Kosten raadhuis binnen budget Oppoetsen imago Zeeland kost vele miljoenen guldens Minister twijfelt aan haalbaarheid plan zeppelins Nooit meer bang Schouws koersbalpaar rolt het best Geen genade voor zwembad Dol-fijn Werkstraf voor trap Zeemijn moest wel naar de wal '4Üfefv Ifffr NOORD g zeeuwse almanak Cavia dat het koud wordt! Totale begroting lijkt acceptabel voor Schouwse raadsfracties PZC zee la n d 9 MW I III I I I I I I I 1woensdag 24 mei 2000 door Maurits Sep HEINKENSZAND - „Dat het oppoetsen van het imago van Zeeland nodig was, wisten we. Maar dat er zo veel poetsmiddel nodig blijkt, is wel schrikken." De uitslag van een enquête van de PZC naar het imago van de provincie heeft voorzitter K. Scherphuis van de Maatschap pij voor Nijverheid en Handel in Zeeland geschokt. „Het gaat meerdere miljoenen guldens kosten om dat imago te verbete ren." Het provinciebestuur trok on langs een half miljoen gulden uit voor een imago-onderzoek. Dat kan niet meer zijn dan een startbedrag, stelde Scherphuis gisteren in zijn jaarrede voor Nijverheid en Handel in Hein- kenszand. „Een paginagrote advertentie in de Telegraaf kost 80.000 gulden. Een rondje langs alle landelijke kranten en je geldis al op." Voor een campagne is dus een veelvoud nodig. „Want je moet wel rekenen op vijf tot zeven jaar voordat je resultaten boekt." Scherphuis zei dat moet worden begonnen bij het zelfbeeld van de Zeeuwen. „We moeten ons imago anders uitdragen." Hij zei vooral geschrokken te zijn van de gedachte bij veel Ne derlanders dat Zeeland vooral een agrarische provincie is. „Terwijl in de praktijk zestig procent industrie is. Die ver keerde visie werkt remmend op alle ontwikkelingen." Ongeloof Hij merkt zelf regelmatig dat zijn gasten niet weten dat Vlis- singen en Terneuzen de derde haven van Nederland vormen, dat het grote Dow Chemical in Terneuzen zit en dat Vlissingen- Oost zo groot is. „En zelfs als ze het zien, vragen ze om cijfers die dat onderbouwen. Pas dan gelo ven ze het echt." Hopeloos is de situatie echter allerminst, merkte Scherphuis op. Het bedrijfsleven is best be reid om mee te betalen aan een imagocampagne, als daar te genover staat dat bedrijven de mogelijkheid hebben individu eel mee te liften in advertenties. Hij stelde de werkwijze van Friesland als voorbeeld, waar bedrijven hun naam konden zetten op een vrachtwagen die door het hele land reed. Bovendien stelde Scherphuis tevreden vast dat de economie het afgelopen jaar enkele sterke impulsen heeft gekregen: de kerncentrale die mag openblij ven, het boren van de Wester- scheldetunnel en de plannen voor de Westerschelde Contai ner Terminal. Vooral dat laatste project is in zijn ogen een 'kans van formaat'. Extra treinen Dat de gemeente Goes direct be gint te klagen over de geluids overlast van de extra treinen, stoort hem daarom mateloos. „Alsof daar geen oplossingen voor te vinden zouden zijn. Niet gelijk roepen, maar positief meedenken." Onbegrip toonde hij bovendien voor het verzoek van de provin ciale planologische commissie om 'beeldvriendelijke kranen' op de containerkade. „Alsof het een modeartikel is. Belache lijk." Ook het gemeentebestuur van Veere kreeg een veeg uit de pan. Wel klagen over de files in Mid delburg, maar zelf niet meewer ken aan de oplossing daarvan door de Dammenroute en het aquaduct onder het Kanaal door Walcheren te helpen reali seren. „Veere zegt nog niet klaar te zijn, omdat dit een lage prio riteit heeft. Schaamt u." