levert mooie chaos De duivel weggedanst Nieuwe generatie speelt soap uit de jaren dertig Theater zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina 17 t/m 23 mei DONDERDAG Kindertheater Podium 't Beest in Goes staat donderdag bol van het kindertheater. Ais iedereen appeltaart heeft gegeten spelen Vanessa Beks en Wille- mijn van der Ree van het gezelschap Wederzijds om 17.00 uur de voor stelling Zwart als inkt naar het boek van Wim Hofman over het sprookje van Sneeuwwitje. Tussen 18.00 en 19.00 uur is er gelegenheid om wat te eten, waarna Carlo Scheldwacht en Ghislaine Pierie, ook van Weder zijds, Sloom Bloed spelen. Tenslotte zijn vanaf 20.30 uur PieterTiddens en Tido Visser van de Stichting Eigen Werk te zien met De zoute koning. Zie ook de voorpagina van dit katern. Podium 't Beest, Goes, 16.00 uur VRIJDAG Country line-dance Het country Jine-dance-duo Roy Verdonk en Tom Mickers zorgt voor een spetterende theatershow. Beide dansers mogen zich wereldkampioen noemen en zijn vooral po pulair onder de jongeren in Nederland, De show The devil went down to Georgia bestaat uit een mengeling van van electric boogie, break dance, hiphop, house en disco. Lekkerdansen, maardan op country- muziek. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Pïnardï Het amateurgezelschap Theater Pïnardï speelt Oidipoes in Kolonos. Dit Griekse drama van Sophokles, in een bewerking van Hugo Claus, vertelt het verhaal van de oude heerser van Thebe, die verstoten, hul peloos en blind het einde van zijn leven voelt naderen. De regie was in handen van Peter Impens. Torenmuseum, Goedereede, 20.30 uur ZATERDAG Jeugdtheaterdagen In het kader van de Zeeuwse Jeugdtheaterdagen wordt een presenta tie gehouden. Kinderen van 9 tot 12 jaar uit Middelburg, Vlissingen, Terneuzen, Oost burg en Goes zijn met professionele theatermakers aan de slag ge weest en het resultaat daarvan wordt deze middag gepresenteerd. Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur Cabarestafette Drie cabaretiers maken onderdeel uit van de Cabarestafette. De aanstormende talenten zijn Jacqueline Kerkhof, die de publieks- en de persoonlijkheidsprijs won op hetCamerettenfestival 1998, met haar programma Laag bij de gronds, komiek Eric Kol Ier, die het publiek in hoog tempo in zijn programma Jeuk meeneemt van de ene absurde si tuatie naar de andere en Jochem Myjer, winnaar van het Groninger Studenten Cabaretfestival 1997, wiens humor in zijn programma Ge- gabber wéér lekker grof is. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur ZONDAG Toekomst De kinderen van het Jeugdtheaterhuis spelen de première van de to neelvoorstelling Toekomst. De jongens en meisjes tussen 9 en 13 jaar filosoferen in dit stuk, dat is pntstaan op basis van improvisatie, over naar school gaan, over ou ders, over de liefste hond van de wereld en over hoe het zou zijn als je nooit meerziek bent. Over hoe handig het zou zijn als een computerge stuurde robot je kamer op zou ruimen en hoe je soms je zeurende moe- derzou willen inruilen. Een wereld zonder emoties.Toekomstmuziek of werkelijkheid. De regie was in handen van Josieb de Graaf. Reserveren noodzakelijk. Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur Tido Visser en Peter Tiddens in De zoute koning. foto Clemens Boon Verhalenverteller Verhalenverteller Jos van Amsterdam brengt de voorstelling Het ge heim van het beeld. Het verhaal gaat over vier volkeren die elkaar lang bestreden, maar nu alweer een eeuw in vrede leven. Tot een beeld, waarin van elk volk een geheim verborgen zit, gestolen wordt. Deze familievoorstelling is be stemd voor kinderen van 9 tot 12 jaar. De Stenge, Heinkenszand, 14.00 uur Muzikater Het poppentheater Muzikater speelt de voorstelling 1,2,3, hoedje van wie? Uit een hoedendoos komen verschillende hoedjes tevoorschijn, waar onder de hoed waarin Spriet en Sproet wonen. Muzikater gaat op zoek naar de eigenaar van de hoedjes. Poppentheater Muzikantater, Biezelihge, 15.339 uur Theater Gnaffel De voorstelling Durven in het donker door Theater Gnaffel is bestemd voor kinderen vanaf 6 jaar. Elout Hol speelt met poppen het verhaal van Tobias die soms een beet je bang is in bed. Maar met zijn