Hotel in juridische kluwen Eerste paal voor Dwarskaai Werkgevers zijn verdeeld over tol bij tunnel Sluiskil Waterschap doet verkeersonderzoek op Hogelandseweg Veilig verkeer mag ten koste gaan van onderhoud wegen Zeester passend symbool Vlissingse geschenkenlij n zeeland donderdag 20 april 2000 w 16 Langer uitstel nieuwbouw kan funest zijn voor Britannia Grenspaal herrijst Werk aan Zeelandbrug ligt op schema door Margreet van den Broek ZIERIKZEE - De recon structie van de Zeeland- brug ligt op schema. „Het gaat heel goed", zegt de projectleider vanuit de provincie, R. J. ten Broe- ke. De afgelopen weken is er veel voorbereidend werk verricht. Aan de westzijde is de vangrail verwijderd en is er tijdelijk beton ge- stolt op de gaten die daar door zijn ontstaan. „Dat zijn al die vierkantjes op de brug", aldus Ten Broe- ke. Op dit moment wordt aan de oostelijke zijde van de brug een tijdelijke steiger gebouwd. Aansluitend wordt begonnen met het verwijderen van de leu ningen en het opstaande betonrandje. Zo wordt de brugconstructrie geheel blootgelegd en kunnen er reparaties uitgevoerd worden. Vervolgens wordt een betonnen barrière ge plaatst. Daarvoor moet eerst een bekisting wor den getimmerd. „Als dat goed verloopt, krijgen de werkzaamhe den in de maanden daarna een routinematiger ka rakter. Dan schuiven we als een trein over de hele lengte van de brug steeds een stukje verder op met de werkzaamheden. In het begin is het misschien nog even wat oefenen, maar we verwachten dat het daarna allemaal soepel verloopt", licht Ten Broe- ke de werkzaamheden na der toe. Op de speciale fietsbus wordt volgens de projectleider inmiddels steeds vaker een beroep gedaan. Lieten in de eer ste week van april gemid deld acht fietsers per dag hun rijwiel over de brug vervoeren, deze week zijn dat er gemiddeld veertien. „Dat komt waarschijnlijk doordat het weer beter is, en het recreatieseizoen weer op gang komt", ver moedt Ten Broeke. Ook is de dienstregeling gedeel telijk aangepast aan de behoefte van de gebrui kers. door Joost Bosman TERNEUZEN - Het financiële plan dat Gedeputeerde Staten dinsdag voor de aanleg van een tunnel bij Sluiskil presenteer den, is in kringen van werkge vers heel verschillend gevallen. GS stellen voor dat onder meel de provincie, de Zeeuws- Vlaamse gemeenten en de NV Westerscheldetunnel bij elkaar ruim 300 miljoen gulden op tafel leggen. De overige 200 miljoen gulden moeten worden opgebracht door tolheffing. Voorzitter L. van Gelder van de Zeeuwse Kamer van Koophan del zegt dat zijn organisatie 'ui terst positief' staat tegenover het financieringsplan van GS. De voorwaarde dat er wel tol geheven moet worden op de tunnel, vindt Van Gelder een punt van nader onderzoek. „Tolheffing roept altijd een angstreactie op, maar als Den Haag ons dwingt tot deze stap, zit er niets anders op. Het gaat er wel om dat een investering in de tunnel terugverdiend moet wor den", aldus Van Gelder. Hij doelt daarmee op het feit dat minister Netelenbos van Ver keer en Waterstaat niet wil mee betalen aan de tunnel bij Sluiskil. Positief G. Blanckaert, bedrijfsleider afvallogistiek bij transportbe drijf Verstraeten Verbrugge in Terneuzen staat in eerste in stantie positief tegenover de provincie-voorstellen. Hij schetst de problemen die zijn bedrijf nu nog heeft bij de brug van Sluiskil. „Wij moeten alles naar de stort plaats in de Koegorspolder brengen, aan de oostkant van het kanaal. Ook het afval uit Zeeuws-Vlaanderen. Daar naast bevindt zich de CVI-af- scheiding zich eveens in die om geving. Alles bij elkaar staan onze vrachtwagens heel wat ke ren te wachten bij die brug." De tolheffing is voor Verstraeten Verbrugge geen probleem. „Eén euro per doorgang is zo terug verdiend", verklaart Blancka ert. Een eventuele bijdrage van het bedrijfsleven aan de aanleg van de tunnel, zoals gedeputeerde