Laat mij maar met muziek klooien Zelfs het huisnummer heeft diepere betekenis PZC reportage zaterdag 15 april 2000 31 Dj's keren strak regime 3FM de rug toe Vertrek Evers kost KRO wekelijks vijf uur zendtijd Met Edwin Evers en Jeroen van Inkei in de basis opent Radio 538 vanaf maandag 17 april de aanval op vooral het publieke Radio 3FM. Voor veel geld werden de diskjockeys door Erik de Zwart weggekocht bij respectievelijk datzelfde 3FM en Veronica FM. Maar voor Evers en Van Inkel waren er meer redenen om een vijfjarig contract te tekenen. Terwijl Edwin Evers met moeite een geeuw onderdrukt, ratelt Jeroen van Inkel door over de plannen die hij heeft met zijn bedrijf KinKonk Produkties. Nieuwe media is de laatste uitdaging en dan met name breedband internet. Op dat gebied werkt Van Inkel samen met Jamby, dat eigendom is van zijn vroegere radio maatjes Adam Curry en Unico Glorie. Evers lijkt er niet wakker van te liggen. Behalve dat de dj net een ochtendshow achter de rug heeft en langzamerhand wel toe is aan een dutje, liggen zijn interesses ergens anders. „Laat mij maar lekker thuis onder de grond in mijn studio klooi en met muziek." Het is een van de verschillen tussen de 28- jarige Evers en de tien jaar oudere Van In kel, die ooit het voorbeeld van de eerste was. Bij Veronica kwamen ze elkaar al te gen en nu volgt bij Radio 538 een reünie. Twee transfers die een schok door radio- land deden gaan, maar die volgens de per sonen in kwestie goede redenen hebben. Jeroen van Inkel: „Als Veronica straks uit de Holland Media Groep stapt, mag de vereniging de licenties voor de frequen ties niet meenemen. Ze heeft slechts de naam. Voor mij heeft het dus niet zo'n zin om mee te gaan, want er is geen radiosta tion." .Bij HMG blijven zie ik ook niet zitten. Er is de afgelopen jaren een hoop gebeurd bij dat bedrijfHet is behoorlijk verzakelijkt. Ik wil niet zeggen dat Veronica FM er een beetje bijhangt. Toen Unico Glorie er nog zat, heeft hij veel gedaan voor het station. Maar ook hij ontkwam niet aan de jaar lijkse begrotingsronde. Dan kwamen de Audi's uit Luxemburg weer voorrijden en kon je een sanering verwachten. Je wordt daar heel erg afgerekend op wat er ver diend wordt. Of er een mooi, creatief pro duct wordt neergezet, is niet zo belang rijk." „Een half jaar geleden werd ik benaderd door Erik de Zwart. De veranderingen die hij bij 538 voor ogen had, spraken me wel aan. En gaandeweg realiseerde ik me dat Radio 538 meer lijkt op het Veronica dat ik altijd heel erg leuk vond dan het Veronica van nu." Vrijheid Edwin Evers: „De aanpak bij 538 spreekt mij ook aan. In financieel opzicht heb ik natuurlijk een goede aanbieding gekre gen, maar er speelt meer dan geld. Het tegenovergestelde zou betekenen dat ik net zo lief hier in de fietsenstalling was gaan werken. Als ik mijn centen maar had gekregen. Nee dus. Het saamhorigheids gevoel bij 538 vind ik belangrijk. Met z'n allen zijn we met één ding bezig: radio maken. Verder is voor mij belangrijk dat ik in de ochtend alle vrijheid krijg. Ik kan het programma maken zoals ik het wil." - Bij 3FM kon je dat niet? Evers: „Minder. Ik had daar een muziek- lijst en als ik daarvan afweek, moest ik overleggen. Dat wil ik niet en kan ook vaak niet. Als ik 's ochtends om half zeven het idee krijg een bepaalde plaat te draai en, ga ik toch niet eerst iemand bellen om te vragen of het mag? Dat gaat ten koste van de spontaniteit. Ik begrijp wel dat je op een station een bepaalde muziekkeuze moet hanteren, anders word je niet her kenbaar. Maar een ochtendshow vind ik toch een beetje een apart geval." Van Inkel: „Zo is het overal ter wereld. In Amerika