EU verwelkomt China bij WTO PZC Beroering in de kunstwereld Reorganiserend Nissan boekt gigantisch verlies Transportbranche vervoert weer meer Verzekeraars pleiten voor strenge controle op tussenpersonen Boeing drukt klant op het hart geen Airbus te kopen financiën en economie Moeizame besprekingen over lidmaatschap Rodamco UK in stijgende lijn Handelstekort VS bereikt record Nedgraphics ziet omzet stijgen KLM aast op Air Europa BMW begint in Thailand Blokker maakt fors meer winst economie wijzer zaterdag 20 mei 2000 van onze redactie economie PEKING - De Europese Com missie en China zijn het na vijf dagen moeizaam onderhande len eens geworden over het Chi nese lidmaatschap van de We reldhandelsorganisatie (WTO). Een akkoord is gisteren onder tekend door de Europees commissaris Lamy van Buiten landse Handel en de Chinese minister van Handel Shi Guangsheng. „Dit akkoord is in het funda mentele belang van beide par tijen", zei een lachende Shi. Toegang tot de WTO 'heeft voordelen voor China en EU- bedrijven en zal de relaties tus sen de EU en China verbeteren', vond Lamy. De Europese Unie was het laat ste grote handelsblok dat nog geen overeenstemming had be reikt met China. In november vorig jaar stemden de Verenigde Staten in met Chinese toetre ding tot de WTO, de organisatie waarbinnen 136 lidstaten on derhandelen over lagere invoer tarieven en het wegnemen van andere handelsbarrières. Pe king doet al veertien jaar pogin gen lid te worden. De doorbraak is geforceerd door premier Zhu Rongji, die giste ren aanschoof aan de onderhan delingstafel. Tot dat moment le ken de gesprekken tot frustratie aan beide zijden wederom op niets uit te lopen. Het was de vierde ronde van on derhandelingen tussen beide partijen over de Chinese toetre ding tot de WTO. Tot gisteren konden ze het niet eens worden over meerderheidsbelangen van Europese bedrijven in de tele- comsector, joint ventures op het gebied van auto's en toetreding van onze redactie economie DEN HAAG - Nederlandse transporteurs vervoerden vorig jaar 608 miljoen ton over de weg. Dat is ruim elf procent meer dan het jaar daarvoor. Meer dan de helft van de inter nationale ladingen komt uit of gaat naar Duitsland, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS) en de Stichting Nationale en Inter nationale Wegvervoer Organi satie (NIWO). Het aantal goederen dat over de weg wordt vervoerd nam de af gelopen vijftien jaar met meer dan de helft toe. Vooral in eigen land steeg het beroepsvervoer. Vorig jaar werd er 53 miljoen ton meer vervoerd dan in 1998. Het gaat hierbij onder meer om landbouw- en voedingsproduc ten (25 procent) en ruwe mine ralen en bouwmaterialen (25 procent). In tien procent van de gevallen gaat het om chemische producten en meststoffen. Er komen sinds vorig jaar ook steeds meer bedrijven bij, die hun eigen producten vervoeren. In totaal brachten deze onder nemingen 22 miljoen ton meer van hun eigen producten dan het voorgaande jaar naar afne mers. De beroepstransporteurs vervoerden veertig miljoen ton meer. Bij de internationale goederen wordt meer dan de helft van de ladingen in Duitsland geladen of gelost. Het vervoer naar het buurland steeg met twaalf procent. Een derde gaat naar of komt uit Bel gië of Luxemburg. In totaal ging werd er 127 mil joen ton lading internationaal vervoerd door Nederlandse transporteurs. GPD van Europese financiële instellingen tot de lucratieve verzekeringsmarkt - met circa 1,3 miljard zielen - in het com munistisch bestuurde land. Het Amerikaanse Congres buigt zich volgende week over het Chinees-Amerikaanse akkoord overdeWTO.Na goedkeuring is er sprake van normale