Rederij beslist in herfst over terminal m PZC De Heerenkeet in goede handen Dichter en kunstenares maken geïllustreerde poëziebundel Tekeningen als levenslijn Muziekhuis Sonora opent nieuwe zaak Bloemrijke variété van Mini Maxi Jeugdtheater bezorgt kinderen feestelijke woensdagmiddag zeeland 14 Italiaanse Grimaldi kiest in najaar vestigingsplaats langs Schelde ondernemend zeeland Boerenbond moderniseert kunst cultuur 1947 donderdag 20 april 2000 door Ben Jansen VLISSINGEN - De Italiaanse rederij Grimaldi neemt ko mend najaar een beslissing over de vestiging van een ter minal voor auto's, containers en andere vracht in een van de havens aan het Schelde-estua- rium. Daarvoor zijn Vlissin- gen, Antwerpen en Zeebrugge in beeld. De uiteindelijke keus wordt deels bepaald door de voorkeuren van de klanten van Grimaldi. Over de mogelijke vestiging van Grimaldi in Vlissingen- Oost bestaan al twee jaar con tacten tussen het bedrijf en Zeeland Seaports. De terminal die de Italiaanse rederij wil bouwen vormt een onderdeel van een keten van achttien ha vens aan de Euro-Med kust vaartroute tussen Noordwest- Europa en het oosten en mid- den van de Middellandse Zee. Op deze route vaart Grimaldi met vijf grote multipurpose schepen, waarvan de drie nieuwste, de Grande Europa, de Grande Mediterraneo en de Gran Bretagna 4650 personen auto's, \Tachtwagens met een totale lengte van 3,3 kilometer of 700 containers kunnen mee nemen. De terminal in het Schelde-es- tuarium is bestemd voor de Be- nelux-markt. Grimaldi wil er enkele tientallen miljoenen guldens in investeren. De werkgelegenheid bedraagt op termijn ruim honderd banen. Vlissingen heeft van meet af aan hoog gestaan op de keuze lijst van Grimaldi. Anderhalf jaar geleden ontstond evenwel enige aarzeling over de locatie die Zeeland Seaports had aan geboden. Het ging om het nu nog braakliggende terrein tus sen Pechiney en Eurogas. Autofabrikant Fiat toonde zich beducht voor het risico dat de lakken van Fiats, Alfa Ro meo's en Lancia's zouden wor den aangetast door stoffen die Pechiney uitstoot. Zo dat risico al zou bestaan - het haven schap heeft weggewuifd - is deze kwestie achterhaald. Het terrein is al uitgegeven. De ter minal van Grimaldi zou nu aan de nog aan te leggen Nieuw- landhaven naast de Koninklij ke Schelde Groep kunnen ko men. Volgens P. Kyprianou van Gri maldi in Napels heeft de keus voor een haven aan de Schelde- /Westerschelde even op een laag pitje gestaan, omdat desa menwerking met ro-ro reder Cobelfret in Antwerpen is be ëindigd. Daaraan had Grimal di enige tijd de handen vol. In tussentijdzijn wel deinde ogen van de Italiaanse rederij sterke en minder sterke punten van Vlissingen, Antwerpen en Zee- brugge op een rijtje gezet. Voor Vlissingen spreken voldoende ruimte - ook voor uitbreidin gen op de langere termijn - en arbeidsflexibiliteit. Ook het feit dat in Vlissingen, in tegen- door René van Stee TERNEUZEN - Muziekhuis Sonora opent morgen, vrijdag, aan de Noordstraat in Terneu- zen een nieuwe zaak. Hiermee wordt een vijftigjarige traditie in de Scheldestad in ere her steld. Sonora was voorheen als fami liebedrijf elders in de Noord- straat gevestigd. Na de beëin diging van deze activiteiten besloot mede-eigenaar K. Kos ter zelfstandig onder de oude naam verder te gaan. „De toe- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZCpostbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. voeging