GS blijven bij beperking bouw Klandizie Halt Walcheren neemt toe Natuurleerpad in de Zak Netelenbos moet België op falen spoornet wijzen Zwanenmeer Brug Middelburg tijdens avondspits dicht voor jachten Te veel welvaart voor nog een deurwaarder Protesten tegen verdeelsleutel tevergeefs Vijfduizend bekeuringen in één week zeeuwse almanak Lichtgeraakt door Esme Soesman HEINKENSZAND - Als een leek lekker rond stappen door de Zak van Zuid-Beveland is een prima manier van vrijetijd besteden. Voor wie echter meer wil tijdens het wandelen is er bin nenkort iets nieuws. De Stichting Zeeuwse Schaapskudde in Heinkenszand heeft een na tuurleerpad ontwikkeld; de route is vanaf za terdag 1 april verkrijgbaar. De in een map gebundelde route maakt het mogelijk een hele dag uit te trekken voor een drieënhalve kilometer lange wandeling. Zes zoekbladen zorgen ervoor dat belangstellen den elke vierkante centimeter kunnen afspeu ren op flora en fauna die doorgaans niet wordt gezien. Zo bevat het natuurleerpad twee bla den met tekeningen van allerlei bodemdieren. Van de groene bladluis en de gewone veldloop kever tot de bastaardschorpioen en de grote groene sabelsprinkhaan. Bloembezoekers, lie veheersbeestjes, struiken en vogels zijn even eens in beeld en tekst op een rijtje gezet. De Schaapskudde heeft de route naar voorbeeld van soortgelijke bestaande routes ontwikkeld. Wandelaars huren de routebeschrijving, die samen met een loeppotje - om kleine diertjes zonder schade aan te brengen te kunnen bekij ken - in een linnen tasje wordt uitgeleend. Aan de hand van opdrachten worden deelne mers bewust gemaakt van de omgeving. Zo wordt hen gevraagd op zoek te gaan naar spo ren van mensen en dieren, tellen zij door een boomchirurg aangebrachte buisjes in een oude linde en bestuderen ze gewassen die op omrin gende akkerlanden worden geteeld. De route is te krijgen bij het informatiecentrum van de Zeeuwse Schaapskudde, dat dinsdag tot en met zondag van elf tot vier uur geopend is. MIDDEN PZC zeeland woensdag 29 maart 2000 Met de route van het leerpad in de hand valt er voor de wandelaar veel onvermoed natuurschoon te ontdekken in de Zak van Zuid-Beveland. foto Dirk-Jan Gjeltema doorMaurits Sep VLISSINGEN - Minister T. Ne telenbos van Verkeer moet de Belgische overheid onder druk zetten om het spoornet in België beter te benutten. Dat vinden de Kamer van Koophandel (KvK) en de Brabants-Zeeuwse Werk geversvereniging (BZW) in Zee land. Zij hebben stevige kritiek op de prijzen en de dienstverle ning van de Belgische spoor wegmaatschappij NMBS. Volgens voorzitter L. van Gel der van de KvK deugt de plan ningvan de treinenloop niet. „Ik hoor van bedrijven in Zeeuws- Vlaanderen dat wagons soms lang stilstaan zonder dat duide lijk is hoe lang dat gaat duren en waarom dat zo is. Vooral de planning voor treinen naar het zuiden is moeilijk.'" Secretaris W. Saman van de BZW-Zeeland voegt daaraan toe dat de NBMS te hoge prijzen berekent. „De NMBS is te duur, niet snel en niet doelmatig. Het is in eerste instantie een taak van de NMBS om dat te verbete ren, maar natuurlijk ook van de Belgische staat." Van Gelder en Saman vinden dat Netelenbos de besprekingen met haar collega's van de Belgi sche en de Vlaamse regering over onder meer de IJzeren Rijn moet gebruiken om te pleiten voor de belangen van het Zeeuwse bedrijfsleven. „Alle druk is meegenomen, als ze er maar prudent mee omgaat", waarschuwt Saman. „Ze moet wijzen op het wederzijds belang voor België en Nederland van een efficiënter gebruik van het Belgische spoor. Een verbetering van de dienst verlening door de Belgische