Hotel in juridische kluwen
Eerste paal voor Dwarskaai
Werkgevers zijn
verdeeld over tol
bij tunnel Sluiskil
Waterschap doet
verkeersonderzoek
op Hogelandseweg
Veilig verkeer mag
ten koste gaan van
onderhoud wegen
Zeester passend
symbool Vlissingse
geschenkenlij n
zeeland donderdag 20 april 2000 w 16
Langer uitstel nieuwbouw kan funest zijn voor Britannia
Grenspaal herrijst
Werk aan
Zeelandbrug
ligt op schema
door
Margreet van den Broek
ZIERIKZEE - De recon
structie van de Zeeland-
brug ligt op schema. „Het
gaat heel goed", zegt de
projectleider vanuit de
provincie, R. J. ten Broe-
ke.
De afgelopen weken is er
veel voorbereidend werk
verricht. Aan de westzijde
is de vangrail verwijderd
en is er tijdelijk beton ge-
stolt op de gaten die daar
door zijn ontstaan. „Dat
zijn al die vierkantjes op
de brug", aldus Ten Broe-
ke.
Op dit moment wordt aan
de oostelijke zijde van de
brug een tijdelijke steiger
gebouwd. Aansluitend
wordt begonnen met het
verwijderen van de leu
ningen en het opstaande
betonrandje. Zo wordt de
brugconstructrie geheel
blootgelegd en kunnen er
reparaties uitgevoerd
worden. Vervolgens wordt
een betonnen barrière ge
plaatst. Daarvoor moet
eerst een bekisting wor
den getimmerd.
„Als dat goed verloopt,
krijgen de werkzaamhe
den in de maanden daarna
een routinematiger ka
rakter. Dan schuiven we
als een trein over de hele
lengte van de brug steeds
een stukje verder op met
de werkzaamheden. In het
begin is het misschien nog
even wat oefenen, maar
we verwachten dat het
daarna allemaal soepel
verloopt", licht Ten Broe-
ke de werkzaamheden na
der toe. Op de speciale
fietsbus wordt volgens de
projectleider inmiddels
steeds vaker een beroep
gedaan. Lieten in de eer
ste week van april gemid
deld acht fietsers per dag
hun rijwiel over de brug
vervoeren, deze week zijn
dat er gemiddeld veertien.
„Dat komt waarschijnlijk
doordat het weer beter is,
en het recreatieseizoen
weer op gang komt", ver
moedt Ten Broeke. Ook is
de dienstregeling gedeel
telijk aangepast aan de
behoefte van de gebrui
kers.
door Joost Bosman
TERNEUZEN - Het financiële
plan dat Gedeputeerde Staten
dinsdag voor de aanleg van een
tunnel bij Sluiskil presenteer
den, is in kringen van werkge
vers heel verschillend gevallen.
GS stellen voor dat onder meel
de provincie, de Zeeuws-
Vlaamse gemeenten en de NV
Westerscheldetunnel bij elkaar
ruim 300 miljoen gulden op tafel
leggen.
De overige 200 miljoen gulden
moeten worden opgebracht
door tolheffing.
Voorzitter L. van Gelder van de
Zeeuwse Kamer van Koophan
del zegt dat zijn organisatie 'ui
terst positief' staat tegenover
het financieringsplan van GS.
De voorwaarde dat er wel tol
geheven moet worden op de
tunnel, vindt Van Gelder een
punt van nader onderzoek.
„Tolheffing roept altijd een
angstreactie op, maar als Den
Haag ons dwingt tot deze stap,
zit er niets anders op. Het gaat er
wel om dat een investering in de
tunnel terugverdiend moet wor
den", aldus Van Gelder.
Hij doelt daarmee op het feit dat
minister Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat niet wil mee
betalen aan de tunnel bij
Sluiskil.
