Griezelen is toch niet verboden? tradities Ode aan De Füke is Fries filmpje met een boodschap Wes Craven sluit Scream-trilogie af TVTp kunst rijKe cultuur Zhang Yang 16 Wes Craven: „Ik moet zeggen dat ikde Scream-films nooit als een parodie heb gemaakt." foto Rob de Kam RegisseurZhang Yang U lijkt de vooruitgang in Chin te zien als een vernietiging vq\ het verleden... „Ik woon zelf in Peking, en zj. dat de stad een grote ontwikke I ling doormaakt. Peking is eei stad met een rijke geschieden! en met veel historische gebou. wen. Dat moet nu allemaal wi]. ken voor moderne architectuui waardoor we ons verleden aai j het uitwissen zijn. Want ik hel het niet even over wat slopen, maar echt over alles volledij platwalsen. Dat is heel erg jam- mer, en dat heb ik in Shotuer wil. g len laten zien. Maar het lever Vi tegelijkertijd een gevoel van te- genstrijdigheid op. Want na- a, tuurlijk is het onvermijdelijk dat oude, aftandse gebouwei y moeten wijken voor niéuwe ei K functionelere. Maar de goeds 01 dingen uit het verleden zoude Vl wel behouden moeten blijven j Zoals de cultuur- en traditie 0 rond het badhuis." Wat is de functie van een bad huis in China „Tot een jaar of tien geledei y hadden de meeste Chinezen noi n geen sanitaire voorzieningen ii hun woning. Om zich toch dage £l lijks te wassen ging men naai een badhuis. Het was voor di hygiëne noodzakelijk om daai 0 bijeen te komen, maar het is uit v eindelijk verworden tot een so- g ciale ontmoetingsplaats. Tegen- n woordigligt de levensstandaard in China hoger en hebben d( v meeste mensen wel een badka- g mer thuis. Daardoor zijn de tra- j, ditionele badhuizen overbodig g geworden. De laatste jaren ko- men er wel weer moderne bad-1( huizen op die vooral comfort ei v luxe bieden. Daar kun je wor z den gemasseerd, film kijken tl muziek luisteren of schakens U kiest er voor om uw film v lichtvoetig te houden. „Je kan filmen op een koude harde manier om het publiek t( doordringen van de sociale pro v blemen die er zijn in China. Die v serieuze afstandelijkheid zie ji g bijvoorbeeld bij Zhang Yimou Ik ben het eens met de constate ring dat mijn films veel lichtei van toon zijn. Ik wil er veel meei mijn hoop mee uitdrukken c Want het leven zit vol vrolijk heid, en dat wil ik graag in mijt werk laten zien.r n de Verenigde Staten is Wes Craven een begrip. Aanbeden door filmfans om zijn I vakkundige horrorwerk, gehaat door de moraalridders om zijn vermeende adoratie voor geweld. De maker van films als 'Nightmare On Elmstreet' en de Scream-trilogie mocht zelfs het Amerikaanse Congres als voorbeeld dienen van de onverantwoordelijkheid van Hollywood. Maar Craven zegt zelf: „Ik zie geen verschil tussen mijn werk en dat van Kafka." De blonde deerne (Drew Barrymore) is alleen thuis in het donkere landhuis als een onbekende man haar belt. 'Wat is je naam', vraagt de dwingende stem. 'Waarom wil je dat weten?', reageert het meisje. 'Ik wil weten naar wie ik kijk.' Verschrikt kijkt de blondine door de ramen naar buiten, en ziet slechts donkere, mistige tuinen. 'Wat wil je van me?', roept ze in paniek. Het antwoord: 'Ik wil weten hoe je ingewanden eruit zien! Enkele minuten later heeft de beller het woord bij de daad gevoegd en niet alleen een mes in de keel van het meisje gejast maar ook haar vriendje met flink wat steken aan de tuinbank genageld. Deze openingsscène van de horrorfilm Scream (1996) is smullen geblazen voor de liefhebber en stond aan het begin van de revival van het genre in de bioscoop. Het is ook de scène die werd vertoond in het Amerikaanse Congres, als voorbeeld van de onverantwoordelijkheid van Hollywood ten opzichte van de Amerikaanse jeugd. Scream is van de hand van Wes Craven, een van de godfathers van de Amerikaanse horrorfilm. Al dertig jaar maakt deze voormalige universitair docent filosofie en humanisme naam in het genre