levert
mooie
chaos
De duivel weggedanst
Nieuwe generatie speelt
soap uit de jaren dertig
Theater
zie verhaal elders op deze pagina
zie informatie elders op deze pagina
17 t/m 23 mei
DONDERDAG
Kindertheater
Podium 't Beest in Goes staat donderdag bol van het kindertheater.
Ais iedereen appeltaart heeft gegeten spelen Vanessa Beks en Wille-
mijn van der Ree van het gezelschap Wederzijds om 17.00 uur de voor
stelling Zwart als inkt naar het boek van Wim Hofman over het sprookje
van Sneeuwwitje. Tussen 18.00 en 19.00 uur is er gelegenheid om wat
te eten, waarna Carlo Scheldwacht en Ghislaine Pierie, ook van Weder
zijds, Sloom Bloed spelen. Tenslotte zijn vanaf 20.30 uur PieterTiddens
en Tido Visser van de Stichting Eigen Werk te zien met De zoute koning.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Podium 't Beest, Goes, 16.00 uur
VRIJDAG
Country line-dance
Het country Jine-dance-duo Roy Verdonk en Tom Mickers
zorgt voor een spetterende theatershow.
Beide dansers mogen zich wereldkampioen noemen en zijn vooral po
pulair onder de jongeren in Nederland, De show The devil went down
to Georgia bestaat uit een mengeling van van electric boogie, break
dance, hiphop, house en disco. Lekkerdansen, maardan op country-
muziek.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Pïnardï
Het amateurgezelschap Theater Pïnardï speelt Oidipoes in Kolonos.
Dit Griekse drama van Sophokles, in een bewerking van Hugo Claus,
vertelt het verhaal van de oude heerser van Thebe, die verstoten, hul
peloos en blind het einde van zijn leven voelt naderen. De regie was in
handen van Peter Impens.
Torenmuseum, Goedereede, 20.30 uur
ZATERDAG
Jeugdtheaterdagen
In het kader van de Zeeuwse Jeugdtheaterdagen wordt een presenta
tie gehouden.
Kinderen van 9 tot 12 jaar uit Middelburg, Vlissingen, Terneuzen, Oost
burg en Goes zijn met professionele theatermakers aan de slag ge
weest en het resultaat daarvan wordt deze middag gepresenteerd.
Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur
Cabarestafette
Drie cabaretiers maken onderdeel uit van de Cabarestafette.
De aanstormende talenten zijn Jacqueline Kerkhof, die de publieks- en
de persoonlijkheidsprijs won op hetCamerettenfestival 1998, met haar
programma Laag bij de gronds, komiek Eric Kol Ier, die het publiek in
hoog tempo in zijn programma Jeuk meeneemt van de ene absurde si
tuatie naar de andere en Jochem Myjer, winnaar van het Groninger
Studenten Cabaretfestival 1997, wiens humor in zijn programma Ge-
gabber wéér lekker grof is.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
ZONDAG
Toekomst
De kinderen van het Jeugdtheaterhuis spelen de première van de to
neelvoorstelling Toekomst.
De jongens en meisjes tussen 9 en 13 jaar filosoferen in dit stuk, dat is
pntstaan op basis van improvisatie, over naar school gaan, over ou
ders, over de liefste hond van de wereld en over hoe het zou zijn als je
nooit meerziek bent. Over hoe handig het zou zijn als een computerge
stuurde robot je kamer op zou ruimen en hoe je soms je zeurende moe-
derzou willen inruilen. Een wereld zonder emoties.Toekomstmuziek of
werkelijkheid. De regie was in handen van Josieb de Graaf. Reserveren
noodzakelijk.
Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur
Tido Visser en Peter Tiddens in De zoute koning.
foto Clemens Boon
Verhalenverteller
Verhalenverteller Jos van Amsterdam brengt de voorstelling Het ge
heim van het beeld.
