Water raakt vele gevoelige snaren kunst cultuur 12 Exposities in Middelburg 13 15 16 11 PZC Vertellingen van Sheherazade in soorten en maten Amos Oz schrijft een roman als hij zijn woede ondercontrole heeft Jared Sacks maakt van Channel Classics een gerespecteerd label In Gent laat Jan Hoetje struikelen over kunst n Haroun and the sea of stories schrijft Salman Rushdie: „...het blijkt dat ik misschien te laat ben, want de hele oceaan kan elk ogenblik doodgaan als we niet iets ondernemen..." Daarmee verwoordt hij perfect de doelstelling van het tweede World Water Forum dat onlangs in Den Haag werd gehouden. Ter gelegenheid van dat internationale congres is de tentoonstelling 30 Visions on Water samengesteld, met 84 speciaal voor de gelegenheid gemaakte werken van dertig kunstenaars uit binnen- en buitenland. Rushdie's spreuk is dan ook prominent afgedrukt in de bijbehorende catalogus. Nu het waterforum is afgelopen reist de tentoonstelling door Nederland. De eerste plek die s wordt aangedaan is Middelburg. Vandaag (vrijdag) opent de tentoonstelling 30 Visions on Water in de Middelburgse Galerie T met een vernissage voor genodigden. Vanaf zaterdag kan het publiek de werken aanschouwen. Niet alleen in de galerie, die te klein is om alle kunstwerken te presenteren, maar ook in De Drukkerij in Middelburg. De officiële publieksopening vindt overigens zondag plaats, tijdens de maandelijkse kunstroute door Middelburg. Dat de expositie direct na het congres in Den Haag naar Middelburg komt, en daarna pas opnieuw Den Haag, Hoek van Holland, Haarlem, Delft en Bloemendaal aandoet, heeft volgens eigenaresse Lia Hector van Galerie T alles te maken met haar goede contacten met het Amsterdamse bedrijf Pasman Art Communication. „Ewold Pasman krijgt grote opdrachten voor kunstexposities. Wij werken goed samen. Ik heb ooit contact met hem gezocht, voor de galerie waarmee ik drie jaar geleden ben begonnen, maar ook voor mezelf. Als je in kunst geïnteresseerd bent, beweeg je je door het land en doe je contacten op." Galerie T heeft zodoende twee keer een overzicht gegeven van het werk van kunstenaars die waren geselecteerd voor de jaarlijkse verzameling van de verzekeringsmaatschappij Royal Nederland. Daarbij gaat het om een mix van onbekende maar talentvolle kunstenaars en schilders of beeldhouwers van naam,, wier werk over het algemeen te duur is om in een Zeeuwse galerie te worden getoond. Want de verkoop blijkt hier uiterst matig te zijn. „Ik denk toch dat Pasman en wij elkaar helpen", zegt Hector. „Hij is blij met onze inzet, waardoor hij een ingang krijgt in een regio waar hij anders niet zo makkelijk binnenkomt. Als hij iets organiseert, wil hij natuurlijk graag dat daar in alle provincies iets van te merken is. Dat hij dan in Zeeland bij mij terechtkomt, vind ik niet zo gek. Zo veel is hier verder niet. Verder heeft Pasman in mijn galerie goede, minder bekende kunstenaars opgepikt, zoals Juul Kortekaas, Magda Luttikhuizen en Maria Megens. Van Megens werd uit de Royal Nederland Collectie meer verkocht dan van Herman Brood en Astrid Engels, terwijl dat toch namen zijn. Mijn voordeel is natuurlijk dat ik via Pasman kwalitatief uitstekende kunst kan tonen, van bekende kunstenaars." Bewustzijn 30 Visions on Water is een project van Ocean 98, een internationale non profit organisatie die samenwerkt met de Verenigde Naties. Doel van Ocean 98 is het publiek bewust te maken van het belang van oceanen en andere wateren. De organisatie richt zich daarbij op een breed publiek, met de nadruk op jongeren. Voor de expositie kregen dertig kunstenaars als thema voorgelegd: Magda Luttikhuizen: Luctor et emergo - Het onderhuidse element. Suzanne Huis: Oceanisch gevoel. onderdelen, met tekstfragmenten uit eigen gedichten. „Als je terugkijkt in je herinnering heb je nooit een compleet beeld", zegt Luttikhuizen daarover zelf in de catalogus. „Fragmenten schuiven over en langs elkaar." Ems Teychiné is een kunstenares die in de loop van dit jaar in Burgh- Haamstede komt wonen. In haar Gezien bijvoorbeeld de alarmerende spreuk van Rushdie zou het thema zich daar wel voor hebben geleend. Bijna alle kunstenaars hebben de