Ruven filmt op en naast de set Klinkenberg hield van zonnige stad Camera van Dolz ontroert Film 29 maart t/m 4 april VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) Cider House rules. Wo. 19.30 u., do. t/m di. 19.30 en 22 u.; The Beach. Wo. 13.45,16.15,19 30 en 22.30 u., do., vrij, zon., ma en di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. 13.45,16.15,19.30 en 22.15 u.; The green mile. Wo. 14 en 21 u., do., vrij, zon., ma. en di. 13.45 en 21 u„ zat. 13.45 en 21.15 u.; Three Kings. Wo. 14 en 22.30 u., do. t/m di. 13.45 en 16.15 u. (vrij. niet om 16.15 u.ï.- The talented Mr. Ripley. Wo. 22 u., do., vrij, zon, ma en di. 19 u., zat. 19.30 u.; Matrix. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u. (zon. niet om 13.45 u.); Bicentennial Man. Wo. 14 en 16.30 u.; American Pie. Wo. 14,16.30,19 en 22.15 u., do., vrij., zon., ma. endi. 19 en 21.45 u., zat. 19 en 22.15 u.; Angela's Ashes. Wo. 19.30 u.; Toy Story 2 (Ned Wo. 14 en 16.30 u do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; The Bone Collector Wo. 19.30 en 22.30 u., do., vrij., zon., ma. en di. 19 en 21.45 u., zat. 19.30 en 22.15 u.; Anna and the King. Wo. 16.30en 19.30 u., do., vr zon., ma. en di. 16.15 en 19 u., zat. 16.15 en 19.30 u.; American Beauty. Wo. 16.30 en 19.30 u., do. t/m di. 13.45,16.15, 19.30 en 21.45 u.; The Sixth Sense Wo. 22.30 u., do., vrij., zon., ma. en di. 22 u., zat. 22.15 u.; Kruimeltje. Wo. 14 u., do. t/m di. 13.45 u.; II Postino. Vr. 16.15 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Harem Suarè. Wo. en do. 20.30 u., vr. 19.30 u., za. 22 u., zo. 14 en 20.30 u.; Enigma. Vr. 22 u., za. 19.30 u., di. 20.30 u.; Manuscript gevonden te Saragossa. Ma. 20.30 u. HULST De Koning (0114 312 030) American Beauty. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en di 20 u., The Beach. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Green Mile. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 21 u.,zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Three Kings. Do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. en ma. 20 u.; American Pie. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45 en 20 u.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. 14 u., vr. 19 u., za. 14 en 19 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; The Bone Collector. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 13.45 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Anna and the king. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15 u., zo. 16.15 u., ma. en di. 20 u.; The sixth sense. Vr. en za. 19.15 u.,zo. 16.15 u., di. 20 u„ Kruimeltje. Wo. 14 u., zo. 13.45 u. 't Beest (0113 228 142) The Hole. Do. en vr. 20.30 u.; Hana-bi. Di. 20.30 u. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Smoke. Wo. 20 u. Ledeltheater (0117-452735/453377) The Red Violin. Za. en ma. 20 u. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM Cinem actueel (0164 254 886) Angela's Ashes. Do. 20 u., vr. t/m zo. 21.15 u., ma. en di. 20 u.; The Beach. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 13.45,18.45 en 21.30 u., ma. 20 u.; South Park. Wo. 14 u., vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 u. en 18.45 u.; American Pie. Wo. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.,di. 20 u.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; The Bone Collector. Wo. 20 u.; Kruimeltje. Za. 14 u., zo. 13.45 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; The Straight Story. Ma. en di. 20.30 u. BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) Double Jeopardy. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The green mile. Wo. en do. 19.30 u., vr. en za. 20.30 u., zo. t/m di. 19.30 u.; South Park. Wo. 14 u., vr. 18.30 u.,za. 14,16.15 en 18.30 u., zo. 14 u.; The talented Mr. Ripley. Wo. 20 u.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. 