Nieuwbouw Onderdelen Centrale PZC V erfraaiingsdrift van Schuttingtaai is grenzeloos Het is moeilijk lollig te zijn zonder verhaal Gevoel dat er iets niet klopt Café 't Kompas is uit de brand Ik ben nooit een echte boer geweest zeeland zaterdag 15 april 2000 14 Bedrijf houdt al rekening met verplaatsen hoofdkantoor naar Goes 1945 kunst cultuur ondernemend zeeland door Johannis Kosten VLISSINGEN - „We kleden als het ware de stad aan," zegt Wim Hierck, vormgever/dichter van de stichting Schuttingtaai. In de voormalige kledingzaak Bis- schoff aan de Walstraat in Vlissingen zijn bij de tentoon stelling 'Conceptie tot en met' graffitikunst, schilderijen, en poëzie te zien. De tentoonstel ling werd vrijdagmiddag door wethouder L. C. Poppe-de Looff geopend. Een bepaald thema heeft de expositie niet, de enige samen hang is de drang naar verfraai ing van leegstaande en ver waarloosde gebouwen. In het atelier is werk te bezichtigen van kunstenaars als Martijn Prins, Bert Dorrestijn en Sander Brouwer en van initiatiefnemer Wim Hierck zelf. „Alle deelne mende kunstenaars zijn enorm met elkaar verweven om iets moois te laten zien, en om op wat voor manier dan ook, de wereld wij de verpaupering tegen gaan. Het is doodzonde dat er zoveel onnodige leegstand is, dat leidt tot verwaarlozing en verlies van schoonheid." Voor een vaststaand thema is bewust niet gekozen. „Het was vooral de bedoeling kunste naars de ruimte te geven hun ge voelens op hun eigen manier weer te geven. We hopen dat het enthousiasme en de aantrek kingskracht van zowel de kun stenaars als hun werk overslaan op het publiek. Dat bezoekers spontaan gaan meedoen; daar om kan je ook niet spreken van een galerie. Het is een tentoon stellingsruimte en atelier tege lijk, waar het de bedoeling is blijvend vernieuwend en vooral verfraaiend bezig te zijn. Je zou ons kunnen omschrijven als de Vlissingse Cobra." Hersenspinsels Grenzen stelt de stichting Schuttingtaai niet aan de ver fraaiingsdrift. „Een tijdje gele den hebben we midden in de nacht de binnenstad verfraaid met grote doeken waarop ge dichten stonden. En het is niet de bedoeling dat het daarbij blijft." Hij vervolgt: „Het zijn voorlopig nog hersenspinsels, Een overzicht van de tentoonstellingsruimte annex atelier van Schuttingtaai. foto Lex de Meester maar we hebben het idee opge pikt om langs de Glooiing in Vlissingen 1,2 kilometer canvas te hangen met een verscheiden heid aan kunstwerken. Daar naast zijn we druk doende om van verfraaiingsprojecten als de onze een internationaal gebeu ren te maken. We hebben al con tacten met kunstenaars uit Bar celona en Milaan om over en weer kunstwerken uit te wisse len." Bruikleen Het gebouw waar de expositie is te bezichtigen, heeft de stich ting Schuttingtaai van oktober tot juni van de woningstichting Basco in bruikleen. Daarna gebruikt het Agogisch Zorgcen trum Zeeland het voor een pro ject begeleid wonen voor jonge ren. „Waar we naar toe gaan is nog onduidelijk, want er zijn geen makelaars die staan te springen om hun leegstaand pand aan ons te lenen als ate lier/tentoonstellingsruimte. En dat terwijl er duidelijk een con venant tussen de banken, ge meente en makelaars is om de verpaupering van de stad tegen te gaan. Tot nu toe waren zeker de makelaars opvallend afwe zig." (Advertentie) VLISSINGEN, Arsenaaltheater 'Op eigen risico', stand-up co medy van Nico van der Knaap, Sander van Opzeeland en Jan Jaap van der Wal. door Willem Nijssen In je eentje op een kaal podi um, met niets meer dan een bundel licht en een microfoon, dat is inmiddels de samenvat tingvan stand-up comedy. 