Cupra houdt Seat jong
Onderstel maakt Cadillac Europeser
PZC
Spaanse
atleten
Weer minder kans
op lekke fietsband
auto motorfiets
47
MBIT
kort autonieuws
Xsara-actiemodel
Highway Van
Compacte Alfa
zaterdag 27 mei 2000
Al enkele jaren op rij breekt Seat
verkooprecords. En dit jaar ziet
het er ook allemaal weer erg goed uit
voor het Spaanse merk binnen de
Volkswagen-groep, want in de eerste
vier maanden lagen de verkopen al
weer 12,5 procent boven het vorig
jaar. Dat dankt Seat voor een deel
aan de betrouwbare techniek van
Volkswagen, maar minstens zo
belangrijk is het jeugdige en
sportieve imago, dat de Spanjaarden
zich pogen aan te meten. De
nieuwste atleten in het Seat-gamma
zijn de Ibiza en de Cordoba in Cupra-
uitvoering.
Cupra is een samentrekking van
Cup Racing, hetgeen verwijst
naar de rallyauto's waarmee Seat
al enkele jaren meestrijdt in het
wereldkampioenschap. Aanvan
kelijk alleen in de klasse met voor
wielaandrijving, nu echter ook bij
de vierwielaangedreven rallyka
nonnen. De Ibiza en de Cordoba
Cupra moeten daaraan herinne
ren en daarvoor brengen ze een
sportieve uitdossing mee.
De extra dikke voor- en achter
bumpers zijnhelemaal inkleurge-
spoten en dat geldt ook voor de
verbrede dorpels. Beide modellen
hebben ook een in kleur gespoten
achterspoiler: de Cordoba op de
achterklep, de Ibiza boven aan de
achterruit. Verder staan de Cup
ra's op 16 inch lichtmetalen wielen
met extra lage 195/45-banden,
terwijl onder de achterbumper
een dubbele verchroomde uitlaat
vandaan komt.
Het interieur ademt ook een spor
tieve sfeer. Kuipstoelen, deels met
leer bekleed, bieden de bestuurder
en zijn passagier extra zijdelingse
steun. Het stuurwiel en de man
chet om de versnellingspook zijn
met leer bekleed. Daarnaast zien
we titanium accenten op het
stuurwiel en de pookknop, een in
strumentenpaneel met witte wij
zerplaten en het Cupra-logo is
verwerkt in de tderenteller, de
middenconsole en de sportieve pe
dalen.
De Ibiza en Cordoba Cupra zitten
ook goed in hun uitrusting. Naast
airbags voor de bestuurder en de
passagier, zij airbags en ABS zien
we onder meer centrale portier
vergrendeling met afstandsbedie
ning, airconditioning met elektro
nische temperatuurregeling, een
boordcomputer en een audiosys-
teem.
Turbomotor
De Seat Ibiza en Cordoba zijn ge
bouwd op dezelfde bodemplaat en
hebben deels dezelfde carrosserie,
maar laten toch belangrijke ver
schillen zien. De Ibiza Cupra is een
compacte driedeurs auto, terwijl
de Cordoba een wat langere twee-
deurs sedan is. De auto heeft daar
door wel wat meer kofferruimte
(455 liter), maar bij de Ibiza kun je
de door de derde deur met neerge
klapte achterbank grotere dingen
naar binnen schuiven. Door de
De Cordoba Cupra
Seat Ibiza 1.8 20V T Cupra
Lx BxH: 388x164x142cm
Wielbasis: 244 cm
Leeg gewicht: 1.094 kg
Toelaatbaar gewicht: 1.579 kg
Trekgewicht geremd: 1.000 kg
4-cilinder lijnmotor
1.781 cm, 115 kW/156 pk
0-100 km/h: 7,9 sec
Topsnelheid: 218 km/h
Gemiddeld verbruik: 1 op 12,8
Prijs: 42.495,-
De Seat Ibiza Cupra heeft een sportievere lijn dan de Cordoba.
grotere carrosserie is de Cordoba
wat zwaarder en een fractie trager
in de acceleratie.
