Gemeente strijdt voor woningen
Nooit meer bang
Schouws koersbalpaar rolt het best
Oppoetsen imago
Zeeland kost vele
miljoenen guldens
Minister twijfelt
aan haalbaarheid
plan zeppelins
Kapelle weert trucks
met lawaaiige koeling
Werkstraf voor trap
Zeemijn moest wel naar de wal
17
Reimerswaal mikt op meer bouwmogelijkheden
Duo slaat Goes'
meisje in elkaar
mm
dat het koud wordt!
zeeuwse almanak
Cavia
PZC
MIDDEN
zeeland
woensdag 24 mei 2000
doorlngrid Huibers
KRUININGEN - De gemeente
Reimerswaal legt zich voorlo
pig niet neer bij het door de pro
vincie vastgestelde maximum
aantal woningen, het woning-
bouwcontingent, dat de komen
de jaren nog mag worden ge
bouwd. Een offensief is ingezet.
Allereerst wil de gemeente het
provinciale welzijnsinstituut
Scoop opdracht geven een wo-
ningbouwonderzoek uit te voe
ren. De gemeente is er van
overtuigd dat onder meer de na
tuurlijke bevolkingsgroei in
Reimerswaal groter is dan de
provincie aanneemt.
Het is onduidelijk of het college
van Gedeputeerde Staten het
voorgestelde onderzoek serieus
neemt. Hoewel de uitgangspun
ten van het onderzoek dinsdag
door het college zouden worden
besproken, is een beslissing
voorlopig aangehouden.
Verder hoopt de gemeente met
een beroep op de knelpuntenre
geling extra bouwcontingent in
de wacht te slepen. Daartoe is
een lijst met een tiental inbrei.-
dingsprojecten opgesteld. Hier
op staan bijvoorbeeld de plan
nen van Proverko Ontwikkeling
BV om seniorenappartementen
te bouwen op het voormalige
bedrijfsterrein van drukkerij
Zoeteweij in Yerseke. Ook
wordt aandacht gevraagd voor
de invulling van het terrein van
de voormalige cichoreifabriek
in Krabbendijke.
Bovenaan het lijstje staat het
wijkje rond De Schotte in Yerse
ke en het bedrijventerreintje
langs de Achterstraat Lange-
viele in Kruiningen.
Bedrijfspanden
„In Kruiningen willen we een
paar leegstaande en verouderde
bedrijfspanden saneren. De
AWR (Stichting Aangenaam
Wonen Reimerswaal, red.) zou
op die plek graag een woonzorg
complex voor ouderen bou
wen", zegt wethouder M. van
Overloop. „Een prima plan. We
kunnen alleen geen contingent
beloven."
De Schotte, een verouderd ar
beiderswijkje met zo'n tachtig
woningen in het centrum van
Yerseke, wordt volgens Van
Overloop misschien wel nooit
opgeknapt als de gemeente geen
beschikking krijgt over extra
contingent. Adviesbureau
RBOI heeft de opdracht gekre
gen de mogelijkheden voor het
buurtje eens op een rijtje te zet
ten: moet bijvoorbeeld alles
worden gesloopt of kan worden
volstaan met het weghalen van
de 'rotte plekken' uit de wijk?
Wat en voor wie ga je terugbou-
wen en wat doe je met de mensen
die nu in de buurt wonen? En bo
venal: hoeveel kost zo'n project
en waar moet dat geld vandaan
komen?
Komend najaar wil de gemeente
duidelij kheid hebben over extra
contingent en eventuele extra
middelen. Dan moeten ook
Scoop en RBOI hun bevindin
gen op papier hebben gezet.
door Mieke van der Jagt
KAPELLE - Vrachtwagens met
dieselaangedreven koelmoto-
ren mogen voortaan niet meer
worden geparkeerd op het par
keerterrein bij het voormalige
veilingcomplex aan de Sta
tionsstraat in Kapelle. De moto
ren die dag en nacht moeten
GOES - Twee onbekend geble
ven meisjes hebben dinsdag
middag een zeventienjarig
meisje mishandeld op de 's-Heer
Hendrikskinderenstraat in
Goes.
