Eenvormigheid met vele gezichten Eerst alles gedacht, toen alles geworden Verwarmd door een Pelgrim-kacheltj e Binnen regeert het jaar 2000 Adonis komt uit het afval wonen donderdag 20 april 2000 Een voormalige dubbele woning aan de Vlissingse boulevard. Voor het enor me raam aan de voorzijde op de beletage staan twee 'modern antieke' stoeltjes, met uitzicht op het veranderlijke water en roestige zeekastelen uit verre oorden. Be ter panorama zou de reislustige bewoon stervan dit huis, Carla van Hoek, zich niet kunnen wensen. Aan de ene kant van de vijftien meter lan ge woonkamer staat een grote, ronde ver gadertafel waarop een bronzen adonis pronkt. „Hij lag in een afvalcontainer, echt waar! En de tafel komt uit een twee dehands kantoormeubelwinkel. Ik heb hem zwart gelakt, net als de oude verga- derstoelen die eromheen staan. Op de rug leuning heb ik veertjes geschilderd. Met een beetje verf kun je iets gewoons bijzon der maken." Voor een docente tekenen en textiele werkvormen is dat misschien ook wat makkelijker. Aan de muur hangt een drieluik in olieverf van haar hand: drie Indonesische vrouwen die verschillende soorten inheems fruit aanbieden. Vrou wen en andere culturen boeien haar mate loos. Daarvan getuigen ook de vele foto's van vrouwen die zij maakte in een Ja vaans vissersdorpje, en haar verzameling ansichtkaarten van vrouwen. De roestvrijstalen keuken met granieten aam-echt is fraai maar zeer functioneel gehouden. De natuurstenen badkamer is luxueus maar sober. Elders in huis staan overal uitheemse voorwerpen. Antieke Chinese toneelkostuums;* een staande, vergulde boeddha uit Thailand; papieren doodsgewaden uit China; een verzame ling wajangpoppen; twee grafwachters uit Sulawesi; rituele vrouwenstoeltjes uit Ghana. Voor de driezitsbank met luipaardprint staat een vierkante tafel: een glasplaat op een bak die in vier vakken verdeeld is. Daarin zitten kleinere curiosa, zoals gla zen bidsnoeren - in elke kraal een boed dha -, een muts uit Thailand, koperen kra lensnoeren uit AfrikaZes kasten met vele vakken herbergen rariteiten als Chinees doodspapier en een bloedtransfusiefles uit Vietnam waarin een cobra met gin- sengwortels op alcohol gezet is. „Die kas ten hebben we zelf gemaakt. De glasdeur tjes zijn van een oude, eikenhouten vitri ne, het frame is van gelakt meubelplaat; wieltjes eronder en je hebt een origineel meubelstuk." Voor Carla van Hoek geen Xenos. „Ik loop er wel eens binnen, maar dan denk ik toch... nee. Ik moet ertegen aanlopen. Zo ben ik bijna mijn hele interieur tegenge komen. Ergens heen gaan om iets te ko pen, dat werkt bij mij niet." Het huis van Sartoenie Bruens in Aar denburg is het resultaat van 31 jaar leven en laten leven. Zolang als een voor werp zijn plicht vervult, mag het blijven en als het ziek is, probeert Sartoenie het eerst beter te maken. De vuilnishoop dreigt pas als echtgenoot Jan er zelfs geen inspiratie voor zijn kunstwerken meer uit kan halen. En stijlen? Ha! Alles valt te combineren, vindt Sartoenie. Het resul taat is een bonte verzameling meubels en dingetjes. Zo huist in de achterkamer een zithoek van bruin gebloemd fluweel en rotan, signatuur jaren zeventig maar pas vorig jaar door Sartoenie ontdekt. Een tweedehandsje. „Maar als ik veel geld had, zou ik precies zo leven.Ernaast suft een verschoten bankje met Leen Bakker signatuur, verwarmd door een vuurrood en gebutst Pelgrim-kacheltje van 29 jaren oud. Verder is de kleine benedenverdie ping gevuld met een schooltafeitje met stoeltje, een dressoir dat de tv schraagt, een lange, blankhouten eettafel en stoe len, een groene ronde tafel met wéér stoe len, een tafeltje waarop oude autootjes geparkeerd staan en tenslotte een stalen .bureau met computer. Het geheel is ge kruid met schedels twee staartklokken, schilderijen