EU verwelkomt
China bij WTO
PZC
Beroering in de kunstwereld
Reorganiserend Nissan
boekt gigantisch verlies
Transportbranche
vervoert weer meer
Verzekeraars pleiten
voor strenge controle
op tussenpersonen
Boeing drukt klant
op het hart geen
Airbus te kopen
financiën en economie
Moeizame besprekingen over lidmaatschap
Rodamco UK in
stijgende lijn
Handelstekort VS bereikt record
Nedgraphics ziet omzet stijgen
KLM aast op Air Europa
BMW begint in Thailand
Blokker maakt fors meer winst
economie wijzer
zaterdag 20 mei 2000
van onze redactie economie
PEKING - De Europese Com
missie en China zijn het na vijf
dagen moeizaam onderhande
len eens geworden over het Chi
nese lidmaatschap van de We
reldhandelsorganisatie (WTO).
Een akkoord is gisteren onder
tekend door de Europees
commissaris Lamy van Buiten
landse Handel en de Chinese
minister van Handel Shi
Guangsheng.
„Dit akkoord is in het funda
mentele belang van beide par
tijen", zei een lachende Shi.
Toegang tot de WTO 'heeft
voordelen voor China en EU-
bedrijven en zal de relaties tus
sen de EU en China verbeteren',
vond Lamy.
De Europese Unie was het laat
ste grote handelsblok dat nog
geen overeenstemming had be
reikt met China. In november
vorig jaar stemden de Verenigde
Staten in met Chinese toetre
ding tot de WTO, de organisatie
waarbinnen 136 lidstaten on
derhandelen over lagere invoer
tarieven en het wegnemen van
andere handelsbarrières. Pe
king doet al veertien jaar pogin
gen lid te worden.
De doorbraak is geforceerd door
premier Zhu Rongji, die giste
ren aanschoof aan de onderhan
delingstafel. Tot dat moment le
ken de gesprekken tot frustratie
aan beide zijden wederom op
niets uit te lopen.
Het was de vierde ronde van on
derhandelingen tussen beide
partijen over de Chinese toetre
ding tot de WTO. Tot gisteren
konden ze het niet eens worden
over meerderheidsbelangen van
Europese bedrijven in de tele-
comsector, joint ventures op het
gebied van auto's en toetreding
van onze redactie economie
DEN HAAG - Nederlandse
transporteurs vervoerden vorig
jaar 608 miljoen ton over de
weg. Dat is ruim elf procent
meer dan het jaar daarvoor.
Meer dan de helft van de inter
nationale ladingen komt uit of
gaat naar Duitsland, zo blijkt
uit cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS) en
de Stichting Nationale en Inter
nationale Wegvervoer Organi
satie (NIWO).
Het aantal goederen dat over de
weg wordt vervoerd nam de af
gelopen vijftien jaar met meer
dan de helft toe. Vooral in eigen
land steeg het beroepsvervoer.
Vorig jaar werd er 53 miljoen
ton meer vervoerd dan in 1998.
Het gaat hierbij onder meer om
landbouw- en voedingsproduc
ten (25 procent) en ruwe mine
ralen en bouwmaterialen (25
procent). In tien procent van de
gevallen gaat het om chemische
producten en meststoffen.
Er komen sinds vorig jaar ook
steeds meer bedrijven bij, die
hun eigen producten vervoeren.
In totaal brachten deze onder
nemingen 22 miljoen ton meer
van hun eigen producten dan
het voorgaande jaar naar afne
mers. De beroepstransporteurs
vervoerden veertig miljoen ton
meer.
Bij de internationale goederen
wordt meer dan de helft van de
ladingen in Duitsland geladen
of gelost.
Het vervoer naar het buurland
steeg met twaalf procent. Een
derde gaat naar of komt uit Bel
gië of Luxemburg.
In totaal ging werd er 127 mil
joen ton lading internationaal
vervoerd door Nederlandse
transporteurs. GPD
van Europese financiële
instellingen tot de lucratieve
verzekeringsmarkt - met circa
1,3 miljard zielen - in het com
munistisch bestuurde land.
Het Amerikaanse Congres buigt
zich volgende week over het
Chinees-Amerikaanse akkoord
overdeWTO.Na goedkeuring is
er sprake van normale handels
relaties tussen de VS en China.
Details van het akkoord werden
niet meteen bekendgemaakt.
