Veel te moeilijk en nog saai ook 4 Schönberger bouwt voort op Picasso PZC Ik buit mijn talenten uit Mooi is...anders bij G2A Na het onthaasten kwam het genieten zeeland 16 Vaderlandse geschiedenis een puinzooi antwoorden Oefeningen in weerbaarheid Liever bloed dan genen 1960 kunst cultuur Middelburger exposeert schilderijen in eigen galerie Anarchy geeft afscheidsconcert Open dac zaterdag 20 mei 2000 llilllll IllllRilVillflIil -M. door Henk Postma Geschiedenis is een kwestie van tijd. Vooral wanneer je er examen in doet. Daar kwa men ze vrijdag in het voortge zet onderwijs weer eens achter. Zowel bij vwo als havo kwa men kandidaten ernstig in tijd nood. „Een puinzooi", dat was nog het enige wat ze er van wisten te maken. „Veel te veel stof, veel te moeilijk, en ook nog saai", mopperde vwo'erJohan- neke Vleugel (17) van het Goese Lyceum. Wat haar de das om deed was de opdracht een inge wikkeld betoog te schrijven over de veranderingen in de Nederlandse samenleving van Vwo Biologie 1B; 3B; 4D; 5D; 6B; 11A; 12A; 16A; 17D; 19D; 20A; 21C; 22A; 24D; 25A; 27B; 30A; 31B; 33A; 34A; 39A; 42 D; 43 E; 44 C. Havo/vhbo Biologie 1E; 4B; 6B; 8C; 23D; 24A; 25B; 27B; 29C; 30C; 31C; 32C; 33E; 36E; 39B; 46B; 47C; 49C. Havo Biologie (nieuwe stijl) 1C; 3B; 6B; 17B; 18A; 19B; 21 E; 24E; 25D; 26A; 28B; 30D; 33C; 34C; 36C; 37C; 38C; 42B; 43C; 45C; 47D. een eeuw geleden. „Ik had er zo veel tijd voor nodig, dat ik een aantal andere vragen moest la ten schieten." De klachten in het vwo kwamen vooral van kandidaten die veel hadden ge leerd. Feitenkennis had je niet per se nodig om het examen goed te maken. Had je genoeg inzicht, dan kon je de antwoor den zo uit de bijgevoegde tek sten en illustraties halen. Ma- rij e Munter (17) van de Prof. Zeemanschool in Zierikzee profiteerde daar dankbaar van. Ze behoorde tot de catego rie die het examen een makkie vond. Nederland op het breuk vlak van de negentiende en twintigste eeuw. Daar ging het grootste deel van het examen over. De rest spitste zich toe op de veranderingen in naoorlogs Duitsland. „De val van de muur enzo. Dat maakte het nog een beetje interessant. Hebben we tenminste zelf nog wat van meegemaakt", oordeelde vwo- scholier Marieke Sturm (17) van de Christelijke Scholenge meenschap Walcheren. „Maar Nederland een eeuw geleden? Al dat gedoe met die verzui ling. Al die verschillende groe peringen. Nauwelijks uit el kaar te houden. En dan ook nog al die details. Gaat veel te ver voor mijMarieke was nog wel op tijd klaar. „Maar vraag niet hoe. Het was schrijven, schrij ven en nog eens schrijven. Op het laatste kon je gewoon niet meer nadenken. En dan die kramp in je vingers. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat m'n handschrift nog te lézen is." Werd van de vwo'ers vooral in zicht gevraagd, de havo-kan didaten moesten het vooral hebben van feitenkennis. Wie dat niet paraat had, ging on herroepelijk de mist in. Frouke Fraeijenhove (18) van de Ter- neuzense school De Rede vond het vies tegenvallen. „Er waren vragen bij waar ik geen kant mee uit kon. Dan verzon ik maar wat." Dan was er nog die opdracht om een in memoriam te schrijven over de radicale arbeidersvoorman Domela Nieuwenhuis. En dat vanuit de beleving van een Friese werk man die gemengde gevoelens koesterde jegens de man. De furiën van den 'Vooruitgang'. Woeste vrouwen trekken met knallende zweep de kar van de revolutie. Wanneer Wilhelmina Drucker als fakkeldraagster van de vrouwenemancipatie de teugels in handen neemt, krijgen zelfs de socialistische voormannen het te kwaad. De spot prent verscheen eind negentiende eeuw in het Geïllustreerd Zondagsblad voor Katholieken. Deelnemers aan het havo-examen geschiedenis moesten uit de prent afleiden wat de rooms- katholieken tegen de vrouwenemancipatie hadden, en wat de tekenaar de socialisten verweet. Marieke Sturm Ze schuwt het gevecht niet. Maar