zijn de ochtendprogramma's spektakels op zich en daarna begint de grote muziekmachine pas te draaien. Dat is een georganiseerd, uitgedokterd ge heel. Daarom vind ik het ook logisch dat ik bij 538 wel een muzieklijst krijg. An ders overleef je het niet als station. Dan krijg je zoiets als Radio 3 vroeger. Toen had je alleen maar eilandjes en hoorde je eerst een obscure plaat van Led Zeppelin, gevolgd door Henk Wijngaard." - Vinden jullie niet dat de radio een beetje op de voetbalmarkt gaat lijken. Diskjoc keys worden als sterspelers met grote zak ken geld weggelokt. Van Inkel: „Juist. Toen ik begin jaren tachtig bij Veronica ging werken, zei ik te gen Lex Harding: al betaal je me helemaal niets, ik kom want ik wil graag bij Veroni ca aan de slag. In Hilversum heerste onder de dj 's toen heel sterk het gevoel dat het te gek was om bij de radio te werken. Dat be tekende immers dat je bekend werd en dat je voor veel drive-in shows werd ge vraagd. Dat betekende ook dat je in Hil versum niet zo veel geld kreeg, want dat verdiende je wel in het land. De afgelopen jaren is dat veranderd. Simpelweg omdat er een marktsysteem van veel vraag en weinig aanbod is ontstaan. Je kunt het in derdaad vergelijken met voetbal. Clubs zijn bereid om veel voor bijvoorbeeld Pa trick Kluivert te betalen, omdat hij iets kan wat andere mensen niet kunnen. Als hij tien miljoen moet kosten, maakt zo'n club een simpel rekensommetje: voegt hij iets toe aan het team en kunnen we dat geld terugverdienen? Dat kan, dus is die man tien miljoen waard. Zo gaat het te genwoordig ook met dj's." - Keek je vroeger tegen Jeroen op? Evers: „Natuurlijk. Toen ik nog op school zat, zette ik 's ochtends altijd de wekker om naar de ochtendshow van Jeroen te luisteren. Ik had altijd een walkman bij me, dus ik zat vaak de hele dag met een koptelefoon op mijn kop. In de klas ook. Ik herinner me nog dat het programma een keer uit Kirchberg kwam. De leraar stond iets ingewikkelds uit te leggen en ik zat hardop te lachen omdat ik op de radio hoorde hoe Stenders op zijn ski's naar be neden ging". „Ik was helemaal gek van radio. Ik weet nog waar ik liep toen Stenders voor de eerste keer Losing my religion van R.E.M. draaide. Ik stapte in Enschede net de trein uit. Ik ben ook als een echte Van Inkel- kloon begonnen. Dat gebeurde automa tisch. Je neemt dingen over van degenen naar wie je veel luistert. Vervolgens moet je dan proberen je eigen stijl te ontwikke len en dat is me wel gelukt, geloof ik." Simpeler - Jeroen, wat heb jij van Edwin geleerd? Evers: „Hij is tien jaar ouder, gek." Van Inkel: „Dat maakt niet uit. Edwin heeft natuurlijk een scherp gevoel voor humor. Dat weet hij te vertalen in de pro gramma-onderdelen met die typetjes als de broertjes De Boer en prins Bernhard. Ik kan dat niet. Mijn ochtendshow vroeger was veel simpeler. Ik ging zitten met een stapel platen, kaartte af en toe een item aan en dat was het. In de loop der jaren ben ik ook gaan beseffen dat dat me het beste ligt. Ik moet gewoon stampen." - Dat is het grote verschil tussen jullie? Edwin is meer voor de humor, terwijl Je roen nog wel eens de neiging heeft maat schappelijke onderwerpen aan te kaar ten. Ik denk aan de bh's over de Maas en de flitspalen. Dergelijke acties zie ik Edwin nog niet zo snel doen. Evers: „Dat klopt". Van Inkel: „Misschien komt dat doordat ik ouder ben dan Edwin. Vroeger deed ik dat ook minder. Nu loop ik af en toe tegen iets aan en dan wil ik weten hoe het zit of er iets mee doen. Met die flitspalen vind ik het toch leuk dat een dj bereikt dat erover wordt gepraat. Niet iemand als Paul Wit- teman, maar een dj start een