De EU stelde dat het akkoord
dat China in november met de
VS sloot slechts aan tachtig pro
cent van de Europese eisen vol
deed en wilde een eigen akkoord
sluiten.
China trachtte al veertien jaar
lid te worden van de WTO en
stelde zich tot doel dit jaar ein
delijk in de organisatie, die de
regels voor de wereldhandel op
stelt, opgenomen te worden. De
Chinese leiders, in het bijzonder
de hervormingsgezinde premier
Zhu Rongji, zien het WTO-lid-
maatschap als een manier om
toegang tot de exportmarkten te
garanderen en broodnodige in
vesteringen aan te trekken.
Voorts is de opening van de
markten een stok achter de deur
voor de staatsbedrijven om
markthervormingen door te
voeren.
Lamy zei dat het in het belang
van de Europese Unie is dat Chi
na vrije markten invoert. ,,De
WTO kan het hervormingspro
ces een steun in de rug geven",
zei Lamy. AP/ANP/RTR
ROTTERDAM - De nettowinst
van vastgoedfonds Rodamco
United Kingdom (RUK) is in het
gebroken boekjaar 1999/2000
met ruim 21 procent gestegen
tot circa 220 miljoen.
De groei is voornamelij k te dan
ken aan de gestegen nettohuur
opbrengsten. RUK heeft meer
dan honderd panden in porte
feuille en belangen in samen
werkingsverbanden. ANP
Nissan-tqpman Carlos Ghosn maakt het dramatische verlies van Nissan bekend.
foto Eriko Sugita/RTR
van onze redactie economie
TOKIO - Nissan heeft zijn verlies gigantisch
zien oplopen. De Japanse autofabrikant meld
de gisteren dat het bedrijf in het eind maart af
gesloten boekjaar 1999 een nettoverlies heeft
geleden van 684,4 miljard yen 15,3 miljard).
Nissan heeft de afgelopen acht jaar alleen
maar verlies geleden.
In het voorgaande jaar leed Nissan ook verlies,
maar dat was met 27,7 miljard yen (tegen de
koers van toen 462 miljoen) een stuk kleiner.
Wel betekende het een verdubbeling ten op
zichte van het boekjaar ervoor.
In november vorig jaar liet Nissan weten te
verwachten dat het boekjaar met een verlies
van 590 miljard yen 11,8 miljard) zou wor
den afgesloten. Het verlies is derhalve een stuk
groter.
Nissan is bezig met een ingrijpende reorgani
satie, die is bedoeld om de kosten te verlagen.
Vorig jaar werd al bekend dat er in Japan vijf
fabrieken dicht gaan en dat er 21.000 banen
verdwijnen. De saneringsoperatie staat onder
leiding van de Fransman Carlos Ghosn, die
naar Japan kwam nadat autoproducent Re
nault een controlerend belang van bijna 37
procent in Nissan had genomen.
De reorganisatie zal ertoe leiden dat er in het
lopende boekjaar quitte wordt gedraaid, zo
verwacht Nissan. In het jaar 1999/2000 zag de
autofabrikant niet alleen het verlies hard
groeien, maar ook zijn omzet verminderen. Die
ging van 6,58 biljoen naar 5,98 biljoen yen
131 miljard). AFP/Bridge
WASHINGTON - Het tekort op de handelsbalans van de Ver
enigde Staten heeft weer een record bereikt. Over de maand
maart kwam het uit op 30,2 miljard dollar (ƒ74,6 miljard), te
gen een bedrag van 28,7 miljard dollar in februari
De toename is vooral te wijten aan de sterk gestegen olieprijs.
De export en de import bereikten in maart een recordhoogte
van respectievelijk 87,3 miljard dollar (ƒ215,5 miljard) en
117,4 miljard dollar 290,1 miljard). Door de sterke econo
mische groei in de VS ligt het groeitempo van de invoer echter
hoger.
Het handelstekort met de EU groeide van 3,53 miljard dollar
in februari tot 5,67 miljard dollar (veertien miljard gulden).
Ook met de meeste andere landen hebben de VS een negatief
handelssaldo. Van de grote handelspartners vertoont alleen
de handel met Bi'azilië een positief saldo. RTR/Bridge
UTRECHT - Het Utrechtse automatiseringsbedrijf Ned
graphics heeft in het eerste kwartaal van dit jaar dertig pro
cent meer omgezet. Het operationeel resultaat is in lijn met de
verwachtingen, aldus Nedgraphics.