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat heeft dinsdag het enthou siasme van de Tweede Kamer over de mogelijkheden van luchtschepen behoorlijk getem perd. Zij moet nog zien dat de nieuwe generatie zeppelins aan alle strenge veiligheidseisen voldoen en dat ze economisch rendabel worden. Het zal volgens haar nog zeker vijf jaar duren voordat de Rijks- luchtvaardienst (RLD) zo ver is dat een Zeppelin volledig gecer tificeerd, dus veilig verklaard, zal zijn. Veel eerder kan dat niet, denkt zijomdat de Zeppelin het stadium van de tekentafel nog niet is ontstegen. „Wil de RLD een luchtschip kunnen beoorde len, dan zal er eerst een prototy pe beschikbaar moeten zijn", hield Netelenbos gisteren de Kamercommmissie voor Ver keer en Waterstaat voor. Veiligheid gaat wat Netelenbos betreft voor alles, waarbij zij verwees naar de vuurwerkramp in Enschede. De Tweede Kamer volgde haar in die stellingriame, maar alle aanwezige Kamerle den drongen tegelijkertijd op meer voortvarendheid van Ver keer en Waterstaat aan. Netelenbos bleef sceptisch, vooral over economische haal baarheid van luchtschepen. Zij kwam met cijfers, waaruit bleek dat het vervoer per zeppelin re latief duur is vergeleken met luchtvaart, wegtransport, de trein en binnenvaart. Tot een bijdrage aan de ontwik keling van luchtschepen of fi nanciële ondersteuning van de Stichting Platform Luchtsche pen bleek de minister niet be reid. Zij wil het initiatief overla ten aan de markt. „Als het bedrijfsleven zo enthousiast is, hoeft dat geen probleem te zijn." Netelenbos hield de boot af, waarbij zij het mislukken van de snelle veerdienst Flevo Fer ries tussen Almere en Amster dam als afschrikwekkend voor beeld aanhaalde. Zij heeft daarvoor haar nek uitgestoken. De Tweede Kamer liet zich door de twijfels van Netelenbos niet van de wijs brengen. Aan passa gier- en vrachtvervoer met luchtschepen zitten ontzettend veel voordelen, hielden de par lementsleden vol. Het is een aantrekkelijk alternatief voor vervoer over de weg. Zeppelins zijn geluidsarm, in tegenstelling tot vliegtuigen. En ze kunnen overal komen, tot in dichtbe volkte gebieden. De NV Haven van Vlissingen is geïnteresseerd in de ontwikke ling van een vrachtluchtschip, de Cargo Lifter, in Duitsland. Cargo Lifter wil een wereldwijd netwerk opzetten voor zwaar transport. In Nederland wordt ook gewerkt aan een zeppelin, door het consortium Rigid Air ship Design (RAD) in Lelystad. RAD wil in 2001 een prototype klaar hebben; 180 meter lang en 30 meter in doorsnee. Ze is er maar wat trots op. Driemaal daags, minder ze ker niet, wordt het jongste troeteldier aan een bijpas sende riem gehaakt en gaat het in geheel onthaast tempo een blokje om. Hier een plas, daar een keutel en - als het even kan - een praatje met be langstellende voorbijgan gers die het hoge aaibaar- heidsgehalte van het bolletje wol op vier pootjes niet kun nen weerstaan. Volgens de of ficiële boeken is dat liefheb bende gezin uit Ouwerkerk verrijkt met een kruising van j een dwergschnauzer en een parmantig Maltees leeuwtje. Of zoiets althans. In elk geval iets heel kleins, vooral in de puppy-fase. Maar de laatste j dagen heeft die trots een lelij- j ke knauw gekregen. Steeds j vaker moest de moeder des huizes uitleggen dat ze niet 1 de cavia aan het uitlaten was. Moe van dat gedoe besloot ze j onlangs tot een nieuwe aan- koop: een rascavia. „Dan kunnen ze tenminste het ver schil zien als ik langsloop." door Piet Kleemans ZEERIKZEE - Het dagelijks be stuur van de gemeente Schou- wen-Duiveland blijft bij zijn standpunt dat de gemeente het zwembad Dol-fijn