14 u., za. en zo. 14 en 16.15 u. woensdag 29 maart 2000 Twaalf jaar geleden werd op de openingsavond van het Nederlands Film Festival een compilatie vertoond van 'coming attractions'. De meest belovende film leek De Ra telrat, waarvan nog geen beelden beschikbaar waren want regisseur Wim Verstappen moest nog beginnen met draaien. Maar om ons alvast in de stemming te brengen was hij op de Afsluitdijk gaan staan om uit te leggen wat hij daar wilde gaan filmen. door Pieter van Lierop Bijna weggeblazen door een straffe Noordooster, beende Wim over het talud en wees richting Friesland. Daar zou den vijf auto's met Chinese gangsters vandaan komen ter wijl van de andere kant - machtige gebaren richting Den Oever, camera zwenkt mee, niks te zien - twaalf Am sterdamse motoragenten in aantocht waren. En die zou den elkaar hier - camera biedt close up van maagdelijk asfalt - treffen. En Wim vertelde wat er verder zou gebeuren. Niets in de hele film die we een half jaar later te zien kregen, was zo leuk of dramatisch als Wim Verstappen toen hij het stond te beloven. Men mag vermoeden dat regis seur Paul Ruven eveneens op die Utrechtse feestavond aan wezig was, want met zijn nieu we low budget-film Enigma maakt hij dankbaar gebruik van hetzelfde principe. In het allereerste shot worden we rechtstreeks aangekeken door Jack Wouterse die ons in het Engels begint te vertellen over een filmscript dat hij heeft verzonnen en waarin hij de hoofdrol zou willen spelen. De camera wordt gehanteerd door een zekere Dimitri, die zijn aanwijzingen recht streeks van Jack ontvangt en - zo beginnen we te begrijpen - is ingehuurd voor kennelijk de proefopnamen waarmee de acteur met scenario-ambities een producent denkt te gaan overtuigen van een machtig mooi filmplan. Even later staan we op het dak van de Amsterdamse City-bio scoop en begint Jack het Klei ne Gartmanplantsoen en het Leidseplein aan te prijzen als perfecte filmlocaties. Vervol gens komen we terecht in een slagerij om kennis te maken te maken met de aldaar werkza me broer van Jack die ondanks zijn traagheid van begrip zeer geschikt zou zijn voor het spe len van een bijrol. We maken ook nog kennis met Ariane Schluter als Jacks echtgenote die mee zou kunnen doen en we doorkruisen half Amster dam voor het bezichtigen van De hoofdrolspelers in Enigma, vlnr: Georgina Verbaan, Edo Brummer, Jack Wouters en Ariane Schluter. nog veel meer filmgenieke plekken waar spannende din gen geënsceneerd moeten wor den. Vernuft Maar terwijl Wouterse zo zijn filmdroom voor ogen probeert te toveren, blijft de camera van Dimitri doordraaien bij tevens allerhande incidenten die ei genlijk niet voor de proefop namen bestemd zijn. Zo ko men we er achter dat Jacks huwelijk is vastgelopen sinds er een babytje stierf, dat Aria ne is vreemd gegaan met Jacks beste vriend (een filmregisseur en dat Jack tot aan zij n nek in de schulden zit en voortdurend moet vluchten voor incasso gangsters. Dat 'per ongeluk' door de camera meegepikte, échte verhaal van Jack blijkt veel opwindender en geestiger dan wat hij als scenarist heeft verzonnen en aan die Ameri kaanse producent probeert te verkopen. Het is speels bedacht en wordt leuk gespeeld en hoewel de al dus geconstrueerde 'minimal movie' nog het meeste weg heeft van een superieur uitge werkte cabaret act, geeft Enigma toch blijk van meer ci nematografisch vernuft dan menig reguliere Nederlandse speelfilm. Het doet trouwens ook nog denken aan Get Shor ty en Cool, de twee misdaadro mans die Elmore Leonard schreef over Hollywood, maar dan vertaald naar uiterst be scheiden Hollandse verhou dingen. Enigma: vrijdag, zaterdag en dinsdag in Schuttershof Middelburg. Wim Wenders heeft net een Oscarnominatie gekregen voor The Buena Vista Social Club, zijn documentaire over het door By Coorder opnieuw bij elkaar gebrachte Cu baanse oude mannen-orkest. Tijdens het Filmfestival van Berlijn vroeg ik Wenders of hij eigenlijk ooit de film Lagri- mas Negras gezien had, de door Sonia Herman Dolz twee jaar eerder vervaardigde film over de Cubaanse oude mannengroep Vieja Trova Santiaguera. Dat had hij niet. Yo Soy Asi gaat over een club in Barcelona waar bejaarde tra vestieten zich 's avonds uitleven in ouderwetse variété-acts. door Pieter van Lierop Er wil mee beweerd zijn dat Sonia Herman Dolz 1997 erg voorlijk is geweest met haar film waarvan de grote lijnen (de