 kW/156 pk 0-100 km/h: 7,9 sec Topsnelheid: 218 km/h Gemiddeld verbruik: 1 op 12,8 Prijs: 42.495,- De Seat Ibiza Cupra heeft een sportievere lijn dan de Cordoba. grotere carrosserie is de Cordoba wat zwaarder en een fractie trager in de acceleratie. Beide Cupra's beschikken over een 1,8 liter turbomotor. Het is een békende krachtbron uit het pro gramma van Volkswagen en Audi. In de Volkswagen Golf komt er 150 pk uit te voorschijn, Audi pept hem op tot 180 pk in de A3 en zelfs tot 225 pk in de TT Coupé. Bij Seat levert hij 156 pk en dat maakt van de compacte en vrij lichte Ibiza een buitengewoon vlotte auto. De sprint van 0 tot 100 km/h duurt slechts 7,9 seconden en volgens Seat is er een topsnelheid mogelij k van 218 km/h. De langere en iets zwaardere Cordoba doet een tien de seconde langer over de accele ratie van 0 tot 100 en heeft een ge lijke topsnelheid. Toch beviel ons de Ibiza stukken beter, met name wat het wegge drag betreft. De auto voelt stabie ler aan en lijkt beter in balans dan de ietwat nerveus sturende Cordo ba. Beide auto's kunnen het ver mogen redelijk kwijt aan de straat, behalve in korte bochten. D aar wil het binnenste wiel bij en thousiast gas geven nog wel eens doorslippen. Verder sturen beide Cupra's opvallende neutraal. De vering is aan de stevige kant, maar toch niet oncomfortabel. Meer Ibiza's Nederland is binnen de kleinere Europese landen een topland voor sportieve Seats. Van 12.000 Cup ra's die er op jaarbasis worden ge bouwd gaan er uiteraard de mees te naar Spanje, Duitsland en Frankrijk. Maar Nederland slaat helemaal geen gek figuur, want wij zijn goed voor 400 Cupra's. Waarbij de importeur de interesse voor de Cordoba in ons land wat lager inschat dan voor de Ibiza, een inschatting die wij op basis van de rij kwaliteiten en de uit straling van beide auto's kunnen onderschrijven. Van de Cordoba moeten er in een heel jaar 100 te verkopen zijn, de Ibiza is goed voor 300 exemplaren. Vanaf juli is zowel de Ibiza als de Cordoba in Cupra-uitmonstering te koop voor een prijs van 42.495,-. Mario Vos Cadillac, het topmerk van de Amerikaanse autogigant Ge neral Motors, zegt serieus werk te willen gaan maken van de Euro pese markt. En om de aanval op de gevestigde orde (Mercedes- Benz, BMW, Jaguar en Lexus) een beetje serieus aan te pakken, hebben de Amerikanen zich ver zekerd van enkele opmerkelijke ondersteltechnieken: Stabi- liTrak en MagnaRide. Het eerste wordt dit jaar standaard op de Seville, het MagnaRide systeem is vanaf volgend jaar leverbaar. Eén van de grootste bezwaren die er tegen de enige in Europa lever bare Cadillac, de Seville, worden geuit is dat het een voorwielaan- gedreven auto betreft. De con currenten in de topklasse houden het immers allemaal op achter wielaandrijving. Cadillac heeft zich die kritiek serieus aange trokken en lanceert vanaf het nieuwe modeljaar StabiliTrak. Dat is simpel gezegd een systeem dat ingrijpt - anders gezegd: het gas terugneemt en daarna do seert - zodra de wielen greep verliezen of een andere koers dreigen te gaan volgen dan de be stuurder volgens het ingedraaide stuurwiel van plan was. Cadillac claimt dat StabiliTrak beduidend meer naar de com mando's van de bestuurder luis tert dan de systemen van de con currenten dat doen. Een simpel uitgezet circuitje, met wat losse ondergrond, een flink natgespo ten gedeelte en verder een slalom op asfalt, lijkt die claim van Ca dillac te onderstrepen. Waar met name op de losse ondergrond de achterwielaangedreven concur renten - door gebrek aan grip - bijna niet reageren op het inge trapte gaspedaal, komt de Cadil lac Seville beduidend levendiger voor de dag. De Cadillac Seville STS krijgt een onderstel dat het weggedrag van de auto op Europees niveau brengt. Met verschillende chauffeurs was de Seville telkens sneller het circuit rond dan de drie concur renten: een BMW 5-serie, een Mercedes-Benz E-klasse en een Lexus GS 300, alle (net als de Ca dillac) met een V8-motor. Het StabiliTrak-systeem is vanaf modeljaar 2001 standaard op de Seville. Iets langer, om precies te zijn tot modeljaar 2002, moeten we wachten op MagnaRide, een geheel nieuw schokdempersys teem, dat werkt met vloeistofge- vulde dempers en magnetische velden. Die magnetische velden zijn van invloed op ijzerdeeltjes, die deel uitmaken van de dem pervloeistof. Al naar gelang van de magnetische kracht wordt de vloeistof soepeler of juist stugger. Het grootste voordeel van Mag naRide is volgens Cadillac dat het systeem - in tegenstelling tot wat de concurrentie toepast - ge heel zonder kleppen werkt. Daardoor kan het supersnel rea geren op veranderingen in het wegdek (tot op éénduizendste van een seconde), wat volgens Cadillac tien keer sneller is dan de systemen van de concurrentie. Cadillac zal het MagnaRide-sys- teem vanaf modeljaar 2002 op de Amerikaans markt gaan leveren op de Seville STS, waarna het gaandeweg beschikbaar komt voor de exportmarkten, waaron der Europa. Mario Vos Citroën belooft