Mime en dans samen
Graauwrock
leeft verder
Eenakteravond
Zeeuwse Komedie
Grandaddy weer helemaal terug
Muziekn t/m 30 mei
Theater24 t/m 30 mei
jjUj^^l zie verhaal elders op deze pagina
zie informatie elders op deze pagina
DONDERDAG
Pario
Dario verzorgt een optreden in Vlissingen.
De zanger brengt nummers zoals De clown, Een vrijgezel.
Café De Dop, Vlissingen, 00.00 uur
VRIJDAG
Folk
De Vlissingse band The old firm speelt Iers-Schotse folk in eigen stad.
Café De Dop, Vlissingen 21.00 uur
Anarchy
Anarchy geeft een afscheidconcert in Kapelle.
De vijfkoppige band uit Reimerswaal stopt na negen jaar punk en hard
core. In het voorprogramma speelt de Vlissingse band Counterpart.
Trinnety, Kapelle, 21.30 uur
Rosa King
Rosa King geeft met haar bluesband een concert in Goes.
Café de Pompe Goes, 22.30 uur
ZATERDAG
Muziekvereniging
Oud-Vosserneer's Muziekvereniging viert haar 75-jarig jubileum.
Het concert olv Adrie Luyterburg begint om 20.10 uur begint.
Tent voor De Vossenkuil in Oud-Vossemeer, 13.15 uur
HOraauwrock
Vier bands treden voor het voetlicht tijdens het festival
Graauwrock.
Feesttent voetbalvelden, Graauw, 16.00 uur
Zangavond
Woord en Daad verzorgt een zangavond in Dreischor.
|\IH kerk Dreischor, 19.30 uur
Excelsior
Brassband Excelsior geeft een concert in Domburg.
Centrum Domburg, 19.30 uur
Koorconcert
Het Zeeuws Byzantijns koor Sretsenije in Brouwershaven.
Het koor olv Emilia Tabatchnik-Li zingt kerkmuziek van Tsjaikowsky en
Rachmaninov en Russische volksliederen.
St. Nicolaaskerk Brouwershaven, 19.30 uur
't Beest
De Tilburgse band The Travolta's op het podium van 't Beest.
De Tilburgse groep bracht onlangs een nieuwe cd uit en brengt surf-
punk-pop met een knipoog naar de beach Boys en de Ramones.
In het voorprogramma staat de Nederlandse band Mitch.
't Beest, Goes, 21.00 uur
Rancoon
Rancoon geeft een concert in Goes.
Café de Pompe Goes, 22.00 uur
De Piek
Het Piekseizoen wordt afgesloten met een optreden van Van Dyck.
Van Dyck is geformeerd rond gitarist/zanger Willem Dyck.
De Piek Vlissingen, 22.00 uur
ZONDAG
Koffieconcert
Koffieconcert Patricia Beysens en Frank Vercruysse in Sluis.
Zangeres Beysens en pianist Vercruysse brengen Duitse liedjes.
Raadszaal Belfort, Sluis, 11.00 uur
Manhuistuin
Het jeugdorkest van Muziekvereniging Euphonia in de Manhuistuin.
Manhuistuin Goes, 12.00 uur
Wilhelmina
Brassband Wilhelmina geeft een concert in Domburg.
•Centrum Domburg, 15.30 uur
Motown
De Grandpa Nick Sessieband geeft een concert in Middelburg.
Gasten zijn Marjon van Iwaarden en Spencer Kroes.
•Café Brooklyn Middelburg, 17.00 uur
DINSDAG
jazz
De Misty Jazz Band verzorgt een optreden in Middelburg.
Werk van Miles Davis, John Coltrane en Horace Silver.
Café De Mug Middelburg
WOENSDAG
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt voorlopig de laatste voorstelling van
Naar Dromenland.
Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer
van Martin Waddell en Barbara Firth. Vanaf 5 jaar.
Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
Circus Bavaria
Het Vlaamse Circus Bavaria slaat de tenten op in Zierikzee.
Parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee, 16.00 en 19.00 uur
Mannen op de maan
Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten brengen hun cabaret
Mannen op de maan.
•Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
DONDERDAG
Circus Bavaria
Het Vlaamse Circus Bavaria staat in Zierikzee.
Parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee, 16.00 en 19.00 uur
Python
Muzikale thriller Python, als liefde je wurgt.
Een gevierd comédienne wil voor haar dochter een zelfde carrière. Dat
lukt, totdat de dochter in een rolstoel belandt.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
B Gorilla meets Bambie
Lieber Gorilla en Bambie in Gorilla meets Bambie.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
VRIJDAG
Tsjechov
Musical Tsjechov in Schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom.
In deze vernieuwde versie van Tsjechov speelt Boudewijn de Groot we
derom de titelrol.
•Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
ZATERDAG
Amateurtheater
De amateurtheateravond is de afsluiting van het seizoen in het Ter-
neuzense Zuidlandtheater.
Achtereenvolgens betreden het podium: Balletschool Lillianne Butler,
dameskwartet Con Grazia met a-capellazang, Lutgarde Verbiest (zang
en piano), Marije, Gerard en Erik van de Langkruis (zang en piano), ca
baretière Lianne Broekhuysen en de rockband Restless Soul.
•Zuidlandtheater Terneuzen, 20.00 uur
H Zeeuwse Komedie
De Zeeuwse Komedie sluit theaterseizoen af met eenakters.
•Vestzaktheater Vlissingen, 20.15 uur
Tsjechov
De musical Tsjechov in Schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom.
•Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
ZONDAG
Kunstbende
De Zeeuwse voorronde voor de tiende editie van de Kunstbende vindt
zondag plaats in de Middelburgse Stadsschouwburg.
Ruim 270 deelnemers worden verwacht voor deze wedstrijd voor iede-
ren tussen 13 en 19 jaar. De Kunstbende staat dit jaar in het teken van
Lef. Stadsschouwburg Middelburg, 13.00 uur
De band Storm.
woensdag 24 mei 2000
Het jubileumsucces, meer dan tweeduizend bezoe
kers, verwacht zaalvoetbalvereniging IZV (Isolatie
bedrijf Zeeuws-Vlaanderen) komende zaterdag niet
te evenaren. Voor het 25-jarig bestaan van het IZV-
toernooi kwam Golden Earring vorig jaar naar de
voetbalvelden van Graauw. De Haagse routiniers
zetten Graauw Rock direct op de evenementenkaart.
door René Hoonhorst
De organisatie kondigde
vorig jaar direct aan dat
een groot popfestival er ze
ker tot het volgende lus
trum niet in zit. Maar
Graauw Rock was te goed
bevallen om direct een stil
le dood te laten sterven. Re
gionale bands moeten het
popfestival levend houden,
stelde organisator C. Sa-
man zich een jaar geleden
voor. Intussen is Saman
daar al weer een beetje van
teruggekomen. „Het was
vorig jaar toch wel een
enorme belevenis. We den
ken er dan ook voorzichtig
aan om toch in 2001 al weer
met een grote naam uit te
pakken. Status Quo lijkt
ons bijvoorbeeld wel een
geschikte band. Net als
Golden Earring een groep
die al meer dan een kwart
eeuw bestaat, nooit echt
weggeweest is en hier zou
moeten aanslaan."
Overigens prijst Saman
zich dit jaar gelukkig met
vier bands uit de wijde re
gio: Défense d'Afficher,
Who so Ever, Storm en The
Rocks. Storm en The Rocks
speelden vorig jaar al in het
voorprogramma van de
Earring. Alle vier bands
spelen covers en geen enke
le groep beperkt zich daar
bij strikt tot één stijl of gen
re. De Vlaamse groep The
Rocks speelt voornamelijk
nummers uit de j aren zestig
en zeventig, de andere drie
bands (die allemaal hun
wortels in Oost-Zeeuws-
Vlaanderen hebben), wa
gen zich ook aan recenter
repertoire.