positieve eigenschappen van water uitgebeeld, vrijwel niemand heeft de rampzalige gevolgen van een tekort aan water of milieuvervuiling tot onderwerp genomen. Bij het bekijken van de werken dringt de Juul Kortekaas: Levenswater. water, zoet of zout, als bron van leven op aarde. Het gezelschap kunstenaars is gemêleerd, rijp staat naast groen, bekend hangt naast onbekend. Clemens Briels, Jan Montijn en John Lie A Fo hebben her en der hun sporen verdiend, Ems Teychiné en Manuela Jalimsing zijn recente winnaars van de Royal Nederland Grafiekprijs en vallen dus meer in de categorie jong en veelbelovend. De expositie heeft overigens een stevig Zeeuws tintje, hoe kan het ook anders als het over water gaat. Juul Kortekaas woont in Middelburg. Zij heeft een gouache en een aantal sculpturen gemaakt volgens eenzelfde principe. Bloemen en planten zijn een belangrijk motief in haar oeuvre. In de werken voor de watertentoonstelling is het niet anders. Ze heeft waterplanten uitgebeeld op lange stengels. Zo verbeeldt zij de eeuwige kringloop van het water. De planten worden gevoed met water maar laten dit ook weer de diepte instromen. Bij Magda Luttikhuizen (geboren in 's-Hertogenbosch) spelen herinneringen aan Zeeland een belangrijke rol. Ze logeerde vroeger vaak bij familie in Zeeland en raakte onder de indruk van het weidse landschap en de eindeloze stranden. In twee werken met een gemengde techniek op papier - beide getiteld 'Luctor et emergo' - is het Zeeuwse landschap met zijn paalhoofden, bomenrijen en vlakke horizon duidelijk herkenbaar. Haar schilderijen zijn opgebouwd uit losse landschappen speelt Zeeland een grote rol. Ook zij is geboeid door de weidsheid en de helderheid van het Zeeuwse land en door het licht. Voor 30 Visions on Water maakte ze twee schilderijen met golven. Vanuit de woelige zee wordt naar het land gekeken, waardoor de toeschouwer deelgenoot wordt van het natuurgeweld. De werken van Teychiné neigen naar abstractie. Daarmee behoren ze tot het gedurfdste werk op de tentoonstelling. Alle werken zijn kwalitatief namelijk piekfijn in orde, esthetisch verantwoord, met invloeden uit veel moderne en hedendaagse kunststromingen, maar nauwelijks confronterend. vraag zich op wat actuele kunstenaars die de twintigste eeuwse avant-garde als uitgangspunt nemen met het thema zouden hebben gedaan. „De expositie is voor een breed publiek bedoeld", erkent Hector. „Toegankelijkheid is dus een belangrijk criterium. Voor avant- garde kunst is deze tentoonstelling minder geschikt. Conceptuele kunstenaars doen vaak iets met de ruimte. Dit is een reizende tentoonstelling, dus dan kom je meteen al in de problemen. Maar het klopt wel. Over een onderwerp als dit kun je veel dieper gaan dan hier is gebeurd. De schoonheid van het kunstwerk is bij dit werk van groot belang. Veel kunstenaars willen in de eerste plaats iets moois scheppen. Dan komen vaak de positieve kanten van een thema boven." Daarbij komt dat de expositie het goede doel niet alleen dient door bewustmaking, maar ook doordat de werken te koop zijn. De opbrengst gaat naar Ocean 98. En installaties of videosculpturen, om maar enkele uitdrukkingsmiddelen uit de actuele kunst te noemen, zijn over het algemeen moeilijk verkoopbaar. Hector is uiteraard blij dat zij 30 Visions on Water in Zeeland kan presenteren. „Ik ben dol op Zeeland en zegt maar gerust verliefd op Middelburg. Dat dit werk hier hangt vind ik leuk voor mijn galerie, maar vooral voor Zeeland. Ik richt me niet op beurzen, op kunstbladen en op publiek van buiten Zeeland, ik richt mij op mensen uit deze omgeving. Ik vind het verschrikkelijk leuk om in Zeeland iets los te maken. Een vernissage met belangrijke mensen en bestuurders is leuk hoor, en nodig ook, maar geef mij maarzo'n opening op zondag, als de gewone mensen hier binnenlopen." Ernstjan Rozendaal Expositie: 30 Visions on Water, van 1 t/m 29 april. Galerie T Middelburg, do-za van 11-16 uur en zondag 2 april van 13-17 uur, De Drukkenj in Middelburg tijdens win keluren. Anneke Coppoolse exposeert tij- dens diezelfde periode ceramiek in Gale rie T. vrijdag 31 maart 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 55