in Nieuwer- kerk voor hooguit vijf jaar fi nancieel kan steunen. Het colle ge legt daarmee felle kritiek van D66, GroenLinks, RPF en SGP/GPV naast zich neer. Burgemeester en wethouders vrezen dat de tekorten van Dol fijn jaarlijks fors oplopen en vinden het gezien de financiële situatie van de gemeente niet verantwoord om geld in het zwembad te blijven steken. De inwoners van NIeuwerkerk en de fracties D66, GroenLinks, RPF en SGP/GPV zijn woedend over dat standpunt. Tijdens de vergadering van de commissie maatschappelijke aangelegen heden werd onlangs fel uitge haald naar het college. Het col legevoorstel kreeg alleen steun van PvdA en WD. Het CDA onthield zich van een advies. Het college houdt toch vast aan de limiet van vijf jaar. Ook het verzoek om compensatie bij het eventuele afschaffen van het schoolzwemmen - een niet on belangrijke bron van inkomsten voor Dol-fijn - wordt door bur gemeester en wethouders niet gehonoreerd. Hier is volgens het college sprake van een bedrijfs risico dat de exploitant van een zwembad zelf moet opvangen. Het voorstel komt dinsdag 30 mei aan de orde tijdens de raadsvergadering; die begint om 19.30 uur in Theater Mon- dragon. door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 33-jarige inwoner van Middelburg moet een trap in het gezicht van een man bekopen met zestig uur werkstraf. Tot die straf kwam dinsdag de Middelburgse politierechter J. Begheyn. Hij achtte mishande ling bewezen, omdat het slacht offer en zijn vriend de schop be vestigden. Bovendien zaten ze tijdens het incident, dat zich dit jaar 13 februari om half vijf 's ochtends afspeelde, op de grond toen de Middelburger uithaal de. Het slachtoffer kwam er met een bloeduitstorting onder het oog vanaf. Zelf hield de ver dachte gisteren vol 'slechts' een klap te hebben uitgedeeld. De aanleiding zou een scheldpartij van de twee zijn geweest. Volgens officier van justitie M. Kappeyne van de Coppello was de combinatie alcohol/xtc-pil- len van invloed geweest. Hij eis te vijf weken cel. De Middelbur ger was samen met zijn vriend na een feestje onderweg naar huis, toen hij zich op de Markt in een emotioneel gesprek tussen de twee jongeren mengde. De man was al eerder veroordeeld voor agressiedelicten. (Advertentie) Met Toyota De Jonge op eenzame hoogte.... V.V.'.V.V.V.' SPEKTAKEL op vliegveld Midden-Zeeland 26, 27, 28 MEI (Advertentie) Toe aan een Hoog Rendement-ketel Vraag naar het Nefit Warmte Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00 ji1 voor de actievoerende Nefit dealer bij u in de buurt. NEFIT''*'1 Advertentie De zeemijn op het dek van de Breskens 10; schipper Johnny vond eerder ook al eens een vliegtuigbom in zijn netten. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder VLISSINGEN - De Duik en Demonteer Groep (DGG) van de marine moest de zee mijn die de Breskens 10 had opgevist gis teren wel aan land brengen. Op het schip demonteren was onmogelijk, omdat de ontsteking er niet uit kon. Bovendien zat er een anti-demonteerinrichting in, waar door de kans dat de mijn zou exploderen te groot was. Een woordvoerder van de marine in Den Helder legde uit waar het gevaar van een oude zeêmijn in schuilt: „De springstof gaat in de loop der jaren kristalliseren en dan wordt het instabiel. Een flinke schok kan leiden tot detonatie. Normaal gespro ken zijn die mijnen niet gevaarlijk omdat de ontstekingsmechanismen niet meer werken, maar je moet er geen anker op la ten vallen." Om half elf lag de Breskens 10 voor de rede van Vlissingen. Het scheepvaartverkeer