spoorwegen wordt nog belang rijker nu de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Duitse Ruhr- gebied in ere wordt hersteld. Netelenbos en haar Vlaamse collega Durant ondertekenden hiervoor maandag een akkoord. De KvK en de BZW juichen het herstel van de spoorverbinding toe. Het Zeeuwse bedrijfsleven kan daarvan profiteren, stellen zij. Van Gelder: „Bij de invulling van nieuwe bedrijfs- en haven terreinen kunnen we nu ook werven in Duitsland." De IJze ren Rijn is immers een volgende schakel in de vervoersketen, verduidelijkt Saman. Beiden wijzen er wel op dat die ketting nog niet is gesloten. Het Sloegebied krijgt pas toegang tot de IJzeren Rijn als lijn 11 van Bergen op Zoom naar Antwer pen klaar is, inclusief een bocht vanaf het Zeeuwse spoor naar lijn 11 bij Rilland. De Kanaalzo ne heeft een nieuwe spoorver binding nodig tussen de Axelse Vlakte en Zelzate. „Het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn kan de aanleg van die pro jecten versnellen", aldus een hoopvolle Van Gelder. België Als het Zeeuwse bedrijfsleven inderdaad gaat profiteren van de snellere verbinding met Duitsland, zal de NMBS haar dienstverlening en tarieven ook wel moeten verbeteren, merkt Saman op. „Vanaf het moment dat vanuit Zeeland meer goede ren door België worden ver voerd, worden we als klant aan trekkelijker." De Tweede Kamer wil van Nete lenbos opheldering over het akkoord over de IJzeren Rijn. Heikel punt is of de goederen treinen door het natuurgebied De Meinweg bij Roermond mo gen rijden. Een milieuonder zoek, dat in maart 2001 klaar is, moet uitwijzen of dat kan, zo heeft Netelenbos met haar ambtgenoot Durant afgespro ken. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - De Schroe- brug in Middelburg blijft deze zomer tijdens de avondspits ge sloten voor plezierjachten. De sluiting geldt niet voor de be roepsvaart. Gedeputeerde Sta ten hebben dat dinsdag beslo ten. Het provinciebestuur komt daarmee tegemoet aan de wens van de gemeente Middelburg, het beroepsgoederenvervoer en de bedrijvenclubs. De bedie ning van de Stationsbrug blijft ongewijzigd. De verkeersproblemen bij de Middelburgse bruggen worden elk jaar groter. De komende ja ren zullen de opstoppingen al leen maar toenemen, omdat het Stationsgebied op de schop gaat. Die ontwikkeling heeft verkeersbeperkende maatrege len tot gevolg. Vorig jaar jaar november vond er overleg plaats in het provin ciehuis tussen de gemeente, de provincie en vertegenwoordi gers van het openbaar vervoer, de Middelburgse bedrijvenclub, watersportorganisaties, trans portondernemers en de binnen vaart. Tij dens die discussie werden op lossingen aangedragen om het verkeer beter te laten doorstro men. Verkeersplan Onlangs presenteerden B en W van Middelburg een plan van Verkeersadviesbureau Goudappel/Coffeng om de file- problematiek richting centrum tegen te gaan. Vorige week trok de gemeenteraad 2,7 miljoen gulden uit. Voor dat bedrag worden de verkeerslichten ver nieuwd en het Tangent ver breed. De maatregelen moeten voor de zomer klaar zijn. In de discussie over een betere door stroming speelt ook de bedie ning van de bruggen een rol, hoewel de provincie vindt dat de fileproblematiek een gevolg is van de toegenomen verkeers druk. Volgens Gedeputeerde Staten is er bij de belangenorga nisaties begrip voor de ope ningstijden, maar blijft de be diening van de Schroebrug een knelpunt. Pleziervaart De Schroebrug niet openen tij dens de avondspits heeft gevol gen voor de pleziervaart. De provincie heeft berekend dat er dan tussen de veertig en zeven tig schepen opgespaard worden tussen kwart voor vijf