aanvallen ligt niet zo in haar aard. Mengt Marieke Sturm zich in de strijd, dan is het altijd als verdedigster. Dat was al zo toen ze voetbalde in het meiden team van Veere. En dat blijft zo wanneer ze straks carrière maakt. Want de 17-jarige vwo-scholiere uit Serooskerke wil de advoca tuur in. Zodra ze haar diploma heeft gaat ze in Utrecht rechten studeren. Zodat ze straks als ook als jurist het defensief in kan. Liefst op internationaal niveau. Want Nederland, dat is zo klein - daar kom je niet echt veel verder mee. Ondertussen versterkt Marieke haar weerbaarheid. Om te waar borgen dat ze, als het nodig is, haar mannetje staat, bekwaamt ze zich in de verdedigingssport jiu jutsiu. Wat de examens betreft heeft de leerlinge van de Christelijke Scholengemeenschap Wal cheren geen reden zich druk te maken. Haar schoolcijfers schom melen rond een d i kke zevenD us haalt ze alleen nog maar viertj es dan slaagt ze nog. Eigenlijk heeft ze maar één zwak puntje. Dat is wiskunde. Staat ze een zes voor. Maar hoe dat straks op het exa men moet? Zou wel eens een ramp kunnen worden. Ze doet wis kunde op b-niveau, zo op het oog niet de gemakkelijkste weg. Een niveautje lager had ook gekund, maar dan krijg je met statistie ken te maken. En daar kan ze volstrekt niet mee uit de voeten. Nee, dan leert ze liever wat wiskundige formules uit het hoofd. Als ad vocaat moet je nu eenmaal ook wel eens ingewikkelde berekenin gen maken. En als je weet hoe je die kunt versimpelen, dan sterkt je dat in het juridisch gevecht. Peter Tanghe Bloed kwam er vrijdag niet aan te pas. En dat vond Peter Tanghe eigenlijk wel een beetj e jammer. Want dat had het bio logie examen voor hem vast een beetje gemakkelijker gemaakt. De 18-jarige havo-scholier van de Terneuzense school De Rede aast op de laboratoriumschool in Etten-Leur. Hij wil zich daar verdiepen in de medische chemie. Wat hem bijvoorbeeld bijzon der interesseert, is wat je allemaal in bloed kunt vinden. Leuker dan al dat gedoe over genen en erf elij ke ziekten. En j uist die waren er in overvloed, op het papier van het havo-examen biologie. „Vragen overplantencellen, cholera... Er waren momenten dat ik dacht: waar hebben ze het over?" Een voldoende zal Peter uitein delijk wel hebben gehaald. Maar hij had toch graag wat meer uit het biologie-examen gehaald. Tenslotte is het, samen met schei kunde, een vak waarmee hij straks verder gaat. Het vakover schrijdend werkstuk, waarmee hij z'n toegangskaartje tot het havo-examen nieuwe stijl verdiende, had niet voor niets de cais sonziekte tot onderwerp, een biologisch-scheikundig euvel dat duikers noodlottig kan worden wanneer ze onderhevig zijn aan een te snelle wisseling van drukverschillen. Peter heeft wel meer met water. Hij zwemt wel niet zo veel meer als vroeger - daar is ju do voor in de plaats gekomen -, maar wel verdient hij een cent j e bi j als badmeester in het zwembad Scheldorado. Met het examen zit het verder wel goed. Op school schommelden z'n cijfers rond de zeven, uitgezonderd twee dikke zessen. „Als het op het examen blijft gaan zoals deze week, dan blijft het allemaal voldoende." Christi de Reiger-Dalebout. foto Lex de Meester door Mieke van der Jagt Ik heb altijd gedacht dat ik ie mand anders was, dan ik wil de worden. Maar nu, de laatste jaren, ben ik blij met wie ik ben. Misschien gek om te zeggen, als je nog geen veertig bent, maar ik ben tevreden. Een zeker min derwaardigheidsgevoel, wat er altijd geweest is, is verdwenen. Het heeft geen invloed meer op mijn leven. Ik doe wat ik doe en ik vind het leuk." Wie Christi de Reiger-Dalebout uit Kloetinge ziet en hoort, kan zich nauwelijks een minder waardigheidsgevoel voorstel len. Zelf weet ze wel waar het vandaan komt. Ze heeft het be redeneerd en ermee afgerekend. „Ik ben geboren in een doodge woon gezin als oudste van drie, buiten Kloetinge aan de andere kant