Newconomy telt zegeningen
Succesvol ModuSpec overweegt rem op groei
Op de eerste rij van het Internet
Koekfabrikant Peijnenburg gaat op de ideële toer
Luchtvaart schikt zich
in transfer van Linate
financiën en economie
Aandeel De Hond boekt minimale winst
Voor nog snellere
besli ssers
het bedrijf
vrijdag 21 april 2000
Aanklacht tegen
World Online
is bijna rond
DEN HAAG - De Amsterdamse
advocaten Spong en Hammer-
stein verwachten begin mei het
dossier World Online rond te
hebben. Zij zullen dan een aan
klacht indienen. De advocaten
vertegenwoordigen naar eigen
zeggen circa tienduizend men
sen die geld hebben verloren bij
de mislukte beursgang van
World Online (WOL).
De advocaten houden niet al
leen de onderneming daarvoor
aansprakelijk, maar ook op
richter Nina Brink en de banken
die het bedrijf naar de beurs
hebben gebracht: ABN Amro en
Goldman Sachs.
Spong is bereid samen te wer
ken met de Vereniging van Ef
fectenbezitters (VEB), die ook
een juridische procedure is be
gonnen. „Daarover is vorige
week al kort contact geweest,
maar dat heeft helaas niets op
geleverd."
Uitzendkrachten
De VEB noemt een alliantie met
de twee advocaten voorbarig.
„Spong en Hammerstein willen
de emissie ongedaan maken. Wij
eisen een schadevergoeding.
Dat laat zich moeilijk vereni
gen", aldus een woordvoerder.
De vereniging zegt de laatste
dagen veel telefoontjes en
e-mails te krijgen van beleg
gers, die zich willen aansluiten
bij de claims tegen World Online
en de banken. „We hebben extra
uitzendkrachten moeten inhu
ren om alle vragen te beant
woorden."
World Online ging 17 maart
voor 43 euro naar de beurs.
Daarna daalde het aandeel ge
staag. GPD
door Alex Bogers
AMSTERDAM - Het aandeel
Newconomy is gisteren lauw
ontvangen op de Amsterdamse
effectenbeurs. In het eerste uren
van de handel op de Euro.NM,
de beurs voor jonge bedrijven,
daalde het aandeel wat en steeg
het wat om uiteindelijk tien eu
rocent hoger te sluiten op 10,60
Twee weken geleden stelde
Newconomy een beursgang nog
uit op advies van emissiebege
leider ABN Amro. De bank was
bang dat Newconomy dezelfde
weg zou gaan als World Online
tegen de achtergrond van de we
reldwijd dalende koersen van
internetbedrijven.
Telecombedrij f Datelnet, dat ei
genlijk woensdag naar de beurs
wilde, stelde daarom op het
laatste moment zijn beursgang
uit.
De beursgang van Newconomy
gisteren was behoedzaam geor
ganiseerd. In de afgelopen we
ken werd een groot deel van de
stukken ondergebracht bij twee
institutionele beleggers. Die
twee deden de belofte de aande
len niet te snel te verkopen.
Lager
De introductiekoers werd zui
nigjes vastgesteld op 10,50 euro,
onderaan de bandbreedte bij de
inschrijving van tien euro tot
11,50. In totaal haalde Newco
nomy zo'n 143 miljoen gulden
op met de beursgang. Dat is la
ger dan verwacht. Eerder hoop
te De Hond nog 165 tot 220 mil
joen gulden op te halen.
Al met al leek de beursgang be
ter georganiseerd dan die Nina
van Brinks World Online. Een
getergde Maurice de Hond liet
gisteren doorschemeren dat hij
hever niet met de opgestapte
topvrouw wordt vergeleken. „Ik
ben niet te vergelijken met Nina
Brink", verklaarde hij kort na
aanvang van de handel.