met titels als 'Swamp Thing', 'Deadly Friend', 'People Under The Stairs' en natuurlijk 'Nightmare On Elmstreet'. En al die tijd is hij de boksbal van conservatief Amerika die in hem een grote inspirator ziet van het kwaad. Geen schietpartij op een highschool of de vingers wijzen naar Wes Craven, geen nieuwe film van zijn hand of een lange strijd met de filmkeuring ligt in het verschiet. Craven is een intelligente man, die zijn oprechte woede hierover met humor ventileert, vaak evengoed binnen als buiten zijn films. Zo laat hij in het vervolg Scream 2 iemand filosoferen over het plegen van een moord om daarna simpelweg te gaan roepen dat hij ertoe werd gedreven door een horrorfilm: 'Neem ik toch gewoon Johnny Cochran om me te verdedigen, zet ik Bob Dole in het getuigenbankje en laat ik de christelijke coalitie mijn verdediging betalen.' Het staat voor de stelling van Craven, zelf opgegroeid in een christelijk-fundamentalistisch milieu: 'iedereen kan roepen wat hij wil, maar een gek heeft mijn films niet nodig om een moord te plegen'. En de kritiek op zijn werk vind hij stukken gevaarlijker dan de inhoud ervan. „Je labelt iets als kwaadaardig", licht de grootmeester toe. „Het is vergelijkbaar met het McCarthyisme uit de jaren '50. Het is niet volgens de Amerikaanse waarden en normen, dus kunnen we boven elke wet gaan staan, films verbieden en carrières vernietigen. Mijn Scream- cyclus heeft in zekere zin het weerwoord van het genre in zich. De trilogie is een voorvechter van het recht om te griezelen." De vijand waar Craven (60) het meest mee te maken heeft is de MPAA, de Motion Picture Association of America. Die deelt de hlmratings uit en kan mede daardoor een film maken of breken. Want een label van 16 of 18 jaar en ouder sluit een groot deel van de doelgroep uit en daarmee een groot deel van de inkomsten. Bovendien is het voor een filmmaatschappij heel kostbaar om films in verschillende versies uit te brengen in landen met een verschillend keuringsbeleid. Craven zag zich verplicht om delen te verwijderen uit Scream omdat de MPAA de film als 'te intens' bestempelde. Een compliment aan het adres van de regisseur zou je zeggen, maar die zat ondertussen wel met het merkwaardige verzoek om zijn film in overtuigingskracht af te zwakken. „Want ze zeiden: breng de intensiteit naar beneden, het maakt ons niet uit hoe", verklaart Craven. „Je mag er shots uithalen, het beeld Neve Campbell en David Arquette in Scream 3. lichter, het geluid zachter, zie maar. Zoiets maakt je als filmmaker toch gek?" Uiteindelijk werd de keuringscommissie tevreden gesteld met de verwijdering van enkele beeldseconden van verschrikte gezichten. Een verminking die Craven in zijn tweede en derde deel van de Scream-trilogie graag wilde voorkomen. Hij werd daarbij geholpen door zijn vaste vermenging van horror en humor, die de mogelijkheid openlaat om de Scream-films te interpreteren als een parodie op het genre. De drie Screams gaan namelijk over een moordenaar die is getooid met een door De Schreeuw van Edvard Munch geïnspireerd masker. De moordenaar heeft het gemunt op de tiener Sidney Prescott (Neve Campbell) en iedereen uit haar directe omgeving. In die omgeving zitten ook enkele Beavis en Butthead-achtige types die niks liever doen dan horrorfilms kijken en zodoende uitstekend op de hoogte zijn van de conventies van het genre. Zo komen ze als potentiële slachtoffers op de vraag waar ze nou heen moeten vluchten. Niet naar de kelder, want dat doen ze dus altijd in horrorfilms. Maar de moordenaar blijkt zijn horrorklassiekers evengoed te kennen, waardoor de vraag rijst of ze niet juist naar de kelder moeten omdat de moordenaar dat een veel te clichématige sehuilplek vindt om te gaan 1 zoeken. „Ik moet zeggen dat ik de Scream-films nooit als een parodie heb gemaakt", reageert Wes Craven. „Maar wat heel interessant