Stichting
strijdt voor
bungalows
GS blijven bij beperking nieuwbouw
Voorjaarsballet
Netelenbos moet
België op falen
spoornet wijzen
Te veel welvaart voor nog een deurwaarder
Brug Middelburg
tijdens avondspits
dicht voor jachten
Uitverkoop De Soeten Haert
Vijfduizend
bekeuringen
in één week
zeeuwse almanak
Lichtgeraakt
PZC
zeeland
woensdag 29 maart 2000
M
door Ali Pankow
RENESSE - De Stichting Re-
nesse verzet zich pertinent te
gen de verkoop van bungalows
aan particulieren op recreatie
park De Soeten Haert in Renes-
se. De Walcherse Bouwunie
(WBU) kocht de grond destijds
van de Stichting Renesse voor
een schappelijke prijs, maar on
der de strikte voorwaarden dat
het park in centraal eigendom
zou worden geëxploiteerd en
zich speciaal zou richten op
mindervaliden.
Huidige eigenaar Solitas BV
van De Soeten Haert heeft tegen
de Stichting Renesse een kort
geding aangespannen om onder
de eis van centraal eigendom uit
te komen. De rechter heeft ech
ter de Stichting Renesse in het
gelijk gesteld; Solitas gaat in
beroep tegen die uitspraak.
„Wij houden beslist vast aan de
ze voorwaarde die destijds met
de WBU is overeengekomen",
zegt voorzitter L.J. van Gastel
van de Stichting Renesse vast
beraden. Bij verkoop van bun
galows is hij bang voor versnip
pering van eigendom en het
onmogelijk worden van cen
traal beheer van De Soeten
Haert. Daarbij vreest Van Gas-
I tel voor de teloorgang van de
belangrijkste doelstelling: de
specifieke gerichtheid op min
dervaliden.
Van Gastel zegt het volkomen
eens te zijn met de uitspraak van
de rechter, dat Solitas te prema
tuur pleit voor een andere
exploitatie-opzet van het va
kantiepark ,,De centrumvoor
zieningen zoals die in de eerste
bouwfase al gepland waren, zijn
nog steeds niet gerealiseerd.
Dan kun je dus nog niet beweren
dat de huidige exploitatie niet
voldoet", vindt Van Gastel.
Directeur B. Schuitema van So
litas BV betreurt de starre hou
ding van de Stichting Renesse.
„Er zijn enkele jaren geleden in
derdaad afspraken gemaakt
met de WBU en daarmee is een
baby geboren. Nu het kind gro
ter wordt, zou je als volwassen
mensen kunnen constateren dat
voor de verdere opvoeding de
koers moet worden bijgesteld."
Volgens Schuitema past uitpon-
ding, oftewel verkoop van bun
galows, volledig in een moderne
exploitatie van bungalowpar
ken. Hij verwijst in dit verband
naar Center Pares, Grand Dora
do en Landell Green Pares
Behoefte
Schuitema geeft aan dat ver
koop van bungalows aan orga
nisaties en particulieren sprei
ding van risico biedtDaarnaast
ontstaat zo de mogelij kheid i n te
spelen op een concrete behoefte.
„De StichtingThuredrith die op
het CJV-kamp naast ons twee
Solitas BV wil de bungalows bij vakantiepark De Soeten Haert verkopen a
voorkomen en heeft steun gekregen van de rechter.
a organisaties en particulieren; de Stichting Renesse wil dat
Foto JanneWolterbeek
bungalows voor kankerpatiënt
jes bezit, heeft daar verder geen
ruimte en zou graag bij ons een
derde bungalow kopen. Dat
geldt ook voor een organisatie
als het Rode Kruis. Maar ook 'de
gewone man' moet zo'n bunga
low kunnen kopen", vindt de di
recteur van Solitas.