was gewaarschuwd, maar werd niet stil gelegd. Intussen vergaderde burgemees ter A van Dok-van Weele met de brand weer en de leider van de DGG. Ze besloten uit veiligheidsoverwegingen uit te wijken naar het Sloegebied. Rond twaalf uur legde de bemanning van de Breskens 10 het schip langs de kade. Naast de twee schippers was een team van de DGG aan boord. De politie ontruimde een half uur later een gebied met een straal van 650 meter rond de vissersboot. De poorten van het havenbedrijf werden gesloten en perso neel van het bedrijf moest zich verzame len in een ver afgelegen loods. Daar wachtten ook de brandweer en de ambu lance de gebeurtenissen af, terwijl de DGG de mijn overlaadde in een speciale bommenwagen. Officier van dienst W. van Haveren van de stadsgewestelijke brandweer kreeg om vijf over half twee bericht dat de operatie voltooid was. Een kwartier later kon ie dereen weer aan het werk en gingen de poorten van het bedrijf open. Voor het be drijf was inmiddels een lange file van wachtende vrachtwagens ontstaan. De twee vissers zijn rond vier uur heelhuids thuis gekomen. Aanvankelijk wilde de marine de mijn over de weg naar Den Helder vervoeren en het explosief met een duikvaartuig naar zee brengen. Uiteindelijk besloot ze de mijn op te slaan in een bunker op het mu nitiedepot in Ritthem en een duikvaartuig naar Vlissingen te varen. De mijn wordt donderdag met het duikvaartuig De Hy dra naar de vlakte van Raan voor de kust van Westkapelle gevaren en daar tot ont ploffing gebracht. Premie „Het is wel eng, zo'n ding", zei Johnny na dat hij aan land was geklommen. De schippers hadden geen idee wat ze aan boord hadden gehaald, hoewel het niet de eerste keer was dat Vermeulen een explo sief in zijn netten vond. Eerder viste hij al eens een vliegtuigbom op. Hij wist niet of hij een premie zou opstrijken voor het aan land brengen van de mijn. „Een jaar of tien geleden kreeg je daar 1500 gulden voor, ik weet niet of dat nu nog zo is. We hebben helemaal niet aan geld gedacht. Het belangrijkste is om veilig thuis te ko men." door Marqreet van den Broek ZIERIKZEE - De kosten van het nieuwe gemeentehuis in Zierik- zee blijven binnen het beoogde budget van 43,5 miljoen. Dat zegt voorzitter G.E. Houteka mer van de SGP/GPV-fractie. Nog onduidelijk is of de begro ting sluitend is gekregen door de bouwkosten te drukken of door met budgetten te schuiven. In elk geval lijkt de grootste angel uit het debat over de bouw van het omstreden raadhuis verwij derd. De commissie nieuwbouw werd maandagavond in een besloten vergadering geïnformeerd over de laatste stand van zaken. „Die bijeenkomst heeft voor onze fractie een ander licht op de zaak geworpen. Er blijkt niet te worden getornd aan de oor- spronkelijke uitgangspunten van de gemeenteraad", zei Hou tekamer dinsdag in een reactie. De gemeenteraad heeft altijd vastgehouden aan een totaalbe groting van 43,5 miljoen, met een bezuiniging van vij f procent op de exploitatiekosten. In maart bleek zelfs de laagste in schrijver voor het project, Bouwcombinatie Prince IBC uit Burgh-Haamstede, nog ver bo ven de begroting van 21 miljoen voor de bouwkosten uit te ko men. Voor veel fracties een re den om aan de noodrem te trek ken. Het Rotterdamse adviesbureau BBN, dat de aanbesteding van de bouw begeleidt, is vervolgens in onderhandeling getreden met Prince IBC en de installatiebe drijven om toch binnen het vast gestelde totaalbudget uit te ko men. Hierover zou half april duidelijkheid worden ver schaft, maar nog altijd staat niet vast wat de exacte uitkomst is van de gesprekken tussen BBN en Prince IBC.