„Ik heb geen aandelen aangebo
den op de eerste dag van de ver
handeling. Bij Newconomy mo
gen we de eerste twaalf
maanden geen aandelen verko
pen." GPD
De beursgang van Newconomy had plaats onder grote belangstelling van de pers.
foto Cees Zorn/GPD
van onze redactie economie
AMSTERDAM - Maurice de Hond
heeft het idee dat hij met zijn bedrijf
Newconomy op de eerste rij zit bij een
ontwikkeling die zijn weerga niet
kent. „Internet is een revolutie die je
kunt vergelijken met de ontdekking
van elektriciteit. Het gaat me niet eens
zozeer om de mogelijkheden, maar
vooral om de gevolgen die dit zal heb
ben voor de samenleving en econo-
Hij was voetbalscheidsrechter, opi
nie-onderzoeker en profeet van de
nieuwe economie. Maar nu is hij on
dernemer. Om zijn bedrijf te verkopen
reist hij in amper een week naar New
York, Boston, Parijs, Londen en
Frankfurt. Tussendoor nog even Am
sterdam, Rotterdam en Hilversum.
Taxi in, vliegtuig uit, hotel in, studio
uit. „Ik sta altijd vroeg op, ik heb ge
noeg aan vijf uur slaap."
In het buitenland merkt De Hond dat
grote investeerders weten waarover
hij het heeft. „Ze zijn geïnteresseerd
in mijn ideeën en bedrijf. Dat is zeer
plezierig. In Nederland moet ik, zeker
tegenover het grote publiek, altijd
maar weer uitleggen waarom Internet
zo belangrijk is en wat het zal gaan be
tekenen. In Amerika hoeft dat echt
met meer. Maar ook in Engeland en
D uitsland zijn ze j aren verder dan wij
Ik heb premier Wim Kok vij f jaar gele
den mijn boek over Internet en de
nieuwe economie gegeven, maar ik
geloof dat hij het nu pas heeft gele
zen."
Hij haalde honderden miljoenen bin
nen met de beursgang van Newcono
my, maar zegt dat het hem niet louter
om het geld gaat. Belangrijk zijn ple
zier en het gevoel van geluk dat hem
overspoelt als hij ziet wat je in zo korte
tijd allemaal voor elkaar kan krijgen.
Maar ook hij realiseert zich dat sinds
de strapatsen van Nina Brink geen in
ternetbedrijf in Nederland meer on
gestraft naar de beurs kan.
Trappen
Vertrekt hij meteen als directeur zo
dra hij de miljoenen op de beurs heeft
opgehaald? „Als iemand vraagt of ik
denk het eeuwige leven te hebben en
ik zeg nee, dan is de conclusie dat ik
wel snel zal aftreden."
Op de grote dag van Newconomy
loopt De Hond de trappen naar de
beurs omhoog. Tien trappen, om pre
cies te zijn. Bovenaan keert hij zich
naar zijn licht hijgende mede-be
stuursleden. „Nou zie je hoe zwaar
een beursgang is."
Hij heeft geoefend. „Om mijn duimen
in de zak te houden." Hij wil niet de
zelfde fout maken als Nina Brink, die
bij haar beursgang twee duimen om
hoog stak. „Ik verbaas me wel dat ze
dat nog kon, want nu weet ik hoe slo
pend zo'n week is die er aan vooraf
gaat." GPD
Nieuw bod Renault op Samsung
PARIJS - Renault heeft een definitief bod van 540 miljoen
dollar uitgebracht op de noodlijdende Koreaanse autofa-
briek Samsung Motors. Dit heeft Korea Exchange Bank, één
van de schuldeisers van de Zuid-Koreaanse autofabrikant,
gisteren bekendgemaakt.
Het vorige Franse bod had een waarde van 450 miljoen dollar.