Koster-Dey is wegge vallen. Ook blijven we min of meer een familiebedrijf, want één van onze dochters komt in de nieuwe zaak te werken", zegt Koster. De inrichting van de ruim 140 vierkante meter grote muziek- speciaalzaak ademt dezelfde sfeer uit als in het oude pand. In de nieuwe zaak is het aanbod vanwege de verkoop van de ou de collectie volledig opnieuw opgebouwd. Koster: „Het mu ziekaanbod blijft even groot als voorheen met onder meer pop, Nederlandstalig, verza- mel-cd's en klassiek. Ook is er weer veel plaats ingeruimd voor nieuwe media als cd-roms endvd." Sonora blijft eveneens leve rancier van muziekinstrumen ten. Het accent ligt hierbij op gitaren en keyboards. Verder zijn alle mogelijke accessoires en bladmuziek verkrijgbaar. De collectie van instumenten is kleiner dan voorheen. In prin cipe blijft alles wat niet wordt tentoongesteld wel leverbaar. stelling tot de twee Vlaamse havens, grond kan worden ge kocht, spreekt de Italiaanse onderneming aan. Daar staat tegenover dat Grimaldi oude banden heeft met Antwerpen. De schepen van de rederij va ren Vlissingen al jaren voorbij op weg naar de verderop gele gen haven. TERNEUZEN - De Boeren bondwinkel aan de Hugher- sluys in Terneuzen is gemoder niseerd. De oude Boerenbond- kleuren geel en zwart zijn ver vangen door groen en rood. De winkelinrichting is over zichtelijker geworden door ge bruik van lage stellingen. De tuinafdeling en het assorti ment dierbenodigdheden zijn vergroot. Boerenbond ver koopt nu ook levende kleindie- ren. Naast werkkleding en - schoeisel wordt vrijetijdskle- ding aangeboden. Sinds 1998 werkt de van ouds her in Zuidwest-Nederland opererende Boerenbond samen met vergelijkbare ketens in on der meer Limburg. Hierdoor is een keten ontstaan met zo'n 250 winkels. Binnen enkele ja ren moeten alle winkels er het zelfde uitzien. De winkel in Oostburg volgt eind 2000, de zaak in Hulst wordt volgend jaar vernieuwd. Marion en Richard Snijders hebben café-restaurant De Heerenkeet in Kerkwerve overgenomen van de ouders van Marion. foto Marijke Folkertsma door Inge Heuff KERKWERVE - Sinds eind maart zijn Ri chard en Marion Snijders samen eigenaar van café-restaurant De Heerenkeet. De vaste gasten kennen hen goed, wrant al drie jaar lang staat Richard in de keuken en doet Marion de bediening. Maar tot voor kort was dat altijd in samenwerking met de ouders van Marion. Haar ouders hebben onlangs de zaak over gedragen aan de dochter en schoonzoon. „Veel verandert er niet", verklaart Marion Snijders. „Wel hebben we de kaart wat aangepast en staat er nu een grotere varië teit aan vlees en vis op. Maar in principe zetten we de,trend door die drie jaar gele den is ingezet." Dat houdt in dat er naast de gebruikelijke werkzaamheden voor het café en restau rant ook onder meer duiktochten worden georganiseerd. Snijders: „Wij duiken zelf heel graag en in middels duikt de vereniging waar we lid van zijn hier ook, samen met een Belgische vereniging." Maar ook vissers kunnen in de Heerenkeet terecht voor de verhuur van boten en hengels. Mocht de vangst slecht zijn, dan kan in het café altijd een maaltje panklare vis worden gekocht. In het café liggen ook verschillende boeken en tijd schriften over de duiksport en er is zelfs een logboek voor zowel duikers als voge laars om bijzondere wedervaardigheden in te noteren. Het vorig jaar zo succesvol afgesloten tweejaarlijkse kunstenaarsproject