muzikanten thuis tegen over dezelfde muzikanten tijdens een concert en op ho telkamers in Londen, respec tievelijk New York) feilloos sa menvallen met de film van Wenders.Dolz ontgon het ter rein nog voor de grote Cubaan se hype zou losbarsten. Met andere woorden: ze bewees als documentariste een uitsteken de neus te bezitten voor mooie onderwerpen. Dat had ze eer der al bewezen met Romance de Valentia (1993) over de stie renvechterscultuur in Spanje. Ze bewijst het nu opnieuw met Yo Soy Asi, over een obscure club in Barcelona waar be jaarde travestieten en andere zonderlingen op leeftijd zich 's avonds uitleven in ouder wetse variété-acts. De film vormt een drieluik met de twee vorige. Ook nu weer weet Dolz een schitterend contrast te vinden tussen haar personages als particuliere personen en de gedaantes die ze aannemen wanneer ze worden omringd door publiek. Overdag zijn de artiesten van La Bodega Bohe mia schuwe grijze muizen die sociaal lijken te zijn aangesla gen door de wetenschap van hun anders zijn. Maar diezelf de mannen leven op als de spotlights aanfloepen en ze als 'transformistas' voor ander halve man en een paardenkop ongegeneerde imitaties weg geven van vedetten uit een ver verleden. De oeverloze melancholie van hun dubbellevens krijgt extra accent doordat Yo Soy Asi (Zo Ben Ik) rapporteert over de gang van zaken gedurende de laatste vijf dagen van de bode ga. De eigenaar is overleden, de weduwe wil de boel sluiten en verkopen en noch manager Enrique noch zijn armlastige artiesten zijn in staat de koop som bij elkaar te leggen. De finale biedt een intrieste be grafenis en daarna de oude travestiet Mario die in een schitterend shot de longen uit zijn lijf hijgt terwijl hij alle trappen opsloft van het appar tementengebouw waar hij op de hoogste verdieping voor goed de deur achter zich dicht lijkt te trekken. Dat is het sublieme van Sonia Herman Dolz in vergelijking tot zo veel andere - meer ij dele, minder trefzekere - documen- taristen van Nederland. Dolz hoor je niet. Je ziet haar niet. Ze kwekt nergens doorheen met halfgare filosofietjes. De mensen die ze tot haar onder werpen maakt, schenkt ze de microfoon en alle aandacht van een tedere camera die de betekenis kent van respect, humor en pure schoonheid. Yo Soy Asi draait in Lanta ren/Venster Rotterdam. Zijn schilderijen konden decennia lang zonder omhaal als wervende affiche voor een toeristisch bezoek aan de Ne derlandse steden worden gebruikt. De combinatie van water en de overwegend monumentale gevels was gescha pen voor het palet van Johannes Christiaan Karei Klin kenberg (1852 - 1924). Met een akelig precies penseel en een grote liefde voor detail liet Klinkenberg de dromerige, mooie stad zien. door Martin Menger Zijn stadsgezichten brachten hem faam en rijkdom, terwijl zijn voorliefde voor de zon hem lange tijd uit de kunsthis torische boeken hield: saai, niet echt genoeg, was het har de oordeel van de kenners van weleer. Een boek en een over zichtstentoonstelling in het Westfries Museum in Hoorn moeten het aanzien van deze negentiendeeeuwse meester weer restaureren. „Die man heeft ongelooflijk veel stads gezichten geschilderd vertelt Willem Laanstra, schrijver van het boek J.C.K. Klinken berg, de meester van het zonni ge stadsgezicht. Laanstra heeft zich jarenlang verdiept in het leven en werk van Klin kenberg. „Ik schat dat hij in totaal tussen de 450 en 500 werken heeft gemaakt. Klin kenberg schilderde vaak met meerdere lagen dikke olieverf. Het duurde heel lang voordat elke laag weer droog was. Van daar dat hij meerdere dingen tegelijk moet hebben gedaan. Die man moet een enorm werktempo hebben gehad." En, daar zijn de kenners het al tijd over eens geweest, puur vaktechnisch mankeerde er niets aan de hand van Klin kenberg. „Klinkenberg kwam van een generatie waarbij de moraal erg sterk was: de historie stond centraal", vindt Laanstra. „Dat heeft zijn werk sterk be paald. Hij had een sterk histo risch besef en was daarom altijd op zoek naar de combi natie van water en „historische, monumentale gebouwen. Dat water was nodig omdat hij ge fascineerd was door de bre