Het verhaal gaat over vier volkeren die elkaar lang bestreden, maar nu
alweer een eeuw in vrede leven. Tot een beeld, waarin van elk volk een
geheim verborgen zit, gestolen wordt. Deze familievoorstelling is be
stemd voor kinderen van 9 tot 12 jaar.
De Stenge, Heinkenszand, 14.00 uur
Muzikater
Het poppentheater Muzikater speelt de voorstelling 1,2,3, hoedje van
wie?
Uit een hoedendoos komen verschillende hoedjes tevoorschijn, waar
onder de hoed waarin Spriet en Sproet wonen. Muzikater gaat op zoek
naar de eigenaar van de hoedjes.
Poppentheater Muzikantater, Biezelihge, 15.339 uur
Theater Gnaffel
De voorstelling Durven in het donker door Theater Gnaffel is bestemd
voor kinderen vanaf 6 jaar.
Elout Hol speelt met poppen het verhaal van Tobias die soms een beet
je bang is in bed. Maar met zijn knuffel Knuffel voelt hij zich altijd veilig.
Tot Knuffel op een nacht uit beid valt. Deze voorstelling uit 1995 werd
verschillende malen onderscheiden en is daarom op veler verzoek
weer op het repertoire genomen.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur
Hoe het nou is om als enige man met vier vrouwen te moe
ten spelen? Bart Klever herhaalt nadenkend en langzaam
woord voor woord de hem gestelde vraag om vervolgens
proestend van het lachen te antwoorden: „Dat was eng in
het begin. Vrienden plaagden me met: 'Heb je na de repeti
ties niet de nagels van die dames in je rug?"' Een tikkeltje
badinerend: „Daarom ben ik blij nu weer met die vier ke
rels van Tevengebroed te kunnen werken." Los van alle
gekscheerderij concludeert hij met voldoening: „Maar het
was een goede voorstelling en een goede ervaring. En als
man is het altijd prettig om de volle aandacht van vrouwen
te krijgen. Toen waren het er zelfs vier!"
WOENSDAG
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel
ling Naar Dromenland.
Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer
van Martin Waddell en Barbara Firth. Een grote en een kleine beer wo-,
nen in de Witte Berg. Tijdens het verstoppertje spelen raken ze elkaar
kwijt. Het is een sfeervol, soms ontroerend verhaal over een vaderen
een kind, over kwijt zijn en gevonden worden, over bang zijn in het don
ker. Maar ook met veel humor. Voor volwassenen en kinderen vanaf 5
jaar.
Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
aangewezen,' staat er op de
flyer te lezen.
Bart Klever vult aan: „Het
boek gaat over een leraar die
met zijn zoon dit ontwrichte
land probeert te ontvluchten.
Het is een spannend verhaal.
Het lijkt Schwarzenegger in
de Balkan wel. Wij hebben wat
accenten verlegd. Bij ons gaat
het meer om de absurditeit die
ontstaat wanneer allerlei vor
men van beschaving wegval
len en wat men elkaar in een
dergelijke situatie zoal aan
doet. Het wordt geen anekdo
tisch verhaal van vluchtelin
gen in het Oostblok; het gaat in
wezen over mensen zoals jij en
ik."
Mooi verhaal
Hoewel hij 'Kleuren van ver
schrikking' kort na zijn rol in
het politiek geladen stuk 'Ma
ma Courage' van Ola Mafaala-
ni over de val van Srebrenica
las, heeft Kaalslag niet de pre
tentie van nadrukkelijk getui
gend theater. „Het toneel is
voor Tevengebroed vooral een
plek om een mooi verhaal te
verbeelden en tegelijkertijd
hebben wij het impliciet ook
over maatschappelijke mis
standen. Zo verwijst Kaalslag
onder meer naar het vluchte
lingenprobleem en naar het lot
van asielzoekers in het alge
meen, waardoor die kwesties
tevens een menselijk gezicht
krijgen."
Kaalslag is de vierde productie
van Tevengebroed sinds de op
richting in 1994. De kerngroep
bestaat nog altijd uit de ac
teurs Bart Klever, Daniël Bois-
sevain, Kees Boot, Casper
Gimbrère en Ruben Lürsen.