Lucht, Aarde, Kunst en Zee (LAKZ) krijgt in de zomer van 2001 een vervolg. „De kunste naars waren zo enthousiast over het pro ject, dat we daar mee doorgaan", zegt Ma rion Snijders. De Heerenkeet is zeven dagen in de week geopend. MIDDELBURG, Stadsschouwburg 'Split door Mini Maxi, met Karei de Rooij. Peter de Jong en Marie-Jo- seéJoore. Kostuums van Dorine van IJsseldijk, decor van Tom Schenk. Muzikale leiding van Krijn van Driel. Regie van Jos Thie. door Willem Nijssen De shows van Mini Maxi hebben een lage omloop snelheid. Sprakeloos stond ze ven jaar op de planken (ging in die tijd heel de wereld rond), Scherzo bestond vier jaar. Het zijn dan ook programma's die tot in de allerkleinste details zijn uitgewerkt en die in hun hu mor volledig tijdloos zijn. Ook Split is weer een perfect uitge werkte show vol clowneske hu mor, muzikale grappen en sma kelijke variété. Doordacht van het bloemrijke begin tot het even bloemrijke slot. Bloemrijk, omdat alles wat Ka- rel de Rooij en Peter de Jong in hun eerste act als oud echtpaar doen, om een bloemetjesmotief draait. Motief dat terugkeert in het decor, in alle kleding, maar ook in alle attributen, zelfs in het verband dat bij het laten zingen van glazen moet worden aangelegd. Zo extreem doorge voerd, dat het vanzelf grappig wordt. ROC-cursisten exposeren werk in Goes GOES - Het Centrum voor de Kunsten van het ROC Zeeland in Goes opent vanavond, don derdag, een expositie van de deelnemers aan de cursussen. Op de openingsavond in het ROC-gebouw aan de Rommers- walestraat zijn tekeningen, schilderijen en beeldhouwwer ken te zien. Deelnemers aan de toneelcursus eri de balletlessen tonen hoe zij zich het afgelopen seizoen heb ben ontwikkeld. De Zeeuwse Muziekschool verzorgt enkele muzikale intermezzo's en het Centrum voor de Kunsten geeft informatie over het komende seizoen. De openingsavond begint om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. De expositie is de komende week nog te zien tijdens kan tooruren. Split is - zoals gebruikelijk bij Mini Maxi - een zwijgende voorstelling, maar heeft toch een verhaal, dat gauw genoeg duidelijk wordt. In de kleedka mer van deze twee 'oude' artiesten duikt een bloedmooie jongedame op, die een paar acrobatische acts voor haar re kening zal nemen. Vanaf de eer ste seconde - twee blikken zijn daar genoeg voor - hangt de ri valiteit in de lucht, en daar zal het heel de voorstelling verder over gaan. Twee opgeblazen mannetjes, die concurreren om wat aan dacht en daarvoor alles uit de kast halen. Voor de pauze is dat af en toe nog wat traag, al is er ook dan al een prachtige scène. Ietwat uitge blust zitten de twee artiesten rorid een heen en weer zwenken de ventilator, als die mooie ar tieste weer eens binnenkomt en zich gaat omkleden. Ventilator en mannen zwenken synchroon, al naar gelang vlug naar haar als ze even niet kijkt, en vlug weer weg als ze ontdekt bespied te worden. Een oude grap in een nieuwe vorm, iets wat inderdaad vaak juist de kracht van Mini Maxi is. Na de pauze ligt het tempo iets hoger, en is de humor pittiger. Het begint met een variant op het doorgezaagde meisje, heel subtiel grappig uitgewerkt. Dan volgt - uitgedost als twee over jarige roek-sterren - een tap- en dans-act, die doldwaas eindigt in een show met grote, groen fluorescerende zwemvliezen. In'een exorbitante imitatie van een oude zwart-wit film leeft ie dereen zich uit in