actie met een brutaal karakter op en bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat liggen ze er wakker van. Dat vind ik leuk." - Hoe staat het overigens met die zaak? Word je nog vervolgd? Van Inkel: „Hij loopt nog. De super pg heeft hem in beraad". - Edwin, wat vind jij van dit soort acties? Evers: „Als het ludieke acties zijn, heb ik er geen moeite mee. Ik heb een hekel aan dat opgestoken vingertje. In Evers staat op doen we niet zoveel acties. We praten wel over een item als bijvoorbeeld zinloos geweld. Ik heb dan niet zo'n behoefte om meteen iets op poten te zetten, want je loopt jezelf dan ook een beetje op de borst te kloppen. Kijk eens, hoe goed ik ben. Ik vind het vreselijk als ik dat bij anderen zie". Grasspriet - Tijdens een persconferentie legde Erik de Zwart onlangs weer heel erg de nadruk op de volgens hem oneerlijke concurren tie met 3FM. Zien jullie dat ook zo? Van Inkel: „Wij zijn misschien een beetje de advocaten van de duivel, maar het be reik van 538 is nu eenmaal nog niet lande lijk. Terwijl je 3FM achter elke grasspriet kunt ontvangen. Daarnaast ben ik het met Erik eens dat 3FM meer zijn publieke taak moet uitvoeren. Een publieke zender krijgt steun van de overheid en hoeft niet per se geld te verdienen. Dan kun je ook meer risico nemen dan een commerciële zender. Daarmee maakt 3FM ook recla me. Nieuwe muziek hoor je het eerst hier, is hun slogan. Maar dat is wel muziek die al op plaat staat. Ik denk dat 3FM veel meer de schakel moet vormen tussen de muziek van de straat en de muziek die op plaat verschijnt." Evers: „Ik heb altijd geroepen en dat doe ik nog steeds dat je als publieke omroep moet proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken. Daar ben je publiek voor. Maar daarnaast moet je ruimte bieden voor dingen die voor commerciële omroepen niet interessant zijn. Bijvoorbeeld een programma voor allochtonen. Dat is een taak voor de publieke omroep." Eric de Bie Edwin Evers verlaat maandag Radio 3FM en de KRO is er niet in geslaagd om een nieuwe ochtend show te ontwikkelen. Zijn plaats wordt ingenomen door Rob Sten ders, Fred Siebelink en 'Big' Bart, die onder contract staan bij de VARA De KRO vulde 's morgens met Edwin Evers drie uur, maar krijgt er slechts twee uur voor terug in de middag. „We vinden het erg jammer dat we op dit moment niet in staat zijn de ochtenduren te vullen. De voorbe reidingsperiode om een nieuw pro gramma te maken was te kort en we hebben geen goede vervanger voor een gevestigde naam als Evers. Dat betekent dat we een top-dj zouden moeten wegkopen bij een ander sta tion. En in dat getouwtrek over en weer hebben we geen zin", aldus KRO's hoofd amusement radio Tru- di Willenborg. Wel verwacht ze in de toekomst, als er weer vroege uren beschikbaar zijn, terug te komen met een nieuwe ochtendshow. In de middag start de KRO op 3 FM met een nieuw programma. Giel Beelen is vanaf maandag te horen tussen twee en vier uur. De 22-jarige diskjockey gaat 'Giel hier' presen teren, waarin popmuziek centraal staat. Beelen was tot nu toe alleen in de nacht te horen op de populaire muziekzender. Ook verving hij re gelmatig collega's Rob Stenders en Isabelle. foto Ton Kastermans Vijftien jaar geleden werd Jean Jonk hout in het holst van de nacht wak ker. Een blauwachtig witte damesfiguur stond midden in zijn slaapkamer. Goud gele kruisjes schitterden in haar hand. Die vrouw kon niemand anders zijn dan Maria, de moeder van Jezus, daar gelooft de bebaarde meubelmaker nog steeds heilig in, ook al verklaren velen hem voor gek. Zeven jaar geleden kreeg hij nog maals een 'teken' van Maria. Sindsdien is zijn huis in het