De schuldeisers houden vol dat de autodivisie van het concern
900 miljoen dollar waard is, maar hervatten desalniettemin
de gesprekken met Renault. Vandaag is de deadline voor de
exclusieve onderhandelingen van het Franse autobedrij f over
de koop van Samsung. Bridge
Verlies Baan loopt fors op
BARNEVELD - Het nettoverlies van softwarebedrijf Baan is
in het eerste kwartaal van dit jaar met 36,8 procent opgelopen
tot 60,6 miljoen. In dezelfde periode van 1999 maakte de on
derneming nog een verlies van 44,3 miljoen. Het resultaat is
flink geflatteerd door de opbrengst van de verkoop van acti
viteiten. Het nettoverlies is fors hoger uitgevallen dan analis
ten hadden verwacht.
Baan heeft aangekondigd alle bedrijfsonderdelen die zich be
zighouden met internettoepassingen, samen te voegen en die
wellicht later af te stoten. ANP
Efteling maakt flinke winstsprong
KAATSHEUVEL - Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel
heeft vorig j aar een record winst behaald van 10,3 milj oen gul
den. Directeur R. van der Zijl maakte dat gisteren bekend bij
de opening van het nieuwe seizoen.
Het aantal bezoekers kwam, mede dankzij de openstelling in
de winter, uit op ruim drie miljoen. Het park behaalde daar
mee een omzet van 152,5 miljoen gulden, een stijging van
twintig miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat was
met 2,7 miljoen bezoekers maar matig, aldus Van der Zijl.
Hij verwacht dit jaar concurrentie van grote evenementen als
het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spe
len. Bovendien openen in Nederland en België enkele nieuwe
of vernieuwde parken hun poorten. ANP
Groei economie 3,6 procent
VOORBURG - De Nederlandse economie heeft in 1999 op
nieuw een goed jaar doorgemaakt. De economische groei
kwam uit op 3,6 procent. Het is het vierde jaar op rij dat de
groei boven drie procent uitkomt.
Bedrijven en overheid hebben in 1999 opnieuw meer geïnves
teerd dan het jaar daarvoor, zo blijkt uit cijfers van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het investeringsvolu
me is 5,7 procent groter dan in 1998. Daarmee ligt deze peiler
van de Nederlandse economie ook voor het vierde achtereen
volgende jaar boven een ijkpunt: vijf procent.
De gezinsconsumptie bleek in 1999 opnieuw een belangrijke
factor voor de economische groeivooral in de eerste helft van
het jaar. De huishoudens consumeerden over het hele jaar 3,9
procent meer dan in 1998. ANP
Winst valt PCM vies tegen
AMSTERDAM - De nettowinst van uitgever PCM is vorig
jaar met slechts vier procent gestegen tot 75 miljoen. De uit
gever van onder meer de Volkskrant. ADTrouw en NRC Han
delsblad had een groei van tien procent verwacht. De omzet
over 1999 steeg met 7,9 procent tot ruim anderhalf miljard.
Het eerste halfjaar steeg de nettowinst nog met 34 procent,
maar daarna zakte het resultaat in. De lancering van twee du
re kleurenmagazines bij de landelijke paradepaardjes Alge
meen Dagblad en de Volkskrant vormden een flinke kosten
post. De bedrijfslasten namen in totaal toe met negen procent
tot ruim 1,3 miljard. ANP
door Paul de Tombe
UTRECHT - Stephan Peijnen
burg is sinds maandag directeur
af van de gelijknamige ontbijt-
koekfabriek in Geldrop. Hij is
overgestapt naar Max Havelaar,
de stichting die wil bijdragen
aan een duurzame wijze van in
ternationale handel met de Der
de Wereld. De conclusie dat hij
het licht heeft gezien, vindt hij
wat kort door de bocht. „Maar
er zit een kern van waarheid in.
Tijdens een sabbatsverlof ben ik
tot de conclusie gekomen dat er
meer is in het leven dan het lei
den van een onderneming inet
I een prachtig marktaandeel."
Met Stephan Peijnenburg ver
dwijnt de laatste telg van de
familie uit het 117 j aar oude 'ko
ninklijke' bedrijf met 220 per
soneelsleden. Dat maakt zijn
overstap nog wat pikanter. Me
dewerkers en familieleden be
grepen hem wel nadat hij zijn
motieven had uitgelegd, maar
reageerden eerst geschokt.
