Van kop-poter tot knuffelkussen Amerikaanse prijs voor anti-uitglijder Aaibare ideeën bij de Hema Vak- ff 30 JAAR EfiQDGA DGA u woont lekkerder bouwen en wonen 43 De Nationale Hypotheekbeurs hypotheken SNS* bank Zeeland zaterdag 27 mei 2000 Studenten vormgeving en knuffels gaan blijkbaar heel goed samen getuige de resultaten van de dertiende Hema-ontwerpwedstrijd. Thema dit jaar was de knuffel. De maarliefst 500 inschrijvingen resulteerden uiteindelijk in 170 inzendingen. Winnaar werd Moki, een zogenaamde 'kop- poter' geïnspireerd op de klassieke kleutertekening. Het Knuffel Kussen sleepte de tweede prijs in de wacht. Een wedstrijd dit jaar met een hoog aaibaarheidsgehalte. Opvallend is de eenvoud in vormgeving. Zoals bijvoorbeeld in de knuffelfamilie Snoosh: Oona, Soop en Jooo zijn drie organische objecten die als knuffel of als interieurdetail gebruikt kunnen worden. Advertentie Knuffel Moki O Snoezelen met Snoosh, knuffe len met een kussen en op ont dekkingreis met het verrassings object Poele-Poelie. Het kan allemaal met de bekroonde inzen dingen voor de dertiende Hema- Ontwerpwedstrijd. Dit jaar stond de knuffel centraal. Een thema waardoor veel hbo- en wo-studen- ten vormgeving zich lieten inspi reren. Dat bleek niet alleen door het grote aantal inzendingen maar ook door de kwaliteit van de in zendingen. 'Ogenschijnlijk simpe le ontwerpen met een hoog knuf felgehalte, gebaseerd op een eigenwijs uitgangspunt' was dan ook het algemene oordeel van de jury over de inzendingen. Moki Het winnende ontwerp Moki, brengt de prille kindertekening tot leven. Net als de kop-poter be- 1 staat ook Moki uitsluitend uit een lief gezichtje en twee slungelige benen, die net lang genoeg zijn om er bijvoorbeeld een knoop in te leggen. Ontwerpster Toya Verber- ne (Design Acadamy Eindhoven) maakte hiermee een eenvoudig en herkenbaar ontwerp met een lan ge levensduur. Zij zou haar ont werp het liefst in verschillende heldere kleuren zien, met steeds weer een gezichtj e dat net even an ders is. Moki ligt nog voor het eind van het jaar in vier varianten in de Hema-schappen. Aan het Knuffel Kussen ligt een antroposofische gedachte ten grondslag: 'Een kind moet in staat zijn de eigen fantasie te gebrui ken, de knuffel moet daarom geen overduidelijk eigen verhaal heb ben'. Het Knuffel Kussen is pre cies wat de naam doet vermoeden, een knuffel èn een kussen. Om mee te spelen, te knuffelen en te slapen Met een gezichtje en een subtiel kontje. De minimale vorm en de vertederende oogjes geven Knuf fel Kussen een tijdloos karakter. Het ontwerp van Sjoske van Kuij- eren (Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag) be haalde de tweede prijs in de ont werpwedstrijd. De jury was ook bij deze inzending erg te spreken over de eenvoud en de originaliteit van het ontwerp. „Ik vind dat de knuffel momenteel in het algemeen een weinig posi tieve ontwikkeling doormaakt"is de mening van ontwerpster Olivia Bertus. Met haar Ollie hoopt zij een 'klein beetje die tendens tegen te gaan'Haar Ollie, met als onder titel Slapjanus, is een lekker zach te, slappe en vooral gewillige knuffel die zich ovex*al mee naar toe laat nemen. „In onze technot- ijd moeten we terug naar de knuf fel zoals die volgens mij is bedoeld", zegt de ontwerpster. „Eentje die je 's avonds mee naar bed neemt, die je troost, je beste vriendje is en niet van je zijde wijkt. Een dier met lieve uitstra ling en een gezichtzodat 'ie j e kan aankijken." Ook de jury vindt Ol lie een meeslepend ontwerp, met een zeer hoog knuffelgehalte en kende het dier een derde prijs toe. Jaarlijks komen binnen de Hema Ontwerpwedstrijd maximaal vijf inzendingen in aanmerking voor een eervolle vermelding. Door het grote aantal inzendingen en het hoge niveau dit jaar, kostte het de jury geen moeite om dit aantal ook daadwerkelijk te honoreren. Inventitiveit kan ontwerper Jilis Derks hem niet ontzegd worden. Hij ontwierp Blauwneus en. sleep te daarmee een eervolle vermel ding in de wacht. Blauwneus krijgt steeds een