Gemeente strijdt voor woningen Nooit meer bang Schouws koersbalpaar rolt het best Oppoetsen imago Zeeland kost vele miljoenen guldens Minister twijfelt aan haalbaarheid plan zeppelins Kapelle weert trucks met lawaaiige koeling Werkstraf voor trap Zeemijn moest wel naar de wal 17 Reimerswaal mikt op meer bouwmogelijkheden Duo slaat Goes' meisje in elkaar mm dat het koud wordt! zeeuwse almanak Cavia PZC MIDDEN zeeland woensdag 24 mei 2000 doorlngrid Huibers KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal legt zich voorlo pig niet neer bij het door de pro vincie vastgestelde maximum aantal woningen, het woning- bouwcontingent, dat de komen de jaren nog mag worden ge bouwd. Een offensief is ingezet. Allereerst wil de gemeente het provinciale welzijnsinstituut Scoop opdracht geven een wo- ningbouwonderzoek uit te voe ren. De gemeente is er van overtuigd dat onder meer de na tuurlijke bevolkingsgroei in Reimerswaal groter is dan de provincie aanneemt. Het is onduidelijk of het college van Gedeputeerde Staten het voorgestelde onderzoek serieus neemt. Hoewel de uitgangspun ten van het onderzoek dinsdag door het college zouden worden besproken, is een beslissing voorlopig aangehouden. Verder hoopt de gemeente met een beroep op de knelpuntenre geling extra bouwcontingent in de wacht te slepen. Daartoe is een lijst met een tiental inbrei.- dingsprojecten opgesteld. Hier op staan bijvoorbeeld de plan nen van Proverko Ontwikkeling BV om seniorenappartementen te bouwen op het voormalige bedrijfsterrein van drukkerij Zoeteweij in Yerseke. Ook wordt aandacht gevraagd voor de invulling van het terrein van de voormalige cichoreifabriek in Krabbendijke. Bovenaan het lijstje staat het wijkje rond De Schotte in Yerse ke en het bedrijventerreintje langs de Achterstraat Lange- viele in Kruiningen. Bedrijfspanden „In Kruiningen willen we een paar leegstaande en verouderde bedrijfspanden saneren. De AWR (Stichting Aangenaam Wonen Reimerswaal, red.) zou op die plek graag een woonzorg complex voor ouderen bou wen", zegt wethouder M. van Overloop. „Een prima plan. We kunnen alleen geen contingent beloven." De Schotte, een verouderd ar beiderswijkje met zo'n tachtig woningen in het centrum van Yerseke, wordt volgens Van Overloop misschien wel nooit opgeknapt als de gemeente geen beschikking krijgt over extra contingent. Adviesbureau RBOI heeft de opdracht gekre gen de mogelijkheden voor het buurtje eens op een rijtje te zet ten: moet bijvoorbeeld alles worden gesloopt of kan worden volstaan met het weghalen van de 'rotte plekken' uit de wijk? Wat en voor wie ga je terugbou- wen en wat doe je met de mensen die nu in de buurt wonen? En bo venal: hoeveel kost zo'n project en waar moet dat geld vandaan komen? Komend najaar wil de gemeente duidelij kheid hebben over extra contingent en eventuele extra middelen. Dan moeten ook Scoop en RBOI hun bevindin gen op papier hebben gezet. door Mieke van der Jagt KAPELLE - Vrachtwagens met dieselaangedreven koelmoto- ren mogen voortaan niet meer worden geparkeerd op het par keerterrein bij het voormalige veilingcomplex aan de Sta tionsstraat in Kapelle. De moto ren die dag en nacht moeten GOES - Twee onbekend geble ven meisjes hebben dinsdag middag een zeventienjarig meisje mishandeld op de 's-Heer Hendrikskinderenstraat in Goes. Het slachtoffer, afkomstig uit Goes, liep daar rond vier uur, toen zij door het tweetal werd nageroepen. Toen ze haar weg vervolgde, sloeg het duo erop los, De twee schopten