Peijnenburg kwam tot zijn be
slissing tijdens een verlof van
zes maanden, middenin een pe
riode dat hij bezig was met 'hele
spannende plannen' voor de on
derneming. „Als ik die had wil
len uitvoeren, had ik weer voor
jaren moeten blijven. En ik
schrok van het idee dat ik dat
werk tot mijn zestigste zou moe
ten blijven doen. Ik vroeg me af
of er niet méér was."
Mooi avontuur
Mede dankzij de intensieve om
gang met zijn vier jonge kinde
ren kwam hij tijdens zijn verlof
al snel tot het besluit dat hij wil
de gaan bijdragen aan een bre
der maatschappelijk doel. Dat
doet hij nu bij Max Havelaar,
waar hij directeur marketing en
communicatie is. Een baan die
'een mooi nieuw avontuur' is
waarmee Peijnenburg 'meer
kan bereiken dan alleen een
goed salaris'. „Meestreven naar
een eerlijke deal voor boeren in
Zuid-Amerika en Afrika, die
onder belabberde omstandig
heden moeten werken." Peij
nenburg beaamt dat er 'natuur
lijk idealisme' bij zit. Maar op de
vraag of dat niet symptomen
vertoont van een midlifecrisis,
schudt hij het hoofd. „Ik heb al
leen de balans opgemaakt; de
vraag beantwoord hoe ik het
tweede deel van mijn werkzame
levenzou willen invullen. Ik ben
mijn hele leven met koek bezig
geweest. Thuis zijn we opge
groeid met de fabriek. In mijn
schooltijd heb ik er vakantie
werk gedaan en ik ben er twaalf
jaar directeur geweest."
„We hebben mooie dingen be
reikt. Twee concurrenten over
genomen (Klinkhamer in Gro
ningen en Wieger Ketellapper in
Friesland), succesvolle tussen
doorreepjes als Kapitein Koek
en Right geïntroduceerd. Het
marktaandeel van dertig naar
zestig procent gebracht en de
omzet opgeschroefd van dertig
naar 85 miljoen gulden."
„De beslissing om weg te gaan,
neem je niet zomaar. Maar ik
ben met een gerust gevoel ver
trokken. De zaak blijft eigen
dom van de familie en er zit een
goed opgeleide, jonge beman
ning, die een heldere strategie
heeft en die de nieuwe plannen
goed kan uitvoeren." GPD
staan wij toch bekend als dé
specialist, omdat we dit werk
het langst doen en daardoor bij
alle bedrijven in de keuken heb
ben kunnen kijken. Daar heb
ben we heel veel van geleerd."
Meliskerke lijkt niet de meest
voor de hand liggende vesti
gingsplaats voor een wereld
wijd opererend kwaliteitsbu
reau voor de offshore-industrie.
De aanstaande verhuizing naar
Serooskerke, waar het voorma
lige gebouw van de Centrale
Dienst Gemeentewerken wordt
betrokken, is in dat opzicht ook
niet echt een vooruitgang.
„Maakt niks uit", reageert Nag
tegaal. „Het doet ervoor ons
niet toe waar wij zitten. De
klanten komen niet naar ons,
wij gaan naar de klanten. Naast
onze afdeling engineering en
ontwikkeling hebben we de in
specteurs die voortdurend op
pad zijn. Hun koffer staat altijd
gepakt. De ene week zitten ze in
Brazilië, de volgende in Austra
lië."
