Lockerbie wordt nooit meer gewoon Schots dorp twaalf jaar na de vliegramp reportag© zaterdag 15 april 2000 33 Bericht van Mirjam Mid weekje El Salvador VERENIGDE STATEN GROTE OCEAAN k'M. EL SALVADOR MEXICO GOLF VAN MEXICO México- stad Lockerbie. Een doorsnee Schots dorp wil het zijn. Standaard Safeways supermarkt, een golf- en ijsbaan, drie kerken, twee Chinese afhaalrestaurants en een handvol pubs langs het kruispunt dat het centrum vormt. Maar opnieuw trekken er de cameraploegen binnen, nu in mei het proces begint tegen de twee Libiërs die ervan worden beschuldigd dat zij op 21 december 1988 een Amerikaanse Boeing boven het dorp hebben opgeblazen. Maar al verstopt de plaatselijke bibliotheek haar documentatie over vlucht Pan Am 103 op de onderste planken, doorsnee wordt Lockerbie nooit meer. Want waar nu golfers op gladgeschoren velden om narcissen zigzaggen, werden 60 van de 270 slachtoffers geborgen. De ijsbaan deed dienst als mortuarium. Na drie jaar van alles en nog wat te hebben gestudeerd, vond Mi rjam van Beijsterveldt uit Terneu- zen dat het weer tijd was voor iets spannenders. Daarom besloot ze een halfjaar tot een jaar te gaan rei zen. Ze begint in Mexico en hoopt uiteindelijk, na veel ervaringen en vloeiend Spaans sprekend, in Costa Rica uit te komen. Op het strand van Monterrico, Guatemala, kom ik twee sur fers tegen. Twee surfers met een au to die naar El Salvador gaan. Nu was ik eigenlijk van plan om rich ting Honduras te vertrekken, maar ja; twee surfers, een auto... Ze vertrekken een half uur later, dus ik ga snel naar m'n hotel, prop m'n tassen vol en loop terug naar de strandtent waar m'n nieuwe vrien den, Ryan en Andrew, zich bevin den. Na een laatste boottochtje tus sen de mangroves, zit ik al snel tussen een hoop bagage onder twee surfplanken. De autoradio wordt op volume 10 gedraaid en we racen naar de grens. Daar, bij La Hacha- dura, komen gelijk tien mannen en jongens op ons afgerend. „Wèjoef- om? Dollars wisselenColones voor Quetzales? Hulp nodig?" Stempels Ondanks de hitte, draaien we de raampjes voor hun bruine neuzen dicht. We besluiten dat Ryan en ik de hele boel gaan regelen. Andrew mag saunaatje blijven spelen in 'on ze surfcar'. Uit de auto stappend, worden we meteen weer belaagd door tig personen. Maar we werken ons een weg door de opdringerige menigte en regelen de stempels voor onze Nieuw-Zeelandse, Australi sche en Nederlandse paspoorten. Het regelen van de autopapieren neemt heel wat tijd in beslag. Van het kastje naar de muur, van loket 2 naar balie 5, van handtekening zet ten hier, naar kopietjes maken daar. Gelukkig heeft Ryan, die vanuit Ca lifornia naar hier is komen rijden, z'n papieren allemaal netjes in orde. Een uurtj e later rij den we het klein ste landje van Centraal Amerika binnen. Na een tijdje stoppen we in een lange straat met winkeltjes en groentekraampjes. Aangestaard door de lokale bevolking doen we onze inkopen voor de komende da gen: groente, fruit, pasta, rijst, op- loskoffie en brood. Min of meer op goed geluk rij den we dan een enorm slecht zandpad op. De zoektocht naar een kampeer plaats aan zee, waagt heel wat van de auto. Hij maakt zeer ongezonde geluiden en wordt gestenigd door menige kei. Maar uiteindelijk zet hij ons toch af bij een prachtige plek aan het strand. We hangen onze hangmatten op, bouwen een 'keu ken', 'woonkamer' en 'open haard', en binnen no time hebben we ons ei gen huisje aan de oceaan. We delen het weliswaar met tientallen joe kels van mieren (hele enge, van bij na twee centimeter lang, met gele strepen), maar het mag de pret niet drukken. Voor vertrek douche ik de volgende ochtend in de zee. Een grote rood- oranje bol kruipt vanachter de palmbomen omhoog, terwijl ik me sta te wassen. Het leven is best wel mooi, denk ik. De volgende dagen word ik getraind in 'golven-kijken'. Keer op keer stopt Ryan de auto om te kijken of er goede surf-golven zijn. Bij La Libertad worden ze ge vonden. Terwijl de jongens met hun planken de Pacific trotseren, doe ik wat pogingen om te zwemmen in het woeste water. Verder lees en schrijf ik wat. Machismo Dan neem ik afscheid en ga ik weer mijn eigen weg. En wel de weg naar San Salvador, in een overvolle bus, met m'n rugzak op m'n knieën. In