van Jan, Afrikaans houtsnij werk, een Chinese vaas, apothekersfles- sen, de wand met boeken, héél veel boe ken en fraaie, oude radio's. Is er iets wat dit huis met binnen zou komen? Sartoenie peinst. „De computer, eigenlijk. Dat vind ik zo'n lelijk ding! doorOndinevan der Vleuten Er is een tijd geweest dat in elke woonkamer een buffet stond; een tafel met vier stoelen; een radiomeubel en misschien een televisie; een luie stoel voor vader met een rooktafeltje ernaast. Nu, bladerend door een woonmagazine, zou je denken dat het met die eenvormigheid wel afgelopen is. In één en dezelfde editie kan de lezer een fotoreportage vinden met warm, 'modern' antiek; kleurig jaren '60/'70; strak minimalisme of 'etnische' interieurs met invloeden uit verre landen. De bladen juichen het experiment met materialen, kleuren en stijlen toe. Toch: de eenvormigheid is er nog, al heeft ze meerdere gezichten gekregen. Veilig achter de gordijnen schuilen in menig huis het onverwoestbare Oisterwijk-eiken, regeren Leen Bakker, de Hema, Trendhopper, Blokker, Ikea of - tikkeltje gek doen - Xenos. Zo'n zeventig procent van de Nederlanders koopt meubels, lampjes, fotolijstjes en gordijnen in deze en dergelijke winkels. Is daar heel tevreden mee. Gevolg is wel dat veel interieurs een zekere persoonlijkheid missen. Ze zijn als het ware inwisselbaar - al hangen er andere foto's in de lijstjes. De overige dertig procent wil zich met zijn interieur juist onderscheiden. Moeten er etiketten geplakt worden, dan zijn ze te verdelen in de designfreaks, de antiek liefhebbers (waarbij art nouveau, art deco en Jugendstil in opkomst zijn) en de verzamelaars. Hou je van antiek, dan kun je natuurlijk naar zaken als Joosse (Arnemuiden) of De Pagter (Middelburg) gaan, maar met een beetje geluk slaag je voordelig bij de rommelwinkel/ groot vuil/ de veiling. Design daarentegen is altijd duur. In zaken als Pot (Axel), 't Lange Uus (Zierikzee) Paauwe (Zonnemaire) of Altena (Vlissingen) wordt aanzienlijk vaker gekeken dan gekocht. Gelukkig is in een minimalistisch interieur de leegte erg belangrijk; moet je dus drie jaar sparen voor je tweede stoel, dan is dat helemaal niet erg. Voor design en voor antiek geldt: alles moet in de stijl passen en daar staan waar het tot zijn recht komt. Er wordt gewikt en gewogen. Is de kleur goed, de stof, het model? Niets van dat al bij de verzamelaars. Daar groeit het interieur als het ware organisch. De woning is een weeshuis waar niemand geweigerd wordt en afkomst er niet toe doet. Als de nieuweling het hart maar raakt. En FengShui'Krijgt deze oosterse filosofie voor woninginrichting Nederland in zijn greep? Paauwe heeft voor de zekerheid alvast de Ch'i Chairvan Leolux in huis gehaald en bij Brooymans Van de Gruiter in Middelburg zijn in dat genre bamboevaasjes en Chinese kommetjes te koop. Wil je het goed doen, dan moet je alle scherpe hoeken en vierkante objecten uit je huis verbannen (slecht voor de energie) en mogen er zeker geen wenteltrappen in huis zijn (tenzij je er een plant naast zet). Het verkeerde bed kan tot een scheiding leiden en ga zo maar door. Eén troost voor wie eraan begint: de duizenden regeltjes van Feng Shui mogen, volgens dezelfde leer, aan de laars gelapt worden als de persoon zich er niet goed bij voelt. En hoe je je huis ook inricht: dat is toch altijd de hoofdzaak, dat je je lekker voelt in je huis. Vier Zeeuwen schoven de gordijnen open om te laten zien wat dat voor hen betekent. Teun Brooijmans is niet over één nacht ijs gegaan met de inrichting van zijn huis aan de Middelburgse Lazarijstraat. Woninginrichting is dan ook zijn beroep. In Middelburg en daarbuiten is Brooy mans Van de Gruiter een begrip voor de interieur liefhebber. Maar hoe ziet zijn ei gen huis eruit? Van buiten is het een