knuffel Knuffel voelt hij zich altijd veilig. Tot Knuffel op een nacht uit beid valt. Deze voorstelling uit 1995 werd verschillende malen onderscheiden en is daarom op veler verzoek weer op het repertoire genomen. Zuidlandtheater, Terneuzen, 15.00 uur Hoe het nou is om als enige man met vier vrouwen te moe ten spelen? Bart Klever herhaalt nadenkend en langzaam woord voor woord de hem gestelde vraag om vervolgens proestend van het lachen te antwoorden: „Dat was eng in het begin. Vrienden plaagden me met: 'Heb je na de repeti ties niet de nagels van die dames in je rug?"' Een tikkeltje badinerend: „Daarom ben ik blij nu weer met die vier ke rels van Tevengebroed te kunnen werken." Los van alle gekscheerderij concludeert hij met voldoening: „Maar het was een goede voorstelling en een goede ervaring. En als man is het altijd prettig om de volle aandacht van vrouwen te krijgen. Toen waren het er zelfs vier!" WOENSDAG Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel ling Naar Dromenland. Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer van Martin Waddell en Barbara Firth. Een grote en een kleine beer wo-, nen in de Witte Berg. Tijdens het verstoppertje spelen raken ze elkaar kwijt. Het is een sfeervol, soms ontroerend verhaal over een vaderen een kind, over kwijt zijn en gevonden worden, over bang zijn in het don ker. Maar ook met veel humor. Voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur aangewezen,' staat er op de flyer te lezen. Bart Klever vult aan: „Het boek gaat over een leraar die met zijn zoon dit ontwrichte land probeert te ontvluchten. Het is een spannend verhaal. Het lijkt Schwarzenegger in de Balkan wel. Wij hebben wat accenten verlegd. Bij ons gaat het meer om de absurditeit die ontstaat wanneer allerlei vor men van beschaving wegval len en wat men elkaar in een dergelijke situatie zoal aan doet. Het wordt geen anekdo tisch verhaal van vluchtelin gen in het Oostblok; het gaat in wezen over mensen zoals jij en ik." Mooi verhaal Hoewel hij 'Kleuren van ver schrikking' kort na zijn rol in het politiek geladen stuk 'Ma ma Courage' van Ola Mafaala- ni over de val van Srebrenica las, heeft Kaalslag niet de pre tentie van nadrukkelijk getui gend theater. „Het toneel is voor Tevengebroed vooral een plek om een mooi verhaal te verbeelden en tegelijkertijd hebben wij het impliciet ook over maatschappelijke mis standen. Zo verwijst Kaalslag onder meer naar het vluchte lingenprobleem en naar het lot van asielzoekers in het alge meen, waardoor die kwesties tevens een menselijk gezicht krijgen." Kaalslag is de vierde productie van Tevengebroed sinds de op richting in 1994. De kerngroep bestaat nog altijd uit de ac teurs Bart Klever, Daniël Bois- sevain, Kees Boot, Casper Gimbrère en Ruben Lürsen. Eerder maakten en vertolkten ze de voorstellingen 'Tevenge broed' (waaraan het ensemble zijn naam heeft ontleend), 'De Dwazen' en 'Bierkaai'. Elke keer betrof het theaterbewer kingen van romans. 'Bierkaai' bijvoorbeeld, een coproductie met Toneelgroep Amsterdam, is gebaseerd op 'Don Quichote' van Cervantes. De stijl van Tevengebroed is een mengeling van vertelkunst Scène uit Kasimir en Karoline. Het RO Theater laat nieuwe generatie aan het woord in 'Kasimir en Karoline'. Een zeventig jaar oude 'soap' in een eigentijdse vorm. Guy Cassiers, de artistiek directeur van het RO Theater, maakt in 'Kasimir en Karoline' van de Oostenrijkse toneelschrijver Odön von Horvath, gebruik van de nieuwe media. 'Muziek en video zijn de taal van de jongeren van nu', zegt de regisseur, die de nieuwe genera tie ook een kans geeft in deze productie. door Evelien Baks De ballade van een werkloze chauffeur en zijn bruid met ambitie. Zo omschreef de Oos tenrijkse toneelschrijver Odön von Horvath ooit zijn 'Kasimir en Karoline'. Von Horvath schreef het stuk, dat zich af speelt in München, in 1932 te gen de achtergrond van een land in economische crisis met een bevolking die kampt met frustraties en bitterheid. Kortom, een samenleving in verwarring. Bijna zeventig jaar later ziet het RO Theater nog steeds de actualiteit in van 'Kasimir en Karoline'. Het stuk is de eerste regie van artistiek directeur Guy Cassiers in dit