en sloegen het Goese meisje op haar gehele lichaam. Haar trui ging kapot en ze verloor haar gouden ket ting. De daders gingen er op een gegeven moment vandoor. Het meisje heeft veel pijn aan de mishandeling overgehouden. draaien, veroorzaken geluids hinder. De gemeente Kapelle verordon neerde al in 1974 dat vrachtwa gens niet meer in de bebouwde kom langs de openbare weg mochten worden geparkeerd. Daarom werd het terrein bij de veiling aangewezen als truck parkeerplaats. In die tijd waren dieselaangedreven koelinrich- tingen in vrachtwagens nog een zeldzaamheid. Nu er steeds meer van dergelijke trucks op de weg zijn, staan er ook in Kapelle vaker te draaien. Vorig jaar begonnen omwonen den te klagen over het voortdu rende geluid van draaiende mo toren: overdag, 's nachts en in het weekeinde. De gemeente liet de geluidsniveaus op verschil lende tijden meten en noteerde waarden die regelrecht als ge luidshinder kunnen worden be noemd. Kapelle gaat nu op de parkeerplaats aan de Stations straat borden zetten met de waarschuwing dat dieselaange- dreven koelmotoren geluids hinder veroorzaken en dat dat strafbaar is. Dergelijke vracht wagens moeten op het bedrij venterrein worden geparkeerd. door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 33-jarige inwoner van Middelburg moet een trap in het gezicht van een man bekopen met zestig uur werkstraf. Tot die straf kwam dinsdag de .Middelburgse politierechter J. Begheyn. Hij achtte mishande ling bewezen, omdat het slacht offer en zijn vriend de schop be vestigden. Bovendien zaten ze tijdens het incident, dat zich dit jaar 13 februari om half vijf 's ochtends afspeelde, op de grond toen de Middelburger uithaal de. Het slachtoffer kwam er met een bloeduitstorting onder het oog vanaf. Zelf hield de ver dachte gisteren vol 'slechts' een Klap te hebben uitgedeeld. De aanleiding zou een scheldpartij van de twee zijn geweest. Volgens officier van justitie M. Kappeyne van de Coppello was de combinatie alcohol/xtc-pil- len van invloed geweest. Hij eis te vijf weken cel. De Middelbur ger was samen met zijn vriend na een feestje onderweg naar huis, toen hij zich op de Markt in een emotioneel gesprek tussen de twee jongeren mengde. De man was al eerder veroordeeld voor agressiedelicten. (Advertentie) Met Toyota De Jonge op eenzame hoogte.... '.V.V.V.V.V.' SPEKTAKEL op vliegveld Midden-Zeeland 26, 27, 28 MEI Advertentie Toe aan een Hoog Rendement-ketel? Vraag naar het Nefit Warmte Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00 voor de actievoerende Nefit dealer bij u in de buurt. NEFIT 0 Advertentie De zeemijn op het dek van de Breskens 10; schipper Johnny vond eerder ook al eens een vliegtuigbom in zijn netten. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder VLISSINGEN - De Duik en Demonteer Groep (DGG) van de marine moest de zee mijn die de Breskens 10 had opgevist gis teren wel aan land brengen. Op het schip demonteren was onmogelijk, omdat de ontsteking er niet uit kon. Bovendien zat er een anti-demonteerinrichtingin, waar door de kans dat de mijn zou exploderen te groot was. Een woordvoerder van de marine in Den Helder legde uit waar het gevaar van een oude zeemijn in schuilt: „De springstof gaat in de loop der jaren kristalliseren en dan wordt het instabiel. Een flinke schok kan leiden tot detonatie. Normaal gespro ken zijn die mijnen niet gevaarlijk omdat de ontstekingsmechanismen niet meer werken, maar je moet er geen anker op la ten vallen." Om half elf