Newconomy telt zegeningen Succesvol ModuSpec overweegt rem op groei Op de eerste rij van het Internet Koekfabrikant Peijnenburg gaat op de ideële toer Luchtvaart schikt zich in transfer van Linate financiën en economie Aandeel De Hond boekt minimale winst Voor nog snellere besli ssers het bedrijf vrijdag 21 april 2000 Aanklacht tegen World Online is bijna rond DEN HAAG - De Amsterdamse advocaten Spong en Hammer- stein verwachten begin mei het dossier World Online rond te hebben. Zij zullen dan een aan klacht indienen. De advocaten vertegenwoordigen naar eigen zeggen circa tienduizend men sen die geld hebben verloren bij de mislukte beursgang van World Online (WOL). De advocaten houden niet al leen de onderneming daarvoor aansprakelijk, maar ook op richter Nina Brink en de banken die het bedrijf naar de beurs hebben gebracht: ABN Amro en Goldman Sachs. Spong is bereid samen te wer ken met de Vereniging van Ef fectenbezitters (VEB), die ook een juridische procedure is be gonnen. „Daarover is vorige week al kort contact geweest, maar dat heeft helaas niets op geleverd." Uitzendkrachten De VEB noemt een alliantie met de twee advocaten voorbarig. „Spong en Hammerstein willen de emissie ongedaan maken. Wij eisen een schadevergoeding. Dat laat zich moeilijk vereni gen", aldus een woordvoerder. De vereniging zegt de laatste dagen veel telefoontjes en e-mails te krijgen van beleg gers, die zich willen aansluiten bij de claims tegen World Online en de banken. „We hebben extra uitzendkrachten moeten inhu ren om alle vragen te beant woorden." World Online ging 17 maart voor 43 euro naar de beurs. Daarna daalde het aandeel ge staag. GPD door Alex Bogers AMSTERDAM - Het aandeel Newconomy is gisteren lauw ontvangen op de Amsterdamse effectenbeurs. In het eerste uren van de handel op de Euro.NM, de beurs voor jonge bedrijven, daalde het aandeel wat en steeg het wat om uiteindelijk tien eu rocent hoger te sluiten op 10,60 Twee weken geleden stelde Newconomy een beursgang nog uit op advies van emissiebege leider ABN Amro. De bank was bang dat Newconomy dezelfde weg zou gaan als World Online tegen de achtergrond van de we reldwijd dalende koersen van internetbedrijven. Telecombedrij f Datelnet, dat ei genlijk woensdag naar de beurs wilde, stelde daarom op het laatste moment zijn beursgang uit. De beursgang van Newconomy gisteren was behoedzaam geor ganiseerd. In de afgelopen we ken werd een groot deel van de stukken ondergebracht bij twee institutionele beleggers. Die twee deden de belofte de aande len niet te snel te verkopen. Lager De introductiekoers werd zui nigjes vastgesteld op 10,50 euro, onderaan de bandbreedte bij de inschrijving van tien euro tot 11,50. In totaal haalde Newco nomy zo'n 143 miljoen gulden op met de beursgang. Dat is la ger dan verwacht. Eerder hoop te De Hond nog 165 tot 220 mil joen gulden op te halen. Al met al leek de beursgang be ter georganiseerd dan die Nina van Brinks World Online. Een getergde Maurice de Hond liet gisteren doorschemeren dat hij hever niet met de opgestapte topvrouw wordt vergeleken. „Ik ben niet te vergelijken met Nina Brink", verklaarde hij kort na aanvang van de handel. „Ik heb geen aandelen aangebo den op de eerste dag van de ver handeling. Bij Newconomy mo gen we de eerste twaalf maanden geen aandelen verko pen." GPD De beursgang van Newconomy had plaats onder grote belangstelling van de pers. foto Cees Zorn/GPD van onze redactie economie AMSTERDAM - Maurice de Hond heeft het idee dat hij met zijn bedrijf Newconomy op de eerste rij zit bij een ontwikkeling die zijn weerga niet kent. „Internet is een revolutie die je kunt vergelijken met de ontdekking van elektriciteit. Het gaat me niet eens zozeer om de mogelijkheden, maar vooral om de gevolgen die dit zal heb ben voor de samenleving en econo- Hij was voetbalscheidsrechter, opi nie-onderzoeker en profeet van de nieuwe economie. Maar nu is hij on dernemer. Om zijn