'Op eigen risico' is zo'n compilatie van stand-up comedy: drie ar tiesten, alle drie een man deze keer, komen voor ruim een half uur het podium op om daar een aantal scherpe, of komische, opmerkingen te maken. Ze proberen zich staande te hou den met een minimum aan ma teriaal: geen verhaal, geen lijn, geen boodschap. En dat valt meestal niet mee. Nico van der Knaap had daar nog de meeste moeite mee. Lange tijd kan hij de zaal niet boeien. Dat voelt hij zelf ook wel. „Okay,ikzal diezaalleeg- spelen, vanavond." roept hij tenslotte wanhopig uit. Hij wil ook te graag grappig zijn, en dat is kennelijk niet de goede basis. Een enkele keer heeft hi j een spitse observatie. Altijd als het begint te vriezen, komt H&M met een reclamecam pagne met vrouwen in onder goed. Of is het nu andersom? Zo heeft hij nog een aantal van die 'levensvragen'. Maar het is niet genoeg om het blijvend in teressant te maken. Sander van Opzeeland is een stuk laconieker, en je voelt di rect dat dat beter werkt. Hij draagt altijd een foto bij zich, waar hij thuis met zijn voeten op een stoel zit. Paraat als hij op dezelfde manier in de trein zit, en de conducteur zijn ste reotiepe vraag stelt. Hij heeft het over al het schattigs en overbodigs waar Nederland zo in kan grossieren. De kanon nen op de Vlissingse zeedijk bijvoorbeeld: schattig. En na de melding van een ernstig on geluk met vele doden: er zijn bij dit ongeluk geen Nederlan ders betrokken. Overbodig toch? Als enige kruipt Sander van Opzeeland ook nog achter de massief opgestelde vleugel om een liedje te zingen: 'Mijn trots'. Dat breekt de betrekke lijke eentonigheid van de stand-up stijl. Jan Jaap van der Wal is de jongste van het trio, en mis schien wel de jongste stand-up comedian van Nederland. En van deze avond zeker de beste. Om te beginnen heeft hij de juiste zelfspot, onmisbaar in dit genre. „Ik vergooi mijn le ven, maar wel op een profes sionele manier.Hij kan op een listige manier echt scherp rea geren op bijvoorbeeld de plan nen van 'oma Els Borst', die het drankgebruik onder jon geren wil aanpakken. Hij heeft de goede clou als hij vertelt over treinreizen in de le klas. Hoe je daar - in trui en jeans - bekeken wordt als zwartrijder. Het kost een paar honderd gul den, maar het is heel bevredi gend om dan de juiste meer- manskaart op zak te hebben en dan van die argwanende man nen in pak te kunnen zeggen: zij reizen met me mee. Stand-up comedy is me teveel een maniertje, een uiterlijk heid geworden, maar op de beste momenten heeft het dus nog wel wat. En zo iemand als Jan Jaap van der Wal, dat is een mooie belofte voor de toe komst. nieuwe MUZIEK KLOVENIERSDOELEN MIDDELBURG SALON J.S. BACH Inrichting: Geer Pouls, Piet Dieleman Affiche: Natasja Boezem ZA. 15 APRIL 21.00 uur MIFUNE TSUJI viool KYOKO HASHIMOTO piano Biber, J.S.Bach, Terashima, Part, Bach/Busoni Toccata in C ZO. 16 APRIL 16.00 uur RENE BERMAN cello J.S. Bach Suite 1 en 2 FRANS VAN DIXHOORN LEEST EIGEN WERK DO. 20 APRIL 21.00 uur GEOFFREY MADGE piano Bach/Busoni - Toccata/Preludes VR. 21 APRIL 21.00 uur CONJUNTO IBERICO Younghi-Hee Kim Peral sopraan Albeniz, Part, Vila-Lobos, Granados ZA. 22 APRIL 16.00 uur ZOHAR SHEFI clavecimbel Bach, Handel, Schnittke, Padding ZA. 22 APRIL 21.00 uur GANG CHENPA zang uit Tibet ZO. 23 APRIL 16.00 uur FRANCIS B. QUARTET Yun, Part, Mozart/Bach, Breuker MA. 24 APRIL 16.00 uur LEEN DE BROEKERT piano Bach - Goldberg variationen MA. 24 APRIL 21.00 uur ICP orchestra WIM HOFMAN LEEST EIGEN WERK info: 0118-623650 of internet www: zeelandnet.nl/cnmzld ie Zwart foto Charles StrijdJ door Pascalle Cappetti OOSTBURG - Een buitenbeen tje is Jan de Zwart uit Oostburg eigenlijk al van jongs af aan. Al tijd bezig met vogels tellen, plantjes bestuderen, schelpen verzamelen en in de ban van de archeologie. Toch kwam het niet bij hem op om van zijn interes ses zijn beroep te maken. 'Jan, wat ga je doen? Je moet iets', vroeg zijn vader. „Ik had er nooit over nagedacht. Toen ben ik, net als mijn oudere broer, ook maar boer geworden." 