Stichting strijdt voor bungalows GS blijven bij beperking nieuwbouw Voorjaarsballet Netelenbos moet België op falen spoornet wijzen Te veel welvaart voor nog een deurwaarder Brug Middelburg tijdens avondspits dicht voor jachten Uitverkoop De Soeten Haert Vijfduizend bekeuringen in één week zeeuwse almanak Lichtgeraakt PZC zeeland woensdag 29 maart 2000 M door Ali Pankow RENESSE - De Stichting Re- nesse verzet zich pertinent te gen de verkoop van bungalows aan particulieren op recreatie park De Soeten Haert in Renes- se. De Walcherse Bouwunie (WBU) kocht de grond destijds van de Stichting Renesse voor een schappelijke prijs, maar on der de strikte voorwaarden dat het park in centraal eigendom zou worden geëxploiteerd en zich speciaal zou richten op mindervaliden. Huidige eigenaar Solitas BV van De Soeten Haert heeft tegen de Stichting Renesse een kort geding aangespannen om onder de eis van centraal eigendom uit te komen. De rechter heeft ech ter de Stichting Renesse in het gelijk gesteld; Solitas gaat in beroep tegen die uitspraak. „Wij houden beslist vast aan de ze voorwaarde die destijds met de WBU is overeengekomen", zegt voorzitter L.J. van Gastel van de Stichting Renesse vast beraden. Bij verkoop van bun galows is hij bang voor versnip pering van eigendom en het onmogelijk worden van cen traal beheer van De Soeten Haert. Daarbij vreest Van Gas- I tel voor de teloorgang van de belangrijkste doelstelling: de specifieke gerichtheid op min dervaliden. Van Gastel zegt het volkomen eens te zijn met de uitspraak van de rechter, dat Solitas te prema tuur pleit voor een andere exploitatie-opzet van het va kantiepark ,,De centrumvoor zieningen zoals die in de eerste bouwfase al gepland waren, zijn nog steeds niet gerealiseerd. Dan kun je dus nog niet beweren dat de huidige exploitatie niet voldoet", vindt Van Gastel. Directeur B. Schuitema van So litas BV betreurt de starre hou ding van de Stichting Renesse. „Er zijn enkele jaren geleden in derdaad afspraken gemaakt met de WBU en daarmee is een baby geboren. Nu het kind gro ter wordt, zou je als volwassen mensen kunnen constateren dat voor de verdere opvoeding de koers moet worden bijgesteld." Volgens Schuitema past uitpon- ding, oftewel verkoop van bun galows, volledig in een moderne exploitatie van bungalowpar ken. Hij verwijst in dit verband naar Center Pares, Grand Dora do en Landell Green Pares Behoefte Schuitema geeft aan dat ver koop van bungalows aan orga nisaties en particulieren sprei ding van risico biedtDaarnaast ontstaat zo de mogelij kheid i n te spelen op een concrete behoefte. „De StichtingThuredrith die op het CJV-kamp naast ons twee Solitas BV wil de bungalows bij vakantiepark De Soeten Haert verkopen a voorkomen en heeft steun gekregen van de rechter. a organisaties en particulieren; de Stichting Renesse wil dat Foto JanneWolterbeek bungalows voor kankerpatiënt jes bezit, heeft daar verder geen ruimte en zou graag bij ons een derde bungalow kopen. Dat geldt ook voor een organisatie als het Rode Kruis. Maar ook 'de gewone man' moet zo'n bunga low kunnen kopen", vindt de di recteur van Solitas. Hij zegt drie pogingen te hebben ondernomen om met de Stich ting Renesse tot overeenstem ming te komen tot versoepeling van de voorwaarden. Pas daar na is er een advocaat aan te pas gekomen. Schuitema deelt de zorgen van de Stichting Renesse niet. „De voorwaarde van dertig procent bezetting door minder validen geldt ook voor de nieu we eigenaars. Er komt een ver eniging van huiseigenaren en daarin zou de Stichting Renesse ook zitting kunnen nemen. 