van de Rijksweg. Ze von den me op school een makkelij ke leerling. Dat was ik ook, voor hen. Ik was enorm verlegen. Aandacht vroeg, en kreeg ik dus ook niet op school. Jarenlang heb ik de overtuiging gehad dat als je rijk was, dat je dan goed kon leren. Wij waren niet rijk, thuis, dus van mijn eigen capa citeiten had ik geen hoge pet op." Vaag leefde in Christi's bewust zijn altijd wel het idee dat ze de wereld nog weieens een poep je zou laten ruiken. „Nu zie ik haarscherp wat een dromer ik was, creatief uit nood geboren. Maar ik werd naar de vakschool gestuurd, de huishoudschool. Dat was, ook volgens mijn ou ders, precies wat voor ons soort mensen. Bij ons thuis lag de na druk op werk. Als je maar zorg de dat je jezelf kon bedruipen, was het goed. En ik deed het fantastisch op de vakschool. Ik haalde tienen op mijn sloffen en ik genoot ervan. Ik was daar een uitblinker, ze keken een beetje tegen me op, want ik deed niks, hing de clown uit en ik presteer de prima. Toen ze van school thuis kwamen vragen of de vak school nou wel de goede keus was, vond ik dat prachtig maar ik was met geen stok van die school af te krijgen. Via VHBO haalde ik toch nog een HAVO-diploma, maar ik wist niet wat ik daarmee moest. Om- 100 Zeeuwse portretten dat ik goed kon tekenen, riep ie dereen dat ik naar de kunstaca demie moest gaan, maar, ja, zei1 vond ik dat ook nogal hoog ge grepen voor iemand als ik." Christi kwam bij de Betho te recht als directiesecretaresse en ze bleef er twaalf jaar. „Met veel plezier, totdat ik na de geboorte van mijn oudste dochter in een deeltijdbaan ging doen wat ik altijd full-time had gedaan, Toen ben ik daar gestopt en bij de GGD gaan werken." Daarnaast doet ze van alles. „Ik naai en ontwerp kleding, ik te ken en schilder, vaak met een groepje. Ik heb plezier in wat ik doe en in wat ik gedaan heb." doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Hij be schouwt zijn galerie als een ver- zetshaard tegen de tendens om in de hedendaagse kunst voorbij te gaan aan de traditie. Volgen de week opent Jeroen Schön berger in Middelburg galerie Icarus. Hij toont daarin voornamelijk eigen werk dat onmiddellijk het oeuvre van Picasso in herinne ring roept. Met enig sarcasme stélt hij vast: „Mijn werk is na tuurlijk hopeloos achterhaald." Schönberger is geboren en geto gen in Sittard. Hij heeft phar- macie gestudeerd in Utrecht en werkt sinds een jaar als apothe ker in Middelburg. Als kunste naar is hij autodidact. Schönberger: „Tijdens mijn stu die ben ik begonnen met teke nen. In eerste instantie richtte ik mé op Mondriaan en De Stijl. Ik mag me wel een kenner noemen, want daarover heb ik zo 'n beetj e alles gelezen wat er te lezen valt. Idool Inmiddels heb ik het idee dat Mondriaan het idool is van een groep zogenaamde kunstken ners die van een kunsttheorie uitgaan die van geen kant klopt. Maar één ding blijf ik bewonde ren, de geweldige nadruk die hij legt op harmonie. Naar zijn me ning wordt daardoor het diepste wezen van de mens weerspie geld en tegelijkertijd is het een afspiegeling van de wereld. Die opvatting heb ik in alle conse quentie doorgevoerd en dat heeft me uiteindelijk in tegen spraak met zijn werk gebracht." Spontaniteit Volgens Schönberger is name lijk ook spontaniteit een wezen lijk onderdeel van kunst en die mist hij bij Mondriaan. Vandaar dat hij meer figuratieve elemen ten in zijn werk brengt, maar ook wat hij noemt een 'agressief, rationeel' element, de neiging tot vervormi ng en desintegratie Zo is hij in zijn uitbeelding van figuren terechtgekomen bij Pi casso, die lichamen tegelijker tijd van verschillende kanten laat zien, waardoor neuzen en ogen verkeerd zitten en verhou dingen niet meer kloppen. Toch vindt Schönberger dat zijn werk duidelijk afwijkt van dat van Picasso. „Picasso was dan wel dé kunstenaar van de twin tigste eeuw, maar hij was niet in staat