is, is dat die kwalificatie het tweede en derde deel heeft bevrijd van de censoren. Want die achtten het een spoof, een vet aangezette parodie op het genre. Zelfs de studio heeft die term gebruikt om de druk van de ketel te halen. Maar het is echt geen spoof, het gaat om serieus werk. Ik heb het altijd gevoeld als een hele handige misvatting. Want mensen die kritisch staan ten opzichte van horrorfilms zijn een stuk minder kritisch wanneer ze denken dat het als parodie is bedoeld. Jeugdtrauma's Freddy Krueger is de bekendste creatie die is ontsproten aan het brein van Craven. Hij stelde het monster uit 'Nightmare On Elmstreet' samen uit de trauma's van zijn jeugd. De naam komt van Fred, zijn plaaggeest, zijn bully, op de lagere school, het uiterlijk van een onbekende man die hem als kleine jongen eens vreselijk aan het schrikken maakte. De straat Elm Street koos Craven uit Potsdam, de stad waar hij studeerde, met de gedachte dat het zo ongeveer in Amerika is wat de Kerkstraat is in Nederland: ieder dorpje heeft er wel een. En Craven zou Craven niet zijn als er geen bizarre kant aan zat: Elm Street is ook de straat in Dallas waar president Kennedy het leven liet.,D us het had de ironie in zich van de overbekende straat die een hele zwarte bijsmaak heeft." Marc Floor Scream 3 draait in Cine City Vlissin- gen, De Koning in Hulst en Cinem- actueél in Bergen op Zoom Nee, hij is geen familie van Yuan of Yimou. Want in China wordt de familienaam het eerst genoemd en hij is al de zoveelste Zhang die naam maakt in de Chinese cinema. Zhang Yang is 32 jaar, maker van videoclips en winnaar van de publieksprijs op de afgelo pen editie van het International Filmfestival Rotterdam met zij n tweede speelfilm Xizhao (Sho wer). Geen flitsende Chinese versie van 'Trainspotting', maar een teder eerbetoon aan de tra ditie. „Ik ben inderdaad jong en heb met videoclips moderne dingen gedaan"stelt schrijver en regis seur Zhang Yang van Shower. „Maar we maken in ons land te genwoordig zulke snelle veran deringen door dat we niet in de gaten hebben dat oude dingen verdwijnen. Zo kun je als natie je identiteit verliezen zonder je daar bewust van te zijn." Shower brengt het verleden liefdevol in beeld. Een oude baas runt al sinds jaar en dag een badhuis in Peking, samen met zijn achterlijke zoon. De waterleidingen zijn roestig en de tegeltjes vallen van de muur, maar de klandizie heeft er zo ongeveer een tweede thuis ge vonden. Het badhuis mag zijn ingehaald door de moderniteit, de sociale functie en de persoon lijke behandeling compenseren de gebreken ruimschoots. Maar de vooruitgang is niet te stoppen en het badhuis komt op de slooplijst te staan om plaats te maken voor een modern win kelcentrum. De tweede zoon van de badhuiseigenaar, die zijn geluk elders heeft beproefd, keert terug in de veronderstel ling dat zijn vader is overleden. Hij treft zijn vader nog in leven de lijve aan en maakt zo de laat ste dagen van het badhuis mee. Evenals de filmkijker komt de moderne zoon erachter dat het badhuis een waardevol reliek is, dat achteloos wordt geofferd In het blauwig licht van het mortuarium liggen op tafels lijken uitgestrekt, bedekt door lakens. Bij een ervan staan een Duitse soldaat, een inspecteur en een schamele vis serman met bretels. Een laken wordt terug geslagen. Roerloos ligt daar Steven de Jong, acteur en regisseur van De Füke (de fuik). „Ik kon mijn adem net lang genoeg inhou den", fluistert De Jong als hij de scène te rugziet; „Ik wist dat het shot dertig secon den zou duren." Gisteren, donderdag, is De Füke gaan draaien in een reeks Friese steden, maar ook in Groningen en Amsterdam. Heel anders dus dan het geval was bij 'De Gouden Swi pede vorige film van De Jong. Die film was een regionaal succes, omdat hij in sportza len en dorpshuizen in Friesland vertoond werd en zo een publiek