„We zitten zelf ook nog in spanning over de uitslag", liet burgemeester J. Asselbergs gisteren weten. Hij verving wethouder C.W. Veer- hoek, die afwezig was wegens ziekte. In de besloten vergadering van afgelopen maandag is blijkbaar genoeg informatie naar voren gekomen om in elk geval de SGP/GPV-fractie gerust te stel len. „Maar de tijd van kritische vragen is nog niet voorbij. We zijn vooral benieuwd naar de bezuiniging op de exploitatie kosten en de gevolgen voor de korte, middellange en lange ter mijn", aldus Houtekamer. Overschrijden CDA-fractievoorzitter C. Lee- gemate geeft aan dat zijn fractie onder geen beding het bedrag van 43,5 miljoen wil overschrij den. Ook H. de Vries van Groen Links is die mening toegedaan. Als het toch duurder uitpakt, is het voor onze fractie gewoon af gelopen." Dinsdag 6 juni komt de commis sie nieuwbouw andermaal bij elkaar om zich te beraden over de gang van zaken. Dit keer is de bijeenkomst wél openbaar. Acht dagen later moet in een extra gemeenteraadsvergadering het definitieve besluit vallen. „Er moet dan echt uitsluitsel ko men. We zitten aan allerlei ter mijnen vast, ook in verband met bezwaarprocedures", aldus As selbergs. Vorige week behandelde de commissie bezwaar en beroep de ingediende bezwaren tegen de bouwvergunning voor het nieuwe gemeentehuis. De bur gemeester verwacht nog deze week het advies daarover op zijn bureau te hebben liggen. De bouwplannen hebben enkele weken vertraging opgelopen. Prince IBC wil niet zeggen of de opleveringsdatum van 2 no vember 2001 in gevaar komt. door Rob Paardekam KRUININGEN - Koersballers uit heel Zeeland hadden zich dinsdag verzameld in de Rei- merswaalhal in Kruiningen. Voor het eerst werd daar het Zeeuws kampioenschap koers- bal voor paren gehouden. H. op de Brouw en A van der Linden van koersbalclub Schouwen- Duiveland gingen aan de haal met de Zeeuwse titel. Vorig jaar september was er al een Zeeuws kampioenschap voor individuele spelers. Giste ren waren de paren aan de beurt. P. Remeeus, bestuurder bij de Zeeuwse Koersbalbond, was opgetogen. „De Zeeuwse bond is de eerste die zo'n provinciaal kampioenschap heeft opgezet. In Zeeland is de sport ook iets populairder dan elders in het land." In de sporthal van Kruiningen streden gisteren zes paren uit al le delen van de provincie om de hoogste eer. Via kwart- en halve finales waren ze bij dat selecte gezelschap gekomen. Omdat bij het laatste individuele kampi oenschap ruim zeventig procent van de deelnemers uit mannen bestond, besloot de Zeeuwse Koersbalbond dat teams bij het parenkampioenschap uit een man en een vrouw moesten be staan. „Het leuke aan het kam- "s 1,\ Opperste concentratie tijdens het eerste Zeeuws kampioenschap koersbal voor paren. foto Dirk-Jan Gjeltema pioenschap is dat de deelnemers hier op persoonlijke titel mee doen", vertelt Remeeus. „Bij normale wedstrijden gaat het vooral om het teambelang. De mensen hier zijn ook wel afge vaardigd door een club, maar ze spelen voornamelijk voor zich zelf." Bij koersbal is het de be doeling om grote ballen zo dicht mogelijk bij een klein balletje te gooien. Om het extra moeilijk te maken zijn de ballen aan één kant iets verzwaard, zodat ze tijdens het rollen een bochtje maken. Er wordt gespeeld op een mat van acht bij twee meter. J. de Visser en T. de Klerk van KB Nieuwland werden tweede en A Vervait en C. Janszen van KBO St. Albert derde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39