Van Grins ven getergd naar zege dfe yerBeri Korte rentree Gerald Baars PZC Sasse wethouder krijgt vlagverbod Arnold Duinhouwer treedt uit de schaduw vv sport 24 Lijdensweg van ploeggenoot inspireert winnaar Omloop van de Braakman Dutje in de slootkant Kruiningen Arbiter arriveert per helikopter maandag 10 april 2000 doorSven Remijnsen PHILIPPINE - Het was voor hem en zijn ploeggenoten van Groenewoud de wedstrijd van het jaar geweest, bekende Mare van Grinsven na afloop. De 26- jarige coureur uit Deurne wilde zaterdag tegen elke prijs schit teren in de 31e editie van de Om loop van de Braakman, de klas sieker waarin zijn vriend en clubgenoot Leon Gijsbers vorig jaar zwaar ten val was geko men. De getergde Van Grinsven hield woord, en won. Na zijn overwinning in Philip pine, waar hij zijn vijf mede vluchters in de sprint had afge troefd, ging Van Grinsven in gedachten een jaar terug in de tijd. Van seconde tot seconde re construeerde hij de gebeurte nissen op die zwarte zaterdag. Van Grinsven kwam als elfde over de streep en hoorde de speaker vertellen dat Jurgen van Pelt gewonnen had, toen de onheilstijding kwam: Leon Gijsbers bleek te zijn opgeno men in het ziekenhuis van Ter- neuzen met een gebroken nek- wervel en schouder, gekneusde ribben en een hersenschudding. Van Grinsven: ,,Ik wist van niets. Tijdens de koers had nie mand het me verteld, en dat was misschien maar beter ook." De maanden daarna maakte hij van dichtbij het moeizame herstel van zijn vriend mee. Gijsbers kwam er langzaam bovenop, pakte het fietsen voorzichtig weer op, maar is tot op de dag van vandaag nog niet volledig hersteld. Conditioneel is hi] beresterk", getuigde Van Grins ven. „Het grootste probleem is dat Leon niet meer in een pelo ton durft te fietsen." Revanche Of hij had overwogen niet te starten in de Omloop van de Braakman? Van Grmsven: „Nee, natuurlijk niet! De hele ploeg was vandaag gebrand op revanche, want we wilden win nen voor Leon. En ik moet zeg gen: van al mijn overwinningen is dit verreweg de mooiste. Even had Van Grinsven zater dag angst gekend. Bij de be ruchte verkeersremmer m het gehucht Zandstraat, waar Gijs bers vorig jaar onderuit was ge gaan, leek het peloton opnieuw De eerste doorkomst op de kasseien van de Boldenveg. Rein-Jan Elenbaas (voorgrond links) en Johan van Schaik (rechts van Elenbaas) proberen zich naar voren te werken in het langgerekte peloton. foto Charles Strijd in zijn voegen te kraken. Dit maal bleef het merendeel van de 174 gestarte renners op de been in de smalle passage. Alleen Roy Steuten uit Weert kwakte tegen het asfalt, maar zijn val werd gebroken door een paaltje langs de weg, dat uit voorzorg met rubber was ingepakt. Daarna werden alle remmen losgegooid in het peloton. De aanvallen volgden elkaar in rap tempo op, waarbij met name de Zeeuwse coureurs zich onder scheidden. Michel Rommers (de eerste avonturier van de dag), Danny Schaut, Rein-Jan Elen baas, Mario de Ritter, Frangois Franse; een voor een gingen ze ervandoor, en één voor één wer den ze ook weer ingerekend. Het slaan van een gat bleek door het ontbreken van wind - een zeld zaamheid in de Braakman - moeilijker dan ooit. Drie ronden van elk 35 kilome ter lang bleef de grote groep bij elkaar. Ook op de gevreesde kas seien van de Bolderweg bleek na het optrekken van de stofwol ken geen slag te zijn geslagen. Pas bij het ingaan van de vier plaatselijke ronden over tien ki lometer kregen de vluchtpogin gen meer kans van slagen. Nadat een vijf man sterke kop groep, met onder anderen Rob Koole in de gelederen, tot de or de was geroepen, gingen drie coureurs aan de haal: Maint Berkenbosch, Freddy Troost én Arnold Duinhouwer uit Kapel- Ie. Comé Castein sloot al gauw aan, en op één ronde voor de fi nish deden Marc van Grinsven en William Berns hetzelfde. Achtervolging De voorsprong van het leidende zestal bedroeg nooit meer dan een halve minuut. Jurgen van Pelt zette met zes medestanders een achtervolging op touw, maar strandde verrassender wijs op tien seconden van de koplopers. Zo kon het gebeuren dat Marc van Grinsven in de