lag de Breskens 10 voor de rede van Vlissingen. Het scheepvaartverkeer was gewaarschuwd, maar werd niet stil gelegd. Intussen vergaderde burgemees ter A van Dok-van Weele met de brand weer en de leider van de DGG. Ze besloten uit veiligheidsoverwegingen uit te wijken naar het Sloegebied. Rond twaalf uur legde de bemanning van de Breskens 10 het schip langs de kade. Naast de twee schippers was een team van de DGG aan boord. De politie ontruimde een half uur later een gebied met een straal van 650 meter rond de vissersboot. De poorten van het havenbedrijf werden gesloten en perso neel van het bedrijf moest zich verzame len in een ver afgelegen loods. Daar wachtten ook de brandweer en de ambu lance de gebeurtenissen af, terwijl de DGG de mijn overlaadde in een speciale bommenwagen. Officier van dienst W. van Haveren van de stadsgewestelijke brandweer kreeg om vijf over half twee bericht dat de operatie voltooid was. Een kwartier later kon ie dereen weer aan het werk en gingen de poorten van het bedrijf open. Voor het be drijf was inmiddels een lange file van wachtende vrachtwagens ontstaan. De twee vissers zijn rond vier uur heelhuids thuis gekomen. Aanvankelijk wilde de marine de mijn over de weg naar Den Helder vervoeren en het explosief met een duikvaartuig naar zee brengen. Uiteindelijk besloot ze de mijn op te slaan in een bunker op het mu nitiedepot in Ritthem en een duikvaartuig naar Vlissingen te varen. De mijn wordt donderdag met het duikvaartuig De Hy dra naar de vlakte van Raan voor de kust van Westkapelle gevaren en daar tot ont ploffing gebracht. Premie „Het is wel eng, zo'n ding", zei Johnny na dat hij aan land was geklommen. De schippers hadden geen idee wat ze aan boord hadden gehaald, hoewel het niet de eerste keer was dat Vermeulen een explo sief in zijn netten vond. Eerder viste hij al eens een vliegtuigbom op. Hij wist niet of hij een premie zou opstrijken voor het aan land brengen van de mijn. „Een jaar of tien geleden kreeg je daar 1500 gulden voor, ik weet niet of dat nu nog zo is. We hebben helemaal niet aan geld gedacht. Het belangrijkste is om veilig thuis te ko- door Rob Paardekam KRUININGEN - Koersballers uit heel Zeeland hadden zich dinsdag verzameld in de Rei- merswaalhal in Kruiningen. Voor het eerst werd daar het Zeeuws kampioenschap koers- bal voor paren gehouden. H. op de Brouw en A van der Linden van koersbalclub Schöuwen- Duiveland gingen aan de haal met de Zeeuwse titel. Vorig jaar september was er al een Zeeuws kampioenschap voor individuele spelers. Giste renwaren de paren aan de beurt. R Remeeus, bestuurder bij de Zeeuwse Koersbalbond, was opgetogen. „De Zeeuwse bond is de eerste die zo'n provinciaal kampioenschap heeft opgezet. In Zeeland is de sport ook iets populairder dan elders in het land." In de sporthal van Kruiningen streden gisteren zes paren uit al le delen van de provincie om de hoogste eer. Via kwart- en halve finales waren ze bij dat selecte gezelschap gekomen. Omdat bij het laatste individuele kampi oenschap ruim zeventig procent van de deelnemers uit mannen bestond, besloot de Zeeuwse Koersbalbond dat teams bij het parenkampioenschap uit een man en een vrouw moesten be staan. „Het leuke aan het kam- pioenschap is dat de deelnemers hier op persoonlijke titel mee doen", vertelt Remeeus. „Bij normale wedstrijden gaat het vooral om het teambelang. De mensen hier zijn ook wel afge vaardigd door een club, maar ze spelen voornamelijk voor zich zelf." Bij koersbal is het