Door het oog van Brasaï Goya en Picasso spelen met Rembrandt Expositie in Centre Pompidou Monument voor levende mensen )<7p kunst £t\é cultuur Tvi f Eli Content 15 Bconciërge, 1946 ij schreef, beeldhouwde, schilderdeen lmde. Maar Brasaï ging ooral de geschiedenis in als en begenadigd fotograaf. In et Centre Pompidou in 'arijs is voor het eerst een root deel van zijn oeuvre oor een expositie bijeen ebracht. )icasso begreep niets van Brasaï. „Je hebt de eschikking over een goudmijn, laar je bent bezig een zoutmijn exploiteren", zei de schilder ii 1940 tegen hem. De goudmijn 'aar Picasso op doelde, was de childerkunst. Vanaf de dag raarop Brasaï zijn atelier innenliep, wist Picasso dat leze Franse Hongaar een legenadigd schilder kon rorden. Maar in plaats van oud koos Brasaï zout: de otografie. iet zou lang duren voordat Irasaï van zijn werk kon leven, laar bij zijn dood was hij een legrip geworden. Hij had de leelden gefotografeerd die ïcasso in zijn Parijse periode lad gemaakt. Hij had tal van otoboeken gepubliceerd. Hij lad voor het befaamde ijdschrift 'Harper's Bazaar' de lalve wereld afgebeuld. En hij ras onderscheiden met de erste Grand Prix voor de otografie. ioewel het Museum of Modem irt in New York hem reeds in met een bescheiden xpositie bewierookte, zou irasaï pas postuum recht vorden gedaan. Op de zesde 'erdieping van het pas [erestaureerde Centre 'ompidou in Parijs zijn sinds leze week 530 werken bijeen 'ebracht, die een volledig beeld (even van de kunstenaar. Iet grootste deel van de xpositie bestaat uit foto's, naar Brasaï was meer dan een otograaf. Hij tekende, leeldhouwde, schreef, filmde. Pot de geëxposeerde werken Brasaï, zelfportret. 1932 behoort ook de film waarmee Brasaï in 1956 een gouden palm oogstte op het festival van Cannes Tant qu'il y aura des bêtes). Brasaï werd in 1899 als Gyula Halasz geboren in Brasso, een plaatsje in Transylvanië, dat nu tot Roemenië behoort maar toen Hongaars was. Als 5-jarig jongetje zette hij voor het eerst voet in Parijs, in het kielzog van zijn vader, een leraar Frans. Na de Eerste Wereldoorlog wilde hij terug naar Parijsmaar als onderdaan van een vijandelijke natie werd hem een visum geweigerd. Hij ging kunst studeren in Berlijn, maar de School voor Decoratieve Kunst in die stad vond hem te begiftigd. Brasaï werd doorgestuurd naar de Academie voor Schone Kunsten in Boedapest, waar hij echter na drie dagen ook al weer op de stoep stond. Zijn leraar wilde dat hij gezichten tekende door enkele aanvechting om de werkelijkheid te verdraaien, om te liegen of om te prediken." Na een vrijage met de schilders- en beeldhouwkunst dreef die voorliefde voor het realisme hem naar de fotografie. In '30 maakte hij een reportage over nachtelijk Parijs, die twee jaar later in boekvorm gepubliceerd werd onder de titel Paris de nuit. Het was in datzelfde jaar dat Gyula Halasz het pseudoniem Brasaï aannam. Oorlog De oorlog bracht leed en verdriet. Hij verloor zijn jongste broer, die zijn leven liet op de verschroeide aarde van Rusland. En hij kon niet publiceren, omdat hij weigerde aan de Duitse bezetters toestemming te vragen te fotograferen. Maar in 1943 vroeg Picasso hem de beelden in zijn Parijse atelier te f jfr <5 met de ogen te beginnen, maar Brasaï had toen al een eigen mening. Hij arriveerde in 1924 in Parijs, waar hij al snel Breton, Giacometti en Picasso tot zijn intimi mocht rekenen. Maar anders dan zij hield Brasaï zich verre van het surrealisme. Hij meende dat niets zo surreëel was als de gewone werkelijkheid. De cineast en schrijver Henry Miller, die hem goed kende, noteerde ooit: „Brasaï bezit dat zeldzame talent dat veel kunstenaars zo minachten: een normaal oog. Hij heeft geen fotograferen, een opdracht die Brasaï ruim drie jaar bezig zou houden. In zijn beginjaren te Parijs had Brasaï de kost verdiend met schrijven. Hij schreef reportages voor Duitse en Hongaarse tijdschriften. Maar na de oorlog kwam zijn loopbaan als fotograaf in een stroomversnelling. Hij begon voor 'Harper's Bazaar' fotoreportages te maken in de verste uithoeken van de wereld. Maar zijn geprefereerde jachtterrein bleef de Franse hoofdstad. In 1960 baarde hij opzien met Verliefd paar in café, circa 1931 een expositie van foto's van de leproze muren van Parijs, opgesmukt met graffiti. Hij zei: „In Ménilmontant stuitte ik op Mexicaanse kunst op muren, in Lilas trof ik Russische kunst aan, in het 14de arrondissement Griekse... Ik heb gestaan tegenover een