Wat dacht u van de waterbra? PZC Bruin blijft in Smeersels met bescherming Katoen raakt meer op de achtergrond Kostbare badkleding Zonnen tot de huid op springen staat "TVTegentig procent van alle huidveroudering, zoals rimpels, ver- J-N slapping en pigmentvlekken worden door medici toegeschre ven aan het schadelijk effect van ultraviolette stralen. Er bestaat een duidelijke relatie tussen zonnebrand en huidkanker. Smeersels helpen maar in beperkte mate. De beste remedie blijft: niet te lang in de zon zitten, vooral niet tus sen 12 en 3 uur en hoofd en huid bedekken met hoedje en t-shirt. Een beschermend effect hebben ook allerlei smeermiddelen met zonne- filters. Op die middelen staat een beschermingsfactor aangegeven: hoe hoger het getal, hoe langer j e ermee in de zon kunt blijven. Maar er moet. wel regelmatig opnieuw worden gesmeerd, zeker na het zwemmen. Een gevaar is dat aan de hoge beschermingsfactoren een vals gevoel van veiligheid wordt ontleend. Drs. Hans Schreuder van het Neder landse merk Biodermal -wijst erop dat beschermingsfactor 10 in houdt dat 90 van de schadelijke zonnestralen wordt tegengehou den. Bij beschermingsfactor 20 is dat 95 maar daar zitten dan al tweemaal zoveel zonnefilters in en dat is ook niet altijd even ge zond. Daarom heeft Biodermal ook producten zonder bescher mingsfactoren dié zorgen voor een snellere bruining van de huid, wat op zich ook bescherming biedt. Het aanbod aan zelfbruiners is dit jaar groter dan ooit. Naast de in geburgerde merken van zonnebrandproducten als Lancaster, Dior, Helena Rubinstein en Jil Sander duiken allerlei andere op, die ook een stukje markt willen meepakken. Vormgeving In zulk gedrang wordt vormgeving extra belangrijk- Een flesje of tube moet prettig in de hand liggen. Een pompje is handig als je moeilijk te bereiken plekjes wilt invetten. Hoewel, invetten, de crè mes worden minder vet. Het zijn tegenwoordig vooral gels en zelfs nog dunnere samenstellingen, die als een soort nevel op het lichaam worden gespoten. Ook haren en lippen wagen om bescherming. Zand. zee, chloor en zout werken er danig op in. Voor het haar zijn er speciale shampoos en Lancaster bij voorbeeld verkoopt een haarspray die in de zon kan worden gebruikt. Blistex richt zich op lippen, dit jaar met middelen op basis van kruiden als aloë vera, avocado, jojoba en kamille. Ria Schuurhuizen van hun onderbroek onder het mom van 'wat niet ziet, wat niet deert' voorheen over aan vrouw of vriendin, nu koopt veertig procent van de mannen zijn on dergoed zelf. Volgens GFK Nederland werd er tussen augustus 1998 en juli 1999 een bedrag van 230 miljoen gulden uitge geven aan herenbodywear. Toch blijft de Nederlandse man wat aan schaf betreft nog steeds ver achter bij zijn soortgenoten in de rest van Europa. In een onderzoek van Dessous Mode In ternational staat de Nederlandse man op de laatste plaats op het gebied van geld uitgeven aan ondermode. De Duitse man staat bovenaan, gevolgd door de Frans man, de Brit, de Italiaan, de Spanjaard en de Belg. En dan de trends. Alles kan: borduursels, bloemetjes, ruches, kantjes, strak spor tief, maagdelijk wit of bontgekleurd. Maar, één ding staat bovenaan: technolo gie. De Willie Wortels van de lingeriebu- siness hebben weer heel wat technische snufjes bedacht. Vooral op het gebied van 'figuurcorrectie' oftewel de minder corsetterig klinkende term 'bodyshape' zijn weer heel wat vindingen gedaan, De 'waterbra' bijvoorbeeld, een bh gevuld met een vloeistof die de boezem van dé perfecte vorm en omvang voorziet. Ver der is er lingerie op de markt, voorzien •van een lotion die de huid voedt en pan ty's met vitaminecomplex en aircondi tioning. Katoen verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Hiervoor in de plaats komen de steeds geavanceerdere microvezels en andere hightech-stoffen. Zichtbaar en onzichtbaar zijn de twee te genstellingen die deze zomer regeren. De onzichtbare lingerie moet zitten als een tweede huid die het lichaam superglad en (bijna) naadloos volgt. De zichtbare lingerie heeft juist een manipulerend ef fect om het lichaam wat geprononceer der uit te laten komen: push up-bh's of voorgevormde cups van luxueuze kant of transparant materiaal voorzien van Oos terse tatoeagemotieven. Kant is altijd een hot item geweest in de lingeriebranche. Onmisbaar als sexy touch aan bh of broekje, maar vaak ook oncomfortabel