bedrijf te verkopen reist hij in amper een week naar New York, Boston, Parijs, Londen en Frankfurt. Tussendoor nog even Am sterdam, Rotterdam en Hilversum. Taxi in, vliegtuig uit, hotel in, studio uit. „Ik sta altijd vroeg op, ik heb ge noeg aan vijf uur slaap." In het buitenland merkt De Hond dat grote investeerders weten waarover hij het heeft. „Ze zijn geïnteresseerd in mijn ideeën en bedrijf. Dat is zeer plezierig. In Nederland moet ik, zeker tegenover het grote publiek, altijd maar weer uitleggen waarom Internet zo belangrijk is en wat het zal gaan be tekenen. In Amerika hoeft dat echt met meer. Maar ook in Engeland en D uitsland zijn ze j aren verder dan wij Ik heb premier Wim Kok vij f jaar gele den mijn boek over Internet en de nieuwe economie gegeven, maar ik geloof dat hij het nu pas heeft gele zen." Hij haalde honderden miljoenen bin nen met de beursgang van Newcono my, maar zegt dat het hem niet louter om het geld gaat. Belangrijk zijn ple zier en het gevoel van geluk dat hem overspoelt als hij ziet wat je in zo korte tijd allemaal voor elkaar kan krijgen. Maar ook hij realiseert zich dat sinds de strapatsen van Nina Brink geen in ternetbedrijf in Nederland meer on gestraft naar de beurs kan. Trappen Vertrekt hij meteen als directeur zo dra hij de miljoenen op de beurs heeft opgehaald? „Als iemand vraagt of ik denk het eeuwige leven te hebben en ik zeg nee, dan is de conclusie dat ik wel snel zal aftreden." Op de grote dag van Newconomy loopt De Hond de trappen naar de beurs omhoog. Tien trappen, om pre cies te zijn. Bovenaan keert hij zich naar zijn licht hijgende mede-be stuursleden. „Nou zie je hoe zwaar een beursgang is." Hij heeft geoefend. „Om mijn duimen in de zak te houden." Hij wil niet de zelfde fout maken als Nina Brink, die bij haar beursgang twee duimen om hoog stak. „Ik verbaas me wel dat ze dat nog kon, want nu weet ik hoe slo pend zo'n week is die er aan vooraf gaat." GPD Nieuw bod Renault op Samsung PARIJS - Renault heeft een definitief bod van 540 miljoen dollar uitgebracht op de noodlijdende Koreaanse autofa- briek Samsung Motors. Dit heeft Korea Exchange Bank, één van de schuldeisers van de Zuid-Koreaanse autofabrikant, gisteren bekendgemaakt. Het vorige Franse bod had een waarde van 450 miljoen dollar. De schuldeisers houden vol dat de autodivisie van het concern 900 miljoen dollar waard is, maar hervatten desalniettemin de gesprekken met Renault. Vandaag is de deadline voor de exclusieve onderhandelingen van het Franse autobedrij f over de koop van Samsung. Bridge Verlies Baan loopt fors op BARNEVELD - Het nettoverlies van softwarebedrijf Baan is in het eerste kwartaal van dit jaar met 36,8 procent opgelopen tot 60,6 miljoen. In dezelfde periode van 1999 maakte de on derneming nog een verlies van 44,3 miljoen. Het resultaat is flink geflatteerd door de opbrengst van de verkoop van acti viteiten. Het nettoverlies is fors hoger uitgevallen dan analis ten hadden verwacht. Baan heeft aangekondigd alle bedrijfsonderdelen die zich be zighouden met internettoepassingen, samen te voegen en die wellicht later af te stoten. ANP Efteling maakt flinke winstsprong KAATSHEUVEL - Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft vorig j aar een record winst behaald van 10,3 milj oen gul den. Directeur R. van der Zijl maakte dat gisteren bekend bij de opening van het nieuwe seizoen. Het aantal bezoekers kwam, mede dankzij de openstelling in de winter, uit op ruim drie miljoen. Het park behaalde daar mee een omzet van 152,5 miljoen gulden, een stijging van twintig miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat was met 2,7 miljoen bezoekers maar matig, aldus Van der Zijl. Hij verwacht dit jaar concurrentie van grote evenementen als het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spe len. Bovendien openen in Nederland en België enkele nieuwe of vernieuwde parken hun poorten. ANP Groei economie 3,6 procent VOORBURG - De Nederlandse economie heeft in 1999 op nieuw een goed jaar doorgemaakt. De economische groei kwam uit op 3,6 procent. Het is het vierde jaar op rij dat de groei boven drie procent uitkomt. Bedrijven en overheid hebben in 1999 opnieuw meer geïnves teerd dan het jaar daarvoor, zo blijkt uit cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het investeringsvolu me is 5,7 procent groter dan in 1998. Daarmee ligt deze peiler van de Nederlandse economie ook voor het vierde achtereen volgende jaar boven een ijkpunt: vijf procent. De gezinsconsumptie bleek in 1999 opnieuw een belangrijke factor voor de economische groeivooral in de eerste helft van het jaar. De huishoudens consumeerden over het hele jaar 3,9 procent meer dan in 1998. ANP Winst valt PCM vies tegen AMSTERDAM - De nettowinst van uitgever PCM is vorig jaar met slechts vier procent gestegen tot 75 miljoen. De uit gever van onder meer de Volkskrant. ADTrouw en NRC Han delsblad had een groei van tien procent verwacht. De omzet over 1999 steeg met 7,9 procent tot ruim anderhalf miljard. Het eerste halfjaar steeg de nettowinst nog met 34 procent, maar daarna zakte het resultaat in. De lancering van twee du re kleurenmagazines bij de landelijke paradepaardjes Alge meen Dagblad en de Volkskrant vormden een flinke kosten post. De bedrijfslasten namen in totaal toe met negen procent tot ruim 1,3 miljard. ANP door Paul de Tombe UTRECHT - Stephan Peijnen burg is sinds maandag directeur af van de gelijknamige ontbijt- koekfabriek in Geldrop. Hij is overgestapt naar Max Havelaar, de stichting die wil bijdragen aan een duurzame wijze van in ternationale handel met de Der de Wereld. De conclusie dat hij het licht heeft gezien, vindt hij wat kort door de bocht. „Maar er zit een kern van waarheid in. Tijdens een sabbatsverlof ben ik tot de conclusie gekomen dat er meer is in het leven dan het lei den van een onderneming inet I een prachtig marktaandeel." Met Stephan Peijnenburg ver dwijnt de laatste telg van de familie uit het 117 j aar oude 'ko ninklijke' bedrijf met 220 per soneelsleden. Dat maakt zijn overstap nog wat pikanter. Me dewerkers en familieleden be grepen hem wel nadat hij zijn motieven had uitgelegd, maar reageerden eerst geschokt. Peijnenburg kwam tot zijn be slissing tijdens een verlof van zes maanden, middenin een pe riode dat hij bezig was met 'hele spannende plannen' voor de on derneming. „Als ik die had wil len uitvoeren, had ik weer voor jaren moeten blijven. En ik schrok van het idee dat ik dat werk tot mijn zestigste zou moe ten blijven doen. Ik vroeg me af of er niet méér was." Mooi avontuur Mede dankzij de intensieve om gang met zijn vier jonge kinde ren kwam hij tijdens zijn verlof al snel tot het besluit dat hij wil de gaan bijdragen aan een bre der maatschappelijk doel. Dat doet hij nu bij Max Havelaar, waar hij directeur marketing en communicatie is. Een baan die 'een mooi nieuw avontuur' is waarmee Peijnenburg 'meer kan bereiken dan alleen een goed salaris'. „Meestreven naar een eerlijke deal voor boeren in Zuid-Amerika en Afrika, die onder belabberde omstandig heden moeten werken." Peij nenburg beaamt dat er 'natuur lijk idealisme' bij zit. Maar op de vraag of dat niet symptomen vertoont van een midlifecrisis, schudt hij het hoofd. „Ik heb al leen de balans opgemaakt; de vraag beantwoord hoe ik het tweede deel van mijn werkzame levenzou willen invullen. Ik ben mijn hele leven met koek bezig geweest. Thuis zijn we opge groeid met de fabriek. In mijn schooltijd heb ik er vakantie werk gedaan en ik ben er twaalf jaar directeur geweest." „We hebben mooie dingen be reikt. Twee concurrenten over genomen (Klinkhamer in Gro ningen en Wieger Ketellapper in Friesland), succesvolle tussen doorreepjes als Kapitein Koek en Right geïntroduceerd. Het marktaandeel van dertig naar zestig procent gebracht en de omzet opgeschroefd van dertig naar 85 miljoen gulden." „De beslissing om weg