eindsprint de aandringende William Berns en Arnold Duin houwer terugwees. Met vijf renners bij de eerste vijfentwintig won Van Grins- vens team Groenewoud het ploegenklassement. Zelfs Wil liam Berns van De Maaskant, die als tweede eindigde, bleek zijn aandeel in de zege gehad te hebben. Berns: ,,Ik heb in het verleden ook bij Groenewoud gereden. Mare en ik kennen el kaar al heel lang." Marc van Grinsven: „Samen met William heb ik de rest van de kopgroep voortdurend opgezweept om harder te rijden. Want wij had den hier iets recht te zetten. Wethouder Esther Spuesens, voorheen actief als vlagger, geeft hl startschot in Philippine. foto Charles Strij doorSven Remijnsen PHILIPPINE - Arnold Duinhouwer dacht altijd dat hij zijn eigen grenzen kende. Onderweg naar Philippine voor de 3 le Omloop van de Braakman had hij zich zaterdag een bescheiden doel ge steld. „Ik wilde de finish halen, en mis schien nog een klein prijsje winnen." De finish haalde hij inderdaad, maar het prijsje werd een prijs. Met een derde plaats in de openingsklassieker van de clubcompetitie sloeg hij munt uit de beste wielerdag van zijn carrière. Waar zijn ploeggenoten van ZRTC Theo Mid delkamp de beslissende slag misten, trad Duinhouwer (26) plotseling uit de schaduw. „Wat ik dacht toen ik in de kopgroep zat? Heel simpel: ik rijd me hier helemaal dood. Ik was al blij dat ik zesde kon worden. Volle bak njden en maar zien waar het schip strandt, dat was alles waar ik aan dacht." Duinhouwer, die de week voor de Om loop van de Braakman nog geveld was door een lichte vorm van bronchitis, ging elke minuut meer geloven in het slagen van de vlucht. Op de afsluitende kasseien van de Boekhouteweg liet hij zijn vijf collega-koplopers zelfs even wegrijden. Meesprinten Duinhouwer: „Ik ben bewust in het wiel blijven hangen, want ik wilde mezelf nog even sparen. Misschien kon ik nog een beetje meesprinten." Achter Marc van Grmsven en William Berns spurtte Duinhouwer naar de der de plek. De coureur uit Kapelle, die tot voor kort door het leven ging als een mo daal renner, legde daarna een ware tri omftocht af op weg naar de huldiging. Ploeggenoten, mederenners, toeschou wers en toevallige passanten: allemaal feliciteerden ze Duinhouwer met zijn beste resultaat ooit. Of de podiumplaats in de Braakman zijn doorbraak bete kent, kon hij niet zeggen. „Ik ben nog te verrast door deze prestatie. En ik geloof dat iedereen dat wel is." doorSven Remijnsen PHILIPPINE - Ze deed het vijf jaar lang met alle plezier van de wereld: vlaggen in de Omloop van de Braakman. Esther Spue sens, wethouder van de gemeen te Sas van Gent, trok traditiege trouw één zaterdag per jaar naar Zandstraat om daar het parkoers te beveiligen. Zaterdag had Spuesens, met haar 29 jaar de jongste wethou der van Zeeland, de vlag echter verruild voor een pistool. De in woonster van Philippine had naar eigen zeggen een vlagver bod gekregen van haar oom Johnny Spuesens, de voorzitter van het organiserende comité. „Mijn oom vond het niet langer gepast dat een wethouder dienst doet als vlagger in een wiel® wedstrijd. Daarom mocht i vandaag als starter fungeren." Nadat Spuesens het startschi had gegeven, stapte ze in de ga: tenwagen voor een rondje lanj het parkoers, inclusief stofhaj pen op de kasseien van de Bo derweg. Het werd een middag vol mei we ervaringen voor Spuesen die sport in haar portefeuil heeft en daarom de meest ui eenlopende evenementen bi zoekt. Als gevolg daarvan wei ze onlangs opgenomen in het bi stuur van de Zeeuwse Spor raad. Maar welke functies ook bekleedt, voor vlaggt voelt Spuesens zich niet groot. „Als ze volgend jaar w© iemand nodig hebben, kunne ze op me rekenen." PHILIPPINE - De Omloop van de Braakman, dat is normaal gesproken wind, regen en ellen de voor de renners. Zaterdag, tijdens de 31e editie, was alles echter anders. Onder een stralend blauwe hemel en zonder een zuchtje wind ped delde het peloton voort door de Zeeuws-Vlaamse polders. Honderd kilometer lang had Bart Kruis zich verscholen in de schoot van de grote groep. Tot hij werd gelost, besloot hij vi de nood