handels relaties tussen de VS en China. Details van het akkoord werden niet meteen bekendgemaakt. De EU stelde dat het akkoord dat China in november met de VS sloot slechts aan tachtig pro cent van de Europese eisen vol deed en wilde een eigen akkoord sluiten. China trachtte al veertien jaar lid te worden van de WTO en stelde zich tot doel dit jaar ein delijk in de organisatie, die de regels voor de wereldhandel op stelt, opgenomen te worden. De Chinese leiders, in het bijzonder de hervormingsgezinde premier Zhu Rongji, zien het WTO-lid- maatschap als een manier om toegang tot de exportmarkten te garanderen en broodnodige in vesteringen aan te trekken. Voorts is de opening van de markten een stok achter de deur voor de staatsbedrijven om markthervormingen door te voeren. Lamy zei dat het in het belang van de Europese Unie is dat Chi na vrije markten invoert. ,,De WTO kan het hervormingspro ces een steun in de rug geven", zei Lamy. AP/ANP/RTR ROTTERDAM - De nettowinst van vastgoedfonds Rodamco United Kingdom (RUK) is in het gebroken boekjaar 1999/2000 met ruim 21 procent gestegen tot circa 220 miljoen. De groei is voornamelij k te dan ken aan de gestegen nettohuur opbrengsten. RUK heeft meer dan honderd panden in porte feuille en belangen in samen werkingsverbanden. ANP Nissan-tqpman Carlos Ghosn maakt het dramatische verlies van Nissan bekend. foto Eriko Sugita/RTR van onze redactie economie TOKIO - Nissan heeft zijn verlies gigantisch zien oplopen. De Japanse autofabrikant meld de gisteren dat het bedrijf in het eind maart af gesloten boekjaar 1999 een nettoverlies heeft geleden van 684,4 miljard yen 15,3 miljard). Nissan heeft de afgelopen acht jaar alleen maar verlies geleden. In het voorgaande jaar leed Nissan ook verlies, maar dat was met 27,7 miljard yen (tegen de koers van toen 462 miljoen) een stuk kleiner. Wel betekende het een verdubbeling ten op zichte van het boekjaar ervoor. In november vorig jaar liet Nissan weten te verwachten dat het boekjaar met een verlies van 590 miljard yen 11,8 miljard) zou wor den afgesloten. Het verlies is derhalve een stuk groter. Nissan is bezig met een ingrijpende reorgani satie, die is bedoeld om de kosten te verlagen. Vorig jaar werd al bekend dat er in Japan vijf fabrieken dicht gaan en dat er 21.000 banen verdwijnen. De saneringsoperatie staat onder leiding van de Fransman Carlos Ghosn, die naar Japan kwam nadat autoproducent Re nault een controlerend belang van bijna 37 procent in Nissan had genomen. De reorganisatie zal ertoe leiden dat er in het lopende boekjaar quitte wordt gedraaid, zo verwacht Nissan. In het jaar 1999/2000 zag de autofabrikant niet alleen het verlies hard groeien, maar ook zijn omzet verminderen. Die ging van 6,58 biljoen naar 5,98 biljoen yen 131 miljard). AFP/Bridge WASHINGTON - Het tekort op de handelsbalans van de Ver enigde Staten heeft weer een record bereikt. Over de maand maart kwam het uit op 30,2 miljard dollar (ƒ74,6 miljard), te gen een bedrag van 28,7 miljard dollar in februari De toename is vooral te wijten aan de sterk gestegen olieprijs. De export en de import bereikten in maart een recordhoogte van respectievelijk 87,3 miljard dollar (ƒ215,5 miljard) en 117,4 miljard dollar 290,1 miljard). Door de sterke econo mische groei in de VS ligt het groeitempo van de invoer echter hoger. Het handelstekort met de EU groeide van 3,53 miljard dollar in februari tot 5,67 miljard dollar (veertien miljard gulden). Ook met de meeste andere landen hebben de VS een negatief handelssaldo. Van de grote handelspartners vertoont alleen de handel met Bi'azilië een positief saldo. RTR/Bridge UTRECHT - Het