king van het licht in het wa ter." Dat bracht hem op reizen door Nederland, met een keur aan waterrijke stadsgezichten in plaatsen als Hoorn, Alk maar, Leiden, Enkhuizen, Kampen, Vlissingen, Sneek of Utrecht als resultaat. De schilder blonk uit door zijn voorliefde voor mooi weer. Op veel van zijn stadsgezichten schijnt een frisse zon, speelt een vrolijk licht met het water. Daar waar de tijdgenoten van de Haagse School de grijze en grauwe tinten van het Hol lands landschap tot norm ver hieven, zocht Klinkenberg de zonnige kanten van het leven. „Hij viel al meteen op doorzijn eigen, zonnige palet", weet Laanstra. „Zijn kleurgebruik was anders, en hij laat ook vol gens de impressionistische vindingen in de schaduwen kleur een rol spelen. Daardoor doet zijn palet bijna Frans aan." Dat de schilder bij de historici en de museumdirecties in ons land nooit hoog aangeschre ven heeft gestaan", besluit de auteur, is ten onrechte. „Merk waardig genoeg had Kinken- berg grote successen in het buitenland. In Parijs en Mün- chen werd zijn werk bekroond met gouden medailles. Dat zijn onderscheidingen die maar aan weinig Nederlandse kunstenaars uit die tijd ten deel zijn gevallen." Nu in het Westfries Museum veel van zijn schilderijen uit particulier bezit naast elkaar zijn gehangen, maakt de toe schouwer als het ware een voettocht langs de Nederland se steden van ruim honderd jaar geleden. Een parade van stadsgezichten, meestal ge vangen in een helder daglicht. Beschenen door een zon die 'Karei' Kinkenberg in zijn pa let had opgeborgen. Onaan tastbaar voor de schaduw van kritiek. Overzichtstentoonstelling J.C.K. Klinkenberg, 29 ma t/m 7 mei, Westfries Muse um in Hoorn, ma t/m vr 17- 7 7 uur, za en zo 14-17 uur. Middelburg Jos Koster (schilderijen) en Her man Kampman (glasobjecten) ex poseren van 2 april t/m 21 mei in Galerie 't Haentje te Paart' in Mid delburg. De galerie is geopend op do, za en zo van 14 tot 16.30 uur en na telefonische afspraak. De expositie '30 visies op water', die deze maand in Den Haag te zien was tg.v. de Wereld Water conferentie, is vanaf zondag te zien in GalerieTen de Drukkery in Middelburg. Tussen 13 en 17 uur worden tijdens de Kunst- en Cul tuurroute die aanstaande zondag wordt gehouden bovendien ka mermuziekconcerten worden ge geven. De expositie, waarvoor 30 internationale kunstenaars 84 kunstwerken voor hebben ge maakt, duurt tot eind april en is in Galerie T te zien op do t/m za van 11 tot 16 uur en in De Drukkery tij dens openingsuren van de winkel. Zondag start in de kelder van De Boekenbeurs in Middelburg tus sen 13 en 17 uur eveneens een ex positie van kunstenaar en (kinder- boekenjillustrator Lucy de Graaf, o.a. bekend van Sesamstraat. Haar werken zijn verder de hele maand april te zien op vr en za vanaf 13 uur. In de expogang van het Ooster- scheldeziekenhuis in Goes expo seert Diana Capello-Stevens een serie schilderijen onder de titel 'Waterspiegelingen'. Toos Segeren exposeert tot 15 april aquarellen en gemengde technieken in het Theo van Does burgcentrum in Vlissingen. In het Fruitteeltmuseum in Kapel- Ie is t/m juli de nieuwe expositie 'Pluk de dag, reclame voor appels en peren' te zien. Het museum is geopend op wo t/m za van 13tot 17 uur. In de Openbare Bibliotheek in Goes is t/m 15 april de tentoon stelling 'Hedendaagse Litouwse grafische kunst' te zien. Ineke Otte uit Goes houdt een ate lier-expositie van 31 maart t/m 9 april. Op vr, za en zo tussen 11 en 18 uur of na afpraakzijn haar beel den, sieraden en toegepaste kunst te bezichtigen. Pierre Everhartz (beelden) en Iris Slock (gemengde technieken) ex poseren t/m 22 april in Galerie Es prit in Clinge. De galerie is ge opend op do t/m zo van 13.30 tot 17.30 uur en do. avond van van 19 tot 21 uur en op afspraak. Met Pa sen gesloten. Zondag wordt om 15 uur de ten toonstelling over jeugdcultuur 'Mijn engel moet nog komen; fo to's van Magali Swaelens, Menno de Nooijer en Thomas Mistiaen' geopend in Kunstcentrum Wil- Iem3 in Vlissingen. De expositie is daarna t/m 7 mei te bezichtigen van do. t/m zo. van 12 tot 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16