100 zeeuwse portretten De latere keuzes in zijn leven zijn heel wat bewuster gemaakt. Altijd bleef de liefde voor de na tuur en het milieu bestaan. De Oostburger was jarenlang als enige boer (bestuurs)lid van na tuurbeschermingsvereniging 't Duumpje en de Zeeuwse Milieu Federatie. Allesbehalve een voor de hand liggende combina tie, gezien de toenmalige polari satie tussen landbouw en na tuur. Met akkerrandenbeheer en natuurlijke oevers hoefde hij bij zijn collega's al helemaal niet aan te komen. „Ik ben nooit echt populair geweest. Er werd na tuurlijk achter je rug over je ge praat, en nog. Daar heb ik me niks van aangetrokken. Ik ben ook nooit een echte boer ge weest, ben niet met heel mijn wezen met de boerderij bezig. Maar in het begin heb ik ook nog wel met gif gespoten, al druiste dat in tegen mijn principes." De biologische teelt had al vroeg zijn aandacht. In 1969, net een jaar getrouwd met Corrie Lu-1 teijn, volgde hij een oriënteren-? de cursus. Dat bracht de verwij-1 dering met zijn broer, met wie t, hij samen de boerderij runde. „We besloten de boerderij te splitsen." De Zwart ging verder in en om zijn ouderlijke woning aan de Oude Haven, zijn broer dreef het bedrijf in Zuidzande. 1 Nu teelt hij al heel wat jaren vol- ledig op natuurlijke wijze. In-1 middels hebben in West- Zeeuws-Vlaanderen vijftien1 landbouwers zijn voorbeeld ge volgd. „Ik heb in mijn bestuurs- functies altijd geprobeerd om de1 brug te slechten, om de land- bouw mee te krijgen. Landbouw'1 en natuur kunnen best samen!; gaan. Maar ik ben geen profeet. Iedereen moet het zelf weten. En ik heb de landbouw ook weieens in bescherming genomen. Al die milieumaatregelen zijn alleen te nemen als je ze kan betalen of je bedrijf kan vergroten. Die groeieconomie, daar heb ik moeite mee." Sinds een paar jaar heeft hij acht hectare van zij n grond ver kocht voor de aanleg van de Eu- regiotuinen. Het geld uit de ver koop wil hij gebruiken om een andere droom te realiseren, de bouw van een boerderij met bed-and-breakfast, mogelijk-, heid tot fietsenverhuur, excur sies en kinderspelen bij buurt schap Marolleput. Op deze plek, een van de oudste bewonings- punten van Zeeuws-Vlaande ren, kan het niet anders dan dat ook zijn interesse in archelogie en geologie volledig tot zijn recht komt. Werk van Jans Muskee heeft aangrijpend effect door Jeroen Vliepenberq VLISSINGEN - Er bekruipt je een gevoel van 'hier klopt iets niet'. Verveemding en absurdis me lijken onlosmakelijk ver bonden met het werk van de Amsterdamse kunstenaar Jans Muskee. Onder de titel Het gaat maar door exposeert Muskee vanaf zondag 16 april in de Wa tertoren in Oost-Souburg en het Vlissingse kunstcentrum deWillem3. Het werk van Muskee bestaat uit foto's, video, installaties en realistische wasco-tekeningen. Een thema dat centraal in deze expositie staat, is jeugd en vol wassenheid die door tijd met el kaar verbonden zijn. In de Wa tertoren gaat het vooral over gebeurtenissen die het leven veranderen. Zo is er een video te zien van een vrouw die een brief voorleest van haar ex-man. Ze heeft verdriet, het kind dat ze samen hebben is bij hem. „Hui len kan vaak niet. Het is al gauw kitsch, zoals het bekende zigeu nerkind met de traan", zegt Ivluskee. Ik probeer in mijn wer ken te laten zien dat huilen wél kan." De figuren op de krijttekenin gen lijken soms op te lossen tot een vormloze massa. „Sommige mensen willen ontsnappen aan de werkelijkheid. Op een teke ning is een openstaande kast te zien waarin twee mensen elkaar omklemmen en een terugtrek kende beweging lijken te ma ken. Ze willen er niet meer zijn, terugtrekken uit het leven. Als of ze willen oplossen, opgaan in de lucht." Een vreemd, onbehaaglijk ge voel krijg je bij het aanschou wen van een tekening waarop een verlaten kamer te zien is. Omdat de tekening een groot formaat heeft lijkt het erop of je een ruimte instapt. Op de vloer staan bordjes met cijfers ge plaatst, zoals de politie die ge bruikt