J. Hennekeij alsnog wil, is voor Verstraeten Verbrugge 'be- spreekbaar'. Voorzitter M. van Nunen van de Brabants-Zeeuwse Werkgevers (BZW) toont zich geen voor stander van een toltunnel. „De provincie probeert het kosten- probleem dat de werkgevers nu hebben door de brug bij Sluiskil op te lossen door hen met andere kosten op te zadelen. En of die opwegen tegen de baten die we van een tunnel hebben, weet ik nog niet. We zijn voor de tunnel, maar blijven tegen een directe danwel indirecte bijdrage daar voor vanuit het bedrijfsleven", aldus Van Nunen. Omrijden Hij wijst ook op de suggestie in de verscheidende rapporten dat er omleidingen moeten komen, om genoeg 'klandizie' voor de tunnel te creëren. „Dan zouden bedrijven naast de tol nog eens extra kosten moeten maken voor het aantal kilometers dat ze omrijden. Dat is het paard achter de wagen spannen." De BZW blijft bij het standpunt dat de overheid voor de tunnel- kosten moet opdraaien. „Het is toch normaal dat zij investeert in de infrastructuur. Als dat niet gebeurt, dan komen we in een rare positie terecht, en doet de regio af als vestigingsplaats voor bedrijven." Voorzitter J. Duerloo van de Kring van Werkgevers in de Ka naalzone Zeeuws-Vlaanderen sluit zich aan bij het BZW- standpunt. „Tolheffing op de 'kanaalkruisingen' is onver standig. Je krijgt dan sluiprou tes, met alle verkeersproblemen van dien. Terwijl de tunnel bij Sluiskil de doorstroming van het verkeer en de verkeersvei ligheid juist zou moeten verbe teren." Een euro Duerloo ziet meer in een verho ging met één eui-o van het tarief de Westerscheldetunnel voor het doorgaande verkeer. „De tunnel bij Sluiskil is deels nodig om het verkeer uit de Wester scheldetunnel op te vangen. Het lijkt me dan ook logisch dat die de kar trekt." door Edith Ramakers MIDDELBURG - Eind vorig jaar ging de vlag uit in hotel Bri tannia aan de Boulevard Evert - sen in Vlissingen. De gemeente verleende een bouwvergunning voor het vergroten en verbou wen van het hotel. Van binnen werd niet de sloop begonnen en klanten kregen een brief dat het hotel in het voorjaar als her nieuwd zou zijn. Maar de nieuwbouwplannen bleven op verzet stuiten, waarop hoteldi recteur Buys alle werkzaamhe den stillegde. Eerst moeten alle juridische perikelen rond de bouwvergunning en de bestem- mingsplamvijziging zijn afge rond. besloot hij. Dit laat echter zo lang op zich wachten dat fi nanciële problemen opdoemen. Een van die juridische zaken werd woensdagochtend afge handeld, Omwonende C. Lems vocht, weliswaar bij verstek, voor de Middelburgse bestuurs rechter T. Damsteegt de bouw vergunning aan. Zijn bezwaar is ondermeer gericht op een ver mindering van lichtinval en een verwachte toename van wind- overlast door de bouw van de 52 meter hoge hotel. De gemeente Vlissingen, verte genwoordigt door W. Vael, weerlegde gisteren de kritiek. „Het is bovendien vreemd dat bezwaar wordt gemaakt door een bewoner die op het moment van koop van het appartement op de hoogte had kunnen zijn van de nieuwe plannen aan de boulevard." Britannia is vanaf 1996 bezig met haar nieuwbouwplannen. De vaart zit er niet echt in. Vael zei voor de bestuursrechter dat er zorgvuldig onderzoek is ver richt dat door de gemeenteraad is beoordeeld. „Ook GS en de Raad van State gaven aan dat het bouwplan voldoet aan het bestemmingsplan Windaspect Vorige maand diende deze zelf de kwestie voor de Commissie bezwaar- en beroepszaken van de gemeente Vlissingen. Groe pen omwonenden vinden dat de bouwvergunning ingetrokken moet worden. De bezwaren- commissie stelde de bezwaar makers in het ongelijk, maar gaf het college van B en W mee om De vertraging door het verzet tegen de nieuwbouwplannen van hotel Britannia dreigt de uitbaters zo langzamerhand in ernstige financiële problemen te brengen. foto Lex de Meester het windaspect nader te bekij ken. Vael zei