vanwege de stugheid van het materiaal. Maar als we de fabrikan ten moeten geloven behoort kriebelende kant voorgoed tot de verleden tijd. De nieuwe kant is dunner en gaasachtiger en wordt vaak gecombineerd met ultramo derne stoffen. Ondermode, bovenmode en badmode lij ken deze zomer met elkaar te versmelten. De grenzen vervagen door laagjes over elkaar te dragen of door één kledingstuk dat uit verschillende lagen stof bestaat. Zo zijn er bijvoorbeeld bh's, topjes en slips van glanzende stof met daarover een laag tule. Bikinihesjes worden meer en meer als bh en tegelijkertijd als topje gedragen en hemdjes en bh's in bandeau- model en met verborgen beugels als biki ni. Machteld Leistra de Nederlandse Kankerbestrijding Ko ningin Wilhelmina Fonds kookt soms van woede: „Als ik zie dat ouders hun kleine kinderen naakt op het strand en in het water laten spelen, word ik zo kwaad dat ik wel eens de neiging heb om naar. hen toe te stappen en te vragen of ze in vredesnaam wel beseffen wat ze hun kind aandoen. Want vooral kinderen lo pen, ook in het kinderbadje thuis, een zeer groot risico dat ze daardoor later huidkanker krijgen." Bij de Nederlandse Cosmetica Vereni ging weet woordvoerster G. de Ranitz dat fabrikanten van anti-zonnebrand middeltjes jaarlijks voor vijftig miljoen gulden aan spullen afleveren aan de de tailhandel. Dit bedrag is al jarenlang re delijk stabiel. Ze heeft de indruk dat de cultus van het bruin worden inmiddels over zijn hoogtepunt heen is. Ook Van Koppen van de Kankerbestrijding con stateert dat. Maar volgens woordvoerder S. Verlaat van het Nederlands Mode Instituut heb ben bei den het bij het verkeerde eind.,Ik zit al dertig jaar in het vak en je hebt al tijd mensen die zelf niet willen of kunnen zonnebaden die zoiets roepen. Maar in Amerika mogen mannequins toch niet meer met een gebronsd lichaam optreden? „Ach, dat roepen die trendwatchers. Ab solute onzin. In de moderne mode en life style-tijdschriften zie je inderdaad wel steeds vaker modellen afgebeeld met bleke koppies die er uitzien alsof ze de mavo nog niet kunnen halen. Maar dat gebeurt omdat diep gebruinde lichamen in die bladen niet mooi zijn. Het bleke komt veel beter tot zijn recht. Een paar weken geleden was ik in Düsseldorf bij de presentatie van de badmode voor het jaar 2000. Jezag er uitsluitend gebruinde modellen en dat moet ook, want dat was live. In een blad zou je ze niet zo afdruk ken. Maar het is onzin om te stellen dat in de modewereld de cultus van het bruin worden over zijn hoogtepunt heen is." GPD en de 'seventies' driehoekjes-bh, met driehoekvormige cups zien we deze zo mer overal in het modebeeld verschijnen. Ook de mannen beginnen zich schoor voetend aan het minieme stukje stof dat string heet te wagen, alhoewel de sport - slip nog steeds het bestverkochte item is en de strakke boxer op een goede tweede plaats komt. Comfort en sportiviteit staan voorop in de mannenlingerie en dat blijkt ook uit het aanbod. Veel sportieve strepen, comfortabel aansluitende T- shirts met v-hals of knoopjessluiting, halterhemden en ingetogen kleuren. Een man blij ft toch wat conservatiever in zijn keuze dan de vrouw en daarom zal de witte Hemaonderbroek waarschijnlijk nooit uit de schappen verdwijnen. Mannen blijken trouwens over de hele li nie wat enthousiaster te worden over hetgeen ze onder hun pantalon of spij kerbroek dragen. Lieten ze de aanschaf Mannenondergoed wordt steeds mooier. De string is in opmars. 7V Jïets erger dan een opmerking als J. V 'je hebt zo te zien veel karnemelk gedronken'. Bruin worden is nog steeds een must, vooral tijdens de vakantie. Historisch gezien is dat een merkwaardige gedachtegang. Want de jaren dat een bleke huid in aanzien stond, hebben aanmerkelijk langer geduurd dan die van de gebruinde huid. Een blanke huid had vroeger namelijk alles te maken met status en aanzien. Wie gebruind door het leven ging, ver sleet zijn werkzame dagen op het land en beoefende een beroep waar de elite de neus voor optrok. Pas in de jaren twintig van deze eeuw kwam de ommekeer. De zonnebadcultus deed haar intrede en dat leidde ertoe dat de rijken en intellectue len zich niet alleen aan de zonnewarmte mochten laven uit gezondheidsoverwe gingen, maar ook omdat een bruin uiter lijk mode was geworden. De Franse mo deontwerpster Coco Chanel zorgde in het begin van de jaren dertig voor een schok kende