Beide Cupra's beschikken over
een 1,8 liter turbomotor. Het is een
békende krachtbron uit het pro
gramma van Volkswagen en Audi.
In de Volkswagen Golf komt er 150
pk uit te voorschijn, Audi pept
hem op tot 180 pk in de A3 en zelfs
tot 225 pk in de TT Coupé. Bij Seat
levert hij 156 pk en dat maakt van
de compacte en vrij lichte Ibiza
een buitengewoon vlotte auto. De
sprint van 0 tot 100 km/h duurt
slechts 7,9 seconden en volgens
Seat is er een topsnelheid mogelij k
van 218 km/h. De langere en iets
zwaardere Cordoba doet een tien
de seconde langer over de accele
ratie van 0 tot 100 en heeft een ge
lijke topsnelheid.
Toch beviel ons de Ibiza stukken
beter, met name wat het wegge
drag betreft. De auto voelt stabie
ler aan en lijkt beter in balans dan
de ietwat nerveus sturende Cordo
ba. Beide auto's kunnen het ver
mogen redelijk kwijt aan de
straat, behalve in korte bochten.
D aar wil het binnenste wiel bij en
thousiast gas geven nog wel eens
doorslippen. Verder sturen beide
Cupra's opvallende neutraal. De
vering is aan de stevige kant, maar
toch niet oncomfortabel.
Meer Ibiza's
Nederland is binnen de kleinere
Europese landen een topland voor
sportieve Seats. Van 12.000 Cup
ra's die er op jaarbasis worden ge
bouwd gaan er uiteraard de mees
te naar Spanje, Duitsland en
Frankrijk. Maar Nederland slaat
helemaal geen gek figuur, want
wij zijn goed voor 400 Cupra's.
Waarbij de importeur de interesse
voor de Cordoba in ons land wat
lager inschat dan voor de Ibiza,
een inschatting die wij op basis
van de rij kwaliteiten en de uit
straling van beide auto's kunnen
onderschrijven. Van de Cordoba
moeten er in een heel jaar 100 te
verkopen zijn, de Ibiza is goed
voor 300 exemplaren. Vanaf juli is
zowel de Ibiza als de Cordoba in
Cupra-uitmonstering te koop
voor een prijs van 42.495,-.
Mario Vos
Cadillac, het topmerk van de
Amerikaanse autogigant Ge
neral Motors, zegt serieus werk te
willen gaan maken van de Euro
pese markt. En om de aanval op
de gevestigde orde (Mercedes-
Benz, BMW, Jaguar en Lexus)
een beetje serieus aan te pakken,
hebben de Amerikanen zich ver
zekerd van enkele opmerkelijke
ondersteltechnieken: Stabi-
liTrak en MagnaRide. Het eerste
wordt dit jaar standaard op de
Seville, het MagnaRide systeem
is vanaf volgend jaar leverbaar.
Eén van de grootste bezwaren die
er tegen de enige in Europa lever
bare Cadillac, de Seville, worden
geuit is dat het een voorwielaan-
gedreven auto betreft. De con
currenten in de topklasse houden
het immers allemaal op achter
wielaandrijving. Cadillac heeft
zich die kritiek serieus aange
trokken en lanceert vanaf het
nieuwe modeljaar StabiliTrak.
Dat is simpel gezegd een systeem
dat ingrijpt - anders gezegd: het
gas terugneemt en daarna do
seert - zodra de wielen greep
verliezen of een andere koers
dreigen te gaan volgen dan de be
stuurder volgens het ingedraaide
stuurwiel van plan was.