meer rijplezier met een speciaal actiemodel, de Xsara Plaisir. Deze auto is namelijk standaard voorzien van airconditio ning, houtlook op het dashboardkastje en de versnellingspookknop, metallic lak, mistlampen vóór en speciale wieldoppen. De Xsara Plaisir is er als coupé, hatchback en stationwagen met 1,4 of 1,4 liter benzine motor of met 1,9 liter diesel of turbodiesel. De prijzen beginnen bij 33.900,- en dat is volgens Citroën een klantenvoordeel van 1.800,-. Hyundai heeft het bestelwagenprogramma uitgebreid met de High way Van. Dit is een bestelautoversie van de Trajet, een ruimteauto die begin dit jaar werd gepresenteerd. De twee rijen zitplaatsen achter de bestuurder hebben in de Highway Van plaats gemaakt voor een laad volume van 3.000 liter. Het maximale laadgewicht bedraagt 680 kilo. De Plighway Van is leverbaar met een tweeliter benzinemotor met 136 pk of een 2,7 liter V6 met 170 pk. De laatste is voorzien van een automati sche transmissie. Later dit jaar komt er ook nog een direct ingespoten dieselmotor met 111 pk. De bestelauto heeft een uitrusting die qua luxe vergelijkbaar is met de personenautoversie van de Highway Van. Air bags voor de bestuurder en de passagier zijn standaard, ABS is dat op de GLS-versies. De prijzen beginnen bij 33.995 exclusief btw. Met de typeaanduiding 147 brengt Alfa Romeo dit najaar een nieuwe compacte middenklasser op de markt. De auto is de opvolger van de modellen 145 en de 146 en komt er dus in drie- en vijf deurs uitvoering. De levering van de laatste begint echter pas volgend voorjaar. De 147 is de laatste Alfa waarin de vorig jaar naar Seat vertrokken ont werper Walter da Silva de hand heeft gehad. Het is een zeer karakteris tiek gelijnde compacte middenklasser, met een prachtige neus waarin de klassieke grille van Alfa Romeo zeer fraai is ondergebracht. De auto is met 4,16 meter ongeveer even lang als de Volkswagen Golf. Het onder stel is niet gebaseerd op zijn voorganger, de Alfa 145 en 146, maar ver toont juist veel meer overeenkomsten met de succesvolle 156-serie. Alfa Romeo gaat de 147 om te beginnen met drie benzinemotoren leve ren: een 1,6 liter met 105 pk, een 1,6 liter high power-motor met 120 en een tweeliter met 150 pk. Al deze motoren zijn van het Twin Spark-type met twee bougies en vier kleppen per cilinder. Volgend jaar komt er nog een nieuwe 1,9 liter turbodiesel bijDeze motor is een doorontwikkeling van de huidige turbodiesel en levert 110 pk. De Alfa 147 zal worden uitgerust met tal van nieuwe veiligheidstechnie ken, zoals een dynamische stabiliteitsregeling en automatische rem- krachtverdeling. Verder is de auto zeer compleet uitgerust. Op de Auto salon van Turijn maakt de Alfa 147 zijn publieksdebuut. Flexband met grof profiel. Elke fietser kan bij Vredestein de band vinden die hij zoekt. De typen Perfect, Spider, Europe, Trigger, Traveller en Classic voor stadsfiets en hybride, de Fortezza, Volante, Ricorso en Campo voor de racefiets en K-Nobs, G-Ribs, S-Licks, B-Each, Grinder, Slizer, Monte Carlo, Fumo en Streetrazor voor atb en mountainbike. Toch vond de Nederlandse ban denfabriek het tijd voor een nieuw type erbij, de Flex. Niet be doeld voor racefietsen en echte mountainbikes, wel voor city- bikes (afgeleid van de mountain bike), randormeurs (toerfietsen), hybrides (de tussenvorm van race fiets en mountainbike) en echte stadsfietsen. Als het om banden gaat is de fiet ser eigenlijk maar in een ding ge- interesseerd: niet lek rijden. Een band mag soepel zijn, weinig rol- weerstand hebben, er flitsend uit zien of goedkoop zijn, wanneer hij om de haverklap lek raakt, verval len al die voordelen en wil nie mand hem hebben. Vredestein heeft een naam op te houden in goede banden die zei dén lek raken en bovendien weinig rolweerstand hebben en lang mee gaan. Een lekke band door een scherp stuk glas, metaal of steen is nooit uit te sluiten, maar de lekbescherming met de PRS-laag (Puncture Resistance System) geeft volgens de fabrikant ne gentig procent minder lekke banden. Daar hangt natuurlijk een prijs kaartje aan. Een dergelijke band voor een stadsfiets kost tussen de veertig en de vijftig gulden. Een band zonder die bescherming kost een tientje minder. De banden voor racefietsen, alle met PRS, kosten tussen de dertig en de tachtig gulden. De zeer uitgebrei de serie banden voor ATB en mountainbike zijn ook in deze prijsklasse verkrijgbaar, maar die hebben niet alle de PRS-laag. Voor de nieuwe Flex-band is Vre destein op zoek gegaan naar een rubbermengsel waarmee nog meer vervorming van de band mo gelijk is. De band heeft de gebrui kelijke lage rolweerstand, comfort en lange levensduur. Volgens de fabrikant kan de fietser ook met deze band rekenen op negentig procent minder lekke banden. De Flex is leverbaar in twee uit voeringen, de Superior (breed, grof loopvlak) voor ƒ44,95 en Sport (smal, fijn loopvlak) voor 34,95. Er zijn diverse maten en kleuren. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 47