Positief
G. Blanckaert, bedrijfsleider
afvallogistiek bij transportbe
drijf Verstraeten Verbrugge in
Terneuzen staat in eerste in
stantie positief tegenover de
provincie-voorstellen. Hij
schetst de problemen die zijn
bedrijf nu nog heeft bij de brug
van Sluiskil.
„Wij moeten alles naar de stort
plaats in de Koegorspolder
brengen, aan de oostkant van
het kanaal. Ook het afval uit
Zeeuws-Vlaanderen. Daar
naast bevindt zich de CVI-af-
scheiding zich eveens in die om
geving. Alles bij elkaar staan
onze vrachtwagens heel wat ke
ren te wachten bij die brug." De
tolheffing is voor Verstraeten
Verbrugge geen probleem. „Eén
euro per doorgang is zo terug
verdiend", verklaart Blancka
ert.
Een eventuele bijdrage van het
bedrijfsleven aan de aanleg van
de tunnel, zoals gedeputeerde J.
Hennekeij alsnog wil, is voor
Verstraeten Verbrugge 'be-
spreekbaar'.
Voorzitter M. van Nunen van de
Brabants-Zeeuwse Werkgevers
(BZW) toont zich geen voor
stander van een toltunnel. „De
provincie probeert het kosten-
probleem dat de werkgevers nu
hebben door de brug bij Sluiskil
op te lossen door hen met andere
kosten op te zadelen. En of die
opwegen tegen de baten die we
van een tunnel hebben, weet ik
nog niet. We zijn voor de tunnel,
maar blijven tegen een directe
danwel indirecte bijdrage daar
voor vanuit het bedrijfsleven",
aldus Van Nunen.
Omrijden
Hij wijst ook op de suggestie in
de verscheidende rapporten dat
er omleidingen moeten komen,
om genoeg 'klandizie' voor de
tunnel te creëren. „Dan zouden
bedrijven naast de tol nog eens
extra kosten moeten maken
voor het aantal kilometers dat
ze omrijden. Dat is het paard
achter de wagen spannen."
De BZW blijft bij het standpunt
dat de overheid voor de tunnel-
kosten moet opdraaien. „Het is
toch normaal dat zij investeert
in de infrastructuur. Als dat niet
gebeurt, dan komen we in een
rare positie terecht, en doet de
regio af als vestigingsplaats
voor bedrijven."
Voorzitter J. Duerloo van de
Kring van Werkgevers in de Ka
naalzone Zeeuws-Vlaanderen
sluit zich aan bij het BZW-
standpunt. „Tolheffing op de
'kanaalkruisingen' is onver
standig. Je krijgt dan sluiprou
tes, met alle verkeersproblemen
van dien. Terwijl de tunnel bij
Sluiskil de doorstroming van
het verkeer en de verkeersvei
ligheid juist zou moeten verbe
teren."
Een euro
Duerloo ziet meer in een verho
ging met één eui-o van het tarief
de Westerscheldetunnel voor
het doorgaande verkeer. „De
tunnel bij Sluiskil is deels nodig
om het verkeer uit de Wester
scheldetunnel op te vangen. Het
lijkt me dan ook logisch dat die
de kar trekt."
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - Eind vorig
jaar ging de vlag uit in hotel Bri
tannia aan de Boulevard Evert -
sen in Vlissingen. De gemeente
verleende een bouwvergunning
voor het vergroten en verbou
wen van het hotel. Van binnen
werd niet de sloop begonnen en
klanten kregen een brief dat het
hotel in het voorjaar als her
nieuwd zou zijn. Maar de
nieuwbouwplannen bleven op
verzet stuiten, waarop hoteldi
recteur Buys alle werkzaamhe
den stillegde. Eerst moeten alle
juridische perikelen rond de
bouwvergunning en de bestem-
mingsplamvijziging zijn afge
rond. besloot hij. Dit laat echter
zo lang op zich wachten dat fi
nanciële problemen opdoemen.