Eerder maakten en vertolkten
ze de voorstellingen 'Tevenge
broed' (waaraan het ensemble
zijn naam heeft ontleend), 'De
Dwazen' en 'Bierkaai'. Elke
keer betrof het theaterbewer
kingen van romans. 'Bierkaai'
bijvoorbeeld, een coproductie
met Toneelgroep Amsterdam,
is gebaseerd op 'Don Quichote'
van Cervantes.
De stijl van Tevengebroed is
een mengeling van vertelkunst
Scène uit Kasimir en Karoline.
Het RO Theater laat nieuwe generatie aan het woord in
'Kasimir en Karoline'. Een zeventig jaar oude 'soap' in een
eigentijdse vorm. Guy Cassiers, de artistiek directeur van
het RO Theater, maakt in 'Kasimir en Karoline' van de
Oostenrijkse toneelschrijver Odön von Horvath, gebruik
van de nieuwe media. 'Muziek en video zijn de taal van de
jongeren van nu', zegt de regisseur, die de nieuwe genera
tie ook een kans geeft in deze productie.
door Evelien Baks
De ballade van een werkloze
chauffeur en zijn bruid met
ambitie. Zo omschreef de Oos
tenrijkse toneelschrijver Odön
von Horvath ooit zijn 'Kasimir
en Karoline'. Von Horvath
schreef het stuk, dat zich af
speelt in München, in 1932 te
gen de achtergrond van een
land in economische crisis met
een bevolking die kampt met
frustraties en bitterheid.
Kortom, een samenleving in
verwarring.
Bijna zeventig jaar later ziet
het RO Theater nog steeds de
actualiteit in van 'Kasimir en
Karoline'. Het stuk is de eerste
regie van artistiek directeur
Guy Cassiers in dit theatersei
zoen.
Het speelt zich af op de okto-
berkermis in de Duitse stad
München in de moeilijke jaren
dertig. Kasimir is net zijn baan
als chauffeur kwijtgeraakt,
wat voor de nodige spannin
gen zorgt. Op de kermis maakt
Karoline een praatje met een
vreemde en ontmoet Kasimir,
een oude bekende. Wat volgt is
de ene na de andere ontmoe
ting en een aaneenschakeling
van pijnlijke misverstanden
en breuken. De relatie tussen
de chauffeur en zijn ambitieu
ze bruid gaat definitief kapot.
„Von Horvath toont in zijn
stuk het failliet van de mens
heid," legt Guy Cassiers uit.
„Door de zwakheid van de
mens bloot te leggen. Ook in
deze tijd heeft de mensheid
zijn frustraties. Het meninglo
ze, het fatalisme, dat kom je
ook nu tegen. In iedere stad zie
je dezelfde taferelen. Zinloos
geweld op straat alleen maar
om een kick te ervaren. Dat
blijkt dan niet veranderd. Al
leen nu niet tegen een politieke
achtergrond. De mensen zijn
nu even ongelukkig als toen.
Daarom kunnen we 'Kasimir
en Karoline' ook in 2000 moei
teloos spelen."
Liefdesdrama
De geschiedenis van Kasimir
en Karoline is zowel een lief
desdrama als een maatschap
pelijk drama. „Von Horvath
noemde het een tragedie," zegt
Cassiers. „Maar ik ben ervan
overtuigd dat er ook veel gela
chen zal worden tijdens de
voorstelling. 'Kasimir en Ka
roline' is een fantastisch stuk.
Op het eerste gezicht een soap-
verhaal zoals je ze iedere dag
op tv ziet. Alleen zit er meer in.