de hoofdstad aangekomen, zet ik m'n spullen in de goedkoopste hotelka mer die ik kan vinden en ga ik rond lopen. Ik zal niet meer al te veel kla gen over 'de Centraal Amerikaanse manomdat ik dat al wel genoeg ge daan heb, maar: Jémig: ook in El Salvador viert het machismo hoog tij. Laat ik alleen dit zeggen: Het is niet leuk om als meisje alleen over straat te lopen in San Salvador. In al m'n onschuld ben ik ook nog zo slim geweest m'n slipjes voor m'n kamerdeur te drogen te hangen. Goede zet Mirjam! De mannen in de kamer naast me, raken er erg opge wonden van en werpen een briefje over de muur: 'Hallo meisje, je kunt om negen uur langskomen, we wachten op je.' Ik ga niet, en sluip de volgende och tend om half zeven langs hun ka mer. Ik neem de bus richting El Poy. Tot m'n grote vreugde blijkt dit een wat rustigere grensovergang te zijn. Stempeltje. Nieuwe bus in. Op naar Copan Ruinas, Honduras. KAMP VAN ZEIST DE RAMP 21 december 1936 PanAm-vlucfil 103 explodeert in de lucht boven het Schotse Lockerbie Lockerbie. De toedracht Op Malta wordt een Semlex-bom aan boord van een Boeing 727 gebracht De bom zit verborgen fft een cassettespeler. (3) Tussenlanding op Frankfurt. Boeing 727 vertrekt met reizigers voor de VS aan boord naar Londen. :rankfurt Explosie rijt de romp in het voorste waardoor cockpit van de rest wordt gescheiden, waarna de rest van het vliegtuig in brokstukken uit elkaar valt Amersfoort Nieuw hekwerk (markering Brits grond- Boerna 747 van de Amerikaanse maat schappij PanAm landt op Heatrow. komend vanuit de Verenigde Staten. Den Dolder vliegveld VERDACHTEN Leusder- heide Passagiers uit Frankfurt stappen, met de bom, over op Boeing 747, op weg naar New York Bijde explosie onderweg komen alle 259 inzittenden en 11 mensen op de grond Austertitz Langholm windrichting Abdel Baset Ali Al Amin Mohammed el-Megrahi Khalifa Fhimah brokstukken PanAm- .ockerbie: chronologie van de ramp en locatie van het proces koker. Zuiver toeval, zegt Black, zijn Loc- kerbie-verleden is niet de reden dat hij betrokken is geraakt. Wel is het 'een van de redenen' dat hij de zaak niet kon laten rusten, toen een internationaal proces in eerste in stantie werd wegge hoond. „Ik wilde niet dat die schoften er mee weg zouden ko men." Hij doelt op de Britse en Amerikaanse regeringen, die bewijs over de aanslag zouden achterhouden en zelfs ronduit over de toedracht zouden liegen. De Libische connectie, voorspelt Black, houdt tijdens het proces geen stand. ,,Je kimt niet met de Lockerbie-zaak bezig zijn zonder je bewust te worden van de sa menzweringen." Vooral in de Verenigde Staten wordt Black zijn 'heulen' met het Libische regime aangewreven. Hij con stateert het met zichtbaar genoegen, dist het telkens opnieuw op voor vers gehoor. Het proces moet de epiloog worden voor het boek waaraan Black werkt over de in ternationale implicaties van de ramp. Maar of de waarheid over Lockerbie ooit helemaal boven tafel komt? ..Daarvoor is het nu te laat." Black had het voorspeld: kom je in Loc kerbie, dan duikt Jimmy op. Op alle beel den van de herdenkingsdienst die op 4 januari 1989 werd gehouden in de Diy- fesdale Church, steekt de geestelijk enigs zins achtergebleven ex-klasgenoot van Black zijn hoofd voor de camera. En hij heeft een ingebouwde radar voor bezoek. „Hallo Robbie", schiet hij de weg over naar de parkeerplaats van hotel-restau rant The Kings Arms. Wist Robbie al dat 'The Arms' van eigenaar is gewisseld? En wist Rob bie al van de rel over de plaatselijke pedofiel? Black is terug op de basis. De wekelijks verschijnende Annandale Herald meet de campagne van de 'bezorgde ouders van Lockerbie' tegen de pedofiel breed uit, geen woord over het speciale Schots ge rechtshof dat zojuist in Kamp van Zeist in gereedheid is gebracht. Met ongeveer 4000 inwoners strekt de laagbouw van Lockerbie, centrum van foto's E PA schapenhandel, zich uit tussen de heuvels van Dumfries Galloway. Brokstukken van het vliegtuig en menselijke resten werden vele kilometers rondom het dorp gevonden. „Het is een absoluut wonder dat er aan de grond maar elf mensen zijn omgekomen", zegt Black. „Het hele dorp had kunnen exploderen met al die kerosi ne." Onuitwisbaar is het beeld van de af gebroken cockpit