Défense d'Afficher opent
Graauw Rock, dat zich dit
jaar geheel in de tent op het
terrein van W Graauw af
speelt, zaterdag om 16.00
uur. Zij spelen nummers
van een zeer breed scala
bekende artiesten: van Ma
dness tot Mick Jagger, van
Bowie tot De Dijk en van de
Red Hot Chili Peppers tot
Lenny Kravitz en Eric
Clapton. Zanger Ruud
Maas van Who so Ever
noemt als eerste voor
beeldgroepen Deep Purple
en Pearl Jam. Maar de
band, die om 18.00 uur het
podium opklautert, speelt
daarnaast ook oude (Van
Halen) en nieuwe hits (The
Offspring, Greenday) van
groepen die zich thuisvoe-
len in de hardrockhoek.
Eigen nummers
Het om 20.00 uur aan de
beurt zijnde Storm be
schouwt het optreden in
het voorprogramma van
Golden Earring tijdens de
vorige editie van Graauw
Rock nog steeds als hét
hoogtepunt van zijn carri
ère. De groep is voorzichtig
bezig met het schrijven van
eigen nummers. Zanger
Job Zwegers: „Maar mo
menteel hebben we het al
lemaal nog al druk, dus ligt
het schrijven van nummers
tijdelijk op zijn gat. We zul
len op Graauw Rock dan
ook weer voornamelijk uit
ons coverrepertoire put
ten."
Storm combineert de sma
ken van de twee voorgaan
de bands: De Dijk zowel als
Pearl Jam. Daarnaast put
de band uit de portfolio van
zowel Counting Crows als
Metallica en draait Storm
ook zijn hand niet om voor
een nummer van Van Dik
Hout. Tussen 22.00 uur en
middernacht sluiten The
Rocks het festival af. De
Vlamingen spelen vooral
stevige rocknummers uit
de jaren zestig en zeventig.
Graauwrock, voetbald-
velden VV Graauw,
16.00 uur
Twee mimespelers en drie danseressen zetten de voorstel-
ling Gorilla meets Bambie neer. Een haast woordloze
voorstelling waarin dans, mime, performance en improvi
satie samengaan. Vijf mensen zijn op een nacht op zoek
naar iemand anders. Maar wie zij zoeken vinden ze niet.
Dat ze elkaar treffen is dan ook toeval. De ontmoeting tus
sen deze vijf personen leidt tot uitersten. Uitersten in be
weging en in emotie. Gorilla meets Bambie is een explosie
van ideeën en beelden.
De Vlissingse toneelgroep De
Zeeuwse Komedie sluit het
theaterseizoen af met een
eenakter-avond. Zaterdag is
in Theater Vestzak in Vlissin
gen een selectie te zien uit het
ZCA-eenakterfestival dat
eerder deze maand in Zierik
zee plaatsvond. Het gaat om
drie eenakters, waaronder
'Noorderzon', waarmee De
Zeeuwse Komedie zélf voor-
het voetlicht trad in Zierik
zee.
De twee andere eenakters die
op de laatste zaterdag van
mei worden opgevoerd in
Vlissingen zijn: 'Moederfi
guur' van Stichting Hendrik-
je uit Goes en 'Vuilnis' van
het Middelburgs Theater. In
alle drie de gevallen handelen
de eenakters om relaties tus
sen mensen.
Kaarten voor de eenakter
avond in Vlissingen zijn ver
krijgbaar aan de kassa van
het Vestzaktheater. De eenak
teravond in Theater Vestzak
begint zaterdag om 20.15 uur.
De twee mimespelers van Bambie en de danseressen van Lie
ber Gorilla. foto Janusz Szpakowski
performance waarin je jezelf
in gevaar brengt'. Daarin
moesten we onze grenzen ver
leggen, tot het uiterste gaan.
Dat is de reden waarom veel
mensen het stuk zien als oor
logstuk. De productie is ont
staan in de tijd van Kosovo.
Maar we hebben niet de inten
tie gehad om een oorlogsvoor
stelling te maken. Er zitten he
le intieme scènes in het stuk,
afgewisseld met heftige uit
barstingen. In het begin is alles
donker. Er is alleen een heel
klein lichtje. Op de achter
grond hoor je BBC-radio. Veel
van het nieuws op die radio
heeft te maken met Kosovo,
dus er wordt een bepaalde
sfeer neergezet."
