Pierre Boulez dramt gedistingeerd door Drum Rhythm Festival geeft dance alle ruimte Eigentijdse meiden dollend door de middeleeuwen Dirigent die alles hoort wordt 75 n<7P kunst YLKt cultuur Mediaeval Babes verovert Engeland 15 evenmin vergeten. Veel van deze plannen is inmiddels gerealiseerd, waaronder sublieme uitvoeringen van onder meer Schönbergs opera 'Moses und Aron' (met het Koninklijk Concertgebouworkest en Koor van de Nederlandse Opera) en werken van Stravinsky en Bartók. En zijn eigen compositie 'Répons', dat oorstrelende, geraffineerde voorbeeld van geavanceerde, Over Pierre Boulez zei een Britse orkestmusicus, die vaak onder zijn leiding had gespeeld: „Hij is als een strenge verpleger, die er op toeziet dat je 0p tijd je medicijnen inneemt". Hij is vriendelijk, maar gedecideerd. Over de scherpte van zijn gehoor doen verhalen de ronde, die orkestmusici een onbehaaglijk gevoel geven. 'The French Correction' noemden ze Pierre Boulez toen hij chefdirigent van het New York Philharmonic Orchestra was. Boulez: zijn naam is verbonden met grootse muziek en grootse initiatieven. Hij was Frankrijks bekendste componist en dirigent toen hij zijn vaderland inhet midden van de jaren zestig de rug toekeerde. Het conservatieve, verpolitiekte muziekleven daar beviel hem niet. In 1969 besloot hij, na een onderhoud met president Pompidou, terug te keren. Als een verloren zoon werd hij ingehaald. Hij kreeg een eigen afdeling voor muziekonderzoek inhet Centre Pompidou. Zoals hij twintig jaar later, ook in Parijs, een eigen concertzaal annex muziekcentrum kreeg: de Cité de la Musique, het onderkomen van het door hem opgerichte en geleide Ensemble Intercontemporain. Ontwikkeling Een gedistingeerde doordrammer is hij. Als componist en als dirigent heeft Pierre Boulez, dit jaar 75, in belangrijke mate de ontwikkeling van de na oorlogse muziek bepaald. Zijn leven bevat geen zijwegen. Dirigeert hij niet, dan componeert hij. En omgekeerd. Kennelijk kan hij noch het één, noch het ander missen. Al zei hij lang geleden, dat hij uitsluitend ging omdat anderen zijn muziek en die van zijn generatiegenoten niet of in elk geval niet goed uitvoerden. Herhaaldelijk heeft hij de indruk gewekt, dat hij een punt achter zijn carrière als orkestleider zou zetten om meer te kunnen componeren. Maar de orkesten zijn nog niet van hem af. Momenteel maakt hij ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag een omvangrijke tournee met het London Symphony Orchestra. Ook volgend seizoen leidt hij dat orkest. Dan staat ook Amsterdam op de agenda. Intussen maken diverse nieuwe cd's duidelijk, dat Boulez energie voor tien heeft en dat hij allerminst in hetzelfde kringetje ronddraait. Want wie bad tien jaar geleden verwacht, (jathij, de moderne verpersoonlijking van het Franse rationalisme, nog eens weelderige, overspannen symfonische gedichten van Richard Strauss en Alexander Skrjabin zou uitvoeren. Van weinig dirigenten hebben de opnamen een zo grote invloed op de uitvoeringspraktijk van Spreek uit Kuh-lles. Schrijve: Kelis. Onder deze naam raakte een roodharige en dread- lock-dragende Amerikaanse schreeuwlelijk de afgelopen maanden snel bekend. Net twintig en beter gebekt dan dat zangeresje dat het kijkersvolk van Barend en Van Dorp wakker houdt. Kelis is een van de onver wachte attracties van het alert geprogrammeerde Drum Rhythm Festival dat komend weekeind zijn negende editie beleeft. Je hoefde maar een keer via de radio het veelvuldige herhaal delijk scheidzinnetje 'I hate you so much right now' (uit haar de buutsingle Caught Out There) te horen om te weten dat Kelis van een heel ander gehalte is dan de strak gedesignede dames van TLC. En toch putten'beide at tracties uit hetzelfde vaatje. Ke lis toerde het promotiecircuit de afgelopen jaren rond met een