Cadillac claimt dat StabiliTrak
beduidend meer naar de com
mando's van de bestuurder luis
tert dan de systemen van de con
currenten dat doen. Een simpel
uitgezet circuitje, met wat losse
ondergrond, een flink natgespo
ten gedeelte en verder een slalom
op asfalt, lijkt die claim van Ca
dillac te onderstrepen. Waar met
name op de losse ondergrond de
achterwielaangedreven concur
renten - door gebrek aan grip -
bijna niet reageren op het inge
trapte gaspedaal, komt de Cadil
lac Seville beduidend levendiger
voor de dag.
De Cadillac Seville STS krijgt een onderstel dat het weggedrag van de auto op Europees niveau brengt.
Met verschillende chauffeurs
was de Seville telkens sneller het
circuit rond dan de drie concur
renten: een BMW 5-serie, een
Mercedes-Benz E-klasse en een
Lexus GS 300, alle (net als de Ca
dillac) met een V8-motor. Het
StabiliTrak-systeem is vanaf
modeljaar 2001 standaard op de
Seville. Iets langer, om precies te
zijn tot modeljaar 2002, moeten
we wachten op MagnaRide, een
geheel nieuw schokdempersys
teem, dat werkt met vloeistofge-
vulde dempers en magnetische
velden. Die magnetische velden
zijn van invloed op ijzerdeeltjes,
die deel uitmaken van de dem
pervloeistof. Al naar gelang van
de magnetische kracht wordt de
vloeistof soepeler of juist stugger.
Het grootste voordeel van Mag
naRide is volgens Cadillac dat
het systeem - in tegenstelling tot
wat de concurrentie toepast - ge
heel zonder kleppen werkt.
Daardoor kan het supersnel rea
geren op veranderingen in het
wegdek (tot op éénduizendste
van een seconde), wat volgens
Cadillac tien keer sneller is dan
de systemen van de concurrentie.
Cadillac zal het MagnaRide-sys-
teem vanaf modeljaar 2002 op de
Amerikaans markt gaan leveren
op de Seville STS, waarna het
gaandeweg beschikbaar komt
voor de exportmarkten, waaron
der Europa.
Mario Vos
Citroën belooft meer rijplezier met een speciaal actiemodel, de Xsara
Plaisir. Deze auto is namelijk standaard voorzien van airconditio
ning, houtlook op het dashboardkastje en de versnellingspookknop,
metallic lak, mistlampen vóór en speciale wieldoppen. De Xsara Plaisir
is er als coupé, hatchback en stationwagen met 1,4 of 1,4 liter benzine
motor of met 1,9 liter diesel of turbodiesel. De prijzen beginnen bij
33.900,- en dat is volgens Citroën een klantenvoordeel van 1.800,-.
Hyundai heeft het bestelwagenprogramma uitgebreid met de High
way Van. Dit is een bestelautoversie van de Trajet, een ruimteauto
die begin dit jaar werd gepresenteerd. De twee rijen zitplaatsen achter
de bestuurder hebben in de Highway Van plaats gemaakt voor een laad
volume van 3.000 liter. Het maximale laadgewicht bedraagt 680 kilo.
De Plighway Van is leverbaar met een tweeliter benzinemotor met 136
pk of een 2,7 liter V6 met 170 pk. De laatste is voorzien van een automati
sche transmissie. Later dit jaar komt er ook nog een direct ingespoten
dieselmotor met 111 pk. De bestelauto heeft een uitrusting die qua luxe
vergelijkbaar is met de personenautoversie van de Highway Van. Air
bags voor de bestuurder en de passagier zijn standaard, ABS is dat op de
GLS-versies. De prijzen beginnen bij 33.995 exclusief btw.
Met de typeaanduiding 147 brengt Alfa Romeo dit najaar een nieuwe
compacte middenklasser op de markt. De auto is de opvolger van
de modellen 145 en de 146 en komt er dus in drie- en vijf deurs uitvoering.
De levering van de laatste begint echter pas volgend voorjaar.