theatersei zoen. Het speelt zich af op de okto- berkermis in de Duitse stad München in de moeilijke jaren dertig. Kasimir is net zijn baan als chauffeur kwijtgeraakt, wat voor de nodige spannin gen zorgt. Op de kermis maakt Karoline een praatje met een vreemde en ontmoet Kasimir, een oude bekende. Wat volgt is de ene na de andere ontmoe ting en een aaneenschakeling van pijnlijke misverstanden en breuken. De relatie tussen de chauffeur en zijn ambitieu ze bruid gaat definitief kapot. „Von Horvath toont in zijn stuk het failliet van de mens heid," legt Guy Cassiers uit. „Door de zwakheid van de mens bloot te leggen. Ook in deze tijd heeft de mensheid zijn frustraties. Het meninglo ze, het fatalisme, dat kom je ook nu tegen. In iedere stad zie je dezelfde taferelen. Zinloos geweld op straat alleen maar om een kick te ervaren. Dat blijkt dan niet veranderd. Al leen nu niet tegen een politieke achtergrond. De mensen zijn nu even ongelukkig als toen. Daarom kunnen we 'Kasimir en Karoline' ook in 2000 moei teloos spelen." Liefdesdrama De geschiedenis van Kasimir en Karoline is zowel een lief desdrama als een maatschap pelijk drama. „Von Horvath noemde het een tragedie," zegt Cassiers. „Maar ik ben ervan overtuigd dat er ook veel gela chen zal worden tijdens de voorstelling. 'Kasimir en Ka roline' is een fantastisch stuk. Op het eerste gezicht een soap- verhaal zoals je ze iedere dag op tv ziet. Alleen zit er meer in. De kermis staat symbool voor de samenleving. Je kijkt met verwondering wie Kasimir en Karoline er allemaal ontmoe ten. En dan wordt die omge ving uit elkaar gerukt. En dat mooie, maar naïeve koppel, gaat ten onder. Von Horvath heeft geprobeerd de mens van de straat te tonen. Als j e 't stuk leest denk je: zo praat nie- mand. Maar hij heeft letterlijk de taal gebruikt van twee men sen die naast elkaar staan en af en toe wat zeggen. Dat soort dialogen geven een levensecht karakter. De tekst die we ge- I bruiken is de originele tekst." Na 'De Sleutel' en 'Anna Karenina' wilde Cassiers voor zijn derde regie graag eens met jonge mensen aan de slag. Voor 'Kasimir en Karoline' heeft hij er een aantal in huis gehaald. Het RO heeft natuurlijk ook een verantwoordelij kheid om die nieuwe generatie kansen te geven in de hoop dat daar mensen van terugkomen." Guy Cassiers heeft voor het verbeelden van de kermis ge kozen voor het gebruik van nieuwe media. Met behulp van videobeelden en lichteffecten krijgt de omgeving vorm. „Muziek en video zijn de taal van de jongeren van nu," legt de regisseur uit. „Ik ben al ja ren bezig met allerlei nieuwe technieken. Voor dit project hebben we samengewerkt met V2. Zij hebben ervoor gezorgd dat we videoprojecties kunnen sturen en dat we kunnen lin ken met licht en geluid. Eén druk op de knop en de hele boel wordt in werking gesteld." Voorstellingen van 'Kasi mir en Karolinezijn te zien in Isala Theater Capelle aan de IJssel 18 mei), Chassé- theater Breda (31 mei) en Toneelhuis Antwerpen op 15, 16 en 17 juni). door Max Smith Gedoeld wordt op het stuk 'Spaanse Ruiters' van en gere gisseerd door Koos Terpstra, dat het vorig seizoen door de Paardenkathedraal in Utrecht is uitgebracht. Met Bart Kle ver, Marie-Louise Stheins, Oda Spelbos, Linda van Dyck en Carice van Houten als de vertolkers. Nu heeft De Paardenkathe draal de productie Kaalslag geadopteerd. Bart Klever re gisseert het stuk bij de eigen groep Tevengebroed. De voor stelling is gebaseerd op de roman 'Kleuren van ver schrikking', die de Bulgaarse schrijver Jordan Ivantsjev in 1995 schreef. De handeling speelt zich af in 'een onbe stemde tijd, in een onbestemd land ergens in de buik van Eu ropa. Het land is geen huis meer, maar een instortend schijthuis. Er heerst chaos, niemand zorgt meer ergens voor, iedereen is op zichzelf Regisseur Bart Klever middels toegetreden tot de li- ne-dancing Masters. Dat is al leen mogelijk na het winnen van vier grote kampioen schappen, waaronder twee maal een wereldkampioen schap. Beide heren vormen sinds geruimte tijd een duo en brengen een musicalshow spe ciaal voor theaters, waarin meer dan twintig mensen op het podium staan, waaronder een live-band en solo-arties ten. The devil