andere gedaante door het indrukken van pootjes, oren, ogen en neuzen. De knuffel is bovendien voorzien van een aan tal gaten waarin kinderhanden zich niet alleen geborgen voelen, maar die de knuffel ook tot leven brengen. De vele gedaanten van het ontwerp vormen ook tevens de zwakke kant van het ontwerp vol gens de jury, die zich dan ook af vraagt of die uiterlijke wisselin gen geen afbreuk doen aan de concrete herkenning die zo be langrijk is voor kinderen tussen de 2 en 10 jaar. Familie Meer met minder is het motto van ontwerper Tjerk Halbertsma. Meer met betrekking to de primai re behoeften van een kind ten aan zien van een knuffel, minder met betrekking tot materiaal, produc tie, energieverbuik en prijs. Dat motto resulteerde in een familie i I Het Knuffel Kussen knuffels: Knuffel Buffel. Een even decoratief als figuratief ontwerp dat tevens dienst kan doen als zacht kussentje. Goed voor een eervolle vermelding. De derde eervolle vermelding ging naar een kameleon-achtig ont werp Leon. Een ontwerp dat een oplossing moet bieden voor het slijtageprobleem van knuffels. „Het ergste dat je kan gebeuren, is dat je trouwste vriend uit elkaar valt", zegt Rosalinda Belzer. Haar Leon lijkt een beetje familie van de Russische matryoshka, maar hij dankt zijn naam aan de kame leon, het dier dat voorturend zijn huid vernieuwt. Dat doet Leon ook en daarmee is hij meteen meer dan één knuffel. Door gebruik en slijtage verandert Leon geleide lijk van kleur, materiaal en vorm. Onder het oude versleten velletje komt een hele nieuwe knuffel te voorschijn. In het begin is hij zacht en eenvoudig van vormin de eind fase kent hij veel meer details. Uit veiligheidsoverweging dient de ritssluiting waarmee Leon zich vernieuwt, te worden vervangen door klittenband meent de Hema- jury. Een verrassingsobject in felle con trasterende kleuren nodigt het kind uit tot spelenderwijs ontdek ken. Poele-Poelie, een trouwe ka meraad met speelfunctie, van Janske Megens werd eveneens be kroond met een eervolle vermel ding. De lekker zachte knuffel zit vol met verrassende mogelijkhe den. Noortje van Venrooij stelde zich ten doel een knuffel te ontwerpen die aantrekkelijk is voor jong of oud en creëerde de familie Snoosh; Oona, Soop en Jacco Snoohs. Drie op zich zelf staande knuffelobjec ten in organische vormen die sa men één familie vormen. Door die vormgeving past Snoosh op meer dere manieren in het interieur en zijn ze op verschillende wijzen vast te houden. De naam Snoosh is afgeleid van snoezelen, een term die de ontwerpster associeert met lekker op de bank zitten, met een kussen of knuffel in je armen. Annemarie Zevenbergen Een selectie van de inzendingen is tot en met 17 september te zien in het Utrechts Centraal Museum. Openings tijden: di. t/m zon. 11-17 uur. Werner Boogaard uit Bilthoven, specialist in renovatie van sanitair, wist niet wat hem overkwam in de gigantische Monroe-hal in het Amerikaanse Pittsburgh: Of hij maar even de eerste prijs op het podium wilde komen afhalen tijdens de Amerikaanse Inpax uitvindersconferentie. De Amerikanen waren diep onder de indruk van 'Grip-Antislip', zoals 54- jarige Bilthovenaar zijn product heeft gedoopt. Het is een watergedragen veiligheidscoating, die kras- en slijtvast op badkuipen, douches en ander sanitair kan worden aangebracht. Het maakt de vaak gladde douchebak stroef en behoedt zo de gebruiker voor uitglijden. Het middel kan bovendien menig badkuip of douchebak een tweede leven schenken. De eerste prijs in de Ameri kaanse uitvinderswedstrijd, die afgelopen zaterdag werd toe gekend, gaat van zijn Grip-Anti slip een internationale beststeller maken, is zijn overtuiging.Boog aard ging op verzoek van de NOVU (Nederlandse Orde Van Uitvinders) naar Pittsburgh om Nederland te vertegenwoordigen op de internationale beurs. Werner Boogaard had tevoren geen bijzondere verwachtingen. Natuurlijk wist hij dat hij een pri ma product had ontwikkeld. Grip-Antislip kon zich al verheu gen in de bijzondere belangstel ling van de