bloedeloos en overdreven filmgeweld. Dan daalt een grote kist omlaag, en volgt een schitterende clowns- act van hoog niveau. Met fabel achtige mimiek inspelend ook op .de zaal, waaruit kuchjes angst en achterdocht, irritatie en minachting losmaken. Maar er komt dan toch een spel op gang, met muziek op piepkleine bandoneons. En voor alles weer eindigt met dezelfde overdaad aan bloemetjesmotieven, is er dan nog een dwaze act rond Ja panse worstelaars, waarin op nieuw Marie-Joseé Joore met haar zang- en danscapaciteiten verrassende elementen toevoegt aan een mooie, klassieke kome diantenvoorstelling. 'Split'van Mini Maxi is tot en met zaterdag 22 april nog dagelijks te zien in de Stadsschouwburg te Mid delburg Dichter Thom Schrijer en kunstenares Saskia Eggink maakten de geïllustreerde dichtbundel Lege Schommels, foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow ZIERIKZEE - Een simpele dichtbundel vond hij zo sober, zei Thom Schrijer tegen gra fisch kunstenares Saskia Eg gink toen hij in haar winkel- atelier in de Sint Jacobstraat in Zierikzee toevallig briefpapier en visitekaartjes kwam bestel len. Dat was het begin van een boeiende samenwerking tussen deze twee creatieve geesten die leidde tot de verzameling Lege Schommels. Deze poëziebundel met vijfen twintig gedichten van Schrijer en typografische illustraties van Eggink wordt donderdag 27 april officieel gepresenteerd. Het eerste exemplaar wordt in Egginks atelier aangeboden aan eigenaar Theo Spinnewijn van Boekhandel De Vries in Zierik zee. De dichter en de kunstena res beschouwen hem als een be langrijke cultuurdrager op Schouwen-Duiveland en willen daar op deze wijze blijk van ge ven. Zowel Schrijer als Eggink werkten in het bedrijfsleven voor ze zich met kunst gingen bezighouden. Eggink studeerde af aan de afdeling Chemische Techniek van de HTS in Dor drecht, waarna zij een aantal jaren werkte op een onder zoeksafdeling van een grote maatschappij. Pas daarna legde zij zich toe op grafische technie ken en beeldhouwen. Schrijer was jarenlang actief binnen de reclamewereld, spe cialiseerde zich in communica tie en had een veel te drukke baan om echt tijd te vinden voor literatuur en poëzie. Een whip lash als gevolg van een auto-on geluk bracht een ommekeer. Hij moest vroegtijdig het arbeids proces verlaten, maar kreeg tijd voor andere zaken. Onder meer via workshops bij de Stichting Kunstzinnige Vorming in Rot terdam ontwikkelde Schrijer zijn dichttalent. Daarna ging het behoorlijk snel. Hij publi ceerde zijn gedichten in een reeks Nederlandse en Vlaamse tijdschriften en in enkele verza melbundels. Ook droeg hij veelvuldig ge dichten voor op podia in de randstad en werd actief binnen de organisatie van poëzie-ma- nifestaties. Zwangerschap Sinds het voorjaar van 1998 woont hij in Zierikzee. Lege Schommels is zijn eerste eigen dichtbundel. Geen simpele uit gave, maar een boekwerkje met fraai gestileerde illustraties van Eggink. „Het zijn geen plaatjes bij een verhaaltje, maar een typografi sche weergave van de essentie van elk gedicht", zegt de kun stenares. Eggink gebruikte daar speelse variaties met letters voor. Zo kreeg het mooi e gedi cht Haar dragen over een zwanger schap als illustratie een combi natie van de letters die een bolle buik verbeeldt. Eggink heeft niet het gevoel dat ze zich dienstbaar heeft moeten opstellen ten aanzien van de dichter. „Nee, er was echt spra ke van