ty pisch Middelburgs monumentenpandje. Binnen regeert het jaar 2000. Uiteraard met veel design. „Alle muren zijn weggebroken", wijst Brooijmans. „De hele benedenverdieping is nu woon/eetkamer." Hier ligt een be- tonvloer die met oxaanolie is behandeld. In een Noord-Franse kast uit 1870, een erfstuk, pronkt glaswerk. De enorme eet tafel is van blank, onbehandeld eiken. Aan beide zijden staan drie stoelen (Joop's, van Jess) op wieltjes. „De koperen kroonluchter boven de tafel heb ik witge- spoten, en er met ijzerdraad stukjes glas aan gebonden." Ook de keuken is een ei gen ontwerp. Geen bovenkastjes en tegels dus, „Die haat ik. Net zoals plinten." Voor de uitvoering ging hij naar meubelmake rij Mobilitas in Middelburg. „Het basis materiaal is flockplaat - geperst houtve zel, kost niets - dat vijf keer gespoten is met blanke lak. De frontjes van laden en kastjes zijn van acrylaatplaat in rood, oranje, groen en blauw. Alle apparatuur is van roestvrij staal." Op de eerste verdieping, de zit/hangetage, is parket gelegd van grote vierkanten flockplaat, gebeitst in pallisander, ker sen, eiken en ebben. Tegen het vuurrood van de muur tekent zich een enorm bank bed van antraciet fluweel af, met grote, rubber kussens. Verderop staan twee bij passende fauteuils van Edra Mazzei; flu welen rozenblaadjes vormen de zitting. Ronduit spectaculair is de slaapkamer op de tweede verdieping, met dieprood, fotografie Lex de Meester zacht tapijt, paarse wanden en gordijnen in rood, oranje, blauw en groen. Aan de wand hangt een grote spiegel met brede gouden lijst; tegen een andere wand staat een gouden side-table met een appeltjes- groene fauteuil ervoor (Darling, van IPE). Over het brede bed, een ontwerp van zijn vriend en zakenpartner Gerard van de Gruiter, ligt een sprei van crèmekleurig fluweel en gaas. De badkamer ernaast is juist heel rustig gehouden. Wit en praktisch zijn hier de sleutelwoorden. Zolang de kinderen nog thuis waren, was het huis van Ellen van 't Hof en Jan Kip vooral praktisch ingericht. Daar na was het tijd voor mooi, licht en ruim. Twee jaar geleden betrokken ze hun droomhuis in Oosterland. „Heb je dat handwerkje van de Wereldwinkel gezien, in de hal? Dat is het begin geweest van het geel in dit huis." Want omwille van het handwerkje werd de hal geel geverfd en dat pakte zo zonnig uit, dat ook een wand in de huiskamer volgde. Het bankstel, de eettafel en de boekenwand zijn allemaal nog uit het oude huis. Maar daar stonden ze krap opeen, hier komt het blankeiken op de dito vloer veel beter tot zijn recht. Het bankstel is dankzij een geel verfbad voor de kussens geheel in stijl gebracht. De terra print op de gele wand past bij de kleur van de lamellen en de sierrand van het roomwitte tapijt. Het goudgespikkel- de, zwarte marmer van de schouw keert terug in keuken. En de messing verlich tingsarmaturen voor de halogeenspots - met dimmers uiteraard - kleuren weer mooi bij de goudspikkeltjes. In een grote volière fluiten twee vogeltjes en overal staan planten. Er is zelfs een mysterieuze plantenbak met een bol marmer die rond draait op een film van van water, omringd door planten die uit de mist omhoog lij ken te schieten. Dat komt door een veme- velaar, listig verscholen tussen de plant jes. Op een tafeltje staat een verzameling kristallen en stenen, beschenen door een lamp van roze zoutkristallen. Zo hebben ze het allemaal gedacht en zo is het geworden, daar in Oosterland- Brooijmans is de eerste om toe te geven dat er heel wat minder design in zijn huis had gestaan als hij het volle pond had moeten betalen. „Ik koop natuurlijk te gen inkoopprijs. Maar ook ik voel de be perkingen van mijn portemonnee, hoor. Nieuwe trappen bijvoorbeeld, dat zat er niet meer in."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 21