een deugd te maken. I renner uit Tuil verliet het pa koers, zocht een prettig uitziei de slootkant uit en nestelde zi< in het gras. Terwijl de overij renners streden om de zege in klassieker, deed de coureur vi 't Luchtschip een dutje. Vo< Bart Kruis was de Omloop vs de Braakman maar een slaa] verwekkende vertoning. saw http://clubnetzeelandnet. nl/ wkruin/custom.html PLUS Daags na de voetbalzater dag staan de uitslagen van alle teams van Kruiningen al op de homepage. Van het eerste team tot de F3-pupil- len. De website is niet geba seerd op de prestaties van het vlaggenschip, maar be slaat het wel en wee van de hele vereniging. Zelfs de se lectiesvan alle ploegen wor den weergegeven. Uit de topscorerslijst blijkt dat dér- de-elftalspeler Richard Wil- lemse de meest productieve speler van de club is. Nieuwe leden worden op de homepage netjes verwel komd en ook huwelijken en geboortes worden vermeld. Tot op heden werd er echter nog niet getrouwd en ge baard door de leden van Kruiningen. Altijd makkelijk om te weten dat het oud pa pier wordt opgehaald op 28 april. Met de tractor. MIN De openingspagina is karig. Er wordt slechts een aantal links vermeld en er zijn af beeldingen te bewonderen van het logo van de KNVB en de club zelf. Daar moet toch meer van te maken zijn. Wie meer over de geschiedenis van de club wil weten, komt alleen te weten dat de club opgericht is op 7 februari 1944. Dat is alles. Dat de kruistabel met de uitslagen van het derde team niet de zelfde opmaak heeft als die van de andere teams, is een raar gezicht. De foto's van het complex zijn sober. Het was leuker geweest wan neer het kiekje tijdens een wedstrijd was geschoten, zodat het geheel niet zo'n doodse indruk zou maken. CONCLUSIE Deze homepage is gewijd aan de hele vereniging en niet aan slechts één team. Dat is prijzenswaardig, maar daardoor is de informatie over alle teams wat opper vlakkig. Leiders Leiders van eerste elftallen zijn te genwoordig onmisbaar. Dat werd zaterdag in het hoofdklasse duel tussen Kloetinge en Kozakken Boys eens te meer duidelijk. De spelersnood was bij Kloetinge zó hoog, dat trainer Diederik Hiensch noodgedwongen eerste-elftalleider Paul Schipper op de reservebank liet plaatsnemen. Door schorsingen en met name blessures was het keur korps van Hiensch dermate uitge dund, dat good-old Schipper de ploeg uit de brand moest helpen. Hij hoefde uiteindelijk niet het veld in. De leider van tegenstander Kozak ken Boys bleek uiteindelij k méér dan bladvulling op het wedstrijdformu lier. Waar Schipper zijn trainingspak mocht aanhouden, moest de Wer- kendamse veteraan Dick Damen wel zijn kruisten vertonen. Onder luid ge juich van de aanhang van Kozakken Boys nam Damen drie minuten voor tijd de plaats in van Rob Haarbosch. Rondom Rotterdammer Gerald Baars was het de afgelopen weken heel stil. De 31-jarige voetballer van Hoek zat in de lappenmand met een hamstringblessure. Hij trainde niet en speelde niet. Vijf weken lang. Zaterdag maakte hij in Zwijndrecht zijn rentree met Hoek 2 tegen WGZ 2. Het duurde slechts tien minuten. Gerald Baars: „De trainer (Frans Vermeulen) zei enige tijd terug dat ik een kans zou krijgen om me te laten zien. Voorwaarde was dat ik zou trainen. Ik ben eindelijk hersteld van mijn blessure en wilde volgende week weer gaan trainen. Toen moest je plotseling met het tweede team meedoen tegen WGZ? „Ja. Ik had vijf weken niets gedaan maar de tweede trainer (Ruud Comelis) had me gevraagd. Ze kwamen spelers tekort. Met mij erbij hadden we precies elf man." Al na tien minuten na het begin van de ivedstrijd kon je vertrekken met een rode kaart. Wat gebeurde er? „Mijn directe tegenstander pakte me steeds vast. Je kent het wel: duwen trekken. Vier keer schopte hij me neer, slechts in één geval floot de scheidsrechter. Uit irritatie heb ik toen nagetrapt." Een droevig verhaal. „Ja. Maar ik was tenminste wel bereid om de ploeg te helpen, terwijl ik vijf weken niets had gedaan." Krijgen we Gerald Baars dit seizoen nog te zien in Hoek? „Ik zal nu waarschijnlijk geschorst worden. Dus ik denk het niet." (Met