'Join the club', heb ik ook tegen het bestuur gezegd." Niet rendabel Schuitema verwerpt de gedach te dat De Soeten Haert niet ren dabel zou zijn. „Vorig jaar had den we zelfs meer bezetting dan begroot." Dat de voorgenomen bouw van een hotel en de cen trumvoorzieningen nog steeds niet zijn uitgevoerd, wijt hij aan de bezwaren die tegen de bouw vergunning zijn ingediend. Eén van de bezwaarmakers is de Vereniging van Hotel- en Pen sionexploitanten. Deze groepe ring twijfelt aan de aantallen mindervalide bezoekers die So litas BV opvoert. VLISSINGEN - Bij inten sieve controles in hel ka der van het Verkeers- handhavingsproject zijn afgelopen week in totaal 4937 bekeuringen uitge deeld. Wat betreft de snelheids overtredingen sprong het traject Vrouwenpolder- Serooskerke (S) eruit met 1596 snelheidsovertre dingen en 23 snelheid-/ roodlichtovertredingen. Op de route Goes-Greve- lingendam werd 224 keer te hard gereden en flitsten de combipalen 385 over treders. Eén boete betrof hier het niet dragen van de gordel. Op Tholen werden daarvoor vijftien mensen bekeurd, plus zes voor overige overtredingen en 25 voor hardrijden. Walcheren telde in de pe riode tussen maandag 20 en zondag 26 maart 282 hardrijders, zes drankrij ders en twee overtreders van de Opiumwet. Daar naast zijn er 600 bestuur ders geflitst door een roodlicht-/snelheidsca- mera, kregen 58 mensen een bekeuring wegens het niet dragen van de gordel en vielen vier bekeurin gen voor andere overtre dingen. In West-Zeeuws-Vlaan- deren werden 289 snel heidsovertredingen gere gistreerd en droegen 24 mensen geen gordel. Ten slotte zijn in de Ruit (Oost-Zeeuws-Vlaande- ren) 1112 snelheidsover treders geflitst en ging de snelheid/roodlichtcame- ra 248 keer af. Hier droe gen 25 mensen geen gor del. VEERE - Met de lente in de kop en de dans in de vleugels begroeten ze elkaar op het VeerseMeer, en maken het even tot het Zwanenineer. Alsof de balletmuziek van Tsjaikovski hen inspireert voor een nieuw paringsseizoen. foto Dirk-Jan Gjeltema door Richard Hoving MIDDELBURG - Plattelands gemeenten als Veere, Borsele en Reimerswaal mogen voorlopig geen extra woningen bouwen. Verzoeken in deze richting zijn door het dagelijks provinciebe stuur afgewezen. Eind vorig j aar werd het provin ciaal Woningbouwprogramma 2000-2010 gepresenteerd. Uit gangspunt van dit programma is dat nieuwbouw van woningen met name plaats moet vinden in dragende kernen (Tholen, Zie- rikzee, Hulst) en steden (Goes, Middelburg, Vlissingen en Ter- neuzen). Kleine gemeenten mo gen alleen voor opvang van de natuurlijke groei bouwen. Bezwaar Diverse gemeenten met een be perkt contingent voor de ko mende tien jaar hebben de afgelopen maanden bezwaar gemaakt. Gedeputeerde Staten hebben de reacties op het wo ningbouwprogramma en de overkoepelende nota Wonen en stedelijke vernieuwing dinsdag vrijgegeven. Borsele, Reimerswaal en Veere hebben het college van Gedepu teerde Staten nadrukkelijk ge vraagd om meer woningen. Vol gens Borsele vindt de grootste groei van de bevolking de ko mende jaren op de Bevelanden plaats. „In de cijfers komt dit niet tot uitdrukking." Reimers waal wijst op de hoge natuurlij ke groei. De provincie is in beide gevallen niet overtuigdHet wo ningbouwprogramma houdt wel degelijk rekening met de groei op de Bevelanden, aldus het college. De natuurlijke groei in Reimerswaal wijkt nauwe lijks af van Borsele en Tholen. Bovendien kent Reimerswaal volgens GS een groot vertrek- o verschot. Veere meldt dat de behoefte aan huizen groter is dan de ongeveer veertig tot vijftig per jaar die de provincie aanhoudt. Als Veere niet meer armslag krijgt, komt de leefbaarheid in de verschil lende kernen onder druk te staan, stelt het gemeentebe stuur. GS voorspellen dat de na tuurlijke groei in Veere de ko mende tijd zal afnemen. Het leefbaarheidsargument wordt van tafel geveegd. „Wij vinden dat de gemeente wel erg drama tisch doet over de kwaliteit en de leefbaarheid van de kernen." Gemeenten moeten volgens de provincie nog altijd een hogere, marktconforme prijs voor een bouwkavel vragen. Gemeenten die dat niet doen, worden gekort op de provinciale bijdrage voor het opknappen van bestaande woningen. De enige wijziging is dat de bouwgrondprijs niet wordt bepaald door de stedelij ke centra in de verschillende regio's. Gemeenten moeten ge zamenlijk tot een min of meer zelfde prijs komen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - In Midden-Zee land is geen ruimte voor een nieuw deurwaarderskantoor. Midden-Zeeuwse gerechts deurwaarders hebben dit dins dag op