GS blijven bij
beperking bouw
Klandizie Halt Walcheren neemt toe
Natuurleerpad in de Zak
Netelenbos moet
België op falen
spoornet wijzen
Zwanenmeer
Brug Middelburg
tijdens avondspits
dicht voor jachten
Te veel welvaart voor nog een deurwaarder
Protesten tegen verdeelsleutel tevergeefs
Vijfduizend
bekeuringen
in één week
zeeuwse almanak
Lichtgeraakt
door Esme Soesman
HEINKENSZAND - Als een leek lekker rond
stappen door de Zak van Zuid-Beveland is een
prima manier van vrijetijd besteden. Voor wie
echter meer wil tijdens het wandelen is er bin
nenkort iets nieuws. De Stichting Zeeuwse
Schaapskudde in Heinkenszand heeft een na
tuurleerpad ontwikkeld; de route is vanaf za
terdag 1 april verkrijgbaar.
De in een map gebundelde route maakt het
mogelijk een hele dag uit te trekken voor een
drieënhalve kilometer lange wandeling. Zes
zoekbladen zorgen ervoor dat belangstellen
den elke vierkante centimeter kunnen afspeu
ren op flora en fauna die doorgaans niet wordt
gezien. Zo bevat het natuurleerpad twee bla
den met tekeningen van allerlei bodemdieren.
Van de groene bladluis en de gewone veldloop
kever tot de bastaardschorpioen en de grote
groene sabelsprinkhaan. Bloembezoekers, lie
veheersbeestjes, struiken en vogels zijn even
eens in beeld en tekst op een rijtje gezet. De
Schaapskudde heeft de route naar voorbeeld
van soortgelijke bestaande routes ontwikkeld.
Wandelaars huren de routebeschrijving, die
samen met een loeppotje - om kleine diertjes
zonder schade aan te brengen te kunnen bekij
ken - in een linnen tasje wordt uitgeleend.
Aan de hand van opdrachten worden deelne
mers bewust gemaakt van de omgeving. Zo
wordt hen gevraagd op zoek te gaan naar spo
ren van mensen en dieren, tellen zij door een
boomchirurg aangebrachte buisjes in een oude
linde en bestuderen ze gewassen die op omrin
gende akkerlanden worden geteeld.
De route is te krijgen bij het informatiecentrum van
de Zeeuwse Schaapskudde, dat dinsdag tot en met
zondag van elf tot vier uur geopend is.
MIDDEN
PZC zeeland
woensdag 29 maart 2000
Met de route van het leerpad in de hand valt er voor de wandelaar veel onvermoed natuurschoon te
ontdekken in de Zak van Zuid-Beveland. foto Dirk-Jan Gjeltema
doorMaurits Sep
VLISSINGEN - Minister T. Ne
telenbos van Verkeer moet de
Belgische overheid onder druk
zetten om het spoornet in België
beter te benutten. Dat vinden de
Kamer van Koophandel (KvK)
en de Brabants-Zeeuwse Werk
geversvereniging (BZW) in Zee
land. Zij hebben stevige kritiek
op de prijzen en de dienstverle
ning van de Belgische spoor
wegmaatschappij NMBS.
Volgens voorzitter L. van Gel
der van de KvK deugt de plan
ningvan de treinenloop niet. „Ik
hoor van bedrijven in Zeeuws-
Vlaanderen dat wagons soms
lang stilstaan zonder dat duide
lijk is hoe lang dat gaat duren en
waarom dat zo is. Vooral de
planning voor treinen naar het
zuiden is moeilijk.'"
Secretaris W. Saman van de
BZW-Zeeland voegt daaraan
toe dat de NBMS te hoge prijzen
berekent. „De NMBS is te duur,
niet snel en niet doelmatig. Het
is in eerste instantie een taak
van de NMBS om dat te verbete
ren, maar natuurlijk ook van de
Belgische staat."
Van Gelder en Saman vinden
dat Netelenbos de besprekingen
met haar collega's van de Belgi
sche en de Vlaamse regering
over onder meer de IJzeren Rijn
moet gebruiken om te pleiten
voor de belangen van het
Zeeuwse bedrijfsleven. „Alle
druk is meegenomen, als ze er
maar prudent mee omgaat",
waarschuwt Saman. „Ze moet
wijzen op het wederzijds belang
voor België en Nederland van
een efficiënter gebruik van het
Belgische spoor.
