Netelenbos houdt zeppelins af
Nooit meer bang
Oppoetsen imago
Zeeland kost vele
miljoenen guldens
Schouws koersbalpaar rolt het best
Zeemijn moest wel naar de wal
Middelburger krijgt
werkstraf voor trap
Morgen hoort Goes
eigens van op.
17
Minister moet nog zien dat luchtschepen veilig en rendabel worden
Doe-het-zelver
veroorzaakt
stroomstoring
in Middelburg
dat het koud wordt!
Tweetal slaat
Goes' meisje
in elkaar
zeeuwse almanak
Cavia
woensdag 24 mei 2000
Idoor Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat heeft dinsdag het enthou
siasme van de Tweede Kamer
over de mogelijkheden van
luchtschepen behoorlijk getem
perd. Zij moet nog zien dat de
nieuwe generatie zeppelins aan
alle strenge veiligheidseisen
voldoen en dat ze economisch
rendabel worden.
Het zal volgens haar nog zeker
vijfjaar duren voordat de Rijks-
luchtvaardienst (RLD) zo ver is
dat een Zeppelin volledig gecer
tificeerd, dus veilig verklaard,
zal zijn. Veel eerder kan dat niet,
denkt zijomdat de Zeppelin het
stadium van de tekentafel nog
niet is ontstegen.
„Wil de RLD een luchtschip
kunnen beoordelen, dan zal er
eerst een prototype beschikbaar
moeten zijn", hield Netelenbos
gisteren de Kamercommmissie
voor Verkeer en Waterstaat
voor.
Veiligheid gaat wat Netelenbos
betreft voor alles, waarbij zij
verwees naar de vuurwerkramp
in Enschede. De Tweede Kamer
volgde haar in die stellingname,
maar alle aanwezige Kamerle
den drongen tegelijkertijd op
meer voortvarendheid van Ver
keer en Waterstaat aan.
Duur
Netelenbos bleef sceptisch,
vooral wat betreft de economi
sche haalbaarheid van lucht
schepen. Zij kwam met een aan
tal cijfers, waaruit bleek dat het
vervoer per zeppelin relatief
duur is vergeleken met lucht
vaart, wegtransport, de trein en
binnenvaart.
Tot een bijdrage aan de ontwik
keling van luchtschepen of fi
nanciële ondersteuning van de
Stichting Platform Luchtsche
pen bleek de minister niet be
reid. Zij wil het initiatief overla
ten aan de markt. „Als het
bedrijfsleven zo enthousiast is,
MIDDELBURG - Een bewoner
van de wijk Reyershove veroor
zaakte dinsdagavond in vier
Middelburgse wijken een
stroomstoring door het in de
grond slaan van een schutting-
paal.
Bewoners van de wijken Rey
ershove, Magistraatwijk, Veld-
zigt en Erasmuswijkzaten bijna
tweeëneenhalf uur zonder
stroom. De doe-het-zelver
raakte met de paal omstreeks
half acht de elektriciteitskabel
in de grond. Verschillende men
sen belden daarop naar Delta
Nutsbedrijven. Iets voor tien
uur had iedereen weer netspan
ning. Door de storing kwamen
ongeveer duizend woningen
zonder stroom te zitten. De man
raakte bij zijn activiteiten niet
gewond.
hoeft dat geen probleem te zijn.
Netelenbos hield de boot af,
waarbij zij het mislukken van
de snelle veerdienst Flevo Fer
ries tussen Almere en Amster
dam als afschrikwekkend voor
beeld aanhaalde. Zij heeft
daarvoor haar nek uitgestoken.
De Tweede Kamer liet zich door
de twijfels van Netelenbos niet
van de wijs brengen. Aan passa
gier- en vrachtvervoer met
luchtschepen zitten ontzettend
veel voordelen, hielden de par
lementsleden vol. Het is een
aantrekkelijk alternatief voor
vervoer over de weg. Zeppelins
zij n geluidsarm, in tegenstelling
tot vliegtuigen. En ze kunnen
overal komen, tot in dichtbe
volkte gebieden.
De NV Haven van Vlissingen is
zoals bekend geïnteresseerd in
de ontwikkeling van een
vrachtluchtschip, de Cargo Lif
ter, in Duitsland. Cargo Lifter
wil een wereldwijd netwerk op
zetten voor zwaar transport. In
Nederland wordt ook gewerkt
aan een zeppelin, door het con
sortium Rigid Airship Design
(RAD) in Lelystad. RAD wil in
2001 een prototype klaar heb
ben; 180 meter lang en 30 meter
in doorsnee.