Stichting Consument en Veiligheid en een speciale on derzoeksorganisatie die produc ten test voor toepassing in de ge handicaptenzorg. Ook' een TNO- testrapport stak de loftrompet. Boogaard: „Ik was met mijn pro duct al aardig onderweg. Ik paste het al toe in enkele hotels in Am sterdam. Op persoonlijk advies van een van de directeuren van Unilever heb ik het spul ook in een consumentenverpakking op de Werner Boogaard in zijn badkuip. markt gebracht. Dat kan makke lijk, omdat de verwerking dood- simpel is: de badkuip of douche bak met de bijgeleverde zeep schoonmaken, inhoud van de twee componenten samenvoegen en met de lakroller opbrengen. Na vier uur kun je weer in bad." Een verpakking, genoeg voor een bad kuip, kost rond 45 gulden. De ontwikkeling van Grip-Anti- slip begon in 1985, toen Boogaard van de directeur van het Amster damse Holiday Inn het verzoek kreeg iets te ontwikkelen waar mee glij- en valpartijen in de douches tot het verleden zouden behoren. Schadeclaims van hotel gasten waren de drijfveer. Vijfjaar later had Boogaard een product ontwikkeld dat door het hotel met instemming werd begroet. foto Robin Utrecht Alle badkamers van Holiday Inn en het 500 kamers tellende Carl- ton-hotel in Amsterdam werden ermee behandeld. Daarna wacht te Boogaard vier jaar lang af om de resultaten te bezien. Die vier jaar waren genoeg om het wereldwijde patent aan te vragen en voldoende informatie te krijgen over levens duur en garantietermijnen. Het middel was echter gemaakt op basis van oplosmiddelen, waar over in 1996 een verbod werd uit gesproken met ingang van dit jaar. „Toen ben ik helemaal opnieuw begonnen om een watergedragen product te ontwikkelen," vertelt Werner Boogaard.Inmiddels heeft hij alles dunnetjes overgedaan: testfases, TNO-onderzoek, pa tentverlening: alles is voor elkaar. En sinds afgelopen zaterdag is de rest van de wereld helemaal klaar voor Grip-Antislip. Wereldwijde cijfers heeft Boog aard niet. Maar hij weet wel dat al leen in Nederland al 3000 mensen jaarlijks een uitglijder in bad ma ken met letsel als gevolg. Van die mensen raken er 240 ernstig ge wond en komen er 42 te overli j den „Rubber matjes en badstickers helpen niet. Die worden vuil en ook glad. Bovendien zijn ze bacte riologisch niet in orde." Boogaards anti-uitglijder blijkt nog veel meer toepassingsmoge lijkheden te hebben. Geen tegel vloer in een zwembad, waar ook ter wereld, zal op den duur aan het product ontsnappen. Net als de kleedkamers van sporthallen, de lange gangen van bejaarden- en ziekenhuizen. Boogaard kan het allemaal maar moeizaam bevatten. „Ik heb ge lukkig al goede juristen, accoun tants en een uitstekende bank achter de hand. Want met mijn eenmanszaak ben ik hier natuur lijk niet helemaal op ingericht. Dit gaat echt een zakelijk grote im pact krijgen. Ineens ben je een winnaar in een zaal met vijfdui zend mensen. En die Amerikanen zijn helemaal dol op winnaars. Ik hoefde ineens geen drankjes meer te betalen. Moet je nagaan, Ameri ka en Japan eindigden als tweede en derde, achter mij, Werner Boogaard uit Bilthoven." Jos Steehouder Een huis kopen? Dat betekent denken aan 1001 dingen tege lijk. De Nationale Hypotheekbeurs helpt u denken. Wij hel pen u aan de meest geschikte hypotheek, leder z'n vak en op het gebied van hypotheken leveren wij vakwerk. Maak eens 'rijblijvcnde afspraak maakt werk van uw hypotheek! GOES VLASMARKT MIDDELBURG STATIONSSTRAAT VLISSINGEN BADHUISSTRAAT TERNEUZEN BROUWERIJSTRAAT ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT TEL. 01 13-251588 TEL 0118-651122 TEL. 01 18-413900 TEL. 01 15-648990 TEL. 01 I 1-420124 Zowel de rente op de kapitaalmarkt als de rente op de geldmarkt zijn de ze week gestegen. Wij noteerden rentestijgingen van 0,1% tot 0,7% voor alle rentevastperio den bij ABP Hypotheken, Argenta, Avero, C E Bank, DBV/Seystinvest, Delta LloydAA/oning, Fortis Bank, Friesland Bank, Hooge Huys/Houtvaart, Nationale Nederlanden, Roparco, SNS Bank, Woonfonds Hypotheken en Zwolsche Algemeene/Nieuwegein. Daarnaast noteerden wij rentestijgingen van 0,1% tot 0,4% voor de rente vastperioden tot 7 jaar bij de ASN Bank, BLG Hypotheken, DBV, Hypotrust, Levob Verzekeringen, Philips Pensioenfonds, Postbank. SPF Beheer en Stad Rotterdam. Ten slotte noteerden wij een rentedaling van 0,2% voor de rentevastperio den vanaf 7 jaar bij de ASN Bank. Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 23 mei 2000 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37,95% 50% ABN/AMRO meegroeihyp 5 jr. 1,00 6,6 3,52 2,24 meegroeihyp. 10 jr. 1,00 6,9 3,71 2,38 meegroeihyp. 15 jr. 1,00 7,1 3,84 2,48 ann. hyp. variab 1,00 5,0 3,36 2,72 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,4 4,25 3,44 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,2 3.2 1,97 spaarhyp 10 jr 1,00 6,5 3,39 2,11 spaarhyp. 15 jr. 1 00 6,8 3,58 2,26 ann.hyp 5 jr. 1,00 6 4 3,23 ann. hyp. 10 jr. 1,00 6.3 4,19 3,38 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 6 3,1 1,91 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,8 3,61 2,29 AmevLeven flex.sphyp 15 jr. 1,00 7,1 3,86 2,50 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,5 3,41 2,14 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6,8 3,61 2,29 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,75 6,6 3,49 2.21 Beheer spaargar.hyp 15 jr. 0,75 7.3 3,94 2,56 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 6,9 3,69 2,36 ann.hyp 2 jr 1,00 5,6 3,74 3,03 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6.2 4,12 3,33 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 6,1 3,23 2,02 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 6,6 3,54 2,26 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,5 3,41 2,14 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,00 6,3 3,25 2,02 spaarhyp. 15 jr. 0,00 7,1 3,76 2,41 Fortis Bank ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,1 4,06 3^28 ann. hyp. 10 jr. 1,00 6,4 4,25 3,44 ann. hyp. 15 jr. 1,00 6,7 4,45 3,59 spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,3 3,35 2,12 spaarhyp. 10 jr. 1,00 6.6 3,54 2,26 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,9 3,73 2,41 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 6,3 3,29 2,05 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,7 3,55 2,25 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7 3,75 2,40 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 5,8 3,87 3,13 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,5 4,32 3,49 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,5 3,48 2,21 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,8 3,67 2,35 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,6 3,52 2,24 spaarhyp 5/7 jr. 1,00 6,9 3,72 2,39 spaarhyp 10/12 jr 1,00 7,2 3,91 2,54 ann. hyp. 2 jr. 1,00 5,9 3,82 3,08 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,4 4,14 3,33 PVF pens. spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,2 3,22 2,00 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,7 3,54 2,24 ann. hyp. 5 jr. 0,75 6,0 3,98 3,22 ann. hyp. 10 jr. 0,75 6,3 4,18 3,37 ann. hyp. 15 jr. 0,75 6,5 4,3 3,48 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr. 1,00 5,5 2,78 1,67 spaarzeker 2 jr. 1,00 5,8 2,97 1,80 spaarzeker 3 jr. 1,00 6,2 3,21 1,98 spaarzeker 10 jr. 1,00 6,8 3,59 2,27 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 6,2 3,24 2,02 spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,5 3,43 2,16 ann. hyp. 1 jr. 1,00 5,5 3,68 2,97 ann. hyp 5 jr. 1,00 6,3 4,19 3,38 Zwolsche Alg hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,3 3.2 1,95 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr percentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af. Advertentie 1 lt\ Hypotheek 11f:7illHiPA* feitilM w Specialisten (ma. t/m vr. 9.00-21.00 uur, za. 10.00- 14.00 uur) Middelburg (Advertentie) in een SNS Hypotheek Voor informatie: SNS bank Zeeland, Havenpark 16 4301 AD Zierikzee, tel: 0111-418311 Groot geworden door klein te blijven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 43