Een verbetering van de dienst
verlening door de Belgische
spoorwegen wordt nog belang
rijker nu de IJzeren Rijn tussen
Antwerpen en het Duitse Ruhr-
gebied in ere wordt hersteld.
Netelenbos en haar Vlaamse
collega Durant ondertekenden
hiervoor maandag een akkoord.
De KvK en de BZW juichen het
herstel van de spoorverbinding
toe. Het Zeeuwse bedrijfsleven
kan daarvan profiteren, stellen
zij. Van Gelder: „Bij de invulling
van nieuwe bedrijfs- en haven
terreinen kunnen we nu ook
werven in Duitsland." De IJze
ren Rijn is immers een volgende
schakel in de vervoersketen,
verduidelijkt Saman.
Beiden wijzen er wel op dat die
ketting nog niet is gesloten. Het
Sloegebied krijgt pas toegang
tot de IJzeren Rijn als lijn 11 van
Bergen op Zoom naar Antwer
pen klaar is, inclusief een bocht
vanaf het Zeeuwse spoor naar
lijn 11 bij Rilland. De Kanaalzo
ne heeft een nieuwe spoorver
binding nodig tussen de Axelse
Vlakte en Zelzate. „Het weer in
gebruik nemen van de IJzeren
Rijn kan de aanleg van die pro
jecten versnellen", aldus een
hoopvolle Van Gelder.
België
Als het Zeeuwse bedrijfsleven
inderdaad gaat profiteren van
de snellere verbinding met
Duitsland, zal de NMBS haar
dienstverlening en tarieven ook
wel moeten verbeteren, merkt
Saman op. „Vanaf het moment
dat vanuit Zeeland meer goede
ren door België worden ver
voerd, worden we als klant aan
trekkelijker."
De Tweede Kamer wil van Nete
lenbos opheldering over het
akkoord over de IJzeren Rijn.
Heikel punt is of de goederen
treinen door het natuurgebied
De Meinweg bij Roermond mo
gen rijden. Een milieuonder
zoek, dat in maart 2001 klaar is,
moet uitwijzen of dat kan, zo
heeft Netelenbos met haar
ambtgenoot Durant afgespro
ken.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - De Schroe-
brug in Middelburg blijft deze
zomer tijdens de avondspits ge
sloten voor plezierjachten. De
sluiting geldt niet voor de be
roepsvaart. Gedeputeerde Sta
ten hebben dat dinsdag beslo
ten.
Het provinciebestuur komt
daarmee tegemoet aan de wens
van de gemeente Middelburg,
het beroepsgoederenvervoer en
de bedrijvenclubs. De bedie
ning van de Stationsbrug blijft
ongewijzigd.
De verkeersproblemen bij de
Middelburgse bruggen worden
elk jaar groter. De komende ja
ren zullen de opstoppingen al
leen maar toenemen, omdat het
Stationsgebied op de schop
gaat. Die ontwikkeling heeft
verkeersbeperkende maatrege
len tot gevolg.
Vorig jaar jaar november vond
er overleg plaats in het provin
ciehuis tussen de gemeente, de
provincie en vertegenwoordi
gers van het openbaar vervoer,
de Middelburgse bedrijvenclub,
watersportorganisaties, trans
portondernemers en de binnen
vaart.
Tij dens die discussie werden op
lossingen aangedragen om het
verkeer beter te laten doorstro
men.
Verkeersplan
Onlangs presenteerden B en W
van Middelburg een plan van
Verkeersadviesbureau
Goudappel/Coffeng om de file-
problematiek richting centrum
tegen te gaan. Vorige week trok
de gemeenteraad 2,7 miljoen
gulden uit. Voor dat bedrag
worden de verkeerslichten ver
nieuwd en het Tangent ver
breed. De maatregelen moeten
voor de zomer klaar zijn. In de
discussie over een betere door
stroming speelt ook de bedie
ning van de bruggen een rol,
hoewel de provincie vindt dat de
fileproblematiek een gevolg is
van de toegenomen verkeers
druk. Volgens Gedeputeerde
Staten is er bij de belangenorga
nisaties begrip voor de ope
ningstijden, maar blijft de be
diening van de Schroebrug een
knelpunt.