Een van die juridische zaken
werd woensdagochtend afge
handeld, Omwonende C. Lems
vocht, weliswaar bij verstek,
voor de Middelburgse bestuurs
rechter T. Damsteegt de bouw
vergunning aan. Zijn bezwaar is
ondermeer gericht op een ver
mindering van lichtinval en een
verwachte toename van wind-
overlast door de bouw van de 52
meter hoge hotel.
De gemeente Vlissingen, verte
genwoordigt door W. Vael,
weerlegde gisteren de kritiek.
„Het is bovendien vreemd dat
bezwaar wordt gemaakt door
een bewoner die op het moment
van koop van het appartement
op de hoogte had kunnen zijn
van de nieuwe plannen aan de
boulevard."
Britannia is vanaf 1996 bezig
met haar nieuwbouwplannen.
De vaart zit er niet echt in. Vael
zei voor de bestuursrechter dat
er zorgvuldig onderzoek is ver
richt dat door de gemeenteraad
is beoordeeld. „Ook GS en de
Raad van State gaven aan dat
het bouwplan voldoet aan het
bestemmingsplan
Windaspect
Vorige maand diende deze zelf
de kwestie voor de Commissie
bezwaar- en beroepszaken van
de gemeente Vlissingen. Groe
pen omwonenden vinden dat de
bouwvergunning ingetrokken
moet worden. De bezwaren-
commissie stelde de bezwaar
makers in het ongelijk, maar gaf
het college van B en W mee om
De vertraging door het verzet tegen de nieuwbouwplannen van hotel Britannia dreigt de uitbaters zo langzamerhand in ernstige financiële
problemen te brengen. foto Lex de Meester
het windaspect nader te bekij
ken.
Vael zei gisteren dat het college
het nut van het windonderzoek
niet inzit. Binnenkort zullen de
bezwaarmakers, onder wie
Lems, de brief met de argumen
tatie van het Vlissingse college
ontvangen. „De heer Lems heeft
die brief niet afgewacht en is
voortvarend geweest door bij
voorbaat beroep in te dienen bij
de bestuursrechter", aldus Vael.
Het is een juridisch spel gewor
den dat vrij ondoorzichtig
wordt. Omwonenden zijn tegen
het besluit van de Raad van Sta
te over het bestemmingsplan
onlangs in beroep gegaan.
Woensdagochtend ontving de
gemeente Vlissingen de beoor
deling van de adviseur van de
Raad van State in deze beroeps
zaak. Vael: „In algemene zin
heeft de adviseur geen moeite
met de bestemmingsplanwijzi
ging. Vanwege tijdgebrek heb
ben we het dossier van die advi
seur niet nauwkeurig in kunnen
zien. De adviseur kon de vrees
van de omwonenden voor meer
windhinder door de bouw niet
geheel wegnemen en stelde een
aanvullend 'windbehaaglijks-
heidsonderzoek' voor."
Resteert nog de vraag of of de
Raad van State het advies van
de adviseur overneemt. „Het
onderzoek dat de adviseur voor
stelt is gericht op effecten aan de
zijde van de boulevard. Volgens
ons verandert er aan de boule
vardzijde niets aan de windhin
der door dit bouwplan."
Hij erkent wel dat de gemeente
door de adviseur in een moeilijk
positie wordt gebracht. „Moe
ten we Britannia nog een aan
vullend windonderzoek opleg
gen? Wij moeten voor 15 mei
berichten wat we met het advies
doen."
Door deze jongste ontwikkeling
is ook bestuursrechter Dam
steegt voor een dilemma ge
plaatst. Hij kan besluiten de
bouwvergunning goed te keu
ren, maar even later kan hij door
de Raad van State worden over
ruled. Damsteegt sprak gisteren
uit daarmee in zijn maag te zit
ten.