Zuid-Limburgse Geulle veranderd in een klein bedevaartsoord, waar pelgrims een slokje water uit een 'goddelijke bron' komen drinken. Een geloofsbelijdenis uit het Limburgse Lourdes. Het huis van Jean Jonkhout is een kleine dierentuin. Er lopen vijf katten rond de woning, die zich nu en dan neervlijen in een kar met stro die voor het raam aan de voorkant staat. De katten delen het erf met 35 konijnen in hokken in de voor tuin, twee ganzen en nog wat kuikens. Binnen liggen cavia's te slapen en knab belen kanaries een bakje zaad weg. „Katten, kanaries, kuikens en konijnen, ze leven vredig naast elkaar," zegt de hoeder van deze ark van Noach op het droge. Jean Jonkhout woont op nummer 143, in een huis dat door een wirwar van bomen, struiken en konijnenhokken aan het zicht onttrokken wordt. Met de mg naar het Julianakanaal en het gezicht naar de heuvels met het Bunderbos. Op zich niets bijzonders, maar sinds de nacht van 3 april 1993 is niets meer gewoon voor Jonkhout en heeft alles om hem heen een andere, diepere betekenis gekregen. Ook zijn huisnummer 143. „Zeven jaar geleden veranderden zeven minuten mijn leven compleet. Let op: ze ven is het heilige getal," doceert Jonk hout. Zeven is ook de som van 4 en 3 uit zijn huisnummer. Het gebeurde in de nacht van 3 april 1993, in de week voor Goede Vrijdag, de dag waarop wordt herdacht dat Gods enige zoon - het cijfer 1 van zijn huisnummer - stierf aan het kruis. „Dat kruis was overigens van no tenhout gemaakt en in mijn tuin heb ik zeven notenbomen staan," stapelt hij de 'bewijzen' voor de verslaggever op. In die aprilnacht van 1993 wordt Jonk hout om 5.25 uur wakker van de kou. Hij denkt dat de centrale verwarming kapot is. „Ik had geen zin om op te staan en de verwarming te reparerenIk draai me om en ineens zie ik een ster ter grootte van een pink op me afkomen. Geelwitrood licht straalde die ster," zegt hij met open gesperde ogen. Hij volgt de 'ingeving' die hij krijgt en blijft met zijn vingers van de ster af„Die ging steeds feller schij nen en het was alsof hij door een hand naar me toe werd gestuurd." Plotseling vertrekt de ster weer. „Er waren inmiddels zeven minuten verstreken, weer dat heilige ge tal," zegt hij zacht. De Geullenaar blijft achter met het klamme angstzweet op de rug.,Ik ben biddend in slaap gevallen 's Morgens vertelt hij over het vreemde bezoek aan zijn dochter Nicole. „Zij zei dat ze ook al eens zo'n mysterie meege maakt had. Boven de kamerdeur had ze ook om 5.25 uur 's morgens de Christusfi guur aan het kruis zien stralen en ze was ook Maria tegengekomen op de trap." Voor Jonkhout wordt alles plots helder, als een munt die in een offerblok valt. „Het kon niet anders dan het zoveelste teken van God zijn. Jaren eerder, in de zomer van 1985, had ik om 2.45 uur 's nachts ineens een blauwachtig witte ge stalte in mijn kamer zien staan. Uit haar hand schitterden allemaal kruisjes. Haar hand raakte me aan en ze keek me aan. Echt waar, ik stond oog in oog met de moeder Gods. Via mijn hersenen had ik contact met haar. Ik wilde opstaan, maar het lukte niet. Een paar minuten bleef Maria in mijn slaapkamer staan en daar na ging ze stralend weg. Blijde boodschap Geleidelijk aan ging het verhaal over Maria's bezoekjes aan Geulle als een blij de boodschap rond. Er verschenen jour nalisten, fotografen en tv-camera's bij de Geulse meubelmaker op de stoep. „Óp- eens zag ik toen weer het visioen voor me dat ik eens heb gehad. Daarin was ik live te zien op een groot tv-scherm." Na de pers volgden de wetenschappers en pseudo-kenners van hemel en hierna maals. „Mensen van de universiteit van Amsterdam, magnetiseurs, seismogra- fen