Utrechtse automatiseringsbedrijf Ned graphics heeft in het eerste kwartaal van dit jaar dertig pro cent meer omgezet. Het operationeel resultaat is in lijn met de verwachtingen, aldus Nedgraphics. Het bedrijf, dat eerder dit jaar dochter WOS van EDS Inter national overnam, verwacht dit jaar een omzetgroei van tien tot twintig procent te realiseren en een nettowinstmarge van circa tien procent. Nedgraphics haalde in 1998 een winst van 1,4 miljoen euro (3,1 miljoen). ANP MADRID - KLM heeft in zijn zoektocht naar een partner het oog laten vallen op Air Europa. De luchtvaartmaatschappij zou een belang van 49 procent in het Spaanse bedrijf willen. Air Exiropa is onderdeel van de Globalia-groep, die ook on derdak biedt aan touroperator Travelplan en het reisbureau Halcon Viajes. De luchtvaai-tmaatschappij beschikt over 46 toestellen, heeft als thuisbasis Palma de Mallorca en vliegt zo wel lijn- als chartervluchten in Spanje en van Spanjenaar Pa rijs en Londen, Noord-Amerika (New York) en het Caribisch gebied (Havana, Dominicaanse Republiek). Het binnenhalen van Air Europa betekent niet dat er een ein de komt aan de zoektocht naar een vervanger voor voormalig alliantiepartner Alitalia. Air Europa vervoerde vorig jaar 7,5 miljoen passagiers, onge veer de helft van wat KLM aan boord krijgt. ANP BANGKOK - De Duitse autofabrikant BMW heeft zijn eerste fabriek in Thailand geopend. Het concern is van plan in het Aziatische land tienduizend auto's per jaar te gaan maken. De Duitse autoproducent, die onlangs bekendmaakte zijn be lang in de Britse autofabrikant Rover van de hand te doen vanwege aanhoudende enoi'me verliezen bij de dochter; laat in Thailand modellen van zijn 3-serie van de band lopen. De nieuwe vestiging biedt werk aan vijfhonderd mensen. De fa bxiek vergde een investering van ruim 26 miljoen dollar. ANP LAREN - Omzet en winst van Blokker Holding, het moeder- bedrijf van onder meer Blokker, Bart Smit en Inteitoys, zijn het afgelopen boekjaar 1999/2000 fors gestegen. Het bedrijf boekte deze cijfers ondanks de verkoop van de keten Toys 'r' us. De omzet ging met drie procent omhoog tot 3,9 miljard. Het bedrijfsresultaat steeg vijf procent tot 297 miljoen. De nettowinst groeide met twaalf procent tot ƒ168 miljoen. De betere resultaten zijn vooral te daxxken aan speelgoed: Bart Smit en Intertoys deden het zeer goed. Maar ook de interna tionale keten Casa floreerde. ANP van onze redactie economie Tussenpersonen in de verze keringsbranche moeten streng worden gecontroleerd. Regels voor toezicht ontbreken, waardoor fraudeurs zich tot die tak voelen aangetrokken. Verzekeringsmaatschappijen ontberen ook de juiste middelen om te controleren of ze met be trouwbare personen in zee gaan Het Verbond van Verzekeraars pleit voor die middelen naar aanleiding van een grote verze keringsfraude, waarvan bedrij ven uit onder meer Nieuwegein, Utrecht en Amerongen worden verdacht. Een nog onbekend aantal gedupeerden heeft vol- gens justitie in Zutphen waar schijnlijk premies op polissen aan bedrijven betaald die geen dekking gaven. Volgens justitie is voor zeker acht miljoen gul- den aan premies weggesluisd. Administratie Van in totaal vijftien bedrijven hebben de Economische Con troledienst, politie en justitie de laatste dagen de administratie in beslag genomen. De meest verdachte kantoren zijn volgens justitie gevestigd in Nieuwegein en Nijmegen. Het zou gaan om de firma GS Verzekeringen. Het Verbond van Verzekeraars spreekt van een crimineel net werk in een groot deel van het land, dat al langer actief isIn de branche waren de praktijken van deze groep wel bekend. ,,Ze opereren als een