Duidelijkheid
Britannia Watertoren BV wacht
intussen met smart op meer dui
delijkheid, Evenals Kruisveste
Management BV. Deze organi
satie verbouwt, renoveert en
breidt het hotel uit. Na de ver
bouwing zal Kruisveste een deel
van het hotel terugleveren aan
Britannia en de overige kamers/
appartementen verkopen en le
veren aan particuliere beleg
gers. „Dat zijn dus beleggings
objecten, die gewoon in de
verhuur gaan", verklaarde J.
Post van Kruisveste.
Deze onderneming heeft intus
sen tweeëneenhalf miljoen gul
den in het project geïnvesteerd.
Volgens Post dreigt voor Britan
nia een faillisement als niet
spoedig met de bouw kan wor
den begonnen. „Financieel kan
familie Buys het niet lang meer
dragen."
Bestuursrechter Damsteegt
spreekt zich dinsdag 25 april
uit.
door Arjan van Westen
MIDDELBURG - Onder het oog van de camera van de
toekomstige bewoners heeft wethouder P. M. Bruinooge woens
dag de eerste paal van het woningcomplex Dwarskaai in Middel
burg geslagen.
Op de locatie Dwarskaai en Hagepreekgang worden in totaal
twintig appartementen gemaakt. Zes daarvan komen in de oude
monumentale meisjesschool. Op het binnenterrein zijn de be
staande gebouwen reeds verwijderd en komen nog eens veertien
appartementen.
De gemeente had de toekomstige bewoners uitgenodigd om bij
het heien van de eerste paal aanwezig te zijn. Onder hen waren
Sandra Borowski en Jasper Dijkers die haast niet kunnen wach
ten totdat ze in oktober 2001 in him nieuwe woning trekken. „Ik
ben een yup die graag in de binnenstad wil wonen", grapt Dij
kers. Hij heeft speciaal zijn digitale camera meegenomen. „Ach,
een ander filmt zijn kinderen en hij filmt zijn huis", aldus Borow
ski.
door Arjan van Westen
MIDDELBURG - Het water
schap Zeeuwse Eilanden is be
zig met een groot verkeerson
derzoek op de Hogelandseweg
tussen Middelburg en Biggeker-
ke. Noodzakelijk omdat het wa
terschap overeenkomstig de re
giovisie zoveel mogelijk auto's
op deze weg wil weren. De Ho
gelandseweg staat bekend als
een sluiproute voor automobi
listen en is daardoor voor
schoolgaande fietsers gevaar
lijk.
Het waterschap wil de Hoge
landseweg tot autoluwgebied
verklaren. Een zestig- kilome
ter-zone moet de weg voor het
gemotoriseerde verkeer minder
aantrekkelijk maken. Eerder
voorgestelde oplossingen, zoals
het plaatsen van doseerinstalla-
ties, stuitten bij bewoners op te
veel weerstand. Het waterschap
is ook tot die conclusie geko
men. „Het landbouwverkeer en
de bewoners moeten gewoon
van de weg gebruik kunnen ma
ken", aldus gezworene A W. van
de Hoef.
Medewerkers van het water
schap hebben dinsdag de hele
dag het verkeer op de Hogeland
seweg geteld en een kenteken-
onderzoek verricht. Van de
Hoef: „Doei daarvan is na te
gaan van welke sluiproutes er
gebruikt gemaakt wordt. Dan
kunnen we daar verkeersmaat
regelen nemen." Hoewel het on
derzoek nog niet is afgerond,
heeft Van de Hoef al een idee
waar de maatregelen noodzake
lijk zijn. „Eigenlijk is de hele
Hogelandseweg voor het woon-
en werkverkeer één grote sluip
route." Het waterschap zal na
overleg met de Walcherse ge
meenten begin mei bekend ma
ken welke oplossingen er ko
men.
Fietspad
De Veerse gemeenteraad is een
groot voorstander van een fiets
pad naast de Hogelandseweg.
Het waterschap niet. „Wij wil
len alleen bij doorgaande routes
een fietspad. De Hogelandse
weg is geen doorgaande route."