en 18.22 uur. In de praktijk kan dat erop neer komen dat op sommige da gen een brugopening na 18.22 uur wel eens kwartier kan du ren. Dat effect kan zich bij beide bruggen voordoen. Met name bij de Stationsbrug kan dat ver velende bijeffecten hebben, om dat trein- en buspassagiers hun aansluiting kunnen missen. Sluiting tijdens de avondspits voor de beroepsvaart heeft eco nomische schade tot gevolg. Overleg tussen alle partijen heeft nu geleid tot een compro mis. Tussen 15 juni en 15 augus tus zal de Schroebrug ook op werkdagen tussen 17.22 en 17.33 uur voor scheepvaart ge sloten zijn. Daardoor ontstaat een bloktijd van 16.45 tot 18.22 uur. Op die regel wordt een uit zondering gemaakt als de bin nenvaart om een opening vraagt. Plezierjachten kunnen dan gewoon meevaren. Daarte gen hebben de belangenoi-gani- saties geen bezwaar. Hun probleem richt zich vooral op brugopeningen uitsluitend voor de recreatievaart door Richard Hoving MIDDELBURG - Plattelands gemeenten als Veere, Borsele en Reimerswaal mogen voorlopig ;een extra woningen bouwen, ferzoeken in deze richting zijn door het dagelijks provinciebe stuur afgewezen. Eind vorig jaar werd het provin ciaal Woningbouwprogramma 2000-2010 gepresenteerd. Uit- jangspunt van dit programma isdat nieuwbouw van woningen met name plaats moet vinden in dragende kernen (Tholen, Zie- rikzee, Hulst) en steden (Goes, lliddelburg, Vlissingen en Ter- neuzen). Kleine gemeenten mo gen alleen voor opvang van de natuurlijke groei bouwen. Di verse gemeenten met een be perkt contingent voor de ko mende tien jaar hebben de afgelopen maanden bezwaar jemaakt. Gedeputeerde Staten lebben de reacties op het wo ningbouwprogramma en de overkoepelende nota Wonen en stedelijke vernieuwing dinsdag vrijgegeven. Borsele, Reimerswaal en Veere hebben het college van Gedepu teerde Staten nadrukkelijk ge vraagd om meer woningen. Vol- >ens Borsele vindt de grootste proei van de bevolking de ko mende jaren op de Bevelanden ilaats. „In de cijfers komt dit niet tot uitdrukking." Reimers waal wijst op de hoge natuurlij ke groei. De provincie is in beide gevallen niet overtuigd. Het wo ningbouwprogramma houdt wel degelijk rekening met de groei op de Bevelanden, aldus het college. De natuurlijke groei in Reimerswaal wijkt nauwe lijks af van Borsele en Tholen. Bovendien kent Reimerswaal volgens GS een groot vertrek- overschot. Leefbaarheid Veere meldt dat de behoefte aan huizen groter is dan de ongeveer veertig tot vijftig per jaar die de provincie aanhoudt. Als Veere niet meer armslag krijgt, komt de leefbaarheid in de verschil lende kernen onder druk te staan, stelt het gemeentebe stuur. GS voorspellen dat de na tuurlijke groei in Veere de ko mende tijd zal afnemen. Het leefbaarheidsargument wordt van tafel geveegd. „Wij vinden dat de gemeente wel erg drama tisch doet over de kwaliteit en de leefbaarheid van de kernen." De gemeente Goes heeft ook te vergeefs protest aangetekend. Goes mag ruim tweehonderd nieuwe woningen per jaar bou wen. Volgens het gemeentebe stuur is dit onvoldoende om de te verwachten groei van de be volking op te vangen. Het pro vinciebestuur is het hier niet mee eens. Het college stelt dat Goes in verhouding tot bijvoor beeld Middelburg en Vlissingen 'relatief meer woningen mag bouwen'. Vijftien gemeenten en woning bouwcorporaties hebben hun zienswijze op de nota Wonen en stedelijke vernieuwing gege ven. Tot een wezenlijke veran dering van het provinciale be leid heeft dat niet geleid. Alleen de passage over de prijs van bouwgrond, die bij de presenta tie nogal wat stof deed opwaai en, is enigszins aangepast. Gekort