De kermis staat symbool voor
de samenleving. Je kijkt met
verwondering wie Kasimir en
Karoline er allemaal ontmoe
ten. En dan wordt die omge
ving uit elkaar gerukt. En dat
mooie, maar naïeve koppel,
gaat ten onder. Von Horvath
heeft geprobeerd de mens van
de straat te tonen. Als j e 't stuk
leest denk je: zo praat nie-
mand. Maar hij heeft letterlijk
de taal gebruikt van twee men
sen die naast elkaar staan en af
en toe wat zeggen. Dat soort
dialogen geven een levensecht
karakter. De tekst die we ge- I
bruiken is de originele tekst."
Na 'De Sleutel' en 'Anna
Karenina' wilde Cassiers voor
zijn derde regie graag eens met
jonge mensen aan de slag. Voor
'Kasimir en Karoline' heeft hij
er een aantal in huis gehaald.
Het RO heeft natuurlijk ook
een verantwoordelij kheid om
die nieuwe generatie kansen te
geven in de hoop dat daar
mensen van terugkomen."
Guy Cassiers heeft voor het
verbeelden van de kermis ge
kozen voor het gebruik van
nieuwe media. Met behulp van
videobeelden en lichteffecten
krijgt de omgeving vorm.
„Muziek en video zijn de taal
van de jongeren van nu," legt
de regisseur uit. „Ik ben al ja
ren bezig met allerlei nieuwe
technieken. Voor dit project
hebben we samengewerkt met
V2. Zij hebben ervoor gezorgd
dat we videoprojecties kunnen
sturen en dat we kunnen lin
ken met licht en geluid. Eén
druk op de knop en de hele boel
wordt in werking gesteld."
Voorstellingen van 'Kasi
mir en Karolinezijn te zien
in Isala Theater Capelle aan
de IJssel 18 mei), Chassé-
theater Breda (31 mei) en
Toneelhuis Antwerpen op
15, 16 en 17 juni).
door Max Smith
Gedoeld wordt op het stuk
'Spaanse Ruiters' van en gere
gisseerd door Koos Terpstra,
dat het vorig seizoen door de
Paardenkathedraal in Utrecht
is uitgebracht. Met Bart Kle
ver, Marie-Louise Stheins,
Oda Spelbos, Linda van Dyck
en Carice van Houten als de
vertolkers.
Nu heeft De Paardenkathe
draal de productie Kaalslag
geadopteerd. Bart Klever re
gisseert het stuk bij de eigen
groep Tevengebroed. De voor
stelling is gebaseerd op de
roman 'Kleuren van ver
schrikking', die de Bulgaarse
schrijver Jordan Ivantsjev in
1995 schreef. De handeling
speelt zich af in 'een onbe
stemde tijd, in een onbestemd
land ergens in de buik van Eu
ropa. Het land is geen huis
meer, maar een instortend
schijthuis. Er heerst chaos,
niemand zorgt meer ergens
voor, iedereen is op zichzelf
Regisseur Bart Klever
middels toegetreden tot de li-
ne-dancing Masters. Dat is al
leen mogelijk na het winnen
van vier grote kampioen
schappen, waaronder twee
maal een wereldkampioen
schap. Beide heren vormen
sinds geruimte tijd een duo en
brengen een musicalshow spe
ciaal voor theaters, waarin
meer dan twintig mensen op
het podium staan, waaronder
een live-band en solo-arties
ten.
The devil ivent doion to Geor
gia is een wervelende danshow
op traditionele en hedendaag
se muziek. De choreografie is
in handen van Barrie Stevens
en het duo Verdonk-Mickers.
De show kent ook nog een ver
haallijn. Een wanhopige Tom
Mickers is zijn geliefde kwijt
geraakt aan de duivel. De
kunst is nu om haar terug te
krijgen. Dat lukt hem samen
met de tien dansers die zijn
steun en toeverlaat zijn tijdens
de show. De duivel wordt ge
stalte gegeven door Roy Ver
donk.
Videoclip
Volgens Verdonk en Mickers
brengen zij een lekkere dans-
show op country muziek,
waarbij een combinatie te zien
is van electric boogie, break
dance, hiphop, disco en house.