all-girl-begeleidingsband en laat haar muzikale mix bepalen door The Neptunes, eigenaars van het gewilde Star Track La bel uit New York. Getuige het album Kaleidoscope is ze in Amsterdam bij uitstek op haar plek. Kelis staat wel op Drum Rhythm en TLC niet - ze zijn on getwijfeld even alert, commer cieel en grofgebekt, maar daar ligt de scheiding der geesten. TLC amuseert terwijl Kelis prikkelt en daar is het dit grens verleggende festival steeds om te doen geweest. De program mering van het Drum Rhythm Festival - vandaag, vrijdag, en zaterdag in de Amsterdamse Westergasfabriek - schuift om die reden ook geleidelijk op in de richting van de dance. De dance-sector blijkt steeds meer in staat om in live situaties de zelfde of vergelijkbare mate van opwinding te genereren als op 12-inches mogelijk blijkt. Drum Rhythm gaat dan ook vooral uit van de drijfveer om professionele platendraaiers om te toveren tot instant muzi kanten, die de beat naar belie ven kunnen 'omdraaien' en de scheidslijn tussen dance-hall en clubpodium opheffen. Het festi val kan juist vanwege die ont wikkeling af met aanzienlijk minder muzikale elementen uit de reggae, de funk en de jazz dan voorheen, maar is desalniette min nog steeds niet in een hokje te stoppen In 2000 bestaat de variatie uit hiphop, salsa, drum 'n' bass, r&b en 2-step. Tot de grote attracties van ko mend weekeinde behoren de Amerikaanse freak Moby, het Oostenrijkse drum 'n' bass-duo Kruder Dorfmeister, het En gelse danceduo Leftfield, de Amerikaanse rapper Mos Def en zijn landgenoot, de politieke ge laden rapper en producer Com mon. Diens actuele, vierde album Li ke Water For Chocolate laat ho ren hoe avontuurlijk de mix tus sen elektronische effecten, big beats, slow raps en Afrikaanse roots kunnen uitpakken. Com mon produceert muziek die even snel optrekt als een speed ster en ongetwijfeld weer even abrupt tot stilstand wordt ge bracht. Mos Def, vorig jaar sa men met zijn partner Talib Kweli op Drum Rhythm aanwe zig als het duo Black Star, is zo mogelijk nog een graadje mili tanter. Hij is op dezelfde zater dag present. Moby, alias de Amerikaanse al- leseter Richard Hall, staat ga rant voor controverse om de controverse en is om die reden zeer omstreden. Hij sampelt gospelstemmen, heeft zijn hart nog altijd liggen bij de hardco- rebands uit de jaren tachtig, kruist ambient met gitaarmu ziek en kan in ieder geval als geen ander de muzikale zaken op scherp stellen. Wie echter naar Drum Rhythm afreist om zorgeloos te dansen, vervoege zich op vrijdag bij het Engelse duo Leftfield: Neil Barnes en Paul Daley behoren getuige al bums als Leftism (1995) en Rhythm Stealth (1999) tot de toppers in een inmiddels orkes traal zeer verzorgd uitgewerkt dansgenre. Live zijn ze als wei nig anderen in staat om een au- dioparadijs te scheppen. John Oomkes Drum Rhythm Festival, 26 en 27 mei, Westerg as fabriek Amsterdam. Kelis is een van de attracties op het Drum Rhythm Festival in Amsterdam. ierre Boulez behoort tot de invloedrijkste L persoonlijkheden van de na-oorlogse muziek. Hij wordt niet alleen als componist alom gerespecteerd, als dirigent staat hij voor 's werelds beroemdste orkesten. Wanneer hij in aantocht is zijn de musici op hun qui-vive. Boulez hoort alles. Op zijn 7 5ste is hij actiever dan ooit. de 19de- en 20ste-eeuwse muziek gehad. Dat begon eigenlijk in 1970 met de in Bayreuth gemaakte registratie van Wagners 'Parsifal', die radicaal brak met de statigheid en de gewijde sfeer die bij uitvoeringen van dit muziekdrama altijd hadden gedomineerd. Luisteren we er nu naar, dan ontstaat al snel de indruk dat het kind met het badwater is weggegooid, zo vlot en vluchtig klinkt deze muziek onder zijn leiding (de tien jaar later vastgelegde 'Ring des Nibelungen' is overtuigender). Maar de helderheid