een goede samenwer king, waarbij we eikaars werk meerwaarde konden geven." De gedichten in deze bundel hebben alle iets te maken met gebeurtenissen, plaatsen, sei zoenen en personen die Schrijer in Zeeland heeft ervaren. De ti tel is ontleend aan een regel uit het gedicht Ventweg, waarin hij op subtiele wijze uiting geeft aan berusting en melancholie. Lege schommels is uitgegeven bij De Koperen Tuin in Goes en kost 25 gul den. In mei wordt in boekwinkel De Koperen Tuin in Goes een expositie ingericht met de originele afdruk ken van Egginks illustraties. Schrij er zal daar ook voordragen uit deze bundel. Meestai! door Ondine van der Vleuten KOUDEKERKE - Er moeten heel wat tekeningen van hem in omloop zijn. Vijfentwintig jaar al vereeuwigt Piet Pons in Zee land stads- en dorpsgezichten, molens en haventjes in Oostin- dische inkt. Hij is en was vóór alles een kunstenaar. Vóór- en nadat zijn sociale leven ingrij pend veranderde door niet-aan- geboren hersenletsel. Zijn korte-termijngeheugen is aan getast. Maar ook als hij terug haalt wat langer geleden is, lijkt het allemaal om hetzelfde te draaien: het tekenen. Zijn vrouw leerde hij kennen in Schiedam, waar ze bij vader in de sigarenzaak werkte. Na hun trouwen gingen ze 'verderop' kijken. Dat werd Zeeland, van wege de rust. Ze kregen een dochter en een zoon. Pons ver diende de kost met zijn talent, dat in deze provincie pas goed tot bloei kwam. Hij tekende, zijn vrouw lijstte de werken in hun eigen lijstenmakerij in Yerseke in. Ze werden grif ver kocht. Pons tekende molens voor een kalender van de Zeeuwse molenstichting, gaf ansichtkaarten uit, maakte re producties - alles in eigen be heer. „Ik wil eigen baas zijn. Van negen tot vijf voor een ander werken, dat is niets voor mij." De stads- en dorpsgezichten van de plattelandsgemeenten, de Yersekse oesterbronnen, Zeeland was een onuitputtelij ke inspiratiebron. Aan de muur in zijn Koudekerkse thuis hangt een panoramatekening van Vee- re. Daterend uit de beginperio-- de en typerend voor zijn stijl' Steeds datzelfde strijklicht, als! op een prille, zonnige morgen. Pons tekent bijna fotografisch, Een huizenrij aan een gracht, waarbovenuit een toren piekt,' Nauwgezet zijn details weerge-, geven, muurankers op verrei huizen, sierlijke details op de., gebouwen. Alles opgebouwd uit, duizenden fijne, zwarte streep-, jes. Er is geen mens, geen diert^, zien. Alles is stil. „Ik teken geen mensen of gev zichten. Ook geen natuur, of het moet water rond bootjes of een boom bij een huis zijn. Alles wat beweegt, dat kan ik niet. Ik zou willen dat ik het kon." Komt zijn bewondering voor Van Gogh 100 zeeuwse portretten daaruit voort? „Dat zou ik wil len, dat ik kon schilderen als Van Gogh", zegt hij en er vonkt iets in zijn ogen. Vloeiend, emo tioneel schilderen. De noncha lante en toch trefzekere omgang' met de olieverf - ook dat wilde Pons, maar het lukte niet. Net zo min als hij de drank aan kon. Sinds zeven jaar drinkt- Pons niet meer, maar dat kwam: te laat. Hij leeft gescheiden van zijn familie, zijn gezondheid is blijvend aangetast. Toch: nog steeds heeft hij dat talent, nog. steeds creëert hij kunstwerken,, „En", zegt hij lachend, meteen verwijzing naar Van Gogh, „Ik heb allebei mijn oren nog." TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Circus' jeugdtheater door Theater Terra, spel Dick Feld en Rop Seve- rien, regie Theo Terra door Trees van Herpen