De 147 is de laatste Alfa waarin de vorig jaar naar Seat vertrokken ont
werper Walter da Silva de hand heeft gehad. Het is een zeer karakteris
tiek gelijnde compacte middenklasser, met een prachtige neus waarin de
klassieke grille van Alfa Romeo zeer fraai is ondergebracht. De auto is
met 4,16 meter ongeveer even lang als de Volkswagen Golf. Het onder
stel is niet gebaseerd op zijn voorganger, de Alfa 145 en 146, maar ver
toont juist veel meer overeenkomsten met de succesvolle 156-serie.
Alfa Romeo gaat de 147 om te beginnen met drie benzinemotoren leve
ren: een 1,6 liter met 105 pk, een 1,6 liter high power-motor met 120 en
een tweeliter met 150 pk. Al deze motoren zijn van het Twin Spark-type
met twee bougies en vier kleppen per cilinder. Volgend jaar komt er nog
een nieuwe 1,9 liter turbodiesel bijDeze motor is een doorontwikkeling
van de huidige turbodiesel en levert 110 pk.
De Alfa 147 zal worden uitgerust met tal van nieuwe veiligheidstechnie
ken, zoals een dynamische stabiliteitsregeling en automatische rem-
krachtverdeling. Verder is de auto zeer compleet uitgerust. Op de Auto
salon van Turijn maakt de Alfa 147 zijn publieksdebuut.
Flexband met grof profiel.
Elke fietser kan bij Vredestein de
band vinden die hij zoekt. De typen
Perfect, Spider, Europe, Trigger,
Traveller en Classic voor stadsfiets en
hybride, de Fortezza, Volante, Ricorso
en Campo voor de racefiets en K-Nobs,
G-Ribs, S-Licks, B-Each, Grinder,
Slizer, Monte Carlo, Fumo en
Streetrazor voor atb en mountainbike.
Toch vond de Nederlandse ban
denfabriek het tijd voor een
nieuw type erbij, de Flex. Niet be
doeld voor racefietsen en echte
mountainbikes, wel voor city-
bikes (afgeleid van de mountain
bike), randormeurs (toerfietsen),
hybrides (de tussenvorm van race
fiets en mountainbike) en echte
stadsfietsen.
Als het om banden gaat is de fiet
ser eigenlijk maar in een ding ge-
interesseerd: niet lek rijden. Een
band mag soepel zijn, weinig rol-
weerstand hebben, er flitsend uit
zien of goedkoop zijn, wanneer hij
om de haverklap lek raakt, verval
len al die voordelen en wil nie
mand hem hebben.
Vredestein heeft een naam op te
houden in goede banden die zei
dén lek raken en bovendien weinig
rolweerstand hebben en lang mee
gaan. Een lekke band door een
scherp stuk glas, metaal of steen
is nooit uit te sluiten, maar de
lekbescherming met de PRS-laag
(Puncture Resistance System)
geeft volgens de fabrikant ne
gentig procent minder lekke
banden.
Daar hangt natuurlijk een prijs
kaartje aan. Een dergelijke band
voor een stadsfiets kost tussen de
veertig en de vijftig gulden. Een
band zonder die bescherming kost
een tientje minder. De banden
voor racefietsen, alle met PRS,
kosten tussen de dertig en de
tachtig gulden. De zeer uitgebrei
de serie banden voor ATB en
mountainbike zijn ook in deze
prijsklasse verkrijgbaar, maar die
hebben niet alle de PRS-laag.
Voor de nieuwe Flex-band is Vre
destein op zoek gegaan naar een
rubbermengsel waarmee nog
meer vervorming van de band mo
gelijk is. De band heeft de gebrui
kelijke lage rolweerstand, comfort
en lange levensduur. Volgens de
fabrikant kan de fietser ook met
deze band rekenen op negentig
procent minder lekke banden.
De Flex is leverbaar in twee uit
voeringen, de Superior (breed,
grof loopvlak) voor ƒ44,95 en
Sport (smal, fijn loopvlak) voor
34,95. Er zijn diverse maten en
kleuren.
Theo van der Kaaij