anderen te inspireren of school te maken. De laatste ja ren van zijn leven heeft hij ge ïsoleerd doorgebracht. Men vindt dat hij een bepaald eind punt in de schilderkunst heeft bereikt. Ik wil juist zijn resul taat verfijnen en up to date ma ken." „In de kunstgeschiedenis en de kunstkritiek zij n de oude ideeën van wat schilderkunst moet zijn overboord gegooid. De zoek tocht van de modernen zou zijn doodgelopen. Ik denk daar an ders over. Mijn schilderkunst is een poging spontaniteit en am bachtelijkheid samen te brengen. Ik doe dat door het consequent doorvoeren van de dialectiek van het beeld. Ik denk dat ik het handwerk verdedig door het af te stoten, ik probeer de inhoud te bewaren door de concrete betekenis af te stoten, dat is een klassieke vorm van dialectiek." Isolement Schönberger baseert zich in zijn kunst op de filosofie van de Frankfurter Schule. Hij ziet zichzelf als een radicaal-con servatief avantgarde-kunste- naar, kritisch werkend op basis van een afgerond theoretisch fundament. Hij beseft dat daar- Autodidact Jeroen Schönberger toont in zijn galerie voornamelijk eigen werk. d Ruben Oreel voor weinig begrip is in een tijd perk waarin conceptuele en postmodexme kunst domineren, stijlen die er eerder vanuit gaan dat een theoretisch houvast niet bestaat. „Ik zit in een isolement. Mijn werk wordt genegeerd, het is kreupel werk." Het heeft hem zelfs met schilde ren doen stoppen. De opening van een galerie met voorname lijk eigen werk, ziet hij als 'een vlucht naar voren', een middel om alsnog erkenning te kxijgen voor zijn werk. „De bedoeling is dat ik hierdoor ook weer ga schilderen." Zijn werk hangt mooi in een grote, strak ingerichte ruimte aan de Middelburgse Bierkaai, samen met wat Afrikaanse kunst, waarin hij een authenti citeit herkent die zijn eigen werk ook bezit. Galexie Icarus zal geen commerciële noties volgen, voorspelt Schönberger, De expositie Mooi is...anders, met werk van acht talentvolle, jonge Zeeuwse kunstenaars. i 1 foto Willem Mieras door Michelle Koek GOES - In het voormalige thea ter Prins Van Oranje aan de Nieuwstraat in Goes opent G2A vandaag, zaterdag, om 19.30 uur de expositie 'Mooi is...an ders'. Acht aanstormende Zeeuwse kunstenaars tonen er hun werken, die onderling sterk in stijl verschillen. Een vrolijke ratjetoe dat, volgens deelne mend kunstenaar Denz de Kroon, een goed beeld geeft over wat er onder jonge kunstenaars leeft. Figuratief, expressief, realis tisch, magisch en een vleugje dada. Het is allemaal op de ten toonstelling te vinden. Schilde rijen en beelden die allemaal een eigen verhaal vertellen en, in de meeste gevallen, met de fantasie op de loop gaan. Vooral de geluidslandschappen van Denz de Kroon weten de zintuigen te prikkelen. De kun stenaar heeft in een donkere ruimte zes grote vellen papier opgehangen waarop hij acryl verf en Oostindische inkt fanta sielandschappen schilderde. Voor, boven of achter de werken hangen lampen, die op het ritme van duistere orgelklanken aan en uit gaan. Bij elk beeld hoort een geluid. De toeschouwer mag zelf bepalen welk. De portretten van Martijn van Linzell en Coen Wieman zijn ook aandachttrekkers. Van Lin zell schilderde zijn realistische gezichten met minutieuze precisie texwijl Wiemans' por tretten zijn omgeven met my thologische en magische voor stellingen. Een duidelijke lijn valt in de ex positie niet te ontdekken. Maar dat was ook niet de opzet. Het is bedoeld ^ls kijkluik naar de jon- en zich evenmin lichten op on bestemde smaakvoorkeuren. Dus niet elke maand het nieuw ste aanbod, maar van tijd tot tijd exposities gewijd aan ver schillende thema's van zijn ei gen werk. „Ik ben ervan over tuigd dat dit werk de kracht heeft een publiek te vinden." Galerie Icarus, Bellinkstraat 34 Middelburg, vanaf 23 mei elke don en vri van 13.30-17.30 uur en za van 12.30-17 uur. ge Zeeuwse kunstenaarsscene. „Met