Het slachtoffer, afkomstig uit
Goes, liep daar rond vier uur,
toen zij door het tweetal werd
nageroepen. Toen ze haar weg
vervolgde, sloeg het duo erop
los, De twee schopten en sloegen
het Goese meisje op haar gehele
lichaam. Haar trui ging kapot
en ze verloor haar gouden ket
ting. De daders gingen er op een
gegeven moment vandoor. Het
meisje heeft veel pijn aan de
mishandeling overgehouden.
draaien, veroorzaken geluids
hinder.
De gemeente Kapelle verordon
neerde al in 1974 dat vrachtwa
gens niet meer in de bebouwde
kom langs de openbare weg
mochten worden geparkeerd.
Daarom werd het terrein bij de
veiling aangewezen als truck
parkeerplaats. In die tijd waren
dieselaangedreven koelinrich-
tingen in vrachtwagens nog een
zeldzaamheid. Nu er steeds
meer van dergelijke trucks op de
weg zijn, staan er ook in Kapelle
vaker te draaien.
Vorig jaar begonnen omwonen
den te klagen over het voortdu
rende geluid van draaiende mo
toren: overdag, 's nachts en in
het weekeinde. De gemeente liet
de geluidsniveaus op verschil
lende tijden meten en noteerde
waarden die regelrecht als ge
luidshinder kunnen worden be
noemd. Kapelle gaat nu op de
parkeerplaats aan de Stations
straat borden zetten met de
waarschuwing dat dieselaange-
dreven koelmotoren geluids
hinder veroorzaken en dat dat
strafbaar is. Dergelijke vracht
wagens moeten op het bedrij
venterrein worden geparkeerd.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 33-jarige
inwoner van Middelburg moet
een trap in het gezicht van een
man bekopen met zestig uur
werkstraf.
Tot die straf kwam dinsdag de
.Middelburgse politierechter J.
Begheyn. Hij achtte mishande
ling bewezen, omdat het slacht
offer en zijn vriend de schop be
vestigden. Bovendien zaten ze
tijdens het incident, dat zich dit
jaar 13 februari om half vijf 's
ochtends afspeelde, op de grond
toen de Middelburger uithaal
de. Het slachtoffer kwam er met
een bloeduitstorting onder het
oog vanaf. Zelf hield de ver
dachte gisteren vol 'slechts' een
Klap te hebben uitgedeeld. De
aanleiding zou een scheldpartij
van de twee zijn geweest.
Volgens officier van justitie M.
Kappeyne van de Coppello was
de combinatie alcohol/xtc-pil-
len van invloed geweest. Hij eis
te vijf weken cel. De Middelbur
ger was samen met zijn vriend
na een feestje onderweg naar
huis, toen hij zich op de Markt in
een emotioneel gesprek tussen
de twee jongeren mengde. De
man was al eerder veroordeeld
voor agressiedelicten.
(Advertentie)
Met Toyota
De Jonge
op eenzame
hoogte....
'.V.V.V.V.V.'
SPEKTAKEL
op vliegveld
Midden-Zeeland
26, 27, 28 MEI
Advertentie
Toe aan een Hoog Rendement-ketel? Vraag naar het Nefit Warmte
Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00
voor de actievoerende Nefit dealer bij u in de buurt.
NEFIT 0
Advertentie
De zeemijn op het dek van de Breskens 10; schipper Johnny vond eerder ook al eens een vliegtuigbom in zijn netten.
foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - De Duik en Demonteer
Groep (DGG) van de marine moest de zee
mijn die de Breskens 10 had opgevist gis
teren wel aan land brengen. Op het schip
demonteren was onmogelijk, omdat de
ontsteking er niet uit kon. Bovendien zat
er een anti-demonteerinrichtingin, waar
door de kans dat de mijn zou exploderen
te groot was.
Een woordvoerder van de marine in Den
Helder legde uit waar het gevaar van een
oude zeemijn in schuilt: „De springstof
gaat in de loop der jaren kristalliseren en
dan wordt het instabiel. Een flinke schok
kan leiden tot detonatie. Normaal gespro
ken zijn die mijnen niet gevaarlijk omdat
de ontstekingsmechanismen niet meer
werken, maar je moet er geen anker op la
ten vallen."