Het bedrijf, dat eerder dit jaar dochter WOS van EDS Inter
national overnam, verwacht dit jaar een omzetgroei van tien
tot twintig procent te realiseren en een nettowinstmarge van
circa tien procent.
Nedgraphics haalde in 1998 een winst van 1,4 miljoen euro
(3,1 miljoen). ANP
MADRID - KLM heeft in zijn zoektocht naar een partner het
oog laten vallen op Air Europa. De luchtvaartmaatschappij
zou een belang van 49 procent in het Spaanse bedrijf willen.
Air Exiropa is onderdeel van de Globalia-groep, die ook on
derdak biedt aan touroperator Travelplan en het reisbureau
Halcon Viajes. De luchtvaai-tmaatschappij beschikt over 46
toestellen, heeft als thuisbasis Palma de Mallorca en vliegt zo
wel lijn- als chartervluchten in Spanje en van Spanjenaar Pa
rijs en Londen, Noord-Amerika (New York) en het Caribisch
gebied (Havana, Dominicaanse Republiek).
Het binnenhalen van Air Europa betekent niet dat er een ein
de komt aan de zoektocht naar een vervanger voor voormalig
alliantiepartner Alitalia.
Air Europa vervoerde vorig jaar 7,5 miljoen passagiers, onge
veer de helft van wat KLM aan boord krijgt. ANP
BANGKOK - De Duitse autofabrikant BMW heeft zijn eerste
fabriek in Thailand geopend. Het concern is van plan in het
Aziatische land tienduizend auto's per jaar te gaan maken.
De Duitse autoproducent, die onlangs bekendmaakte zijn be
lang in de Britse autofabrikant Rover van de hand te doen
vanwege aanhoudende enoi'me verliezen bij de dochter; laat
in Thailand modellen van zijn 3-serie van de band lopen. De
nieuwe vestiging biedt werk aan vijfhonderd mensen. De fa
bxiek vergde een investering van ruim 26 miljoen dollar. ANP
LAREN - Omzet en winst van Blokker Holding, het moeder-
bedrijf van onder meer Blokker, Bart Smit en Inteitoys, zijn
het afgelopen boekjaar 1999/2000 fors gestegen. Het bedrijf
boekte deze cijfers ondanks de verkoop van de keten Toys 'r'
us. De omzet ging met drie procent omhoog tot 3,9 miljard.
Het bedrijfsresultaat steeg vijf procent tot 297 miljoen. De
nettowinst groeide met twaalf procent tot ƒ168 miljoen.
De betere resultaten zijn vooral te daxxken aan speelgoed: Bart
Smit en Intertoys deden het zeer goed. Maar ook de interna
tionale keten Casa floreerde. ANP
van onze redactie economie
Tussenpersonen in de verze
keringsbranche moeten
streng worden gecontroleerd.
Regels voor toezicht ontbreken,
waardoor fraudeurs zich tot die
tak voelen aangetrokken.
Verzekeringsmaatschappijen
ontberen ook de juiste middelen
om te controleren of ze met be
trouwbare personen in zee gaan
Het Verbond van Verzekeraars
pleit voor die middelen naar
aanleiding van een grote verze
keringsfraude, waarvan bedrij
ven uit onder meer Nieuwegein,
Utrecht en Amerongen worden
verdacht. Een nog onbekend
aantal gedupeerden heeft vol-
gens justitie in Zutphen waar
schijnlijk premies op polissen
aan bedrijven betaald die geen
dekking gaven. Volgens justitie
is voor zeker acht miljoen gul-
den aan premies weggesluisd.
Administratie
Van in totaal vijftien bedrijven
hebben de Economische Con
troledienst, politie en justitie de
laatste dagen de administratie
in beslag genomen. De meest
verdachte kantoren zijn volgens
justitie gevestigd in Nieuwegein
en Nijmegen. Het zou gaan om
de firma GS Verzekeringen.
Het Verbond van Verzekeraars
spreekt van een crimineel net
werk in een groot deel van het
land, dat al langer actief isIn de
branche waren de praktijken
van deze groep wel bekend. ,,Ze
opereren als een criminele orga
nisatie die in de top naar een
paar mensen leidt."