bij een misdrijf. Je krijgt het idee dat er iets vreselijks is gebeurd. „Toch is er ook hoop, door het licht dat schijnt op het behang. Dat suggereert dat het leven buiten de kamer gewoon doorgaat." Minnaars In de Willem3 staat een tafel op gesteld waaraan twee poppen zitten. Een jongen en een meisje die samen vadertje en moedertje spelen. Op tafel staan twee luid sprekers waaruit een dialoog uit het toneelstuk De minnaars van Harold Pinter klinkt, gesproken door twee kinderen. Op die ma nier verbindt Muskee de kinder tijd met die van de volwassenen. Grappig en ook weer absurd is een tekening waarop een vrouw te zien is in een witte jurk, om ringd door drie lachende man nen in pakken met hun penis uit de broek hangend. 'Hé!', 'Hallo! en 'Hi!staat als een soort tekst ballonnetjes boven de gezichten van de mannen geschreven. De vrouw kijkt de toeschouwer echter onverstoorbaar recht in de ogen. Blik Als toeschouwer raak je be hoorlijk betrokken bij het werk van Jans Muskee. Zeker bij de foto waarop een kind op de voorgrond je aanstaart. Achter hem lopen vader en moeder en opa en oma een bospad af. Je weet niet of het kind de toe schouwer iets wil vragen of mis schien even later ook het bospad zal aflopen. Muskee: „De blik van de kinderen die de poppen aan tafel omringen wijst erop dat ze ons kennen. Door zijn on schuld beseft het kind niet, dat het gedrag ontwikkelt waaruit de rollen die het later speelt voortkomen. Herkenbare en vervreemdende beelden van fragmenten uit het leven dat maar doorgaat." 'Het gaat maar door', expositie Jans Muskee. Te zien vanafzon- dag 16 april tot en met 11 juni (in de Watertoren in Oost-Souburg aan deA58) en toten met 18 juni in kunstcentrum deWïllem3, Oranjestraat 4 in Vlissingen. Geopend: donderdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur en op afspraak. Tel: 0118-415505. door Claudia Sondervan GOES - Tien pallets uitladen en stuk voor stuk twee verdie pingen hoog opbergen; de Auto Onderdelen Centrale waar di recteur Rens Verhoeff als jon gen kwam werken, had de ruimte niet voor een mooie in terne logistiek. In het nieuwe pand van het bedrijf aan de Amundsenweg in Goes staat een sluis klaar om stellingen vol onderdelen te ontvangen, die direct uit de vrachtwagen naar hun plaats in de rijen in de grote hal kunnen worden ge bracht. De jongste vestiging van de AOC is met 2500 vierkante me ter op een ruime kavel de groot ste van de drie van de Zeeuwse groothandel. Donderdag 27 april wordt het bedrijf ge opend. De volgende dag houdt het bedrijf open huis vanaf 16.00 uur. Dan staat er een 'mo del-werkplaats' ingericht en wordt het assortiment onder delen, uitrustingen en appara tuur voor de automobielbedrij- Brouwdag 's-GRAVENPOLDER - De Scheldebrouwerij in 's-Gra- venpolder houdt vandaag, za terdag, tussen 9.00enl8.00 uur een open brouwdag. Belang stellenden kunnen het nieuwe brouwhuis, dat de afgelopen maanden is gebouwd, in wer king zien. Ook zijn de speciaal- bieren van de brouwerij te proeven, zoals de Zeezuiper, 't Schoenlappertje. Lamme Goedzak. Strandgaper en Mug Bitter. Elk heel uur is er een au diovisuele presentatie en kun nen bezoekers een rondleiding krijgen. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZCpostbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. ven gepresenteerd. De nieuwe vestiging Goes is gebouwd op de mogelijkheid als hoofdves tiging gebruikt te worden. De kantorengalerij boven de hal staat daar klaar voor. Toekomst ..Er is een kans dat we dat ver leggen naar Goes, maar dat is voorlopig niet aan de orde," zegt Verhoeff. „We hebben wel gebouwd op de toekomst. Nu bevooi'raden we Zeeuws- Vlaanderen nog vanuit Vlissin gen. Daar is ook de administra tie gevestigd. Maar als de veer boot niet meer vaaid en de Westerscheldetunnel opent, is Goes een logische keuze." AOC werd in 1965 opgericht door W. J. Verhoeff