- - '-Êzé
De zeemijn op het dek; schipper Johnny vond eerder ook al eens een vliegtuigbom in zijn netten.
foto's Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - De Duik en De
monteer Groep (DGG) van de
marine moest de zeemijn die de
Breskens 10 had opgevist giste
ren wel aan land brengen. Op
het schip demonteren was on
mogelijk, omdat de ontsteking
er niet uit kon. Bovendien zat er
een anti-demonteerinrichting
in, waardoor de kans dat de mijn
zou exploderen te groot was.
Een woordvoerder van de mari
ne in Den Helder legde uit waar
het gevaar van een oude zeemijn
in schuilt: „De springstof gaat
in de loop der jaren kristallise-
Advertentie)
ren en dan wordt het instabiel.
Een flinke schok kan leiden tot
detonatie. Normaal gesproken
zijn die mijnen niet gevaarlijk
omdat de ontstekingsmechanis
men niet meer werken, maar je
moet er geen anker op laten val
len." Om half elf lag de Breskens
10 voor de rede van Vlissingen.
Het scheepvaartverkeer was ge
waarschuwd, maar werd niet
stilgelegd. Intussen vergaderde
burgemeester A van Dok-van
Weele met de brandweer en de
leider van de DGG. Ze besloten
uit veiligheidsoverwegingen uit
te wijken naar het Sloegebied.
Rond twaalf uur legde de be
manning van de Breskens 10 het
schip langs de kade. Naast de
twee schippers was een team
van de DGG aan boord.
Ontruiming
Toe aan een Hoog Rendement-ketel? Vraag naar het Nefit Warmte
Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00
voor de actievoerende Nefit dealer bij u in de buurt. NEFIT!
Advertentie
De politie ontruimde een half
uur later een gebied met een
straal van 6 5 0 meter rond de vis
sersbootDe poorten van het ha
venbedrijf werden gesloten en
personeel van het bedrijf moest
zich verzamelen in een ver afge
legen loods. Daar wachtten ook
de brandweer en de ambulance
de gebeurtenissen af, terwijl de
DGG de mijn overlaadde in een
speciale bommenwagen.
Officier van dienst W. van Have-
ren van de stadsgewestelijke
brandweer kreeg om vijf over
half twee bericht dat de operatie
voltooid was. Een kwartier later
kon iedereen weer aan het werk
en gingen de poorten van het be
drijf open.
Voor het bedrijf was inmiddels
een lange file van wachtende
vrachtwagens ontstaan. De
twee vissers zijn rond vier uur
De Breskens 10 bij aankomst in de Sloehaven.
door Maurits Sep
HEINKENSZAND - „Dat het
oppoetsen van het imago van
Zeeland nodig was, wisten we.
Maar dat er zo veel poetsmiddel
nodig blijkt, is wel schrikken."
De uitslag van een enquête van
de PZC naar het imago van de
provincie heeft voorzitter K.
Scherphuis van de Maatschap
pij voor Nijverheid en Handel in
Zeeland geschokt. „Het gaat
meerdere miljoenen guldens
kosten om dat imago te verbete-
Het provinciebestuur trok on
langs een half miljoen gulden
uit voor een imago-onderzoek.
Dat kan niet meer zijn dan een
startbedrag, stelde Scherphuis
gisteren in zijn jaarrede voor
Nijverheid en Handel in Hein-
kenszand. „Een paginagrote
advertentie in de Telegraaf kost
80.000 gulden. Een rondje langs
alle landelijke kranten en je
geld is al op."
Voor een campagne is dus een
veelvoud nodig. „Want je moet
wel rekenen op vijf tot zeven
jaar voordat je resultaten
boekt."
Scherphuis zei dat moet worden
begonnen bij het zelfbeeld van
de Zeeuwen. „We moeten ons
imago anders uitdragen."
Hij zei vooral geschrokken te
zijn van de gedachte bij veel Ne
derlanders dat Zeeland vooral
een agrarische provincie is.
„Terwijl in de praktijk zestig
procent industrie is. Die ver
keerde visie werkt remmend op
alle ontwikkelingen."