in de benadering van Wagner heeft zeker effect gehad. Ondanks incidenteel belangrijke opnameprojecten elders ('Parsifal' en 'Lulu' voor DG, 'de 'Ring' voor Philips) was de naam Boulez in de jaren zeventig en tachtig sterk verbonden met CBS (nu Sony). Voor dit label maakte hij een indrukwekkend aantal opnamen, vooral in Londen en in New York. Debussy, Ravel, Bartók, Stravinsky, Schönberg, Webern, Berg en, Messiaen: voor de verbreiding van vooral hun werk, naast de muziek van hemzelf en enkele tijdgenoten, zijn de CBS-opnamen van Boulez van grote betekenis geweest. Sony telt als producent van klassiek repertoire nog nauwelijks mee. Maar Boulez is al lang geleden vertrokken. Hij sloot in 1989 een exclusief contract met Deutsche Grammophon (DG). De voorwaarden waren zelfs voor een gevierde dirigent spectaculair. Ten eerste mocht hij alles wat hij eerder voor de Amerikaanse concurrent had vastgelegd en waarover hij niet meer tevreden was opnieuw opnemen. Daarnaast werd hij in staat gesteld zijn repertoire aanzienlijk te verbreden (Bruckner, Mahler, Skrjabin, Richard Strauss). Bij dit alles mocht hij bovendien zelf zijn orkesten kiezen. De lijst is niet kinderachtig. Voor Berlioz, Debussy en Messiaen koos hij Cleveland ('een heel sensitief orkest'), voor Mahler een combinatie van weer Wenen, Chicago en weer Cleveland en voor een aantal andere componisten Chicago en Berlijn. Bovendien kreeg hij de vrije hand om met het door hem geleide Ensemble Intercontemporain stukken in kleinere bezetting vast te leggen. De componist Boulez werd in de onderhandelingen elektro-instrumentale klankkunst. Fragmenten uit veel van die DG-opnamen bevinden zich op de nu verschenen cd, getiteld 'The Artist's Album'. Er zit een aantrekkelijk boekje omheen met informatie over de componist-dirigent. Veel belangstelling hebben vooral de Mahler-interpretaties getrokken, juist omdat men er aanvankelijk vanuit ging dat deze muziek ver van Boulez zou afstaan. Weliswaar had Boulez met het London Symphony De dirigent en componist Pierre Boulez, die bij de New York Philharmonic Orchestra vanwege zijn scherpe gehoor 'The French Correction' werd genoemd. foto Marion Kalter Orchestra al zo'n dertig jaar geleden Mahlers 'Klagende Lied' vastgelegd (de eerste complete opname nota bene), maar die uitgave trok destijds nauwelijks de aandacht. Inmiddels heeft Boulez voor DG er nu drie symfonieën van Mahler op zitten. De meest recente is de Vierde, met het Cleveland Orchestra en de sopraan Juliane Banse. Het is een uitvoering van een buitengewone pregnantie en subtiliteit, minder 'Weens' dan bij veel andere bekende dirigenten, maar in elk geval zeer indringend. Zo blijkt Boulez ook in de meest poëtische symfonie van Mahler iets te zeggen te hebben. Een plan dat de componist dirigent ook meteen bij Deutsche Grammophon op tafel legde is de registratie van de complete werken van Webern. In de jaren zeventig had Boulez al voor CBS de composities met opusnummers opgenomen. Niet alleen vond hij dat het beter kon, hij wilde zich voor het Duitse label ook ontfermen over de diverse, niet door Webern zelf vrijgegeven partituren. Daar zijn liederen bij, enkele kamermuziekwerken, het sfeervolle symfonisch gedicht Tm Sommerwind' en een aantal bewerkingen (waaronder dansen van Schubert). Dit alles op vijf cd's, met onder meer de Berliner Philharmoniker en het Ensemble Intercontemporain. Een ware schatkamer voor wie door Webem en zijn miniaturistische klankkunst gefascineerd is. In de nieuwe opnamen is vast te stellen, dat de meeste kamermuziekwerken in de Webern-set beter worden gespeeld. Daar zijn dan ook musici als Krystian Zimerman, Gidon Kremer en het Emerson Quartet voor ingeschakeld. Wat Boulez zelf betreft, zijn meest recente, in de tweede helft van dit jaar uit te brengen