te gaan, neem je niet zomaar. Maar ik ben met een gerust gevoel ver trokken. De zaak blijft eigen dom van de familie en er zit een goed opgeleide, jonge beman ning, die een heldere strategie heeft en die de nieuwe plannen goed kan uitvoeren." GPD staan wij toch bekend als dé specialist, omdat we dit werk het langst doen en daardoor bij alle bedrijven in de keuken heb ben kunnen kijken. Daar heb ben we heel veel van geleerd." Meliskerke lijkt niet de meest voor de hand liggende vesti gingsplaats voor een wereld wijd opererend kwaliteitsbu reau voor de offshore-industrie. De aanstaande verhuizing naar Serooskerke, waar het voorma lige gebouw van de Centrale Dienst Gemeentewerken wordt betrokken, is in dat opzicht ook niet echt een vooruitgang. „Maakt niks uit", reageert Nag tegaal. „Het doet ervoor ons niet toe waar wij zitten. De klanten komen niet naar ons, wij gaan naar de klanten. Naast onze afdeling engineering en ontwikkeling hebben we de in specteurs die voortdurend op pad zijn. Hun koffer staat altijd gepakt. De ene week zitten ze in Brazilië, de volgende in Austra lië." De Honda Accord is een van de veiligste in z'n klasse (4 ster ren Euro NCAP) en ook nog eens de meest sportieve! Tenminste, als u nu bij aanschaf van uw nieuwe Accord deze door uw Honda- dealer laat voorzien van de extra mistlampen, chromen speciale lichtmetalen velgen, en (voor nog meer comfort) de luxe extra armsteun. U moet wel snel zijn, want Honda geeft u nu op dit hele pakket maar liefst 2500,- voordeel! Bel 0800 - 023 73 23 voor uw dichtst- bijzijnde Honda-dealer instapset, Type-R-grilIe, HONDA of ga naar www.honda.nl Wijzigingen voorbehouden. Zo lang de voorraad strekt. door Hans Geleijnse ROME - Ondanks hevige pro testen van luchtvaartmaat schappijen en dreigementen van de Europese Commissie heeft de Italiaanse regering gis terochtend de gedeeltelijke sluiting van het Milanese stads- vliegveld Linate doorgezet. De maatschappijen werden ge dwongen him vluchten te ver plaatsen naar het nieuwe vlieg veld Malpensa, ruim veertig kilometer buiten de stad. Woensdag dreigde Lufthansa, dat met British Airways het voortouw nam in de rebellie te gen Malpensa, nog het 'verhuis plan' van minister van Trans port Bersani te negeren. Maar gistermorgen zette de maat schappij bussen in om passa giers van Linate naar Malpensa te brengen. Om problemen te voorkomen werd gistermorgen extra politie op Linate ingezet. Volgens de luchthavenautoriteiten was er geen sprake van chaos. Bersani reageerde woensdag woedend op de woorden van Lufthansa. In een geharnaste verklaring dreigde hij weige raars met de rechter. De lucht verkeersleiding kreeg opdracht geen toestemming te verlenen voor verkeer op en van Linate. De Europese Commissie had eerder laten weten in principe geen bezwaar tegen de transfer van vluchten naar Malpensa te hebben. Daarbij werd wel aan getekend dat er 'serieuze twij fels' waren of de Italiaanse ver deling van vluchten in lijn was met concurrentieregels. Een ho ge ambtenaar van commissaris van Transport Loyola de Palaz zo kondigde woensdag aan dat de Commissie verplicht zou zijn een procedure tegen Italië aan te spannen als het land de verhui zing van Linate naar Malpensa ongewijzigd doorzette. GPD doorMaurits Sep MELISKERKE - Na een relatief mager jaar, voorziet ModuSpec in Meliskerke weer een forse groei in de offshore-industrie. Rond de vierhonderd techni sche inspecties van booreilan den verwacht het bedrijf dit jaar uit te voeren. Met dit marktaan deel van ongeveer 7 5 procent is ModuSpec veruit het grootste onafhankelijke bureau voor kwaliteitscontrole van boor- platforms ter wereld. Door de oliecrisis van anderhalf jaar geleden legden veel olie maatschappijen ten minste een deel van hun productie stil. Het zwarte goud leverde te weinig op. ModuSpec merkt direct als het slecht gaat in de offshore-in dustrie. Als er niet wordt geboord naar olie, hoeven boor- platforms