kunst cultuur Spannend parcours in de Vleeshal Krijn de Koning binnen-buiten 15 11 Weerbarstig romanticus bezingt de aardappelsorteermachine Oscar van den Boogaard heeft een grote binnenwereld Pierre Boulez (75) weet als componist én dirigent nog steeds respect af te dwingen Daniel Kramer fotografeerde Bob Dylan op zijn weg naar wereldroem Beeld voor de Vleeshal van Krijn de Koning werd afgelopen week opgebouwd. fotografie Lex de Meester naar die volgens hem extreem dominante ruimte kijken. Hij heeft gekozen voor een paradoxale aanpak. Door de bezoekers voor het grootste deel het zicht op de ruimte te ontnemen, wil hij dat ze die beter in ogenschouw nemen. 'We zien niet een beeld in de ruimte, maar de ruimte vanuit het beeld', aldus het persbericht waarin de expositie wordt aangekondigd. „Ik heb de ruimte bijna geneutraliseerd. Naar mijn idee komt hij daardoor heel erg tot zijn recht. Ik ben een paar keer in de Vleeshal geweest om tentoonstellingen te bezoeken. Elke keer als je komt kijken wat er is, zie je eerst die ruimte. Die is zo stérk, zo dominant, dat ik niet anders kan dan daar letterlijk mee aan het werk gaan. Veel kunstenaars geven de Vleeshal te veel krediet. Ze kijken er niet eens naar, de Vleeshal deint wel mee, ze houden wel van het sacrale .sfeertje, plaatsen hier en daar een accentje, naar mijn idee wordt er vaak te licht mee omgesprongen Vooral voor mensen die de Vleeshal (denken te) kennen, werkt De Konings aanpak. Lopend door de lange, donkere gang komt het beeld van wat daarbuiten moet zijn scherp voor ogen. En dwalend door de kamers en gangen, onstaat het bewustzijn dat de monumentale ruimte toch eigenlijk wel smal is. In de vertrekken zonder dak wordt de blik meteen naar boven getrokken, naar het prachtige plafond. ,,Datis perfect", reageert de kunstenaar.Mijn ruimte genereert dus een soort aandacht. Er wordt blijkbaar een sensatie opgeroepen. En een positieve ook, één van nieuwsgierigheid, van oplettendheid, van aandacht. Dat is precies wat ik probeer." De Konings werk heeft niets met conceptuele kunst of eigentijdse varianten daarop te maken. „Een plot of een verhaal interesseert me niet, mijn kunst speelt zich niet louter af in het hoofd. Het gaat mij om wat mijn ruimte met je doet, om een vrij zinnelijke ervaring van de dingen. Ik verbaas me over de hedendaagse kunstenaars die roepen dat ze het leven weer in de kunst brengen. Meestal hebben die mensen geen begrip van het echte leven. Het leven is vaak saai, gênant, pijnlijk soms, mooi, allemaal zaken in ieder geval die ik juist niet zie in de kunst van de mensen die dat soort dingen roepen. Ik positioneer me daartegen. Ik ben niet bezig met ideeën en concepten. Mijn werk mag nieuwsgierigheid opwekken of mooi zijn. Veel mensen noemen dat klassiek. Ik vind dat best, hoewel mijn werk zich natuurlijk helemaal niet braaf en klassiek voordoet." „Waar ik moeite mee heb, is de geconditioneerdheid in denken. Grote ideeën belemmeren je te kijken naar de dingen zoals ze zich voordoen. Mijn idealistische streven is mensen weer naar de dingen te laten kijken zoals ze zich voordoen. In de eerste plaats geldt dat natuurlijk gewoon voor mijzelf. Het is mijn eigen gevecht. Mijn kunst heeft alles te maken met hoe ik in het leven sta en de dingen ervaar." Fysieke ervaring „Een statement maken over kunst is wel mijn laatste zorg. Ik wil mensen een fysieke ervaring geven. Mijn werk gaat niet over kunst, mijn werk gaat over het leven zelf. Ik heb niet de pretentie dat ik het leven begrijp, ik doe wel pogingen het te begrijpen. Of mijn werk ook echt kunst is, is helemaal niet belangrijk. Het functioneert wel als kunst, daaraan valt niet te ontkomen, maar ik hoop het toch echt over het leven te hebben." „Het is gezond om je als mens met je directe omgeving bezig te houden. Als je een heldere visie op de realiteit hebt, zie je ook waarom je dingen doet en kun je ingrijpen als dingen fout gaan. Daarom maak ik liever zo'n ruimte die je fysiek ervaart dan dat ik mijn nachtmerries probeer vorm te geven. Dat zou therapeutisch misschien wel goed zijn, maar niet erg interessant als communicatie. Zeer oninteressant zelfs." Ernstjan Rozendaal ij heeft het zo vaak gezien. Toeristen die de deur van de Vleeshal in Middelburg