opname wordt ook vast iets bijzonders. Voor het eerst dirigeert hij Bruckner. De uitvoering van de Achtste symfonie door de Wiener Philharmoniker werd live opgenomen in de kloosterkerk van St. Florian, waar Bruckner zelf ooit het orgel bespeelde. Aad van derVen Mahler: Symfonie nr. 4. Cleveland Orchestra o.l.v. Pierre Boulez, m.m.v. Juliane Banse sopraan- DG Webern: Complete werken. Berliner Philharmoniker, Ensemble Intercontemporain BBC Singers o.l.v. Pierre Boulez, Christiane Oel- ze (sopraan), Francoise Pollet (so praan), Gidon Kremer (viool), Cle mens Hagen (cello) e.a. - DG (5 cd's); 'Pierre Boulez - The Artist's Album'. Werken van Wagner, Berg, Debussy, Stravinsky, Bartók, Ravel, Messi aen, Mahler, Schönberg, Berlioz en Boulez -DG Twaalf levenslustige jonge vrouwen met een behoorlijke muzikale achtergrond die zich uitleven op eeuwenoude gezangen, zowel op serieuze toon als op ludieke wijze. Aan de andere Noordzeezijde is dat bijzon dere concept al enige tijd een begrip. Van daar dat Mediaeval Babes toe denkt te zijn aan verovering van de rest van de wereld. Dus werd niemand minder dan John Cale ingehuurd voor het produceren van het nieuwe album 'Undrentide'. „Als meiden onder elkaar hebben we meer lol dan kerels zich kunnen voorstellen en het levert ons wellicht ook een mooie carrière op," aldus leadzangeres Katharine Black, eerder be kend geworden als frontvrouw van Miranda Sex Garden. Brutaal, onvoorspelbaar, sexy, sprookjes achtig én getalenteerd. Mediaeval Baebes bevat zoveel aantrekkelijke ingrediënten dat vanzelf het vermoeden rijst dat deze muzikale onderneming komt uit de koker van een slimme platenbaas. Niets is echter minder waar. Het idee voor deze flamboy ante vrouwengroep werd vier lentes geleden geboren in het Berlijnse cabaretcircuit, waar Miranda Sex Garden-aanvoerster Katharine Blake in contact was gekomen met de nog evenzeer in middeleeuwse mu ziek geïnteresseerde Dorothy Carter. ïbrug in Londen nodigden ze een tiental vriendinnen uit voor een proefconcert, waarvoor - om het beoogde buitenissige te accentueren - 's nachts werd ingebroken op een kerkhof. Daarna volgden optredens in godshuizen, kastelen, seksclubs en andere minder ge bruikelijke locaties, waardoor de 'Baebes' velde aandacht van de media wel moesten tokken. Virgin was er als de kippen bij om ben ook op de plaat (debuutalbum 'Salya Nos') te zetten, wat voor de meiden als een De meidengroep Mediaeval Baebes zingt muziek uit de middeleeuwen: „Het mooie van dit avontuur is dat alles vanzelf lijkt te gaan." dolletje was begonnen werd vanzelf een steeds minder vrijblijvende bezigheid. Zeker nadat, met inmiddels de tweede cd 'Worldes Blysse' op zak, Mediaeval Baebes in 1998 het prestigieuze Glastonbury Festi val had 'betoverd' was er eigenlijk geen weg meer terug: de dames moesten hun andere activiteiten afstoten of op een laag pitje zet ten om samen tegemoet te kunnen komen aan de vraag naar meer. „Hoewel Mediaeval Baebes voor ons altijd meer is geweest dan een simpel grapje, had den we daar toch niet echt rekening mee ge houden," bekent Katharine Blake tijdens een introductie-party voor de Europese pers onder auspiciën van superfan Jools Holland. „Iedereen heeft flink moeten puz zelen, maar de wil om hiervoor te gaan was zo groot dat niemand is afgevallen. We zien dit allemaal als een enorme buitenkans, juist vanwege het feit dat we in deze groep helemaal onze eigen gang kunnen gaan." Aangeschoven mede-Baebe Marie Findley, ook nog altijd als actrice aan de weg timme rend, vult aan: „Het mooie van dit avontuur is dat het alles als vanzelf lijkt te gaan, ter wijl we er toch ook steeds op uit zijn om ons beste beentje voor te zetten. Er wordt ont zettend veel keet getrapt, maar tegelijker tijd heerst er een ongelooflijke discipline. Alsof iedereen