Hij zegt drie pogingen te hebben
ondernomen om met de Stich
ting Renesse tot overeenstem
ming te komen tot versoepeling
van de voorwaarden. Pas daar
na is er een advocaat aan te pas
gekomen. Schuitema deelt de
zorgen van de Stichting Renesse
niet. „De voorwaarde van dertig
procent bezetting door minder
validen geldt ook voor de nieu
we eigenaars. Er komt een ver
eniging van huiseigenaren en
daarin zou de Stichting Renesse
ook zitting kunnen nemen. 'Join
the club', heb ik ook tegen het
bestuur gezegd."
Niet rendabel
Schuitema verwerpt de gedach
te dat De Soeten Haert niet ren
dabel zou zijn. „Vorig jaar had
den we zelfs meer bezetting dan
begroot." Dat de voorgenomen
bouw van een hotel en de cen
trumvoorzieningen nog steeds
niet zijn uitgevoerd, wijt hij aan
de bezwaren die tegen de bouw
vergunning zijn ingediend. Eén
van de bezwaarmakers is de
Vereniging van Hotel- en Pen
sionexploitanten. Deze groepe
ring twijfelt aan de aantallen
mindervalide bezoekers die So
litas BV opvoert.
VLISSINGEN - Bij inten
sieve controles in hel ka
der van het Verkeers-
handhavingsproject zijn
afgelopen week in totaal
4937 bekeuringen uitge
deeld.
Wat betreft de snelheids
overtredingen sprong het
traject Vrouwenpolder-
Serooskerke (S) eruit met
1596 snelheidsovertre
dingen en 23 snelheid-/
roodlichtovertredingen.
Op de route Goes-Greve-
lingendam werd 224 keer
te hard gereden en flitsten
de combipalen 385 over
treders. Eén boete betrof
hier het niet dragen van de
gordel. Op Tholen werden
daarvoor vijftien mensen
bekeurd, plus zes voor
overige overtredingen en
25 voor hardrijden.
Walcheren telde in de pe
riode tussen maandag 20
en zondag 26 maart 282
hardrijders, zes drankrij
ders en twee overtreders
van de Opiumwet. Daar
naast zijn er 600 bestuur
ders geflitst door een
roodlicht-/snelheidsca-
mera, kregen 58 mensen
een bekeuring wegens het
niet dragen van de gordel
en vielen vier bekeurin
gen voor andere overtre
dingen.
In West-Zeeuws-Vlaan-
deren werden 289 snel
heidsovertredingen gere
gistreerd en droegen 24
mensen geen gordel. Ten
slotte zijn in de Ruit
(Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren) 1112 snelheidsover
treders geflitst en ging de
snelheid/roodlichtcame-
ra 248 keer af. Hier droe
gen 25 mensen geen gor
del.
VEERE - Met de lente in de kop en de dans in de vleugels begroeten ze elkaar op het VeerseMeer, en maken het even tot het Zwanenineer. Alsof de balletmuziek van Tsjaikovski
hen inspireert voor een nieuw paringsseizoen. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Plattelands
gemeenten als Veere, Borsele en
Reimerswaal mogen voorlopig
geen extra woningen bouwen.
Verzoeken in deze richting zijn
door het dagelijks provinciebe
stuur afgewezen.
Eind vorig j aar werd het provin
ciaal Woningbouwprogramma
2000-2010 gepresenteerd. Uit
gangspunt van dit programma
is dat nieuwbouw van woningen
met name plaats moet vinden in
dragende kernen (Tholen, Zie-
rikzee, Hulst) en steden (Goes,
Middelburg, Vlissingen en Ter-
neuzen). Kleine gemeenten mo
gen alleen voor opvang van de
natuurlijke groei bouwen.
Bezwaar
Diverse gemeenten met een be
perkt contingent voor de ko
mende tien jaar hebben de
afgelopen maanden bezwaar
gemaakt. Gedeputeerde Staten
hebben de reacties op het wo
ningbouwprogramma en de
overkoepelende nota Wonen en
stedelijke vernieuwing dinsdag
vrijgegeven.