Hoe krijg je een door televisie verzadigd jong publiek in het theater nog enthousiast? Dat lukt Theater Terra door sterk visueel en kolderiek spel met herkenbare emoties. Een zaal vol jonge kinderen met hun moeders en een enkele vader liet zich op sleeptouw nemen in het avontuur van een opa en zijn kleinzoon die het bejaardenhuis op stelten zetten met een circus voorstelling. De ingrediënten zijn goed bijeen gezocht: een tirannieke ver pleegster, een ondeugende opa en een recalcitrante maar aan hankelijke kleinzoon. Geniale vondsten als videoprojecties, buiksprekende poppen, vernuf tige doorkijkjes en een schuin- aflopende speelvloer geven het geheel een grootheid en weids heid die anders niet is te berei ken met zo weinig middelen en mensen. Toch blijft het een in tieme voorstelling waarbij het publiek steeds deelgenoot wordt gemaakt van alle geheim pjes. Ondanks de actieve in menging van de jonge toeschou- wertjes en het geroezemoes bleef de voorstelling overeind. Huisdieren zijn ten strengste verboden in het bejaardenhuis van opa Van Vliet. Dat hij er stiekem een poes op na houdt, wekt vertedering op bij jong en oud. De poes wordt regelmatig voor de zuster verborgen onder een groot tijgervel, compleet met angstaanjagende kop. Dat zorgt voor veel lachwekkende scènes met de bazige zuster en andere, verwarde bewoners. Elk kind kan zich in die situatie in leven. Jimmy, de kleinzoon, ver tolkt door een grappige pop, zet opa aan tot de verwezelijking van een oude droom: het doen herleven van het verleden. Opa en oma waren vroeger circusar tiesten. De overleden oma krijgt gestalte door een levensgrote poster waarop ze als koorddan seres staat afgebeeld. Als Jim my een kadootje voor opa mee brengt in de vorm van een latere foto van die oma wordt vanuit de zaal de ontroering van opa treffend verwoord door een kind dat roept 'nou gaat ie janken'. Tegen wil en dank en vooral ge dreven door de onverzettelijke jj regelzucht van de drilzieke zus ter gaat opa uiteindelijk ak koord met Jimmy's voorstel om ft een circusvoorstelling te hou den. Dan is het feest compleet, ft Op de tonen van circusdeuntjes worden in rap tempo goochel- nummers, acrobatiek en clow- je neske taferelen opgevoerd waar ïe zelfs de onverbiddelijkheid van j( de strenge zuster niet tegen be- k stand is. De bejaarde (pop-, la pen)bevolking van het tehuis doet enthousiast mee net als de kinderen in de zaal die van puur; plezier hun voetjes laten roffe len. Het is de combinatie van' theatrale middelen en de loofwaardige vertolking van; In een opa, die ieders opa zou kun: nen zijn, die deze voorstelling tot een feestelijke kindermid dag maakt. Nog te zien op 29 april in de Stads- schouwburg in Middelburg 1 (Advertentie) nieuwe MUZIEK KLOVENIERSDOELEN MIDDELBURG SALON J.S. BACH Inrichting: Geer Pouls, Piet Dieleman Affiche: Natasja Boezem DO. 20 APRIL 21.00 uur CEOFFREY MADCE piano Bach/Busoni - Toccata/Preludes VR. 21 APRIL 21.00 uur CONJUNTO IBERICO Younghi-Hee Kim Peral sopraan Albeniz, Part, Vila-Lobos, Granados ZA. 22 APRIL 16.00 uur ZOHAR SHEFI clavecimbel Bach, Handel, Schnittke, Padding ZA. 22 APRIL 21.00 uur GANC CHENPA zang uit Tibet ZO. 23 APRIL 16.00 uur FRANCIS B. QUARTET Yun, Part, Mozart/Bach, Breuker MA. 24 APRIL 21.00 uur ICP orchestra WIM HOFMAN LEEST EIGEN WERK info: 0118-623650 of internet www: zeelandnet.nl/cnmzld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14