„In het stuk hebben we heel
sterk gezocht naar gemeen
schappelijkheid. Wij als dan
sers hebben geprobeerd vanuit
beweging te denken, Bambie
vanuit mime en Ko van den
Bosch vanuit tekst. Vandaar
dat de voorstelling een explo
sie van beelden en ideeën is ge
worden. We hebben allemaal
een sterke inbreng gehad. Ie
dereen is zowel maker als spe
ler."
„Het is moeilijk om de voor
stelling te beschrijven. Ko
heeft een tekst geschreven
waarin vijf personen in opge
slotenheid elkaar pijn doen,
maar ook vreugde met elkaar
beleven. Het zijn vijf personen
die tot het allerextreemste
gaan, die proberen het uiterste
eruit te halen. Zowel fysiek als
geestelijk. Je ziet ook de ver
andering bij die personen.
Omdat sommige bewegingen
zo sterk zijn doorgechoreogra-
feerd lijkt het alsof de hande
ling in het moment zelf ter
plekke ontstaat. We doen alles
zo echt mogelijk. Als er gesla
gen wordt, krijgt iemand ook
echt een klap. Als we draaien
doen we dat zo hard mogelijk,
tot we niet meer kunnen. Er
zijn genoeg theaterstukken
waarin alles geënsceneerd
wordt, stukken die gespeeld
zijn. Wij willen dat niet. Als ie
mand drinkt, drinkt hij ook
echt. Dat geldt ook voor de
kleding die we dragen. Geen
gemaakte kostuums, maar ge
wone kleding die van het leger
des Heils kan komen."
„Ik denk dat iedereen zijn ei
gen verhaal in het stuk kan
zien. Ik heb gemerkt dat men
ons in een hokje wil stoppen.
De één spreekt van 'nouveau
realisme', de ander van 'emo
tioneel danstheater', maar ie
dereen kan wat anders in de
productie zien. Het is maar net
wat je beleeft en voelt als je
kijkt."
Beweging
Het choreografencollectief
Lieber Gorilla werd in 1994
opgericht. Destijds bestond
het uit drie personen, maar nu
zijn Claudia en Dagmar de
stuwende kracht. „Wij kennen
elkaar van de Rotterdamse
Dansacademie. Toen maakten
we al producties. Wij gaan uit
van de beweging, we maken
geen gebruik van het gewone
dansreperetoire. Alle bewe
gingen die wij maken benoe
men we ook. Toen we zo eens
terugkeken zagen we dat we
erg veel aapachtige bewegin
gen gebruikten; de aap, de gro
te aap, de gorilla. We vonden
het mooi om een wat zachtere
naam te gebruiken dan alleen
gorilla. Zo zijn we op Lieber
Gorilla uitgekomen. In onze
producties maken we alti j d ge
bruik van alle disciplines uit
het theater. We werken altijd
met gastdansers en -acteurs.
Voor iedere productie kxezen
we een andere regisseur."
Gorilla meets Bambie:
morgen (donderdag) 20.30
uur in 't Beest Goes.
door René Megens
Grandaddy. Mag een band
met zo'n naam een beetje moe
zijn van zijn vele inspannin
gen? Ja zeker. Maar Jason
Lytle zat een tijd terug wel
heel erg kapot. Internationale
tournees en muziekbusiness-
gedoe sloopten de bebaarde
voorman van de indieband
uit Modesto, Californië be
hoorlijk. Lytle kon een poos
zelfs helemaal geen muziek
meer horen. Het hoofd moest
leeg. Lytle heeft baat gehad
van de 'afkickkuur', want
met zijn maten nam de zan
ger en gitarist het superbe al
bum 'The sophtware slump'
op. De komemnde dagen is
Grandaddy weer voor con
certen in Nederland.
Jaren lang maakt Grandaddy
deel uit van de marge van het
Amerikaanse indie-circuit.
