glaswerk Tegenwoordig worden mensen met muziek uitgerookt PZC reportage zaterdag 15 april 2000 27 RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Als het aan de stichting Bestrijding Akoestische Milieuvervuiling (BAM) ligt, wordt het ooit weer oorverdovend stil om ons heen. Zij strijdt met name tegen de aanzwellende stroom van muzikale klanken in openbare ruimten. 'Ongehoord' noemt de stichting deze bijna onstuitbare ontwikkeling. En daar staat ze niet alleen in. Daarom werd afgelopen woensdag in meer dan 25 landen verheven tot 'Internationale Stilte Bewustwordingsdag'. Sluipend heeft het zijn intrede gedaan. Maar inmiddels omringt het ons; mu ziek van het kaliber 'bloemetjesbehang'. In de supermarkt, de behandelkamer van de tandarts, de lift, het restaurant, de bank, de parkeergarage en zelfs in som mige bibliotheken. Om nog maar te zwij gen over de wachtstandmuziek aan de te lefoon. Het lijkt er steeds meer op dat je eerst dood moet gaan om nog even een mi nuut stilte te krijgen. Lia Verhaar wil graag stilte om zich heen. En liefst langer dan zo'n enkele, beladen minuut. Daarom bond ze vijf jaar geleden de kat de bel aan met de oprichting van de stichting Bestrijding Akoestische Milieu vervuiling, luisterend naar de welluiden de afkorting BAM. Lia weet zich in haar streven inmiddels omringd door mensen van naam en faam, zoals de auteurs en ca baretiers Kees van Kooten en Wim de Bie, oud-commissaris der koningin in Gelder land Jan Terlouw, tekstschrijver Ivo de Wijs, alsmede zangeres en auteur Marie- Cécile Moerdijk. Zonder uitzondering beschouwen ze het opgedrongen muzikaal onthaal in open bare gelegenheden als een aantasting van de persoonlijke vrijheid. Alsof hun zin tuigen vogelvrij zijn verklaard. Lia: ,,Ik voel me slachtoffer van geluidstirannie." De mens is als het ware decibellenvlees geworden, zoals je vroeger van kanon- nenvlees sprak. De stichting BAM hanteert het begrip 'muzak' als het om ongevraagde muziek gaat, genoemd naar de Amerikaanse fir ma die ruim zeventig jaar geleden het fe nomeen achtergrondmuziek introduceer de. In de Verenigde Staten alleen al is de omzet van de muzak-industrie een mil- joenenbusiness geworden. Uit een grove inventarisatie blijkt dat daar minstens 300.000 plekken zijn waar die ongevraag de muziek klinkt. Met als populairste zanger Elton John. In winkels en warenhuizen wordt muziek uit luidsprekers in het plafond over de klanten heengespoeld. foto TomaTudor Muzak, in ons land als eerste geïntrodu ceerd in jeanswinkels, heeft Lia Verhaar inmiddels tot een gijzelaar van het open bare leven gemaakt. „Ik ga graag de stad in en moet ook hoognodig naar de kapper, maar kom bijna niet meer de deur uit. Want overal word ik besprongen door die drie-keer-niks-muziek. Ik voel me geter roriseerd door dit afschuwelijke ver schijnsel, terwijl ik beslist niet lijd aan geluidsfobie en ook niet extra geluidsge- voeligben." V olksgezondheid Het Britse parlementslid Robert Key voelt van over zee met haar mee. Vorige maand diende hij in het Lagerhuis een wetsvoorstel in om achtergrondmuziek in openbare gebouwen aan banden te leg gen. Hij beweert dat die muziek een on gunstig effect heeft op de volksgezond heid. Het zou de bloeddruk verhogen en het immuunsysteem schaden. Daarnaast vinden mensen met gehoorproblemen dat muzikale behang helemaal storend. Uit onderzoek in 1988 blijkt dat 34 pro cent van de Britten achtergrondmuziek ronduit vervelend vindt. Ook in Neder- landis er onderzoeknaar gedaan. Drieën dertig procent van de ondervraagden stoort zich aan deze vorm van muziek. De mate van ergernis heeft te maken met leeftijd. In de categorie 45- tot 55-jarigen ligt dat percentage op vijftig procent te gen 21 procent in de leeftijdsgroep 15 tot 25-jarigen. Daarnaast speelt ook de soci ale status mee. Hoger opgeleiden storen zich tweemaal zoveel. Nog wat cijfers. De muzikale omlijsting in winkels hindert zestig procent van het pu bliek en in de supermarkt zegt 57 procent dit als vervelend te ervaren. Maar daar staat tegenover dat 'muziek terwij 1 u win kelt' volgens de neringdoenden het koop gedrag onbewust positief beïnvloedt. Lia Verhaar betwijfelt dat, gelet op de irrita tie die de muzikale omlijsting bij velen oproept. Maar ze kan niet ontkennen dat muziek een bepaalde invloed heeft op de psyche van de mens. Ter illustratie daar van draagt ze het voorbeeld uit Heerlen aan, waar junks uit een winkelcentrum worden geweerd door er klassieke muziek te spelen. Bekend is ook het verhaal van de Paname se dictator Noriega, die zich verschanste in de Amerikaanse ambassade maar zich binnen een etmaal overgaf doordat hij niet langer het mechanisch weergegeven gezang van Whitney Houston verdroeg. Vroeger werden mensen uitgerookt, te genwoordig gebeurt het met muziek. Van de Israëlische geheime dienst Mossad wordt