PZC Tankini in opmars Maatbadpak succesformule Palmbomen en supermodellen Afslanken door te smeren üfÜü Badmode is multifunctioneel geworden 37 donderdag 20 april 2000 Ze hebben het de mensen in Losser vaak horen zeggen: „Bij Hanterink brandt altijd licht'. En zo was het ook want Annette en Gerard waren elke avond in hun badmodezaak aan de Gronausestraat te vinden. Vanwege hun specialiteit, het op maat gemaakte badpak, stonden ze in de wijde omtrek bekend. Al hun dagen draaiden om bad- en strandkleding. Van string tot voorgevormd badpak. Maar daaraan komt nu een einde, want Annette (56) en Gerard (57) Hanterink hebben him bedrijf overge dragen aan de Oldenzaalse Annelies Westerbeek. Het Losserse echtpaar moest het van de dokter rustiger aan doen. Want ze werkten veel te hard. „We waren van binnen vaak gestrest tot en met. Maar de klant mocht daar niets van merken." En het echtpaar ging maar door. De klanten, vrijwel uitsluitend meisjes en vrouwen, kregen zonder uitzondering dezelfde persoonlijke benadering. Want het passen en bespreken, dat deden ze zelf.Je kunt het niet vergelijken met het kopen van een badpak in een winkel', zegt mevrouw Hanterink uit wier han den in al die jaren meer dan vierduizend modellen kwamen. Dat hij met badmode op maat gemaakt een succesformule in handen had, had Gerard Hanterink niet durven dromen. Het idee kwam van zijn vrouw die na de geboorte van haar eerste kind moeite had met het vinden van geschikte zwemkle- ding. Ze besloot zelf achter de naaima chine te kruipen en voor ze het in de gaten had maakte ze ook badpakken voor fa milie enkennissen. Het idee groeide in de garage van het echtpaar. „Soms maakte ik twintig keer een ontwerp voor ik het j uiste te pakken had zegt Annette Han terink over die beginjaren. Toen Gerard Hanterink in '82 zijn baan bij Nijverdal-Ten Cate op gaf om voor zichzelf te beginnen was dat een pure gok'. Al paste zijn vak als ontwerper van lingerie en sportkleding prima in het plaatje. De helft van de klantenkring be staat uit wouwen die een prothese gaan dragen na een borstamputatie en daar voor een aangepast badpak nodig heb ben. Sinds vorig jaar wordt bij Hanterink al leen nog gewerkt volgens afspraak. Want het was echt gekkenwerk wat hier tij dens de koopavonden gebeurde. Mensen stonden buiten in lange rijen en de tijd was te kort om ze allemaal te helpen. Kom je dan helemaal uit Hoogeveen, dan is dat niet zo prettig. De nieuwe eigenaresse van het bedrijf, Annelies Westerbeek, heeft de afgelopen twee maanden nodig gehad om de kneep jes van het badmodevak onder de knie te krijgen. Zelf bedreven in het ontwerpen en produceren van kinderkleding op maat was een eigen bedrijf haar grote wens. GPD bloemen spelen een rol. Opvallend deze zomer zijn de zogeheten geplaatste bloe men, die solo op één cup of ergens op de heup staan. Daarnaast blijven de reptiel prints in beeld. Sarina: „Het is allemaal goed draagbaar. Neem bijvoorbeeld de beenuitsnijding van de broekjes. Die is niet meer zo ex treem hoog. Dat was in feite maar voor een enkeling weggelegd. Met een wat la gere beenuitsnijding zijn die broekjes dit seizoen voor een veel grotere groep vrou wen te dragen. Niet alleen voor de hele jonge lijven. De cups van de bikini's zijn nog wel voorgevormd, maar niet meer zo sterk als afgelopen seizoen." Die ontwikkeling richting bovenkleding heeft als gevolg dat de badmode steeds sterker multifunctioneel is geworden. Dat is onder andere af te leiden aan de bi kinihesjes die zijn uitgegroeid tot (wik- kel)topjes. Nieuw aan het front is de zo genaamde tankini, een bikini waarvan het hesje zich heeft ontwikkeld tot een tanktop„Jé ziet bij de tankini dat er een voile, noem'het maar maagband, onder aan het bovenstukje vastzit. Die voile heeft dezelfde kleur als het bovenstuk- je", legt Sarina uit. Zij is overigens ook erg te spreken over het kleurenpalet voor dit seizoen. ,,Er wordt nu veel meer met kleur gecombi neerd dan vorig seizoen. Het is zeker niet eentonig meer. Je ziet vaak een mooi ver loop van tinten. Van harde tinten naar zachte. Bijvoorbeeld geel overlopend in donkergroen. In de collecties zitten zo wel pastels als felle tinten. Kleuren als felblauw, paarsblauw, roodtinten, oran jes. Je ziet daarnaast ook veel tussen kleuren. Metallic en zilvergloed spelen ook een grote rol. Er zijn vérder veel glansstoffen en glansprints. Mannen De mannen doen