criminele orga nisatie die in de top naar een paar mensen leidt." De assurantiebedrijven sloten volgens persofficier Buttinger hogere sommen voor een te ver zekeren object af dan hen door maatschappijen was toege staan. Bovendien verdenkt jus titie de kantoren ervan dat ze premie- en andere gelden - niet overdroegen maar in eigen zak staken. Medewerkers van een kantoor in Nieuwegein traden op als tus senpersonen en sloten namens reguliere verzekeringsmaat- schappijen polissen af. Daarbij overtraden ze volgens justitie Kun zogeheten volmacht. But tinger: „Namens pakweg Natio nale Nederlanden mochten ze tot een bepaalde hoogte bij voorbeeld een inboedelverzeke ring afsluiten, maar daar deden ze dan nog een andere verzeke ring bij." Een maatschappij kent tussen personen een volmacht toe, waarbij de tussenpersoon vol gens het Verbond tot een vastge steld bedrag polissen mag af sluiten. „Komt hij bijvoorbeeld boven de afgesproken 60.000 gulden, dan moet hij eerst over leggen, anders overschrijdt hij zijn volmacht", aldus Buttinger. Volgens het Vei'bond boden kantoren voor de koop van een huis een garantieverzekering aan voor verborgen gebreken. Die polis moest bij ontdekking van zo'n gebrek tot een uitke- ï'ing leiden. Maar slachtoffei's kochten met hun premies een kat in de zak. Volgens justitie ti'aden de ver dachte bedrijven ook zelf op als maatschappij zonder dat ze over een vergunning van de Ver zekeringskamer beschikten. Daardoor zijn de gedupeerden ondanks betalingen niet verze kerd. Een zogeheten 'ghost-bank' zou nauw met de bedi'ijven hebben samengewerkt. Het gaat om een fii'ma in Warnsveld die lijkt te zijn opgelicht om de oplich tingspraktijken financieel af te dekken. De bank opereei'de zonder toe stemming van de Nederlandse Bank en benadei'de volgens Buttinger reguliere banken voor garantiestellingen. Daar voor zouden valse documenten zijn gebruikt. De ï'eguliere bank x'ook onraad en schakelde het Meldpunt On gebruikelijke Transacties in, waai-na justitie een onderzoek startte. Analyse Er zijn aanwijzingen dat veel verzekeringsagenten fraude- ren, zo leerde een vertrouwelij ke analyse in opdracht, van de ECD en de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) eind vorig jaar. Dat pleit er vol gens het Verbond eens te meer voor de controle op tussenper sonen te verbeteren. „Veel van hun activiteiten onttrekken zich aan het zicht van de maat schappijen. Die hebben er recht op te weten welk vlees zij in de kuip hebben." De Nederlandse Bond van As surantiebemiddelaars bestrijdt dat tussenpei'sonen veelvuldig frauderen, maar ontkent niet dat sommigen de zaak wel eens oplichten. „Elke bedrijfstak heeft zijn zwarte schapen." GPD door Arjo Klamer Afgelopen dagen eiste de ramp in En schede vanzelfsprekend alle aandacht op. Wat een ramp. Het bleek moeilijk om aandacht voor iets anders te hebben. An ders hadden de gebeurtenissen in de wereld van de kunsten ongetwijfeld de voorpagi na's beheei'st. Want maandag kwam de Raad voor Cultuur met haar advies over de subsidiëring van kunstinstellingen. Wellicht is het rumoer dat dit advies heeft vei'oorzaakt u toch niet ontgaan. Het zou me niet verbazen, want de i'eacties wai'en hef tig. De felste reacties kwamen vanzelfspre- kend van kunstinstellingen die in hun bestaan woi'den bedi'eigd. Toneelgezel schappen als Orkater, Carrousel, de Appel kunnen hun deuren sluiten als dit advies op gevolgd wordt. Het Noord-Hollands symfo nieorkest mag zeventig mensen op straat zetten en ook de muzikanten van het Ka merorkest mogen naar andere werkgele genheid zoeken. De kunstwereld is in rep en roer. Dat de kunsten normaal zoveel