Gemeenten moeten volgens de provincie nog altijd een hogere, marktconforme prijs voor een bouwkavel vragen. Gemeenten die dat niet doen, worden gekort op de provinciale bijdrage voor het opknappen van bestaande woningen. De enige wijziging is dat de gemeenten gezamenlijk tot een min of meer zelfde prijs moeten komen. De verschuiving van geld uit het fonds voor stads- en dorpsvernieuwing, extra geld voor grote gemeenten ten koste van de kleine, blijft ge handhaafd. De gemeenten Vee re, Reimerswaal, Sas van Gent, Noord-Beveland, Kapelle. Bor sele, Sluis-Aardenburg en Axel hadden dat graag anders gezien. 'outkamperen 10MBURG - De politie heeft in k nacht van maandag op dins- asg twee Duitsers van 21 en 48 jaar bekeurd. Zij kampeerden Illegaal aan de Schelpweg in Domburg. De twee kregen een tioete van 180 gulden. VLISSINGEN - Bij inten sieve controles in het ka der van het Verkeers- handhavingsproject zijn afgelopen week in totaal 4937 bekeuringen uitge deeld. Wat betreft de snelheids overtredingen sprong het traject Vrouwenpolder- Serooskerke (S) eruit met 1596 snelheidsovertre dingen en 23 snelheid-/ roodlichtovertredingen. Op de route Goes-Greve- lingendam werd 224 keer te hard gereden en flitsten de combipalen 385 over treders. Eén boete betrof hier het niet dragen van de gordel. Op Tholen werden daarvoor vijftien mensen bekeurd, plus zes voor overige overtredingen en 25 voor hardrijden. Walcheren telde in de pe riode tussen maandag 20 en zondag 26 maart 282 hardrijders, zes drankrij ders en twee overtreders van de Opiumwet. Daar naast zijn er 600 bestuur ders geflitst door een roodlicht-/snelheidsca- mera, kregen 58 mensen een bekeuring wegens het niet dragen van de gordel en vielen vier bekeurin gen voor andere overtre dingen. In West-Zeeuws-Vlaan- deren werden 289 snel heidsovertredingen gere gistreerd en droegen 24 mensen geen gordel. Ten slotte zijn in de Ruit (Oost-Zeeuws-Vlaande- ren) 1112 snelheidsover treders geflitst en ging de snelheid/roodlichtcame- ra 248 keer af. Hier droe gen 25 mensen geen gor del. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Het Regio naal Halt Buro Walcheren krijgt het steeds drukker. Vorig jaar steeg het aantal jongeren dat een alternatieve straf kreeg, met maar liefst 23 procent. De toe name is een gevolg van het feit dat jongeren steeds vaker in groepjes vernielingen of win keldiefstal plegen. Dat blijkt uit het jaarverslag over 1999 van het Halt Buro. Jongeren tussen de twaalf en achttien jaar die een overtre ding begaan, worden door de politie doorverwezen naar het Halt Buro voor alternatieve straf. Zij moeten excuses aan bieden, de aangerichte schade vergoeden, werken in de winkel waar ze wat hadden gestolen, schoonmaken van de fietsen stalling of het opruimen van het schoolplein. Jongeren worden zo recht streeks geconfronteerd met de gevolgen van hun daden. Ze werken minimaal vier en maxi maal twintig uur. Wie te laat komt of herhaaldelijk afspra ken niet nakomt, kan rekenen op een extra werkstraf van twee tot vier uur. Het Halt Buro ziet het aantal baldadige jongeren elk jaar stij gen. Ongeveer eenderde van hen is een meisje. Het afgelopen jaar kreeg coördinator Nel van Wel- sum ook meer kinderen onder de twaalf jaar doorverwezen. De groep zeventienjarigen nam af. De toename was vooral te mer ken in Vlissingen en Middel burg. Daarvoor is geen verkla ring te geven. Het. Halt Buro kreeg iets meer dan tweehon derd jongeren doorverwezen. Opvallend in de registratie is dat veel jongeren met z'n drieën of vieren iets uitspoken. De jon geren kennen elkaar. Ze zitten bij elkaar op school