en paragnosten, ze zijn allemaal hier geweest.'Jonkhout stond iedereen gedul dig te woord en trok zich niets aan van degenen die hem afschilderden als ie mand die een klap van de molen heeft ge had. „Ik drink en rook niet en drugs ge bruiken mijn dochter en ik evenmin. En doorgedraaid zijn we zeker niet." De directe aanleiding voor al dat bezoek aan nummer 143 waren niet zozeer de vermeende Mariaverschijningen, maar vooral het feit dat er plots wonderlijk water uit een oude pomp op het erf van Jean Jonkhout bleek te komen. „Die pomp staat op een aar, een bron, die in rechtstreekse verbinding met de Arden nen staat. Metingen wezen uit dat het water van samenstelling veranderd was", vertelt hij enthousiast. „Het was lichter geworden. Lichter dan gewoon water. Dat zou zijn gebeurd na 1993toen ik die Maria-ster had gezien. Eigenaar dig is ook dat de hoofdader van de bron precies op de plaats ligt waar mijn doch ter het kruisbeeld heeft zien stralen. Na de geleerden kwamen al snel de men sen in nood op Jonkhouts wonderwater af. „Een vrouw met eczeem vroeg of ze haar huid met mijn water mocht deppen Na een tijdje kwam ze terug en bleek ze van haar eczeem af te zijn. Door dat wa ter uit mijn pomp hier," zegt hij alsof hij het wonder opnieuw beleeft. Het verhaal over deze genezing ging snel rond. „Mensen met depressies en mensen die door de medici niet meer kunnen worden geholpen, ze komen nu allemaal hier voor een slokje water en om God aan te roepen. Ik adviseer altijd drie slokjes, want drie is het getal van de Drie-een heid." Het overviel de rustige ex-meu belmaker allemaal, maar niemand wordt geweigerd. „Ik heb een taak, ik moet blijven vechten voor die man aan het kruis." Baan Rond de pomp is inmiddels een soort klein Jeruzalem ontstaan. Met een klaagmuurtje, waar mensen hun gebe den opzeggen, boodschappen opschrij ven en achterlaten en waar alle geloven bijeenkomen. Katholieken, protestan ten, moslims, hindoes en zelfs agnosten komen om uiteenlopende redenen even naar Jonkhouts pomp. Uit India, Polen, Nieuw-Zeeland, Amerika. Frankrijk en België. Allemaal gaan ze even zitten bij het kleine tafeltje waarop theelichtjes branden voor Mariabeelden in allerlei maten en kleuren. Allemaal schrijven ze in een dik schrift waarom ze de reis naar Limburg hebben ondernomen. De mees ten komen in de hoop op genezing van een ernstige lichamelijke ziekte, maar er zijn ook bezoekers met psychische pro blemen of puur pragmatisch ingestelde pelgrims. „Vooreen baan, liefst bij de po litie staat ergens in het boek, of: „Be dankt voor het krijgen van een vast con tract." Wanneer iemand hem vraagt om een handoplegging, merkt hij dat zijn han den niet alleen heilzaam water oppom pen, maar ook helende krachten hebben. „Ik kan de haren op mijn arm en handen recht overeind laten staan en kippenvel oproepen. Ook kan ik handoplegging bij mensen doen en als ik dan God aanroep, wordt mijn gebed vaak verhoord." Verder kan hij iets „wat Jomanda niet kan." zegt hij. „Ik kan energie in me op roepen. Warmte en kou. Via mijn handen gaat die weer naar buiten. Zelfs brand netels kan ik op mijn ogen en gezicht leg gen zonder me te branden." Een lucratieve baan in het reli-circus ambieert hij echter niet. En ook gruwt hij van de snelle commerciële jongens die wel «een gat in de markt zien in de ver koop van zijn water en z'n gaven. „Er is er eentje geweest, die zei dat hij wel pille tjes van mijn water kon maken en dat dan voor goed geld zou kunnen verko pen. Maar dat is niks. God is mijn baas. Er is geen andere baas voor mij. Hem al leen wil ik dienen." Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 31