De assurantiebedrijven sloten
volgens persofficier Buttinger
hogere sommen voor een te ver
zekeren object af dan hen door
maatschappijen was toege
staan. Bovendien verdenkt jus
titie de kantoren ervan dat ze
premie- en andere gelden - niet
overdroegen maar in eigen zak
staken.
Medewerkers van een kantoor
in Nieuwegein traden op als tus
senpersonen en sloten namens
reguliere verzekeringsmaat-
schappijen polissen af. Daarbij
overtraden ze volgens justitie
Kun zogeheten volmacht. But
tinger: „Namens pakweg Natio
nale Nederlanden mochten ze
tot een bepaalde hoogte bij
voorbeeld een inboedelverzeke
ring afsluiten, maar daar deden
ze dan nog een andere verzeke
ring bij."
Een maatschappij kent tussen
personen een volmacht toe,
waarbij de tussenpersoon vol
gens het Verbond tot een vastge
steld bedrag polissen mag af
sluiten. „Komt hij bijvoorbeeld
boven de afgesproken 60.000
gulden, dan moet hij eerst over
leggen, anders overschrijdt hij
zijn volmacht", aldus Buttinger.
Volgens het Vei'bond boden
kantoren voor de koop van een
huis een garantieverzekering
aan voor verborgen gebreken.
Die polis moest bij ontdekking
van zo'n gebrek tot een uitke-
ï'ing leiden. Maar slachtoffei's
kochten met hun premies een
kat in de zak.
Volgens justitie ti'aden de ver
dachte bedrijven ook zelf op als
maatschappij zonder dat ze
over een vergunning van de Ver
zekeringskamer beschikten.
Daardoor zijn de gedupeerden
ondanks betalingen niet verze
kerd.
Een zogeheten 'ghost-bank' zou
nauw met de bedi'ijven hebben
samengewerkt. Het gaat om een
fii'ma in Warnsveld die lijkt te
zijn opgelicht om de oplich
tingspraktijken financieel af te
dekken.
De bank opereei'de zonder toe
stemming van de Nederlandse
Bank en benadei'de volgens
Buttinger reguliere banken
voor garantiestellingen. Daar
voor zouden valse documenten
zijn gebruikt.
De ï'eguliere bank x'ook onraad
en schakelde het Meldpunt On
gebruikelijke Transacties in,
waai-na justitie een onderzoek
startte.
Analyse
Er zijn aanwijzingen dat veel
verzekeringsagenten fraude-
ren, zo leerde een vertrouwelij
ke analyse in opdracht, van de
ECD en de Fiscale Inlichtingen-
en Opsporingsdienst (FIOD)
eind vorig jaar. Dat pleit er vol
gens het Verbond eens te meer
voor de controle op tussenper
sonen te verbeteren. „Veel van
hun activiteiten onttrekken
zich aan het zicht van de maat
schappijen. Die hebben er recht
op te weten welk vlees zij in de
kuip hebben."
De Nederlandse Bond van As
surantiebemiddelaars bestrijdt
dat tussenpei'sonen veelvuldig
frauderen, maar ontkent niet
dat sommigen de zaak wel eens
oplichten. „Elke bedrijfstak
heeft zijn zwarte schapen."
GPD
door Arjo Klamer
Afgelopen dagen eiste de ramp in En
schede vanzelfsprekend alle aandacht
op. Wat een ramp. Het bleek moeilijk om
aandacht voor iets anders te hebben. An
ders hadden de gebeurtenissen in de wereld
van de kunsten ongetwijfeld de voorpagi
na's beheei'st. Want maandag kwam de
Raad voor Cultuur met haar advies over de
subsidiëring van kunstinstellingen.
Wellicht is het rumoer dat dit advies heeft
vei'oorzaakt u toch niet ontgaan. Het zou me
niet verbazen, want de i'eacties wai'en hef
tig. De felste reacties kwamen vanzelfspre-
kend van kunstinstellingen die in hun
bestaan woi'den bedi'eigd. Toneelgezel
schappen als Orkater, Carrousel, de Appel
kunnen hun deuren sluiten als dit advies op
gevolgd wordt. Het Noord-Hollands symfo
nieorkest mag zeventig mensen op straat
zetten en ook de muzikanten van het Ka
merorkest mogen naar andere werkgele
genheid zoeken. De kunstwereld is in rep en
roer.