De live uitgevoerde muziek
loopt uiteen van nummers van
John Denver tot de Doors en
The Stones. Het line-dancing
duo maakte inmiddels ook al
een single-debuut onder de ti
tel 'Get in Line'. De single
wordt ondersteund door een
flitsende videoclip vol acroba
tische line-dancetoeren.
Country line dancing-voor-
stelling The devil went
down to Georgia: vrijdag
Stadsschouwburg Middel
burg, 20 uur.
Tevengebroed speelt Kaalslag, met vlnr Casper Gimbrère, Ruben Lürsen en Kees Boot.
en toneelspel. Bij voorkeur
wordt er op een kaal toneel met
een minimum aan decor en re
kwisieten gespeeld, waarbij de
fantasie van de toeschouwers
geprikkeld wordt tot een grote
mate van zelfwerkzaamheid.
Over het algemeen vindt Bart
Klever het interessanter en
Rebellenclub. We kennen el
kaar vanuit de muziek. Alle
vijf bespelen we een instru
ment en hebben in bandjes op
getreden. De bewerking van
zo'n boek kun je bij ons be
schouwen als dramaturgie aan
tafel. Iedereen groeit zodoen
de in het stuk en krijgt al snel
door welke scènes belangrijk
zijn. Daarna volgt het repete
ren op de vloer. Dit heeft nooit
tot enorme meningsverschil
len geleid. Wel is het zo, dat ik
als regisseur de knopen door
hak. Maar ook dat gebeurt
foto Sanne Peper
doorgaans in een prettige sfeer
en na veel overleg."
Theater Tevengebroed
met Kaalslag: morgen Ko
pergieterij Gent.
spannender om een boek tot
een theatervoorstelling om te
smeden, dan uit te gaan van
bestaande toneelteksten.
„Vanaf de toneelschool in Am
sterdam ben ik al bezig met het
spelen van rollen in diverse be
staande toneelstukken. Van
zo'n boek theater te maken op
de manier die wij beogen, le
vert als het goed is vitalere
voorstellingen op. Als speler is
het ook interessanter om het te
doen. Je kunt als het ware van
de ene ruimte naar de andere
switchen en j e steeds in een an
der personage verplaatsen.
Bovendien kun je door middel
van taal al heel veel tot uit
drukking brengen.
Het bewerken van een boek en
het werken aan een voorstel
ling gebeurt in gezamenlijk
heid en met de ontspannen
heid van vrienden die bewust
hebben gekozen om met elkaar
samen te werken. „Tevenge
broed is een soort Sjors van de
De duivel komt in eigen persoon naar Middelburg tijdens
een wervelende theatershow waarin muziek en country-
line dancing een hoofdrol spelen. Een spetterende show
waarin de muziek live wordt uitgevoerd. Het podium van
de Middelburgse Stadsschouwburg biedt vrijdag ruimte
aan de wereldkampioenen country line dancing Roy Ver
donk en Tom Mickers en een zevenkoppige popband in de
voorstelling The devil went down to Georgia. De 'duivel' is
tijdens de show niet de enige bij wie de zweetdruppels tap
pelings over de ruggegraat zullen lopen.
door Annemarie
Zevenbergen
Je danst met elkaar en toch
heb je geen partner nodig. Dat
is het leuke, en natuurlijk ook
makkelijke, van country-line
dancing. De deelnemers dan
sen allemaal dezelfde patro
nen, dus het maakt niet uit of je
alleen of met z'n tweeën of
meerderen meedoet. Country-
line dancing schijnt aan een
aardige opmars in ons land be
zig te zijn. Op talrijke plaatsen
in den lande worden cursussen
gegeven. De grote promoters
van deze dansstromingzijn
Roy Verdonk (24) en Tom Mic
kers (18). Zij zijn allebei we
reldkampioen. Vorig jaar werd
Tom Mickers in drie van de
vier categorieën wereldkam
pioen line-dancing. Mickers
bleek de beste van de wereld in
de categorie choreografie,
classic advanced junior en
showcase. Roy Verdonk is in-
The devil went down to Georgia.