in een veld een paar ki lometer ten oosten van Lockerbie, twee lichamen onder oranje dekens, de rest van de bemanning binnen in de stoelen vast- gegespt. Emoties Er is een speciale herdenkingskamer in gericht op het kerkhof, met gedenkplaat, gastenboek en een namenregister van de slachtoffers. „Ze hebben het gelukkig simpel gehouden, geen doedelzakken of orgels." Op de foto wil Black niet in Tun- dergarth. „Ik heb er geen speciaal gevoel bij. Ik niet." Bij nadere inspectie blijkt hij wel het register te hebben opengeslagen op Flora Swire, dochter van een van de Britse nabestaanden die hem actief heb ben gesteund in zijn bemiddeling met Li bië. Langs het pad op het kerkhof een kleine zwarte steen voor Helga Mosey, dochter van nog een medestrijder. Loc kerbie heeft meer van die onopvallende tributen aan slachtoffers, een bank met koperen gedenkplaatje voor een 22-jarige verpleegster op de golfbaan, een moder nistisch gravelparkje. Maar de jacht op Lockerbie-monumenten dreigt grotesk te worden, als Black halt houdt bij een ge denkteken, dat een prijs blijkt voor de plaatselijke wegenbouwers. Alles aan Black straalt weerzin uit als hij 's middags de uitgestrekte Dryfesdale be graafplaats betreedt. Hij is de morbide dagtour moe en heeft geen zin emoties te veinzen bij de herdenkingstuin die hier voor de 'Lockerbie Air Disaster' is inge richt. 'Gras glibberig in natte toestand', waarschuwen bordjes her en der. „Zeker voor de Amerikanen.Black-humor op de automatische piloot: dat ze niemand aan sprakelijk kunnen stellen als ze uitglij den. Maar bij het monument zelf aange komen wordt Black allengs zwijgzamer. „Deze tuin is ter herinnering aan de 270 slachtoffers uit 21 landen wier leeftijden varieerden van 2 maanden tot 82 jaar", staat als uitleg bij de tuin. Professor Black zwijgt. Marjolijn de Cocq Robert Black Foto boven: Verwoeste huizen in Lockerbie, 21 december 1988. Foto onder: De cockpit van de boven Lockerbie ontplofte Boeing. Robert Black, gids voor één dag, zegt het bijna verontschuldigend. „Er is niet zo bar veel te zien in Lockerbie." De hoogleraar Schots Recht uit Edinburgh is praatgraag op het zelfgenoegzame af en heeft een voorkeur voor extreme strop dassen. Ondanks zijn dubbele band met Lockerbie voelt hij niets van beklemming in het dorp dat synoniem is voor de vlieg ramp. Saaie witgepleisterde villa's in Sherwood Crescent, de straat waar in 1988 twee huizen, met elf inwoners, com pleet werden weggevaagd in een vuurzee van brandende kerosine. Onaangedaan inspecteert Black de gedenksteen, de kaartjes bij de bossen bloemen in het parkje waar, vlak langs de snelweg, de vliegtuigvleugels een diepe krater sloe gen. ,Het was geen ramp voor Lockerbie. Het was een ramp voor de mensen die het persoonlijk aanging: de slachtoffers en hun families." De krater werd na een korte herdenkings ceremonie al in januari 1989 opgevuld om de pers te verjagen. De monumenten en monumentjes in en rond het dorp heeft prof. Black (52) nooit eerder bezocht. Geen behoefte. Hij werd geboren in Loc kerbie, woonde er tot zijn zeventiende en kwam er tot de dood van zijn vader vijf jaar geleden met regelmaat. Maar ge spreksonderwerp was de aanslag amper. Black schetst het typisch Schotse flegma. De inwoners die niks konden doen, ont trokken zich aan de commotie. Ze vierden thuis kerst en probeerden vooral niemand in de weg te lopen. „De reactie van de mensen was opmerkelijk omdat die zo on opmerkelijk was." Geen drama, geen stormloop op de traumateams. Alleen moest Blacks vader zijn dagelijkse wan delroute verleggen om de met lijken en brokstukken bezaaide golfvelden te om zeilen. Toeval „Lockerbie is voor mij niet de crash", be nadrukt Black. Lockerbie is Lockerbie. De woorden blijven opmerkelijke woor den uit de mond van een man die van de crash zijn carrière heeft gemaakt. Black was zeer nadrukkelijk tegenwoordig in het voortraject van het proces tegen de Li biërs. Tweemaal werd hij bij hun leider Khadaffi ontboden om het Schotse rechtssysteem uit te leggen. En het plan voor een Lockerbie-proces op neutraal grondgebied - uiteindelijk stemde Libië in met de voormalige vliegbasis Kamp van Zeist bij Soesterberg - komt uit zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33