Om half elf lag de Breskens 10 voor de rede
van Vlissingen. Het scheepvaartverkeer
was gewaarschuwd, maar werd niet stil
gelegd. Intussen vergaderde burgemees
ter A van Dok-van Weele met de brand
weer en de leider van de DGG. Ze besloten
uit veiligheidsoverwegingen uit te wijken
naar het Sloegebied.
Rond twaalf uur legde de bemanning van
de Breskens 10 het schip langs de kade.
Naast de twee schippers was een team van
de DGG aan boord.
De politie ontruimde een half uur later
een gebied met een straal van 650 meter
rond de vissersboot. De poorten van het
havenbedrijf werden gesloten en perso
neel van het bedrijf moest zich verzame
len in een ver afgelegen loods. Daar
wachtten ook de brandweer en de ambu
lance de gebeurtenissen af, terwijl de
DGG de mijn overlaadde in een speciale
bommenwagen.
Officier van dienst W. van Haveren van de
stadsgewestelijke brandweer kreeg om
vijf over half twee bericht dat de operatie
voltooid was. Een kwartier later kon ie
dereen weer aan het werk en gingen de
poorten van het bedrijf open. Voor het be
drijf was inmiddels een lange file van
wachtende vrachtwagens ontstaan. De
twee vissers zijn rond vier uur heelhuids
thuis gekomen.
Aanvankelijk wilde de marine de mijn
over de weg naar Den Helder vervoeren en
het explosief met een duikvaartuig naar
zee brengen. Uiteindelijk besloot ze de
mijn op te slaan in een bunker op het mu
nitiedepot in Ritthem en een duikvaartuig
naar Vlissingen te varen. De mijn wordt
donderdag met het duikvaartuig De Hy
dra naar de vlakte van Raan voor de kust
van Westkapelle gevaren en daar tot ont
ploffing gebracht.
Premie
„Het is wel eng, zo'n ding", zei Johnny na
dat hij aan land was geklommen. De
schippers hadden geen idee wat ze aan
boord hadden gehaald, hoewel het niet de
eerste keer was dat Vermeulen een explo
sief in zijn netten vond. Eerder viste hij al
eens een vliegtuigbom op. Hij wist niet of
hij een premie zou opstrijken voor het aan
land brengen van de mijn. „Een jaar of
tien geleden kreeg je daar 1500 gulden
voor, ik weet niet of dat nu nog zo is. We
hebben helemaal niet aan geld gedacht.
Het belangrijkste is om veilig thuis te ko-
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Koersballers
uit heel Zeeland hadden zich
dinsdag verzameld in de Rei-
merswaalhal in Kruiningen.
Voor het eerst werd daar het
Zeeuws kampioenschap koers-
bal voor paren gehouden. H. op
de Brouw en A van der Linden
van koersbalclub Schöuwen-
Duiveland gingen aan de haal
met de Zeeuwse titel.
Vorig jaar september was er al
een Zeeuws kampioenschap
voor individuele spelers. Giste
renwaren de paren aan de beurt.
R Remeeus, bestuurder bij de
Zeeuwse Koersbalbond, was
opgetogen. „De Zeeuwse bond
is de eerste die zo'n provinciaal
kampioenschap heeft opgezet.
In Zeeland is de sport ook iets
populairder dan elders in het
land."
In de sporthal van Kruiningen
streden gisteren zes paren uit al
le delen van de provincie om de
hoogste eer. Via kwart- en halve
finales waren ze bij dat selecte
gezelschap gekomen. Omdat bij
het laatste individuele kampi
oenschap ruim zeventig procent
van de deelnemers uit mannen
bestond, besloot de Zeeuwse
Koersbalbond dat teams bij het
parenkampioenschap uit een
man en een vrouw moesten be
staan. „Het leuke aan het kam-
pioenschap is dat de deelnemers
hier op persoonlijke titel mee
doen", vertelt Remeeus. „Bij
normale wedstrijden gaat het
vooral om het teambelang. De
mensen hier zijn ook wel afge
vaardigd door een club, maar ze
spelen voornamelijk voor zich
zelf." Bij koersbal is het de be
doeling om grote ballen zo dicht
mogelijk bij een klein balletje te
gooien. Om het extra moeilijk te
maken zijn de ballen aan één
kant iets verzwaard, zodat ze
door Maurits Sep
HEINKENSZAND - „Dat het
oppoetsen van het imago van
Zeeland nodig was, wisten we.