Dat de kunsten normaal zoveel aandacht
trekken in de kranten en in de politiek, is op-
mex'kelijk. Het gaat immers om verwaar
loosbare bedragen. Het totale subsidiebe
drag voor de kunsten is ongeveer een half
miljai'd. Denk dan aan theatergezelschap
pen, orkesten en beeldende kunstenaars.
Een half miljai'd voor de echte kunsten in
Nedei'land: dat is toevallig precies gelijk
aan de geschatte schade van de ramp in En
schede. Dat is veel geld voor u en mij maar
voor de overheid is dat een schijntje. Gaan
we ei*van uit dat de ovex'heid 250 miljard uit
geeft ieder jaar (sociale uitgaven uitgezon
derd), dan gaat het hier om niet meer om 0,2
pi'ocent. Dat is zakgeld.
Omdat het om zo weinig geld gaat, is het
verleidelijk de ovei'heid te vei'zoeken om
een beetje dieper in de beui's te tasten, een
heel klein beetje dieper maai-, opdat de ge-
moedei'en tot bedai'en komen en al die ge
zelschappen die nu de boot dreigen te mis
sen met een paar miljoen vooruit kunnen.
De Raad vroeg dan ook om een extra 35 mil
joen voor de kunsten. Dat is niets toch?
Waarom daar moeilijk over doen?
De overheid doet zo moeilijk omdat de sub
sidiëring van de kunsten een moeilijke, en
kwetsbare aangelegenheid is. De overheid
wordt geacht objectief te zijn, en ons belas
tinggelden op een controleerbare en verant
woorde wijze te besteden. Dat ze ons geld,
want dat is het, aan arme medeburgers uit
keert, vinden we goed.
Meebetalen
Maar waarom zou u meebetalen aan mijn
avondje uit? Want dat doet u als ik naar de
voorstelling van een gesubsidieei'd theater
gezelschap ga. Is het niet redelijk dat u dan
ook geld van mij wil hebben als u naar een
leuke musical gaat? Wat te zeggen van die
hoge pi-ijzen die u voor een voetbalwed
strijd moet betalen? Voetballen is voor u erg
belangrijk, inspirex-end ook en zeker zo be-
langi'ijk als een avondje toneel voor mij.
Waarom zou de overheid mij dan wel subsi
diëren en niet u? Ga daar maar eens aan
staan.
De gangbare rechtvaardiging is het bijzon
dere karakter van de kunsten. De kunsten
voegen iets bijzonders toe aan onze leefom
geving, wordt dan geopperd. Misschien
merkt u zelf daar weinig van, maar kunste
naars en mensen in hun omgeving menen
beter te weten.
Ik ben het overigens daarmee eens. Net
hoorde ik een stuk van Mahler op de radio
dat me echt wat deed. Een initiatief om een
stel jonge kunstenaars met voor mijn onbe
grijpelijke ideeën, de ruimte te geven, kan ik
best waai'deren. Wie weet wat hun werk in
de toekomst kan betekenen?
Maar vraagt de voetballiefhebber waarom
zo'n initiatief wel subsidie verdient, en zijn
bron van inspiratie niet, dan kom ik in de
problemen. Mompel ik iets over het ver
nieuwende karakter van de kunsten, dan
mag hij zich terecht afvragen wat zo ver
nieuwend is aan de klassieke muziek die
desalniettemin zwaar gesubsidieerd wordt.
Hoe moeilijk de kunstsector het zelf heeft
met de legitimering van de subsidies, blijkt
ook nu uit de adviezen van de Raad van Cul
tuur (die bestaat uit mensen uit de kunstwe
reld). Waarom zouden Discordia en Orkater
artistiek minder overtuigend zijn dan, pak
weg, het Zuidelijk Toneel. Wie zegt dat? Dat
de veroordeelden zo giftig reageren, is te be
grijpen. Het lijkt allemaal zo willekeurig.
Het moge dan om weinig geld gaan, het gaat
wel om het bestaansrecht van hele instellin
gen. Je gaatje afvragen of zo'n Raad de kun
sten wel kan beoordelen. Kan ze dat wel,
dan is de vraag of ze haar oordeel wel af
doende kan onderbouwen.
Hoe dan ook, het advies ligt op het bureau
van staatssecretaris Van der Ploeg. De gehe
le kunstwereld kijkt nu naar hem. Zijn oor
deel zal beslissend voor tal van artistieke
carrières. Dat is toch wel veel macht voor
een politicus.