De gemeente Veere kan wel een
fietspad willen, maar wij krij
gen het op ons bord." Van de
Hoef zegt dat het waterschap
niet van plan is om vier miljoen
gulden voor een fietspad uit te
geven.
door Rolf Bosboom
GOES - Verkeersveiligheid
weegt voor de Goese politiek
zwaarder dan wegenonder-
houd. Het gemeentebestuur
gaat daarom bekijken of er nog
verder op het onderhoud kan
worden beknibbeld, zodat er
meer geld vrijkomt voor maat
regelen die het verkeer veiliger
maken.
Tot die conclusie kwamen de le
den van de verschillende frac
ties woensdagavond tijdens een
discussiebijeenkomst over vei
lig verkeer en de inspanningen
van de gemeente om het aantal
verkeersslachtoffers omlaag te
brengen. Sinds 1999 investeert
Goes daar al een half miljoen
gulden per jaar extra in, wat ten
koste gaat van het onderhoud.
De raadsleden kwamen tot de
conclusie dat de verbetering
van de veiligheid momenteel het
allerhoogste belang heeft. Wet
houder M. L.'t Hart wil daar het
liefst binnen het verkeersbud-
get invulling aan geven. Aange
zien niemand de indruk had dat
de staat van de Goese wegen nu
onaanvaardbaar is, wil 't Hart
proberen een nog groter deel
van het budget voor veiligheid
in te zetten.
„Het is mijn bedoeling te kijken
waar de grens ligt. Die is, zo heb
ik beluisterd, nog niet over
schreden."
Knelpunten
De komende tijd wordt al be
hoorlijk geïnvesteerd in het
aanpakken van knelpunten. Zo
worden binnenkort de aanleg
van de rotonde op de kruising
Ringbaan-Van Hogendorplaan
en de reconstructie van de krui
sing Middelburgsestraat-Rave
lijn de Groene Jager uitgevoerd.
Verder staat een groot aantal
maatregelen op stapel in het ka
der van de inrichting van 30-ki-
lometerzones, waarbij plateaus,
drempels, poorten en inritcon
structies worden aangelegd.
't Hart wees op het grote dilem
ma waarmee de gemeente
voortdurend kampt: de aanleg
van een drempel roept altijd be
zwaren bij anderen op. Omwo
nenden vrezen bijvoorbeeld ge-
luids- en trillingshinder en
hulpdiensten eisen dat de vei*-
keersremmer hen niet te veel
hindert.
Het onlangs aangelegde plateau
op de kruising Kloetingseweg-
Lindenstraat is om die reden zo
flauw uitgevallen, dat het nau
welijks effect sorteert en dus
weggegooid geld lijkt. „Ik moet
een keuze maken en dan doe je
het altijd verkeerd", aldus 't
Hart. „Je wordt of door de hond
of door de kat gebeten."
De wethouder wees ook op de si
tuatie op de Laan der Verenigde
Naties in de Goese Polder, waar
onlangs verkeersremmers zijn
aangelegd. Dat gebeurde op
verzoek van de omwonenden,
terwijl de wijk nu steen en been
klaagt over de maatregelen.
Uitritconstructie
H. W. Hoogerland (PvdA) vond
dat de zogeheten uitritcon
structies nog altijd voor grote
onduidelijkheid zorgen. Als
voorbeelden noemde hij de
kruisingen Voorstad-Oostsin
gel en de bocht van de Westha-
vendijk in Wilhelminadorp.
Verkeer dat op die plaatsen van
rechts komt, heeft geen voor
rang omdat er sprake is van een
uitritconstructie.
Volgens de raadsleden is dat
vooral een kwestie van onbe
kendheid met de verkeersregel.
Dat betekent dat er meer voor
lichting over moet worden gege
ven en in een later stadium ook
meer politiecontrole nodig is.
„Je moet de mensen blijven in
formeren", aldus CDA'er P. Fa-
vier.