wel begrijpt waar precies de grenzen liggen en heel erg zuinig is op dit zeer zeldzame cadeau." Een dozijn vrouwen van wie er eigenlijk niet een kleurloos wil zijn, daar moeten natuur lijk ook wel allerlei wrijvingen aan de orde zijn. „Zeker wel," bevestigt Katharine Bla ke, „maar ons voordeel is dat we al bevriend met elkaar waren, toen we hiermee begon nen en ook allang geen tieners meer zijn. Echte uitbarstingen hebben we daarom nog niet meegemaakt. Wat eveneens kan wor den teruggevoerd op de grootte van dit ge zelschap Als je even genoeg van iemand hebt, dan is er altijd wel iemand anders om aan te klampen en je hart bij uit te storten. Doordat er zoveel verschillende karakters van de partij zijn is het altijd boeiend om sa men op te trekken. Zien we elkaar een paar dagen niet, dan begint er bij iedereen iets te kriebelen van: hoe zou 't nu met de andere Baebes zijn?" Hetzelfde geldt zeker niet voor het andere geslacht. Zoals bij het 'all female' festival 'Lilith Fair' in Noord-Amerika (waar Medi aeval Baebes vorig jaar als buitenbeentje veel succes oogstte), worden mannen alles behalve gemist, kan Marie Findley meede len. „Met vrouwen onder elkaar heb je so wieso een andere sfeer. Je bent losser, durft meer, waardoor er af en toe ineens dingen gebeuren die anders niet gebeuren. Een voorbeeldje: soms zijn er uitbarstingen van meligheid, waarbij dan plotseling alle rem men wegvallen en je je in een compleet gek kenhuis waant. Dat zijn van die momenten van vrijheid, die nooit voorkomen als er ook nog een paar kerels om je heen hangen." Maar helemaal zonder man kunnen de Bae bes natuurlijk ook weer niet. Zelfs niet als muzikaal collectief, getuige het inhuren van 'levende legende' John Cale als leidsman voor de opnamen van het derde album 'Undrentide' voor nieuwe maatschappij BMG Classics. „We wilden de lat opnieuw hoger leggen, dus hebben we de stoute schoenen aangetrokken en hem gewoon be naderd. John was onze eerste keus vanwege z'n grote kennis van oude klassieke muziek en z'n schitterende staat van dienst als pro ducer," licht Katharine Blake toe. ,Even stonden wé stij f van de stress toen we voor het eerst voor hem moesten zingen, want hij is er de man niet naar om direct jo viaal te gaan staan doen. Maar binnen enke le seconden wisten we toch dat we met hem een gouden greep hadden gedaan. Dankzij John hebben we op deze plaat veel meer stukken live ingezongen dan op de twee vo rige albums. Daardoor klinkt alles net even spannender. Bijna zou ]e denken dat we die antieke talen zelf ook helemaal begrijpen, maar dat is natuurlijk niet het geval. Wat John heeft gedaan is ons ervan te overtuigen dat het voldoende is om het gevoel over te brengen dat die klassieke teksten wordt toe gedicht." John Cale zelf, ook voor een handvol minu ten erbij gehaald om zijn duit in het zakje te doen, zegt van meet af aan een prettig gevoel te hebben gehad bij het fenomeen Mediae val Baebes. „Eerlijk gezegd, kende ik ze niet, maar ik vond het heel moedig, zoals ze zich op dat middeleeuwse durfden te stor ten. Mijn inbreng is, denk ik, geweest dat ik ervoor heb gezorgd dat in tien dagen tijd alle dames telkens weer op scherp werden gezet. Sommige nummers wilden maar niet zo uit hun mond komen als gewenst, dus dan is het gewoon een kwestie van opnieuw, opnieuw en nog eens opnieuw. En dat valt met twaalf vrije meiden niet altijd mee. Het was daar om keihard werken en lang niet zo'n jolige boel als deze groep op het podium al gauw uitstraalt. Grappen maken tussendoor was er absoluut niet bij, want begin je daar aan dan ben je verkocht. Maar, gegeven het re sultaat zijn we wel zo blij met elkaar dat het erin zit dat we weer met elkaar zullen sa menwerken." Louis Du Moulin vrijdag 26 mei 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 15