bereikte dat zelden of nooit in de bioscoop komt. Volgens De Jong kwamen er 40.000 bezoekers op af. De 37-jarige cineast zit in het productie kantoor van de televisieserie 'Westenwind', waar hij ook bij betrokken is. Tegen de wand staat de ingelijste poster van De Füke, een barnsteenldeurige foto van Jelle Hun (Ren- se Westra) en Germ (Steven de Jong), die een net uitwerpen. „Zie je het hakenkruis", vraagt De Jong. Ik tuur, maar zie het niet. „We wilden het niet te vet doen, maar mis schien had het toch iets vetter gemoeten. Aan de andere kant, als je het een keer hebt gezien, dan zie je het steeds weer. Dan kun je niet meer anders." Hij wijst waar het staat: in het water onder de boot. Het hakenkruis is van belang, want De Füke, gebaseerd op de roman van Rink van der Velde, speelt zich tijdens de Tweede Wereldoorlog af. „Dat schrale boekje", noemt Van der Velde het bescheiden in zijn bijdrage aan 'Film Füke', een vorige week uitgekomen boek over het maken van de film. De Füke gaat over Jelle Iiün, een visser die zijns ondanks een verzetsdaad pleegt: hij weigert de namen van onderduikers te ver raden. De Jong laat een paar fragmenten zien. Het zijn gelikte opnamen, gemaakt door Anton Stoelwinder uit Gorredijk. Er is een nachte lijke wapendropping die misloopt. Daar is De Jong zelf in te zien, als Germ, de zoon van Jelle Hün, die om het leven komt. Op de vlucht neergeschoten, aldus de officiële le zing. De al genoemde scène in het lijken huis, met Peter Tuinman als barse inspec teur. Een gevangeniscel waarin een deerlijk toegetakelde Jelle zijn executie afwacht. In een flashback zien we hem als jongere man, met zijn zoontje (gespeeld door Leo de Jong, de vierjarige zoon van de filmmaker). En de slotscène. „The end", zegt De Jong, wanneer 'Wa't ik bin' van De Kast klinkt en de aftiteling be gint. „Het laatste stuk raakt me wel, het is heel emotioneel geworden. Ik had zelf ge dacht, toen we het scenario schreven, dat de emotie meer bij de scène zou liggen in het mortuarium, als Jelle Hün ervoor kiest om niks te zeggen. Maar ik heb nu het idee dat de emotie aan het eind zit. Nou ja, er komt nog een titelsong van vijf minuten, dus als het je te machtig wordt, heb je nog even tijd om het te verwerken." De Jong houdt niet van pretenties, en aan 'kunst'heeft hij helemaal een broertje dood („Dat is een beladen woord, met veel status - film is voor mij een ambacht") maar De Fü ke heeft toch een boodschap.,Het gaat over de grote dingen van het leven en de dood. Over die momenten die iedereen heeft, dat je je afvraagt: Wat heb ik met mijn leven ge daan? Wat is er van mijn idealen geworden?" Hij schrikt er zelf van. „Het klinkt wel zwaar, hè?Terwijl ik helemaal niet zwaar op de hand ben." En even later relativeert hij: „Het is gewoon een Fries filmpje. Morgen is er weer iets anders." Na het draaien had hij een kater. Want de opnamen die waren gemaakt, leken in zijn ogen niet op de prachtige film die hij in zijn hoofd had bij het schrijven van het scena rio. „Ik was er chagrijnig van. Je gooit er je hele hebben en houden in en uiteindelijk denk je: Wéér niet gelukt! Filmen is com promissen sluiten, water bij de wijn doen. Je werkt samen met andere mensen en in dit geval ook nog een hond. Daar heb ik last van, daar word ik onredelijk van." Het katterige gevoel ging over toen de film in de montagekamer van Anton Stoelwin der zijn vorm kreeg. „Dan zie je dat het werkt, dat de essentie van het verhaal toch behouden is. Uiteindelijk vind ik het draai en het leukst, al komt de bevrediging pas la ter. Wat dat betreft heb ik het leukste werk van de hele wereld. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Dus eigenlijk werk ik niet." Asing Walthaus RegisseurSteven de Jong m« ig opschijfvoorzijnfilm De Füke. foto Jan de Vries vrijdag 21 april 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16