Het wordt tijd dat kunstenaars zich eens
wat onafhankelijker opstellen van de over
heid. Als u en ik wat meer voor hun werk
overhebben, zou dat kunnen. GPD
Arjo Klamer is hoogleraar in de economie van
Icunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit te
Rotterdam
van onze redactie economie
SEATTLE - De Amerikaanse
vliegtuigbouwer Boeing is een
offensief begonnen om de pro
ductie van een superjumbo door
concurrent Airbus te bemoeilij
ken. In een brief aan grote lucht
vaartmaatschappijen heeft
Boeing-topman Phil Condit
grotere versies van de beroemde
747 voorgesteld.
Dat meldde gisteren de Ameri
kaanse zakenkrant Wall Street
Journal. Het offensief komt en
kele weken voordat het Europe
se consortium Airbus Industrie
uitsluitsel geeft over het in pro
ductie nemen van de A3XX, een
supertoestel met plaats voor on
geveer 550 stoelen.
De knoop wordt deze zomer
doorgehakt, verklaarde een
woordvoerder van Airbus giste
ren. De grootste Boeing is mo
menteel goed voor vierhonderd
passagiers.
Grotere versies
In de brief van Condit worden
onder meer Singapore Airlines,
Cathay Pacific, Lufthansa, Air
France en British Airways aan
gespoord grotere versies van de
747 te bestellen.
Of Boeing daadwerkelijk nieu
we toestellen gaat bouwen,
blijft in de brief onduidelijk.
Wel belooft Condit dat die bete
re economische condities bie
den dan enig ander vliegtuig
van onze concurrent, daarmee
verwijzend naar Airbus.
Het project A3XX van Airbus
lijkt door te gaan. Nog geen drie
weken geleden plaatste Emira
tes, de luchtvaartmaatschappij
van de Verenigde Arabische
Emiraten, een eerste order voor
de super-Airbus.
Begin deze week liet Singapore
Airlines weten te overwegen
ook een order te plaatsen. Air
bus heeft altijd gezegd dat de
A3XX in productie wordt geno
men als er voldoende orders zijn
binnengehaald.
Het wachten is nu op een order
van nog een grote luchtvaart
maatschappij.
Nerveus
Boeing, nu nog marktleider met
grote vliegtuigen, is door het
mogelijke succes van de A3XX
nerveus geworden. De vlieg
tuigbouwer uit Seattle, die ook
de markt voor iets kleinere toe
stellen op de hielen wordt geze
ten door Airbus, beweerde tot
dusver dat er geen markt is voor
toestellen met meer dan vijf
honderd zitplaatsen.
Luchtvaartmaatschappijen
zouden gezien de scherpe prij
zenslag om de passagier liever
kiezen voor goedkopere vlieg
tuigen.
Bovendien vindt Boeing de ont
wikkeling ervan te duur. De ont
wikkelingskosten van de A3XX
zijn geschat op minstens twaalf
miljard dollar (dertig miljard
gulden).
Een toestel heeft een catalogus
prijs van 230 miljoen dollar
566 miljoen). De grotere ver
sies van de 747, al gedoopt tot
747-X, hebben op de tekentafel
vijfhonderd tot 520 stoelen.
Ook ligt er een vrachtvariant
klaar.
De toestellen komen niet voor
2005 op de markt, net als de
A3XX van Airbus. ANP
(Advertentie)
De jaarlijkse speurtocht van de
Junior Kamer Schouwen-Duiveland
naar de Beste Ondernemers Visie
Als ondernemer geen deelname
formulier ontvangen? Schandel
Mail naar bov@jksd.nl of stuur een
fax naar 0111 402334
Hoofdsponsor
SNS bank Zeeland
bijdevaate
Deloitte
Touche
Gesponsord door De Zeeuwse Stromen,
Zeelandia. LnO drukkerij. Rexibekleding,
Mol Agrocom en Mol Schuddebeurs,
Van Pijkeren/Van Leeuwen advocaten.
Zwartepoorte Goes, Coen Honig Optiek
schoonmaakbedrijf Koster Co.
Feyenoord-voetballers Bosvelt en Konterman (1) juichen in de wedstrijd tegen Ajax. Voetbal is een cultuuruiting en inspireert net als toneel
en muziek mensen. Toch heeft het Rij k wel subsidie over voor vaderlands theater, maar niet voor een voetbalwedstrij d. foto ANP