Klee, een Miro, een Picasso." Maar Brasaï bleef ook de pen hanteren. In 1949 publiceerde hij een boek zonder één foto, Histoire de Marie, het relaas van een werkster. Voor Picasso was de inktpot gewoon een andere zoutmijn, maar Samuel Beckett was onder de indruk. „Ik heb het Het monument voor de slachtoffers van nazi- Duitsland dat in hartje Berlijn moet verrijzen, doet denken aan een begraafplaats. Het ontwerp van de Amerikaanse architect Peter Eisenman is een veld met 2700 betonnen zuilen van ver schillende hoogte. „Waanzin nig", vindt beeldend kunste naar Eli Content. „Wat moet je nou bedenken bij zo'n monster lijk monument? Gedenken doe je niet op die manier, mensen moeten daar bescheiden in zijn." Als een antwoord daarop ont wierp Content zijn Monument voor de levenden, dat tot en met 17 september in het Joods His torisch Museum te Amsterdam staat. „Ik zoek juist geborgen heid, want gedenken doe je naar binnen toe", zegt de kunstenaar en docent aan de kunstacade mie in Kampen. Eli Content vertelt het verhaal van een rabbijn. „Aanhemwerd gevraagd wat het verschil is tus sen goed en kwaad. 'Kwaad', vroeg de rabbijn, 'wat is dat?' Hij wilde ermee zeggen dat je van het leven geen tranendal moet maken, want dan eindig je daar ook in. Ik wil ook het ande re omarmen, het paradijselijke zoeken. In mijn monument mag je ook met je geliefde zitten." Het monument dat de joodse kunstenaar heeft gemaakt is te verplaatsen. Een huisje met draagpalen, dat je kunt meene men. „Een soort vogelhuisje", relati veert Content. „Bij monumen ten sta je altijd buiten, hier kun je in zitten. Het is een plek om je gedachten te laten gaan. Een monument voor de levenden, dus ook bedoeld om na te den ken over nu. Ik heb hierbij niet alleen maar aan de oorlog ge dacht. Er is meer onder de zon. Het is fout om alleen de misère te willen zien. Je kunt in de krant een bericht lezen dat een leeuw een kind heeft gedood, maar een leeuw doodt nooit alle kinderen. Je moet relativeren. Dit werk is natuurlijk doordesemd van de Tweede Wereldoorlog, maar dat betekent nog niet dat ze gewon nen hebben. We zijn niet ge knakt, we zijn als riet dat zich na een storm weer opricht. Dat sombere werk kan ik niet ma ken. Ik ben geen Armando, ik zou het ook niet willen. Het is eenlevenshouding, ja. Kijknaar het chassidisme, dat is ook ont staan in de grootste misère, maar daar wordt God geprezen met dans." Alfabet Van buiten is de hut van een nachtelijk blauw, van binnen is het monument even rustgevend. Het Hebreeuwse alfabet komt j e van alle kanten tegemoet; hier wordt een verhaal verteld. Het plafond is als een hemel die net genoeg 'goddelijk' licht geeft, om het vertoeven er aangenaam te doen zijn. „Dit huisje is de wereld", er vaart de kunstenaar, zittend op één van de bankjes. „Het is de wereld in het klein, het heelal, de schepping en bovenal een lof lied daarop. Het is mijn wereld en door het hier neer te zetten is het ook van de rest, ik geef het aan de mensen. Ik wil het leven prijzen, terwijl we tegenwoor dig alleen nog de zwarte kanten zien. Wij prijzen niks meer. In de joodse religie heb je voor alles een dankgebed, voor de schoon heid, voor als je voor het eerst weer de zee ziet, of een dankge bed voor als je een mooie vrouw ziet. De religie heb ik een beetje naast me neer gelegd, maar ik kan nog wel als jood de schep ping eren." Keuze Eli Content werd geboren in Zwitserland, 1943. „WelNeder landse ouders hoor, rasechte Amsterdammers. Toen het kon zijn ze meteen teruggegaan." De Amsterdammer werd niet opge leid tot kunstenaar, hij groeide er naartoe. „Wel geloof ik dat je zo'n keuze al als kind maakt. Op de schoolradio luisterde ik naar het programma De muze ver teld, daar werd ik door gegre pen. Als kind heb ik ook al de keuze gemaakt om heel bewust jood te zijn. Ik ben positief over wat ik ben, mijn joods zijn heeft ook altijd meegespeeld in mijn kunst.