S. de Putter (SGP/GPV/RPF)
hamerde in het algemeen op het
belang van meer verkeerscon
troles door de politie, die vol
gens hem haar aandacht ook be
ter zou moeten verdelen.
„Daar moeten we de politie op
aanspreken. Zonder een goede
handhaving zijn verkeersmaat
regelen zinloos. Handhaven doe
je via de portemonnee."
Rode quad uit
schuur gestolen
OOSTERLAND - Aan de Hoge
Zandweg in Oosterland is in de
nacht van dinsdag op woensdag
een rode quad gestolen.
Het vierwielig motorvoertuig
van het merk Yamaha stond in
de schuur van de eigenaar
gestald, vanwaar hij nu is ver
dwenen. De waarde van de
quad bedraagt enkele duizen
den guldens.
Terwijl de nieuwe bewoners (links) toekijken, bedient wethouder P.M. Bruinooge de knoppen voor het heien van de eerste paal.
foto Dirk-Jan Gjeltema
doorWout Bareman
EEDE - Het is een wonder. Bur
gemeester C. van Liere van
Sluis-Aardenburg spreekt in
een brief aan commissaris van
de koningin W. van Gelder van
'een min of meer vreemde situa
tie'. De grenspaal 351 ten wes
ten van grensdorp Eede, is als
door een wonder herrezen.
Medewerkers van de provincia
le dienst Infrastructuur en Ver
keer hadden tijdens een inspec
tieronde toch wel degelijk
geconstateerd dat de paal in
kwestie volledig uit het lood
stond. Reden voor Van Gelder
om alarm te slaan. In een
'brandbrief' maakte hij zijn col
lega gouverneur H. Balthazar
deelgenoot van de geconsta
teerde feiten. De paal stond niet
alleen scheef, ook de toorts
bleek afgebroken. Van Gelder
stelde voor het euvel te verhel
pen en de kosten te delen. Die
kosten zullen nu flink lager zijn.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Vlissingen
heeft lijn aangebracht in zijn re
latiegeschenken. De eenheid
komt niet terug in de 'te voor
spelbare stropdassen of sjaal
tjes', maar in kunst in de vorm
van een zeester. De bedenker
van dit voor Vlissingen kenmer
kende symbool is Jan Zembsch.
In het Vlissingse stadhuis werd
gisteren de geschenkenlijn ge
presenteerd.
De Vlissingse schilder Zembsch
koos voor de zeester omdat dit
diertje leeft op de grens van land
en water. Juist daar waar ook
Vlissingen verrezen is. Hij liet
het beestje terugkeren in tegels,
ansichtkaarten en in helder en
matglas.
Voor wethouder Leny Poppe-de
Looff had de zeester nog meer
typisch Vlissingse betekenis
sen. „De zeester manifesteert
zich op plaatsen waar land en
zee elkaar ontmoeten. De vijf
armen verwijzen naar de vijf
Vlissingse wijken en bij verlies
van een van de armen groeit de
ze w-eer aan. Vlissingen bezit die
kwaliteit Het is een gehavende
stad, die zich weer opricht."
Burgemeester A van Dok-van
Weele wil nieuwe inwoners van
Vlissingen verwelkomen met
ansichtkaarten waarop zeester
ren - alle exemplaren zijn uniek
- zijn afgedrukt.
„Want aan wie zullen we de zee
sterren nu geven? De wandtegel
is bijvoorbeeld uitstekend ge
schikt voor diegene die iets voor
de stad Vlissingen betekent. De
heldere zeester van glas is voor
de VIPS en de matte voor de ge-
.wone Important Persons", zei
Van Dok.
Tot 16 mei kunnen de zeesterren
bezichtigd worden op de om
loop van het Vlissingse stad
huis.
Wethouder Leny Poppe-de Looff en de Vlissingse schilder Jan
Zembsch tonen enkele van de geschenken uit de serie.
foto Ruben Oreel