gisteren dat het college het nut van het windonderzoek niet inzit. Binnenkort zullen de bezwaarmakers, onder wie Lems, de brief met de argumen tatie van het Vlissingse college ontvangen. „De heer Lems heeft die brief niet afgewacht en is voortvarend geweest door bij voorbaat beroep in te dienen bij de bestuursrechter", aldus Vael. Het is een juridisch spel gewor den dat vrij ondoorzichtig wordt. Omwonenden zijn tegen het besluit van de Raad van Sta te over het bestemmingsplan onlangs in beroep gegaan. Woensdagochtend ontving de gemeente Vlissingen de beoor deling van de adviseur van de Raad van State in deze beroeps zaak. Vael: „In algemene zin heeft de adviseur geen moeite met de bestemmingsplanwijzi ging. Vanwege tijdgebrek heb ben we het dossier van die advi seur niet nauwkeurig in kunnen zien. De adviseur kon de vrees van de omwonenden voor meer windhinder door de bouw niet geheel wegnemen en stelde een aanvullend 'windbehaaglijks- heidsonderzoek' voor." Resteert nog de vraag of of de Raad van State het advies van de adviseur overneemt. „Het onderzoek dat de adviseur voor stelt is gericht op effecten aan de zijde van de boulevard. Volgens ons verandert er aan de boule vardzijde niets aan de windhin der door dit bouwplan." Hij erkent wel dat de gemeente door de adviseur in een moeilijk positie wordt gebracht. „Moe ten we Britannia nog een aan vullend windonderzoek opleg gen? Wij moeten voor 15 mei berichten wat we met het advies doen." Door deze jongste ontwikkeling is ook bestuursrechter Dam steegt voor een dilemma ge plaatst. Hij kan besluiten de bouwvergunning goed te keu ren, maar even later kan hij door de Raad van State worden over ruled. Damsteegt sprak gisteren uit daarmee in zijn maag te zit ten. Duidelijkheid Britannia Watertoren BV wacht intussen met smart op meer dui delijkheid, Evenals Kruisveste Management BV. Deze organi satie verbouwt, renoveert en breidt het hotel uit. Na de ver bouwing zal Kruisveste een deel van het hotel terugleveren aan Britannia en de overige kamers/ appartementen verkopen en le veren aan particuliere beleg gers. „Dat zijn dus beleggings objecten, die gewoon in de verhuur gaan", verklaarde J. Post van Kruisveste. Deze onderneming heeft intus sen tweeëneenhalf miljoen gul den in het project geïnvesteerd. Volgens Post dreigt voor Britan nia een faillisement als niet spoedig met de bouw kan wor den begonnen. „Financieel kan familie Buys het niet lang meer dragen." Bestuursrechter Damsteegt spreekt zich dinsdag 25 april uit. door Arjan van Westen MIDDELBURG - Onder het oog van de camera van de toekomstige bewoners heeft wethouder P. M. Bruinooge woens dag de eerste paal van het woningcomplex Dwarskaai in Middel burg geslagen. Op de locatie Dwarskaai en Hagepreekgang worden in totaal twintig appartementen gemaakt. Zes daarvan komen in de oude monumentale meisjesschool. Op het binnenterrein zijn de be staande gebouwen reeds verwijderd en komen nog eens veertien appartementen. De gemeente had de toekomstige bewoners uitgenodigd om bij het heien van de eerste paal aanwezig te zijn. Onder hen waren Sandra Borowski en Jasper Dijkers die haast niet kunnen wach ten totdat ze in oktober 2001 in him nieuwe woning trekken. „Ik ben een yup die graag in de binnenstad wil wonen", grapt Dij kers. Hij heeft speciaal zijn digitale camera meegenomen. „Ach, een ander filmt zijn kinderen en hij filmt zijn huis", aldus Borow ski. door Arjan van Westen MIDDELBURG - Het water schap Zeeuwse Eilanden is be zig met een groot verkeerson derzoek op de Hogelandseweg tussen Middelburg en Biggeker- ke. Noodzakelijk omdat het wa terschap overeenkomstig de re giovisie zoveel mogelijk auto's op deze weg wil weren. De Ho gelandseweg staat bekend als een sluiproute voor automobi listen en is daardoor voor schoolgaande fietsers gevaar lijk. Het waterschap wil de Hoge landseweg tot