ivent doion to Geor gia is een wervelende danshow op traditionele en hedendaag se muziek. De choreografie is in handen van Barrie Stevens en het duo Verdonk-Mickers. De show kent ook nog een ver haallijn. Een wanhopige Tom Mickers is zijn geliefde kwijt geraakt aan de duivel. De kunst is nu om haar terug te krijgen. Dat lukt hem samen met de tien dansers die zijn steun en toeverlaat zijn tijdens de show. De duivel wordt ge stalte gegeven door Roy Ver donk. Videoclip Volgens Verdonk en Mickers brengen zij een lekkere dans- show op country muziek, waarbij een combinatie te zien is van electric boogie, break dance, hiphop, disco en house. De live uitgevoerde muziek loopt uiteen van nummers van John Denver tot de Doors en The Stones. Het line-dancing duo maakte inmiddels ook al een single-debuut onder de ti tel 'Get in Line'. De single wordt ondersteund door een flitsende videoclip vol acroba tische line-dancetoeren. Country line dancing-voor- stelling The devil went down to Georgia: vrijdag Stadsschouwburg Middel burg, 20 uur. Tevengebroed speelt Kaalslag, met vlnr Casper Gimbrère, Ruben Lürsen en Kees Boot. en toneelspel. Bij voorkeur wordt er op een kaal toneel met een minimum aan decor en re kwisieten gespeeld, waarbij de fantasie van de toeschouwers geprikkeld wordt tot een grote mate van zelfwerkzaamheid. Over het algemeen vindt Bart Klever het interessanter en Rebellenclub. We kennen el kaar vanuit de muziek. Alle vijf bespelen we een instru ment en hebben in bandjes op getreden. De bewerking van zo'n boek kun je bij ons be schouwen als dramaturgie aan tafel. Iedereen groeit zodoen de in het stuk en krijgt al snel door welke scènes belangrijk zijn. Daarna volgt het repete ren op de vloer. Dit heeft nooit tot enorme meningsverschil len geleid. Wel is het zo, dat ik als regisseur de knopen door hak. Maar ook dat gebeurt foto Sanne Peper doorgaans in een prettige sfeer en na veel overleg." Theater Tevengebroed met Kaalslag: morgen Ko pergieterij Gent. spannender om een boek tot een theatervoorstelling om te smeden, dan uit te gaan van bestaande toneelteksten. „Vanaf de toneelschool in Am sterdam ben ik al bezig met het spelen van rollen in diverse be staande toneelstukken. Van zo'n boek theater te maken op de manier die wij beogen, le vert als het goed is vitalere voorstellingen op. Als speler is het ook interessanter om het te doen. Je kunt als het ware van de ene ruimte naar de andere switchen en j e steeds in een an der personage verplaatsen. Bovendien kun je door middel van taal al heel veel tot uit drukking brengen. Het bewerken van een boek en het werken aan een voorstel ling gebeurt in gezamenlijk heid en met de ontspannen heid van vrienden die bewust hebben gekozen om met elkaar samen te werken. „Tevenge broed is een soort Sjors van de De duivel komt in eigen persoon naar Middelburg tijdens een wervelende theatershow waarin muziek en country- line dancing een hoofdrol spelen. Een spetterende show waarin de muziek live wordt uitgevoerd. Het podium van de Middelburgse Stadsschouwburg biedt vrijdag ruimte aan de wereldkampioenen country line dancing Roy Ver donk en Tom Mickers en een zevenkoppige popband in de voorstelling The devil went down to Georgia. De 'duivel' is tijdens de show niet de enige bij wie de zweetdruppels tap pelings over de ruggegraat zullen lopen. door Annemarie Zevenbergen Je danst met elkaar en toch heb je geen partner nodig. Dat is het leuke, en natuurlijk ook makkelijke, van country-line dancing. De deelnemers dan sen allemaal dezelfde patro nen, dus het maakt niet uit of je alleen of met z'n tweeën of meerderen meedoet. Country- line dancing schijnt aan een aardige opmars in ons land be zig te zijn. Op talrijke plaatsen in den lande worden cursussen gegeven. De grote promoters van deze dansstromingzijn Roy Verdonk (24) en Tom Mic kers (18). Zij zijn allebei we reldkampioen. Vorig jaar werd Tom Mickers in drie van de vier categorieën wereldkam pioen line-dancing. Mickers bleek de beste van de wereld in de categorie choreografie, classic advanced junior en showcase. Roy Verdonk is in- The devil went down to Georgia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 12