of wonen in dezelfde buurt of straat. Zo maakte in 1999 een groep van vijf jongeren zich schiddig aan diefstal in diverse winkels. Drie van hen waren elf jaar. Een groepj e van zes j ongeren van de zelfde school vernielde de auto van een lerares. Verder kwamen er bij het Halt Buro twee groe pen van vier jongeren binnen, die hun vroegere basisschool hadden beklad of vernield. Zes meisjes stalen geld uit de kassa van hun school en vijf jongeren vernielden een verkeerslicht, nadat ze te veel hadden gedron ken. Jongeren gaan vooral de mist in met winkeldiefstallen, vanda lisme en vernielingen. Het tota le bedrag dat daarmee vorig jaar was gemoeid, bedraagt bij na vijftienduizend gulden. Op vallend vorig jaar was de ver dubbeling van het aantal bedreigingen en mishandelin gen. Het gaat dan om wat duw en trekpartijen. Het Halt Buro heeft ook gekeken naar het waarom van de overtredingen. Veertig van hen zeggen uit pure hebzucht te hebben gestolen; 51 respectievelijk 32 zeiden stoer te willen doen of gewoon mee te lopen. VEERE - Met de lente in de kop en de dans in de vleugels begroeten ze elkaar op het Veerse Meer, en maken het even tot het Zwanenmeer. Alsof de balletmuziek van Tsjaikovski hen inspireert voor een nieuw paringsseizoen. foto Dirk-Jan Gjeltema door Harmen van der Werf DEN HAAG - In Midden-Zee land is geen ruimte voor een nieuw deurwaarderskantoor. Midden-Zeeuwse gerechts deurwaarders hebben dit dins dag op een hoorzitting in Den Haag als belangrijkste be zwaar ingebracht tegen de komst van een concurrent in Goes. De markt op Walcheren en de Bevelanden is eerder aan het krimpen dan aan het groeien, stelde advocaat J.M. de Jonge namens de gerechtsdeurwaar ders R. Bongers, R. Duijm en J. van Doorn uit Middelburg, deurwaarder P. Lengkeek uit Goes en de Middelburgse kan didaat-deurwaarder B. Mete ring. Zij hebben allemaal beroep aangetekend tegen het besluit van staatssecretaris J. Cohen van Justitie om een tweede ge rechtsdeurwaarderskantoor in Goes toe te staan. Hij baseerde zich op het advies van een com missie die beoordeelt of een nieuw gerechtsdeurwaarders kantoor levensvatbaar is. Die adviescommissie heeft vol gens advocaat De Jonge haar werk onzorgvuldig gedaan. Zo heeft zij geen informatie inge wonnen bij bestaande deur waarderskantoren. Als zij dat wel had gedaan, had zij moeten concluderen dat 'de kans bij zonder groot is' dat een nieuwe praktijk niet rendabel kan worden, aldus De Jonge. Want, zei hijhet aantal ambtshande lingen dat het bestaande kan toor Lengkeek in Goes ver richt, is sinds 1997 gedaald van 3.571 naar 2.879 in 1999. Dat komt door de toenemende wel vaart. De deurwaarder die zich nieuw in Goes wil vestigen, M. Rave uit Dreischor, bestreed dat er geen ruimte zou zijn. Hij heeft vijf jaar bij een deurwaarders kantoor in Zierikzee gewerkt. „Ik ken de Zeeuwse markt uit stekend. Men hoeft ook niet bang te zijn voor concurrentie, als het maar collegiaal ge beurt." De commissie voor bezwaar schriften van het ministerie van Justitie, die de hoorzitting hield, doet binnen drie weken uitspraak. Als de zittende ge rechtsdeurwaarders verliezen, mag Rave direct aan het werk. Er kan nog wel beroep worden aangetekend tegen een besluit van de bezwaarschriftencom missie. Ringgggg.-Dag meneer, mag ik u iets vragen -Nou, daar ben ik anders helemaal niet van gediend. -Vandaag is het anti-agressiedag. -Wat heb ik daar mee te maken? -De vraag is wat u daarvan vindt? -Wie denk je wel datje voor je hebt. -Ja, maar misschien zouu... Grrr, bxtvw, tjkbaafff! Tuutuuttuuttuut...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27