Borsele, Reimerswaal en Veere
hebben het college van Gedepu
teerde Staten nadrukkelijk ge
vraagd om meer woningen. Vol
gens Borsele vindt de grootste
groei van de bevolking de ko
mende jaren op de Bevelanden
plaats. „In de cijfers komt dit
niet tot uitdrukking." Reimers
waal wijst op de hoge natuurlij
ke groei. De provincie is in beide
gevallen niet overtuigdHet wo
ningbouwprogramma houdt
wel degelijk rekening met de
groei op de Bevelanden, aldus
het college. De natuurlijke groei
in Reimerswaal wijkt nauwe
lijks af van Borsele en Tholen.
Bovendien kent Reimerswaal
volgens GS een groot vertrek-
o verschot.
Veere meldt dat de behoefte aan
huizen groter is dan de ongeveer
veertig tot vijftig per jaar die de
provincie aanhoudt. Als Veere
niet meer armslag krijgt, komt
de leefbaarheid in de verschil
lende kernen onder druk te
staan, stelt het gemeentebe
stuur. GS voorspellen dat de na
tuurlijke groei in Veere de ko
mende tijd zal afnemen. Het
leefbaarheidsargument wordt
van tafel geveegd. „Wij vinden
dat de gemeente wel erg drama
tisch doet over de kwaliteit en
de leefbaarheid van de kernen."
Gemeenten moeten volgens de
provincie nog altijd een hogere,
marktconforme prijs voor een
bouwkavel vragen. Gemeenten
die dat niet doen, worden gekort
op de provinciale bijdrage voor
het opknappen van bestaande
woningen. De enige wijziging is
dat de bouwgrondprijs niet
wordt bepaald door de stedelij
ke centra in de verschillende
regio's. Gemeenten moeten ge
zamenlijk tot een min of meer
zelfde prijs komen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - In Midden-Zee
land is geen ruimte voor een
nieuw deurwaarderskantoor.
Midden-Zeeuwse gerechts
deurwaarders hebben dit dins
dag op een hoorzitting in Den
Haag als belangrijkste be
zwaar ingebracht tegen de
komst van een concurrent in
Goes.
De markt op Walcheren en de
Bevelanden is eerder aan het
krimpen dan aan het groeien,
stelde advocaat J.M. de Jonge
namens de gerechtsdeurwaar
ders R. Bongers, R. Duijm en
J. van Doorn uit Middelburg,
deurwaarder P. Lengkeek uit
Goes en de Middelburgse kan
didaat-deurwaarder B. Meije-
ring.
Zij hebben allemaal beroep
aangetekend tegen het besluit
van staatssecretaris J. Cohen
van Justitie om een tweede ge
rechtsdeurwaarderskantoor in
Goes toe te staan. Hij baseerde
zich op het advies van een com
missie die beoordeelt of een
nieuw gerechtsdeurwaarders
kantoor levensvatbaar is.
Die adviescommissie heeft vol
gens advocaat De Jonge haar
werk onzorgvuldig gedaan. Zo
heeft zij geen informatie inge
wonnen bij bestaande deur
waarderskantoren. Als zij dat
wel had gedaan, had zij moeten
concluderen dat 'de kans bij
zonder groot is' dat een nieuwe
praktijk niet rendabel kan
worden, aldus De Jonge. Want,
zei hij, het aantal ambtshande
lingen dat het bestaande kan
toor Lengkeek in Goes ver
richt, is sinds 1997 gedaald van
3.571 naar 2.879 in 1999. Dat
komt door de toenemende wel
vaart.
De deurwaarder die zich nieuw
in Goes wil vestigen, M. Rave
uit Dreischor, bestreed dat er
geen ruimte zou zijn. Hij heeft
vijf jaar bij een deurwaarders
kantoor in Zierikzee gewerkt.
„Ik ken de Zeeuwse markt uit
stekend. Men hoeft ook niet
bang te zijn voor concurrentie,
als het maar collegiaal ge
beurt."
De commissie voor bezwaar
schriften van het ministerie
van Justitie, die de hoorzitting
hield, doet binnen drie weken
uitspraak. Als de zittende ge
rechtsdeurwaarders verliezen,
mag Rave direct aan het werk.