aandacht trekken in de kranten en in de politiek, is op- mex'kelijk. Het gaat immers om verwaar loosbare bedragen. Het totale subsidiebe drag voor de kunsten is ongeveer een half miljai'd. Denk dan aan theatergezelschap pen, orkesten en beeldende kunstenaars. Een half miljai'd voor de echte kunsten in Nedei'land: dat is toevallig precies gelijk aan de geschatte schade van de ramp in En schede. Dat is veel geld voor u en mij maar voor de overheid is dat een schijntje. Gaan we ei*van uit dat de ovex'heid 250 miljard uit geeft ieder jaar (sociale uitgaven uitgezon derd), dan gaat het hier om niet meer om 0,2 pi'ocent. Dat is zakgeld. Omdat het om zo weinig geld gaat, is het verleidelijk de ovei'heid te vei'zoeken om een beetje dieper in de beui's te tasten, een heel klein beetje dieper maai-, opdat de ge- moedei'en tot bedai'en komen en al die ge zelschappen die nu de boot dreigen te mis sen met een paar miljoen vooruit kunnen. De Raad vroeg dan ook om een extra 35 mil joen voor de kunsten. Dat is niets toch? Waarom daar moeilijk over doen? De overheid doet zo moeilijk omdat de sub sidiëring van de kunsten een moeilijke, en kwetsbare aangelegenheid is. De overheid wordt geacht objectief te zijn, en ons belas tinggelden op een controleerbare en verant woorde wijze te besteden. Dat ze ons geld, want dat is het, aan arme medeburgers uit keert, vinden we goed. Meebetalen Maar waarom zou u meebetalen aan mijn avondje uit? Want dat doet u als ik naar de voorstelling van een gesubsidieei'd theater gezelschap ga. Is het niet redelijk dat u dan ook geld van mij wil hebben als u naar een leuke musical gaat? Wat te zeggen van die hoge pi-ijzen die u voor een voetbalwed strijd moet betalen? Voetballen is voor u erg belangrijk, inspirex-end ook en zeker zo be- langi'ijk als een avondje toneel voor mij. Waarom zou de overheid mij dan wel subsi diëren en niet u? Ga daar maar eens aan staan. De gangbare rechtvaardiging is het bijzon dere karakter van de kunsten. De kunsten voegen iets bijzonders toe aan onze leefom geving, wordt dan geopperd. Misschien merkt u zelf daar weinig van, maar kunste naars en mensen in hun omgeving menen beter te weten. Ik ben het overigens daarmee eens. Net hoorde ik een stuk van Mahler op de radio dat me echt wat deed. Een initiatief om een stel jonge kunstenaars met voor mijn onbe grijpelijke ideeën, de ruimte te geven, kan ik best waai'deren. Wie weet wat hun werk in de toekomst kan betekenen? Maar vraagt de voetballiefhebber waarom zo'n initiatief wel subsidie verdient, en zijn bron van inspiratie niet, dan kom ik in de problemen. Mompel ik iets over het ver nieuwende karakter van de kunsten, dan mag hij zich terecht afvragen wat zo ver nieuwend is aan de klassieke muziek die desalniettemin zwaar gesubsidieerd wordt. Hoe moeilijk de kunstsector het zelf heeft met de legitimering van de subsidies, blijkt ook nu uit de adviezen van de Raad van Cul tuur (die bestaat uit mensen uit de kunstwe reld). Waarom zouden Discordia en Orkater artistiek minder overtuigend zijn dan, pak weg, het Zuidelijk Toneel. Wie zegt dat? Dat de veroordeelden zo giftig reageren, is te be grijpen. Het lijkt allemaal zo willekeurig. Het moge dan om weinig geld gaan, het gaat wel om het bestaansrecht van hele instellin gen. Je gaatje afvragen of zo'n Raad de kun sten wel kan beoordelen. Kan ze dat wel, dan is de vraag of ze haar oordeel wel af doende kan onderbouwen. Hoe dan ook, het advies ligt op het bureau van staatssecretaris Van der Ploeg. De gehe le kunstwereld kijkt nu naar hem. Zijn oor deel zal beslissend voor tal van artistieke carrières. Dat is toch wel veel macht voor een