Pleziervaart
De Schroebrug niet openen tij
dens de avondspits heeft gevol
gen voor de pleziervaart. De
provincie heeft berekend dat er
dan tussen de veertig en zeven
tig schepen opgespaard worden
tussen kwart voor vijf en 18.22
uur. In de praktijk kan dat erop
neer komen dat op sommige da
gen een brugopening na 18.22
uur wel eens kwartier kan du
ren. Dat effect kan zich bij beide
bruggen voordoen. Met name
bij de Stationsbrug kan dat ver
velende bijeffecten hebben, om
dat trein- en buspassagiers hun
aansluiting kunnen missen.
Sluiting tijdens de avondspits
voor de beroepsvaart heeft eco
nomische schade tot gevolg.
Overleg tussen alle partijen
heeft nu geleid tot een compro
mis. Tussen 15 juni en 15 augus
tus zal de Schroebrug ook op
werkdagen tussen 17.22 en
17.33 uur voor scheepvaart ge
sloten zijn. Daardoor ontstaat
een bloktijd van 16.45 tot 18.22
uur. Op die regel wordt een uit
zondering gemaakt als de bin
nenvaart om een opening
vraagt. Plezierjachten kunnen
dan gewoon meevaren. Daarte
gen hebben de belangenoi-gani-
saties geen bezwaar. Hun
probleem richt zich vooral op
brugopeningen uitsluitend voor
de recreatievaart
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Plattelands
gemeenten als Veere, Borsele en
Reimerswaal mogen voorlopig
;een extra woningen bouwen,
ferzoeken in deze richting zijn
door het dagelijks provinciebe
stuur afgewezen.
Eind vorig jaar werd het provin
ciaal Woningbouwprogramma
2000-2010 gepresenteerd. Uit-
jangspunt van dit programma
isdat nieuwbouw van woningen
met name plaats moet vinden in
dragende kernen (Tholen, Zie-
rikzee, Hulst) en steden (Goes,
lliddelburg, Vlissingen en Ter-
neuzen). Kleine gemeenten mo
gen alleen voor opvang van de
natuurlijke groei bouwen. Di
verse gemeenten met een be
perkt contingent voor de ko
mende tien jaar hebben de
afgelopen maanden bezwaar
jemaakt. Gedeputeerde Staten
lebben de reacties op het wo
ningbouwprogramma en de
overkoepelende nota Wonen en
stedelijke vernieuwing dinsdag
vrijgegeven.
Borsele, Reimerswaal en Veere
hebben het college van Gedepu
teerde Staten nadrukkelijk ge
vraagd om meer woningen. Vol-
>ens Borsele vindt de grootste
proei van de bevolking de ko
mende jaren op de Bevelanden
ilaats. „In de cijfers komt dit
niet tot uitdrukking." Reimers
waal wijst op de hoge natuurlij
ke groei. De provincie is in beide
gevallen niet overtuigd. Het wo
ningbouwprogramma houdt
wel degelijk rekening met de
groei op de Bevelanden, aldus
het college. De natuurlijke groei
in Reimerswaal wijkt nauwe
lijks af van Borsele en Tholen.
Bovendien kent Reimerswaal
volgens GS een groot vertrek-
overschot.
Leefbaarheid
Veere meldt dat de behoefte aan
huizen groter is dan de ongeveer
veertig tot vijftig per jaar die de
provincie aanhoudt. Als Veere
niet meer armslag krijgt, komt
de leefbaarheid in de verschil
lende kernen onder druk te
staan, stelt het gemeentebe
stuur. GS voorspellen dat de na
tuurlijke groei in Veere de ko
mende tijd zal afnemen. Het
leefbaarheidsargument wordt
van tafel geveegd. „Wij vinden
dat de gemeente wel erg drama
tisch doet over de kwaliteit en
de leefbaarheid van de kernen."
De gemeente Goes heeft ook te
vergeefs protest aangetekend.
Goes mag ruim tweehonderd
nieuwe woningen per jaar bou
wen. Volgens het gemeentebe
stuur is dit onvoldoende om de
te verwachten groei van de be
volking op te vangen. Het pro
vinciebestuur is het hier niet
mee eens. Het college stelt dat
Goes in verhouding tot bijvoor
beeld Middelburg en Vlissingen
'relatief meer woningen mag
bouwen'.
Vijftien gemeenten en woning
bouwcorporaties hebben hun
zienswijze op de nota Wonen en
stedelijke vernieuwing gege
ven. Tot een wezenlijke veran
dering van het provinciale be
leid heeft dat niet geleid. Alleen
de passage over de prijs van
bouwgrond, die bij de presenta
tie nogal wat stof deed opwaai
en, is enigszins aangepast.