-Al is dat heel wat anders dan joodse kunst maken. Je kunt natuurlijk niet van alle schilderijen die ik maak zeggen dat mijn joodse identiteit erin zit." Vele j aren al is hij als docent ver bonden aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huy- gens in Kampen en Zwolle. „Ik probeer daar te vertellen wat het kunstenaarschap is. Dat je het kunt zijn, maar dat je er heel veel voor moet doen, dat je pijn zult hebben, dat je je moet ver dedigen tegen deze wereld. Een kunstenaar heeft een functie, een morele taak. Kunstenaars zijn de redders van de wereld, die Letzte Hoffnung. Vroeger waren kunstenaars een soort to venaars, magiërs. In de Roman tiek waren het gepassioneerde types die een extra verantwoor delijkheid voelden. We moeten, vind ik, terug naar dat idee; een kunstenaar is meer dan zomaar een buurman. Ik vind dat je een soort droom moet hebben, dat je de platheid te lijf moet gaan. Stel je voor dat de kinderen van vandaag denken dat wat ze op televisie zien het leven is Dick Laning Expositie: Eli Content, Monument voor de levenden - Joods Historisch Museum Amsterdam, t/m 17 sep tember. gelezen met een trieste lach"zei de schrijver. Brasaï stierf op 7 juli 1984 in Beaulieu-sur-Mer. Cees van Zweeden Expositie: Brasaï in het Centre Pompidou, tot 26 juni (dinsdags ge sloten). Eli Content: „Mijn monument is een soort vogelhuisje, je altijd buiten, hier kun je in zitten. Het is een plek om gaan." Bij monumenten sta je gedachten te laten foto's Cor Mulder 'n het Rembrandthuis in Amsterdam buigt .de Romeinse oppergod Jupiter zich twee ;eer over het bed waarop de aantrekkelijke tiope, dochter van de Thebaanse vorst fycteus, naakt ligt te slapen. Hij zal haar 'erleiden, waarna ze vol schaamte de ber en invlucht. embrandt verbeeldde deze episode uit de assieke mythologie in 1659 op een ets die aar erotische subtiliteit dankt aan zijn eesterlij ke weergave van licht en scha- uw. Daarnaast hangt de ets die Picasso in 936 van hetzelfde thema maakte. Dat hij embrandts werk kende is meteen zicht- aar aan de compositie, maar als groot kun- tenaar maakte Picasso van 'zijn' Jupiter en Picasso: Faun die een slapende vrouw ontsluiert. Antiope een spannende scène van eveneens uitzonderlijke kwaliteit. Op de expositie Rembrandt, Goya Picas so. Het grafische geheugen wordt aan de hand van ruim honderd prenten getoond hoe Goya (1746 - 1828) en Pablo Picasso (1881 -i973) het werk van de grootste Hol landse kunstenaar uit de Gouden Eeuw ge bruikten om tot grotere artistieke prestaties te komen. „Slechte kunstenaars kopiëren, goede stelen", vatte Picasso zijn teruggrij pen op het verleden eens samen. Zolang de kunstenaar aan het verleden maar zijn ei gen artistieke lading geeft, leidt dat 'stelen' tot het inspirerende nieuw werk dat zo'n on misbare rol in de estafetteloop van de kunstgeschiedenis vervult. Van de Spaanse kunstenaar Goya is de uit spraak overgeleverd dat hij maar drie leer meesters had: de natuur, Velazquez en Rem brandt. Hij kende diens werk voornamelijk via prenten omdat tijdens zijn leven alleen Rembrandts schilderij 'Artemisia' in Ma drid te zien was. Isadora Rose de Viejo, de Spaanse wetenschapper die verantwoorde lijk was voor de samenstelling van de sectie Rembrandt-Goya op deze expositie, licht in de catalogus toe dat ze om te beginnen alle geschreven bronnen over Goya's werk ter zijde legde en zich beperkte tot 'kijken, kij ken en vergelijken'.Omdat hij een groot kunstenaar was, is Goya op deze expositie net zo'n vaardige 'dief' als zijn wereldbe roemde collega uit de twintigste eeuw. Als briljante leerling maakte hij zich snel Rem brandts meesterschap in het opzetten van heldere composities, licht-donker effecten, stofuitdrukking en dramatische etstech niek eigen. Diep aangegrepen door schrij nende maatschappelijke tegenstellingen in het Spanje van de achttiende eeuw en de verschrikkingen van de Napoleontische be zetting van zijn land, gebruikte Goya Rem brandts lessen in de aangrijpende prenten waarmee hij wereldfaam verwiei'f Een prachtig voorbeeld op deze expositie is de ets 'Chiton' uit zijn Los Caprichos-serie uit 1799, de reeks waarin Goya met grote verbeeldingskracht huiveringwekkend ex pressief satirische en fantastische onder werpen etste. Op 'Chiton' fluistert een vrouw wier gezicht grotendeels is verbor gen achter de kap van een zwarte mantel een waarschijnlijk heel smerige roddel in het oor van een gebocheld oud vrouwtje dat oogt als een heks. Daarnaast hangt Rem brandts ets 'De Spaanse zigeunerin Precio- sa' uit omstreeks 1642, waarop ook twee smoezende vrouwen met een onguur uiter lijk staan. Vooral dankzij zijn expressieve etstechniek liet Goya de wereld net zo'n uit zonderlijk kunstwerk na als zijn grote voor beeld. Frangoise Ledeboer Expositie: Rembrandt, Goya Picasso. Het gra fische geheugen - Museum het Rembrandthuis Amsterdam; t/m 16 juli. Geopend maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Catalogus f 39,95 (Engelstalig). vrijdag 21 april 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 15