en J. M. de Vlieger als handel in onderde len voor auto's, vrachtwagens en gereedschappen. WEA Goes op dislocatie tot start nieuwbouw GOES - De maatschap Weste lijke Accountantskantoren Zeeland WEA heeft enkele af delingen van het Goese kan toor ondergebracht in een kan toor aan de Zonnebloemstraat. Het pand aan de Oostsingel werd te klein voor alle 335 me dewerkers. In 2001 wil WEA een nieuw kanfoor in gebruik nemen dat in het project Stads poort Goes in het Bekhofge- bied gebouwd moet worden. De groei van WEA en andere Zeeuwse accountants is vol gens vennoot M. Schouwenaar te danken aan de economische groei en de invoering van het nieuwe fiscale stelsel. Daarbij zijn de taken van de accoun tants de afgelopen jaren ver ruimd van enkel financiële controle en adminisiratiebe- heer tot die van bedrijfsadvi seur in juridische zaken, be drijfseconomische begeleiding zoals bij overnames en op in vesteringsgebied. Met name bij het midden- en kleinbedrijf, waar de directieondersteuning intern beperkt is, is de behoefte aan ondernemingsbegeleidmg groot, stelt Schouwenaar. De installatie over minnaars van Jans Muskee. foto Lex de Meester Begin jaren negentig nam com pagnon De Vlieger afscheid van het bedrijf. Dat kende in middels tien medewerkers in de vestigingen aan de Graven straat in Middelburg en de In dustrieweg in Vlissingen. Toen Rens het bedrijf van zijn vader binnenkwam zat het aan de In dustrieweg in Vlissingen. Het bedrijf heeft inmiddels 25 werknemers en richt zich nu volledig op de toelevering aan autobedrijven, van auto-on derdeel tot de uitrusting en in richting van de werkplaats. In 1988 besloten Verhoeff seni or en junior in antwoord op de vraag van Bevelandse afne mers een vestiging te openen in Goes. In afwachting van de bouwlocatie verbleef het be drijf een jaar in een voormalig garagebedrijf aan de Verrijn Stuartstraat. De opluchting over de nog congestievrije ver keersstromen rond de nieuw bouw is groot, vertelt Rens Verhoeff. „Aan de Verrijn Stu art weg waren er dagen dat je om vijf uur bij de uitrit van het bedrijf al in de file stond." Het interieur van T Kompas is geheel vernieuwd. foto Willem Mieras door Ingrid Huibers KORTGENE - Op de kop af zes maanden nadat een brand het interieur van (eet)café 't Kompas in Kortgene volledig verwoest te, kan de zaak weer open. Het café is in de tussentijd helemaal verbouwd. Zo heeft de keuken een plekje midden in het restaurant gekregen, staat er een fon kelnieuwe bar en is ook de tapinstallatie volledig vernieuwd. Het enige wat nog aan het oude Kompas herinnert is de stamtafel. „Ik heb zelf voor zo'n 120.000 gulden ver bouwd", zegt uitbater Erik Disselkoen. „De eigenaar van het pand, van wie ik de ruimte huur, heeft zeker voor zo'n 2,5 ton aan het pand opgeknapt." Resultaat van de inspanningen is onder meer een in 'maritieme sferen' ingericht restaurantgedeelte met vuurtorens aan het plafond, op de tafeltjes en in de venster banken. Gasten kunnen straks meteen een babbeltje maken met de kok, want die werkt midden in de zaak. „Bij de gemeente ligt een aanvraag voor een groter terras. Als we dat vanuit de oude keuken zouden moeten bedienen, mag ik mijn personeel wel rolschaatsen aanbie den", legt Disselkoen uit. Met het vergrote terras wil hij inspelen op de toekomstige aanleg van 160 nieuwe ligplaatsen in de aangrenzende haven. Het is volgens Disselkoen een 'geluk bij een ongeluk' dat het café alleen het winter seizoen dicht was. „Met Pasen wordt het hier alweer druk en dan hoef ik gelukkig geen nee te verkopen", zegt hij. De brand ontstond afgelopen oktober door kortsluiting in de oplader van een mobiele telefoon. Toen het vuur onstond, rond één uur 's nachts, waren behalve Disselkoen nog een negental bezoekers in het café aanwezig. Iedereen kon op tijd het pand verlaten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 60