De Honda Accord is een van de
veiligste in z'n klasse (4 ster
ren Euro NCAP) en ook nog eens de
meest sportieve! Tenminste, als u
nu bij aanschaf van uw nieuwe
Accord deze door uw Honda-
dealer laat voorzien van de
extra mistlampen, chromen
speciale lichtmetalen velgen, en
(voor nog meer comfort) de luxe
extra armsteun. U moet wel snel
zijn, want Honda geeft u nu op
dit hele pakket maar liefst
2500,- voordeel! Bel 0800 -
023 73 23 voor uw dichtst-
bijzijnde Honda-dealer
instapset, Type-R-grilIe, HONDA of ga naar www.honda.nl
Wijzigingen voorbehouden. Zo lang de voorraad strekt.
door Hans Geleijnse
ROME - Ondanks hevige pro
testen van luchtvaartmaat
schappijen en dreigementen
van de Europese Commissie
heeft de Italiaanse regering gis
terochtend de gedeeltelijke
sluiting van het Milanese stads-
vliegveld Linate doorgezet. De
maatschappijen werden ge
dwongen him vluchten te ver
plaatsen naar het nieuwe vlieg
veld Malpensa, ruim veertig
kilometer buiten de stad.
Woensdag dreigde Lufthansa,
dat met British Airways het
voortouw nam in de rebellie te
gen Malpensa, nog het 'verhuis
plan' van minister van Trans
port Bersani te negeren. Maar
gistermorgen zette de maat
schappij bussen in om passa
giers van Linate naar Malpensa
te brengen.
Om problemen te voorkomen
werd gistermorgen extra politie
op Linate ingezet. Volgens de
luchthavenautoriteiten was er
geen sprake van chaos.
Bersani reageerde woensdag
woedend op de woorden van
Lufthansa. In een geharnaste
verklaring dreigde hij weige
raars met de rechter. De lucht
verkeersleiding kreeg opdracht
geen toestemming te verlenen
voor verkeer op en van Linate.
De Europese Commissie had
eerder laten weten in principe
geen bezwaar tegen de transfer
van vluchten naar Malpensa te
hebben. Daarbij werd wel aan
getekend dat er 'serieuze twij
fels' waren of de Italiaanse ver
deling van vluchten in lijn was
met concurrentieregels. Een ho
ge ambtenaar van commissaris
van Transport Loyola de Palaz
zo kondigde woensdag aan dat
de Commissie verplicht zou zijn
een procedure tegen Italië aan te
spannen als het land de verhui
zing van Linate naar Malpensa
ongewijzigd doorzette. GPD
doorMaurits Sep
MELISKERKE - Na een relatief
mager jaar, voorziet ModuSpec
in Meliskerke weer een forse
groei in de offshore-industrie.
Rond de vierhonderd techni
sche inspecties van booreilan
den verwacht het bedrijf dit jaar
uit te voeren. Met dit marktaan
deel van ongeveer 7 5 procent is
ModuSpec veruit het grootste
onafhankelijke bureau voor
kwaliteitscontrole van boor-
platforms ter wereld.
Door de oliecrisis van anderhalf
jaar geleden legden veel olie
maatschappijen ten minste een
deel van hun productie stil. Het
zwarte goud leverde te weinig
op. ModuSpec merkt direct als
het slecht gaat in de offshore-in
dustrie. Als er niet wordt
geboord naar olie, hoeven boor-
platforms immers ook niet geïn
specteerd te worden.
Wereldwijd verricht ModuSpec
per jaar ruim driehonderd in
specties van verplaatsbare plat
forms die naar olie of gas boren.
In 1998 waren het er 325, vorig
jaar maar 250. „Het was inder
daad een slecht jaar voor onze
industrie", beaamt directeur
Leo Nagtegaal. „Maar als het
weer goed gaat, merken wij dat
ook als eerste. En het gaat nu
goed. Dit jaar komen we op vier
honderd inspecties, schat ik."
Nagtegaal verdeelt de offshore
industrie voor het gemak even
in twee grote spelers: aan de ene
kant de oliemaatschappijen die
naar olie en gas willen boren,
aan de andere kant de boor-
maatschappijen die boorplat-
forms maken en verhuren aan
de oliemaatschappijen. Modu
Spec zit daar precies tussen.