het wat rustiger op het strand. Zij zien al die felle kleuren en ver schillende belijningen niet zo zitten. Hans Knuijt van de gelijknamige man nenmodezaak in Vlissingen kent zijn klanten wel. „Mannen zullen altijd wel wat voorzichter blijven. Dat zie je nu duidelijk aan het kleurgebruik. Bij vrou wen is dat veel gevarieerder en veel feller. Ik denk dat we dat volgend seizoen bij de mannen ook wel gaan zien, maar dat is dus nog niet het geval, Het is nog veel zwart met grijs en wat blauw. Je ziet voornamelijk shorts in lycramaterialen die snel drogen. Als je een paar minuten uit het water bent is je zwembroek al droog. De shorts lijken veel op de boxer short uit de ondermode. Wat strakker en meestal vrij hoog. Heupslips zijn er niet veel." Dat betekent dat de tijd van de lubber- boxer voorbij is? „Ja, de boxer is verleden tijd en dat vind ik eigenllijk niet erg. Die strakkere mo dellen zijn veel leuker. Het is aardig om te zien dat mannen voor wat betreft hun on dermode redelijk bij zijn. Er zijn op dit moment zoveel leuke en mooie dingen'. Lachend: „Het is haast mooier dan voor de vrouw." Voor wat betreft strandkleding, een hot item bij de vrouwen, is er voor mannen niet veel. Hans: „Mannen willen toch wat functioneler gekleed. Zij willen kleding die ze nog vaker kunnen aantrekken. Ze vinden het zonde om iets te kopen dat ze alleen op het strand aan kunnen. Dus zoeken zij het in een leuke bermuda, een polo of een t-shirt. Als ze na een dagje strand achter het stuur kruipen willen ze toch het gevoel hebben dat ze 'gekleed' zijn. Niet zo veel variaties voor de man dus. Hoe zit het eigenlijk met de string. Die is in de ondermode voor mannen wel te vin den. Hans:Kijk maar eens om je heen op het strand. Je ziet ze eigenlijk niet. Ik ben vorig jaar in Italië op vakanie geweest, ook daar heb ik ze vrijwel niet gezien. In mijn zaak heb ik geloof ik één keer waag gehad naar die string, maar er is nooit sprake geweest van een doorbraak." Annemarie Zevenbergen Bikini.com draait om strand, palmbomen en supermodel len. Strand, palmbomen en supermodellen in hippe badkleding: het zijn dé ingrediënten van Bikini.com, een Internet-site waar in middels wekelijks zo'n twintig miljoen bezoekers op afstemmen. De website werd bijna drie jaar geleden vanuit de huiskamer opgezet door de dertigers Gail en Howard Sonnenschein. Nu is het een mil joenenbedrijf, dat zwem- en strandkleding, posters, kalenders, T-shirts, tassen en muziek verkoopt. We zijn een beetje Baywatch en een beetje jaren vijftig', aldus Son nenschein, omringd door strak gestroomlijnde jongens en meisjes in oogverblindende Bikini.com-ldeding. Plaats van handeling is een kunstmatig strandje in het beursgebouw in New Orleans waar de internationale tv-markt NATPE wordt gehouden. Sonneschein en haar vrolijke strandnimfen presenteren er him nieuwste project: het tv-magazine Bikini-com. „Het is delifestyle- versie van Baywatch, met alle onderwerpen die je ook op onze site terugvindt: hoe zie je er op je best uit op het strand, modetips en veel, veel modellen", meldt Sonnenschein. „Bovendien zullen we veel mogelijkheden tot interactieve spelletjes bieden met hulp van de website. Internet en het tv-programma smelten als het ware samen, zoals dat ia het echt ook gebeurt." Dat Internet en de televisie in elkaar zullen opgaan, is overigens geen bedenksel van Bikini.com. Op de NATPE, 's werelds grootste programmamarkt, had het meer weg van een Intemetevenement. Waaruit blijkt dat de televisie aan de vooravond staat van een onge kende revolutie. De meeste media-ondernemingen zijn echter nog terughoudend als het gaat om investeren in Internet, omdat nie mand nog precies weet welke kant het opgaat. Welk lichaamsdeel je ook bedenkt, er bestaat altijd wel een be paald smeerseltje voor. Het decolleté, armen, benen, ogen. na gelriemen, 's morgens of 's avonds; de crèmefabrikanten smeren ons wat aan. Wanneer je het goed wilt doen, sta je iedere dag uren in je badkamer vol potjes en tubes. De trend is nu om je lichaam om te vormen naar eenprachtfiguur. Je hoeft niet minder te eten, je hoeft niet te sporten, smeren is voldoen de voor het bereiken van een slank en welgevormd lichaam. Christian Dior gooit Body Light in de strijd om een droomfiguur. Het product bestaat al langer, maar omdat het lente is brengen ze het nog maar weer eens onder de aandacht. Het serum zorgt voor de