Er kan nog wel beroep worden
aangetekend tegen een besluit
van de bezwaarschriftencom-
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Minister T. Ne
telenbos van Verkeer moet de
Belgische overheid onder druk
zetten om het spoornet in België
beter te benutten. Dat vinden de
Kamer van Koophandel (KvK)
en de Brabants-Zeeuwse Werk
geversvereniging (BZW) in Zee
land. Zij hebben stevige kritiek
op de prijzen en de dienstverle
ning van de Belgische spoor
wegmaatschappij NMBS.
Volgens voorzitter L. van Gel
der van de KvK deugt de plan
ning van de treinenloop niet„Ik
hoor van bedrijven in Zeeuws-
Vlaanderen dat wagons soms
lang stilstaan zonder dat duide
lijk is hoe lang dat gaat duren en
waarom dat zo is. Vooral de
planning voor treinen naar het
zuiden is moeilijk."
Secretaris W. Saman van de
BZW-Zeeland voegt daaraan
toe dat de NBMS te hoge prijzen
berekent. „De NMBS is te duin-,
niet snel en niet doelmatig. Het
is in eerste instantie een taak
van de NMBS om dat te verbete
ren, maar natuurlijk ook van de
Belgische staat."
Van Gelder en Saman vinden
dat Netelenbos de besprekingen
met haar collega's van de Belgi
sche en de Vlaamse regering
over onder meer de IJzeren Rijn
moet gebruiken om te pleiten
voor de belangen van het
Zeeuwse bedrijfsleven. „Alle
druk is meegenomen, als ze er
maar prudent mee omgaat",
waarschuwt Saman. „Ze moet
wijzen op het wederzijds belang
voor België en Nederland van
een efficiënter gebruik van het
Belgische spoor.
Een verbetering van de dienst
verlening door de Belgische
spoorwegen wordt nog belang
rijker nu de IJzeren Rijn tussen
Antwerpen en het Duitse Ruhr-
gebied in ere wordt hersteld.
WÊÊÊÊÊÊÊK^KM MHH
Netelenbos en haar Vlaamse
collega Durant ondertekenden
hiervoor maandag een akkoord.
De KvK en de BZW juichen het
herstel van de spoorverbinding
toe. Het Zeeuwse bedrijfsleven
kan daarvan profiteren, stellen
zij. Van Gelder: „Bij de invulling
van nieuwe bedrijfs- en haven
terreinen kunnen we nu ook
werven in Duitsland." De IJze
ren Rijn is immers een volgende
schakel in de vervoersketen,
verduidelijkt Saman.
Beiden wijzen er wel op dat die
ketting nog niet is gesloten. Het
Sloegebied krijgt pas toegang
tot de IJzeren Rijn als lijn 11 van
Bergen op Zoom naar Antwer
pen klaar is, inclusief een bocht
vanaf het Zeeuwse spoor naar
lijn 11 bij Rilland. De Kanaalzo
ne heeft een nieuwe spoorver
binding nodig tussen de Axelse
Vlakte en Zelzate. „Het weer in
gebruik nemen van de IJzeren
Rijn kan de aanleg van die pro
jecten versnellen", aldus een
hoopvolle Van Gelder.
België
Als het Zeeuwse bedrijfsleven
inderdaad gaat profiteren van
de snellere verbinding met
Duitsland, zal de NMBS haar
dienstverlening en tarieven ook
wel moeten verbeteren, merkt
Saman op. „Vanaf het moment
dat vanuit Zeeland meer goede
ren door België worden ver
voerd, worden we als klant aan
trekkelijker."
De Tweede Kamer wil van Nete
lenbos opheldering over het
akkoord over de IJzeren Rijn.