openen en vol verwachting de monumentale ruimte in blikken. {En o jee, wat blijkt? Er staat een installatie van een jkunstenaar. „Je ziet ze schrikken omdat er iets anders is dan }ze verwachtten", zegt Krijn de Koning. „Meestal gaan ze meteen weer weg." Met een bouwwerk dat de Vleeshal in eerste instantie totaal aan het oog onttrekt hoopt de Amsterdamse kunstenaar argeloze bezoekers wel naar oinnen te lokken. ie vanaf zondag de grote deur aan de Middelburgse {Markt opent, kijkt in een lange, donkere gang. De Koning: „Die ihoudt de belofte in dat aan het {einde ervan iets te zien is. Ook ;bij mensen die niet speciaal voor kunst naar de Vleeshal komen, wordt mogelijk de nieuwsgierigheid geprikkeld. Ik hoop dat ze een sensatie ervaren van: Waar ben ik? Wat is* dit?" De Amsterdamse kunstenaar heeft een compleet gebouw in de Vleeshal laten optrekken. De lange gang leidt naar een soort doolhof - De Koning spreekt liever van een parcours - van gangen en kamers. Op sommige gedeelten zit een dak, op andere gedeelten niet. In sommige doorgangen is een deur gehangen en in andere niet. Een tiental ramen biedt uitzicht op de binnenmuren van de Vleeshal. „Ik beschouw mijn bouwwerk als een compositie", vertelt De Koning. „Als je binnenkomt loop je tegen wanden aan, er zit maat in, je bent je bewust dat je een weg zoekt. Dat is geen toeval. Dat heb ik zo gewild, omdat ik denk dat dat boeiend is. Het is niet mijn bedoeling mensen een akelig gevoel te geven, wat je met een doolhof of een spookhuis zou kunnen doen, ik wil ze een speciale ervaring bieden. Ze mogen het mooi vinden, ze mogen het opwekkend vinden, ze mogen het spannend vinden. Het zijn eigenlijk simpele dingen die maken dat iets kunst is. Voor mij is dat een ervaring." Bewust maken Net als met zijn andere, altijd sterk architectonische kunstwerken wil De Koning zijn publiek bewust maken van de ruimte waarin het zich bevindt. In de Vleeshal wil hij dat mensen met nieuwe ogen Werktekening van het 'bouwwerk zonder dak. Krijn de Koning Bij de opening van de expositie van Krijn de Koning in de Vlees hal in Middelburg verschijnt tegelijkertijd een catalogus van zijn werk. Zijn meeste kunstwerken zijn van tijdelijke aard. Docu mentatie in de vorm van beschrijvingen, tekeningen, maquettes en foto's zijn al wat na een expositie resteert. Die overblijfselen zijn nu gebundeld in het boek Krijn de Koning, Binnen-buiten/Inside-out side. Daarin zijn ook foto's opgenomen die De Koning op verschil lende plekken heeft gemaakt van een (ruimtelijke) ordening - of het ontbreken daarvan - waardoor hij werd gefascineerd. Veel van het in de catalogus opgenomen materiaal wordt tegelijk met de exposi tie in de Vleeshal geëxposeerd in De Kabinetten van de Vleeshal. Ook dat is de eerste keer. Nooit eerder werd een selectie van zijn werkfoto's, tekeningen en maquettes aan het publiek gepresen teerd. Aan de publicatie hebben verschillende auteurs meegewerkt. Essays over De Konings werk zijn geleverd door schrijver Bas Heij- ne en de Franse kunstcriticus Michel Gauthier. Directeur Rutger Wolf son van de Vleeshal heeft het voorwoord geschreven. Samen met cultuurhistoricus Valentijn Byvanck heeft hij bovendien Krijn de Koning geïnterviewd. Kunstenaar Daniel Buren, een belangrij ke inspirator voor De Koning, heeft enkele korte statements geleverd, onder meer waarom hij nooit in een atelier werkt. Het 160 pagina's tellende boek is uitgegeven door Nai Publishers in Rotterdam (isbn 90-5662-169-6) en kost 55,-. De tentoonstellingen van en over Krijn de Koning, die zondagmid dag worden geopend, zijn van 30 mei tot en met 16 juli te bezichti gen, dinsdag tot en met zondag van 13-17 uur. Daarbij moet worden aangetekend dat het werk van De Koning in de Vleeshal eigenlijk te zien is tot en met 2 juli. Een dag later begint namelijk een workshop van De Koning voor studenten van de Ecole des Beaux Arts in Ren- nes, waar hij lesgeeft. De kunststudenten nemen zijn werk als uit gangspunt, maar krijgen een week de tijd om er van alles aan te ver anderen. Gedurende die tijd blijft de Vleeshal gewoon open. Van 9 tot en met 16 juli kan vervolgens het resultaat van de workshop worden bezichtigd. viïjdag 26 mei 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11