autoluwgebied verklaren. Een zestig- kilome ter-zone moet de weg voor het gemotoriseerde verkeer minder aantrekkelijk maken. Eerder voorgestelde oplossingen, zoals het plaatsen van doseerinstalla- ties, stuitten bij bewoners op te veel weerstand. Het waterschap is ook tot die conclusie geko men. „Het landbouwverkeer en de bewoners moeten gewoon van de weg gebruik kunnen ma ken", aldus gezworene A W. van de Hoef. Medewerkers van het water schap hebben dinsdag de hele dag het verkeer op de Hogeland seweg geteld en een kenteken- onderzoek verricht. Van de Hoef: „Doei daarvan is na te gaan van welke sluiproutes er gebruikt gemaakt wordt. Dan kunnen we daar verkeersmaat regelen nemen." Hoewel het on derzoek nog niet is afgerond, heeft Van de Hoef al een idee waar de maatregelen noodzake lijk zijn. „Eigenlijk is de hele Hogelandseweg voor het woon- en werkverkeer één grote sluip route." Het waterschap zal na overleg met de Walcherse ge meenten begin mei bekend ma ken welke oplossingen er ko men. Fietspad De Veerse gemeenteraad is een groot voorstander van een fiets pad naast de Hogelandseweg. Het waterschap niet. „Wij wil len alleen bij doorgaande routes een fietspad. De Hogelandse weg is geen doorgaande route." De gemeente Veere kan wel een fietspad willen, maar wij krij gen het op ons bord." Van de Hoef zegt dat het waterschap niet van plan is om vier miljoen gulden voor een fietspad uit te geven. door Rolf Bosboom GOES - Verkeersveiligheid weegt voor de Goese politiek zwaarder dan wegenonder- houd. Het gemeentebestuur gaat daarom bekijken of er nog verder op het onderhoud kan worden beknibbeld, zodat er meer geld vrijkomt voor maat regelen die het verkeer veiliger maken. Tot die conclusie kwamen de le den van de verschillende frac ties woensdagavond tijdens een discussiebijeenkomst over vei lig verkeer en de inspanningen van de gemeente om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. Sinds 1999 investeert Goes daar al een half miljoen gulden per jaar extra in, wat ten koste gaat van het onderhoud. De raadsleden kwamen tot de conclusie dat de verbetering van de veiligheid momenteel het allerhoogste belang heeft. Wet houder M. L.'t Hart wil daar het liefst binnen het verkeersbud- get invulling aan geven. Aange zien niemand de indruk had dat de staat van de Goese wegen nu onaanvaardbaar is, wil 't Hart proberen een nog groter deel van het budget voor veiligheid in te zetten. „Het is mijn bedoeling te kijken waar de grens ligt. Die is, zo heb ik beluisterd, nog niet over schreden." Knelpunten De komende tijd wordt al be hoorlijk geïnvesteerd in het aanpakken van knelpunten. Zo worden binnenkort de aanleg van de rotonde op de kruising Ringbaan-Van Hogendorplaan en de reconstructie van de krui sing Middelburgsestraat-Rave lijn de Groene Jager uitgevoerd. Verder staat een groot aantal maatregelen op stapel in het ka der van de inrichting van 30-ki- lometerzones, waarbij plateaus, drempels, poorten en inritcon structies worden aangelegd. 't Hart wees op het grote dilem ma waarmee de gemeente voortdurend kampt: de aanleg van een drempel roept altijd be zwaren bij anderen op. Omwo nenden vrezen bijvoorbeeld ge- luids- en trillingshinder en hulpdiensten eisen dat de vei*- keersremmer hen niet te veel hindert. Het onlangs aangelegde plateau op de kruising Kloetingseweg- Lindenstraat is om die reden zo flauw uitgevallen, dat het nau welijks effect sorteert en dus weggegooid geld lijkt. „Ik moet een keuze maken en dan doe je het altijd verkeerd", aldus 't Hart. „Je wordt of door de hond of door de kat gebeten." De wethouder wees ook op de si tuatie op de Laan der Verenigde Naties in de Goese Polder, waar onlangs verkeersremmers zijn aangelegd. Dat gebeurde op verzoek van de omwonenden, terwijl de wijk nu steen en been klaagt over de maatregelen. Uitritconstructie H. W. Hoogerland (PvdA) vond dat de zogeheten uitritcon structies nog altijd voor grote onduidelijkheid zorgen. Als voorbeelden noemde hij de kruisingen Voorstad-Oostsin gel en de bocht van de Westha- vendijk in Wilhelminadorp. Verkeer dat op die plaatsen van rechts komt, heeft geen voor rang omdat er sprake is van een uitritconstructie. Volgens de raadsleden is dat vooral een kwestie van onbe kendheid met de verkeersregel. Dat betekent dat er meer voor lichting over moet worden gege ven en in een later stadium ook meer politiecontrole nodig is. „Je moet de mensen blijven in formeren", aldus CDA'er P. Fa- vier. S. de Putter (SGP/GPV/RPF) hamerde in het algemeen op het belang van meer verkeerscon troles door de politie, die vol gens hem haar aandacht ook be ter zou moeten verdelen. „Daar moeten we de politie op aanspreken. Zonder een goede handhaving zijn verkeersmaat regelen zinloos. Handhaven doe je via de portemonnee." Rode quad uit schuur gestolen OOSTERLAND - Aan de Hoge Zandweg in Oosterland is in de nacht van dinsdag op woensdag een rode quad gestolen. Het vierwielig motorvoertuig van het merk Yamaha stond in de schuur van de eigenaar gestald, vanwaar hij nu is ver dwenen. De waarde van de quad bedraagt enkele duizen den guldens. Terwijl de nieuwe bewoners (links) toekijken, bedient wethouder P.M. Bruinooge de knoppen voor het heien van de eerste paal. foto Dirk-Jan Gjeltema doorWout Bareman EEDE - Het is een wonder. Bur gemeester C. van Liere van Sluis-Aardenburg spreekt in een brief aan commissaris van de koningin W. van Gelder van 'een min of meer vreemde situa tie'. De grenspaal 351 ten wes ten van grensdorp Eede, is als door een wonder herrezen. Medewerkers van de provincia le dienst Infrastructuur en Ver keer hadden tijdens een inspec tieronde toch wel degelijk geconstateerd dat de paal in kwestie volledig uit het lood stond. Reden voor Van Gelder om alarm te slaan. In een 'brandbrief' maakte hij zijn col lega gouverneur H. Balthazar deelgenoot van de geconsta teerde feiten. De paal stond niet alleen scheef, ook de toorts bleek afgebroken. Van Gelder stelde voor het euvel te verhel pen en de kosten te delen. Die kosten zullen nu flink lager zijn. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Vlissingen heeft lijn aangebracht in zijn re latiegeschenken. De eenheid komt niet terug in de 'te voor spelbare stropdassen of sjaal tjes', maar in kunst in de vorm van een zeester. De bedenker van dit voor Vlissingen kenmer kende symbool is Jan Zembsch. In het Vlissingse stadhuis werd gisteren de geschenkenlijn ge presenteerd. De Vlissingse schilder Zembsch koos voor de zeester omdat dit diertje leeft op de grens van land en water. Juist daar waar ook Vlissingen verrezen is. Hij liet het beestje terugkeren in tegels, ansichtkaarten en in helder en matglas. Voor wethouder Leny Poppe-de Looff had de zeester nog meer typisch Vlissingse betekenis sen. „De zeester manifesteert zich op plaatsen waar land en zee elkaar ontmoeten. De vijf armen verwijzen naar de vijf Vlissingse wijken en bij verlies van een van de armen groeit de ze w-eer aan. Vlissingen bezit die kwaliteit Het is een gehavende stad, die zich weer opricht." Burgemeester A van Dok-van Weele wil nieuwe inwoners van Vlissingen verwelkomen met ansichtkaarten waarop zeester ren - alle exemplaren zijn uniek - zijn afgedrukt. „Want aan wie zullen we de zee sterren nu geven? De wandtegel is bijvoorbeeld uitstekend ge schikt voor diegene die iets voor de stad Vlissingen betekent. De heldere zeester van glas is voor de VIPS en de matte voor de ge- .wone Important Persons", zei Van Dok. Tot 16 mei kunnen de zeesterren bezichtigd worden op de om loop van het Vlissingse stad huis. Wethouder Leny Poppe-de Looff en de Vlissingse schilder Jan Zembsch tonen enkele van de geschenken uit de serie. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16