tien man verloor hekkensluiter Hoek 2 met 5-2 van WGZ.) Groggy Een keiharde bal vol in zijn ge zicht. in de warming-up afge vuurd door FC Zwolle-doelman Henk Timmer, heeft er voor gezorgd dat verdediger Karsten Myssing van Dordrecht'90 zaterdagavond niet van de partij kon zijn in het duel met FC Zwolle. Timmer was als onderdeel van zijn warming-up over grote afstand bal len aan het uittrappen in de richting van tweede doelman Henry Louw- dijk. Eén van die ballen zeilde uit koers en raakte de niets vermoeden de Karsten Myssing in het gezicht. De onfortuinlijk Deen ging direct ge strekt en werd groggy per brancard van het veld gedragen. In de kleedka mer constateerde de clubarts van de Dordtenaren dat Myssing een lichte hersenschudding had opgelopen. Hij werd vervangen door Mark de Vries. Limonade Christijan Albers hield het in zijn debuutrace in de F3000 op het circuit van Imola niet droog. Na elf rondjes brak het stopmechanisme van zijn drankbidon af. Dat kwam doordat Albers uit een bocht - de Aqua Minerale - was gevlogen. De motor sloeg niet af, zodat Albers de race kon voortzetten. Maar pas na een wanhopig gevecht met zijn bi don. „Zo'n rietje trek je niet zomaar uit je helm. Eerst bleef ik doordrin ken. Op een bepaald moment kon ik niet meer. Er zit anderhalve liter van dat spul in de fles, dat krijg je echt niet binnen. Uiteindelijk heb ik het rietje los kunnen rukken, zodat het vocht via mijn nek in mijn pak liep." Wiel doorSven Remijnsen Of het zijn laatste wedstrijd als scheidsrechter was, wist Wies Sol gisteren nog niet. „Daar moet ik eerst eens een nachtje over slapen." Feit was wel dat het duel in de vijfde klasse tussen Noormannen en Hoofdplaat (1-1) de bijzonderste wedstrijd was uit zijn 25-jarige loopbaan als arbi ter. Wies Sol (52) uit Oost-Souburg arriveerde gister middag per helikopter op het voetbalveld in West- kapelle. Een ideetje van hemzelf, dat dankzij de hulp van een drietal sponsors werkelijkheid kon worden. „Ik wilde het eens anders dan anders doen", vertelde Sol na de wedstrijd. „Dit was een mooie gelegenheid." Sols tocht begon in Schuddebeurs, waar hij in de helikopter stapte. Een halfuur lang zag hij Zee land onder zich voorbij trekken. „Het was een prachtige vlucht. Ik kon de zeehonden in de Oos- terschelde zien zwemmen, zo helder was het. Dit was echt een dag om nooit te vergeten." De afgelopen 25 jaar floot Sol zo'n vijfhonderd wedstrijden. Of hij nu verdergaat als arbiter of niet, voorlopig zal hij niet in de vergetelheid gera ken. Daar heeft de stunt met de helikopter wel voor gezorgd. Sol: „Dit nemen ze me nooit meer af. Ze zeggen wel eens: die Sol is gek, maar hij heeft het toch maar mooi versierd vandaag." foto Lex de Meester Materiaal Om het wiel zo licht mogelijk te houden worden materialen als carbon en alumi nium gebruikt. Tegenwoordig worden naven, spaken en velgen zorgvuldig aan elkaar aangepast om zo de beste en lichtste wielen te ma ken. Afmetingen De diameter van de wielen mag, inclusief band en tube maximaal 70 centimeter en minimaal 55 centimeter zijn. Voorcyclo-crossfietsen mag de band een breedte van 35 millimeter niet overschrij den en deze mag geen pinnen of spikes hebben. Alleen wielen die vooraf zijn goedge keurd door de Internationale Wielren Unie (UCI), mogen gebruikt worden. Gewicht Hetgewichtvan een compleet wiel, inclu sief tube en spaken, varieert tussen de honderd en driehonderd gram. Prijs De prijs van een wiel kan enorm verschil len. De goedkoopste set wielen begint rond de vijftig gulden. Professionele wielen kosten ongeveer drieduizend gulden, met uitzonderingen daarboven. Bijzonderheden Technische vernieuwingen van alles, ge bruikt of gedragen door een renner tij dens de wedstrijd, mogen alleen gebruikt worden na goedkeuring door het uitvoe rend bureau van de UCI. Aanvragen samen met al de nodige do-j cumentatie, moeten ingediend worden bij de UCI voor 31 augustus van elk jaar Bij goedkeuring mag de technische ver nieuwing worden toegepast vanaf 1 janu ari van het daaropvolgende jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 24