activering van het natuurlijk afslanksyst'eem: een doelgericht bio- actief bestanddeel zet het eliminatieproces van de vetophoping in gang. De vetophopingen wordenrechtstreeks aangepakt, waardoor cellulitis afneemt en het figuur slankeren evenwichtiger wordt. En wie zou dat niet willen. Tenslotte vóórkomt het SEM-complex de vorming van nieuwe ve tophopingen. Dior roept ons op ons af slanksysteem wakker te schudden. Tweehonderd milliliter kost 72 gulden. Steviger Biótherm introduceert een vochtafvoerende en verstevigende mas- sagecrèmé, die de lichaamscontouren verfijnt met de welluidende naam: draine-minceur. Het is een af slankcrème met een vochtaf- drijvendë werking, speciaal ontwikkeld om vochtophoping tegen te gaan, een van de belangrijkste oorzaken van cellulitis. Al na tien dage© belooft Biotherm minder gezwollen en steviger weefsels. Bovendien maakt het de huid soepeler. In de bijsluiter staan eenvoudige massagehandelingen die het vocht uit de pro bleemzones halen. Resultaat: gestroomlijnde contouren. Beloven ze. Draine Minceur zit in een pot van 200 ml en kost 79 gulden. Yves Rocher ten slotte komt met de serie Lift Dynamic. Er was al een afslankspray, maar er is nu ook een hydraterende bodymilk die cel- lulite-remmend werkt. De producten helpen de contouren van het lichaam mooier te maken, binden de strijd aan met vetophopingen en maken de huid steviger. Wie wil dat nou niet. De bodymilk ruikt in ieder geval erg lekker. De milk kan gedurende het hele jaar dage lijks worden aangebracht op de huid van buik, dijen en bovenbe nen. De bodymilk kost 29,95 gulden (150 ml). U begrijpt: ik heb het geprobeerd. Van cellulitis heb ik gelukkig geen last, maar een beetje dunner zou ik wel willen zijn. Lekker smeren en mijn lichaam zou goddelijk worden. Helaas, ik heb geen veranderingen kunnen ontdekken. Slank ben ik er niet van gewor den. Misschien zou ik er wat meer in moeten geloven... Gerda Douma Bikinihesjes zijn uitgegroeid tot topjes. De broekjes van de bikini's zijn vaak wat minder hoog opgesneden. foto Trium ph ««TV» Modellen in de strandmode van Bikini.com. Het zou wel erg makkelijk zijn om als de zon gaat schijnen lekker in je nakie het strand op te gaan, maar dat is niet de meest gebruikelijke gang van zaken. Het scheelt veel gezoek naar de juiste badkleding. Maar als je een blik werpt op de nieuwe collecties vrouwenbadmode voor dit seizoen is het eigenlijk jammer om je daar niet in te hullen. Want dat is het geval. Je hult je in de nieuwe badmode. Niemendalletjes en topless zonnen zijn een beetje naar de achtergrond verdwenen. 'Gekleed' de zon in lijkt het nieuwe credo. De man blijft het nog wat voorzichtiger aan doen. Niet te felle kleuren, niet te klein short en al helemaal geen strandkleding aangepast aan zijn badmode. En goed nieuws, de flodderige boxer is van toneel verdwenen. De laatste jaren zie je een ontwikke ling van badmode richting boven kleding. Althans als je kijkt naar de col lecties voor vrouwen. Bij mannen is daar vrijwel geen sprake van. Daar gaat de badkleding vrij sterk mee in de nieuwe trends voor ondergoed. Als we eerst de vrouwenbadkleding onder de loep ne men, zien we naast bikini's tal van acces soires die een outfit compleet kunnen maken. Badkleding kan haast niet meer zonder bijpassende strandkleding. Die ontwikkeling zet zich dit seizoen verder voort. De grens tussenbad- en bovenkle ding vervaagt steeds meer. Nooit kon je zo gekleed naar het strand als dit jaar. Er zijn veel transparante, gehaakte of ge breide topjes, rokjes, pareo's, blouses en hemden in de winkels te vinden. De idea le kledingstukken om na een dagje op het strand heerlijk na te genieten op de bou levard op één van de vele terrasjes. Sarina de Looff, cheffin lingerie van de Zierikzeese Holty LinChérie is enthousi ast over de nieuwe collecties badmode. „Ik merk dat ze goed aanslaan. De bad kleding staat gewoon heel leuk. Ik vind de badmode luxer en mooier dan vorig jaar. Toen was de belijning vrij sportief. Die sportiviteit zit er nu ook nog wel in, maar je ziet daarnaast een hele aparte, wat chiquere lijn. Zo zijn er weer ruches, borduurseltjes, mooie vage prints en zelfs geruite stoffen." De motieven in de badmode zijn niet al leen afkomstig uit de dierenwereld: ook Bloemenprints zijn veel te zien in de nieuwe badmodecollecties. foto Beach Life

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 65