Ze spelen in Californië, zet
ten zelf toertjes op en maken
muziek voor zichzelf en
vrienden. Het balletje begint
pas echt te rollen als 'Under
the western freeway' aan
slaat. Ook in Nederland,
waar de band al snel op Pink
pop staat. „Het optreden op
Pinkpop was een geweldige
De muziek van Grandaddy is een opeenstapeling van allerlei
eenvoudige lagen.
tijd rn het stapelen van din
gen, zodat ze gecompliceerd
lijken. Zo werkte Jeff Lynne
ook met zijn Electric Light
Orchestra, al vloog hij soms
wel eens uit de bocht omdat
hij overdreef. Vanwege de ar
rangementen luister ik graag
naar ELO."
In de teksten van zijn liedjes
werpt Lytle af en toe grenzen
voor zich zelf op. „Dat heb ik
nodig, omdat ik soms het
contact verlies met de werke
lijkheid. Ik ben een zeer rus
teloos figuur, die zichzelf ge
makkelijk in moeilijkheden
brengt als ik niet uitkijk.
Soms kennen mijn teksten
een surrealistische inslag.
Dat is goed voor je verbeel
dingsvermogen, maar het
moet niet te gek worden. Er
zitten nog genoeg menselijke
elementen in. Het moet niet
teveel gaan lijken op 'Alice in
Wonderland'."
Concerten Grandaddy: 29
mei Brussel,- Botanique;
30 mei Amsterdam, Melk
weg The Max; 31 mei
Eindhoven, Effenaar 'Oud
en gek'.
door
Annemarie Zevenbergen
De theaterproductie Gorilla
meets Bambie is het resultaat
van een experiment waaruit
bleek dat performance een
vruchtbaar werkterrein is
voor zowel de mimespelers
van Bambie als de dansers van
Lieber Gorilla. Lieber Gorilla
is een choreografencollectief
bestaande uit Dagmar Chittka
en Claudia Hauri en voor de
gelegenheid aangevuld met
gastdanseres Danielle Füglis-
taller. Mimetheatergroep
Bambie bestaat uit Jochem
Stavenuiter en Paul van der
Laan.
„Bij deze voorstelling zijn we
aan het werk gegaan volgens
de methode van performance
art. Deze handeling komt van
uit de beeldende kunst. Het wil
zeggen dat je probeert bepaal
de beelden op te wekken. De
beweging die daarbij hoort
herhalen we tot het niet meer
kan", vertelt Claudia Hauri
van Lieber Gorilla. „Zo zit er
een scène in het stuk waarbij
we allemaal heel lang rond
draaien met een cham
pagnefles in de hand. Op het
podium ligt meel. Op een mo
ment kunnen we niet meer en
stoppen we met draaien, ma
ken de fles open en proberen
eruit te drinken. Omdat ieder
een duizelig is van dat draaien
roepen we het beeld op van
dronkenschap. Het lijkt alsof
we allemaal de weg kwijt
zijn." j
Performance art
„Toen we besloten om samen
te werken met Bambie kwam
de vraag hoe we dat op de beste
manier konden doen. De jon
gens werken vanuit mime, wij
vanuit de dans. Uiteindelijk
kwam onze regisseur Ko van
den Bosch (Alex d' Electrique)
met het idee om vanuit die per
formance art bezig te gaan."
„Het thema van deze voorstel
ling is macht en het achterla
ten van sporen bij de mens en
in de ruimte. Zo kregen we op
drachten van Ko als 'maak een
ervaring. Het leek bijna sur
realistisch. We hadden nog
nooit voor zoveel mensen op
getreden", blikt Lytle terug.
Al die nieuwe indrukken
moesten verwerkt worden.
Alles was zo veranderd in het
leven van een stel Californi-
sche muzikanten dat Lytle de
veranderingen als een poten
tiële bedreiging zag. „We
moesten onszelf van alle
kwalijke stoffen, van alle ver
gif ontdoen. Op een gegeven
moment was muziek maken
ineens ook een must. We wer
den blootgesteld aan de ver
wachtingen van de buitenwe
reld. Als je je daar teveel op
instel, dan kun je er door ver
anderen.."
De muziek van Grandaddy is
rijk. „Tenminste van een af
stand. Het is een opeenstape
ling van allerlei eenvoudige
lagen. Ik kan zelf geen mu
ziek lezen of schrijven en ik
beschouw mijzelf niet als een
virtuoos op welk instrument
dan ook. Maar ik steek veel