de be doeling om grote ballen zo dicht mogelijk bij een klein balletje te gooien. Om het extra moeilijk te maken zijn de ballen aan één kant iets verzwaard, zodat ze door Maurits Sep HEINKENSZAND - „Dat het oppoetsen van het imago van Zeeland nodig was, wisten we. Maar dat er zo veel poetsmiddel nodig blijkt, is wel schrikken." De uitslag van een enquête van de PZC naar het imago van de provincie heeft voorzitter K. Scherphuis van de Maatschap pij voor Nijverheid en Handel in Zeeland geschokt. „Het gaat meerdere miljoenen guldens kosten om dat imago te verbete ren." Het provinciebestuur trok on langs een half miljoen gulden uit voor een imago-onderzoek. Dat kan niet meer zijn dan een startbedrag, stelde Scherphuis gisteren in zijn jaarrede voor Nijverheid en Handel in Hein- kenszand. „Een paginagrote advertentie in de Telegraaf kost 80.000 gulden. Een rondje langs alle landelijke kranten en je geld is al op." Voor een campagne is dus een veelvoud nodig. „Want je moet wel rekenen op vijf tot zeven jaar voordat je resultaten boekt." Scherphuis zei dat moet worden begonnen bij het zelfbeeld van de Zeeuwen. „We moeten ons imago anders uitdragen." Hij zei vooral geschrokken te zijn van de gedachte bij veel Ne derlanders dat Zeeland vooral een agrarische provincie is. „Terwijl in de praktijk zestig procent industrie is. Die ver keerde visie werkt remmend op alle ontwikkelingen." Ongeloof Hij merkt zelf regelmatig dat zijn gasten niet weten dat Vlis singen en Terneuzen de derde haven van Nederland vormen, dat het grote Dow Chemical in Terneuzen zit en dat Vlissingen - Oost zo groot is. „En zelfs als ze het zien, vragen ze om cijfers die dat onderbouwen. Pas dan gelo ven ze het echt." Hopeloos is de situatie echter allerminst, merkte Scherphuis op. Het bedrijfsleven is best be reid om mee te betalen aan een imagocampagne, als daar te genover staat dat bedrijven de mogelijkheid hebben individu eel mee te liften in advertenties. Hij stelde de werkwijze van Friesland als voorbeeld, waar bedrijven hun naam konden zetten op een vrachtwagen die door het hele land reed. Bovendien stelde Scherphuis tevreden vast dat de economie het afgelopen jaar enkele sterke impulsen heeft gekregen: de kerncentrale die mag openblij ven, het boren van de Wester- scheldetunnel en de plannen voor de Westerschelde Contai ner Terminal. Vooral dat laatste project is in zijn ogen een 'kans van formaat'. Extra treinen Dat de gemeente Goes direct be gint te klagen over de geluids overlast van de extra treinen, stoort hem daarom mateloos. „Alsof daar geen oplossingen voor te vinden zouden zijn. Niet gelijk roepen, maar positief meedenken." Onbegrip toonde hij bovendien voor het verzoek van de provin ciale planologische commissie om 'beeldvriendelijke kranen' op de containerkade. „Alsof het een modeartikel is. Belache lijk." Ook het gemeentebestuur van Veere kreeg een veeg uit de pan. Wel klagen over de files in Mid delburg, maar zelf niet meewer ken aan de oplossing daaiwan door de Dammenroute en het aquaduct onder het Kanaal door Walcheren te helpen reali seren. „Veere zegt nog niet klaar te zijn, omdat dit een lage prio riteit heeft. Schaamt u." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat heeft dinsdag het enthou siasme van de Tweede Kamer over de mogelijkheden van luchtschepen behoorlijk getem perd. Zij moet nog zien dat de nieuwe generatie zeppelins aan alle strenge veiligheidseisen voldoen en dat ze economisch rendabel worden. Het zal volgens haar nog zeker vijf jaar duren voordat de Rijks- luchtvaardienst (RLD) zo ver is dat een Zeppelin volledig gecer tificeerd, dus veilig verklaard, zal zijn. Veel eerder kan dat niet, denkt zijomdat de Zeppelin het stadium van de tekentafel nog niet is ontstegen. „Wil de RLD een luchtschip kunnen beoorde len, dan zal er eerst een prototy pe beschikbaar moeten zijn", hield Netelenbos gisteren de Kamercommmissie voor Ver keer en Waterstaat voor. Veiligheid gaat wat Netelenbos betreft voor alles, waarbij zij verwees naar de vuurwerkramp in Enschede. De Tweede Kamer volgde haar in die stellingname, maar alle aanwezige Kamerle den drongen tegelijkertijd op meer voortvarendheid van Ver keer en Waterstaat aan. Netelenbos bleef sceptisch, vooral over economische haal baarheid van luchtschepen. Zij kwam met cijfers, waaruit bleek dat het vervoer per zeppelin re latief duur is vergeleken met luchtvaart, Wegtransport, de trein en binnenvaart. Tot een bijdrage aan de ontwik keling van luchtschepen of fi nanciële ondersteuning van de Stichting Platform Luchtsche pen bleek de minister niet be reid. Zij wil het initiatief overla ten aan de markt. „Als het bedrijfsleven zo enthousiast is, hoeft dat geen probleem te zijn. Netelenbos hield de boot af, waarbij zij het mislukken van de snelle veerdienst Flevo Fer ries tussen Almere en Amster dam als afschrikwekkend voor beeld aanhaalde. Zij heeft daarvoor haar nek uitgestoken. De Tweede Kamer liet zich door de twijfels van Netelenbos niet van de wijs brengen. Aan passa gier- en vrachtvervoer met luchtschepen zitten ontzettend veel voordelen, hielden de par lementsleden vol. Het is een aantrekkelijk alternatief voor vervoer over de weg. Zeppelins zijn geluidsarm, in tegenstelling tot vliegtuigen. En ze kunnen overal komen, tot in dichtbe volkte gebieden. De NV Haven van Vlissingen is geïnteresseerd in de ontwikke ling van een vrachtluchtschip, de Cargo Lifter, in Duitsland. Cargo Lifter wil een wereldwijd netwerk opzetten voor zwaar transport. In Nederland wordt ook gewerkt aan een zeppelin, door het consortium Rigid Air ship Design (RAD) in Lelystad. RAD wil in 2001 een prototype klaar hebben; 180 meter lang en 30 meter in doorsnee. Opperste concentratie tijdens het eerste Zeeuws kampioenschap koersbal voor paren. foto Dirk-Jan Gjeltema tijdens het rollen een bochtje maken. Er wordt gespeeld op een mat van acht bij twee meter. J. de Visser en T. de Klerk van KB Nieuwland werden tweede en A Vervait en C. Janszen van KBO St. Albert derde. Ze is er maar wat trots op. Driemaal daags, minder ze ker niet, wordt het jongste troeteldier aan een bijpas sende riem gehaakt en gaat het in geheel onthaast tempo een blokje om. Hier een plas, daar een keutel en - als het even kan - een praatje met be langstellende voorbijgan gers die het hoge aaibaar- heidsgehalte van het bolletje wol op vier pootjes niet kun nen weerstaan. Volgens de of ficiële boeken is dat liefheb bende gezin uit Ouwerkerk verrijkt met een kruising van een dwergschnauzer en een parmantig Maltees leeuwtje. Of zoiets althans. In elk geval iets heel kleins, vooral in de puppy-fase. Maar de laatste dagen heeft die trots een lelij ke knauw gekregen. Steeds vaker moest de moeder des huizes uitleggen dat ze niet de cavia aan het uitlaten was. Moe van dat gedoe besloot ze onlangs tot een nieuwe aan koop: een rascavia. „Dan kunnen ze tenminste het ver schil zien als ik langsloop."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33