een hoorzitting in Den Haag als belangrijkste be zwaar ingebracht tegen de komst van een concurrent in Goes. De markt op Walcheren en de Bevelanden is eerder aan het krimpen dan aan het groeien, stelde advocaat J.M. de Jonge namens de gerechtsdeurwaar ders R. Bongers, R. Duijm en J. van Doorn uit Middelburg, deurwaarder P. Lengkeek uit Goes en de Middelburgse kan didaat-deurwaarder B. Meije- ring. Zij hebben allemaal beroep aangetekend tegen het besluit van staatssecretaris J. Cohen van Justitie om een tweede ge rechtsdeurwaarderskantoor in Goes toe te staan. Hij baseerde zich op het advies van een com missie die beoordeelt of een nieuw gerechtsdeurwaarders kantoor levensvatbaar is. Die adviescommissie heeft vol gens advocaat De Jonge haar werk onzorgvuldig gedaan. Zo heeft zij geen informatie inge wonnen bij bestaande deur waarderskantoren. Als zij dat wel had gedaan, had zij moeten concluderen dat 'de kans bij zonder groot is' dat een nieuwe praktijk niet rendabel kan worden, aldus De Jonge. Want, zei hij, het aantal ambtshande lingen dat het bestaande kan toor Lengkeek in Goes ver richt, is sinds 1997 gedaald van 3.571 naar 2.879 in 1999. Dat komt door de toenemende wel vaart. De deurwaarder die zich nieuw in Goes wil vestigen, M. Rave uit Dreischor, bestreed dat er geen ruimte zou zijn. Hij heeft vijf jaar bij een deurwaarders kantoor in Zierikzee gewerkt. „Ik ken de Zeeuwse markt uit stekend. Men hoeft ook niet bang te zijn voor concurrentie, als het maar collegiaal ge beurt." De commissie voor bezwaar schriften van het ministerie van Justitie, die de hoorzitting hield, doet binnen drie weken uitspraak. Als de zittende ge rechtsdeurwaarders verliezen, mag Rave direct aan het werk. Er kan nog wel beroep worden aangetekend tegen een besluit van de bezwaarschriftencom- door Maurits Sep VLISSINGEN - Minister T. Ne telenbos van Verkeer moet de Belgische overheid onder druk zetten om het spoornet in België beter te benutten. Dat vinden de Kamer van Koophandel (KvK) en de Brabants-Zeeuwse Werk geversvereniging (BZW) in Zee land. Zij hebben stevige kritiek op de prijzen en de dienstverle ning van de Belgische spoor wegmaatschappij NMBS. Volgens voorzitter L. van Gel der van de KvK deugt de plan ning van de treinenloop niet„Ik hoor van bedrijven in Zeeuws- Vlaanderen dat wagons soms lang stilstaan zonder dat duide lijk is hoe lang dat gaat duren en waarom dat zo is. Vooral de planning voor treinen naar het zuiden is moeilijk." Secretaris W. Saman van de BZW-Zeeland voegt daaraan toe dat de NBMS te hoge prijzen berekent. „De NMBS is te duin-, niet snel en niet doelmatig. Het is in eerste instantie een taak van de NMBS om dat te verbete ren, maar natuurlijk ook van de Belgische staat." Van Gelder en Saman vinden dat Netelenbos de besprekingen met haar collega's van de Belgi sche en de Vlaamse regering over onder meer de IJzeren Rijn moet gebruiken om te pleiten voor de belangen van het Zeeuwse bedrijfsleven. „Alle druk is meegenomen, als ze er maar prudent mee omgaat", waarschuwt Saman. „Ze moet wijzen op het wederzijds belang voor België en Nederland van een efficiënter gebruik van het Belgische spoor. Een verbetering van de dienst verlening door de Belgische spoorwegen wordt nog belang rijker nu de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Duitse Ruhr- gebied in ere wordt hersteld. WÊÊÊÊÊÊÊK^KM MHH Netelenbos en haar Vlaamse collega Durant ondertekenden hiervoor maandag een akkoord. De KvK en de BZW juichen het herstel van de spoorverbinding toe. Het Zeeuwse bedrijfsleven kan daarvan profiteren, stellen zij. Van Gelder: „Bij de invulling van nieuwe bedrijfs- en haven terreinen kunnen we nu ook werven in Duitsland." De IJze ren Rijn is immers een volgende schakel in de vervoersketen, verduidelijkt Saman. Beiden wijzen er wel op dat die ketting nog niet is gesloten. Het Sloegebied krijgt pas toegang tot de IJzeren Rijn als lijn 11 van Bergen op Zoom naar Antwer pen klaar is, inclusief een bocht vanaf het Zeeuwse spoor naar lijn 11 bij Rilland. De Kanaalzo ne heeft een nieuwe