Maar dat er zo veel poetsmiddel
nodig blijkt, is wel schrikken."
De uitslag van een enquête van
de PZC naar het imago van de
provincie heeft voorzitter K.
Scherphuis van de Maatschap
pij voor Nijverheid en Handel in
Zeeland geschokt. „Het gaat
meerdere miljoenen guldens
kosten om dat imago te verbete
ren."
Het provinciebestuur trok on
langs een half miljoen gulden
uit voor een imago-onderzoek.
Dat kan niet meer zijn dan een
startbedrag, stelde Scherphuis
gisteren in zijn jaarrede voor
Nijverheid en Handel in Hein-
kenszand. „Een paginagrote
advertentie in de Telegraaf kost
80.000 gulden. Een rondje langs
alle landelijke kranten en je
geld is al op."
Voor een campagne is dus een
veelvoud nodig. „Want je moet
wel rekenen op vijf tot zeven
jaar voordat je resultaten
boekt."
Scherphuis zei dat moet worden
begonnen bij het zelfbeeld van
de Zeeuwen. „We moeten ons
imago anders uitdragen."
Hij zei vooral geschrokken te
zijn van de gedachte bij veel Ne
derlanders dat Zeeland vooral
een agrarische provincie is.
„Terwijl in de praktijk zestig
procent industrie is. Die ver
keerde visie werkt remmend op
alle ontwikkelingen."
Ongeloof
Hij merkt zelf regelmatig dat
zijn gasten niet weten dat Vlis
singen en Terneuzen de derde
haven van Nederland vormen,
dat het grote Dow Chemical in
Terneuzen zit en dat Vlissingen -
Oost zo groot is. „En zelfs als ze
het zien, vragen ze om cijfers die
dat onderbouwen. Pas dan gelo
ven ze het echt."
Hopeloos is de situatie echter
allerminst, merkte Scherphuis
op. Het bedrijfsleven is best be
reid om mee te betalen aan een
imagocampagne, als daar te
genover staat dat bedrijven de
mogelijkheid hebben individu
eel mee te liften in advertenties.
Hij stelde de werkwijze van
Friesland als voorbeeld, waar
bedrijven hun naam konden
zetten op een vrachtwagen die
door het hele land reed.
Bovendien stelde Scherphuis
tevreden vast dat de economie
het afgelopen jaar enkele sterke
impulsen heeft gekregen: de
kerncentrale die mag openblij
ven, het boren van de Wester-
scheldetunnel en de plannen
voor de Westerschelde Contai
ner Terminal. Vooral dat laatste
project is in zijn ogen een 'kans
van formaat'.
Extra treinen
Dat de gemeente Goes direct be
gint te klagen over de geluids
overlast van de extra treinen,
stoort hem daarom mateloos.
„Alsof daar geen oplossingen
voor te vinden zouden zijn. Niet
gelijk roepen, maar positief
meedenken."
Onbegrip toonde hij bovendien
voor het verzoek van de provin
ciale planologische commissie
om 'beeldvriendelijke kranen'
op de containerkade. „Alsof het
een modeartikel is. Belache
lijk."
Ook het gemeentebestuur van
Veere kreeg een veeg uit de pan.
Wel klagen over de files in Mid
delburg, maar zelf niet meewer
ken aan de oplossing daaiwan
door de Dammenroute en het
aquaduct onder het Kanaal
door Walcheren te helpen reali
seren. „Veere zegt nog niet klaar
te zijn, omdat dit een lage prio
riteit heeft. Schaamt u."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat heeft dinsdag het enthou
siasme van de Tweede Kamer
over de mogelijkheden van
luchtschepen behoorlijk getem
perd. Zij moet nog zien dat de
nieuwe generatie zeppelins aan
alle strenge veiligheidseisen
voldoen en dat ze economisch
rendabel worden.