Gekort
Gemeenten moeten volgens de
provincie nog altijd een hogere,
marktconforme prijs voor een
bouwkavel vragen. Gemeenten
die dat niet doen, worden gekort
op de provinciale bijdrage voor
het opknappen van bestaande
woningen. De enige wijziging is
dat de gemeenten gezamenlijk
tot een min of meer zelfde prijs
moeten komen. De verschuiving
van geld uit het fonds voor
stads- en dorpsvernieuwing,
extra geld voor grote gemeenten
ten koste van de kleine, blijft ge
handhaafd. De gemeenten Vee
re, Reimerswaal, Sas van Gent,
Noord-Beveland, Kapelle. Bor
sele, Sluis-Aardenburg en Axel
hadden dat graag anders gezien.
'outkamperen
10MBURG - De politie heeft in
k nacht van maandag op dins-
asg twee Duitsers van 21 en 48
jaar bekeurd. Zij kampeerden
Illegaal aan de Schelpweg in
Domburg. De twee kregen een
tioete van 180 gulden.
VLISSINGEN - Bij inten
sieve controles in het ka
der van het Verkeers-
handhavingsproject zijn
afgelopen week in totaal
4937 bekeuringen uitge
deeld.
Wat betreft de snelheids
overtredingen sprong het
traject Vrouwenpolder-
Serooskerke (S) eruit met
1596 snelheidsovertre
dingen en 23 snelheid-/
roodlichtovertredingen.
Op de route Goes-Greve-
lingendam werd 224 keer
te hard gereden en flitsten
de combipalen 385 over
treders. Eén boete betrof
hier het niet dragen van de
gordel. Op Tholen werden
daarvoor vijftien mensen
bekeurd, plus zes voor
overige overtredingen en
25 voor hardrijden.
Walcheren telde in de pe
riode tussen maandag 20
en zondag 26 maart 282
hardrijders, zes drankrij
ders en twee overtreders
van de Opiumwet. Daar
naast zijn er 600 bestuur
ders geflitst door een
roodlicht-/snelheidsca-
mera, kregen 58 mensen
een bekeuring wegens het
niet dragen van de gordel
en vielen vier bekeurin
gen voor andere overtre
dingen.
In West-Zeeuws-Vlaan-
deren werden 289 snel
heidsovertredingen gere
gistreerd en droegen 24
mensen geen gordel. Ten
slotte zijn in de Ruit
(Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren) 1112 snelheidsover
treders geflitst en ging de
snelheid/roodlichtcame-
ra 248 keer af. Hier droe
gen 25 mensen geen gor
del.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Het Regio
naal Halt Buro Walcheren krijgt
het steeds drukker. Vorig jaar
steeg het aantal jongeren dat
een alternatieve straf kreeg, met
maar liefst 23 procent. De toe
name is een gevolg van het feit
dat jongeren steeds vaker in
groepjes vernielingen of win
keldiefstal plegen. Dat blijkt uit
het jaarverslag over 1999 van
het Halt Buro.
Jongeren tussen de twaalf en
achttien jaar die een overtre
ding begaan, worden door de
politie doorverwezen naar het
Halt Buro voor alternatieve
straf. Zij moeten excuses aan
bieden, de aangerichte schade
vergoeden, werken in de winkel
waar ze wat hadden gestolen,
schoonmaken van de fietsen
stalling of het opruimen van het
schoolplein.
Jongeren worden zo recht
streeks geconfronteerd met de
gevolgen van hun daden. Ze
werken minimaal vier en maxi
maal twintig uur. Wie te laat
komt of herhaaldelijk afspra
ken niet nakomt, kan rekenen
op een extra werkstraf van twee
tot vier uur.
Het Halt Buro ziet het aantal
baldadige jongeren elk jaar stij
gen. Ongeveer eenderde van hen
is een meisje. Het afgelopen jaar
kreeg coördinator Nel van Wel-
sum ook meer kinderen onder de
twaalf jaar doorverwezen. De
groep zeventienjarigen nam af.
De toename was vooral te mer
ken in Vlissingen en Middel
burg. Daarvoor is geen verkla
ring te geven. Het. Halt Buro
kreeg iets meer dan tweehon
derd jongeren doorverwezen.