trouwens beweerd dat die bepaalde vormen van - getemperd - muziekgeluid als vorm van marteling toepast op politie ke gevangenen. Muziek als marteling; zo voelt Lia het ei genlijk ook. Marie-Cécile Moerdijk om schrijft de problematiek eerst nog wat prozaïscher. „Min de stilte in uw wezen, min de stilte die bezielt, zij die alle stilte vrezen, hebben nooit hun hart gelezen", declameert ze aan de keukentafel in het Belgische Lommei. Maar vervolgens brandt ze er strijdlustig op los. „Toen ik laatst het Bureau Afgifte Rijvaardigheidsbewijzen belde, kreeg ik een bandje met daarop: 'Als u tijdens het wachten géén muziek wilt horen, drukt u op één....' Zo ver gaat het al. Dat is toch absurd! Want het had natuurlijk moeten zijn: 'Als u muziek wilt horen...' Ik vind trouwens dat er ab-so-luut geen muziek past bij wachten aan de telefoon. Je hebt je op het geprek voorbereid en zo'n melo dietje leidt je alleen maar van het onder werp af." Driekwart van alle bellers wijst zo'n 'wachtstandmuziekje' af, stelde psycho logiestudente Martine Zwiers in 1997 al vast. Zij deed daar namens de Weten schapswinkel van de Universiteit Twente onderzoek naar. De uitkomsten klinken BAM bij wijze van spreken als muziek in de óren. In het jaar van haar onderzoek gaf 75 procent van de ondervraagden aan tegen wachtstandmuziek te zijn, maar in 1991 lag dat percentage nog maar op 15 procent. Sterker nog: 33 procent had toen nog nooit van wachtstandmuziek ge hoord. Uitstraling Martine Zwiers onderzocht ook de doel stellingen die met de telef oonmuziek wer den nagestreefd. De meeste bedrijven ga ven op de wachttijd voor de klanten op deze manier wat aangenamer te willen maken. Ook werd 'aandacht voor de klant' vaak genoemd. En verder werd op gegeven dan men met muziek de uitstra ling van een jong en dynamisch bedrijf wilde onderstrepen. Opvallend was dat de keuze van de muziek opmerkelijk vaak wordt bepaald door de persoonlijke voor keur van een willekeurige werknemer van het bedrijf. Geen van de onderzochte be drijven had zijn klanten trouwens ge vraagd of ze (de) muziek überhaupt op prijs stelden, maar 58 procent van de on dernemers ging er gemakshalve van uit dat de opbellers 'het wel leuk zouden vin den'. Zwiers trok niet alleen conclusies, maar kwam ook met aanbevelingen. In plaats van wachtstandmuziek suggereert zij quizzen en andere spelletjes om de tijd aan de telefoon te doden. Of een babbel box voor wachtenden. Maar daar is de stichting Bestrijding Akoestische Milieuvervuiling allesbehal ve een voorstander van. Zij beschouwt dat als het kind met het badwater weg gooien. Lia Verhaar: „De enige realisti sche keuze waarbij een bedrijf de bellers die geen wachtstandmuziek willen horen te vriend - en dus tot klant - houdt, is de keuze tussen 'wel muziek' en 'geen mu ziek'. Verdraagzaamheid Het lijkt of we, ondanks een duidelijke weerstand bij velen, met muzak moeten leren leven. Het bevreemdt Marie-Cécile Moerdijk dat een heleboel mensen dit op gedrongen verschijnsel afwijzen zonder er stelling tegen te nemen. „Veel mensen zijn kennelijk bang om voor een zeurderig type te worden versleten of om als intole rant te boek te staan. Maar moet ver draagzaamheid altij d worden opgebracht door diegenen die van rust houden?" Zelf is ze op dat punt wat minder ver draagzaam, maar daar is ze dan ook good- will-ambassadrice van BAM voor. Marie- Cécile vertikt het om tegen een muur van muziek aan te moeten praten. Zo zat ze een keer in de wachtkamer bij de kaak- chirurg. Natuurlijk was er sprake van muzak. 'Kan die muziek niet uit?', vroeg ze recht-door-zee. Het leek er bijna op of ze een onzedelijk voorstel had gedaan, zo viel uit de reactie van de secretaresse op te maken. „Ik deed toen ik aan de beurt was mijn beklag bij de kaakchirurg. Die keek me wat meewarig aan. 'Ik ben erg blij met mijn secretaresse en die wil dat nu een maal graag', luidde zijn antwoord." Ondanks de vele inspanningen van BAM om de decibellen aan muzak in openbare gelegenheden en aan de telefoon tot nul te reduceren, lijkt het of de stichting een ge vecht tegen windmolens levert en een roe pende in de woestijn is. Maar dat is niet helemaal waar. Lia Verhaar: „We hebben in elk geval een bewustwordingsproces op gang gebracht. Steeds meer mensen nemen ons serieus en onderkennen de problematiek. Boven dien hebben we de toezegging gekregen van de verkoopdirecteur van de firma Blokker dat bij wijze van experiment in een aantal filialen gedurende enkele we ken de muziek uit blijft. En Albert Heijn in Veenendaal wil in de ochtenduren mu- z'ak achterwege laten. Dat zijn toch echt wel succesjes in een wereld waar de angst voor de stilte groot is en waar de terreur van het lawaai regeert." Rob Hirdes Stichting BAM. postbus 329, 5670 AHNuenen. Tel: 0492-660274.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27