Het zal volgens haar nog zeker
vijf jaar duren voordat de Rijks-
luchtvaardienst (RLD) zo ver is
dat een Zeppelin volledig gecer
tificeerd, dus veilig verklaard,
zal zijn. Veel eerder kan dat niet,
denkt zijomdat de Zeppelin het
stadium van de tekentafel nog
niet is ontstegen. „Wil de RLD
een luchtschip kunnen beoorde
len, dan zal er eerst een prototy
pe beschikbaar moeten zijn",
hield Netelenbos gisteren de
Kamercommmissie voor Ver
keer en Waterstaat voor.
Veiligheid gaat wat Netelenbos
betreft voor alles, waarbij zij
verwees naar de vuurwerkramp
in Enschede. De Tweede Kamer
volgde haar in die stellingname,
maar alle aanwezige Kamerle
den drongen tegelijkertijd op
meer voortvarendheid van Ver
keer en Waterstaat aan.
Netelenbos bleef sceptisch,
vooral over economische haal
baarheid van luchtschepen. Zij
kwam met cijfers, waaruit bleek
dat het vervoer per zeppelin re
latief duur is vergeleken met
luchtvaart, Wegtransport, de
trein en binnenvaart.
Tot een bijdrage aan de ontwik
keling van luchtschepen of fi
nanciële ondersteuning van de
Stichting Platform Luchtsche
pen bleek de minister niet be
reid. Zij wil het initiatief overla
ten aan de markt. „Als het
bedrijfsleven zo enthousiast is,
hoeft dat geen probleem te zijn.
Netelenbos hield de boot af,
waarbij zij het mislukken van
de snelle veerdienst Flevo Fer
ries tussen Almere en Amster
dam als afschrikwekkend voor
beeld aanhaalde. Zij heeft
daarvoor haar nek uitgestoken.
De Tweede Kamer liet zich door
de twijfels van Netelenbos niet
van de wijs brengen. Aan passa
gier- en vrachtvervoer met
luchtschepen zitten ontzettend
veel voordelen, hielden de par
lementsleden vol. Het is een
aantrekkelijk alternatief voor
vervoer over de weg. Zeppelins
zijn geluidsarm, in tegenstelling
tot vliegtuigen. En ze kunnen
overal komen, tot in dichtbe
volkte gebieden.
De NV Haven van Vlissingen is
geïnteresseerd in de ontwikke
ling van een vrachtluchtschip,
de Cargo Lifter, in Duitsland.
Cargo Lifter wil een wereldwijd
netwerk opzetten voor zwaar
transport. In Nederland wordt
ook gewerkt aan een zeppelin,
door het consortium Rigid Air
ship Design (RAD) in Lelystad.
RAD wil in 2001 een prototype
klaar hebben; 180 meter lang en
30 meter in doorsnee.
Opperste concentratie tijdens het eerste Zeeuws kampioenschap koersbal voor paren.
foto Dirk-Jan Gjeltema
tijdens het rollen een bochtje
maken. Er wordt gespeeld op
een mat van acht bij twee meter.
J. de Visser en T. de Klerk van
KB Nieuwland werden tweede
en A Vervait en C. Janszen van
KBO St. Albert derde.
Ze is er maar wat trots op.
Driemaal daags, minder ze
ker niet, wordt het jongste
troeteldier aan een bijpas
sende riem gehaakt en gaat
het in geheel onthaast tempo
een blokje om. Hier een plas,
daar een keutel en - als het
even kan - een praatje met be
langstellende voorbijgan
gers die het hoge aaibaar-
heidsgehalte van het bolletje
wol op vier pootjes niet kun
nen weerstaan. Volgens de of
ficiële boeken is dat liefheb
bende gezin uit Ouwerkerk
verrijkt met een kruising van
een dwergschnauzer en een
parmantig Maltees leeuwtje.
Of zoiets althans. In elk geval
iets heel kleins, vooral in de
puppy-fase. Maar de laatste
dagen heeft die trots een lelij
ke knauw gekregen. Steeds
vaker moest de moeder des
huizes uitleggen dat ze niet
de cavia aan het uitlaten was.
Moe van dat gedoe besloot ze
onlangs tot een nieuwe aan
koop: een rascavia. „Dan
kunnen ze tenminste het ver
schil zien als ik langsloop."