Opvallend in de registratie is
dat veel jongeren met z'n drieën
of vieren iets uitspoken. De jon
geren kennen elkaar. Ze zitten
bij elkaar op school of wonen in
dezelfde buurt of straat. Zo
maakte in 1999 een groep van
vijf jongeren zich schiddig aan
diefstal in diverse winkels. Drie
van hen waren elf jaar. Een
groepj e van zes j ongeren van de
zelfde school vernielde de auto
van een lerares. Verder kwamen
er bij het Halt Buro twee groe
pen van vier jongeren binnen,
die hun vroegere basisschool
hadden beklad of vernield. Zes
meisjes stalen geld uit de kassa
van hun school en vijf jongeren
vernielden een verkeerslicht,
nadat ze te veel hadden gedron
ken.
Jongeren gaan vooral de mist in
met winkeldiefstallen, vanda
lisme en vernielingen. Het tota
le bedrag dat daarmee vorig
jaar was gemoeid, bedraagt bij
na vijftienduizend gulden. Op
vallend vorig jaar was de ver
dubbeling van het aantal
bedreigingen en mishandelin
gen. Het gaat dan om wat duw
en trekpartijen. Het Halt Buro
heeft ook gekeken naar het
waarom van de overtredingen.
Veertig van hen zeggen uit pure
hebzucht te hebben gestolen; 51
respectievelijk 32 zeiden stoer
te willen doen of gewoon mee te
lopen.
VEERE - Met de lente in de kop en de dans in de vleugels begroeten ze elkaar op het Veerse Meer, en maken het even tot het Zwanenmeer. Alsof de balletmuziek van Tsjaikovski
hen inspireert voor een nieuw paringsseizoen. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - In Midden-Zee
land is geen ruimte voor een
nieuw deurwaarderskantoor.
Midden-Zeeuwse gerechts
deurwaarders hebben dit dins
dag op een hoorzitting in Den
Haag als belangrijkste be
zwaar ingebracht tegen de
komst van een concurrent in
Goes.
De markt op Walcheren en de
Bevelanden is eerder aan het
krimpen dan aan het groeien,
stelde advocaat J.M. de Jonge
namens de gerechtsdeurwaar
ders R. Bongers, R. Duijm en
J. van Doorn uit Middelburg,
deurwaarder P. Lengkeek uit
Goes en de Middelburgse kan
didaat-deurwaarder B. Mete
ring.
Zij hebben allemaal beroep
aangetekend tegen het besluit
van staatssecretaris J. Cohen
van Justitie om een tweede ge
rechtsdeurwaarderskantoor in
Goes toe te staan. Hij baseerde
zich op het advies van een com
missie die beoordeelt of een
nieuw gerechtsdeurwaarders
kantoor levensvatbaar is.
Die adviescommissie heeft vol
gens advocaat De Jonge haar
werk onzorgvuldig gedaan. Zo
heeft zij geen informatie inge
wonnen bij bestaande deur
waarderskantoren. Als zij dat
wel had gedaan, had zij moeten
concluderen dat 'de kans bij
zonder groot is' dat een nieuwe
praktijk niet rendabel kan
worden, aldus De Jonge. Want,
zei hijhet aantal ambtshande
lingen dat het bestaande kan
toor Lengkeek in Goes ver
richt, is sinds 1997 gedaald van
3.571 naar 2.879 in 1999. Dat
komt door de toenemende wel
vaart.
De deurwaarder die zich nieuw
in Goes wil vestigen, M. Rave
uit Dreischor, bestreed dat er
geen ruimte zou zijn. Hij heeft
vijf jaar bij een deurwaarders
kantoor in Zierikzee gewerkt.
„Ik ken de Zeeuwse markt uit
stekend. Men hoeft ook niet
bang te zijn voor concurrentie,
als het maar collegiaal ge
beurt."
De commissie voor bezwaar
schriften van het ministerie
van Justitie, die de hoorzitting
hield, doet binnen drie weken
uitspraak. Als de zittende ge
rechtsdeurwaarders verliezen,
mag Rave direct aan het werk.
Er kan nog wel beroep worden
aangetekend tegen een besluit
van de bezwaarschriftencom
missie.
Ringgggg.-Dag meneer, mag ik u iets vragen
-Nou, daar ben ik anders helemaal niet van gediend.
-Vandaag is het anti-agressiedag.
-Wat heb ik daar mee te maken?
-De vraag is wat u daarvan vindt?
-Wie denk je wel datje voor je hebt.
-Ja, maar misschien zouu...
Grrr, bxtvw, tjkbaafff! Tuutuuttuuttuut...