Ongeloof
Hij merkt zelf regelmatig dat
zijn gasten niet weten dat Vlis
singen en Terneuzen de derde
haven van Nederland vormen,
dat het grote Dow Chemical in
Terneuzen zit en dat Vlissingen-
Oost zo groot is. „En zelfs als ze
het zien, vragen ze om cijfers die
dat onderbouwen. Pas dan gelo
ven ze het echt."
Hopeloos is de situatie echter
allerminst, merkte Scherphuis
op. Het bedrijfsleven is best be
reid om mee te betalen aan een
imagocampagne, als daar te
genover staat dat bedrijven de
mogelijkheid hebben individu
eel mee te liften in advertenties.
Hij stelde de werkwijze van
Friesland als voorbeeld, waar
bedrijven hun naam konden
zetten op een vrachtwagen die
door het hele land reed.
Bovendien stelde Scherphuis
tevreden vast dat de economie
het afgelopen jaar enkele sterke
impulsen heeft gekregen: de
kerncentrale die mag openblij
ven, het boren van de Wester-
scheldetunnel en de plannen
voor de Westerschelde Contai
ner Terminal. Vooral dat laatste
project is in zijn ogen een 'kans
van formaat'.
Extra treinen
Dat de gemeente Goes direct be
gint te klagen over de geluids
overlast van de extra treinen,
stoort hem daarom mateloos.
„Alsof daar geen oplossingen
voor te vinden zouden zijn. Niet
gelijk roepen, maar positief
meedenken."
Onbegrip toonde hij bovendien
voor het verzoek van de provin
ciale planologische commissie
om 'beeldvriendelijke kranen'
op de containerkade. „Alsof het
een modeartikel is. Belache
lijk."
Ook het gemeentebestuur van
Veere kreeg een veeg uit de pan.
Wel klagen over de files in Mid
delburg, maar zelf niet meewer
ken aan de oplossing daarvan
door de Dammenroute en het
aquaduct onder het Kanaal
door Walcheren te helpen reali
seren. „Veere zegt nog niet klaar
te zijn, omdat dit een lage prio
riteit heeft. Schaamt u."
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 33-jarige
inwoner van Middelburg moet
een trap in het gezicht van een
man bekopen met zestig uur
werkstraf.
Tot die straf kwam dinsdag de
Middelburgse politierechter J.
Begheyn. Hij achtte mishande
ling bewezen, omdat het slacht
offer en zijn vriend de schop be
vestigden. Bovendien zaten ze
heelhuids thuis gekomen. Aan
vankelijk wilde de marine de
mijn over de weg naar Den Hel
der vervoeren en het explosief
met een duikvaartuig naar zee
brengen. Uiteindelijk besloot ze
de mijn op te slaan in een bunker
op het munitiedepot in Ritthem
en een duikvaartuig naar Vlis
singen te varen. De mijn wordt
donderdag met het duikvaar
tuig De Hydra naar de vlakte
van Raan voor de kust van West-
kapelle gevaren en daar tot ont
ploffing gebracht.
Premie
„Het is wel eng, zo'n ding", zei
schipper Johnny Vermeulen na
dat hij aan land was geklom
men. De schippers hadden geen
idee wat ze aan boord hadden
gehaald, hoewel het niet de eer
ste keer was dat Vermeulen een
explosief in zijn netten vond.
Eerder viste hij al eens een
vliegtuigbom opHij wist niet of
hij een premie zou opstrijken
voor het aan land brengen van
de mijn. „Een jaar of tien gele
den kreeg je daar 1500 gulden
voor, ik weet niet of dat nu nog
zo is. We hebben helemaal niet
aan geld gedacht. Het belang
rijkste is om veilig thuis te ko-
GOES - Twee onbekend
gebleven meisjes hebben
dinsdagmiddag een ze
ventienjarig meisje
mishandeld op de 's-Heer
Hendrikskinderenstraat
in Goes.
Het slachtoffer, afkomstig
uit Goes, liep daar rond
vier uur, toen zij door het
tweetal werd nageroepen.
Toen ze haar weg vervolg
de, sloeg het duo erop los.
De twee schopten en sloe
gen het Goese meisje op
haar gehele lichaam. Haar
trui ging kapot en ze ver
loor haar gouden ketting.
De daders gingen er op
een gegeven moment van
door.