Heikel punt is of de goederen
treinen door het natuurgebied
De Meinweg bij Roermond mo
gen rijden. Een milieuonder
zoek, dat in maart 2001 klaar is,
moet uitwijzen of dat kan, zo
heeft Netelenbos met haar
ambtgenoot Durant afgespro
ken.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - De Schroe-
brug in Middelburg blijft deze
zomer tijdens de avondspits ge
sloten voor plezierjachten. De
sluiting geldt niet voor de be
roepsvaart. Gedeputeerde Sta
ten hebben dat dinsdag beslo
ten.
Het provinciebestuur komt
daarmee tegemoet aan de wens
van de gemeente Middelburg,
het beroepsgoederenvervoer en
de bedrijvenclubs. De bedie
ning van de Stationsbrug blijft
ongewijzigd.
De verkeersproblemen bij de
Middelburgse bruggen worden
elk jaar groter. De komende ja
ren zullen de opstoppingen al
leen maar toenemen, omdat het
Stationsgebied op de schop
gaat. Die ontwikkeling heeft
verkeersbeperkende maatrege
len tot gevolg.
Vorig jaar jaar november vond
er overleg plaats in het provin
ciehuis tussen de gemeente, de
provincie en vertegenwoordi
gers van het openbaar vervoer,
de Middelburgse bedrijvenclub,
watersportorganisaties, trans
portondernemers en de binnen
vaart.
Tij dens die discussie werden op
lossingen aangedragen om het
verkeer beter te laten doorstro
men.
Verkeersplan
Onlangs presenteerden B en W
van Middelburg een plan van
Verkeersadviesbureau
Goudappel/Coffeng om de file-
problematiek richting centrum
tegen te gaan. Vorige week trok
de gemeenteraad 2,7 miljoen
gulden uit. Voor dat bedrag
worden de verkeerslichten ver
nieuwd en het Tangent ver
breed. De maatregelen moeten
voor de zomer klaar zijn. In de
discussie over een betere door
stroming speelt ook de bedie
ning van de bruggen een rol,
hoewel de provincie vindt dat de
fileproblematiek een gevolg is
van de toegenomen verkeers
druk. Volgens Gedeputeerde
Staten is er bij de belangenorga
nisaties begrip voor de ope
ningstijden, maar blijft de be
diening van de Schroebrug een
knelpunt.
Pleziervaart
De Schroebrug niet openen tij
dens de avondspits heeft gevol
gen voor de pleziervaart. De
provincie heeft berekend dat er
dan tussen de veertig en zeven
tig schepen opgespaard worden
tussen kwart voor vijf en 18.22
uur. In de praktijk kan dat erop
neer komen dat op sommige da
gen een brugopening na 18.22
uur wel eens kwartier kan du
ren. Dat effect kan zich bij beide
bruggen voordoen. Met name
bij de Stationsbrug kan dat ver
velende bijeffecten hebben, om
dat trein- en buspassagiers hun
aansluiting kunnen missen.
Sluiting tijdens de avondspits
voor de beroepsvaart heeft eco
nomische schade tot gevolg.
Overleg tussen alle partijen
heeft nu geleid tot een compro
mis. Tussen 15 juni en 15 augus
tus zal de Schroebrug ook op
werkdagen tussen 17.22 en
17.33 uur voor scheepvaart ge
sloten zijn. Daardoor ontstaat
een bloktijd van 16.45 tot 18.22
uur. Op die regel wordt een uit
zondering gemaakt als de bin
nenvaart om een opening
vraagt. Plezierjachten kunnen
dan gewoon meevaren. Daarte
gen hebben de belangenorgani
saties geen bezwaar. Him
probleem richt zich vooral op
brugopeningen uitsluitend voor
de recreatievaart.
Ringgggg.-Dag meneer, mag ik u iets vragen
-Nou, daar ben ik anders helemaal niet van gediend.
-Vandaag is het anti-agressiedag.
-Wat heb ik daar mee te maken?
-De vraag is wat u daarvan vindt?
-Wie denk je wel datje voor je hebt.
-Ja, maar misschien zou u...
Grrr, bxtvvv, tjkbaafff! Tuutuuttuuttuut...