de tentoonstelling laten we onze visies op uiteenlopende stijlen zien. Daarom hebben we ook voor de titel: Mooi is...an- ders' gekozen", aldus De Kroon. Na de opening kunnen kunst liefhebbers elke dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 uur tot 17.30 uur de tentoonstelling be zoeken. Dat kan ook op donder dagavond van 19.00 uur tot 22.00 uur. De opening is de af trap naar een doorlopende ex positie. Tot 1 juli hangen er wer ken van de acht deelnemende kunstenaars. Daarna wordt de tentoonstelling geregeld met nieuwe werken 'ververst'. Deelnemende kunstenaars zijn: Vincent van Limbergen, Mar tijn van Linzell, Leon van de Akker, Cai*oline Smith, Coen Wieman, Erik Geelhoed, Jan- Willem Hament en Denz de Kroon. TERNEUZEN, Zuidlandtheater Holland WindPlayers o.l.v. Jeroen Weierink m.m.v. Jean Decroos, cello. Werken van Dvorak, Ibert, Mendels sohn Bartholdy en Mozart. door Jos Verpoorten Ter afsluiting van het thea terseizoen pakte het Terneu zense Zuidlandtheater vrijdag avond nog eens goed uit met de Holland WindPlayers. Een ensemble, samengesteld uit blazers van Neêrlands beste or kesten, van een hoge export kwaliteit, hetgeen de keuze voor een wereldwijd te begrijpen naam rechtvaardigt. Men had zich voor deze avond verzekerd van de medewerking van cellist Jean Decroos, op zijn instru ment ook zeker niet de eerste de beste, die deze avond zijn vak manschap weer eens bewees. Misschien was de uitvoering van het Concerto voor cello en blazers van Jacques Ibert, waarin hij soleerde, wel het hoogtepunt van de avond. Dit uiterst muzikanteske werk, boordevol esprit en humor werd door deze rasmuzikant en bege leidende blazers ook zo ge speeld. Bijzonder apart en knap was de cadens aan het slot van de razend virtuoze Gigue, waar in de cellist quasi improvise rend tekeergaat als een jazzmu sicus, die zich eens heexiijk uitleeft. Aan het begin van de avond, in een nocturne van Mendelssohn, moesten de zo uit de file aange treden musici zich duidelijk eerst nog onthaasten. Hoewel fraai gespeeld had het Andante wel iets meer bezonken mogen klinken. De, overigens, laat daar geen misver-stand over be staan, uitstekende fluitiste viel hier op door haar insisterende, enigszins overdreven vibrato. Eén van de beste leden van b gezelschap is vreemd genoeg geen blazer, maar de enige strij ker-. Zijn perfekte intonatie, vir tuositeit, articulatie en dyna miek op contrabas waren een lust voor oor en oog. Naast de gedegen toelichting op het programma door Philips Pieters, voorafgaande aan het concert, zoi'gde dirigent Jeroen Weierink tussen de bedrijven door ook nog voor wat informa tie met een knipoog. Zo verge leek hij het negentiende-eeuwse blaasorkest met een jukebox, daar er in die tijd vele arrange menten van bekende orkestwer ken voor de zogenaamde 'Har monie' wei'den vervaardigd. In de bewerking van de Parijse Symfonie van Mozart hebben de klarinetten de niet geringe t; de vioolpartij voor hun x-ekening te nemen. Zij deden dat met ver ve, hoewel hier en daar, met na me in het laatste deel, op het scherp van de snede. Een waardige afsluiting van de avond en het seizoen was de Se- renade van Dvorak, waar Jee Decroos zich nog eenmaal b het gezelschap aansloot. De, deze avond in verschillende bezettingen spelende, Holland WindPlayers bewezen hier op volle sterkte met grote inzet hun kwaliteit op alle gebieden, die echte muzikanten kenmerken. KAPELLE - De vijfkoppig punk/hardcoreband Anarchy uit Reimex-swaal stopt na negep jaar. De band geeft zaterdag 21 mei een afscheidsconcert in soos Trinnety in Kapelle. In het voor programma speelt de Vlissingse hax-dcoreband Counterpart. Het begint om 21.30 uur. OpenUniversiteitNederlanc Studiecentrum Vlissingen Edisonweg 4 (p/a Hogeschool Zeeland) van 10.00 tot 14.00 uur U|' V 0800-0995577 www.ou.nl/opendag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16