Het meisje heeft veel pijn
aan de mishandeling
overgehouden.
tijdens het incident, dat zich dit
jaar 13 februari om half vijf 's
ochtends afspeelde, op de grond
toen de Middelburger uithaal
de. Volgens de politierechter
kon het niet anders dan een trap
zijn geweest. Het slachtoffer
kwam er met een bloeduitstor
ting onder het oog vanaf. Zelf
hield de verdachte gisteren vol
'slechts' een klap te hebben uit
gedeeld. De aanleiding zou een
scheldpartij van de twee zijn ge
weest.
Volgens officier van justitie M.
Kappeyne van de Coppello was
de combinatie alcohol/xtc-pil-
len van invloed geweest. Hij eis
te vijf weken cel.
De Middelburger was samen
met zijn vriend na een feestje
onderweg naar huis, toen hij
zich op de Markt in een emotio
neel gesprek tussen de twee jon
geren mengde. De man was al
eerder veroordeeld voor agres
siedelicten. Aan dat probleem
zei de verdachte gisteren te wil
len gaan werken.
(Advertentie)
Met Toyota
De Jonge
op eenzame
hoogte
f.'.V.VVV.V^
SPEKTAKEL
op vliegveld
Midden-Zeeland
26, 27, 28 MEI
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Koersballers uit heel Zee
land hadden zich dinsdag verzameld in de
Reimerswaalhal in Kruiningen. Voor het
eerst werd daar het Zeeuws kampioenschap
koersbal voor paren gehouden. H. op de
Brouw en A van der Linden van koersbal-
club Schouwen-Duiveland gingen aan de
haal met de Zeeuwse titel.
Vorig jaar september was er al een Zeeuws
kampioenschap voor individuele spelers.
Gisteren waren de paren aan de beurt. P. Re-
meeus, bestuurder bij de Zeeuwse Koers-
balbond, was opgetogen. „De Zeeuwse
bond is de eerste die zo'n provinciaal kam
pioenschap heeft opgezet. In Zeeland is de
sport ook iets populairder dan elders in het
land." In de sporthal van Kruiningen stre
den gisteren zes paren uit alle delen van de
provincie om de hoogste eer. Via kwart- en
halve finales waren ze bij dat selecte gezel
schap gekomen. Omdat bij het laatste indi
viduele kampioenschap ruim zeventig pro
cent van de deelnemers uit mannen bestond,
besloot de Zeeuwse Koersbalbond dat
teams bij het parenkampioenschap uit een
man en een vrouw moesten bestaan.
„Het leuke aan het kampioenschap is dat de
deelnemers hier op persoonlijke titel mee
doen", vertelt Remeeus. „Bij normale wed
strijden gaat het vooral om het teambelang.
De mensen hier zijn ook wel afgevaardigd
door een club, maar ze spelen voornamelijk
voor zichzelf." Bij koersbal is het de bedoe
ling om grote ballen zo dicht mogelijk bij
een klein balletje te gooien. Om het extra
moeilijk te maken zijn de ballen aan één
kant iets verzwaard, zodat ze tijdens het
rollen een bochtje maken. Er wordt ge
speeld op een mat van acht bij twee meter.
J. de Visser en T. de Klerk van KB Nieuw-
land werden tweede en A Vervait en C. Jans
zen van KBO St. Albert derde.
Ze is er maar wat trots op.
Driemaal daags, minder ze
ker niet, wordt het jongste
troeteldier aan een bijpas
sende riem gehaakt en gaat
het in geheel onthaast tempo
een blokje om. Hier een plas,
daar een keutel en - als het
even kan - een praatje met be
langstellende voorbijgan
gers die het hoge aaibaar-
heidsgehalte van het bolletje
wol op vier pootjes niet kun-
nenweerstaan. Volgens de of
ficiële boeken is dat liefheb
bende gezin uit Ouwerkerk
verrijkt met een kruising van
een dwergschnauzer en een
parmantig Maltees leeuiotje.
Of zoiets althans. In elk geval
iets heel kleins, vooral in de
puppy-fase. Maar de laatste
dagen heeft die trots een lelij
ke knauw gekregen. Steeds
vaker moest de moeder des
huizes uitleggen dat ze niet
de cavia aan het uitlaten was.
Moe van dat gedoe besloot ze
onlangs tot een nieuwe aan
koop: een rascavia. „Dan
kunnen ze tenminste het ver
schil zien als ik langsloop."