politicus. Het wordt tijd dat kunstenaars zich eens wat onafhankelijker opstellen van de over heid. Als u en ik wat meer voor hun werk overhebben, zou dat kunnen. GPD Arjo Klamer is hoogleraar in de economie van Icunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam van onze redactie economie SEATTLE - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is een offensief begonnen om de pro ductie van een superjumbo door concurrent Airbus te bemoeilij ken. In een brief aan grote lucht vaartmaatschappijen heeft Boeing-topman Phil Condit grotere versies van de beroemde 747 voorgesteld. Dat meldde gisteren de Ameri kaanse zakenkrant Wall Street Journal. Het offensief komt en kele weken voordat het Europe se consortium Airbus Industrie uitsluitsel geeft over het in pro ductie nemen van de A3XX, een supertoestel met plaats voor on geveer 550 stoelen. De knoop wordt deze zomer doorgehakt, verklaarde een woordvoerder van Airbus giste ren. De grootste Boeing is mo menteel goed voor vierhonderd passagiers. Grotere versies In de brief van Condit worden onder meer Singapore Airlines, Cathay Pacific, Lufthansa, Air France en British Airways aan gespoord grotere versies van de 747 te bestellen. Of Boeing daadwerkelijk nieu we toestellen gaat bouwen, blijft in de brief onduidelijk. Wel belooft Condit dat die bete re economische condities bie den dan enig ander vliegtuig van onze concurrent, daarmee verwijzend naar Airbus. Het project A3XX van Airbus lijkt door te gaan. Nog geen drie weken geleden plaatste Emira tes, de luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, een eerste order voor de super-Airbus. Begin deze week liet Singapore Airlines weten te overwegen ook een order te plaatsen. Air bus heeft altijd gezegd dat de A3XX in productie wordt geno men als er voldoende orders zijn binnengehaald. Het wachten is nu op een order van nog een grote luchtvaart maatschappij. Nerveus Boeing, nu nog marktleider met grote vliegtuigen, is door het mogelijke succes van de A3XX nerveus geworden. De vlieg tuigbouwer uit Seattle, die ook de markt voor iets kleinere toe stellen op de hielen wordt geze ten door Airbus, beweerde tot dusver dat er geen markt is voor toestellen met meer dan vijf honderd zitplaatsen. Luchtvaartmaatschappijen zouden gezien de scherpe prij zenslag om de passagier liever kiezen voor goedkopere vlieg tuigen. Bovendien vindt Boeing de ont wikkeling ervan te duur. De ont wikkelingskosten van de A3XX zijn geschat op minstens twaalf miljard dollar (dertig miljard gulden). Een toestel heeft een catalogus prijs van 230 miljoen dollar 566 miljoen). De grotere ver sies van de 747, al gedoopt tot 747-X, hebben op de tekentafel vijfhonderd tot 520 stoelen. Ook ligt er een vrachtvariant klaar. De toestellen komen niet voor 2005 op de markt, net als de A3XX van Airbus. ANP (Advertentie) De jaarlijkse speurtocht van de Junior Kamer Schouwen-Duiveland naar de Beste Ondernemers Visie Als ondernemer geen deelname formulier ontvangen? Schandel Mail naar bov@jksd.nl of stuur een fax naar 0111 402334 Hoofdsponsor SNS bank Zeeland bijdevaate Deloitte Touche Gesponsord door De Zeeuwse Stromen, Zeelandia. LnO drukkerij. Rexibekleding, Mol Agrocom en Mol Schuddebeurs, Van Pijkeren/Van Leeuwen advocaten. Zwartepoorte Goes, Coen Honig Optiek schoonmaakbedrijf Koster Co. Feyenoord-voetballers Bosvelt en Konterman (1) juichen in de wedstrijd tegen Ajax. Voetbal is een cultuuruiting en inspireert net als toneel en muziek mensen. Toch heeft het Rij k wel subsidie over voor vaderlands theater, maar niet voor een voetbalwedstrij d. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 9