„Wij inspecteren booreilanden
op hun staat van onderhoud.
houdsprogramma's (kunnen die
efficiënter, goedkoper?), inspec
teert de veiligheidssystemen,
certificeert boormaterieel en
kwaliteitssystemen, vooral bij
de bouw van nieuwe platforms.
„Wij schrijven kwaliteitspro
gramma's: wat moet hoe worden
gecontroleerd, en voeren die
controles vaak ook zelf uit. Een
goede maatschappij ziet ons
graag komen. Die kan met ons
oordeel, dat door een ander, de
oliemaatschappij, is betaald,
reclame maken."
Goed jaar
Al deze extra activiteiten zorg
den ervoor dat ModuSpec vorig
jaar, ondanks de crisis in de off
shore, toch een goed jaar draai
de. De omzet steeg met twintig
procent tot 26 miljoen gulden.
„Nee hoor, dat is voor ons echt
geen ongelooflijke groei", ont
kent Nagtegaal. „We hebben de
omzet sinds 1986 elke anderhalf
jaar verdubbeld. Dus eigenlijk
maakten we vorig jaar pas op de
plaats."
Nagtegaal zegt wel een rem op
de groei te willen zetten. Gaat
het te hard vooruit, dan komt de
kwaliteit van het eigen werk in
het geding. „Als je anderen ver
telt hoe zij het moeten doen,
moet je zorgen datje het in eigen
huis ook goed voor elkaar hebt.
Daarom hebben we ons laten
certificeren door Lloyd's Regis
ter. We beschikken over het
kwaliteitscertificaat ISO 9002."
Van de concurrentie heeft Mo
duSpec weinig te duchten. Het
bureau heeft over de tweehon
derd klanten in de hele wereld
en voert driekwart van alle in
specties uit. Twee bureaus in
Schotland en in de Verenigde
Staten verdelen de rest, waarbij
de Amerikanen iets meer doen,
gokt Nagtegaal. „Bovendien
(Advertentie)
Vergelijk het maar met de alge
mene periodieke keuring (APK)
voor je auto. Onze inspecties tel
len 4219 meetpunten. We kijken
of de platforms voldoen aan de
wettelijke eisen, of er veilig mee
gewerkt kan worden en wat de
technische capaciteiten zijn.
Een booroperatie is gigantisch
kostbaar, kost honderdduizend
IMaam
ModuSpec BV
Plaats
Meliskerke
(vanaf medio mei Serooskerke)
Opgericht
1986
Werknemers
90
Omzet
26.000.000 gulden
Dochterbedrijf
ModuSpec Engineering BV
(vestigingen in Meliskerke,
Aberdeen, Singapore
enTexas)
tot vijfhonderdduizend gulden
per dag. Als het proces moet
worden stilgelegd, kost dat dus
enorm veel geld. Dat willen de
oliemaatschappijen absoluut
voorkomen."
Inspecties
Toen Nagtegaal in 1986 aan huis
- destijds nog in Oostkapelle -
zijn bedrijf begon, verrichtten
oliemaatschappijen die inspec
ties zelf. Langzamerhand heb-
ModuSpec verzorgt de APK voor de offshore. foto ModuSpec
ben zij dat werk overgedragen
aan ModuSpec, omdat dat een
onafhankelijke plaats inneemt
tussen de verhuurder en de
huurder van een platform.
Bovendien beschikt het bedrijf
over meer technische kennis
van de verschillende soorten
platforms, voegt Nagtegaal
daaraan toe. „Wij zijn de tech
neuten, kunnen in het hart kij
ken en weten niet alleen wat er
mis is, maar ook hoe dat verhol
pen moet worden en wat de ge
volgen kunnen zijn als dat niet
gebeurt. Dat wordt ook alle
maal in het technisch rapport
aangegeven."
ModuSpec adviseert niet alleen
de oliemaatschappij, maar ook
de boormaatschappij. Het be
drijf controleert de onder-