immers ook niet geïn specteerd te worden. Wereldwijd verricht ModuSpec per jaar ruim driehonderd in specties van verplaatsbare plat forms die naar olie of gas boren. In 1998 waren het er 325, vorig jaar maar 250. „Het was inder daad een slecht jaar voor onze industrie", beaamt directeur Leo Nagtegaal. „Maar als het weer goed gaat, merken wij dat ook als eerste. En het gaat nu goed. Dit jaar komen we op vier honderd inspecties, schat ik." Nagtegaal verdeelt de offshore industrie voor het gemak even in twee grote spelers: aan de ene kant de oliemaatschappijen die naar olie en gas willen boren, aan de andere kant de boor- maatschappijen die boorplat- forms maken en verhuren aan de oliemaatschappijen. Modu Spec zit daar precies tussen. „Wij inspecteren booreilanden op hun staat van onderhoud. houdsprogramma's (kunnen die efficiënter, goedkoper?), inspec teert de veiligheidssystemen, certificeert boormaterieel en kwaliteitssystemen, vooral bij de bouw van nieuwe platforms. „Wij schrijven kwaliteitspro gramma's: wat moet hoe worden gecontroleerd, en voeren die controles vaak ook zelf uit. Een goede maatschappij ziet ons graag komen. Die kan met ons oordeel, dat door een ander, de oliemaatschappij, is betaald, reclame maken." Goed jaar Al deze extra activiteiten zorg den ervoor dat ModuSpec vorig jaar, ondanks de crisis in de off shore, toch een goed jaar draai de. De omzet steeg met twintig procent tot 26 miljoen gulden. „Nee hoor, dat is voor ons echt geen ongelooflijke groei", ont kent Nagtegaal. „We hebben de omzet sinds 1986 elke anderhalf jaar verdubbeld. Dus eigenlijk maakten we vorig jaar pas op de plaats." Nagtegaal zegt wel een rem op de groei te willen zetten. Gaat het te hard vooruit, dan komt de kwaliteit van het eigen werk in het geding. „Als je anderen ver telt hoe zij het moeten doen, moet je zorgen datje het in eigen huis ook goed voor elkaar hebt. Daarom hebben we ons laten certificeren door Lloyd's Regis ter. We beschikken over het kwaliteitscertificaat ISO 9002." Van de concurrentie heeft Mo duSpec weinig te duchten. Het bureau heeft over de tweehon derd klanten in de hele wereld en voert driekwart van alle in specties uit. Twee bureaus in Schotland en in de Verenigde Staten verdelen de rest, waarbij de Amerikanen iets meer doen, gokt Nagtegaal. „Bovendien (Advertentie) Vergelijk het maar met de alge mene periodieke keuring (APK) voor je auto. Onze inspecties tel len 4219 meetpunten. We kijken of de platforms voldoen aan de wettelijke eisen, of er veilig mee gewerkt kan worden en wat de technische capaciteiten zijn. Een booroperatie is gigantisch kostbaar, kost honderdduizend IMaam ModuSpec BV Plaats Meliskerke (vanaf medio mei Serooskerke) Opgericht 1986 Werknemers 90 Omzet 26.000.000 gulden Dochterbedrijf ModuSpec Engineering BV (vestigingen in Meliskerke, Aberdeen, Singapore enTexas) tot vijfhonderdduizend gulden per dag. Als het proces moet worden stilgelegd, kost dat dus enorm veel geld. Dat willen de oliemaatschappijen absoluut voorkomen." Inspecties Toen Nagtegaal in 1986 aan huis - destijds nog in Oostkapelle - zijn bedrijf begon, verrichtten oliemaatschappijen die inspec ties zelf. Langzamerhand heb- ModuSpec verzorgt de APK voor de offshore. foto ModuSpec ben zij dat werk overgedragen aan ModuSpec, omdat dat een onafhankelijke plaats inneemt tussen de verhuurder en de huurder van een platform. Bovendien beschikt het bedrijf over meer technische kennis van de verschillende soorten platforms, voegt Nagtegaal daaraan toe. „Wij zijn de tech neuten, kunnen in het hart kij ken en weten niet alleen wat er mis is, maar ook hoe dat verhol pen moet worden en wat de ge volgen kunnen zijn als dat niet gebeurt. Dat wordt ook alle maal in het technisch rapport aangegeven." ModuSpec adviseert niet alleen de oliemaatschappij, maar ook de boormaatschappij. Het be drijf controleert de onder-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7