spoorver binding nodig tussen de Axelse Vlakte en Zelzate. „Het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn kan de aanleg van die pro jecten versnellen", aldus een hoopvolle Van Gelder. België Als het Zeeuwse bedrijfsleven inderdaad gaat profiteren van de snellere verbinding met Duitsland, zal de NMBS haar dienstverlening en tarieven ook wel moeten verbeteren, merkt Saman op. „Vanaf het moment dat vanuit Zeeland meer goede ren door België worden ver voerd, worden we als klant aan trekkelijker." De Tweede Kamer wil van Nete lenbos opheldering over het akkoord over de IJzeren Rijn. Heikel punt is of de goederen treinen door het natuurgebied De Meinweg bij Roermond mo gen rijden. Een milieuonder zoek, dat in maart 2001 klaar is, moet uitwijzen of dat kan, zo heeft Netelenbos met haar ambtgenoot Durant afgespro ken. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - De Schroe- brug in Middelburg blijft deze zomer tijdens de avondspits ge sloten voor plezierjachten. De sluiting geldt niet voor de be roepsvaart. Gedeputeerde Sta ten hebben dat dinsdag beslo ten. Het provinciebestuur komt daarmee tegemoet aan de wens van de gemeente Middelburg, het beroepsgoederenvervoer en de bedrijvenclubs. De bedie ning van de Stationsbrug blijft ongewijzigd. De verkeersproblemen bij de Middelburgse bruggen worden elk jaar groter. De komende ja ren zullen de opstoppingen al leen maar toenemen, omdat het Stationsgebied op de schop gaat. Die ontwikkeling heeft verkeersbeperkende maatrege len tot gevolg. Vorig jaar jaar november vond er overleg plaats in het provin ciehuis tussen de gemeente, de provincie en vertegenwoordi gers van het openbaar vervoer, de Middelburgse bedrijvenclub, watersportorganisaties, trans portondernemers en de binnen vaart. Tij dens die discussie werden op lossingen aangedragen om het verkeer beter te laten doorstro men. Verkeersplan Onlangs presenteerden B en W van Middelburg een plan van Verkeersadviesbureau Goudappel/Coffeng om de file- problematiek richting centrum tegen te gaan. Vorige week trok de gemeenteraad 2,7 miljoen gulden uit. Voor dat bedrag worden de verkeerslichten ver nieuwd en het Tangent ver breed. De maatregelen moeten voor de zomer klaar zijn. In de discussie over een betere door stroming speelt ook de bedie ning van de bruggen een rol, hoewel de provincie vindt dat de fileproblematiek een gevolg is van de toegenomen verkeers druk. Volgens Gedeputeerde Staten is er bij de belangenorga nisaties begrip voor de ope ningstijden, maar blijft de be diening van de Schroebrug een knelpunt. Pleziervaart De Schroebrug niet openen tij dens de avondspits heeft gevol gen voor de pleziervaart. De provincie heeft berekend dat er dan tussen de veertig en zeven tig schepen opgespaard worden tussen kwart voor vijf en 18.22 uur. In de praktijk kan dat erop neer komen dat op sommige da gen een brugopening na 18.22 uur wel eens kwartier kan du ren. Dat effect kan zich bij beide bruggen voordoen. Met name bij de Stationsbrug kan dat ver velende bijeffecten hebben, om dat trein- en buspassagiers hun aansluiting kunnen missen. Sluiting tijdens de avondspits voor de beroepsvaart heeft eco nomische schade tot gevolg. Overleg tussen alle partijen heeft nu geleid tot een compro mis. Tussen 15 juni en 15 augus tus zal de Schroebrug ook op werkdagen tussen 17.22 en 17.33 uur voor scheepvaart ge sloten zijn. Daardoor ontstaat een bloktijd van 16.45 tot 18.22 uur. Op die regel wordt een uit zondering gemaakt als de bin nenvaart om een opening vraagt. Plezierjachten kunnen dan gewoon meevaren. Daarte gen hebben de belangenorgani saties geen bezwaar. Him probleem richt zich vooral op brugopeningen uitsluitend voor de recreatievaart. Ringgggg.-Dag meneer, mag ik u iets vragen -Nou, daar ben ik anders helemaal niet van gediend. -Vandaag is het anti-agressiedag. -Wat heb ik daar mee te maken? -De vraag is wat u daarvan vindt? -Wie denk je wel datje voor je hebt. -Ja, maar misschien zou u... Grrr, bxtvvv, tjkbaafff! Tuutuuttuuttuut...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33