revolutie door gebruind in het openbaar te verschijnen. Zeker voor een vrouw was dit hoogst ongepast. Maar de bruine revolutie van Chanel begon aan een indrukwekkende opmars. Een nieuw etiket werd snel gevonden. Een bruin uiterlijk werd symbool voor een goede gezondheid. Het gezondheids aspect wordt nog steeds uitbundig ge hanteerd volgens Pieternel Dijkstra, so ciaalpsychologe aan de universiteit van Groningen, Zij doet momenteel onder zoek naar 'aantrekkelijkheid'. „Dat de mensen bruin willen worden, heeft er al les mee te maken dat de mensen ijdel zijn en mooi willen zijn, want mooi zijn is een kenmerk van een goede gezondheid. Ie mand die pips ziet, wordt niet mooi ge vonden. Je vraagt je af of die persoon zich wel goed voelt. Gezond lijken is tegen woordig erg belangrijk. Maar het is na tuurlijk erg misleidend, omdat mensen die ongezond zijn ook bruin worden. In de winter, als de normale huidskleur te rugkeert, zie je het verschil wel weer. Er zijn mensen die echt overdrijven. Die willen superbruin zijn, maar dat is op de lange termijn juist niet goed voor de aan trekkelijkheid, want je krijgt veel eerder een oude huid." En inmiddels weet iedereen ook wel dat zonnebaden risico's met zich meebrengt. Ondanks jarenlange waarschuwingen donderdag 20 april 2000 Overal wordt onderzoek naar gedaan en dus ook naar het 'lingeriegedrag' van de Nederlander. Volgens markton derzoekbureau GFK Nederland kocht men nog nooit zoveel ondergoed als vori ge zomer. Dit jaar zal dat dus alleen maar meer worden. Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen definitief plat gaan voor de string. Veel vrouwen zweren bij dit bilvrijlatende broekje dat mooi staat onder nauwaan- sluitende broeken of rokken en waar nu zelfs speciale inlegkruisjes voor op de markt zijn gebracht (Libresse). De string en de net zo populaire rioslip hebben de conventionelere heup- en tailleslips nog niet ingehaald qua verkoopcijfers, maar het begint te komen. Op bh-gebied is het exemplaar met beu gel veruit favoriet boven zijn beugelloze zusje. Het sportieve topje (al dan niet met ingebouwde bh) is bezig aan een opmars Romantisch kant verwerkt in hightech materialen. van huidspecialisten en kankerbestrij- dingsorganisaties lopen jaarlijks 25.000 Nederlanders huidkanker op. Volgens dermatoloog dr. P. van Voorst van het Academisch Ziekenhuis Groningen openbaren de gevolgen zich niet onmid dellijk, maar na vijf tot tien jaar. Het is volgens hem ook een onzinnige gedachte dat men bruiner wordt als men langer in de zon ligt. Alleen mensen die toch al een donkere huid hebben, worden door iede re keer maar weer onder de zon te krui pen steeds bruiner. Wie moeizaam bruin wordt, kan zich die moeite besparen. Preventievoorlichter K. van Koppen van Susan Sangster, een topmodel dal veel weg heeft van Naomi Campbell, heeft tijdens de Windsor Fashion Week in Engeland de duurste bikini ter wereld getoond. Het tweedelige badpak was afgezet met zo'n tweeduizend juwelen en naar schatting meer dan honderdduizend gulden waard. Sangster toonde de bikini niet alleen op de catwalk, maar ten be hoeve van fotografen ook op straat. Agenten hielden haar scherp in de gaten. foto Martyn Hayhow De string viert hoogtij, naadloos is het helemaal, materialen worden steeds supersonischer, de grens tussen onder- en bovenmode vervaagt en ook de man gooit nu die oude versleten onderbroek eindelijk in de vuilnisbak. Ondermode en lingerie zijn een steeds belangrijker onderdeel in de garderobe. De tijd van het goedkope witte katoentje ligt in ieder geval heel ver achter ons. Bikini's in Rio de Janeiro zijn boven soms niet groter dan postze gels, onder niet meer dan 'fio dental' (flosdraad). Maar wie ook die laatste kledij laat zakken, wacht de gevangenis. De strandpolitie, die zelf in T-shirt en short en met een geladen re volver op het strand surveilleert, heeft aangekondigd ongenadig hard op te treden tegen topless en volledig naakte zonnebaders. „De politieman zal de zonnebader vragen kleren aan te trekken. Gebeurt, dat niet, dan gaat hij of zij de gevangenis in wegens obsce niteit", aldus politiecommandant Teixeira. Zijn manschappen pa trouilleren op het nieuwe, modieuze Recreio-strand, ten westen van de bekendere maar erg vervuilde stranden Copacabana en Ipanema. Een gebruinde huid blijft onverminderd populair.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 35